8kk

viiliä

Meillä on 8kk ikäinen poika, joka on ollut lähes kaksi kk ns. totaalikieltäytyjä äidinmaidonkorvikkeelle. Jos teen esim puuron nannniin, se jää syömättä (veteen tehtynä kelpaa kyllä). 6kk neuvolassa en saanut asiaan minkäänlaista vastakaikua... Olen nyt siis ajatellut kalsiumin saannin turvaamiseksi, että alkaisin antamaan hapanmaitotuotteita, luomujugurttia ja -viiliä. Eilisen 1dl kokeilun perusteella ainakin maistuu, eikä mitään ihoreaktioo yms tullut. Mitä mieltä olette...?

7

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viidenäiti

      Siis saako rintamaitoo? Vai mitä juo. Tuonikäisen pääasiallinen ruokahan on vielä maito... Jos saa rintamaitoo, ei tarvi mitään korvikkeita. Eikä myöskään mitään muitakaan maitotuotteita. Veteen tehty puuro on ok.

      • ap

        Ei saa rintamaitoa, vaan on korvikkeella ollut pari viikkoisesta. Neuvolassa sanoivat että maitoa tarvitsis mennä 6dl/vrk.


      • Ihan oikein

        Ensinnäkin, on ihan sama saako lapsi rintamaitoa vai vastiketta. Piste. Ja 8 kk:n ikäinen lapsi, jonka jo pitäisi liikkua aika tavalla, tarvitsee muutakin ruokaa. Soseita, puuroa, velliä, erilaista "sormiruokaa", mutta mahdollisimman pitkälle sitä samaa, mitä muu perhe syö. Aloittaja on tehnyt ihan oikein viili-/jugurttikokeilun osalta. Olen ihan samaa mieltä kalsiumin turvaamisesta, toki sitä saa maidon lisäksi muustakin, mutta jos maitotuotteet maistuvat, siitä vaan.


      • ap
        Ihan oikein kirjoitti:

        Ensinnäkin, on ihan sama saako lapsi rintamaitoa vai vastiketta. Piste. Ja 8 kk:n ikäinen lapsi, jonka jo pitäisi liikkua aika tavalla, tarvitsee muutakin ruokaa. Soseita, puuroa, velliä, erilaista "sormiruokaa", mutta mahdollisimman pitkälle sitä samaa, mitä muu perhe syö. Aloittaja on tehnyt ihan oikein viili-/jugurttikokeilun osalta. Olen ihan samaa mieltä kalsiumin turvaamisesta, toki sitä saa maidon lisäksi muustakin, mutta jos maitotuotteet maistuvat, siitä vaan.

        Kiitsa rohkaisusta, hyvin täällä on maistunutkin, purkki viiliä hotkaistaan välipalalla ilman mitään houkutteita, ja ennen kaikkea, ilman mitään oireita=)


    • Itse olen sitä mieltä, että jos vatsavaivoja tai muitakaan vaivoja ei noista hapanmaitovalmisteista tule niin anna palaa vaan. Jostain se kalsium on saatava ja tuntuu paremmalta (ainakin minun mielestäni), että se kalsium tulisi ruuan mukana kuin "pilleristä".

      Vaikka oma tyttöni (myös 8 kk) on vielä rintamaidolla niin en silti usko hänen saavan syömästään määrästä tarpeeksi kalsiumia. Meillä on sitten kytätty vauvanruokahyllyllä ruokia, joiden ravintoainelistassa lukee kalsium. Tuo totaalikieltäytyminen, mitä teillä esiintyy, ei kyllä taida tällä minun reseptilläni korjaantua, taitaa olla nuo määrät liian pieniä. Mielestäni ratkaisusi on hyvä.

      • taas ratkaisu

        on huono,ei sitä huvin vuoksi ole suosituksia keksitty vaan ihan syystä.Kyllä tälläiset asiat kuuluisi neuvolasta kysyä,uudemman kerran jos eka kerran ei vastausta saanu.


      • maik+++
        taas ratkaisu kirjoitti:

        on huono,ei sitä huvin vuoksi ole suosituksia keksitty vaan ihan syystä.Kyllä tälläiset asiat kuuluisi neuvolasta kysyä,uudemman kerran jos eka kerran ei vastausta saanu.

        Lapsi saa riittävästi kalsiumia jos maitotuotteita saa 500ml/vrk. Tämä on keskussairaalan lastenlääkärin ohje ja virallinen suositus. Hapanmaitotuotteita taas suositellaan aloitettaviksi 9-10kk iästä lähtien. Jos lapsi saa tuota 500milliä vähemmän maitoa,niin mietiityttää että mitä ihmettä sitten annatte nesteeksi, kun vettä ei suositella annettavaksi alle vuoden ikäiselle? Eihän lapsi saa edes tarpeeksi nestettä sitten. Samaa mieltä siitä ettei suosituksia ole huvikseen keksitty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe