Koulu ja vanhemmat

kahden mamma

YLE:n uutisissa kerrottiin tänään siitä, että vanhemmat puuttuvat yhä useammin lastensa opettajien työhön. Osallla vanhemmista yhteydenpito on muuttunut suoranaiseksi vallankäytöksi, joka hankaloittaa opettajien itsenäistä työtä. Erityisesti koulutetut vanhemmat ottavat yhteyttä kouluun ja vaativat selityksiä koulun tekemiin päätöksiin. Muun muassa erityisluokalle siirto, arvostelu sekä luokallejättäminen aiheuttavat erimielisyyksiä koulun ja vanhempien välillä.

Nyt kouluvuoden loppuessa tämä asia nousee varmasti monen mieleen ja lasten koulumenestys jännittää. Meidän lasten luokalla on joitakin vanhempia jotka eivät voi hyväksyä että heidän rakkaat lapsensa häiritsevät, kiusaavat ja saavat huonoja numeroita. Mielestäni vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus puuttua lapsen koulunkäyntiin ja koulussa tapahtuviin asioihin, mutta liika on liikaa. Usein vanhemmat eivät edes tiedä miten lapsi käyttäytyy koulussa ja sitten ihmetellään. Ja opettajat viettävät hyvässä lykyssä vuorokaudessa enemmän aikaa lasten kanssa kuin jotkut vanhemmat. Opettajat tekevät vain työtään, johon heidät on koulutettu!

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/vanhemmat_puuttuvat_yha_useammin_opettajien_tyohon_1728369.html

110

5666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ope ope ope

Tuttu ongelma yläasteella opettajana ollessani. Osa vanhemmista uskoi sinisilmäisesti kaiken, mitä hänen lapsensa sanoi eikä suostunut uskomaan, että kouluaikana lapsi häiritsi, osallistui kiusaamiseen jne. "Tuossa se sanoo, ettei ole mitään tenhyt." Valtaosa kuitenkin eli reaalimaailmassa ja tiesi, että lapsen sanoma ei aina ole totuus.

Nyt olen opettajana ammatillisella puolella eikä näitä ongelmia ole. Tuntuu, että vanhempia saisi kiinnostaa jopa enemmän lastensa (nuortensa) opiskelu!

Mukavaa kesäkuun ensimmäistä viikkoa :).

• BigBrother

Opettajien tulisi muista, että kelvottomat vanhemmat olivat joskus aikoinaan itse koulutettavana ja nyt näkyy heidän opettajien työn kelvoton tulos joka ilmeisesti kostaa taas aivan vääriä ihmisiä. Yhteiskunnassa jossa on ylivoimaisesti yksinhuoltajien jälkikasvu joilla ei ole edes perus sivistys kunnossa ei voikaan kouluttaa vaan täytyy ensin heitä saada sivistymään.

Kanerva Valtiolaisten on osattava olla vähintään itselleensä rehellisia jotta he pysytyvät edes ymmärtämään missä se kivi oikein on kengässä. Kelvoton vanhempi tarkoittaa sivistymätön jälkikasvu joka ei voi muuta saada aikaiseksi kuin ongelmia sekä itselle että myös muille eikä siinä hänen suomalaisuutensa auta yhtään kun jo 15 vuotiaana viinan geeninsa aktivoitu niin ettei sitä saa enää rauhoittumaan edes useiden putkassa vietyjen öiden jälkeen.

Opettajat ovat samassa arvoasemassa kuin mikään muu ammattiryhmä ja yhteiskunta on halunnut asioiden olevan juuri näin. Nyt on sitten turha odottaa opettajilta mahdottomia eikä saa odottaa koulutettviltakaan mitään hyödyllisempää kun kerran sivistys puuttuu. On osattu tyytyä kaikeen muunkin esim. mitä terveyskeskukset tarjoavat, onhan vasta äsken Lancet lehdessä julkaistu kansainvälinen vertailu jossa todetaan että alle 60 vuotiaiden miesten kuolleisuus arvot on europan huonoimpia ja luku on sama kuten Albaniassa. Ei se auta syyttää ketään muuta tässä kun kerran valelääkäreitäkin pääsi mukaan niin nyt on joka puolella sama asia. Siis, onko hätä, soitetaanko vaihteeksi yhä kuluisammaksi tulleen hätäkeskukseen!

• apostoli mikko

HEI !
      Koululaisten kuljettajana olevana olen huomannut monenlaista....välillä huvittavaa...välillä aivan
      karmivia juttuja lapsilla....Kuljetan ala-asteen oppilaita pääasiallisesti...
      Tänä keväänä on tullut tarve esittää koululle arvostelunumeroita oppilaiden käyttäytymisestä
      kyydityksessä ! Koska kaikki eivät osaa olla kunnolla...joillakin on kumma tarve jehuilla ta muuten
      hörhöillä...ja vanhemmat eivät tiedä asiasta mitään ! Opettajatkaan eivät tiedä kaikkea...muistakaa se !
      Kodin kasvatus on riittämätön ja niin on kolujenkin...pitäisikö esim.pysäyttää auto ja opettaa tien päällä !
      Peräänkuulutankin nyt KOKONAISVASTUUTA YHTEISKUNNASSA...! OTETAAN VASTUUTA TOISISTAMME !
      EI LYKÄTÄ JOILLEKKIN VÄSYNEILLE OPETTAJILLE KAIKKEA...! TSEMPPIÄ...VANHEMMAT JA OPETTAJAT !
      Kristilliset elämäntavat ja -arvot ovat tosi tärkeitä käyttäytymismalleja yhteiskunnassamme...!

• Koulukuljetuksen...

Olen ollut aikanani taksikoulussa töissä. Tutustuin hyvin koululaiskuljetuksia tekevään henkilöön. Kysyin häneltä, miten hän toimii, jos tulee vastaavia ongelmia. Hän kertoi, että auto ei lähde käyntiin, jos ei olla paikallaan tai muuten asiallisesti. Matkalla jos tulee ongelmia, niin auto pysähtyy, eikä käynnisty vasta kun tilanne rauhoittuu. Tässä kohdin voi aina vedota turvallisuuteen. Kuulemma ongelmia ei ole ollut. Koittaneet ovat tietenkin. Mutta olen ollut mukana, kun auto pysähtyy. Kyllä siinä oppilaiden hymy hyytyy, kun auto pysähtyy. Ja kysytään, että jatkatko kävellen loppumatkan. Tämä vain kokemuksesta. Siitä on jo jonkin aikaa, joten en tiedä natsaako tämä tämän päivän oppilaisiin ja vanhempiin.

Samaa mieltä olen kanssasi. Lapsilta voidaan edellyttää, että käyttäytyvät asiallisesti.

t. Koulukuljetusten sisäänheittäjä

• Jatkatko kävellen?
        Koulukuljetuksen... kirjoitti:

Olen ollut aikanani taksikoulussa töissä. Tutustuin hyvin koululaiskuljetuksia tekevään henkilöön. Kysyin häneltä, miten hän toimii, jos tulee vastaavia ongelmia. Hän kertoi, että auto ei lähde käyntiin, jos ei olla paikallaan tai muuten asiallisesti. Matkalla jos tulee ongelmia, niin auto pysähtyy, eikä käynnisty vasta kun tilanne rauhoittuu. Tässä kohdin voi aina vedota turvallisuuteen. Kuulemma ongelmia ei ole ollut. Koittaneet ovat tietenkin. Mutta olen ollut mukana, kun auto pysähtyy. Kyllä siinä oppilaiden hymy hyytyy, kun auto pysähtyy. Ja kysytään, että jatkatko kävellen loppumatkan. Tämä vain kokemuksesta. Siitä on jo jonkin aikaa, joten en tiedä natsaako tämä tämän päivän oppilaisiin ja vanhempiin.

Samaa mieltä olen kanssasi. Lapsilta voidaan edellyttää, että käyttäytyvät asiallisesti.

t. Koulukuljetusten sisäänheittäjä

Tämän päivän vanhempi on valistanut jälkipolveansa. "Kuski ei voi laittaa sinua kävelemään, vaikket osaisikaan olla kunnolla." Siis jälleen kerran vanhemmat vesittävät muiden kasvatustavat. Tämähän se todellinen ongelma onkin.
        Ennen huoltaja olisi ollut kuskin kanssa samaa mieltä, miten asia hoidetaan, mutta nyt vanhemmat kauhistelevat normaaleja kasvatustapojaja, lapsihan pelästyisi moisesta ehdotuksesta eikä uskaltaisi enää mennä kouluun, näkisi painajaisia ja koko koulunkäynti menisi tämän kuskin sanojen takia pilalle. Kuitenkaan vanhemmat eivät pysty omilla konsteillaan ja kasvatusideologiallaan kasvattamaan lapsista kunnolla käyttäytyviä.

• 90%

on tukea (huonoakin) opettajaa!!!

Tämä tapahtuu seuraavilla tavoilla:
      - opettajaa ei arvostella kotona lasten kuullen, jotta opettajan (edes vähäinen) arvovalta säilyy
      - oppilasta ohjataan oikeaan käyttäytymiseen, toisten huomioon ottamiseen, vastuuseen omista opinnoista
      - otetaan myös vastuu aikuisena itse, ei käyttäydytä kuin teini-ikäinen

Meillä kaikilla on oikeuksia ja velvollisuuksia, usein kuulen vaadittavan vain oikeuksia... velvollisuudet siirretään muille - opettajille, rehtorille, poliisille... Minun kokemukseni mukaan valtaosa opettajista ajattelee lasten parasta.. omien kykyjensä, taipumustensa ja rajoitustensa sallimissa rajoissa. ei siellä leipäpappeja paljonkaan näe. Olen itse kahden teini-ikäisen isä, aikaisemmin toiminut tuntiopettajana mm. ammattikouluissa sekä useita vuosia päätoimisena opettajana ammattikorkeakoululuissa. Opiskeluvuosien aikana oppilas kasvaa aikuiseksi, jos itse haluaa. Poikkeuksia on toki aina ollut.

Minun nuoristani vanhempi (15 v) on ottanut vastuuta. Nuoermpi (13 v) pyrkii syyttämään koulua ja opettajia kaikesta mahdollisesta. Minä yritän omalta osaltani kasvattaa ja toivon tietysti onnistuvani.

Miksi meissä aikuisissa on niin monta keskenkasvuista, tämä ei liity vain lapsen koulunkäyntiin vaan myös työelämään. Hämmästyttävää on se, että (vähän kärjistäen ja likimääräistäen)
      - noin 10%:lla on ongelmia koulussa
      - noin 10%:lla on ongelmia armeijassa
      - noin 10% on vaikeita ongelmia työyhteisöissä
      - noin 10% on työttömänä (joskin siinä on mukana myös suhdannetyöttömiä).

Mikä on se 10%? Vai onko vika lopulta siinä 90%:ssa.

• Ammatillinen ope

Annat ymmärtää et se 10% on se sama ryhmä joka paikassa. Väittämäsi ei todellakaan ole noin yksinkertaistettavissa. Yleensä ne ammattikoulun oppilaat joilla on ongelmia koulussa pärjäävät taasen työssäoppimisessa ja työelämässä.

• 90%
        Ammatillinen ope kirjoitti:

Annat ymmärtää et se 10% on se sama ryhmä joka paikassa. Väittämäsi ei todellakaan ole noin yksinkertaistettavissa. Yleensä ne ammattikoulun oppilaat joilla on ongelmia koulussa pärjäävät taasen työssäoppimisessa ja työelämässä.

...vaikka niin voikin tulkita. Se ei todellakaan välttämättä ole sama 10%. Suluissa lukee "vähän kärjistäen ja likimääräistäen".

Allekirjoitan havaintosi, minun oppilaistani amk:ssa huomattava osa opinnoissa heikosti menestyneistä ovat olleet tietyissä käytännön tehtävissä aivan ylivoimaisia. Tästä voitaisiin tietysti käynnistää keskustelu teknikkokoulutuksen tarpeellisuudesta, mutta se ei kuulu tähän keskusteluun.

Huomaathan, että "10% ongelmia koulussa" ei tarkoita huonoa koulumenestystä vaan häiriköintiä ja sopeutumattomuutta.

• Suivaantunut isä

Turha valittaa, etteivät vanhemmat edes tiedä mitä lapsi koulussa tekee. Lapseni viestivihossa oli taannoin viesti, että hän oli käyttäytynyt epäkunnioittavasti opettajaa kohtaan. Mitään tarkempaa tietoa ei viestissä ollut. Luonnollisestikaan en hyväksy, että lapseni käyttäytyy koulussa tai missään muuallakaan huonosti, joten laitoin paluuviestin, jossa pyysin opettajaa ottamaan yhteyttä, jotta saisin tietää myös hänen kantansa tapahtumaan. Lapsen version tietysti kuulin heti tuoreeltaan. Saman yhteydenottopyynnön laitoin myös opettajan sähköpostiin.
      Viestivihkoon ilmestyi opettajan kuittaus, että hän on viestini nähnyt. Sähköpostiin ei tullut vastausta. Pyytämääni yhteydenottoa ei ole ihan vielä ehtinyt tulla. Aikaa pyynnöstäni on kulunut 48 vuorokautta. Oppivuosi päättyy parin päivän päästä. Ei taida enää kuulua mitään koulun suunnalta.

Ei voi olla koulun puolelta niinkään, että kotiin laitetaan epämäärinen viesti, jota koskevaan yhteydenottopyyntöön ei vastata. Olen siis asian suhteen lapsen kertomuksen varassa. Sen ja opettajan syvän hiljaisuuden perusteella olen vetänyt seuraavan johtopäätöksen: opella oli huono päivä ja kun lapseni ei ulkona pelikentällä heti kuullut hänen käskyään eikä reagoinut siihen välittömästi, opettaja tulkitsi tämän epäkunnioittavaksi käyttäytymiseksi. Purki siis pikaistuksissaan pahan päivänsä oppilaaseen. Nyt kun olen asiaan puuttunut ja haluan selvittää mitä kentällä tapahtui, opettaja työntää päänsä syvälle pensaaseen ja "pakenee" hiljaisuuteen. Minä vanhempana katson, että kun oppilaan kotiin laitetaan jokin viesti, niin siitä on pystyttävä myös kasvotusten keskustelemaan. Siksi olenkin päättänyt mennä koululle huomenna tapaamaan kyseistä opettajaa.
      Itse tulkitsen tässä tapauksessa opettajan käyttäytymisen (laitetaan viesti, mutta ei vastata vanhemman yhteydenottopyyntöön asian selvittämiseksi) ylimielisyydeksi vanhempaa kohtaan ja erittäin huonoksi ammattitaidoksi.
      Eräs tuttavani, jolla on jo koulusta päässeet lapset, sanoi, että älä kuvittelekaan oikeasti olevan jotain koulun ja kodin välistä yhteyistyötä. Koulun ja kodin välinen yhteistyö rajoittuu siihen, että koulu sanelee, lapset ja vanhemmat tottelee ja vanhemmat maksaa kaikenmaailman retket, tapahtumat ym. Taisi olla oikeassa.

• opettajat ruotuun

nimimerkki suivaantunut isä...ihan on kuin minun lapseni koulusta kerrottua...vastaavaa on tapahtunut usein...ja kun joskus olen sitten puheasteelle päässyt niin sit ope "peruu" puheitaan tai muuttaa sanomisiaan tai sanoo että on ilmaissut asian vähän epämääräisesti tms...ja syypää aina ja kaikkeen on ollut minun lapseni(vaikka totuus ei näin ole ollut,selvinnyt muilta tahoilta myöhemmin...esim toiset oppilaat valehdelleet/keksineet juttuja minun pojastani ym) tämä on jatkunut nyt 4v jonka poikani on tuossa koulussa ollut,vaan onneksi on muutto edessä toiselle paikkakunnalle ja myös yläasteelle meno...ekana vuonna tässä koulussa poikaani kuristettiin kengännauhalla toisen pojan toimesta...koulu ei ilmoittanut kotiin asiasta vaan poika kertoi itse...laitoin kouluun viestiä soittopyymtöä tms mutta koskaan en saanut tietää kuka poika oli ja mitä seurauksia hänelle tuli ja menikö asiasta tieto sen pojan kotiin...että näin espoossa...

• Ei omena kauas...

Ei sulle ole sitten tullut mieleen, että soittaisit opettajalle tiedustellaksesi asiaa?
        Onhan se paljon helpompaa selvittää asiat puhumalla kuin viesteillä tai sähköposteilla.
        Mietipä sitä, että jos opelle ont ullut paljonkin sähköposti-viestejä , niin siinä menee aina oma aikansaa,
        kun miettii, miten asian kirjoittaa, ettei tule väärinymmärretyksi.

• 90%

opettaja kuuluu siihen välinpitämättömään 10% iin, kun niitäkin sinne mahtuu.

Minun kokemukseni mukaan pääsääntöisesti ongelmien selvittely on onnistunut. Mutta yhtä rehellisesti voisin kertoa yksittäisen opettajan (ja myös koulun) kohdalla vastaavat kokemukset kuin Suivaantunut isä.
        En silti halua yleistää, koska myöhemmät kokemukset ovat positiivisia ja yhteistoiminta on hyvällä tasolla, myös ongelma-asioissa.

• se 90%
        opettajat ruotuun kirjoitti:

nimimerkki suivaantunut isä...ihan on kuin minun lapseni koulusta kerrottua...vastaavaa on tapahtunut usein...ja kun joskus olen sitten puheasteelle päässyt niin sit ope "peruu" puheitaan tai muuttaa sanomisiaan tai sanoo että on ilmaissut asian vähän epämääräisesti tms...ja syypää aina ja kaikkeen on ollut minun lapseni(vaikka totuus ei näin ole ollut,selvinnyt muilta tahoilta myöhemmin...esim toiset oppilaat valehdelleet/keksineet juttuja minun pojastani ym) tämä on jatkunut nyt 4v jonka poikani on tuossa koulussa ollut,vaan onneksi on muutto edessä toiselle paikkakunnalle ja myös yläasteelle meno...ekana vuonna tässä koulussa poikaani kuristettiin kengännauhalla toisen pojan toimesta...koulu ei ilmoittanut kotiin asiasta vaan poika kertoi itse...laitoin kouluun viestiä soittopyymtöä tms mutta koskaan en saanut tietää kuka poika oli ja mitä seurauksia hänelle tuli ja menikö asiasta tieto sen pojan kotiin...että näin espoossa...

...jo kategoriaan koulukiusaaminen.

Meidän kokemus siitä oli sekä negatiivinen että positiivinen: opettaja (ja koulu) pyrki toki väistelemään ihan selvää asiaa (potkiminen, vähättely jne), mutta koulun vaihdon myötä tilanne korjaantui. Uudessakin koulussa oli vaara sen uusiutumisesta, opettajan ja rehtorin jämerällä toiominnalla se loppui alkuunsa.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana kuitenkin huomasin, että juniorillani oli itselläänkin osuutta asiaan: puutteelliset sosiaaliset taidot, itsekeskeisyys, kyvyttömyys joustaa ja neuvotella. Niissä asioissa hän on kehittynyt valtavasti ja nyt 15-vuotiaana selviää erittäin hyvin vastaavissa tilanteissa. Hän on jopa itse ymmärtänyt oman roolinsa ja tekemänsä virheet ala-asteella.

Edelleen korostan koulun ja kodin YHTEISTYÖTÄ. Minä olen ainakin oppinut paljon.

• olitko tosissasi?
        Ei omena kauas... kirjoitti:

Ei sulle ole sitten tullut mieleen, että soittaisit opettajalle tiedustellaksesi asiaa?
        Onhan se paljon helpompaa selvittää asiat puhumalla kuin viesteillä tai sähköposteilla.
        Mietipä sitä, että jos opelle ont ullut paljonkin sähköposti-viestejä , niin siinä menee aina oma aikansaa,

Kyllä homma toimii ainakin meidän koulussa niin päin että vanhemmat pyyttää opettajaa soittamaan. Vanhemmilla ei ole opettajalle edes mitään suoraa numeroa. Tietysti voi yrittää 300 muun vanhemman kanssa pommittaa välituntiaikoja opettajanhuoneen numeroon.

• pp

Opettajien koko olemus ja käytös muuttuu heti yläasteella ja nyt en halua yleistää. Tiedän että on monta hyvää koulua, jossa välitetään oppilaista mutta valitettavasti omat lapseni ovat sellaisessa koulussa, jossa luokanvalvoja ei vastaa viesteihin, rehtoria ei kiinnosta eikä hänkään ota kantaa, itse asiassa en ole kertaakaan nähnyt rehtorin edes hymyilevän, sepä luo hyvää ilmapiiriä kouluun. Ei varmaan ihmekään että opettajat ovat joustamattomia esim. tyttäreni oli sairaana ja hän ei voinut palauttaa
        tekemäänsä työtään oikeana päivänä niin sitäpä ei arvosteltu enää ollenkaan. Rehtori on se koulun henki joka luo sen ilmapiirin että onko siellä henkilökunnalla hyvä olla ja tässä koulussa näkee että ei ole ja se heijastuu opettajien käytökseen, jolla kohdellaan lapsia.

Yhdyn edellä olevan kirjoittajan viestiin että jos ei osata vastata vanhemman viestiin on se huonoa ammattitaitoa ja näin on meillä myös käynyt. Jos valitellaan viestien määrää niin tulee niitä sähköposteja muillekin työssäkäyville laatikot täyteen päivittän mutta kyllä ne käsitellään aina!

• Koulunkäyntiavustaja
        pp kirjoitti:

Opettajien koko olemus ja käytös muuttuu heti yläasteella ja nyt en halua yleistää. Tiedän että on monta hyvää koulua, jossa välitetään oppilaista mutta valitettavasti omat lapseni ovat sellaisessa koulussa, jossa luokanvalvoja ei vastaa viesteihin, rehtoria ei kiinnosta eikä hänkään ota kantaa, itse asiassa en ole kertaakaan nähnyt rehtorin edes hymyilevän, sepä luo hyvää ilmapiiriä kouluun. Ei varmaan ihmekään että opettajat ovat joustamattomia esim. tyttäreni oli sairaana ja hän ei voinut palauttaa
        tekemäänsä työtään oikeana päivänä niin sitäpä ei arvosteltu enää ollenkaan. Rehtori on se koulun henki joka luo sen ilmapiirin että onko siellä henkilökunnalla hyvä olla ja tässä koulussa näkee että ei ole ja se heijastuu opettajien käytökseen, jolla kohdellaan lapsia.

Yhdyn edellä olevan kirjoittajan viestiin että jos ei osata vastata vanhemman viestiin on se huonoa ammattitaitoa ja näin on meillä myös käynyt. Jos valitellaan viestien määrää niin tulee niitä sähköposteja muillekin työssäkäyville laatikot täyteen päivittän mutta kyllä ne käsitellään aina!

"Jos valitellaan viestien määrää niin tulee niitä sähköposteja muillekin työssäkäyville laatikot täyteen päivittän mutta kyllä ne käsitellään aina!"

Eli opettamisen, järjestyksenpidon, välitunnille ohjaamisen, välitunnilta sisään ohjaamisen, välituntivalvonnan, sisävalvonnan, oman vessatauon, kahvitauon, ruokailun ja palavereiden väliin pitäisi johonkin änkeä hiljainen hetki, jolloin on aikaa mennä atk-luokkaan (jos se ei ole varattu) vastaamaan vanhempien viestiin? Monella opettajalla päivä on yhtä paikasta toiseen juoksemista. Ja tosiaan - pitäisi ne oppitunnitkin valmistella ja materiaalit kerätä, kokeet korjata...

Jos on opettajalle asiaa, niin soitto opehuoneeseen. Kyllä siellä joku vastaa ja sitten voi jättää opettajalle soittopyynnön ja ehkä joku ystävällinen kollega muistaa siitä sanoakin.

• Suivaantunut isä
        Ei omena kauas... kirjoitti:

Tosiaan, unohdin mainita, että syksyllä koulun alkaessa saimme kotiin tiedotteen opettajalta. Tässä tiedotteessaan hän nimenomaan pyysi yhteydenotot vihkon välityksellä tai sähköpostilla. Hän perusteli pyyntöään sillä, että koulutuntien aikana ei voi olla puhelimessa ja välitunnit ovat kovin lyhyitä. Nimenomaisesti hän pyysi välttämään puheluita ilta-aikaan. Järjestely sinänsä on minusta ihan järkeenkäypä, onhan opettajallakin vapaa-aika. Olen toiminut täsmälleen hänen toivomallaan tavalla yhteydenottopyyntöni suhteen.

• Toinen KKA
        Koulunkäyntiavustaja kirjoitti:

"Jos valitellaan viestien määrää niin tulee niitä sähköposteja muillekin työssäkäyville laatikot täyteen päivittän mutta kyllä ne käsitellään aina!"

Eli opettamisen, järjestyksenpidon, välitunnille ohjaamisen, välitunnilta sisään ohjaamisen, välituntivalvonnan, sisävalvonnan, oman vessatauon, kahvitauon, ruokailun ja palavereiden väliin pitäisi johonkin änkeä hiljainen hetki, jolloin on aikaa mennä atk-luokkaan (jos se ei ole varattu) vastaamaan vanhempien viestiin? Monella opettajalla päivä on yhtä paikasta toiseen juoksemista. Ja tosiaan - pitäisi ne oppitunnitkin valmistella ja materiaalit kerätä, kokeet korjata...

Jos on opettajalle asiaa, niin soitto opehuoneeseen. Kyllä siellä joku vastaa ja sitten voi jättää opettajalle soittopyynnön ja ehkä joku ystävällinen kollega muistaa siitä sanoakin.

En nyt halua tästä mitään riitaa rakentaa, mutta sähköpostin katsominen esim. aamun aluksi tai oppilaiden kotiin lähdettyä ei ole mikään iso työ. Myös omassa koulussani suositaan yhteydenottoa s-postilla, joka on loppujen lopuksi paljon nopeampi keino viestin lähettämiseen, kuin puhelu. Meillä on iso koulu, mutta vain se yksi yhteinen puhelin henkilökunnan käytössä. Tietokoneita sen sijaan löytyy kymmenittäin. Tätä ei ole koettu mitenkään ongelmallisena koulussani, päin vastoin moni sanoo s-postin käyttämiseen siirtymisen helpottaneen kodin ja koulun välistä yhteydenpitoa. Olen pienryhmässä työssä ja meillä vanhemmat saavat itse valita mieleisensä yhteydenpitotavan, oli se sitten perinteinen reissuvihko, s-posti tai puhelin. Ja kyllä, meillä on enemmän aikuisia ja vähemmän lapsia, kuin yleisopetuksen luokilla, mutta niinpä vaan on hoidettavia asioitakin moninkertainen määrä "normaaliin" verrattuna.

Henkilökohtaisesti pidän erittäin tärkeänä, että kaikkiin vanhempien yhteydenottoihin vastataan saman päivän aikana. Kun keskusteluyhteys on avattu ja hyvin ylläpidetty, on vaikeistakin asioista helpompaa keskustella. Epämiellyttävillä asioilla kun on taipumus paisua ja vaikeutua, ellei niihin heti puututa.

• asiaa asiasta
        Toinen KKA kirjoitti:

En nyt halua tästä mitään riitaa rakentaa, mutta sähköpostin katsominen esim. aamun aluksi tai oppilaiden kotiin lähdettyä ei ole mikään iso työ. Myös omassa koulussani suositaan yhteydenottoa s-postilla, joka on loppujen lopuksi paljon nopeampi keino viestin lähettämiseen, kuin puhelu. Meillä on iso koulu, mutta vain se yksi yhteinen puhelin henkilökunnan käytössä. Tietokoneita sen sijaan löytyy kymmenittäin. Tätä ei ole koettu mitenkään ongelmallisena koulussani, päin vastoin moni sanoo s-postin käyttämiseen siirtymisen helpottaneen kodin ja koulun välistä yhteydenpitoa. Olen pienryhmässä työssä ja meillä vanhemmat saavat itse valita mieleisensä yhteydenpitotavan, oli se sitten perinteinen reissuvihko, s-posti tai puhelin. Ja kyllä, meillä on enemmän aikuisia ja vähemmän lapsia, kuin yleisopetuksen luokilla, mutta niinpä vaan on hoidettavia asioitakin moninkertainen määrä "normaaliin" verrattuna.

Henkilökohtaisesti pidän erittäin tärkeänä, että kaikkiin vanhempien yhteydenottoihin vastataan saman päivän aikana. Kun keskusteluyhteys on avattu ja hyvin ylläpidetty, on vaikeistakin asioista helpompaa keskustella. Epämiellyttävillä asioilla kun on taipumus paisua ja vaikeutua, ellei niihin heti puututa.

Oma lapseni on erityisopetuksessa, ja onneksi yhteydenpito toimii, niin kuin on sovittu. Hänellä on loistava luokanope, loistava erityisope, ja loistava kka. Eli kun nämä kolme loistavaa ammattilaista saavat toimia yhdessä, ei lopputulos voi olla huono. Myöskin kka on tärkeä tekijä ketjussa, mutta en ole koskaan hoitanut yhteydenpitoa kka:n kanssa, vaan kaikki tieto kulkee opettajien kautta, mutta erikseen on aina sovittu, että myöskin kka saa asiat tietää, ja hänen kuuluukin tietää. Käytössä on sekä reissuvihko, puhelut ja sähköpostit. Kaikki toisiaan tukemassa. Tärkeimmät asiat hoidetaan kirjallisesti, koska silloin on helppo saada tieto kulkemaan mukana myöskin eri paikkoihin, kuten lääkäreille ja terapeuteille. Ja lapsen takia asioita avataan enemmän, tuo ei tosiaan riitä, että kerrotaan että lapsi käyttäytyi törkeästi tai jotain. Sen avulla ei voi asiaa hoitaa. Hojksit ja muut on hoidettu aina huolellisesti, vaikka rehellisyyden nimissä on pakko myöntää, että aina ei ihan kaikista ole oltu samaa mieltä. Joskus vaan järjestelmän ja kodin näkökulmat ovat ristiriidassa, mutta juuri noiden tilanteiden takia pitää yhteostyön ja yhteydenpidon sujua. Useimmiten asioihin löytyy hyvä kompromissi.

Mutta kaikissa kouluissa ei tällaista kulttuuria ole lainkaan. Silloin yhteydenpito rajoittuu, ja turhautuneet vanhemmat purkavat pahaa mieltään täällä. Usein tuo turhautuminen on kasaantunut jo kaukaa, ja joskus tulee se viimeinen pisara. Tavallaan inhimillistä, vaikka ei hyväksyttävää. Itse olen tavallaan osa kumpaakin puolta, koska olen ammatiltani kka, mutta olen myös äiti. Luulen, että oma koulutukseni myöskin auttaa yhteydenpidossa, ja on suoraan sanottukin, että minua on "helppompi uskoa", kun tiedän molemmista puolista jotain. Siltikin, olen lapseni etujen ainoa valvoja, ja osaan myöskin vaatia. Ja vaadinkin, enkä hyväksy selitystä, kuinka se on sitten joltain toiselta pois. Ei ole, minun ja muiden lapsilla on ihan yhtälainen oikeus lakisääteisiin tukiin, ongelma on vaan siinä, että niitä ei ole tarpeeksi, jolloin asioihin ei päästä puuttumaan ajoissa. Ongelmat ja vaikeudet ehtivät kasaantua, kun niiden ennaltaehkäisyyn ei ole voitu kiinnittää huomiota. Varhaiskuntoutus on pahimmillaan varhaisvammauttamista jne... Valitettavasti opettajille sitten kasaantuu nämä asiat.

On myöskin molempien oikesturvan kannalta hyvä asia, jos asiat ovat kirjattu mahdollisimman pitkälle. Tiedän, että esim. täysiä reissuvihkoja ei luovuteta joka koulussa vanhemmille, vaan ne laitetaan silppuriin. Kouluissa on epävirallisia vihkosia, joihin kirjataan asioita ylös. Nämäkin hävitetään. Samalla häviää myös arvokasta tietoa. Käsittääkseni asiakasmerkintöjä ei saa hävittää, mutta perusopetuksen puolella käytäntö on kirjavaa. Tässä kaipailisin asennetta terveydenhuollon puolelta, sosiaalipuolella on karmeita käytäntöjä olemassa. Itse olen tehnyt selväksi, että joko reissari minulle, tai sitten kopio joka ikisestä sivusta. Ihan sama minulle. Mutta näissä asioissa on tärkeää, että ne eivät ole vain muistin varassa. Koska erityisoppilaan kohdalla noita asioita kertyy liikaa muistettavaksi. Ja asiat alkavat sekoittua jne...

Koulu ja koti voivat ihan helposti myöskin tukea toisiaan, mutta edellytys sille on se, että löydetään yhteinen kieli. Autoasentajalle tms on ihan turha puhua asioista ammattikielellä, kuulostaahan se hienolta, mutta ei edistä itse asiaa. Ja olen kuullut myös, että moni ei viitsi kuunnella enää koko "ammattihebreaa". Ymmärrän kyllä miksi. Opettajien pitäisi muistaa, että arkikieli käyttöön. Eikä olettaa, että vanhemmat pystyvät ymmärtämään aina, mitä he tarkoittavat :) Olen nähnyt monenmoisia merkintöjä, ja suomentanut niitä vanhemmille. Ja yhteinen viesti on se, että miksi ei ope suoraan ole asiaa ilmaissut näin, miksi kaiken pitää olla niin hienoa :)

• jos ei ehdi

Opettajilla on oikeasti lyhyet työpäivät, joten opetuksettomana aikana pitäisi kyllä ehtiä lukemaan sähköpostit läpi, jos ei päivittäin, niin edes kerran viikossa. Voihan sitä käyttää hommaan vaikka muutaman tunnin lauantaista ja vetää sitten kesällä lonkkaa ja ottaa vapaa-aikana tuo ylimääräinen talvella tehty työ.

Itse en ymmärrä tuollaista "ajan puutetta", koska teen projektityötä ja käyttöönottovaiheessa työviikot on yli 70 tuntisia ja silti ehtii hoitamaan myös sähköpostit, tosin joskus se jää iltaan työpäivän päätteeksi.

• joka tunnilla

No ei siellä välitunnilla nyt jokainen opettaja ole joka välitunnilla vahtimassa ja ohjaamassa. Meidän kakaroiden kouluissa tietokoneet ovat jokaisessa luokassa ja opettaja merkkaa sinne mm. poissaolot, joten ei siitä mihinkään atk-luokkaan tarvi lähteä postejaan lukemaan.

• Yhteydenotto

Olen kanssasi samaa mieltä, että asiasta huomautettaessa pitää olla valmis keskustelemaan ja selvittämään tilanne vanhemmille.
        Ihmettelen, ettei opettaja ole ottanut yhteyttä.
        Onko opettajalla ollut kauhukokemuksia vanhempien taholta hyökkäävänä käytöksenä? Pelkääkö hän sinua? Tai onko hänen kohdallaan ollut jopa vanhempien yhteishyökkäyksiä. Niitäkin kuulemma on, joka sinänsä tuntuu oudolta ja sivistymättömältä. Tai onko hän ajatellut, ettei keskustelut asiaa paranna, vaan on parempi antaa asian olla. Useinhan on parempi jättää riidat riitelemättä.
        Mutta jos olet laittanut aivan asiallisesti pyynnön ja keskenänne ei ole aikaisemmin ollut mitään riitoja, on outoa että yhteyttä sinuun ei otettu. Mielestäni yhteydenotto kuuluu opettajan työhön.
        Uskon, että yhteiskeskustelu on molemmille osapuolille valaisevaa, silloin kun molemmat osapuolet pysyvät asiallisuudessa ja kuuntelevat toistensa selitykset teilaamatta, väheksymättä.

• Opettajien lomat
        jos ei ehdi kirjoitti:

Opettajilla on oikeasti lyhyet työpäivät, joten opetuksettomana aikana pitäisi kyllä ehtiä lukemaan sähköpostit läpi, jos ei päivittäin, niin edes kerran viikossa. Voihan sitä käyttää hommaan vaikka muutaman tunnin lauantaista ja vetää sitten kesällä lonkkaa ja ottaa vapaa-aikana tuo ylimääräinen talvella tehty työ.

Itse en ymmärrä tuollaista "ajan puutetta", koska teen projektityötä ja käyttöönottovaiheessa työviikot on yli 70 tuntisia ja silti ehtii hoitamaan myös sähköpostit, tosin joskus se jää iltaan työpäivän päätteeksi.

Hei, jos ei ehdi.
        En puolustele ketään, mutta haluan selvittää opettajan ajankäyttöä.
        Olen omassa opettajan työssä huomannut, että jokaisen kesälomapäivän olen jo tehnyt työtä. Yksikään ns. kesälomapäiväni ei ole sellainen, jonka muut ansaitsevat työllään, sillä lukuvuoden aikana teen aamusta myöhään iltaan opettajan töitä. Merkitsen työtuntini muistiin ja kas kummaa ns. ylitöistä (normaalityöajaksi katson 40h/viikko) kertyy reilusti yli 10 viikkoa. Syysloman pari päivää, joululoma pari viikkoa, talvilomaviikko, siis vajaa 4 viikkoa on vielä opettajilla lomaa, niistäkin olen jo osan tehnyt, sillä kesäloma ei riitä vielä kaikkien ylimääräisten takaisin ottamiseen.

• nipottaja

valitettavasti myös opettajissa on vikkaa, välistä tuntuu että opettajat unohtavat mitä varten he työtä tekevät. He ovat sitä varten että opettavat ja lapset ovat koulussa sitä varten että oppivat (jos osaisivat jo asiat ei tarvitsi koulua käydä). Oman tyttäreni mukaan, jos esim. matkkatunnilla kysyy lisäopastusta vastaus on ollut että osaat sinä, joten se siitä sitten .

• Kuria kouluun

Olisipa vielä niitä vanhan ajan opettajia. Silloin kakaratkin piti turpansa kiinni. Nämä nykyiset opettajatkin on joko sivareita tai homoja. Tälläiset hinurit ja lepakotko pitää kuria. Velliperseitä koko porukka.

• Valkku-V

Tottakai opettajatkin ovat vain ihmisiä kuten oppilaatkin ja tekevät virheitä siinä missä muutkin. Koulu ei kuitenkaan ole vain opettaja-oppilas suhde vaan se on kokonaisuus jossa mukana ovat kaikki työskentelyolot, taloudelliset resurssit, ryhmäkoot, tuntikehykset yms. Valitettavat usein on nin että opettajien "unohdus" siitä mitä työtä he oikein tekevät johtuu siitä että heillä on aivan liian suuret ryhmät, paljon muitakin työitä kuin vain pelkkä opetus ja että usein aika menee niiden muutaman ongelmatapauksen paimentamiseen. Siksi en ollenkaan ihmettele jos opettaja joutuu välillä sanomaan jollekin että ei ehdi auttaa vaikka pitäisikin. Ja muistan myös miten aikoinaan olalla luokallanikin oli niitä jotka jatkuvasti olivat opettajan hihassa pyytämässä selittämään, eivätkä he usein olleet niitä jotka sitä lisäapua eniten olisivat tarvinneet. EI tietysti aina ole kyse tästä mutta noitakin löytyy.

Itse en ole opettaja mutta olen erään urheiluharrastuksen parissa vetämässä juniorien harjoituksia. Ja täytyy sanoa että sillä kokemuksella en ollenkaan kadehdi nykypäivän opettajia. Kaikenkaikkiaan kunniotus aikuisia kohtaan on monilla aika nollassa. Monille on vaikea käsittää että jos tullaan harjoituksiin, niin silloin tehdään sitä mitä vetäjä sanoo. Jatkuvasti saa olla selittämässä joillekin, miksi nyt tehdään sitä ja tätä ja miksi hän ei voi tehdä sitä mitä haluaa. Yleisen järjestyksen pitoon menee helposti 30% ajasta. Eivätkä nämä lapset kuitenkaan ole välttämättä ollenkaan niitä jotka on vain pakotettu lajin pariin, vaan he saattavat kyllä sinällään olla ihan taitavia ja innostuneita. Keskittyminen vaan ei riitä kuin pieneksi hetkeksi ja oma tahto on totuttu saamaan lähes aina läpi. Sitten on toki niitä todella fiksuja lapsia joita katsellessa ihmettelee miten erilaisia saman ikäluokan lapset voivatkaan olla.

• näinkin päin

No minun tyttäreni mukaa suurin osa oppilaista ei kuuntele opetusta ja kyselee sitten samoja asiota jotka opettaja juuri selitti. Kyllä se varmaan riepoo opettajaa kun huomaa että opetusta ei oteta vastaan.

• lähtö

Syvään pakkauslumeen.Hmm,suksin.Eikä ollut edes kunnon latua saatika sauvoja.Ilman määrärahoja?Hmm,pulaahan on ihan kaikesta.

• edelleenkin 90%
        Valkku-V kirjoitti:

Tottakai opettajatkin ovat vain ihmisiä kuten oppilaatkin ja tekevät virheitä siinä missä muutkin. Koulu ei kuitenkaan ole vain opettaja-oppilas suhde vaan se on kokonaisuus jossa mukana ovat kaikki työskentelyolot, taloudelliset resurssit, ryhmäkoot, tuntikehykset yms. Valitettavat usein on nin että opettajien "unohdus" siitä mitä työtä he oikein tekevät johtuu siitä että heillä on aivan liian suuret ryhmät, paljon muitakin työitä kuin vain pelkkä opetus ja että usein aika menee niiden muutaman ongelmatapauksen paimentamiseen. Siksi en ollenkaan ihmettele jos opettaja joutuu välillä sanomaan jollekin että ei ehdi auttaa vaikka pitäisikin. Ja muistan myös miten aikoinaan olalla luokallanikin oli niitä jotka jatkuvasti olivat opettajan hihassa pyytämässä selittämään, eivätkä he usein olleet niitä jotka sitä lisäapua eniten olisivat tarvinneet. EI tietysti aina ole kyse tästä mutta noitakin löytyy.

Itse en ole opettaja mutta olen erään urheiluharrastuksen parissa vetämässä juniorien harjoituksia. Ja täytyy sanoa että sillä kokemuksella en ollenkaan kadehdi nykypäivän opettajia. Kaikenkaikkiaan kunniotus aikuisia kohtaan on monilla aika nollassa. Monille on vaikea käsittää että jos tullaan harjoituksiin, niin silloin tehdään sitä mitä vetäjä sanoo. Jatkuvasti saa olla selittämässä joillekin, miksi nyt tehdään sitä ja tätä ja miksi hän ei voi tehdä sitä mitä haluaa. Yleisen järjestyksen pitoon menee helposti 30% ajasta. Eivätkä nämä lapset kuitenkaan ole välttämättä ollenkaan niitä jotka on vain pakotettu lajin pariin, vaan he saattavat kyllä sinällään olla ihan taitavia ja innostuneita. Keskittyminen vaan ei riitä kuin pieneksi hetkeksi ja oma tahto on totuttu saamaan lähes aina läpi. Sitten on toki niitä todella fiksuja lapsia joita katsellessa ihmettelee miten erilaisia saman ikäluokan lapset voivatkaan olla.

...minä heitän kriittisille vanhemmille haasteen, ottakaa vastaan!

Lähtekää johonkin seuraavista harrastuksista:
        - jalkapallo/jääkiekko/sähly valmentajaksi tai joukkueen johtajaksi
        - partioon laumanjohtajaksi (sudenpennuille 7 - 10 v)
        - johonkin muuhun toimintaa, jossa olette 15 - 30 lapsen ohjaajana

Mitä opitte? Luullakseni paljon. Ainakin minä opin. Voisin kerota lukemattomia esimerkkejä kurin tarpeellisuudesta. Eikä lapset / nuoret koskaan valittaneet siitä... kiitosta kyllä tuli: LAPSILTA enemmän, VANHEMMILTA vähemmän.

• kysyväpääseeulos
        Kuria kouluun kirjoitti:

Olisipa vielä niitä vanhan ajan opettajia. Silloin kakaratkin piti turpansa kiinni. Nämä nykyiset opettajatkin on joko sivareita tai homoja. Tälläiset hinurit ja lepakotko pitää kuria. Velliperseitä koko porukka.

En löytänyt wikipediasta eläintä nimeltä lepakotko. Onko se harvinainen?

• Työrauha
        Kuria kouluun kirjoitti:

Hei Kuria kouluun!
        Minä olen vanhanajan opettaja, luokassani on kaikilla työrauha ja oppilaat käyttäytyvät hyvin ja lapset oppivat hyvin. Olen saanut oppilaiden seuraavilta opettjilta kiitosta. Mutta vanhemmat haluaisivat, että lapsilla olisi hauskaa ja reteetä, olen liian vanhanaikainen!

• peuoetg

Tuohan on ollut selvä trendi jo vuosia.

Vanhemmat eivät osaa itse kasvattaa lapsiaan ja kun muut sen tekevät, alkaa syytösralli. Ei meidän mattikyllikki, mutta tuo naapurin penikka..

Opettajille pitäisi antaa täysi valta takaisin. Vähenisivät nuo mummoja potkivat kakarat ja muut saisivat tilaisuuden oppia. Ruumiillinen kuritus takaisin! Ilman selkäsaunaa kasvaneethan nuo on nähty jo, nyt on aika kokeilla oikeaa rangaistusta väärästä teosta.

• voi opet hyvät

Itse pyrin pitämään kuria. Ihmettelen vain sitä, että miten kaikki kurinpito muuttui päviäkodi/eskarista ekaluokkaan. Tyttö kertonut, että opettaja ei pidä kuria, ja kaikki luokassa hyppivät miten sattuu.
        Sitten oli reilun kuukauden sijainen, joka piti hyvän kurin. Ja tyttöni tykkäsi. Vanha opettaja takaisin ja moittimaan kuinka kuri höltynyt sijaisen aikana...
        Senhän nyt tietää, kuinka lapset käyttäytyvät, kun saavat ohjat jälleen itselleen tiukemman kurin jälkeen.

Ja vielä opettajille pitäisi pitää esim.liikunnasta ohjeistusta. Tämä ope, kun ei edes tiedä miten pesäpalloa pelataan...Laittaa oikeakätiset lapset lyömään väärältä puolelta lautaa... ja vasurit toisinpäin. Selkärullauksia tekevät kovalla jumppasalin lattialla, niin että selkänikamat rutisevat. Käytössä olisi patjojakin, mutta laiskuuttaan niitä ei saa esille otetuksi.
        Tyttö yrittänyt selittää, että ei se näin mene...mutta kun opettajalla suuri luulo osamisestaan.
        Onneksi ensisyksynä opettaja vaihtuu...toivottavasti parempaan suuntaan. Niitä hyviäkin opettajia varmasti on, ei sillä :D

• välinpitämöttömiä

Ne vanhemmat jotka eivät osaa kasvattaa eivät ole myöskään kiinnostuneita lapsen koulunkäynnistä, eivätkä todellakaan ahdistele opettajaa vaatimuksineen.

• neljän äitee

Opettajat eivät tee sitä työtä mihin heidät on koulutettu, minun lapsuudessa ja nuoruudessa opettajatkin kasvattivat meitä lapsia ja nuoria, nykyään eivät sitä tee kun eivät osaa. Vanhemmilla on oikeus saada perustelut miksi lapsi siirretään erityisluokalle tai miksi jää luokalle. Sitä paitsi opettajat eivät voi lasta noin vaan siirtää erityisluokalle, se on loppujen lopuksi lapsen vanhempien päätös, ei opettajien, he voivat vain ehdottaa.

• Quiet

Jos kotikasvatus kerran kunnossa, miksi pentus siiretään erityis(tarkkailu)luokalle. Itse olin hiljainen oppilas ja sain aika hyviä arvosanoja kun kuuntelin opetusta. Toivon että siihen olisi ollut erillisluokkia niille apinoille jotka häiritsivät tunteja, ehkä jossain kellarikerroksen pannuhuoneessa jonne ei päivä paista.

• nytenusko

Kylläpä ihmettelen, ettei koulusta muka saisi perusteluja siihen, miksi lapsi siirretään erityisluokalle. Voisiko vanhempi ensin katsoa vaikkapa edellistä todistusta ja kaikkia sen numeroita. Ehkä jopa siitäkin jotain tärppiä löytyisi. Ja tosiaan, ettei mitään selitystä edes pyydettäessä.. Olisi kiintoisa tietää, missäpäin Suomea tällaista on.

• erityisluokanope

Niin, usein opettajat eivät tee vain sitä työtä mihin heidät on koulutettu, vaan myös muita töitä. Sosiaalityöntekijän, psykologin, poliisin, sairaanhoitajan, muutamia mainitakseni.
        Päätöksen oppilaan siirrosta erityisopetukseen tekee koululautakunta. Siirtoon vaaditaan vähintään lausunto erityisopettajalta, mutta yleensä siirto pohjustetaan myös koulupsykologin tutkimuksilla. Perustelut siirroista toimitetaan varmasti vanhemmille päätöksen yhteydessä. Erityisopetus on sen verran kallista, ettei ketään varmasti siirretä sinne perusteetta. Mikäli uusi erityisopetuslaki tulee voimaan, erityisopetukseen siirtämisen prosessi monimutkaistuu entisestään. Hyvän tavan mukaan näistä asioista neuvotellaan huoltajien kanssa ja he saavat valittaa päätöksestä, mikäli ovat tyytymättömiä, mutta päätöstä he eivät tee.

• kysymys...
        Quiet kirjoitti:

Jos kotikasvatus kerran kunnossa, miksi pentus siiretään erityis(tarkkailu)luokalle. Itse olin hiljainen oppilas ja sain aika hyviä arvosanoja kun kuuntelin opetusta. Toivon että siihen olisi ollut erillisluokkia niille apinoille jotka häiritsivät tunteja, ehkä jossain kellarikerroksen pannuhuoneessa jonne ei päivä paista.

Oletko kuullut sanoja Autismi, kehitysvamma, Lukihäiriö, yms... Miten meinasit hoitaa nuo asiat kotikasvatuksen keinoin? Jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia, koska kommentista kuulee, että alan todellinen asiantuntija on nyt äänessä. Ja tietää kyllä, miksi erityisluokkia on olemassa :)

Ehkä et sittenkään ole oppinut ja kuunnellut aikanasi. Nuo asiat on nimittäin puhuttu jo peruskoulussa pitkään. Ja muutoinkin kaikenlaisesta erilaisuudesta. Et kai vaan juuri silloin ollut siellä pannuhuoneessa?

• Vanhempien valheet
        nytenusko kirjoitti:

Kylläpä ihmettelen, ettei koulusta muka saisi perusteluja siihen, miksi lapsi siirretään erityisluokalle. Voisiko vanhempi ensin katsoa vaikkapa edellistä todistusta ja kaikkia sen numeroita. Ehkä jopa siitäkin jotain tärppiä löytyisi. Ja tosiaan, ettei mitään selitystä edes pyydettäessä.. Olisi kiintoisa tietää, missäpäin Suomea tällaista on.

Vanhemmat puhuvat, mitä puhuvat. Minäkin olisin siirtänyt lapsen erityisluokalle ja asiasta keskusteltiin vanhempien kanssa. Koulussa oli varauduttu siirtoon, mutta vanhemmat valitsivat normaaliluokan opetuksen. Kuinka ollakaan vuosien jälkeen äiti puhuu muille, että minun olisi pitänyt aikanaan ehdottaa erityisluokalle siirtoa. Niin ne asiat muuttuvat.

• niinpä niin

Kyllä minäkin olen joutunut pari kertaa valistamaan opettaja mm. vaatimuksesta päällystää oppikirjoja.

Sama juttuhan se on myös terveyspuolella ja sosiaalipuolella. Virkamies joutuu hyvin äkkiä vastuuseen laittomata päätöksestä, sillä ihmiset tuntee oikeutensa ja myös puolustaa niitä.

Tosin sitten on tietysti niitä jotka hakee ylimääräistä hyvää itselleen.

Muutama vuosi sitten ehdotettiin valvontakameroita luokkiin, jotta oppilaiden käytöksestä saadaan todistusaineistoa, mutta hanke kaadettiinkin OAJ:n vastustuksella, sillä eiväthän he voineet sallia että opettajn työtä seurataan kameralla.

• ...että niin!

...mitäs se kenellekään kuuluu, jos minä haluan, että minun verorahoillani maksettuja kirjoja käytetään päällystämättöminä vain yksi lukuvuosi, kun ne muuten voisivat kestää useammankin.

...mitäs se kenellekään kuuluu, jos minun lapseni aikuisena ottaa käyttöönsä työnantajan tuolstuspaperit, kynät, kumit tai vaikkapa tietokoneen... asiakkaat tai valtiohan sen maksaa

Ei kai valvontakameroita tarvita, jos lapset osaavat käyttäytyä. On halvempaa kasvattaa lapsia oikeaan kuin lisätä valvontaa.

• hyviäkin on..
        ...että niin! kirjoitti:

...mitäs se kenellekään kuuluu, jos minä haluan, että minun verorahoillani maksettuja kirjoja käytetään päällystämättöminä vain yksi lukuvuosi, kun ne muuten voisivat kestää useammankin.

...mitäs se kenellekään kuuluu, jos minun lapseni aikuisena ottaa käyttöönsä työnantajan tuolstuspaperit, kynät, kumit tai vaikkapa tietokoneen... asiakkaat tai valtiohan sen maksaa

Ei kai valvontakameroita tarvita, jos lapset osaavat käyttäytyä. On halvempaa kasvattaa lapsia oikeaan kuin lisätä valvontaa.

Minun verorahoilla pitää ostaa kirjoja joissa on kunnolliset kannet, eikä mitään kertakäyttökirjoja joita yritetään viritellä kestävämmäksi vanhempien ostamilla kontaktimuoveilla. Ne on koulun kirjoja eikä niiden ehostaminen kuulu oppilaille saati vanhemmille.

• pöhelöope

40-vuotta opettajan ja kyllähän kakarat vedättää... ja vanhemmat uskoo.

• puutun aina!!!!

sama oikeus kuin opettajillakin puuttua lasten koulunkäyntiin.

Me maksamme opettajien palkat ja meillä on oikeus vaatia lapsille pätevää opetusta ja oikeudenmukaista, sekä puuttua opettajien virheisiin. Minä soitan opettajalle silloin kun on asiaa, ja on paras vastata puhelimeen. Kyllä minä osaan kouluunkin mennä jos puhelin laitetaan kiinni.

Me vanhemmat olemme opettajien pomoja, ja vastuu siitä, että ope toimii oikein on meillä vanhemmilla. Lapsi ei osaa vaatia eikä uskalla, jos opet oimii väärin.

Kunnon isä ja äiti on mukana lapsen koulunkäynnissä, ja tekee valituksia ja ohjeistaa opeja.

• OPE ja ÄITI

Ai jaa...minäkin olen sitten itseni pomo ja maksan oman palkkani ja olen lasteni äiti. LOL. Totuus on, että on monia vanhempia,jotka närkästyvät vasta sitten, kun tulee jälkkää tms. Sitten soitellaan, usein kotiin, kun olen halunnut kännykkänumeroni antaa. Ja hyvä niin. Tiedän, että launtaista alken voi taas puhelin soida. Vaikka jokainen on itse käynyt koulua, ei se tee kenestäkään opettajaa; opettaja on se, jolla on siihen koulutus ja pätevyys. Parhaillaan annan viimeisiä numeroita, osalle tulee se armovitonen, osa on taas ihan itse vitosen ansainnut omalla ahkeruudellaan.
        Koulun ja opettajien kimppuun on vain niin helppo käydä, kun itseä ahdistaa ja lapsellakaan ei mene numeroiden valossa hyvin. Sijaiskärsijä ja syntipukku täytty aina löytää, näköjään.
        Vanhemmat - soittakaa opettajalle - itse en todellakaan halua lukea massiivisia s-postiviestejä tai tekstiviestejä (mauttomuuden huippu.) Mikä ikinä sinun ammattisi onkaan, aivan varmasti sinäkin teet virheitä työssäsi. Laitetaanko sinunkin työpisteeseesi valvontakamera? Mutta vielä viimeisenä - olen kyllä tavannut niin hölmöjä & huonokäytöksisiä vanhempia, että en ole sen jälkeen ihmetellyt, että mistähän se tämän lapsen käyttäytyminen oikein johtuu. Eläköön se vanha viisaus (joka ei enää päde) - koti kasvattaa, koulu opettaa.

• pomo äiti
        OPE ja ÄITI kirjoitti:

Ai jaa...minäkin olen sitten itseni pomo ja maksan oman palkkani ja olen lasteni äiti. LOL. Totuus on, että on monia vanhempia,jotka närkästyvät vasta sitten, kun tulee jälkkää tms. Sitten soitellaan, usein kotiin, kun olen halunnut kännykkänumeroni antaa. Ja hyvä niin. Tiedän, että launtaista alken voi taas puhelin soida. Vaikka jokainen on itse käynyt koulua, ei se tee kenestäkään opettajaa; opettaja on se, jolla on siihen koulutus ja pätevyys. Parhaillaan annan viimeisiä numeroita, osalle tulee se armovitonen, osa on taas ihan itse vitosen ansainnut omalla ahkeruudellaan.
        Koulun ja opettajien kimppuun on vain niin helppo käydä, kun itseä ahdistaa ja lapsellakaan ei mene numeroiden valossa hyvin. Sijaiskärsijä ja syntipukku täytty aina löytää, näköjään.
        Vanhemmat - soittakaa opettajalle - itse en todellakaan halua lukea massiivisia s-postiviestejä tai tekstiviestejä (mauttomuuden huippu.) Mikä ikinä sinun ammattisi onkaan, aivan varmasti sinäkin teet virheitä työssäsi. Laitetaanko sinunkin työpisteeseesi valvontakamera? Mutta vielä viimeisenä - olen kyllä tavannut niin hölmöjä & huonokäytöksisiä vanhempia, että en ole sen jälkeen ihmetellyt, että mistähän se tämän lapsen käyttäytyminen oikein johtuu. Eläköön se vanha viisaus (joka ei enää päde) - koti kasvattaa, koulu opettaa.

Miks opettajien on vakea uskoa, että ME OLLAAN P O M O J A!!!!!!
        Häipykää sinne lomillenne ja äkkiä

• Ei ope (onneksi)
        pomo äiti kirjoitti:

Rehtori - Opetustoimi - Opetusministeriö. Mihin näistä kuulut? Jos olet itse kaupungilla/valtiolla töissä, niin maksaako opettaja sinun palkkasi?

En ihmettele enää, miksi joistain lapsista tulee narsisteja jo hyvin pienenä. Ei tarvitse ajatella muita, kun ei äitikään ajattele.

• ldsgasdkldgh

minaps nytkouluavustajana kerron teille vanhemmille hieman totuuksia kouluelamasta ja opettajista.
        ensinnakin teidan kullunnuppunne varmasti hertovat teille asioita mitka eivat lahimainkaan pida paikkaansa! opettajilla on paljon tyota, uskokaa tai alkaa myos kouluajan jalkeen! jos vanhemmilla on asiaa kouluun, teidan on ehdottomasti otettava itse yhteytta! koulussa missa itse olen vanhemmat jattavat soittopyyntoja joihin ei vastata koska kaytossa useinmiten on vain opettajan oma puhelin, ja siita pitaisi muka vanhemmille soittaa, pyh!

toisekseen saisitte vanhemmat itse opettaa myos niita lapsianne etteka jattaa kaikkea koulun vastuulle! tyoskentelen koulussa jossa on vajaat 100 oppilasta jotka jokaisen tunnen vahintaan nimelta, heista hyvinkayttaytyvia on 10 kpl, etta vaikka yritattekin taalla kaikki nayttaa kuinka hyvia vanhempia olette ja kasvatatte lapsianne niin suoraan sanoen en usko teista ketaan.
        itse avustajana olen monet itkut itkenyt oppilaisen kiusaamisen takia, ja meille viela vieraat kehuvat kuinka hyvin kayttaytyvia oppilaita meilla on vaikka itse en pysty ymmartamaan kuinka lapset voivat olla niin tunteettomia ja suoraansanoen tietavat liian paljon.

tassa paras neuvo teille vanhemmille milla helpotatte omaa ja koulun arkea. alkaa kertoko lapsillenne kaikkea! lapset tietavat aivan liikaa aikuisten asioita minka takia he voivat hyppia nenillemme!

• Noja

Ikävä kyllä kunnon isä tai äiti ei tunne luokkahuoneen todellisuutta. Niinpä ohjeistus voi olla aika nurinkurista. Jos vanhemmat eivät tunnusta opettajaa luokkahuoneen johtajaksi, hänen työstään tehdään vielä vaikeampaa.

Lisäksi vanhemmat eivät ole opettajan pomoja. Vanhemmilla on oikeus odottaa sitä että opettajat tekevät työnsä parhaansa mukaan, mutta on noita pahatapaisia kersoja ennenkin koulusta erotettu. Erottaminen ei poista oppivelvollisuutta, joten vastuu jää käytännössä vanhemmille. Niin muodoin on parasta tajuta, että opettajat yhteiskunnan edustajina ja virkamiehinä eivät ole vanhempien käskytettävissä. Siitä syystä heillä on virka, josta heitä ei saa kammettua muuta kuin näyttämällä toteen vakavan rikkomuksen.

Sen sijaan ihmettelen yhtä asiaa:

Opettajaksi pääty vaatii soveltuvuuskokeita ja pitkän koulutuksen. Miten ihmeessä koulumaailman kuulumiset ovat jatkuvasti ankeita tähän hienoon koulutukseen verrattuna? Onko niin, että opettajiksi valitaan entiset kiltit koulutytöt ja -pojat, ja kelvollisuuden perustelevat niin ikään entiset kiltit koulutytöt ja -pojat? Minusta tuntuu siltä, ettei opettajilla ole omakohtaista kosketusta tuikitavallisen teinin elämään. Miten nuo kiltittytöt ja -pojat voisivat syvällisesti tajuta rajojen rikkomista ja muuta sellaista, mihin keskiverto 7-9 -luokkalainen ryhtyy ainakin joitakin kertoja yläkouluaikanaan? Ylipäätään opettajat taitavat olla hiukan pihalla... yrittävät opettaa Pythagoraan lausetta ja suomen sijamuotoja. Kyllä niihin on hyvä perehtyä, mutta koulun keskeisen annin pitäisi olla yhteistyö, ahkeruus, tunnollisuus, huomaavaisuus ja muut sellaiset hyveet, joiden varassa yhteiskunta seisoo. Enkä kyllä pitäisi pahana, vaikka polynomien sijaan hierottaisiin hiukan käytännöllisempiä asioita. Ettei enää kasvaisi sukupolvia, jotka eivät kykene renkaanvaihtamisen tasoisiin teknisiin suorituksiin, tai piirtämään karttakuvaa siitä, miten mamma pääsee maitokauppaan.

Valitan. Kaikista hienoista teorioista huolimatta minun näkemykseni on, että työrauha kouluissa ei ala lisääntyy mitenkään muutoin kuin tukemalla opettajien auktoriteettiä. Ja tässä kohden on syytä erottaa opettajan auktoriteetti ja mielivalta toisistaan. Lapsi ei mene rikki, jos luokan edessä on johtaja. Lapsi menee rikki, jos siellä EI ole sitä. Eikä lapsi mene rikki siksi että opettaja tekee joskus pienen virheen, vaan siksi että hänen ympärillään käy vanhempien ja opettajien keskinäinen valtataistelu.

• Ope minäkin

Minä ja muut kouluni opettajat otettais heti videokamerat luokkiin jos niihin vain olisi rahaa ja kuvaaminen luokassa olisi muuten sallittua. Voisi näyttää nauhoituksen niille vanhemmille, jotka ei usko lastensa tekevän ikinä mitään väärää, esim. häiriköivän tai kiusaavan muita. Nämä vanhemmat yrittävät lakaista maton alle kaikki lastensa tekemät vääryydet ja syyttävät aina muita oppilaita tai opettajaa tapahtuneesta tai kieltävät mitään tapahtuneenkaan. Kaiken lisäksi vanhemmat tekevät tämän lapsen kuullen ja ostavat lapselle vielä palkkioksi tavaraa ym.

Omalle lapselleni teoista seuraisi varmasti rangaistus ja kotona vielä saarnaisin asiasta ja seuraisin, että hän muuttaisi käytöksensä. Sen on opettajana huomannut ettei todellakaan yllätty jos oma lapsi tekee myös väärin. Töissä nimittäin näkee että aivan puhtaalta pulmuselta open tai vanhempien silmien edessä vaikuttavat lapset saattavat olla tosi julmia toisille silloin kun kukaan aikuinen ei ole vieressä katsomassa. Sitten open asiaa tentatessa ensin kerrotaan kaunis versio monta kertaa kunnes silminnäkijöiden ja open läsnäollessa vihdoin kuuluu tunnustus. Onneksi suurin osa vanhemmista vaatii että heidän lapsensa lopettavat huonon käytöksen anteeksipyyntöjen kera ja koulu ja vanhemmat tukevat toisiaan kasvatuksessa. Lapsensa valehtelmaan ja kieroilemaan opettavat vanhemmat eivät ymmärrä että kyllä koittaa vielä aika jolloin asia on kohdattava. Ehkä lapsi onkin sitten jo todella pahassa pulassa ja vanhemmat myös.

• ope ope ope

Narsisiti-äiti (muka open pomo) taas linjoilla. Tavallaan naurattaa, mutta myös säälittää. Turha sille on mitään yrittää sanoa. Sehän on varmaan kaupunginjohtajankin pomo kun sattuu asumaan tietyssä kaupungissa, samoin lääkärin pomo, kaikkien virastojen virkamiesten pomo jne. Uskallan väittää, että tyyppi vain pönkittää omaa egoaan ja naureskelee meidän vastaajien provosioitumiselle - tai ainakin toivon niin! Pitäisi ymmärtää, että opellakin on oikeus vapaa-aikaan, johon eivät kuulu oppilaat, vanhemmat jne. Jos joutuisin tuollaisen tyypin lasten opettajaksi, tekisin uhoamiselle ja muka-pomottamiselle jotain. Voiko tuo olla enää tervettä?

• palvelijanne!
        pomo äiti kirjoitti:

Kai te nyt kaikki tajuatte, että tämä herneaivo on provo!

Antaa tätin pomottaa vaan niin paljon kuin haluaa, eihän siitä mitään haittaakaan ole. Eihän tämä tyyppi varmaan ole koskaan missään yhteydessä kouluun, pomottaminen pysyy todennäköisesti ihan oman pään ja Suomi24:n sisällä.

Oikeastihan asia on kuitenkin niin, että opettajat joutuvat/saavat neuvoa ja opastaa vanhempia lastenkasvatuksessa. Opettaja on kasvatuksen ammattilainen ja kun kaikenlaiset tyhjäpäiset ja kasvatustieteistä mitään ymmärtämättömät vanhemmat pilaavat penskansa, on open tehtävä valistaa heitä ihan perusasioissa. Paljonhan se teettää työtä, varsinkin kun tulosten seuraaminen vaatii myös aikaa ja vaivaa.

• Mahtava äiti
        Ope minäkin kirjoitti:

Minä ja muut kouluni opettajat otettais heti videokamerat luokkiin jos niihin vain olisi rahaa ja kuvaaminen luokassa olisi muuten sallittua. Voisi näyttää nauhoituksen niille vanhemmille, jotka ei usko lastensa tekevän ikinä mitään väärää, esim. häiriköivän tai kiusaavan muita. Nämä vanhemmat yrittävät lakaista maton alle kaikki lastensa tekemät vääryydet ja syyttävät aina muita oppilaita tai opettajaa tapahtuneesta tai kieltävät mitään tapahtuneenkaan. Kaiken lisäksi vanhemmat tekevät tämän lapsen kuullen ja ostavat lapselle vielä palkkioksi tavaraa ym.

Omalle lapselleni teoista seuraisi varmasti rangaistus ja kotona vielä saarnaisin asiasta ja seuraisin, että hän muuttaisi käytöksensä. Sen on opettajana huomannut ettei todellakaan yllätty jos oma lapsi tekee myös väärin. Töissä nimittäin näkee että aivan puhtaalta pulmuselta open tai vanhempien silmien edessä vaikuttavat lapset saattavat olla tosi julmia toisille silloin kun kukaan aikuinen ei ole vieressä katsomassa. Sitten open asiaa tentatessa ensin kerrotaan kaunis versio monta kertaa kunnes silminnäkijöiden ja open läsnäollessa vihdoin kuuluu tunnustus. Onneksi suurin osa vanhemmista vaatii että heidän lapsensa lopettavat huonon käytöksen anteeksipyyntöjen kera ja koulu ja vanhemmat tukevat toisiaan kasvatuksessa. Lapsensa valehtelmaan ja kieroilemaan opettavat vanhemmat eivät ymmärrä että kyllä koittaa vielä aika jolloin asia on kohdattava. Ehkä lapsi onkin sitten jo todella pahassa pulassa ja vanhemmat myös.

idea luokassa, jolloin näkisimme myös miten opettajt kohtelee lapsia. Kamerasta vaan ei saisi opettajat sitten poistaa mitään eikä käsitellä mitenkään.

Mutta olen sitä mieltä, että vanhempien on syytä tarkkailla ja kuulostella kaikkia mitä koulusta kuulee ja ottaa selvää.

En luota yhteenkään opettajaan, vaan aina epäilen. Otan selvää, puhuttelen ja valitan... haluan tietää kaiken mitä koulussa tapahtuu.

• jopojoo
        ope ope ope kirjoitti:

Narsisiti-äiti (muka open pomo) taas linjoilla. Tavallaan naurattaa, mutta myös säälittää. Turha sille on mitään yrittää sanoa. Sehän on varmaan kaupunginjohtajankin pomo kun sattuu asumaan tietyssä kaupungissa, samoin lääkärin pomo, kaikkien virastojen virkamiesten pomo jne. Uskallan väittää, että tyyppi vain pönkittää omaa egoaan ja naureskelee meidän vastaajien provosioitumiselle - tai ainakin toivon niin! Pitäisi ymmärtää, että opellakin on oikeus vapaa-aikaan, johon eivät kuulu oppilaat, vanhemmat jne. Jos joutuisin tuollaisen tyypin lasten opettajaksi, tekisin uhoamiselle ja muka-pomottamiselle jotain. Voiko tuo olla enää tervettä?

Uhoamiselle ja pomottamiselle sopii kyllä yrittää tehdä jotain, mutta valitettavasti mikään harvoin puree narsistivanhempiin. Opettajalle huutaminen ja kiroaminen pienenkin oppilaan läsnäollessa on ihan okei ja koulun on ihan turha yrittää kertoa yhteisistä kasvatuslinjauksistaan, esim. hyvien käytöstapojen opettamisesta. Kokemuksesta tiedän, että on todella raskasta ja kuluttavaa yrittää tehdä yhteistyötä vanhemman kanssa, joka ei luota kouluun/opettajaan. Tällaisessa tilanteesta sillä, millainen opettaja olet ei ole mitään merkitystä. Vanhempi on vain päättänyt, että koulu on paha. Eikä siinä mitään, jokainen saa olla mitä mieltä haluaa. Valitettavasti vanhempi omalla käyttäytymisellään nakertaa oman lapsensa hyvää - ei niin, että opettaja jollain tavoin rankaisisi lasta vanhemman hölmöydestä, vaan lapsi jää paisti yhteistyön hedelmistä.

• opeäiti
        Mahtava äiti kirjoitti:

idea luokassa, jolloin näkisimme myös miten opettajt kohtelee lapsia. Kamerasta vaan ei saisi opettajat sitten poistaa mitään eikä käsitellä mitenkään.

Mutta olen sitä mieltä, että vanhempien on syytä tarkkailla ja kuulostella kaikkia mitä koulusta kuulee ja ottaa selvää.

En luota yhteenkään opettajaan, vaan aina epäilen. Otan selvää, puhuttelen ja valitan... haluan tietää kaiken mitä koulussa tapahtuu.

... useinkin siellä koulussa? Siis ollut seuraamassa opetusta lapsesi oppitunneilla? Tai mukana luokkaretkillä tms.? Suosittelen - vois nimittäin silmät avautua! Ei tarttis tyytyä puhuttelemaan, valittamaan ja "ottamaan selvää".

• Nipsulle

Vai että "ohjeistaa" ja "vaatia", aika karmivaa tekstiä, antakaa hyvät vanhemmat opettajille työrauha! Ihanaa rentouttavaa kesää kaikille opettajille, olette lomanne ansainneet!

• tahtomattaankin
        jopojoo kirjoitti:

Uhoamiselle ja pomottamiselle sopii kyllä yrittää tehdä jotain, mutta valitettavasti mikään harvoin puree narsistivanhempiin. Opettajalle huutaminen ja kiroaminen pienenkin oppilaan läsnäollessa on ihan okei ja koulun on ihan turha yrittää kertoa yhteisistä kasvatuslinjauksistaan, esim. hyvien käytöstapojen opettamisesta. Kokemuksesta tiedän, että on todella raskasta ja kuluttavaa yrittää tehdä yhteistyötä vanhemman kanssa, joka ei luota kouluun/opettajaan. Tällaisessa tilanteesta sillä, millainen opettaja olet ei ole mitään merkitystä. Vanhempi on vain päättänyt, että koulu on paha. Eikä siinä mitään, jokainen saa olla mitä mieltä haluaa. Valitettavasti vanhempi omalla käyttäytymisellään nakertaa oman lapsensa hyvää - ei niin, että opettaja jollain tavoin rankaisisi lasta vanhemman hölmöydestä, vaan lapsi jää paisti yhteistyön hedelmistä.

Ei ole mitenkään epätavallista, että lapsi toimii koulussa vanhempien tahdon mukaan niin hyvässä kuin pahassakin. Asenne lähtee kotoa ja lapsi voi toteuttaa vanhemman toiveita myös huonolla käyttäytymisellään. Jos huomaan tällaista tapahtuvan, niin suljen vanhemman pois yhteistyöstä ja alan toimia saadakseni lapsen luottamuksen koulussa. Koti hoitakoon omat velvoitteensa. Kun lapsi huomaa, että hän saakin olla oma itsensä riippumatta siitä, millainen opettaja on kyseessä, niin hän alkaakin kontrolloida käyttäytymistään. Hyvin usein lapsi pelkää eniten sitä, että kaikki pienetkin rikkeet kerrotaan kotiin. Tästä ovat monet yläkoulun oppilaat itse kertoneet minulle. He siis pelkäävät sitä päivää, kun kotiin tulee puhelinsoitto asiasta, jota he itse eivät ole edes ymmärtäneet rikkeeksi. Eikä ole ollut myöskään harvinasta, että tämä pelkäävä oppilas on tiedustellut käyttäytymisnumeroaankin kesken jakson. Silloin olen omaksi ja myös tämän oppilaan iloksi voinut usein todeta hänen käyttäytyneen mielestäni hyvin, jos niin on ollut. Näin olen saanut luottamuksen oppilaisiin ja olen luvannut varoittaa ja huomauttaa käytöksestä, jos siihen on ollut aihetta.
        Olen aina hoitanut suhteet ensisijaisesti oppilaisiin enkä ole piitannut vanhemmista, mikäli heillä ei ole asiallista suhtautumista kouluun ja sen toimintaan. Myöskin lapsella on oikeus tehdä virheitä, kunhan se tapahtuu turvallisessa ympäristössä.

• Tiukka äiti
        Nipsulle kirjoitti:

Vai että "ohjeistaa" ja "vaatia", aika karmivaa tekstiä, antakaa hyvät vanhemmat opettajille työrauha! Ihanaa rentouttavaa kesää kaikille opettajille, olette lomanne ansainneet!

puuttunut lastemme koulun käyntiin jos näen vika opetajasas. Puutun ja valitan ilman muuta. muuten ei asiat korjaannu.

Minun lapsiani kukaan opettaja ei hauku syyllistä tai muutenkaan puhuttele huonosti tai käyttäydy huonosti heitä kohtaan.

Olen aina tehnyt valituksen kolutoimenjohtajalle, ja asia etenee toivullani tavalla. Varoituksia onsadellut ja syystä.

Minä vaadin lapsillemme vain parasta, ja kyllä he ovat saaneetkin, kun minä aikuisena vaadin ja pidän lasteni puolta. Soitanjos on aisaa ja lähetän tekstiviestin. Olenpa joutunut joskus käymään opettajan kotonakin kun ei vastaa viesteihin tai soittoihin.

Kyllä on kiitollinenollut ja kiittänyt aina ja sanonutkin että palautetta saa antaa aina, ja open parhaaksihan minä ohjeistan.

• ope ope ope
        Tiukka äiti kirjoitti:

puuttunut lastemme koulun käyntiin jos näen vika opetajasas. Puutun ja valitan ilman muuta. muuten ei asiat korjaannu.

Minun lapsiani kukaan opettaja ei hauku syyllistä tai muutenkaan puhuttele huonosti tai käyttäydy huonosti heitä kohtaan.

Olen aina tehnyt valituksen kolutoimenjohtajalle, ja asia etenee toivullani tavalla. Varoituksia onsadellut ja syystä.

Minä vaadin lapsillemme vain parasta, ja kyllä he ovat saaneetkin, kun minä aikuisena vaadin ja pidän lasteni puolta. Soitanjos on aisaa ja lähetän tekstiviestin. Olenpa joutunut joskus käymään opettajan kotonakin kun ei vastaa viesteihin tai soittoihin.

Kyllä on kiitollinenollut ja kiittänyt aina ja sanonutkin että palautetta saa antaa aina, ja open parhaaksihan minä ohjeistan.

Oletko hullu, menet toisten koteihin kutsumatta? Sinua minä syyttäisin kotirauhan rikkomisesta. Juuri tuollaisten idioottivanhempien ja tapavalittajien takia niin moni hyväkin opettaja karkaa muihin, paremmin arvostettuihin töihin. Eivätkä ainakaan ne minun tuntemani ole katuneet päätöstään!

• ....jatkuu
        Tiukka äiti kirjoitti:

Onko sinulla muuta sanottavaa kuin tuo mitä olet palstalla jauhanut jo vuosia. On tainnut hihna hirttää?
        Mutta toisaalta kuvittelen mielessäni, kuinka kenraalit kuuntelevat ohjeitasi naama punaisena. Vai aiotko joskus hellittää?

Etkö anna lapsillesi omaa elämää? Miten he pystyvät aikuisina selviytymään itsenäisesti, kun he ovat eläneet tärkeät kasvuvuodet oman tunne-elämäsi mukaan. Vaarana on, että teet ja olet jo tehnyt lapsistasi kylmiä ja tunteettomia ihmisiä.

• Tarkka äiti
        ope ope ope kirjoitti:

Oletko hullu, menet toisten koteihin kutsumatta? Sinua minä syyttäisin kotirauhan rikkomisesta. Juuri tuollaisten idioottivanhempien ja tapavalittajien takia niin moni hyväkin opettaja karkaa muihin, paremmin arvostettuihin töihin. Eivätkä ainakaan ne minun tuntemani ole katuneet päätöstään!

ammattia ellei kykene olemaan opettaja eikä kestä kritiikkiä ja arvostelua.

Kyllä ope on duunari siinä missä muutkin.

Lapset ei osaa ja uskalla pitää omia puoliaan joten se on vanhempien tehtävä, ja minä rakastan lapsiani niin paljon ettei kukaan vieras ihminen heitä pompottele koulusas.

Otan aina selvää kuka on ope ja taustat tutkin, ja seuraan koko kouluajan kaikkea ja tivaan kyselen ja valvon ja utelen opetan ja ohjeistan opettajaaa.

Kerran viikossa laitan palautteen aina sähköisesti.

• Rohkeesti vaan esill
        ....jatkuu kirjoitti:

Onko sinulla muuta sanottavaa kuin tuo mitä olet palstalla jauhanut jo vuosia. On tainnut hihna hirttää?
        Mutta toisaalta kuvittelen mielessäni, kuinka kenraalit kuuntelevat ohjeitasi naama punaisena. Vai aiotko joskus hellittää?

Etkö anna lapsillesi omaa elämää? Miten he pystyvät aikuisina selviytymään itsenäisesti, kun he ovat eläneet tärkeät kasvuvuodet oman tunne-elämäsi mukaan. Vaarana on, että teet ja olet jo tehnyt lapsistasi kylmiä ja tunteettomia ihmisiä.

ovat jo aikuisia ja opiskelevat ja tekevät työtä jo osittain. Minunoppini on menny perille että aina kannattaa puuttua epäkohtiin, sekä huomauttaa jos on huomautettavaa, välittämättä siitä on ko vastassa siiivooja tai hyvin korkea virkamies, opettaja tai rakennusmestari...

Aina kanntaataa pitää puoliian ja toisten heikompien puolia, ikinä ei saa epäkohtien vaan antaa olla eikä välittää vaikka toiset tekee virheitä ja kotlisi huonosti!!!

Kaikkista saa valitaa ja kaikista saa valitaa. Muuten ei asiat korjaannu koskaan jos kukaan ei valita eikä välitä.

Minua ja minun lapsia ja perheenjäseniä ei KOSKAAN KOHDELLA HUONOSTI! Siitä olen pitänyt huolen,ja pidän. Nyt lapset pitävät hienosti omia puoliaan kun oppivat, että vain valittaminen ja asian esille ottaminen korjaa vääryydet!!;)))

• oikein?
        Rohkeesti vaan esill kirjoitti:

ovat jo aikuisia ja opiskelevat ja tekevät työtä jo osittain. Minunoppini on menny perille että aina kannattaa puuttua epäkohtiin, sekä huomauttaa jos on huomautettavaa, välittämättä siitä on ko vastassa siiivooja tai hyvin korkea virkamies, opettaja tai rakennusmestari...

Aina kanntaataa pitää puoliian ja toisten heikompien puolia, ikinä ei saa epäkohtien vaan antaa olla eikä välittää vaikka toiset tekee virheitä ja kotlisi huonosti!!!

Kaikkista saa valitaa ja kaikista saa valitaa. Muuten ei asiat korjaannu koskaan jos kukaan ei valita eikä välitä.

Minua ja minun lapsia ja perheenjäseniä ei KOSKAAN KOHDELLA HUONOSTI! Siitä olen pitänyt huolen,ja pidän. Nyt lapset pitävät hienosti omia puoliaan kun oppivat, että vain valittaminen ja asian esille ottaminen korjaa vääryydet!!;)))

Että sinulla ei ole enää lapsia koulussa? Kuitenkin laulat samaa virttä tällä palstalla ja oikeastaan mitään muuta sanottavaa sinulla ei olekaan ollut. Onko koulussa joskus itsellesi sattunut jotain, joka on jäänyt kaivertamaan mieltä vai oletko muillakin palstoilla roikkuva auktoriteetti. Jotain todella pahaa on sinulle tapahtunut, kotona kenties? Tai yksi arvaukseni on, että vain skorpioni käyttäytyy tuolla tavalla. Skorpioni? Käsittääkseni valvot, vakoilet ja kyttäät koko opettajakuntaa, mutta itsestäsi et koskaan kerro mitää. Skorpioni!

Tietysti pitää valittaa kylmästä kahvista ja ruuasta ja kaikesta mistä vain voi valittaa, mutta eikö elämä tule raskaaksi, jos päällimmäisenä on ajatus, että kaikki kuitenkin tekevät väärin ja niinhän se on jos niin haluaa nähdä. On kuitenkin paljon asioita, jotka ovat enemmän mielipideasioita kuin oikein tai väärin.

• 17+1
        ldsgasdkldgh kirjoitti:

minaps nytkouluavustajana kerron teille vanhemmille hieman totuuksia kouluelamasta ja opettajista.
        ensinnakin teidan kullunnuppunne varmasti hertovat teille asioita mitka eivat lahimainkaan pida paikkaansa! opettajilla on paljon tyota, uskokaa tai alkaa myos kouluajan jalkeen! jos vanhemmilla on asiaa kouluun, teidan on ehdottomasti otettava itse yhteytta! koulussa missa itse olen vanhemmat jattavat soittopyyntoja joihin ei vastata koska kaytossa useinmiten on vain opettajan oma puhelin, ja siita pitaisi muka vanhemmille soittaa, pyh!

toisekseen saisitte vanhemmat itse opettaa myos niita lapsianne etteka jattaa kaikkea koulun vastuulle! tyoskentelen koulussa jossa on vajaat 100 oppilasta jotka jokaisen tunnen vahintaan nimelta, heista hyvinkayttaytyvia on 10 kpl, etta vaikka yritattekin taalla kaikki nayttaa kuinka hyvia vanhempia olette ja kasvatatte lapsianne niin suoraan sanoen en usko teista ketaan.
        itse avustajana olen monet itkut itkenyt oppilaisen kiusaamisen takia, ja meille viela vieraat kehuvat kuinka hyvin kayttaytyvia oppilaita meilla on vaikka itse en pysty ymmartamaan kuinka lapset voivat olla niin tunteettomia ja suoraansanoen tietavat liian paljon.

tassa paras neuvo teille vanhemmille milla helpotatte omaa ja koulun arkea. alkaa kertoko lapsillenne kaikkea! lapset tietavat aivan liikaa aikuisten asioita minka takia he voivat hyppia nenillemme!

Jos mielestäsi prosentti on tuota luokkaa, että 90 on kasvattamattomia tai huonokäytöksisiä, niin et ole oikeassa paikassa. Nimittäin, lapsi on lapsi, ja jokainen lapsi tekee virheitä. Aikuinen on aikuinen, ja tekee myös silti virheitä. Valitettavasti aikuiselta ja varsinkin koulussa työssäolevalta saa ja pitääkin odottaa ammatillista otetta. Tuo ei voi pitää paikkaansa. Joten harkitse joko alan vaihtoa tai sitten uupumuslomaa. Harkinta-, ja arviointikykysi on vääristynyt. Ja on suuri riski, että purat pahaa oloasi lapsiin.

T: toinen avustaja

• ..kysyn vain.
        Rohkeesti vaan esill kirjoitti:

...että puutut silloin oikein ja oikeaan asiaan loukkaamatta jonkun muun koskemattomuutta?

Sinä haluat oikeutta, vaikka polkemalla jonkun muun oikeuksia, niinkö? Valita vaan, niin se paha olo leviää ja saadaan vähän lisää jokeloita ja kauhajokia tähän maahan, kun yhä usemmalla on paha olla.

Seuraavalla kerralla voit tietysti miettiä puuttuessasi, voisiko RAKENTAVA tapa puuttua olla parempi kuin valittaminen ja se että mahdollisesti SINÄ KOHTELET TOISIA HUONOSTI HALUTESSASI ITSELLESI OIKEUTTA. Subjektiivinen oikeus ei ole sama kuin aikuisten oikea oikeus, sen arvioi joku puolueettomasti.

• Kysyn vain?
        Tiukka äiti kirjoitti:

...että sinäkin voi olla väärässä?

Joskus kannattaisi, ehkä.

Minä en ole niin erinomainen, että olisin aina oikeassa ja kavahdan sellaista kaikkivoipaisuutta... jossakin muualla sitä nimitetään narsismiksi....

• kysyväeipääsepois
        Tiukka äiti kirjoitti:

miten soitat jos on aisaa? Kannatatko aisaa vai miten? Jos varoituksia sataa, pitääkö käyttää sadetakkia?

• kannatetaan....
        opeäiti kirjoitti:

... useinkin siellä koulussa? Siis ollut seuraamassa opetusta lapsesi oppitunneilla? Tai mukana luokkaretkillä tms.? Suosittelen - vois nimittäin silmät avautua! Ei tarttis tyytyä puhuttelemaan, valittamaan ja "ottamaan selvää".

Ei tuollaiset kamerat mitään maksa, joten se ei ole esteenä.

Kamera joka luokan nurkkaan ja data nettiin, josta vanhemmat voisivat käydä katsomassa oman kullanmurunsa opetusta.

Olisi hauska nähdä kameran kautta kaikki ne typeryydet mitä lapset ovat kertoneet opettajan tehneen.

• OIKEUS

Puutu vaan aina, kunhan et puutu pelkkiin huhupuheisiin. Ja kunhan et ole se äiti, joka sokeasti uskoo lastaan. Ja kunhan esität asiasi asiallisesti hyökkäämättä.

• Isä/4 aikuista lasta
        Mahtava äiti kirjoitti:

Mahtava äiti, olet mahdoton äiti

taidat olla luulosairas. Ennakkoon jo asenteesi on vainoharhainen. Sillä tavalla ei koskaan synny muuta kuin riitaa. Et ainakaan ole hyvä esimerkki lapsillesi.

Aikanaan sitten niität, mitä kylvät.

• Käsittämätöntä
        Tarkka äiti kirjoitti:

ammattia ellei kykene olemaan opettaja eikä kestä kritiikkiä ja arvostelua.

Kyllä ope on duunari siinä missä muutkin.

Lapset ei osaa ja uskalla pitää omia puoliaan joten se on vanhempien tehtävä, ja minä rakastan lapsiani niin paljon ettei kukaan vieras ihminen heitä pompottele koulusas.

Otan aina selvää kuka on ope ja taustat tutkin, ja seuraan koko kouluajan kaikkea ja tivaan kyselen ja valvon ja utelen opetan ja ohjeistan opettajaaa.

Kerran viikossa laitan palautteen aina sähköisesti.

Tarkka äiti,

Olet aivan tärähtänyt, ja lapsistasi tulee myös samanlaisia, kun tuolla tavalla sairaalloisesti toimit.

Luoja varjelkoon, ettei lapseni joudu koskaan sinunlaisesi ihmisen lähettyville ja etten itse tapaa sinunlaistasi ihmistä.

Ei voi lapsiltasi paljoa vaatia, jos äiti on tuollainen.

• Seiska loppusuoralla

Päätin nyt kirjoittaa oppilaan näkökulmasta viestin.

Meidän luokalla on monia ihmisiä, joista näkee, että heillä olisi kyky oppia nopeasti, omaksua asioita ja ovat vielä fiksujakin. Valitettavasti etenkin pojilla (en halua millään tavalla syytellä kumpaakaan sukupuolta, mutta ainakin meidän luokalla näin) on se taipumus, että tunneilla vaan hölmöillään, esitetään tyhmiä kysymyksiä opettajille ja ollaan kuin jotain sirkuksesta napattuja pellejä. Onhan se kiva, että huumoria piisaa, mutta luokkatovereita ja itseä voisi viihdyttää vaikka välitunneilla, ennemmin kuin oppitunneilla, missä opettajat yrittävät takoa asioita meidän oppilaiden päihin.

Ikävää tällainen häirintä on niin oppilaiden kuin opettajankin puolesta, joten voisivat myös vanhemmat yrittää takoa järkeä lapsiensa päähän, kun eivät jatkuvat jälki-istunnontkaan herätä ajatuksia oppilaiden päässä. Pilaavat siinä omat mahdollisuutensa tulevaisuudessa ja estävät opettajan työtä ja luokkatoverien oppimista. Itselläni ei tätä ongelmaa ole, pystyn kyllä keskittymään, mutta joillekin se ei ole niin helppoa, joten olen harmissani heidän puolestaan. Ja sitten vielä ihmetellään miksi opettajat ovat ärtyneitä, vaikka syy on täysin selvä.

Osa opettajista puuttuu todella näpäkästi ja esimerkiksi yhden matematiikan opettajan taktiikka on laittaa huonosti käyttäytyvät tai purkkaa syövät oppilaat siivoamaan samassa luokassa olevia kemian työkaluja. Saavatpahan kunnon tekemistä, ettei tarvitse hölmöillä. Meidänkin luokka oli ihan hiljaa, kun kerran opetti tuo opettaja sijaisena. 8D Ja kaiken lisäksi opetti vielä hyvin ja tunti meni mukavan joutuisaan - pojatkin keskittyi kun otettiin opiskelun avuksi jääkiekko joukkuita. Toiset opettajat eivät kuitenkaan osaa tehdä asialle mitään, mikä on todella huono juttu.

Että on mun mielestä niin vanhempian kuin opettajienkin ruvettava realistisesti miettimään jatkotoimenpiteitä, jos oppilaat istuu viikossa monena päivänä jälki-istunnossa ja saa järkyttävän määrän merkintöjä, lähes joka tunnilta parhaassa tapauksessa.

Tässä siis tämä mun kantani. Mutta mm. yläasteelaisten kannattaisi itsekin ajatella, että onko se niin järkevää kuluttaa energia hyödyttömään hömppäämiseen ja opettajien ärsyttämiseen, kun voisi jopa oppia jotain tunnilta. Kyllä sen kympin eteen täytyy nähdä vaivaa, ei se itsestään pomppaa, vaikka meidän luokallakin osa näin luulee. Työ palkitaan kunnon todistuksella, johon voi olla tyytyväinen.

Toivottavasti tämä saa kaikilla ajatuksia liikkeelle. En ole vain tyhmä oppilas, vaan ihminen joka osaa ajatella jopa järkevämmin kuin monet aikuiset. Meillä nuoremmillakin on siis ajatuksia, joissa on järkeä ja joita on mietitty paljon.

• ope ope ope

Ihana lukea noin kypsiä ajatuksia oppilaan kirjoittamana. Kivaa kesää :)!

• oppilaita

Fiksuja ajatuksia sinulla, seiskaluokkalainen.

"Mutta mm. yläasteelaisten kannattaisi itsekin ajatella, että onko se niin järkevää kuluttaa energia hyödyttömään hömppäämiseen ja opettajien ärsyttämiseen, kun voisi jopa oppia jotain tunnilta."

Opiskelen alalle, johon kuuluu hyvin paljon muiden muassa oppituntien pitämistä, ja näitä asioita opiskellessa ainakin yksi syy tuollaiseen hömppäilyyn on noussut esille. Epävarmuus. Jos olo tuntuu turvattomalta, kuka silloin jaksaa keskittyä opiskeluun? Silloin alkaa se riekkuminen. Ja jos ei oikein tiedä, mitä opettaja tai luokka sulattaa, se pitää selvittää pelleilemällä. Kun menin viidennelle luokalle, opettaja vaihtui, ja muistan että mua jännitti kamalasti että mitä tuo opettaja sallii ja mitä ei ja millainen se muutenkin on luonteeltaan. Onneksi pojat pelleilyllään testasivat, mihin uusi opettaja rajat asettaa, niin ei itse tarvinnut :)

Jos pidettäis tämmösiä ryhmäytyspäiviä esimerkiksi seiskaluokan aloittaville, missä voisi leikkien ja pelien kautta kunnolla tutustua luokkakavereihin ja opettajaan/luokanvalvojaan, voisi tunneilla olla aika paljon helpompaa. Opettajankin olisi helpompi pitää kuria tutuksi tulleisiin oppilaisiin.

• vieläkin 90%

...kypsiä mielipiteitä, hienoa

...minusta sitä paitsi opettajilla on oikeasti ja pakosti parempi työmoraali kuin monilla muilla aloilla työskentelevillä:

opettaja ei voi hävitä röökille / juorulle / nettiin / pidennetylle kahvitauolla, AI MIKSI?

KOSKA hänellä on vähintään 25 50 kontrolleria joka oppitunnilla: lapset ja vanhemmat. Miettikää sitä.

• koulussa vuonna 1951

Se on tää nykyajan meininki, kun ruumiillinen kurittaminen on kiellettyä. Ennen muinoin, kun rikkeistä rangaistiin karttakepillä, ei kennelläkään tullut mieleen uhmata auktoriteettia. Murrosiässä se auktoriteettien uhmaaminen on pahimillaan, mutta toisaalta, samassa kehitysvaiheessa tulisi oppia myös sääntöjen ja järjestyksen merkitys yhteiskunnan hierarkiassa. Näin ollen näistä kurittomista jukuripäistä kasvaa kaikesta valittavia vikiseviä mulkeroita, jotka eivät ole tyytyväisiä mihinkään. Minä itse -asenne on nykypäivänä lähinnä sääntö kuin poikkeus, eikä ihme, sillä joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee, kuten vanhalla kansalla oli tapana sanoa. Tässä en nyt kuitenkaan ala liiaksi yleistämään, koska varmasti suurin osa nuorista omaa hyvät käytöstavat ja kunnon kotikasvatuksen (pieni kapinointihan kuuluu toki asiaan), mutta valitettavasti yhä suuremmissa määrin joukkoon mahtuu mätämunia, joille pelkkä porkkana ei riitä.

• OPE ja ÄITI

Nyt on numerot annetu ja voin vetäytyä ansaitulle yölevolle. Provohan tuo yksi (ainakin) on, mutta kestoaihehan tämä on joka kevät. Tartuin vielä tuohon "kiltit kympin tytöt tms." teeman ylempänä; että ei ole kosketusta tavall. teinin elämään. No kyllä on, opetan samanikäisiä kuin kotonamme on. Ja myös heitä vanhempia opetan, kasvu on joskus todella vaikeaa. Mutta on upeaa seurata nuoren kehityskaarta parhaimmillaan kuuden vuoden ajan. Siis seiskaluokasta ylioppilaaksi. Miettikää vähän, kuinka paljon nuori kokee noina vuosina. Opettaminen on sinänsä helppoa, mutta ihmisten kanssa toimiminen ei ole. Ei missään ammatissa. Ihan yhtä hyvin voisin ottaa esimerkin "niistä sairaanhoitajista jotka eivät saa kuria huoneeseen." Jos ette revenneet naurusta, niin selitän (ja selitän siitä huolimatta, vaikka olisitte revenneetkin): Potilashuoneessa x on kuusi potilasta. Neljä haluaa ulvottaa telkkaria päällä aamusta iltaan. Yksi tahtoisi olla rauhallisessa ympäristössä ja lukea kirjoja, yksi valittaa suuriäänisesti vaivojaan (ja osittain tämän vuoksi TV pidetään päällä). Hei kaikkitietävät vanhemmat: Kenen syy? Kuka on vastuussa? Kenen pitää ratkaista tämä "työrauhaongelma?" Yökön, paikalle sattuvan hoitajan, lääkärin, osastonhoitajan, omaisten, potilaiden, talousjohdon?????Valitettavasti tällaisia ongelmia ratkotaan harvoin, vaikka edellämainittu tilanne on täyttä totta sairaaloissa tänä päivänä. Siinä potilaat vain odottavat ja kärsivät. Ehkä joskus päsevät kodin rauhaan.
        Itse olen onnellinen ope, tällä hetkellä hyvin väsynyt viimeisiä työntäyteisiä päiviä tehdessäni ennen sitä suurta lomaa:) Minä olen tottunut siihen, että jopa lukiolaisen vanhempia saa patistaa huolehtimaan esim. lastensa poissaoloista. Mutta patistuksesta huolimatta mitään ei tapahdu. Yläkoulussa sama juttu. Täytyy vain kestää ja patistaa edelleen. Juu, tämä on ammatinvalintakysymys. Mutta summa summarum: Pahinta, mitä voit lapsellesi tehdä, on arvostella lapsen/nuoren kuulle hänen opettajaansa. Tämä on ehkä vaikeaa ymmärtää, mutta sinun tehtäväsi vanhempana on tukea lastasi hänen koulutyössään arvostamalla lapse opettajia. Vähän samaan tapaan kuin: "Parasta, mitä isä voi lapsilleen tehdä, on rakastaa heidän äitiään." Olen itsekin ollut tyytymätön lasteni numeroihin ja joihinkin koulun käytäntöihin. Olen silti sanonut lapsilleni, että opettajat tekevät parhaansa. Puolison kanssa olemme kahden kesken neuvotelleet parhaan tavan toimia, joskus se on ollut soitto opettajalle. Ja soitto opettajalle ei tietenkään tarkoita ärripurrimaista rähinää.
        Toistan itseäni: Jos vanhemmat jatkuvasti syyttävät/uhkailevat tms. koulua, on vanhemmilla usein itsellään kova pelko siitä, miten heidän lapsensa pärjää elämässä. Ja pelko purkautuu vihana ja syyttelynä. Ja usein taustalta löytyy muitakin sosiaalisia ongelmia, ei sen kummempia kuin avioero. Sen vuoksi nuoren arvosanat voivat laskea huimasti, ja koulunhan se syy on - eikös se niin ollut? Kun ei osattu pitää kuria niin että meidänkin avioliitto olisi pysynyt kasassa. (Anteeksi mauton loppukevennys ja hyvää yötä.)

• 1996

Osa valituksista on varmasti turhia,MUTTA.....opetustaso on laskenut suomessa erittäin paljon, tähän löytyy jopa tilastot. Eli opettajat voi katsoa myös peiliin missä oikeasti mennää nykyään kouluissa. Turha opettajien hyysääminen pitää loppua nyt.
      Olen koulukiusatun lapsen isä.
      Oma opettaja lakasi asian maton alle, vaikka omien siliensä edessä näin taphtu monesti. Jopa rehtori vain hyssytteli. 2 vuoden taistelun jälkeen opettaja onneksi sai potkut ja rehtori siirettiin muihin tehtäviin.
      Ja tänä ei ole mikään harvinaisuus nykyään, iso kasa opettajista ei vain välitä asioista enää. Eli ei ihme jos vanhemmat välillä ylireakoivat koluluasioihin. On aika saada taas suomen koulut siihen mitä ne on ollut, eli PÄTEVÄT opettajat.

• pätevä

Kiinnostaisi tietää, mitä ne tilastot oikein ovat, joita rgumenttisi tukena käytät? Ja missä maissa olet tehnyt vertailevaa tutkimusta koulujen tasosta?
        Laajat kansainväliset vertailutkin ovat onneksi tukenasi siinä, että suomalaiset koulut ovat ihan surkeita! Ajatella, että suomalaiset koululaiset ovat olleet huippusijoilla melkein kaikissa taidoissa monessa peräkkäisessä tutkimuksessa. On se vähän noloa!
        Ja ajattele kaikkia niitä typeriä saksalaisia ja japanilaisia, jotka tulevat tänne asti katsomaan meidän toimimattomia koulujamme, kun ei täällä osata yhtään mitään. Opettajia vaan hyysätään, vaikka mitään eivät tee.
        Tähän surkeuteen ei voi olla kuin yksi syy. Tyhmääkin tyhmemmät kouluttamattomat ja epäpätevät opettajat, jotka ovat keskimäärin koulutetumpia, kuin missään muualla. Onneksi meillä on kuitenkin paljon valveutuneita vanhempia, jotka osaavat valistaa, opettaa ja ohjata opettajia! Mihin kaaokseen me joutuisimmekaan ilman heitä!
        Minullakin on tapana käydä sähkömiehen luona iltaisin neuvomassa miten niitä johtoja oikein kuuluisi yhdistellä. Kaupan kassakin välillä tekee lyöntivirheitä, löytyisiköhän Enirolta numeroa?

• hätänumeroon.
        pätevä kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, mitä ne tilastot oikein ovat, joita rgumenttisi tukena käytät? Ja missä maissa olet tehnyt vertailevaa tutkimusta koulujen tasosta?
        Laajat kansainväliset vertailutkin ovat onneksi tukenasi siinä, että suomalaiset koulut ovat ihan surkeita! Ajatella, että suomalaiset koululaiset ovat olleet huippusijoilla melkein kaikissa taidoissa monessa peräkkäisessä tutkimuksessa. On se vähän noloa!
        Ja ajattele kaikkia niitä typeriä saksalaisia ja japanilaisia, jotka tulevat tänne asti katsomaan meidän toimimattomia koulujamme, kun ei täällä osata yhtään mitään. Opettajia vaan hyysätään, vaikka mitään eivät tee.
        Tähän surkeuteen ei voi olla kuin yksi syy. Tyhmääkin tyhmemmät kouluttamattomat ja epäpätevät opettajat, jotka ovat keskimäärin koulutetumpia, kuin missään muualla. Onneksi meillä on kuitenkin paljon valveutuneita vanhempia, jotka osaavat valistaa, opettaa ja ohjata opettajia! Mihin kaaokseen me joutuisimmekaan ilman heitä!
        Minullakin on tapana käydä sähkömiehen luona iltaisin neuvomassa miten niitä johtoja oikein kuuluisi yhdistellä. Kaupan kassakin välillä tekee lyöntivirheitä, löytyisiköhän Enirolta numeroa?

..palokunnan ennen sähkömiehen opastusta vai vasta jälkeen.

Mää syöksyin heti paikalle, mutta palomestari nappas kele kuonoon juur kun olin kiinni letkuisa, kuulemma en osaa hommaa riittävän hyvin.

...keleen ymmärtämätön... ajattelin valittaa sille kakkoleipurille Porista... kyllä se palomestari saa vielä tietää huutia..

tässä istun nyt polliisiasemalla oottelemassa... lainasin konstan wifi-yhteyttä... kai siitä tulee pamppua tai kakkua, toivottavasti osaavat edes pamputtaa oikein, ettei henki lähre, tana

:oD

• Ennen paremmin
        pätevä kirjoitti:

Hei pätevä!

Olen itsekin opettaja, mutta valitettavasti 1996 on ihan oikeassa. Taso opetuksessa on mennyt alas siitä, mitä se joskus minun nuoruudessa oli.
        Silloinhan ei tehty mitään kansainvälisiä tasotestejä, Jos nyt jotkut kansainväliset tasotestit osoittavat, että suomalaiset pärjäävät niissä hyvin, ei valitettavasti ole kuitenkaan mitään vanhaa, mihin verrata. Minulla on opettajana kokemusta vanhasta ja uudesta.

Ylioppilaskirjoitusten pisteytystä on pitänyt muuttaa, jottei olisi niin paljon reputtaneita (ainakin MA). Miksi, jos nyky opetus on parempaa?Eikö silloin myös oppimisenkin pitäisi olla parempaa.

Oppilaitoksiin pyrkijöiden pääsykokeita on pitänyt helpottaa. Eräs rehtori sanoi jo 1990 luvulla, että vuosi vuodelta tulee heikompia opiskelijoita ja jos laittaisi 30 vuotta vanhat pääsykokeet ei opiskelijoita olisi. Miksi, jos opetus on parempaa?

Minä itse opettajana näen, miten lepsusti annetaan numeroita. Entisajan 8, on tänään reilu kiitettävä. Miksi? JOs taso on parempi, silloin yleensä kiristetään arvostelua tai sitten parempia arvosanoja on vain enemmän.

Kirjoitustaidottomuus lisääntyy. Miksi? Ennen kaikki kirjoitusvirheet, jotka opettaja merkitsi punakynällä, piti kirjoittaa ainekirjoituksen perään uudestaan korjattuna. Sekin oli opetus! Kirjoitusta oli paljon enemmän kuin nykyisin.

Matematiikassa opettaja tarkisti kaikki kotitehtävät ja oli aina ajan tasalla jokaisen lapsen osaamisesta.
        Tarkastuskirjapisteitä ei siis ollut, niitä en ole käyttänyt itsekään.
        Laskuja harjoiteltiin yhdessä, kun nykyisin valitettavasti moni opettaja antaa tunnin alussa tehtävänumerot taululle ja sitten jokainen yrittää itse laskeskella.
        Kertaus on opintojen äiti ja siksi opetusta pitäisi käyttää kaikkiin tuntitehtäviin, jolloin heikoillekin kertaantuu tunnin aikana moneen kertaan oikea laskutapa. Kotilaskut ovat sitten omaan pohtimiseen ja ne on tietysti tarkoitettu tehtäväksi muutamien tuntien jälkeen kotona, jotta joutuisi etsimään asiat uudestaan mieleen ja jos ei muista etsimään tieto kirjasta. Tunnilla tehtävät kotitehtävät eivät aja samaa asiaa.

Koskaan ei opettajani tehneet muita tehtäviä oppituntien aikana, ei kokeiden korjausta, ei tietokoneella olemista, ei muiden opettajien kanssa keskustelua, ei tuntien suunnittelua. OPETTAJA OLI AINA KOKO TUNNIN LÄSNÄ OPETUKSESSA!

Opettaja ei tullut luokkaan kahvimuki kädessä.

• seiska loppusuoralla

Kauheasti täällä puhutaan siitä, että opettajat eivät osaa työtään. Mutta mistä te sen tiedätte, kun ette nykyajan kouluja edes käy? Suurin osa opettajista osaa työnsä todella hyvin, vaikka joukkoon mahtuukin muutama hieman erikoisemman tyylin ja luonteen omaava persoona. Kyllä ne opettajat on kuitenkin hommaansa koulutettu, joten eivätköhän ne työnsä ihan suht hyvin kuitenkin hoida.

Nämä koulukiusaamisjutut ovat tietysti aina oma ongelmansa, ja luultavasti myös jokaisen koulun riesa, josta ei tunnuta pääsevän eroon. Toisista puhutaan pahaa seläntakana, haukutaan päin naamaa tai levitetään inhottavia juoruja ja jätetään ulos porukasta. Mäkin olen itse joutunut kokemaan ns. kiusaamista, kun entinen paraskaveri ja sen ympärillä olleet muutkin kaverit yhtäkkiä heivasivat mut ulos porukasta, koska asuin kaukana ja olin haaste kaverille liian hyvine numeroineen. Eihän kaverin kanssa voi kilpailla, niin kilpaillaan sitten porukasta jätetyn ihmisen kanssa. Myös mun molempia veljiä on kiusattu tänä vuonna, sen jälkeen kun menin seiskalle. Ne on nyt toisella ja viidennellä. Vähän sama tilanne kun mulla, mutta ei liittynyt millään tavalla numeroihin vaan jotain muuta, ota niistä nyt ulkopuolisena selvää.

Joka tapauksessa. Se mitä mun piti näistä jutuista kertoa, on meidän koulu. Täällä tapahtuu toki kiusaamista, mutta mitään suurempia juttuja ei ole pitkään aikaan ilmennyt, koska opettajat osaavat hommansa ja puuttuvat kiusaamiseen heti, kun sellaista vain suinkin ilmenee. Meidän koulussa saa siis olla huoletta, eikä tarvitse pelätä sitä, että kiusaamiseen ei puututtaisi. Opettajat tekevät jatkuvasti työtä kiusaamisen hävittämiseksi, mutta todellisuuttahan se on, ettei sitä todennäköisesti saada koskaan kokonaan kitkettyä.

Eli opettajat osaavat hommansa. Meillä on toki sekin etu, että kaikki tuntevat toisensa jo ennestään, oppilaat ainakin toisensa, mahdollisesti opettajat oppilaita ja toisinpäin. Ollaan niin pienestä kunnasta kuitenkin, että kaikki tuntevat tai ainakin tietävät toisensa, joten tuota hömppäämistäkään ei voi oikein jännittämisellä ym selittää. Tai jotkut ovat luonteeltaan jännittäjiä, mutta meidän luokan hömppäheikit (ei pelkät pojat) on kyllä jotain aivan muuta. Koulut ei vaan tunnu kiinnostavan ja nelosia tulee joka kokeesta.
      No, toivottavasti paranee kasilla, mikäli sinne asti pääsevät.

• Proficient

Esim. kiusaamisessa jossa vanhempi uskoo lasta eikä koulua pitäisi pystyä istumaan alas sekä kiusaajan että kiusatun vanhempien että koulun edustajan yhdessä. Koulun edustajaa on helpompi vastuuttaa kuin uhrin vanhempaa - joka on vanhempana tasa-arvoinen lastensa edun suhteen.

Jos joku "hyvin koulutettu" alkaa valittamaan siitä että hänen lapsensa kiusaa minun lastani ja saa siitä rangaistuksia ja alkaa puuttumaan koulun asioihin alan minä puuttua sekä tämän sokean vanhemman että hänen lapsensa asioihin suojellakseni lastani jatkossa. Ellei se "hyvin koulutettu" pysty oikeaan vanhemmuuteen lapselleen niin kenties se on sitten minun tehtäväni.

Taitaa olla niin että "paremmat perheet" pyrkivät haalimaan etuja myös lapsilleen käytöksen ja tasa-arvon suhteen, niin että "toiset olisivat tasa-arvoisempia kuin toiset". Tästä herää myös kysymys että millä keinoin nuo ihmiset itse ovat loppujen lopuksi menestyneet urallaan; liekö sielläkin sitten virheistä muiden syyttely ollut kantava tekijä...

• Opettajat syyniin

Oppilat kiusaa opettajaa, ja nyt oppilaiden vanhemmat kiusaa opettajaa!!!

Mutta kun se opettajakin kiusaa oppilaita ja vanhempia!!!!! Sekin on yleistä.

• Seiska loppusuoralla

Minä taas kirjoitan, jo kolmatta kertaa tähän samaan aiheeseen. Mutta mutta.
        Voi tuntua, että opettaja kiusaa, mutta harvoin se näin on. Opettajat ovat koulutettuja ihmisiä, jotka yrittävät tehdä kaiken oppilaidensa parhaaksi. Ei ole esimerkiksi kiusaamista varoittaa luokalle jäämisestä liian huonojen numeroiden puolesta, soittaa kotiin lintaamisesta tai kiusaamistapauksissa. Myöskään erityisryhmään siirtäminen ei ole kiusaamista, vaan ehdotus opettajan näkökannasta. Erityisopetuskin on monille oppilaille hyödyksi, ei se ole syrjintää tai eroon pääsemistä.

P.s. Noiden turhien huutomerkkien viljeleminen on mielestäni täysin turhaa ja antaa oikeastaan vain tyhmän kuvan ihmisestä. Kannattaa vain ilmaista kunnon perustelujen kanssa oma kantaansa.

• autorictukus
        Seiska loppusuoralla kirjoitti:

Minä taas kirjoitan, jo kolmatta kertaa tähän samaan aiheeseen. Mutta mutta.
        Voi tuntua, että opettaja kiusaa, mutta harvoin se näin on. Opettajat ovat koulutettuja ihmisiä, jotka yrittävät tehdä kaiken oppilaidensa parhaaksi. Ei ole esimerkiksi kiusaamista varoittaa luokalle jäämisestä liian huonojen numeroiden puolesta, soittaa kotiin lintaamisesta tai kiusaamistapauksissa. Myöskään erityisryhmään siirtäminen ei ole kiusaamista, vaan ehdotus opettajan näkökannasta. Erityisopetuskin on monille oppilaille hyödyksi, ei se ole syrjintää tai eroon pääsemistä.

P.s. Noiden turhien huutomerkkien viljeleminen on mielestäni täysin turhaa ja antaa oikeastaan vain tyhmän kuvan ihmisestä. Kannattaa vain ilmaista kunnon perustelujen kanssa oma kantaansa.

vai että seiska loppusuoralla. Aloitatko kasilla vai uusien seiskojen kanssa ? Ei tuo ole kuin aikuisen kirjoittamaa tekstiä. Kuka seiska hilluisi aamua - iltaa suoli palstalla ?

Koulukiusaamiseen sanoisin sen verran, että sitä on jokaisessa koulussa. Monestihan kiusaaminen on niin taitavaa, ettei opettaja jää siitä kiinni. Oppilaiden väliseen kiusaamiseen kyllä puututaan, mutta rahkeet tai sanoisiko uskallus puuttua opettajan suorittamaan kiusaamiseen on äärettömän pieni.

Joku huusi avuksi väkivaltaa, kuria, auktoriteettiä. Minä se jaksan vaan uskoa, että opettajan oma persoonallisuus ja taidot ratkaisevat monta pulmaa.

• Seiska loppusuoralla
        autorictukus kirjoitti:

vai että seiska loppusuoralla. Aloitatko kasilla vai uusien seiskojen kanssa ? Ei tuo ole kuin aikuisen kirjoittamaa tekstiä. Kuka seiska hilluisi aamua - iltaa suoli palstalla ?

Koulukiusaamiseen sanoisin sen verran, että sitä on jokaisessa koulussa. Monestihan kiusaaminen on niin taitavaa, ettei opettaja jää siitä kiinni. Oppilaiden väliseen kiusaamiseen kyllä puututaan, mutta rahkeet tai sanoisiko uskallus puuttua opettajan suorittamaan kiusaamiseen on äärettömän pieni.

Joku huusi avuksi väkivaltaa, kuria, auktoriteettiä. Minä se jaksan vaan uskoa, että opettajan oma persoonallisuus ja taidot ratkaisevat monta pulmaa.

No seiskaa tässä on menty, eikö sen nyt nimestäkin jo ymmrrä. Ja ajattele sinä miten haluat, 14 olen silti. Ehket vain ymmärrä, että joku seiskaluokkalainen voi olla kiinnostunut koulua koskevista asioista ja osallistua keskusteluihin ja jopa kirjoittaa taitavasti. Meillä nuoremmillakin on järkeviä ajatuksia, ei vanhempien ihmisten tarvitse tulla väittämään, että aikuinen siellä oikeasti kirjoittaa. Olen syntynyt vuonna 1996, todisteitako kaipaat?

Mulla on pää täynnä asioita, ja nyt teki mieli ilmaista oma mielipide, mutta näyttää siltä, ettei se ole joidenkin mielestä suotavaa. Eivätkö nuoret saa ilmaista mielipidettäänkään? Olen koittanut käyttäytyä inhimmillisesti, enkä voi sille mitään jos tekstini on aikuismaista. Olen vain tavallinen nuori, jolla on hiukan enemmän ajatuksia tälläistenkin asioiden suhteen.

• 18+9

No seiskaa tässä on menty, eikö sen nyt nimestäkin jo ymmrrä. Ja ajattele sinä miten haluat, 14 olen silti. Ehket vain ymmärrä, että joku seiskaluokkalainen voi olla kiinnostunut koulua koskevista asioista ja osallistua keskusteluihin ja jopa kirjoittaa taitavasti. Meillä nuoremmillakin on järkeviä ajatuksia, ei vanhempien ihmisten tarvitse tulla väittämään, että aikuinen siellä oikeasti kirjoittaa. Olen syntynyt vuonna 1996, todisteitako kaipaat?

Mulla on pää täynnä asioita, ja nyt teki mieli ilmaista oma mielipide, mutta näyttää siltä, ettei se ole joidenkin mielestä suotavaa. Eivätkö nuoret saa ilmaista mielipidettäänkään? Olen koittanut käyttäytyä inhimmillisesti, enkä voi sille mitään jos tekstini on aikuismaista. Olen vain tavallinen nuori, jolla on hiukan enemmän ajatuksia tälläistenkin asioiden suhteen.

Kuka siis kiusaa ja ketä. Kaikki näyttävät kiusaavan toisiaan. Eli kaikki syyttelevät toisiaan.
        Sellainenkin sanonta on olemassa että muista jos pistät käden nyrkkiin ja osoitat jotakin sormella (yleensä sillä etusormella), niin kolme muuta sormea osoittaa sinua itseäsi. Kokeile pitääkö paikkansa.
        Olen ollut huomaavinani sen tässä elämässä, että kun joku syyttää tai osoittaa vaikka sormella jotakin, niin hupsista, kuinkas kävikään, se on juuri se asia, missä sillä jollakin itsellä olisi parantamisen varaa. Peiliin kannattaa katsoa viimeistään silloin kun syyttelee muita.

• kesälomalompslomps
        18+9 kirjoitti:

Kuka siis kiusaa ja ketä. Kaikki näyttävät kiusaavan toisiaan. Eli kaikki syyttelevät toisiaan.
        Sellainenkin sanonta on olemassa että muista jos pistät käden nyrkkiin ja osoitat jotakin sormella (yleensä sillä etusormella), niin kolme muuta sormea osoittaa sinua itseäsi. Kokeile pitääkö paikkansa.
        Olen ollut huomaavinani sen tässä elämässä, että kun joku syyttää tai osoittaa vaikka sormella jotakin, niin hupsista, kuinkas kävikään, se on juuri se asia, missä sillä jollakin itsellä olisi parantamisen varaa. Peiliin kannattaa katsoa viimeistään silloin kun syyttelee muita.

Kyllähän mielipiteitä saa jokainen ilmaista, oli ne puolesta tai vastaan tai sitten ihan vierestä sekä vähemmän järkevää toisten mielestä. Meillähän on sananvapaus, se opetetaan viimeistään yhdeksännellä luokalla yhteiskuntaopissa =) Täällä oli joku aika sitten tyyppi ammattikasvattaja, joka kirjoitti paljon samantyylistä asiaa kuin sinä. Jatka samaan malliin. Maailmaa kuulee vielä sinusta. Ehkä kirjailijaksi tai poliitikoksi voisit ryhtyä, on kielenkäyttösi niin lahjakasta ja maailmankuvasi avara. On hienoa, että seiskalainen on näin upea ajatukseltaan.

Kyllähän opettajan pitää vastata yhteydenottopyyntöihin, jos sellainen osoitetaan. Vielä jos opettaja on määritellyt keinot, joilla sen voi tai saa toteuttaa on hänen sitä paremmalla syyllä vastattava pyyntöön.

Mutta ei kannata huolestua., jos pyynnöstä on vasta muutama päivä. Olen minäkin osoittanut pyynnön koululle, että jospa opettaja suostuisi tapaamaan. Jätin pyynnön kolme vuotta sitten. EIkä vielä ole opettajalla ollut aikaa

Kokeilkaan laittaa Wilmaan otsikoksi viestiinne SOITTOPYYNTÖ, Sitä ei ikinä avata. Tämä kokemus on monella vanhemmalla.

• Ammattikasvattaja

Kirjoitat todella hienosti seiskaluokkalaiseksi. Jos joku täällä ikävästi tekstejäsi kommentoi, älä välitä.

Tämä ketju on esimerkki tasokkaasta keskustelusta. On todella hienoa, että täällä tällaistakin esiintyy.

Minulla itselläni ei ole ollut mitään uutta sanottavaa tähän aiheeseen tai juuri muihinkaan. Silloin on parempi seurailla sivusta.

Toivotan kaikille oikein mukavaa kesää!

• 90%

...sinä kirjoitat hyvin ja fiksusti.

Muutamat muut (aikuiset?) sen sijaan kirjoittavat kuin alaluokkien oppilaat, niin ajatusten kuin kielitaidonkin puolesta.

• 90%
        kesälomalompslomps kirjoitti:

Kyllähän mielipiteitä saa jokainen ilmaista, oli ne puolesta tai vastaan tai sitten ihan vierestä sekä vähemmän järkevää toisten mielestä. Meillähän on sananvapaus, se opetetaan viimeistään yhdeksännellä luokalla yhteiskuntaopissa =) Täällä oli joku aika sitten tyyppi ammattikasvattaja, joka kirjoitti paljon samantyylistä asiaa kuin sinä. Jatka samaan malliin. Maailmaa kuulee vielä sinusta. Ehkä kirjailijaksi tai poliitikoksi voisit ryhtyä, on kielenkäyttösi niin lahjakasta ja maailmankuvasi avara. On hienoa, että seiskalainen on näin upea ajatukseltaan.

Kyllähän opettajan pitää vastata yhteydenottopyyntöihin, jos sellainen osoitetaan. Vielä jos opettaja on määritellyt keinot, joilla sen voi tai saa toteuttaa on hänen sitä paremmalla syyllä vastattava pyyntöön.

Mutta ei kannata huolestua., jos pyynnöstä on vasta muutama päivä. Olen minäkin osoittanut pyynnön koululle, että jospa opettaja suostuisi tapaamaan. Jätin pyynnön kolme vuotta sitten. EIkä vielä ole opettajalla ollut aikaa

Kokeilkaan laittaa Wilmaan otsikoksi viestiinne SOITTOPYYNTÖ, Sitä ei ikinä avata. Tämä kokemus on monella vanhemmalla.

...yksittäisiä tapauksia. Ikävää, jos se on sinun kokemuksesi.

Minulle nääs on AINA vastattu, niin mailiin, soittopyyntöön kuin puhelimeenkin. Opettaja on soittanut jopa lauantaina. Minulla on kokemusta kahdesta lapsesta, neljästä koulusta ja aika lukuisasta määrästä opettajia, ja aina on toiminut. Erimielisyyksiä on kyllä ollut, mutta jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiin.

Hyvää kesää kaikille. Minä taidan omalta osaltani päättää keskustelun tähän.

:o)

• viisaat vanhemmat

vanhempien PAKKO PUUTTUA opettajien toimintaan. On paljon epäpäteviä ja sellaisia jotka antavatkouluavustajille kaikki vaikeet työt, itse loisii.

Meidän kulu on onneksi pieni koulu, ja siellä tulee ilmi hyvin nopeesti, jos opettaja kiusaa tai käyttäytyy huonostilapsia kohtaan, siksi valitamme vähän, koska he eivät uskalla toimia väärin. Kukapa haluaa silmätikuski pienessä koulussa.

Mutta me puutumme jos pitää.

• vai onko?

...ja sinä varmaan hyväksyt, että kaikki, jotka jollakin tavalla on tekemisissä sinun työsi kanssa saavat oikeudet PUUTTUA SINUN TEKEMÄÄSI työhön. Eikö niin. EIhän sillä väliä ole ymmärtävätkö he sinun työstäsi mitään, mutta puuttua saa. Niinhän sinä haluat.

Vastaavasti huonosti käyttäyvien oppilaiden toimiin pitää puuttua. Eikö niin. Käytöstavat pitää olla. Siis puututaan. Ehkä muutkin aikuiset voivat puuttua, kun näkevät marginaalikäyttäytymistä.

Entä vanhemmat. Nehän saa tietysti tehdä mitä vaan niin kauan kuin ei mennä lain väärälle puolelle. Opttajaa saa mättää. Hän ei vaan voi tehdä mitään, kun tietty vaitiolositoumus koskee koulun asioita.

HALOO! Aikuiset ihmiset. Mielipiteitä saa olla, mutta älkää olko epäreiluja niitä kohtaan, jotka parhaansa yrittävät meidän jälkikasvumme kanssa.

Olen edelleenkin sitä mieltä, että kysymys on koulun ja kodin yhteistyöstä. Myös sitä mieltä, että ensimmäisen seitsemän vuoden aikana meillä vanhemmilla on VELVOLLISUUS kasvattaa lapset niin, että he erottavat oikean ja väärän, osaavat käyttäytyä ryhmässä, ja ymmärtävät aikuisten roolin kasvattajina - niin vanhempien kuin opettajankin.

• Maarit Koukkari

Koulunkäyntiavustajien (jatkossa koulunkäynnin ohjaajien) työhön kuuluu oppilaiden ohjausta ja kasvatusta. Työnkuva on muuttunut koulutuksen ja ajan vaatimusten myötä hyvin vaativaksi ja haasteelliseksi, ja alalle tarvitaan todellakin tämä Suomessa erinomainen koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto, jotta kykenee toimimaan kyseisissä tehtävissä. Kouluavustajat taas yleensä ovat kouluttamattomia monistustöitä tekeviä harjoittelijoita (tärkeitä hekin koululle, ehdottomasti), mutta heilläkin teetetään myös työtä oppilaitten parissa.

KELPOISUUS EI OLE YHDENTEKEVÄÄ!!! Allekirjoita asiasta vetoomus ja vaikuta:

http://www.adressit.com/koulunkayntiavustajat_koulunkaynninohjaajat

• vai onko?

epäpätevyyteen pitää puuttua, mutta edellytetään puuttujiltakin ymmärrystä asiasta. Olen nähnyt, miten muodollisesti ja faktisesti päteviä leimataan, kun ei pidetä nenän mallista. Olen nähnyt epäpäteviä, jotka osaavat homman paremmin kuin monet pätevät.

Näin lisäkommenttina...

• valitettavasti.

...puolisoni halusi aina lapsille oikeutta, otti yhteyttä opettajaan, rehtoriin ja koulutoimenjohtajaan.

Sen seurauksena lapset eivät enää ikinä halua hänen puuttuvan heidän asioihinsa. Vaikka heidän mielestään aihetta joissakin tilanteissa olikin, puuttuminen leimasi heidät kavereiden silmissä aj aiheutti enemmän ongelmia. Kysyin joskus, että miten se pitäisi sitten tehdä. Lapset vastasivat: asiallisesti, ei kiihkoillen.

Minä en pystynyt siihen vaikuttamaan... valitettavasti.

• fasdasfdfdsadfsafdas

Tuo koulunkäyntiavustajien ylistäminen on aika hassua. Meillä ainakin tässä pienessä kaupungissa koulunkäyntiavustajaksi "pääsee" tai "joutuu" pitkäaikaistyöttömät tai muuten kelskasta pudonneet. Lisäksi koulutukseen ohjataan työkkärin kautta, joten motivaatio ei ole mitä parhain.

Tiedän kuitenkin muutamia koulunkäyntiavustajia, jotka ovat omalla alallaan hyviä. Pitää vaan muistaa, että ei ole opettaja vaan avustaja.

• Meillä ei onnistu

meillä toisinpäin. Lapset ovat olleet todella kiitollisia kun puutuin aikoinaan heidän koulunkäyntiij aopettajan virheisiin.

Siksi koulumaailmassa lasten alistaminen ei poistu opettajan taholta, kun kukaan ei puutu siihen.

Lapset eivvät itse osaa eikä uskalla, vaan kärsivät kaiken nahoissan ja itkien puree hammasta kun ope kiusaa.

Siinä voi mennä lapsen itse tunto hyvin nopeesti.
        Onhan se selvää et lapset jotka ei koe opettajan kiusaamista, ei ymmärrä miten se satuttaa lasta. Vasta kun se on omalla kohdalla, sen ymmärtää.

Monet lapset hyväksyy sen että aikuiset saa heitä kiusata. Minä taas en hyväksy että lapsiani kiusataan.

• valitettavasti
        Meillä ei onnistu kirjoitti:

meillä toisinpäin. Lapset ovat olleet todella kiitollisia kun puutuin aikoinaan heidän koulunkäyntiij aopettajan virheisiin.

Siksi koulumaailmassa lasten alistaminen ei poistu opettajan taholta, kun kukaan ei puutu siihen.

Lapset eivvät itse osaa eikä uskalla, vaan kärsivät kaiken nahoissan ja itkien puree hammasta kun ope kiusaa.

Siinä voi mennä lapsen itse tunto hyvin nopeesti.
        Onhan se selvää et lapset jotka ei koe opettajan kiusaamista, ei ymmärrä miten se satuttaa lasta. Vasta kun se on omalla kohdalla, sen ymmärtää.

Monet lapset hyväksyy sen että aikuiset saa heitä kiusata. Minä taas en hyväksy että lapsiani kiusataan.

..tarkoitin viestissäni lähinää tapaa millä puututaan kusaamistilanteisiin.

Asiallisesti käyttäytyvä saa asiallisen kohtelun yleensä. MInun puolisoni meni panssarivaununa koululle, ampuui kaikkea mikä liikkuu, syyllisti kaikki... eikä halunnut kunnella, kun yritin kertoa hänelle, että paras tulos syntyy keskustelemalla.

Minä en hyväksy kiusaamista. Olen itse ollut koulukiusattu. Tiedän mistä puhun. Tiedän myös, etten itse ollut ihan syytön tilanteeseen, jos en eniten syyllinenkään.

Olen AINA käsitellyt asiat keskustelemalla asiallisesti ja saanut aikaan sen mukaisesti hyvät tulokset. Myös kiitoksen lapsiltani.

Jos SInulle syntyi kuva, etten halua puuttua, olen pahoillani. Sitä en tarkoittanut. Minä puutun, mutta etsin aina myös ratkaisuja... enkä syyllistä tai syytä ketään ennen kuin tunnen kokonaistilanteen.

• suojelee omiaan,
        valitettavasti kirjoitti:

..tarkoitin viestissäni lähinää tapaa millä puututaan kusaamistilanteisiin.

Asiallisesti käyttäytyvä saa asiallisen kohtelun yleensä. MInun puolisoni meni panssarivaununa koululle, ampuui kaikkea mikä liikkuu, syyllisti kaikki... eikä halunnut kunnella, kun yritin kertoa hänelle, että paras tulos syntyy keskustelemalla.

Minä en hyväksy kiusaamista. Olen itse ollut koulukiusattu. Tiedän mistä puhun. Tiedän myös, etten itse ollut ihan syytön tilanteeseen, jos en eniten syyllinenkään.

Olen AINA käsitellyt asiat keskustelemalla asiallisesti ja saanut aikaan sen mukaisesti hyvät tulokset. Myös kiitoksen lapsiltani.

Jos SInulle syntyi kuva, etten halua puuttua, olen pahoillani. Sitä en tarkoittanut. Minä puutun, mutta etsin aina myös ratkaisuja... enkä syyllistä tai syytä ketään ennen kuin tunnen kokonaistilanteen.

näin se menee. Jokainen todellakin reagoi tavallaan, ja kyllä vanhemmalla on oikeus tuoda asiansa esille, kunhan ei päälle käy =).

Totta kai opettajan työn tekemiseen pitää puuttua, jos aihetta on. Mielellään hyvissä ajoin, ettei isompaa lumipalloefektiä pääse syntymään. Hyvä opettaja, ammattinsa sisäistänyt, eettisesti sekä moraalisesti vastuullinen opettaja osaa ottaa myös kritiikkiä vastaan. Joskus se ei vaan kaikilta onnistu, mutta heikkous on sekin.

Jokaisessa ammatissa joutuu ottamaan palautetta vastaan, joskus aiheesta ja joskus aiheetta. Miksi opettajakunnan tulisi olla se ainoa, jolle ei saisi palautetta antaa kuin positiivisista asioista ?

Suomen koulu tarvitsee avointa vuorovaikutusta. Oppilaat voivat pahoin, opettajat voivat pahoin. ( HUOM ei kaikki, mutta osa) joten nyt kannattaisi puuttua enemmänkin siihen, että miten tätä pahaaoloa ja jaksamattomuutta voidaan vähentää.

Ei menee kauaa, kun tulee esimerkkejä opettajien pahasta olosta ja jollakin kansankynttilällä oikeasti pimahtaa siellä luokassa. JOhan siitä on esimakua tullutkin lehdistössä.

• ikävää tälläkin kert

Oletan nyt että jutun "koulutettu" tarkoittaa yliopistoa. Ammattikorkeakoulujen aloituspaikat on mitoitettu niin että koulutus on läpäistävissä älykkyysosamäärällä 75. Jos alin yhteinen nimittäjä on tämä niin ihmistä voi tuskin pitää erityisen koulutettuna.
      No mitäs itse luulet? Jos oma pitäisit lastasi lahjana koululleen niin mitä sanoisit jos hän saisi haukkuja, huonoja arvosanoja tai jopa siirretään tarkkikselle? Helppo se on arvostella muita, muttei ne ilkeyttään tee noita asioita.

• ihan tuota rajaa

ÄO 75 on melko alhainen... Vain alin 10% ei pystyisi älynsä puolseta läpäisemään AMK tutkintoa.

Insinööriopiskelijoiden keskeytysprosentti on 40, tietysti osa keskeyttää muustakin syystä kuin siitä ettei osaisi ja oppisi riittävän nopeasti.

Tietysti tyhmempikin pärjää kun tekee paljon töitä....

• Opet syyniin

sillä vieras ihminen lastemme opettajana voi kohdella lapsiamme miten lystää. Kyllä me meidän koulussa tarkkailemme opettajien toimia silmä kovana. Jos jotain epäilyttävää ilmaantuu kaikille vanhemmille tiedotetaan asiasta ja otetaan opettaja puhutteluun. Omalta osaltammekavatamme opettajaa ja ohjastamme hätä oikealle tielle.

Vaadimme lapsillemme kovan tason opettajaa joka osaa asiansa, epäpätevät ei kiitos. Tarkkailemme ja annamme ohjeita. Kuin moni vanhempi antaa vieraan ihmisen pompottaa omaa lastaan?

• Ninni**

Jossain luki joskus että mitä parempi yhteiskunta on, sitä kriittisemmiksi ihmiset tulevat. Suomi on menossa kohti Usan meininkiä, omista oikeuksista pidetään kiinni viimeiseen asti ja vaatimuksen kasvavat.

Surullista.

• Open esimies

ovat siinä uskossa että kuvittelevat tietävän toisten lasten asiat paremmin kuin omat vanhemmat. Eihän se pidä paikkaansa, vaan toisten lapsia on helpompi arvostella ja haukkua kuin omia. Siitä on kyse.

Kyllä minäkin voisin naapurinlapsia sorsia ja haukkua miten haluun ja samaoista asioista omia lapsiani kiitttää!!! Siitä on kyse.

Kyllä opettajille pitää antaa palautetta ja paljon, etteikuvittele olevansa suurempia kuin vanhemmat. He ovat kuitenkin lasten vanhempien alaisia ja työntekijöitä, he ovat vanhempien palveluksessa, joten heille kuuluu nöyryys ja matala porfiili. Me johdamme heitä ja koska maksamme heidän palkan, niin suora palaute heille on hyvä.

• näitä juttuja

:))))))))))DDDD

• 21 avutonta

Opeta sinä lapsesi tekemään solmu ja rusetti luistimiin ja monoihin, että päästään luistelemaan ja hiihtämään. Nyt menee tunnista suurin osa siihen solmimiseen. Lapsi istuu jalat oikosenaan ja huutaa opea/avustajaa apuun, kun ei osaa tehdä solmua saatti rusettia.

Nämä asiat täytyy vanhempien opettaa ennen kouluun menoa!

• kotiopetus

Open esimiehen lasten koulun käyntiä olen valitettavasti minäkin verorahoin maksamassa, joten älä luule, että sinä esimies itse sen korvaisit. Minulla ei ole lapsia ja silti työlläni korvaan osan sinunkin lapsen koulu-, neuvola- ja ties mitä muita kuluja.
        Haluan, että minun rahani menevät kunnon järjestyksen pitämiseen koulussa, ei oppilaiden passaamiseen, eikä niiden asioiden opettamiseen koulussa, mitkä pitäisi jo vanhempien opettaa.
        Kyllä vanhemmat osaavat vaatia lapsilleen kaikenlaisia ja sanovat vaatimustensakin olevan vain lasten parhaaksi, mutta eivät tee itse mitään lastensa parhaaksi. Eivät opeta kotona normaaleja arkipäivän toimintoja. Onpa kouluun tullut kuulemma sellaisiakin lapsia, jotka eivät osa edes pyllyynsä pyyhkiä.
        Ennen jokainen lapsi osasi pukea, syödä, korjata tavaransa, huolehtia siisteydestään, mutta tänä päivänä lapset ovat onnettoman saamattomia, koska ne kanaemot kotona ovat pilanneet poikasensa ylisuojelulla ja passaamisella. Ei ihme, että monella lapsella itsetunto on niin heikko ja heikoin juuri niillä lapsilla, joilta puuttuu kodin tapakasvatus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7750
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6041
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2087
    5. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1936
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1921
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      37
      1736
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      61
      1539
    9. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1504
    10. En mä itke

sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja
      Ikävä
      31
      1450
    Aihe