velliä?

elisbet257

vauva 5kk pelkällä rintamaidolla.
Nyt viikko sitten aloitimme kiinteän ruuan.
Ensi maistiaiset oli persikkasoseesta, sitä 4pvää, ensin vähän ja päivä kerralllaA enemmän.
Sitten perunaporkkanaa.

voiko velliä antaa ja mitä velliä kannattais? esim illalla ennen nukkumaanmenoa?

kiitos asiallisista vastauksista

10

862

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdjflsjdlfjsldjfs

      itselläni on tosiaan 6,5 kk vanha tyttö ja olemme kolmisen viikkoa syöneet kiinteitä, sitä ennen pelkkää tissiä. Mietin myös aikaisemmin tuota vellin syöttämistä mutta jotenkin olen saanut monilta sellaisen kuvan että sen syöminen on vähän "turhaa". Babyidea-sivuilla oli tälläinen kirjoitus velleistä;

      Nykysuosituksen mukaan vauva ei vellejä tarvitse, vaan hänelle annetaan maito maitona ja puuro puurona. Teollisesti valmistetut lastenvellit ovat pääasiassa maustettua korviketta. Imetetylle lapselle annettuna ne saattavat viedä tilaa äidinmaidolta, ja siten vähentää vauvan rinnanimemishaluja. Ruokajuomaksi voi tarjota vettä. Kun vauva saa jo kiinteitä ruokia, vettä ei tarvitse keittää. Kylmä vesijohtovesi käy usein sellaisenaan. Veden antamisen tarkoituksena on usein se, että vauva saa sillä huuhdottua kiinteän ruuan pois suustaan sekä se, että hän tottuu veden makuun. Mikäli vauvalle haluaa tarjota ruokajuomaksi maitoa, voi äiti joko lypsää maitoa mukiin tai imettää uudelleen heti ruuan jälkeen, jos vauva vain suostuu rinnalle.

      Ilta- ja aamupuurot voi hyvin keittää veteen. Jos puuroa haluaa vähän löysentää, sen voi tehdä lypsetyllä äidinmaidolla. Kannattaa muistaa, että äidinmaito sisältää ruokaa hajoittavia entsyymejä, jotka aloittavat toimintansa heti rinnasta poistuttuaan. Mikäli äidinmaidolla löysennettyä puuroa ei syödä heti, se voi muuttua velliksi, joka onkin vaikea lusikoida vauvan suuhun :)

      • ap

        kiitos:) . mutta neuvolassa sanottiin et viel ei kannata viljaa antaa..nii siks en oo puuroa ajatellu vielä.

        niin ajattelin et jos riisi tai maissi velliä antaisin? vaikka ennen nukkumaanmenoa?
        vai miten se kannattais, aamuisin vai iltaisin?? siltä kannalta et jos illalla antaa ja tuleekin vatsa kipeäksi, niin ei saa vauva kunnon yö unia. et kannattaako riskeerata, nyt kyl vauva toki herää öisin rinnalle, mutta vatsakivut yöllä eri juttu.

        eihä mun pakkko oo mitää vellejä antaa, oma maito riittää viel hyvin.
        mut mies haluaisi osallistua syöttämiseen ja nukuttamiseen, nii ajattelin et halutessaan sillontällön mies syöttää vellit illalla ja nukuttaa siinä samalla :)


      • kdösfksölkdfö
        ap kirjoitti:

        kiitos:) . mutta neuvolassa sanottiin et viel ei kannata viljaa antaa..nii siks en oo puuroa ajatellu vielä.

        niin ajattelin et jos riisi tai maissi velliä antaisin? vaikka ennen nukkumaanmenoa?
        vai miten se kannattais, aamuisin vai iltaisin?? siltä kannalta et jos illalla antaa ja tuleekin vatsa kipeäksi, niin ei saa vauva kunnon yö unia. et kannattaako riskeerata, nyt kyl vauva toki herää öisin rinnalle, mutta vatsakivut yöllä eri juttu.

        eihä mun pakkko oo mitää vellejä antaa, oma maito riittää viel hyvin.
        mut mies haluaisi osallistua syöttämiseen ja nukuttamiseen, nii ajattelin et halutessaan sillontällön mies syöttää vellit illalla ja nukuttaa siinä samalla :)

        oleellista varmaan on se, että se tosiaan on vain maustettua korviketta eli jos sulla maitoa tulee niin varmaan turhaa antaa sitä. ja kun maito ei enää riitä niin sitten kiinteitä. ja kyllä se mies varmaan ehtii syöttämään sitä vauvaa myöhemminkin ihan tarpeeksi =). sähän voit lypsää omaa maitoa, jota mies voi antaa pullosta tai jos olet joskus pois kotoa niin mies voi antaa korviketta. enkä oikein osaa noista vatsakivuista sanoa kun ei olla sitä velliä annettu.


      • jieudhuwe
        ap kirjoitti:

        kiitos:) . mutta neuvolassa sanottiin et viel ei kannata viljaa antaa..nii siks en oo puuroa ajatellu vielä.

        niin ajattelin et jos riisi tai maissi velliä antaisin? vaikka ennen nukkumaanmenoa?
        vai miten se kannattais, aamuisin vai iltaisin?? siltä kannalta et jos illalla antaa ja tuleekin vatsa kipeäksi, niin ei saa vauva kunnon yö unia. et kannattaako riskeerata, nyt kyl vauva toki herää öisin rinnalle, mutta vatsakivut yöllä eri juttu.

        eihä mun pakkko oo mitää vellejä antaa, oma maito riittää viel hyvin.
        mut mies haluaisi osallistua syöttämiseen ja nukuttamiseen, nii ajattelin et halutessaan sillontällön mies syöttää vellit illalla ja nukuttaa siinä samalla :)

        antanut peruna-porkkanavelliä (ensivelli) maidon lisäksi. Aluksi laitoin sitä hieman maidon sekaan (aamupäivästä ettei menisi yö huutaen, jos vatsaan käy) sitten syötin velliä lusikalla ja kun näytti, että vauvan vatsa velliä kestää niin annoin pullosta paljaaltaan. Toisista vellit on turhia, mutta jokainenhan sitä itse päättää mitä lapselleen syöttää.


      • vellionhyvää
        jieudhuwe kirjoitti:

        antanut peruna-porkkanavelliä (ensivelli) maidon lisäksi. Aluksi laitoin sitä hieman maidon sekaan (aamupäivästä ettei menisi yö huutaen, jos vatsaan käy) sitten syötin velliä lusikalla ja kun näytti, että vauvan vatsa velliä kestää niin annoin pullosta paljaaltaan. Toisista vellit on turhia, mutta jokainenhan sitä itse päättää mitä lapselleen syöttää.

        En ymmärrä ollenkaan missä vaiheessa vellit ovat muuttuneet "turhiksi". Niitä on kautta aikojen syötetty lapsille muutaman kuukauden ikäisistä alkaen. Ja ihan tervettä jälkikasvua on saatu aikaan.
        Erityisesti pidin viestisi viimeisestä sanoista, joiden osalta olen täysin samaa mieltä.


      • sdfköskdföksdkf
        vellionhyvää kirjoitti:

        En ymmärrä ollenkaan missä vaiheessa vellit ovat muuttuneet "turhiksi". Niitä on kautta aikojen syötetty lapsille muutaman kuukauden ikäisistä alkaen. Ja ihan tervettä jälkikasvua on saatu aikaan.
        Erityisesti pidin viestisi viimeisestä sanoista, joiden osalta olen täysin samaa mieltä.

        ehkä ne vellit on aina olleet turhia tavallaan, koska jos maitoa tulee niin miksi antaa maustettua korviketta, joka vie tilaa äidinmaidolta. mielestäni se on ihan hyvä selitys kuten babyideankin sivuilla sanotaan. en epäile etteikö tervettä jälkikasvua tulisi vellilläkin, minäkin tunnen monta tervettä vellinsyöjää=).


      • vellionhyvää
        sdfköskdföksdkf kirjoitti:

        ehkä ne vellit on aina olleet turhia tavallaan, koska jos maitoa tulee niin miksi antaa maustettua korviketta, joka vie tilaa äidinmaidolta. mielestäni se on ihan hyvä selitys kuten babyideankin sivuilla sanotaan. en epäile etteikö tervettä jälkikasvua tulisi vellilläkin, minäkin tunnen monta tervettä vellinsyöjää=).

        Mitä pidempään tenavaa ruokkii pelkällä rintamaidolla, sen hankalampaa monipuoliseen ruokavalioon siirtyminen on. Piste. Aiemmin lapset vierotettiin keskimäärin 6 kk:n ikäisinä ja ainakin oma lapseni, korvikkeella kasvanut, söi jo tuon ikäisenä sekä velliä, että sen ikäiselle sopivaa kiinteää ruokaa.
        Lapsi ei ole ikinä kärsinyt ruoka-aineallergioista, korvasairauksista tai muista tämän ajan superhoivattujen lasten riesoista.
        Äidinmaito on nostettu tarpeettoman korkealle jalustalle, jolta ammutaan iloisesti alas kaikki ne, joilla erilaisista syistä oma meijeri ei lähde käyntiin.


      • jdflajsdljfl
        vellionhyvää kirjoitti:

        Mitä pidempään tenavaa ruokkii pelkällä rintamaidolla, sen hankalampaa monipuoliseen ruokavalioon siirtyminen on. Piste. Aiemmin lapset vierotettiin keskimäärin 6 kk:n ikäisinä ja ainakin oma lapseni, korvikkeella kasvanut, söi jo tuon ikäisenä sekä velliä, että sen ikäiselle sopivaa kiinteää ruokaa.
        Lapsi ei ole ikinä kärsinyt ruoka-aineallergioista, korvasairauksista tai muista tämän ajan superhoivattujen lasten riesoista.
        Äidinmaito on nostettu tarpeettoman korkealle jalustalle, jolta ammutaan iloisesti alas kaikki ne, joilla erilaisista syistä oma meijeri ei lähde käyntiin.

        minä täysimetin lastani 6 kk ja nyt hän on 3 viikkoa ihan reippaasti ilman allergioita maistellut useita ruokia. etkä kyllä voi tosissasi väittää, että joku muu olisi parempaa vauvalle kuin rintamaito. enkä nyt halua ampua ketään joka ei ole pystynyt imettämään mutta näin se vain on. en minäkään kiusallani tuota paljon maitoa. ja eikö se ole niin, että mitä lähempänä 6 kk:n ikää lapsi aloittaa kiinteiden syömisen, niin sitä pienempi riski on enää allergisoitua. olen aika nopeaan tahtiin antanut uutta ruokaa maistettavaksi, vain n. 2 päivää hän on syönyt samaa ja sitten uutta ruokaa kokeiluun. eli jos pienempänä aloittaa kiinteät niin helposti tulee annettua viikkokin samaa. tästä voi siis päätellä, että aikaisin kiinteät aloittaneet eivät paljon "saa etumatkaa". kannattaa siis myös täysimettää niin kauan kuin lapsi hyvin maidolla kasvaa.


      • ap..................
        jdflajsdljfl kirjoitti:

        minä täysimetin lastani 6 kk ja nyt hän on 3 viikkoa ihan reippaasti ilman allergioita maistellut useita ruokia. etkä kyllä voi tosissasi väittää, että joku muu olisi parempaa vauvalle kuin rintamaito. enkä nyt halua ampua ketään joka ei ole pystynyt imettämään mutta näin se vain on. en minäkään kiusallani tuota paljon maitoa. ja eikö se ole niin, että mitä lähempänä 6 kk:n ikää lapsi aloittaa kiinteiden syömisen, niin sitä pienempi riski on enää allergisoitua. olen aika nopeaan tahtiin antanut uutta ruokaa maistettavaksi, vain n. 2 päivää hän on syönyt samaa ja sitten uutta ruokaa kokeiluun. eli jos pienempänä aloittaa kiinteät niin helposti tulee annettua viikkokin samaa. tästä voi siis päätellä, että aikaisin kiinteät aloittaneet eivät paljon "saa etumatkaa". kannattaa siis myös täysimettää niin kauan kuin lapsi hyvin maidolla kasvaa.

        ei vauvalle vellit kelvannu.. mut mies syöttää pullosta välillä pumpattuu rintamaitoa:)

        kiitti vastauksista!:)


      • riikka....
        ap.................. kirjoitti:

        ei vauvalle vellit kelvannu.. mut mies syöttää pullosta välillä pumpattuu rintamaitoa:)

        kiitti vastauksista!:)

        meidän poika sai ensimmäiset kiinteät 3,5kk paikkeilla. sitä ennen täysimetyksellä. eri makuja maisteltiin jo heti alusta vähän kaikkia sekaisin ja eikä vatsa oireillut mitenkään. velliä iltaisin ja aamuisin ja tissiä sitte muuten... tällä hetkellä sunnuntaina tulee 4kk täyteen ja päivässä menee melkeen purkillinen soseita, purkillinen velliä ja muuten tissiä. enkä voi kyllä sanoa että mistää olisi mitään oireillut ja tissi kelpaa edelleen mieluiten ettei voi sanoa että olisi ruvennut hylkimään. hyvillä mielillä velliä iltaisin ni nukkuukin paremmin. meillä kun syötiin 2-3h välein yöllä ennen velliä... viime yönä nukkui 6h putkeen ennen ensimmäistä tissitystä :) että kyllä minä ainakin suosittelen sitä velliä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe