AIKAA vai MATKAA ???

mitenkä on

Eräs kaverini joka harrastaa juoksua jutteli taannoin, että hän treenaa kellolla. Itse tuolloin kävin joskus hänen kanssaan lenkillä ja hän opasti että matkalla ei ole väliä, vaan ajalla.
Olen itse aloittanut nyt harjoittelun maratoonille pitkän tauon jälkeen ja mietin miten pitäisi treenata. Tuli mileen tuo, muta hiukan toisaalta epäilyttää.

Esim. jos kaksi eri tasoista juoksijaa juoksee viikossa kumpikin yhteensä 4 tuntia. Toinen näistä juoksee maratoonin 3t30min ja toinen 4t30min.
Oletetaan, että molemmat juoksevat lenkit aina maratoonivauhtia. Nopeammalle juoksijalle tulisi näin ollen kilometrejä 47,25km viikossa ja hitaammalle 36,75km eli nopeampi juoksisi viikossa 10,5km enemmän.
Onhan päivänselvää, että tuo nopeampi juoksija olisi suhteessa paremmassa kunnossa maratoonilla.

Eikös kelloa vastaan juokseminen ole itsensä huiputtamista? Itse ajattelin, että pyrin juoksemaan viikkotasolla sen 42 kilometriä jakaen tuon kahteen lyhyempään ja yhteen pitkään lenkkiin. Kuulostaako oikealta ?

13

447

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelloton Kalle

Onpa sinulla ajatus pahasti solmussa. Vai oliko ihan vitsi?
      Eihän juoksija voi juosta joko aikaa tai matkaa. Aina siinä kuluu molempia.
      Kun käyt lenkillä on ihan yks hailee sanotko juosseesi 52 minuuttia tai
      kymmenen kilometriä. Ei se suoritusta muuksi muuta.
      Merkitystä on vain sillä mikä on harjoituksen kovuus omaan kuntoosi nähden.

Itse juoksen vaihtelevia lenkkejä, joiden pituutta en ole mitannut enkä
      koskaan ota aikaa. Karkeasti arvioiden vaihtelu on vajaasta tunnista yli kahteen
      tuntiin ja matkat ehkä alle kympistä reiluun kahteenkymppiin.
      HCM:llä olen juoksennellut kolmen ja puolen tunnin ja neljän tunnin välille.
      Sen olen lukenut tulosluettelusta.

• Time is on my Side

lopetti joitakin vuosia sitten kilometrien kirjaamisen. En oo käyttänyt mitään gps-matkamittareita koskaan, joten kilometrimäärät on olleet suuntaa-antavia. Pari autolla mitattua testilenkkiä mulla on ollut, joita juosten saa testilenkeillä kuvaa omasta kunnosta.
        Joskus näin sellasen kaavion, jossa oli arvioitu tarvittava kilometrimäärä tietyn maratonajan saavuttamiseksi. Esim maraton 3h 70-90km/vko, 3.30 50-60km/vko jne. Joku piti maratonin läpipääsyn edellytyksenä n. 40km/vko.

Nii. Lopetin kilometrien kirjaamisen, kun laskin, että kuinka paljon mulla menee viikossa aikaa niiden 50-90km kokoamiseen ja aloin lenkkeileen suurin piirtein sen mukaan. Sitte tietysti pitää suunnitella, että kuinka paljon siellä on esim perskestävyystreenii ja vauhtikestävyystreenii. Et sielt löytyy ne peruselementit, jotka on tarpeen juoksukunnon ylläpidossa/kehittämisessä.

Muistelen, et Virpi Kuitunenkin laskeskeli harjoitusviikon tunteina kilometrien sijaan. Nythä on viime aikoina puhuttu siitä, kuinka paljon lapsen pitäisi harrastaa viikossa liikuntaa, jotta se olisi urheilun kannalta riittävästi (tais olla jotain 12h viikossa). huippu-urheilijat taitaa harjoitella jotain 600-800h/vko??

• Time is on my Side
        Time is on my Side kirjoitti:

lopetti joitakin vuosia sitten kilometrien kirjaamisen. En oo käyttänyt mitään gps-matkamittareita koskaan, joten kilometrimäärät on olleet suuntaa-antavia. Pari autolla mitattua testilenkkiä mulla on ollut, joita juosten saa testilenkeillä kuvaa omasta kunnosta.
        Joskus näin sellasen kaavion, jossa oli arvioitu tarvittava kilometrimäärä tietyn maratonajan saavuttamiseksi. Esim maraton 3h 70-90km/vko, 3.30 50-60km/vko jne. Joku piti maratonin läpipääsyn edellytyksenä n. 40km/vko.

Nii. Lopetin kilometrien kirjaamisen, kun laskin, että kuinka paljon mulla menee viikossa aikaa niiden 50-90km kokoamiseen ja aloin lenkkeileen suurin piirtein sen mukaan. Sitte tietysti pitää suunnitella, että kuinka paljon siellä on esim perskestävyystreenii ja vauhtikestävyystreenii. Et sielt löytyy ne peruselementit, jotka on tarpeen juoksukunnon ylläpidossa/kehittämisessä.

Muistelen, et Virpi Kuitunenkin laskeskeli harjoitusviikon tunteina kilometrien sijaan. Nythä on viime aikoina puhuttu siitä, kuinka paljon lapsen pitäisi harrastaa viikossa liikuntaa, jotta se olisi urheilun kannalta riittävästi (tais olla jotain 12h viikossa). huippu-urheilijat taitaa harjoitella jotain 600-800h/vko??

600-800 per vuosi, tarkotin.

• maratooni on
        Time is on my Side kirjoitti:

joka vuosi 42km. Aika on se joka muuttuu.

• Styrkkari
        maratooni on kirjoitti:

joka vuosi 42km. Aika on se joka muuttuu.

nopeestihan sen hokaa kun juoksee maratonin läpi, että kuinka paljon treeniä se vaatii, jos haluaa parantaa aikaa niin se on varmaan sitten, että juoksee enemmän kilometrejä tai käyttää enemmän aikaa siihen treenaukseen ja sit vielä ottaa vähitellen tehoja lisää siihen treeniiin.

• Al01ttaja

No mielestäni kaikenlainen juokseminen on itsensä huiputtamista.
      Juoksi sitten kellon kanssa tai matkaa laskien
      Neuvoisin vaihtelemaan: Juokse joskus tunti, ja joku toinen päivä tietyn pitkän lenkki

Niin ei tylsisty.

• Pähkinöijä

Jos juokset viikkotasolla aina sen 42 km, treeniin käyttämäsi aika vähenee sitä myöten kun vauhti paranee. Ja mitä vähemmän treenaamiseen käyttää aikaa, sitä vähemmän kehittymistä tapahtuu, ja jossain vaiheessa kehitys tyssää ts. tulos ei enää parane. Jos kaksi eritasoista juoksijaa juoksee kumpikin viikossa sen 4 h, niin huonompitasoinen todennäköisesti kehittyy enemmän ja kovempitasoisen tulokset saattavat jopa taantua.

Jos treenaat vain maratonin läpi juoksemista varten, niin tuolla 42 km/vko pääsee kyllä läpi. Vähemmälläkin varmaan, jos kaivaa fillarin varastosta ja ryhtyy pyöräilemään työ- ja kauppamatkat.

Treeniaikojen lisäämistä toki rajoittaa viimekädessä palautumiseen ja lepoon vaadittava aika. Vähänkään tulosta maratonilla yrittävät näyttävät treenaavan siinä 7 h/vko ja kisakoneet tyyliin 15 h/vko tai enemmän. Selvääkin selvempää on, että 15 h/vko-tahdilla kaikki treeni ei voi olla eikä olekaan kovaa, eikä kaikki siitä välttämättä ole lajiharjoittelua.

• Ja loppupelissä väliä on vain vaihtelevuudella. (pitkämatka, palauttava lenkki, intervalli ja LEPO)
        Koska lihakset tarvitsevat vaihtelevaa ärsykettä jotta kunto paranisi eikä jää junnaamaan paikoilleen.

Itse päätän jo ennen lenkkiä minkä matkan menen, joten varsinaisesti ajalla ja matkan pituudella ei ole merkitystä. Omasta mielestä sykkeen seuraaminen on kannattavaa erityisesti pitkien taukojen jälkeen, jolloin ei syyllisty niin helposti liian suureen sykkeeseen heti alkutaipaleella.

Loppuen lopuksi ajan tai matkan seuraaminen on vain itsellensä tavoitteiden asettamista, joka innostaa liikkumaan. Joillekin sillä on enemmän merkitystä kuin toisille ihan psykologiselta kannalta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3850
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      187
      3100
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2966
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2461
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      363
      2260
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1880
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1575
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      33
      1485
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1398
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1372
    Aihe