kiinteät ja mahavaiva!

apua kaivataan!

eli millasi akokemuksia teillä masuvaivoista joita tullut? pientä alkuusa ohimennyttä vai jotain isompaa et on joutunut lopettamaan annon, kuinka paljon olette ehtineet antaa sosetta että on ruennu mahas tuntumaa?

meillä maitoallergia epäilyt ollu, todettiin et ei oo allergiaa, mutta oireet palas kun alotin omaan ruokavalioon maidon. eli nyt olen maidottomalla. täysimetän ja allergialekuri suositti kiinteitä 5-6kk mutta on vanhan kansan ihminen ja suosii täysimetystä muutenkin. mutta varmasti olisikin hyvä odotella kun maha vaivannut!

no neuvolassa ei alunalkaenkaan uskottu allergioihin ja sanottiin että voi rueta maisteleen 4kk iässä, perunaa, bataatti, porkkanaa. no aloitin eilen perunalla (vauva nut 4kk ja 1pv) pistin soeeksi rintamaitoon ja sai 1 vauvan lusikallisen. seuraava yö oli levoton, mutta nukkui ok. sitten aamulla oli ehkä itkuherkempi ja ajattelin kuitenkin antaa perunaa 1lusikallisen että jos maha tottus siihen vielä et on vaan aluks masukka ihmeissään uudesta tulokkaasta. soseutin taas potun keitettyyn veteen ja tippa rintamaitoa. annoin 1 lusikan ja lisäks jonkun lusikallisen keitettyä vettä (sitä vauva ei ole saanut kun kerran aijemmin 2lusikkaa)

ja nyt tilanne se että alko hirveet mahavaivat, huutaa aivan suorana, pää kylmässä nihkeässä hiessä. tule sellanen kohtaus joka menee sitten ohi. ja on itkusempi ja kitisee. kun taas eilisen pvn oli tosi rauhallinen ja hyväntuulinen. eli eli, nyt en kyllä uskalla antaa yhtään mitään ja syytän itteeni kun piti olla niin typerä että antaa. kannattaa varmaan odotella reippaasti ennenkuin rupee sählään muuta.

onko kyseessä tosi herkkä maha vai allergia?! miten teillä ollu jos ollu jotain hankaluutta soseiden kanssa ja perunan kanssa. ja siks aattelin kasvilla alottaa et maistus nekin eikä vaan imelä. mutta nyt se on ihan se ja sama millä alotan sit joskus, mikä ois lapsen parhaaks, säälittää kovin pikku vauva kun koko ikänsä kärsiny mahavaivoista. ja edelleen kaikki epäselvää eikä tiijä kohta mitä söis. nyt tosin oli taas hyviä aikoja kun olin maidottomalla.

voih,kokemuksia, neuvoja ym kaivataan!!

5

746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

lisäys, olen syönyt itse kyllä perunaa ja imettänyt enkä ole osannut ainakan huomata etä vaivoja ois tullu toki niitä ollu niin paljon että ei aina osaa hahmottaa mikä johtuu mistä.. ja tuo kyllä sapettaa et miks neuvolassa ei kerrottu perunasta tarkemmin koska äsken jostakin keskustelusta että jos on mahavaivoja ollut tai on niin poerun aon vihon viimenen alotus.jes. juuri näin. ja vielä noista mahavaivojen oireista kun tulee se mahakipukohatus niin vauva hieroo naamaansa niin että hyvä ettei silmät puhkee..

• Herkkämasuisen äiti

Kuulostaa kovasti samanlaiselta kuin oma lapseni. Älä anna mitään, josta tulee noin pahat vaivat. Kokemuksesta sanon, että parhaat aloitussoseet ovat bataatti, kurpitsa (ei siis kesäkurpitsa) ja hedelmä ja marjasoseet. Lihoista ekana annoin kanaa sitten possua ja viimeiseksi nautaa. Otin puurot, pastan ja riisin mukaan kiinteisiin heti kun viljatuotteita saa antaa. Tuoreena vihanneksena sopi vain kurkku. Näillä ruuilla mentiin vuoden ikään, jonka jälkeen mukaan otettiin muita pieninä määrinä siten ettei oireita tullut. Aluksi maisteltiin ihan yhtä teelusikallista kerrallaan. Paukuttelu oli ok, mutta kipu ei. Vähitellen maha sopeutui ja esim. peruna sopi kahden vuoden iässä.

• Meillä aloitettiin kiinteät 5 kk iässä. Noh, maissivelliä aloin iltapalaksi tarjoamaan 4 kk ikäisenä. Aina sitten tuon uuden/kiinteän jälkeen tarjoilin päälle vielä rintamaitoa. Ei onneksi noista tullut vatsavaivoja. Neuvolassa kehottivat tuota ruoka-rintamaito-yhdistelmää. Vatsa on meillä mennyt tukkoon rota-rokotteesta, saatiin toimimaan taas jumppaamalla (jalat koukkuun mahan päälle, suoraksi, koukkuun...). Cuplaton oli ihan turha aine, mallasuute toimi. Nyt annetaan Rela-tippoja, tiedä sitten auttaako vatsaan, mutta ensimmäinen flunssa oli kesäkuun alussa nyt.

Jostain muistan kuulleeni, että bataatti olisi hellävaraisempi vatsalle ja kesäkurpitsa sekä maissi aika neutraalia tavaraa.

Hyvin varovaisesti meillä aloitettiin uusia ruoka-aineita, kunnes huomasin, että toimiihan tämä. Siis ruoka-aineita annettiin alkuun hitaasti, määrä oli sitten se, mikä tyttöä sattui inspiroimaan. Perunaa syötiin viikko, porkkanaa vähän lyhyempi aika. Odottelin ensimmäisen kakan tuloa sen jälkeen vielä päivä lisää vain tuttua yhdistelmää ennen kuin uutta ruoka-ainetta kehiin. Uudet ruoka-aineet tarjosin aina aluksi vanhan kaverina. Vähitellen lisäsin uuden määrää ja odottelin uutta kakka-kierrosta. Itse olen soseet keitellyt.

Ainoa, mistä maha kapinoi oli Tutteli, NAN ei vatsaan vaikuttanut. Siinä kait maitoproteiini pikottuna pienempiin osiin. Tyttö syönyt korviketta 8 kk ikään mennessä nyt n. 2 litraa yhteensä. Niistä ruoka-aineista, joita minä olen syönyt on tyttö reagoinut alkuun vain sipuliin.

Onnea matkaan kiinteiden aloittelussa. Kyllä se siitä lähtee, kun varovaisesti aloittelee

• ap

kiitos viestistä!

• äiti itsekin
        ap kirjoitti:

kiitos viestistä!

Jos teillä imetys sujuu ja vauva kasvaa, niin voit aivan hyvin aloitella ne kiinteät vasta 6 kk iässä, ja kokeilla sitten, miten maha kestää vauvalla. Äidinmaito on kuitenkin sitä sulavinta ja parasta ravintoa vielä tuon ikäiselle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe