Linnan Täällä Pohjantähden alla -sarjassa esiintyy sana "kenkkipäivä". Se oli joku torpparin vuokraan kuuluva työpäivä, mutta mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa? - Kyseisestä sanaa ei Googlen haku tuntenut ollenkaan...
Vastaukset 2
- Äitin kyykkänä
tarkoittaa:Lahjoittaa,antaa ilmaiseksi.
Esim. "Sain tämän ihan kenkkinä." Minä kenkkäsin sen sille".
Kenkätä tulee ruotsinkielen "skänka" verbistä ,joka tarkoittaa juuri tuota lahjoittamista, ilman antamista.
Eli torppari teki ,tai koki tekevänsä työpäivän lahjaksi isännälleen.- veropäivä
Ma kingitan sulle selle kinki. = Lahjoitan sinulle tämän lahjan.
See on kingitus. = Tämä on lahjoitus. (sulane Mõisahärratele = renki moisionherralle, kartanon isännälle)
Niimoodi rannarootslased kinkisid meile sõnusid. = Sillätavoin rantaruotsalaiset lahjoittivat meille sanoja.
(Mutta viron kink, kingu = kukkula, kumpu, kunnas / kingad = kengät)
Itämeren kielten yhtäläisyyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.373856- 100842
- 76630
- 50625
- 65615
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38599Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei142585- 30576
Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48557En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25550