8kk

viiliä

Meillä on 8kk ikäinen poika, joka on ollut lähes kaksi kk ns. totaalikieltäytyjä äidinmaidonkorvikkeelle. Jos teen esim puuron nannniin, se jää syömättä (veteen tehtynä kelpaa kyllä). 6kk neuvolassa en saanut asiaan minkäänlaista vastakaikua... Olen nyt siis ajatellut kalsiumin saannin turvaamiseksi, että alkaisin antamaan hapanmaitotuotteita, luomujugurttia ja -viiliä. Eilisen 1dl kokeilun perusteella ainakin maistuu, eikä mitään ihoreaktioo yms tullut. Mitä mieltä olette...?

7

809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viidenäiti

Siis saako rintamaitoo? Vai mitä juo. Tuonikäisen pääasiallinen ruokahan on vielä maito... Jos saa rintamaitoo, ei tarvi mitään korvikkeita. Eikä myöskään mitään muitakaan maitotuotteita. Veteen tehty puuro on ok.

• ap

Ei saa rintamaitoa, vaan on korvikkeella ollut pari viikkoisesta. Neuvolassa sanoivat että maitoa tarvitsis mennä 6dl/vrk.

• Ihan oikein

Ensinnäkin, on ihan sama saako lapsi rintamaitoa vai vastiketta. Piste. Ja 8 kk:n ikäinen lapsi, jonka jo pitäisi liikkua aika tavalla, tarvitsee muutakin ruokaa. Soseita, puuroa, velliä, erilaista "sormiruokaa", mutta mahdollisimman pitkälle sitä samaa, mitä muu perhe syö. Aloittaja on tehnyt ihan oikein viili-/jugurttikokeilun osalta. Olen ihan samaa mieltä kalsiumin turvaamisesta, toki sitä saa maidon lisäksi muustakin, mutta jos maitotuotteet maistuvat, siitä vaan.

• ap
        Ihan oikein kirjoitti:

Ensinnäkin, on ihan sama saako lapsi rintamaitoa vai vastiketta. Piste. Ja 8 kk:n ikäinen lapsi, jonka jo pitäisi liikkua aika tavalla, tarvitsee muutakin ruokaa. Soseita, puuroa, velliä, erilaista "sormiruokaa", mutta mahdollisimman pitkälle sitä samaa, mitä muu perhe syö. Aloittaja on tehnyt ihan oikein viili-/jugurttikokeilun osalta. Olen ihan samaa mieltä kalsiumin turvaamisesta, toki sitä saa maidon lisäksi muustakin, mutta jos maitotuotteet maistuvat, siitä vaan.

Kiitsa rohkaisusta, hyvin täällä on maistunutkin, purkki viiliä hotkaistaan välipalalla ilman mitään houkutteita, ja ennen kaikkea, ilman mitään oireita=)

• Itse olen sitä mieltä, että jos vatsavaivoja tai muitakaan vaivoja ei noista hapanmaitovalmisteista tule niin anna palaa vaan. Jostain se kalsium on saatava ja tuntuu paremmalta (ainakin minun mielestäni), että se kalsium tulisi ruuan mukana kuin "pilleristä".

Vaikka oma tyttöni (myös 8 kk) on vielä rintamaidolla niin en silti usko hänen saavan syömästään määrästä tarpeeksi kalsiumia. Meillä on sitten kytätty vauvanruokahyllyllä ruokia, joiden ravintoainelistassa lukee kalsium. Tuo totaalikieltäytyminen, mitä teillä esiintyy, ei kyllä taida tällä minun reseptilläni korjaantua, taitaa olla nuo määrät liian pieniä. Mielestäni ratkaisusi on hyvä.

• taas ratkaisu

on huono,ei sitä huvin vuoksi ole suosituksia keksitty vaan ihan syystä.Kyllä tälläiset asiat kuuluisi neuvolasta kysyä,uudemman kerran jos eka kerran ei vastausta saanu.

• maik+++
        taas ratkaisu kirjoitti:

on huono,ei sitä huvin vuoksi ole suosituksia keksitty vaan ihan syystä.Kyllä tälläiset asiat kuuluisi neuvolasta kysyä,uudemman kerran jos eka kerran ei vastausta saanu.

Lapsi saa riittävästi kalsiumia jos maitotuotteita saa 500ml/vrk. Tämä on keskussairaalan lastenlääkärin ohje ja virallinen suositus. Hapanmaitotuotteita taas suositellaan aloitettaviksi 9-10kk iästä lähtien. Jos lapsi saa tuota 500milliä vähemmän maitoa,niin mietiityttää että mitä ihmettä sitten annatte nesteeksi, kun vettä ei suositella annettavaksi alle vuoden ikäiselle? Eihän lapsi saa edes tarpeeksi nestettä sitten. Samaa mieltä siitä ettei suosituksia ole huvikseen keksitty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe