Olen tässä monta vuotta suunnitellut koneen ostoa ja ehkäpä ennen juhannusta ostan. Koska käyttö on lähinnä netissä surffailua niin eikö silloin riitä joku viiden huntin läppäri? En pelaa, en käsittele kuvia, enkä mitään muutakaan vaativaa harrasta, mitä nyt sähköpostia tulee kirjoiteltua. Onko pöytäkoneessa paljonkin parempi näppis, meinaan kun joskus tulee aika paljon kirjoiteltua.
Läppäri vai pöytäkone?
11
210
Vastaukset
- läppari vaan
Tuolla käytöllä ja siihen sitten vaikka kunnollinen ulkoinen näppis hiiri,jos tarvii.Ei niitä mukana tarvii raahata,mut varmaan kotioloissa yleensä tietokonetta tarvii.
Läppäriä. Sen voi helposti kuljettaa mukana esim: matkoilla. Ja saahan läppäriin ostettua erillinen näppäimistö, jos läppärin näppis on huono.
liikut paljon ja haluat että kone on mukana niin tietty silloin läppäri. muuten päytäkone ihan senkin takia että se on helpompi korjata jos tulee jotain fyysisiä vikoja.
pöytäkoneessa on erillinen näppis, sen taas valitset budjettisi mukaan. koska kirjoittelet paljon, niin älä osta ihan halvinta näppistä. osta näppis jostain tiesikkaliikkeestä, missä pääset kokeilemaan sormituntumaa.
viidensadan kone on ihan ok netti ja kirjoituskoneeksi.- jepsistä kukkuu
Erittäin hyvin riittää läppäri käyttöösi ja paljon muuhunkin, kannettavien hiirellä itse olen jopa videoita editoinut että ei ne tarvi välttämättä ulkoisia hiiriä tai näppiksiä.
jepsistä kukkuu kirjoitti:
Erittäin hyvin riittää läppäri käyttöösi ja paljon muuhunkin, kannettavien hiirellä itse olen jopa videoita editoinut että ei ne tarvi välttämättä ulkoisia hiiriä tai näppiksiä.
Läppärin ja pöytäkoneen etuja:
Läppäri
Plussat
Kannettava
akku
sisäinen näppis/ hiiri
Helppo ottaa matkoille mukaan
Sopii usein pienempään tilaan kuin pöytäkone
uusissa läppäreissä sisäinen web kamera, ja mikki.
Miinukset:
- Ei niin hyvä pelikäyttöön.
- Jos esim: näyttö menee rikki, niin koko kone pitää viedä huoltoon.
Pöytäkone
Plussat
Hyvä pelikäytössä
tehokkaampi
jos näyttö menee rikki, niin koko konetta ei tarvitse viedä huoltoon.
miinukset
- vie tilaa
- ei voi siirtää huoneesta toiseen helposti
- yleensä irrallinen wb kamera
- hwlo...
Jos tietokoneen ostat vain kotikäyttöä varten noilla kriteereillä, eli ei ole tarve kuljetella mukana, niin ehdottomasti pöytäkone.
- Läppäristi
Itse ostin pari vuotta sitten tämän läppärin (Compaq CQ 499€ ja printteri kaupan päälle). Minusta läppärien näppäimistöissä on eroja, esim töissä käyttämissäni Toshibassa (hyvä) ja Lenovossa (huonompi). Selviää ihan kokeilemalla liikkeessä. Joissain koneissa näppäimistö painuu aika paljon keskellä ja voi toistaa jotain kirjainta (joskus tässäkin), toki näppäimistöasetuksista voi säätää viivettä sopivammaksi. Kirjoitustyyli on oltava vähän pehmeämpi, kun kirjoittaa läppärillä. Kannattaa kokeilla eri malleilla liikkeessä.
Sitten on muita asioita, mitkä vaikuttaa valintaan, esim. läppäreissä on pienempi näyttö, heikompitasoinen äänentoisto (ilman ulkoisia aktiivikaiuttimia), ja jotkut merkit on laadullisesti heikompia, esim Acer Aspirea (varsinkin miniläppäreissä) ja HP Pavilionia on haukuttu paljon (kannattaa varoa).
Hintaan nähden olen itse hyvin tyytyväinen tähän, ja enimmäkseen käyttämäni Ubuntu pyörii erittäin hyvin tässä, no problems. Läppäri kannattaa hankkia vain jos konetta tarvitsee liikutella. 500€:lla ei välttämättä uutta kelvollista läppäriä saa tällä hetkellä.
- läppäriin
kallistut, niin osta sellainen jossa on led-taustavalaistu näyttö, ja jossa on akun kesto
ainakin 6-8 tuntia. - papparainen.
On kuitenkin monikäyttöisempi. Näppiksissä eroja, ehdottomasti pitää testailla. Yks on se, että pitäs olla aika isolla näytöllä. Tahtoo nykyajan www-designerit suunnitella sivustonsa jollekin kolmenkymmenen tuuman näytölle. Ei oikein toimi mineissä. Laske läppärin ppäälle muutama kymppi wlan-reitittimeen kotona. Ite tulee enenpi käytettyä läppäriä sohvalla ja kesäisin pihalla.
Siis mun mielestä isoruutuinen läppis ja wlanpoksi. Mieluusti se iso ruutu, jotain 27 tuumaa ja perusläpykkä muuten. Ei näissä normiläpyköissä tehot tms silleen lopu kesken tavallisessa käytössä ikinä. Ja mun mielestä yleensä läpyköissä on paremmat näppikset, kuin ne karmeat tarjouskoneitten mukana tulevat halpisnäppikset.
Nopeesti löysin yhen ihan asiallisen läpykän. Se kyllä totta, että isompinäyttöinen tahtoo maksaa sen satasen enenpi, mutta on se sen väärttikin sitten:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=5579
Ja antaa sitten noitten nörttiteinien lässyttää omiaan.-Tahtoo nykyajan www-designerit suunnitella sivustonsa jollekin kolmenkymmenen tuuman näytölle.-
olet väärässä tuossa asiassa.
-Ja mun mielestä yleensä läpyköissä on paremmat näppikset, kuin ne karmeat tarjouskoneitten mukana tulevat halpisnäppikset.-
tuossa olet oikeassa.
-Ja antaa sitten noitten nörttiteinien lässyttää omiaan. -
kiitos kun pidit teininä vaikka kuvani näkyy profiilissani ikäni :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1461100- 511092
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601055Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu44807Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55788Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo69785Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54735Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54720KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71701- 32652