Eli oon 14- vuotias tyttö, eikä mulla ole mitään harrastusta ja mun ei tule lähdettyä lenkille silleen, että "lähdenpäs tästä lenkille" joten mä tarvitsisin jonkun hyvän liikuntaohjelman, jolla saisin sitten tarpeeksi liikuttua. =) Ja sitten mieluiten sellaisia, jotka eivät vain pidä kuntoa yllä, vaan jotta laihtuisin vähäsen kanssa.
Olisiko joku niin ystävällinen, että keksisi tälläisen liikuntaohjelman?
LIIKUNTAOHJELMA 14-VUOTIAALLE!
9
3511
Vastaukset
- palsta-
Mene kuntoilupalstalle->
- kuntoilu
Kuntoilu
- joo joo
kuntoilu kirjoitti:
Kuntoilu
Niin on, mutta tämä viesti oli aluksi lihavuus-palstalla ja siirrettiin pyynnöstä tänne. Tuo toinen kommentti on jäänyt matkaan mukaan.
- Pelaa
jalkapalloa, koripalloa, salibandyä, jne. Ma, ke ja pe.
- mieti.
vähän järjestelmällisyyden tajua ja sunnittelua, hei!
- jounaz..--
koska olet vasta 14, monet salit eivät vielä "huoli2 sinua sekaan, usein raja on 15-v.
joten kokeiles tällaista (laitoin viikonpäivätkin vaikka ei sillä niin merkitystä):
maanantaina - käyt koulun/kunnan/paikallisen urheiluseuran treeneissä pelaamassa lentopalloa7koripalloa7sählyä/pesistä tai muuta vastaavaa. Joukkuepeleistä saat ketteryyttä, nivelet toimivat upeasti ja reaktionopeus kasvaa. Samalla saa lisää kavereita ja kontakteja.
tiistai - isket soittimen napit korviin ja käyt tunnin lenkillä pururadalla tai jossain jossa on vaihtelevaa maastoa. Otat ylämäkiloikkia välillä, välillä juokset nostellen samalla polvia korkealle ja välillä läiskit kantapäät peffaan juostessa, välillä voi hölkötellä tai jopa kävellä.
keskiviikko - teet kotona punnerruksia, voit aloittaa vaikka polvet maassa mutta pyri siihen lopulliseen asentoon, kroppa "lankkuna" ja tiukkana. Aloita ensin vaikka viidestä ja lisäilet sitä mukaa kun jaksat, pyri johonkin 30-40 puhtaaseen punnerrukseen. Sitten teet vaihtelevia vatsarutistuksia, kylkirutistuksia, hitaita ja nopeita jne. Pitkät venyttelyt lopuksi, aikaa kaikkiaan voi mennä puolesta tunnista 45 minsaan.
torstai - pidä vaikka välipäivä, ei aina tarvi. Tai käy kavereiden kanssa ikkunaostoslenkillä :)
perjantai - oisko taas pelipäivä vai pääsisitkö käymään uimahallilla? Jos hallille menet niin siellä samoin kuin tuo tiistain lenkki, teet erilaisia harjoituksia, ui välillä lujaa, välilllä rauhassa ja kokeile sitä vesijuoksuvyötä, vedät vaikka yhden altaanmitan täysiä ja toisen naatiskellen :)
viikonloppu - leivo mutsin kanssa pullaa tai kiusaa isä polkupyörälenkille, nauti ajastasi kun vielä voit!- lisäys tähän
joka päivä ei saa/kannata harrastaa rankempaa liikuntaa (esim. juoksu, lihaskunto yms.), sillä lihakset tarvitsevat väh. vuorokauden palautumiseen ja kehittymiseen. Itse lenkkeilin 15v joka pv n. puolen tunnin lenkkejä ja minkäs siitä sainkaan, lonkkaan niin pahan rasitusvamman, etten pystynyt kävelemään viikkoon ja juoksu ei tule kuulonkaan vielä kahdenkaan kuukauden jälkeen ja tässä vielä mainittakoon, että aloittaessani lenkkeilyn olin hyväkuntoinen ja hoikka. Eli jutun pointti oli siis, että pidä välipäivä liikunnan välissä ja älä missään nimessä aloita millään tunnin pituisilla lenkeillä. Välipäivinä voi vaikka mennä reippaalle kävelylle :)
- jounaz...,,
lisäys tähän kirjoitti:
joka päivä ei saa/kannata harrastaa rankempaa liikuntaa (esim. juoksu, lihaskunto yms.), sillä lihakset tarvitsevat väh. vuorokauden palautumiseen ja kehittymiseen. Itse lenkkeilin 15v joka pv n. puolen tunnin lenkkejä ja minkäs siitä sainkaan, lonkkaan niin pahan rasitusvamman, etten pystynyt kävelemään viikkoon ja juoksu ei tule kuulonkaan vielä kahdenkaan kuukauden jälkeen ja tässä vielä mainittakoon, että aloittaessani lenkkeilyn olin hyväkuntoinen ja hoikka. Eli jutun pointti oli siis, että pidä välipäivä liikunnan välissä ja älä missään nimessä aloita millään tunnin pituisilla lenkeillä. Välipäivinä voi vaikka mennä reippaalle kävelylle :)
^sanoit:" ..rankempaa liikuntaa (esim. juoksu, lihaskunto yms.), "
Juoksua on monenlaista, lihaskuntoliikkeitäkin voi tehdä rauhallisesti. Kyllä joka päivä saa ja itse asiassa pitääkin liikkua, tarkoitus on vain, ettei vedä "tapporeenejä" joka päivä. ihminen on luotu liikkeelle!
Itse olin kolmannelta luokalta (9-v) asti erilaisissa harjoituksissa parhaimmillaan viikon jokaisena päivänä. Vasta täysi-ikäisyyden myötä rauhoittelin tahtia. Nyt nelikymppisenä olen vasta huomannut, että palautuminen vie aikaa, nuorena kroppa oli yöunien jälkeen valmis uuteen päivään :) - joonas.jokilinna
lisäys tähän kirjoitti:
Kuten otsikko sanoo, mielipiteeni välipäivistä eriää sinun mielipiteestäsi. Välipäiväthän voi määritellä tasan oman jaksamisen ja kunnon mukaan. Oma kestävyyskuntoni on suoraansanoen perseestä, mutta saliharjoitteita jaksaa tehdä joka ikinen päivä. Ja salia en harrasta "neitipainoilla". Pidän saliharjoittelussa välipäivän joka toinen tai joka kolmas päivä, riippuen käynkö pyörälenkkiä yms. joku päivä.
Eli välipäivät oman jaksamisen ja kunnon mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192695Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701111Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2141098- 401015
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38941- 5928
- 36906
- 47904
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123873Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36827