Aitotumaisiin, koppisiemenisiin, kaksisirkkaisiin putkilokasveihin – tarkemmin sanoen vatukat-nimisiin ruusukasveihin luettava lakka eli hilla eli (suo)muurain eli lintti eli valokki tuntuu valtakunnallisissa viestimissä esiintyvän nykyisin useimmiten hilla-nimellä.
Onko kukaan arv. palstalaisista onnistunut ostamaan väkijuomien vähittäismyyntipisteestä hillalikööriä?
Lapsuusaikojen kotiseudullani kasvi ja sen marjat tunnettiin nimellä lakka. Kehittymässä olevia, puoliraakoja marjoja kutsuttiin muuraimiksi (ei kuitenkaan suomuuraimiksi).
Tuleeko kenellekään lakkalikööri-sanasta mieleen korvikealkoholi pulituurin tapaan? Vai joko tuokin maalareiden ja puuseppien aikoinaan käyttämä pintakäsittelyaine ja sen väärinkäyttö on vaipunut unholaan?
Lakkapäiset laineet? Lakkapäiset petäjät?
Valokki
4
415
Vastaukset
- Albertinus III
joo, lakkalikööri kuulostaa niinko olis puliukkojen hätäapujuomaa.
meiläpäin tuo maria muuten on nimelthän "nevammaria".
nevammarian maku ei muuten oo ollenkhan nii hyvä, ko sitä kovasti markkinoihan. kivekki häirissee.- Ihan pimee
Minäkään en arvosta noita marjoja niin paljoa, että jaksaisin niiden perässä resuta hikisenä pitkin peninkulmaisia nevoja paarmojen kiusattavana, saati maksaa niistä kauppiaalle mielikuvituksellisia hintoja! Kimppamökiltä sopivaan vuodenaikaan lähdettäessä tulee vilkaistua yksi pikku suolempare, muutama aari 50 metrin päässä tieltä. Jos siitä litran saa, niin hyvä – jos ei, niin so what!
Taidan olla rämettynyt.
Onko kukaan kuullut Thaimaasta tänne lennätettyjen hillanpoimijoiden korpilakoista? Mitä siitäkin saa, jos lakkaa luvatta lakkaa poimimasta? Jakaako jokamiehen oikeus tuomiot tällaisissa tapauksissa?
- hra X
Enpä muista tuollaisia sanoja koskaan tulleen minulle vastaan...
- 7+18
Valokki on Etelä-Pohjanmaalta. Nevanmarja Keski-Pohjanmaalta. Voivat toki olla käytössä muuallakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782