Keitetyt perunat?

Tommi_.,

Osaisko joku kertoa, miten valmistetaan keitetyt perunat?

Ongelma mulla on se, että joko perunat hajoaa niin sanottuun keitinveteen taikka sitten jäävät raaoiksi.

Eli nyt ihan alusta, kuinka paljon vettä ja kuinka kauan keitetään levyn ollessa missä asennossa ja minkälaisella kattilalla? Ei mitään summittaisia aikoja vaan tarkka aika kiitos? Pistetäänkö perunat by the way kiehuvaan vai kylmään veteen ja otetaanko aika siitä kun perunat alkavat kiehua vai siitä kun perunat on laitettu kattilaan?

12

9245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----

      En osaa sanoa tarkkoja aikoja enkä tarkkoja vesimääriä, koska itse keitän aina summassa. Sen verran kuitenkin, että laitat kattilaan kylmää vettä niin paljon, että perunat peittyvät. Sen jälkeen laitat levyn päälle (isoimmalle asteelle -joissakin helloissa se on 6 ja joissakin 12) ja kattilan levylle. Aika otetaan tietysti siitä, kun vesi kiehuu ja kun se alkaa kiehua, voit laittaa kannen kattilan päälle (vähän kuitenkin raolleen, eli ei kantta ihan kiinni) ja säätää levyn asteita pienemmäksi. Silloin perunat kypsyvät nopeammin. Kannattaa vahtia, ettei kuohu yli, niin kuin helposti käy kun kansi on päällä.

      Perunoiden keittämiseen kannattaa varata aikaa n. 30 min. Hyvä konsti on aina välillä tunnustella haarukalla, onko peruna kypsä. Kun haarukka uppoaa helposti perunaan, mutta peruna ei aivan hajoa, on peruna sopivan kypsä.

      Toivottavasti vinkeistä oli apua. Itse unohdin ensimmäisiä kertoja keittäessäni kannen kattilan päältä ja meni varmaan tunti, ennen kuin perunat olivat kypsiä.

    • keittopottu

      tehdään kiinteistä- tai yleisperunoista. Ei keitetä mitään tuntikausia, sittenhän ne taas kovettuu jos eivät olleet hajoavaisia muusiperunoita.

      • Potut pottuina

        Meillä on nicola perunaa(olikohan oikein kirjoitettu) ja korkeintaan kuori hiukan halkeaa, kun keittää.

        Perunalaadusta se on kiinni, jotkut hajoo toiset ei! Tietysti jos ei ole mitään tölkkua keitin ajalla, niin voihan ne hajota, mutta tarkistaa haarukalla 20- jälkeen joko uppoaa


    • Panhandle

      Tarkka aika riippuu perunoiden koosta, eikä sitä siksi voi sanoa muuten kuin "noin puoli tuntia". Kannattaa valita samankokoisia perunoita ja mieluiten kiinteää lajiketta (kuten Nicola).

      Haarukka on hiukan epävarma kypsyyden mittari, hammastikku on parempi. Itse käytän kaupasta ostettua ohutta metallipiikkiä, joka on alunperin tehty kakkujen kypsyyden tarkistamista varten. Kun se menee perunasta läpi, pottu on varmasti kypsä.

      • Vanha kokki

        Kokki näytti aikoinaan ainakin minulle silloin uuden tavan perunan kypsyyden varmistamiseksi.
        Painetaan kapeateräinen veitsi perunan lävitse ja nostetaan pois keitinvedestä. Jos peruna liukuu pois veitsen terästä takaisin kattilaan, on se myös kypsä syötäväksi.


      • Potut pottuina
        Vanha kokki kirjoitti:

        Kokki näytti aikoinaan ainakin minulle silloin uuden tavan perunan kypsyyden varmistamiseksi.
        Painetaan kapeateräinen veitsi perunan lävitse ja nostetaan pois keitinvedestä. Jos peruna liukuu pois veitsen terästä takaisin kattilaan, on se myös kypsä syötäväksi.

        Jos ei nyt osaa henkilö(luultavasti mies) keittää perunoita, pitää hakea maalta keski-Suomea pohjoisemmasta vaimo, he osaa keittää ilman potut ihan sormituntumalla!


      • Potut pottuina kirjoitti:

        Jos ei nyt osaa henkilö(luultavasti mies) keittää perunoita, pitää hakea maalta keski-Suomea pohjoisemmasta vaimo, he osaa keittää ilman potut ihan sormituntumalla!

        Mutta entä jos mennään astetta vaativampiin kokkauksiin ja pitäisi tehdä ruskea kastike perunoiden päälle? Mistä sitten löytyy kokkaaja? Voi olla että niin pohjoiseen ei edes päästä, että molemmat ruokalajit onnistuisivat, ruskea kastike ja keitetyt perunat.


    • ...

      Valikoin sopivan kokoisia perunoita, siis ei liian isoja, keitän n 1/2 tuntia, kokeilen hammastikulla, peruna ei ole ihan vielä kypsä, kaadan keitinveden pois, kansi päälle, höyry kypsentää loput. Sillä välin katan pöydän.
      Keitinvesi otetaan haaleana.

    • Kokinammatti

      Kuorit perunat,laitat jo kiehumistaan aloitettelevaan veteen ja voit vaikka puolittaa ne perunat,jos ovat isoja. Kiehumisaika taas riippuu hellan tehosta jne. 20-30min. Pitää seurailla ja kokeilla.

    • Näinllen

      Älä j......ta syö perunaa. Liimaa ja tärkkelystä!

    • Ossibou

      Peruna

    • Kurikan_kropsu

      Itse ainakin kuorin perunat valmiiksi ja keitän, niin ei tarvi ruokapöydässä rääpiä kuoria vaan saa syödä heti. Omassa vanhassa hellassa aloitan 6:lla ja piennennän 2:selle , aika n. 20 min.
      Mielestän paras tai yksi niistä on lajikkeena Annabelle. Iso soikea .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1582
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      38
      1020
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      182
      676
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe