Mitä on herkkyys?

Herkäksi sanottu

Aina kun joku on kuvaillut minua ja antanut palautetta luonteestani, sekä myönteiseksi että kielteiseksi ominaisuudekseni mainitaan herkkyys. Mitä se herkkyys (henkisenä ominaisuutena) oikein tarkoittaa? Mikä mahtaa olla herkkyyden vastakohta?

Laittakaa ihmiset tähän ketjuun adjektiiveja, jotka sopivat herkkään ihmiseen ja mahdollisesti myös ehdotuksia herkkyyden vastakohdaksi :) Minkälaisia määritelmiä olette kuulleet herkkyydelle, esim. psykologia-tieteen alueelta?

Mistä johtunee se, että herkkyyttä yleensä monet pitävät feminiinisenä ominaisuutena? Onko herkkyys negatiivinen vai positiivinen ominaisuus?

10

2845

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herkkäillen

Herkkä ihminen on ihminen isolla Ii:llä. Hän on tunteva ja ottaa huomioon myös muut ihmiset. Hänellä on kyky myötäelämiseen.
      Herkän vastakohta on kylmä, tunteeton yksilö. Lieneekö ihminen ollenkaan?! Tämä pystyy kiusaamaan muita eikä hän välitä muista kuin istestään!

• pari ajatusta

Vastakohta: kovapintainen, paksunahkainen.

Herkkyys voi olla todellinen kirous jos joutuu kasvamaan ja elämään kovassa ympäristössä. Siitä ei moni terveen paperein selviä.

Herkkä ihminen on yleensä myös luova ja empaattinen.

• plllllööö

mä oon mies ja olen herkempi kuin monet naiset.. : (
        voi ku löytäis itelle semmosen tosiherkän tytön muttaku se on nii vaikeeta tässä maailmassa..

• piluvonkari
        plllllööö kirjoitti:

mä oon mies ja olen herkempi kuin monet naiset.. : (
        voi ku löytäis itelle semmosen tosiherkän tytön muttaku se on nii vaikeeta tässä maailmassa..

Mitä sinä sillä tekisit? Luuletko, että kukaan jaksaisi katella kiukutteluasi päivääkään?

• lottamari_1

Juu, herkkiksiä ollaan, minäkin. Minulle herkkyys on positiivinen ominaisuus, jonka ansiosta voin päästä syvemmälle toisen tunnemaailmaan ja aistia ja kokea asioita syvällisemmin. Herkkyydellä on myös hintansa, mielen pahoittaminen ja erilaisten tunnetilojen voimakas kokeminen, sillä herkällä tunteet ovat kuin ylivirittyneessä tilassa aina, hän kokee kaiken paljon voimakkaammin kuin kylmä ihminen.

Naisen herkkyyteen syy löytyy varmasti äidinvaistosta, äidin pitää aistia lapsensa mielialoja, milloin lapsi on nälkäinen, milloin kaipaa seuraa jne. Herkällä tunteet ja aistit ovat aina valmiustilassa, valmiina kohtaamaan negatiivisia ja positiivisia singnaaleja, joita hän sitten analysoi ja jää pohtimaan.

Herkkyys on synnäinen temperamentti ominaisuus ja ominaista herkälle ihmiselle on, että hän yleensä omaa taiteellisen ja empaattisen luonteen.

Herkkää voisi analysoida sanalla: voimakkaasti tunteva. Herkkää voisi kuvailla myöskin kiltiksi. Ihmisen ominaisuutta herkkänä voidaan pitää hyvänä noin yleisesti, mutta kaikissa asioissa se ei ole hyvä ominaisuus.

• 4

Positiivinen asia,herkkyyden vastakohta taitaa olla tunteettomuus/kylmyys ja itsekkyys, tosin liika herkkyys ei ole ihan tavoteltavaa mutta jossainmäärin herkät ihmiset ovat erittäin aitoja.

• Keijokas

Yhtä helvettiä on elää herkkänä tässä elämässä, eikä jaksa työelämässä ollenkaan. Eläkkeelle jouduin! Olen taiteellinen ja ajattelen syvällisesti. Siksi sain masentuneen paprut. En jaksanut ns. terveiden mukana.

• retrofuturistic

Itse taas olen joutunut miettimään mitä eroa on herkkyydellä ja tunteellisuudella. Itse käsittäisin sen niin, että tunteellinen nimenomaan tuntee paljon tietoisesti, ja riippumatta siitä onko hän keskivertoherkkä vai hyvin herkkä hänellä kuitenkin liikkuu suurin osa tunteista juuri tietoisuuden tasolla, koska hän sallii sen, eikä torju niitä. Herkkyys puolestaan taitaa olla tietoisen lisäksi myös alitajuista. Minulle tulee siitä ensimmäisenä mieleen sana altis, avoin ärsykkeille, kokeva. Sellainen, jonka tietoisuuteen pääsee paljon ärsykkeitä, aistihavaintoja ja informaatiota, ja joka kokee ne vahvasti. Ne ikäänkuin ovat hänelle hyvin merkityksellisiä, vaikkei hän välttämättä sitä tiedostaisi. Esim. skitsofreenikoiden aivot vastaanottavat paljon ärsykkeitä, tai tarkemmin ottaen eivät karsi niitä tietoisuudesta niin paljon kuin muilla ihmisillä. Myös neroilla on yleensä tällaiset vastaanottavaiset aivot, mutta he pystyvät hallita tätä ärsykkeiden tulvaa, toisin kuin skitsofreenikot (ei tämä ole pelkästään omaa pohdiskeluani, vaan olen myös lukenut jostain).
      Ehkä siis herkkyys on alttiutta paljolle informaatiolle ja sen vahva kokeminen vähintään alitajuisesti, ja tunteellisuus sitä, että kokee siihen liittyvät tunteet juuri tietoisesti. Onhan sekin nimittäin mahdollista että on tietoisella tasolla tunteeton, kylmä, koska ei salli itselleen tuntea mitään, mutta alitajuisesti kuitenkin asiat vaikuttavat häneen.
      Herkkyyttä voi sanoa myös haavoittuvaisuudeksi, vaikka tuo on liian spesifi sana. Ei herkkyydestä aina seuraa "haavoittumista" eli jotain negatiivista.

Ja mikä ihmeen kysymys se sellainen on, että onko herkkyys hyvä vai huono asia? Sen määrää yhteiskunta mielivaltaisesti, mutta onko sillä merkitystä?

• herkkä on

sellainen joka kokee asiat voimakkaammin pienemmällä "ärsykkeellä" kuin muut. Koskipa herkkyys sitten tunteita tai vaikka ruoka-aine herkkyyttä. Olen kans herkkä tuntemaan ja se on enemmän positiivinen asia, sillä se synnyttää luovuutta ja ajatuksia. Työelämässä sitä katsotaan paheksun, oikein v.tuttaa työpaikkahauissa, että "paineensietokyky tulee olla hyvä, pystyt toimimaan kiireessä ja olet iloinen." Eli toisinsanoen vaikka asiat menee päin persettä, on väsynyt ja ärtynyt, pitää silti vain esittää niiiin iloista ja reipasta, ai että. Toivottavasti pääsen toteuttamaan luovuutta jatkossa.

• sdffz

Herkkyyttä ei ehkä tarpeeksi arvosteta tässä yhteiskunnassa ja kasvatuksessa, vaikka se jos mikä tekisi tästä maailmasta paremman paikan, ja lisäisi kehitystä myös, lopulta.

Tuloshakuisuudella, eteenpäin pyrkimisellä hinnalla millä hyväsä voidaan kyllä saavutta jotain mutta mikä on sen hinta? Hyvivointi...? Herkille ihmisille olisi tilaus, ja sille että sitä alettaisiin arvostaa eri tavalla, se on taito/lahjakkuus siinä missä esim. "matemaattinen älykkyys." Kovat ihmiset ovat niitä jotka eivät tätä ominaisuutta arvosta, ehkä pyörittävät rattaita. Mutta jos kaikki ihmiset olisivat "kovanaamoja", kuka tähän maailmaan toisi inhimillisyyttä......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      34
      3976
    2. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1899
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1364
    4. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1296
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1185
    6. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1031
    7. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      941
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      333
      914
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      26
      901
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      39
      892
    Aihe