Onko otsikon imperfektimuoto leikoin yhtä yleinen kuin leikkasin? Pidetäänkö sitä yleiskielisenä vai murteellisena muotona? Minulle se on outo, mutta olen nähnyt sitä muutamia kertoja askartelu- ja käsityösivuilla.
leikata-verbin 1.p.imp. leikoin
4
322
Vastaukset
- hra X
Minulle ollut aivan outo, koska en harrasta askartelua enkä käsitöitä. Minusta perusmuoto on ´leikkoa', jota esiintyy verkossakin. Se voisi tarkoittaa vähän muuta kuin leikata, jotakin toistuvaa leikkaamista, esimerkiksi ympyrän leikkamista sektoreiksi. Tähän viittaavat minusta ne lukuisat esimerkit, joita Google-haku tarjoaaa. Mutta usein voisi näköjään käyttää vanhaa kunnon 'leikata'-sanaa. Olisiko 'leikkoa' oikeastaan murresana?
- Yöleikko
Leikata - leikkaan - leikkasin
Leikkoa - leikon - leikoin
Leikkoa on kai eräänlainen frekventatiiviverbi eli ilmaisee toistumista tjs. "Leikoin kankaan pieniksi tilkuiksi." Merkitys lienee lähempänä leikkelyä kuin leikkaamista.
Leikko on ollut joidenkin lepakkolajien nimi, joka viime aikoina on jälleen otettu käyttöön. En uskalla arvellakaan onko sillä jotain yhteyttä leikkaamiseen.
- it´s humor
toiminee pilkata-verbi, mutta merkitys muuttuu kokonaan toiseksi;)
Pilkoin (leikoin) - pilkkasin (leikkasin) - Leikelty
Minun ns. omalääkärini terveyskeskuksessa on nimeltään Leikkonen. Mitään kirurgia hän ei silti taida löytää itsestään – kun kerran menin poistattamaan luomen, sain häneltä lähetteen ihotautisairaalaan. No, lähtihän tuo sielläkin!
RUK:ssa ollessani toimi yksikköni parturina ups.opp. Leikas. Ihan hyvin leikkaskin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417014
- 323948
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472107- 402068