Järvenpää - Lahti - Järvenpää

Jussi (orange)

Suunnitteilla on seuraava "retki" Järvenpää - Lahti - Järvenpää matkaa kertyy noin 130 km, reitti on sinänsä yksinkertainen vanhaa Lahdentietä pitkin (eli pääosin maantietä). Päämääränä Lahdessa on Lahlun luistelurata (tarkempisijainti pitää selvittää, mutta ilmeisesti Launeen kaupungin osassa). Ajankohta on vielä auki, mutta suht. tuuleton ja paljon viileempi päivä pitää olla. Eilen luistelin noin 90 km ja oli rankkaa, vaikka lihakset eivät sillein normaalisti väsynytkään. Ilmoittelen ajankohdasta myöhemmin, että jos on kiinnostuneita. Tavoite on ehkä siellä 20 km/h tauot (2x15 min 1x30 min) sellainen "työpäivä" 7,5 h

5

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samalta suunnalta

      Liian pitkä taitaa olla tämä jotta osallistuisin mutta kyselenpä samalla että missäpäin heitit tuon 90km lenkin? Ja samalla: ilmeisesti myös tuusulanjärveä kiertelet, paljonko kuluu aikaa moiselta kilometrien nielijältä?

      • Jussi (orange)

        Joo Tuusulanjärveä kiertelen... Luistelen yleensä pienellä lisälenkillä eli Sulan alueen kierto ja McDonaldsin risteyksestä Hyvinkäälle päin (On muuten aika hyvä nousu). Aikaa en ole niin tarkasti mitannu, mutta 1,5 h - alle 2 h. Minulla on kotoa sellainen noin 3 km matka tuolle Tuusulanjärven kierrokselle.

        Tuo 90 km meni vähän jo seikkailun puolelle... Tarkoitus oli luistellä Tuusulajärven länsipuolelta Lahelan kautta Katriinansairaalalle ja sieltä Pirkkolan luisteluradalle, jossa pidin suunnitellusti tauon (15 min), Pirkkolasta luistelin Pakilaan ja sieltä Kehä I:stä pitkin Tattarisuolle, Jakomäen pohjoispuolella siirryin Lahdentien itäpuolelle ja Vaaralaan, jossa pidin ylimääräisen ei suunnitellun tauon 15 min. Vaaralasta vanhalle Lahdentielle jota pitkin Keravalle ja Keravalta sitten Hyrylää ja siitä kotiin.

        No sitten itse tapahtumiin. Ensimmäinen vastoinkäyminen tuli Riipilän tiellä. Siellä oli kaukolämpötyöt käynnissä ja tiet revitty auki. Seuraava tuli Kehä III sisäpuolella, jossa tietysti Kehän parannustöiden takia oli revitty varmaan 300 m asfaltit kokonaan. Olisi pitänyt pysyä vanhalla Nurmijärventiellä. Sitten kolmas sähläily tuli kun luistelin Hakuninmaantien päähän ja sain todeta, että siellä ei ole päällystettyä kevyenliikenteen väylää ja eikun takaspäin. Neljäs propleema tuli kun Kehä I sisäpuoleta Kaarelantieltä lähti kevyenliikenteenväylä Pirkkolan urheilupuiston toisellepuolelle. Pinnoitettua baana jatku melkein perille, mutta sitten se loppui yhtäkkiä. No siitä löysin sitten sinne luisteluradalle. Rata tarkoittaa tässä tapauksessa aidattua asfalttikenttää johon oli maalattu pikkuradan ja ison radan reunaviivat (ei siis mitään muuta) lisäksi sain hieman pettyä kun paikalla ei ollut yhtään luisteliaa treenaamassa. (klo 17:45 maanantai). No takastulo matka suju sitten paremmin ainut seikkailu tuli ennen Vaaralaa (eksyin johonkin kerrostalolähiöön) Siinä ei sitten kumminkaan kauheesti tuhraantunut aikaa tai energiaa.

        Kotiin kun pääsin niin oli eka ihan pakko mennä jääkylmään suihkuun... Oli muuten eka retki kun oli reppu mukana, koska piti varata helteen takia niin paljon kaikkee tavaraa ja erityisesti juotavaa:

        Varustelistalta löytyi mm. työkalu, sandaalit, lompsa, kännykkä, laastaria, hattu, ruisleipää... passi ja hammasharja (ei vaineskaan!)


      • mr x
        Jussi (orange) kirjoitti:

        Joo Tuusulanjärveä kiertelen... Luistelen yleensä pienellä lisälenkillä eli Sulan alueen kierto ja McDonaldsin risteyksestä Hyvinkäälle päin (On muuten aika hyvä nousu). Aikaa en ole niin tarkasti mitannu, mutta 1,5 h - alle 2 h. Minulla on kotoa sellainen noin 3 km matka tuolle Tuusulanjärven kierrokselle.

        Tuo 90 km meni vähän jo seikkailun puolelle... Tarkoitus oli luistellä Tuusulajärven länsipuolelta Lahelan kautta Katriinansairaalalle ja sieltä Pirkkolan luisteluradalle, jossa pidin suunnitellusti tauon (15 min), Pirkkolasta luistelin Pakilaan ja sieltä Kehä I:stä pitkin Tattarisuolle, Jakomäen pohjoispuolella siirryin Lahdentien itäpuolelle ja Vaaralaan, jossa pidin ylimääräisen ei suunnitellun tauon 15 min. Vaaralasta vanhalle Lahdentielle jota pitkin Keravalle ja Keravalta sitten Hyrylää ja siitä kotiin.

        No sitten itse tapahtumiin. Ensimmäinen vastoinkäyminen tuli Riipilän tiellä. Siellä oli kaukolämpötyöt käynnissä ja tiet revitty auki. Seuraava tuli Kehä III sisäpuolella, jossa tietysti Kehän parannustöiden takia oli revitty varmaan 300 m asfaltit kokonaan. Olisi pitänyt pysyä vanhalla Nurmijärventiellä. Sitten kolmas sähläily tuli kun luistelin Hakuninmaantien päähän ja sain todeta, että siellä ei ole päällystettyä kevyenliikenteen väylää ja eikun takaspäin. Neljäs propleema tuli kun Kehä I sisäpuoleta Kaarelantieltä lähti kevyenliikenteenväylä Pirkkolan urheilupuiston toisellepuolelle. Pinnoitettua baana jatku melkein perille, mutta sitten se loppui yhtäkkiä. No siitä löysin sitten sinne luisteluradalle. Rata tarkoittaa tässä tapauksessa aidattua asfalttikenttää johon oli maalattu pikkuradan ja ison radan reunaviivat (ei siis mitään muuta) lisäksi sain hieman pettyä kun paikalla ei ollut yhtään luisteliaa treenaamassa. (klo 17:45 maanantai). No takastulo matka suju sitten paremmin ainut seikkailu tuli ennen Vaaralaa (eksyin johonkin kerrostalolähiöön) Siinä ei sitten kumminkaan kauheesti tuhraantunut aikaa tai energiaa.

        Kotiin kun pääsin niin oli eka ihan pakko mennä jääkylmään suihkuun... Oli muuten eka retki kun oli reppu mukana, koska piti varata helteen takia niin paljon kaikkee tavaraa ja erityisesti juotavaa:

        Varustelistalta löytyi mm. työkalu, sandaalit, lompsa, kännykkä, laastaria, hattu, ruisleipää... passi ja hammasharja (ei vaineskaan!)

        Saatto Suomen mestari olla just lähteny. Mitä muuten odotit Pirkkolan rullaluisteluradalta, siis muuta kuin pelkän aidatun radan, radat? Jos rata olisi päällystetty aivan sileällä asfaltilla (kuten Turussa ja Lahdessa) niin se olisi bueno, nytkin oikein hyvä. Toki olisi hienoa, jos rata olisi katettu, jopa lämmitetty ja oheistiloista löytyisivät saunojen lisäksi uima-allas, kylmävesiallas ja ehdottomasti suolahuone!
        Lahden radan keskeltä saatat löytää skeittiparkin, joka ei ole ollenkaan hyvä juttu pikarullaluistelua ajatellen.


    • Titaani laakeri

      Sulla täytyy olla mahottoman hyvä peruskunto, kun 90 km pystyt luistelemaan.
      Joskus olen harrastanut rullaluistelua ja jo 5 km lenkki oli minulle tarpeekis pitkä ja jalat tosi kipeät sen jälkeen. Tavallisella polkupyörälläkin on 90 km kova suoritus. Itse pyöräilen nykyään ja joskus olen ajanut yhtenä päivänä noin 130 km ja se tuntui jo kehossa.
      Toivottavasti saatte mukavan porukan kokoon ja sattuu sellainen viileä ilma. Ei näin kovalla hellesäällä, mitä nyt on ollut useana päivänä 30, kannata lähteä riskeeraamaan terveyttä, kun ei luistelu ole mitään kevyintä kuntoilua.

      • Jussi (orange)

        No en nyt tiedä siitä kunnosta -- harrastelia

        Tuohon rullaluistelun raskauteen... (omia ajatuksia siis)

        1) Tekniikka vaikuttaa homman sujuvuuteen aika paljon... Itse olen yrittänyt luistella, jonkin sortin db -tyylillä (en osaa sanoa kuinka "puhdasoppisesti", mutta kuiteski). Tällä tekniikalla on huomattavasti mielyttävämpi/"kevyempi" luistella kovemmilla nopeuksilla. Hitaasti (esim. ylämäet) on em. tekniikan suorittaminen vaikeampaa, silloin tahtoo tekniikka vähän kärsiä ja hommasta tulee sellaista runttaamista. Matala luisteluasento on myös todella tärkeä ei pelkästään ilman vastuksen takia, vaan erityisesti tekniikan takia. Matalalla luisteluasennolla saadaan puristuksiin enemmän "tehoa" ja puristus "alue" on isompi siis pidempi liikerata.

        2) Välineet: luistimet voisi kategorioida seuraavasti: Fitness -luistin, välimalli (esim K2 radical) ja pikarullaluistin. Näissä ehkä suurimmat erot muodostuu painosta ja nilkan vapaasta liikealueesta (tietysti luistin pitää muutenkin tuntua hyvältä jalassa). Nilkan vapaa liikealue mahdollistaa mielestäni hyvän tekniikan toteuttamisen. Paino tietysti vaikuttaa, koska jo 100 g lisäpaino jalassa tekee"työstä" raskaamman. Painoero ei sinänsä tarvitse olla suuri, mutta kun se on tuolla varren päässä (jalassa) aiheuttaa se moninkertaisen rasituksen. Itse olen joskus höyrynnyt täälläkin laakereista, mutta alan olla yhä enemmän sitä mieltä, että paljon suurempi merkitys rullaavuuteen on renkailla.

        3) Tottuminen... Kyllähän tämä homma vaatii totuttelua. Jalkapohjat, nilkat ja alaselkä. Eikös joka lajissa enempi tai vähempi kropan pidä aluksi sopeutua "uusille" rasituksille.

        4) Sitten varmaan vaikuttaa sekin, että yksilöinä jotkut vaan sopeutuvat tähän harrastukseen/lajiin paremmin kuin toiset. "syntynyt luistimet jalassa"


        Pirkkolan radasta...

        Ei ollut tarkoitus nälviä. Kerroin vain faktat. On todella hyvä, että tuollainenkin paikka löytyy. Mitä ehkä olisi kaivannut, penkkejä katoksen suojassa. Lisäksi radan asfaltti eri väriä kuin ulko ja sisäpuoli, jotta rata olisi paremmin tullut esille. Jonkin sortin wc (tämä voi olla jo hankalampi homma). Rahasta ja resursseista sekä byrokratiastahan nämä monesti on kiinni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      159
      7037
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4173
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      115
      2211
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      63
      1968
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      83
      1470
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      197
      1458
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1101
    8. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

      vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      989
    9. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      14
      986
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      957
    Aihe