Alle 5euron tuntipalkka kesätöissä

töukkis

Pisti herättämään nyt oikein kunnolla kun selailin iltasanomien nettisivuja ja lueskelin uutisia läpi. Yksi uutinen osui täysin omalle kohdalle, http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2224231
Olen 17 vuotias ja minä sekä 2 muuta minun ikäistäni olemme kotikuntamme kesätöissä teknisellä puolella johon siis sisältyy kaikkea nurmikonleikkauksesta, kirjastojen hyllyjen kokoamiseen. Ja vielä tällä helteellä.
Palkka on kaikille kunnan kesätyötekijöille sama, 550e yhdestä kuukaudesta. Laskeskelin että tuntipalkkamme on 4,16e. Vähän tosiaan laittaa miettimään että kuukausi pitää paiskoa jotain äijien hommia sielä ja noin huonolla palkalla.
Itse otin paikan vastaan ainoastaan sen vuoksi että muualta ei paikkaa herunut ja rahaa tarvitsisi, mutta 550e ei kylä kauaa kestä.

Meillä on systeemi vielä tuola että 6h työpäivä johon puolen tunnin ruokataukoa EI lasketa. Eli periaatteessa 6½h työpäivä jos syömään haluaa. Huhuh. Onko tuollaisella pienellä palkalla oikeus vaatia jotain lisää palkkaa tai mitään?

7

1116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin toimii

Tuo on ihan normaalia. Mutta toisaalta tuo pieneen palkkaan suostuminen on ainoa tapa varmistaa, että saa kesätöitä, joka on taasen siinä mielessä tärkeää, että tällöin saa ehyen CV:n, joka on välttämätön ehto moneen paikkaan hakiessa.

Esimerkiksi minä olen tehnyt kaikkea sekalaista homaa puhelinmyynnistä oppaan töiden kautta siivoukseen. Yhdessä ainoassa työpaikassa olen saanut TESin mukaista palkkaa ja tässäkin paikassa aloite asiaan tuli firman puolelta. Muutoin olen kysymyksiin palkkatoiveesta vastannut seuraavaa: "No, asuntoni vuokra on 250 euroa kuussa ja ruokaan menee sellainen 10 euroa per viikko ja kännykkään ehkä 10 euroa kuukaudessa eli riittää, jos minulle jää käteen verojen jälkeen sellainen 300 euroa kuussa. Sillä minä pystyn elämään. Jos tuon maksatte, niin se riittää minulle."

En tiedä, johtuuko tästä palkkatoiveestani vai mistä, mutta joka kesä on ollut töitä, kun olen noin asian ilmaissut. Palkka on pyörinyt yleensä luokassa 550-900 euroa kuussa, tuosta ainoasta TES-paikasta sain sellaiset 1100 euroa.

• Juu niin se on nuoria opiskelijoita sorsitaan "pakkotyövoimaa". :D

Tuo on ihan normaalia jos on 6,5h päiviä niin siihen ei pitäisikään kuulua ruokatuntia. Teillä nyt vain on työnantaja antanut mahdollisuuden pitää sen jos haluaa palkattomana kuitenkin. Jos olisi yli 7h tuntia niin sitten ruokatunti kuuluisi olla. Kahvitaukoja tuohon kuuluu yksi tai kaksi.

• kylteri1234

Ihastuttavaa itsensä ja työpanoksensa arvostusta!

Jep, CV on tärkeä, mutta kyllä sen eheänä pitämiseen täytyy löytää muitakin keinoja, kuin marttyyriksi heittäytyminen. Itse olen ollut joka kesä 15-vuotiaasta eteenpäin töissä, TES:in mukaisilla palkoilla ja yli. Eikä tuo ole tosiaan ollut taktiikkana, olen reippaasti kertonut vahvuuksistani ja heikkouksistani sekä perustellut, miksi juuri minä sopisin kyseiseen työhön.

• Velma/

Mä en ole kyllä samaa mieltä palkan normaaliudesta. Meillä päin kaupungilla alaikäiset on saaneet 800 e kuukaudessa ja täysikäisille maksetaan enempi (riippuen opinnoista, itse saan 1500 e). Mulla ei ole kesätöihin eikä useimmiten muihinkaan töihin ikinä kyselty palkkatoiveita, on vaan annettu valmis liksa, joka on yleensä kohtuullinen (muttei iso).

• pimeekantsii

pimeenä 20e tunti eikä aikasempaa työ kokemusta

• kesämies X

Aloittajaa kusetetaan rankasti. itse maalasin yhtä taloa viime kesänä 9 työpäivää ja sain 750 egee palkkaa ja n 250 egee kesäloma rahaa. ette osaa vaatia lainkaan se mikä teille kuuluu. Minimi palkka on jotain 7.50 tunti kesätyöntekijälle vaikka lapioisi pas..kaa. Soittakaa jollekkin liittoon tai jonnekkin. Itse olin kaupungin teknisella virastolla maalaamassa taloa ja sain tonnin 9 työpäivästä.

• eivälttämättä

Kunnilla on kesätyöntekijöitä varten ihan oma palkkauspykälä.

Kvtes II luku 3 § 2 mom. Kesätyöntekijän vähimmäispalkka on vähintään 50 % virka- ja työehtosopimuksen mukaan asianomaisesta työstä maksettavasta peruspalkasta. Kesätyöntekijällä tarkoitetaan lomakautena 2.5.–30.9. kesätyöntekijäksi määräajaksi palvelukseen otettua koululaista, opiskelijaa tai muuta nuorta, jolta puuttuu alan ammattitutkinto tai ammattitaito.

Siitä voi laskea, että kun työaikakaan ei ole 38 tuntia 15 min viikossa ( ruokatauot), niin ei palkka ole päätä huimaava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      66
      5655
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      3011
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      277
      2646
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2469
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      23
      2359
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      261
      1780
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      60
      1378
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1243
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1185
    10. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90