ärsyttävät Yosemite hopottajat

vertaillaan

nämä Yosemiten erinomaisuutta hopottavat pellet ovat oikein erityisen ärsyttävä ongelma palstalla. Ikään kuin maastopyörä ja Yosemiten "maastopyörä" olisivat sama asia. Eroa on kuitenkin kuin yöllä ja päivällä tai oikeastaan nämä kaksi pyörää ovat toisistaan tähtitieteellisen etäisyyden päässä laadullisesti vertailtuna. Otetaanpa kaksi pyörää vertailuun saman pyöräluokan sisällä, tällä kertaa siis xc-maastopyörät:

Bilteman pyörä MTB X-pro 26
(hinta Biltemassa 499 euroa)

Tekniset tiedot:
• Rungon korkeus: 48cm
• Vaihteet: 27, Shimano Xt/Deore
• Etuhaarukka: Sync, Lockout-toiminto
• Jarrut: V-jarrut, edessä ja takana
paino yli 15kg

merkkipyörä pyöräliikkeestä
Cube Ltd Team
(hinta Pyörähuollolla 1295 euroa)

tekniset tiedot:
Runko: Alu Superlite AMF 7005 kaksoisohennettu, RFR-Geometria
etuhaarukka: Rock Shox Reba SL 100mm, Motion Control, PopLoc
Headsetti: FSA No.10 semi-Integrated
Stemmi: Easton EA30 Oversized
tanko: Easton EA30 Lowriser Oversized
Gripit: CUBE Double Duometer
takavaihtaja: Shimano Deore XT RD-M772 Shadow
etuvaihtaja: Shimano Deore XT FD-M770, Top Swing, 34.9mm
vivut: Shimano SLX SL-M660 Rapidfire-Plus, 9-speed
jarrut: Formula RX hydr. Discbrake (180/160mm)
ketjupaketti: Shimano Deore FC-M532 2-Piece 44x32x22, 175mm, Integrated BB
takapakka: Shimano CS-HG50 11-32, 9-speed
ketju: Shimano CN-HG53 108 links
kiekot: Sunringlé Ryde XMB
ulkorenkaat: Schwalbe Nobby Nic Performance 2.25, Schwalbe Racing Ralph Performance 2.25
sisäkumit: Impac AV14
vannenauha: Schwalbe 22-559
Pedalit: Fasten Alu
satula: Selle Italia Q-Blk
satulatolppa: Easton EA30 31,6mm
istuin: Scape Varioclose 34.9mm
paino 11,50kg

Kuten huomaamme, on Bilteman tekele kaikin tavoin huono paketti. XT/Deore-vaihdeyhdistelmä ei pelasta pyörää siltä, että runko on halpaa alumiinia ja geometria kaikkea muuta kuin tätä päivää. Bilteman tekeleen etuhaarukka ei ole tarkoitettu metsässä ajamiseen, sen ainoa vahvuus on lukitus, joka kannattaa laittaa heti päälle. Bilteman pyörässä on V-jarrut, jotka ovat eilispäivää.

Cubessa vastaavasti runko on Easton (7005) alumiinia ja käsitelty kaksoisohentamalla, minkä lisäksi runko on hydroformattu oikein. Runko on äärettömän keveä verrattuna Bilteman rakkineen runkoon. Vaihdetekniikka on Cubessa Shimano Deore XT:tä, vipujen ollessa SLX:ää. Kejut ja pakka ovat laadukkaita kauttaaltaan. Etuhaarukka on kunnollinen, kalliimman pään Rock shox Reba SL 100 mm:n joustolla ja esijännityksen säädöllä sekä pop lockilla.
Stemmi, tanko ja satulakannatin ovat kaikki ohennettua, äärettömän kevyttä Easton alumiinia. Cubessa on laadukkaat hydrauliset levyjarrut eikä vanhentuneet V-jarrut jotka syövät vanteen sivua.
Painoa koko Cuben pyörälle kertyy vain 11, 50 kg.

Kaikkiaan Bilteman 499 euron "maastopyörä" ei pärjää yli tuhannen euron oikealle maastopyörälle millään alueella. Runkokokoja on Biltemalla vain yksi, kun Cubesta on tarjolla koko runkokojen kirjo, eli jokaiselle löytyy oikea runkokoko.
Turvallisuudessa Bilteman tekele on valovuosia perässä Cubeen verrattuna. Yosemiten runkoon ei uskalla luottaa, eikä myöskään pyörän halpakeulaan. En laittaisi henkeäni metsässä Yosemiten "maastopyörän" varaan missään nimessä.

Yosemiten rungon hitsaustyö on muuten läheltä tarkasteltuna karmeaa katsottavaa, kun taas Cuben runko on viimeistelyä myöten upea ja ammattitaitoisesti kasattu.

Kannattaa siis ostaa merkkipyörä, maksaa laadusta ja jättää se Yosemite Bilteman romutettavaksi. Tingletangle merkkipyörä hakkaa Yosemiten miten päin tahansa kaikilla suorituskyvyn ja laadun mittareilla mitattuna. Yosemiten maastopyörällä ei ole oikeasti mitään asiaa metsään ja poluille.

39

2365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertaillaan

      Tämän ketjun seuraavassa osassa vertailen keskenään täysjoustopyöriä. Vertailussa keskenään parin sadan euron Bilteman Yosemite High Sierra ja arvostetun Bianchin Caal 8200 täysjousto hintaluokassa 1300 euroa. vastakkain siis kaksi täysjoustomaastopyörää, joista toinen on merkkipyörä ja toinen ei ole. Luvassa armoton verilöyly, jossa Bilteman tekele saa turpaansa pahasti.

      • joo goo

        Stop the fucking press, neljä kertaa hintavampi tuote voi siis olla laadukkaampi? :O En olisi ikinä uskonut. Sama pätee tietokoneisiin, autoihin, polkupyöriin, ikkunoihin, silmälaseihin, vaatteisiin...


      • vertaillaan

        Kehään nousevat kaksi täysjoustomaastopyörää. Toisensa kohtaavat Yosemiten High sierra ja kunnian arvoisan Bianchin Caal 8200 täysjoustomaasturi. Luvassa epäsuhtainen ottelu, illan voittajasta ei liene epäselvyyttä. Verikekkerit alkakoon.

        Bianchi Caal 8200 (hintaluokka 1300 euroa)

        runko: Bianchi CAAL Alumiini kolmois ohennettu ja RockShox BAR säädettävä takajousitus
        haarukka: Rockshox Dart 2 with Turnkey Lockout 100mm Travel
        vaihteet: Shimano Deore front and rear derailleurs
        vaihtajat: Shimano Deore
        kammet: FSA Alpha Drive cranks 44/32/22
        jarrut: Shimano hydraulic Disc brake with 160mm rotors
        kiekot: Mach 1 MX Disc vanteet rakennettuna on Shimano Deore Disc navoille
        renkaat: WTB WeirWolf 2.1 Comp
        tanko: MTB F3-AL Low Rise
        Stemmi: DA-35 3D forged alloy
        Satula: WTB Rocket V Comp
        istuinkannatin: F205R Racing
        Pedalit/Extras: VP-515A Pedals

        Yosemite High sierra 26", Biltema
        Täysin "jousitettu" 21-vaihteinen yleispyörä.
        Rungon korkeus: 45 cm. Vaihteita: 21, Shimano TX. Jarrut: V-jarrut. Varusteet: Soittokello.

        High Sierrassa on täysin merkittömät vanteet sekä halpakeula, joka ei ole tarkoitettu muuhun kuin asfaltilla ajamiseen. Takajousi on merkitön halparimpula. Kammet ovat mitä lie halparomua, ei edes nimeä mainittu eikä saatavissa.
        Vaihtajat ja vivut ovat onnettomat Shimanon halvimman pään roskat, vastaavat Tourneyta. TX:ää ei pidä sekoittaa vahingossa laadukkaaseen Deore XT:hen. V-jarrut ovat nekin halpakamaa, eivät edes oikeat Shimanon kalliimman pään v-jarrut. Renkaina merkittömät Bilteman halpakumit.
        Tanko ja ohjainkannatin ovat halparoskaa, merkkiä ei edes kehdata mainita.
        Satula ja sen kannatin ovat Bilteman omaa halparoskaa, eivät ole laatutavaraa.

        Yosemite High Sierra ei kestä metsässä ajamista eikä droppeja, eikä pärjää turvallisuudessa tai laadussa millään 1300 euron Bianchi caal 8200 täpärille. High Sierra painaa yli 15 kiloa, kun lukkopolkimilla Bianchi Caalin paino jää 11 kilon tuntumaan.

        On huomattava, että kuuluisa Turussa tapahtunut 14-vuotiaan pojan vakava loukkaantuminen johtui siitä, että Bilteman Yosemite High Sierra katkesi alta vaatimattoman pikku hypyn jälkeen. Yosemitea markkinoidaan kovaan menoon ja vaaralliseen ajamiseen, mutta pyörän irvikuva ei kuitenkaan sitä oikeasti kestä toisin kuin oikeat täysjoustomaastopyörät, kuten Bianchi Caal 8200. High Sierra ei myöskään ole mikään Free ride tai DH-tykki, eikä missään tapauksessa kestä sellaista käyttöä. Runko on hengen vaarallinen maastokäytössä.

        Bianchi Caal 8200 on kolmoisohennettu alumiinirunkoinen, hydroformattu pyörä Rock shoxin jousitekniikalla (takana ilmajousi), edessä Rock Shox Dart2, joka on jo kohtuullinen keula. Keulassa on 100 mm jousto ja lukitus. Vaihtajat ja vaihteet ovat Bianchissa Deore LX-tasoa kauttaaltaan, samoin kuin pakka ja ketjut. Kammet ovat FSA:n alfa drivet. Jarrut ovat Shimanon kelvolliset hydrauliset levyjarrut. Kiekot ovat Mach 1 MX Disc-kiekot, jotka tunnetaan erittäin hyvinä enduro-kiekkoina.

        Bianchi caal 8200 on maasto enduro-pyörä, joka kestää kovaa käyttöä ja on siihen suunniteltu. Pyörö on kevyt, laadukas, turvallinen ja hyvistä osista kasattu kokonaisuus. Lisäksi pyörästä on olemassa riittävästi runkokokoja toisin kuin Yosemiten High Sierrasta.

        parin sadan euron Yosemite ei pärjää millään osa-alueella 1300 euron hintaluokan oikealle täysjoustopyörälle. Yosemite High Sierra kannattaa jättää Biltemaan ja suunnata oikeaan pyöräkauppaan katsomaan täysjoustopyörää. Hinnat alkavat 1200-1300 euron luokasta, todella hyvästä täysjoustopyörästä saa maksaa noin 3000 euroa. Yosemite High Sierra on hengenvaarallinen maastopyörä polkijalleen.


      • vertaillaan
        joo goo kirjoitti:

        Stop the fucking press, neljä kertaa hintavampi tuote voi siis olla laadukkaampi? :O En olisi ikinä uskonut. Sama pätee tietokoneisiin, autoihin, polkupyöriin, ikkunoihin, silmälaseihin, vaatteisiin...

        Pitipähän olla julma ja osoittaa ihan konkreettisesti miksi Yosemitet ovat niin huonoja jopa silloin kun vertaillaan samantyyppisiä pyöriä keskenään, eli jäykkäperä xc-maastopyörä vastaan jäykkäperä "xc-maastopyörä" ja täysjousto vastaan "täysjousto". Periaatteessa otteluasettelu on sama kuin asettaisi täysin taistelutaidottoman ihmisen kehään maailmanmestaria vastaan ja katsottaisiin turpakeikka loppuun saakka. Yosemitella kun ei ole mahdollisuuksia pärjätä mitään muuta polkupyörää vastaan millään mittarilla mitattuna.

        Joskus se vain pitää osoittaa ihan osa osalta arvioiden miksi halpapyörää ei kerta kaikkiaan kannata ostaa, eikä ainakaan luulla menevänsä sellaisella metsälenkille. Tämä vertailu oli ihan silkka verilöyly, jossa Yosemite otti kaikilla osa-alueilla turpaansa. Vähän kuin maailman mestari olisi mukiloinut taistelutaidottoman siviilin henkihieveriin huvin ja urheilun vuoksi. Minä ainakin nautin tämän kertaisesta ottelusta. Hauskaa oli. Yosemitesta tuli kerralla jauhelihaa.

        Rautalankaa pitää joskus vääntää, jotta typeräkin ymmärtäisi miksi Yosemite on surkea tekele.


      • Hyrbiidiapina
        vertaillaan kirjoitti:

        Kehään nousevat kaksi täysjoustomaastopyörää. Toisensa kohtaavat Yosemiten High sierra ja kunnian arvoisan Bianchin Caal 8200 täysjoustomaasturi. Luvassa epäsuhtainen ottelu, illan voittajasta ei liene epäselvyyttä. Verikekkerit alkakoon.

        Bianchi Caal 8200 (hintaluokka 1300 euroa)

        runko: Bianchi CAAL Alumiini kolmois ohennettu ja RockShox BAR säädettävä takajousitus
        haarukka: Rockshox Dart 2 with Turnkey Lockout 100mm Travel
        vaihteet: Shimano Deore front and rear derailleurs
        vaihtajat: Shimano Deore
        kammet: FSA Alpha Drive cranks 44/32/22
        jarrut: Shimano hydraulic Disc brake with 160mm rotors
        kiekot: Mach 1 MX Disc vanteet rakennettuna on Shimano Deore Disc navoille
        renkaat: WTB WeirWolf 2.1 Comp
        tanko: MTB F3-AL Low Rise
        Stemmi: DA-35 3D forged alloy
        Satula: WTB Rocket V Comp
        istuinkannatin: F205R Racing
        Pedalit/Extras: VP-515A Pedals

        Yosemite High sierra 26", Biltema
        Täysin "jousitettu" 21-vaihteinen yleispyörä.
        Rungon korkeus: 45 cm. Vaihteita: 21, Shimano TX. Jarrut: V-jarrut. Varusteet: Soittokello.

        High Sierrassa on täysin merkittömät vanteet sekä halpakeula, joka ei ole tarkoitettu muuhun kuin asfaltilla ajamiseen. Takajousi on merkitön halparimpula. Kammet ovat mitä lie halparomua, ei edes nimeä mainittu eikä saatavissa.
        Vaihtajat ja vivut ovat onnettomat Shimanon halvimman pään roskat, vastaavat Tourneyta. TX:ää ei pidä sekoittaa vahingossa laadukkaaseen Deore XT:hen. V-jarrut ovat nekin halpakamaa, eivät edes oikeat Shimanon kalliimman pään v-jarrut. Renkaina merkittömät Bilteman halpakumit.
        Tanko ja ohjainkannatin ovat halparoskaa, merkkiä ei edes kehdata mainita.
        Satula ja sen kannatin ovat Bilteman omaa halparoskaa, eivät ole laatutavaraa.

        Yosemite High Sierra ei kestä metsässä ajamista eikä droppeja, eikä pärjää turvallisuudessa tai laadussa millään 1300 euron Bianchi caal 8200 täpärille. High Sierra painaa yli 15 kiloa, kun lukkopolkimilla Bianchi Caalin paino jää 11 kilon tuntumaan.

        On huomattava, että kuuluisa Turussa tapahtunut 14-vuotiaan pojan vakava loukkaantuminen johtui siitä, että Bilteman Yosemite High Sierra katkesi alta vaatimattoman pikku hypyn jälkeen. Yosemitea markkinoidaan kovaan menoon ja vaaralliseen ajamiseen, mutta pyörän irvikuva ei kuitenkaan sitä oikeasti kestä toisin kuin oikeat täysjoustomaastopyörät, kuten Bianchi Caal 8200. High Sierra ei myöskään ole mikään Free ride tai DH-tykki, eikä missään tapauksessa kestä sellaista käyttöä. Runko on hengen vaarallinen maastokäytössä.

        Bianchi Caal 8200 on kolmoisohennettu alumiinirunkoinen, hydroformattu pyörä Rock shoxin jousitekniikalla (takana ilmajousi), edessä Rock Shox Dart2, joka on jo kohtuullinen keula. Keulassa on 100 mm jousto ja lukitus. Vaihtajat ja vaihteet ovat Bianchissa Deore LX-tasoa kauttaaltaan, samoin kuin pakka ja ketjut. Kammet ovat FSA:n alfa drivet. Jarrut ovat Shimanon kelvolliset hydrauliset levyjarrut. Kiekot ovat Mach 1 MX Disc-kiekot, jotka tunnetaan erittäin hyvinä enduro-kiekkoina.

        Bianchi caal 8200 on maasto enduro-pyörä, joka kestää kovaa käyttöä ja on siihen suunniteltu. Pyörö on kevyt, laadukas, turvallinen ja hyvistä osista kasattu kokonaisuus. Lisäksi pyörästä on olemassa riittävästi runkokokoja toisin kuin Yosemiten High Sierrasta.

        parin sadan euron Yosemite ei pärjää millään osa-alueella 1300 euron hintaluokan oikealle täysjoustopyörälle. Yosemite High Sierra kannattaa jättää Biltemaan ja suunnata oikeaan pyöräkauppaan katsomaan täysjoustopyörää. Hinnat alkavat 1200-1300 euron luokasta, todella hyvästä täysjoustopyörästä saa maksaa noin 3000 euroa. Yosemite High Sierra on hengenvaarallinen maastopyörä polkijalleen.

        Se on tietysti s24:n pyöräily. MIssään muualla ei mennä tämän alle typeryydessä.


      • vertaillaan
        Hyrbiidiapina kirjoitti:

        Se on tietysti s24:n pyöräily. MIssään muualla ei mennä tämän alle typeryydessä.

        Eikö vertailussa ollut asiallisesti vehkeet laitettu vastakkain ja eritelty ominaisuudet? Missä kohtaa sinä näet typeryyttä? Vai etkö kestä perustotuutta, että halvalla ei saa hyvää? Totuus sattuu vai mitä? Kenties myös kaikki pyöräilylehtien vertailut ja TM:n vertailut (suomalaisille pyhä Graalin malja) ovat sitten typeryyttä?
        Vertailussa oli selvästi vastakkain tällä kertaa hyvä ja huono pyörä, paremmuusjärjestys oli jo valmiiksi tiedossa.

        Lakatkaa muuten lukemasta niitä Tekniikan maailman vertailuja. TM ei ole pyöräilylehti eikä sen toimituksessa tajuta pyöristä yhtään mitään. Voittaja on se, jonka edustaja maksoi TM:lle suurimmat voitelurahat.


      • 36
        vertaillaan kirjoitti:

        Eikö vertailussa ollut asiallisesti vehkeet laitettu vastakkain ja eritelty ominaisuudet? Missä kohtaa sinä näet typeryyttä? Vai etkö kestä perustotuutta, että halvalla ei saa hyvää? Totuus sattuu vai mitä? Kenties myös kaikki pyöräilylehtien vertailut ja TM:n vertailut (suomalaisille pyhä Graalin malja) ovat sitten typeryyttä?
        Vertailussa oli selvästi vastakkain tällä kertaa hyvä ja huono pyörä, paremmuusjärjestys oli jo valmiiksi tiedossa.

        Lakatkaa muuten lukemasta niitä Tekniikan maailman vertailuja. TM ei ole pyöräilylehti eikä sen toimituksessa tajuta pyöristä yhtään mitään. Voittaja on se, jonka edustaja maksoi TM:lle suurimmat voitelurahat.

        Jos et näe tässä ongelmaa, niin et sitten näe.

        Polje, puju, polje kauas pois ymmärryksen tieltä.


      • Anonyymi
        vertaillaan kirjoitti:

        Pitipähän olla julma ja osoittaa ihan konkreettisesti miksi Yosemitet ovat niin huonoja jopa silloin kun vertaillaan samantyyppisiä pyöriä keskenään, eli jäykkäperä xc-maastopyörä vastaan jäykkäperä "xc-maastopyörä" ja täysjousto vastaan "täysjousto". Periaatteessa otteluasettelu on sama kuin asettaisi täysin taistelutaidottoman ihmisen kehään maailmanmestaria vastaan ja katsottaisiin turpakeikka loppuun saakka. Yosemitella kun ei ole mahdollisuuksia pärjätä mitään muuta polkupyörää vastaan millään mittarilla mitattuna.

        Joskus se vain pitää osoittaa ihan osa osalta arvioiden miksi halpapyörää ei kerta kaikkiaan kannata ostaa, eikä ainakaan luulla menevänsä sellaisella metsälenkille. Tämä vertailu oli ihan silkka verilöyly, jossa Yosemite otti kaikilla osa-alueilla turpaansa. Vähän kuin maailman mestari olisi mukiloinut taistelutaidottoman siviilin henkihieveriin huvin ja urheilun vuoksi. Minä ainakin nautin tämän kertaisesta ottelusta. Hauskaa oli. Yosemitesta tuli kerralla jauhelihaa.

        Rautalankaa pitää joskus vääntää, jotta typeräkin ymmärtäisi miksi Yosemite on surkea tekele.

        Milloin verrataan vastaavan hintaeron omaavia rakennuksia? Mitä järkeä ostaa 400 tuhannen ok talo kun jo muutamalla miljoonalla saa paremman, joka suhteessa.


      • Anonyymi
        vertaillaan kirjoitti:

        Eikö vertailussa ollut asiallisesti vehkeet laitettu vastakkain ja eritelty ominaisuudet? Missä kohtaa sinä näet typeryyttä? Vai etkö kestä perustotuutta, että halvalla ei saa hyvää? Totuus sattuu vai mitä? Kenties myös kaikki pyöräilylehtien vertailut ja TM:n vertailut (suomalaisille pyhä Graalin malja) ovat sitten typeryyttä?
        Vertailussa oli selvästi vastakkain tällä kertaa hyvä ja huono pyörä, paremmuusjärjestys oli jo valmiiksi tiedossa.

        Lakatkaa muuten lukemasta niitä Tekniikan maailman vertailuja. TM ei ole pyöräilylehti eikä sen toimituksessa tajuta pyöristä yhtään mitään. Voittaja on se, jonka edustaja maksoi TM:lle suurimmat voitelurahat.

        Kun nyt olet mollannut tekniikan maailmankin yosemiten lisäksi voisit seuraavaksi tehdä vertailutestin esim. ferrari vastaan opel corsa...


      • Anonyymi
        vertaillaan kirjoitti:

        Eikö vertailussa ollut asiallisesti vehkeet laitettu vastakkain ja eritelty ominaisuudet? Missä kohtaa sinä näet typeryyttä? Vai etkö kestä perustotuutta, että halvalla ei saa hyvää? Totuus sattuu vai mitä? Kenties myös kaikki pyöräilylehtien vertailut ja TM:n vertailut (suomalaisille pyhä Graalin malja) ovat sitten typeryyttä?
        Vertailussa oli selvästi vastakkain tällä kertaa hyvä ja huono pyörä, paremmuusjärjestys oli jo valmiiksi tiedossa.

        Lakatkaa muuten lukemasta niitä Tekniikan maailman vertailuja. TM ei ole pyöräilylehti eikä sen toimituksessa tajuta pyöristä yhtään mitään. Voittaja on se, jonka edustaja maksoi TM:lle suurimmat voitelurahat.

        Ei ollut asiallista vertailla täysin eri budjetin laitteita, biltema voisi muuten haastaa "vertaillaan" nimimerkin oikeuteen herjauksesta. Naurettavaa halventamista, jos täytyy verrata, niin sitten saman hintaluokan pelit viivalle.


      • Anonyymi
        vertaillaan kirjoitti:

        Pitipähän olla julma ja osoittaa ihan konkreettisesti miksi Yosemitet ovat niin huonoja jopa silloin kun vertaillaan samantyyppisiä pyöriä keskenään, eli jäykkäperä xc-maastopyörä vastaan jäykkäperä "xc-maastopyörä" ja täysjousto vastaan "täysjousto". Periaatteessa otteluasettelu on sama kuin asettaisi täysin taistelutaidottoman ihmisen kehään maailmanmestaria vastaan ja katsottaisiin turpakeikka loppuun saakka. Yosemitella kun ei ole mahdollisuuksia pärjätä mitään muuta polkupyörää vastaan millään mittarilla mitattuna.

        Joskus se vain pitää osoittaa ihan osa osalta arvioiden miksi halpapyörää ei kerta kaikkiaan kannata ostaa, eikä ainakaan luulla menevänsä sellaisella metsälenkille. Tämä vertailu oli ihan silkka verilöyly, jossa Yosemite otti kaikilla osa-alueilla turpaansa. Vähän kuin maailman mestari olisi mukiloinut taistelutaidottoman siviilin henkihieveriin huvin ja urheilun vuoksi. Minä ainakin nautin tämän kertaisesta ottelusta. Hauskaa oli. Yosemitesta tuli kerralla jauhelihaa.

        Rautalankaa pitää joskus vääntää, jotta typeräkin ymmärtäisi miksi Yosemite on surkea tekele.

        Onko mielestäsi joku jossain "hopottanut" yosemiten erinomaisuudella, muuten kuin hinnan suhteen? En ymmärrä mistä olet noin närkästynyt jos joillain ei ole tarpeen omistaa huippumerkkimaastokilpapyörää, vaan ovat tyytyväisiä edulliseen käyttöpyörään. Mitä hittoa se edes sinulle muuten kuuluukaan millä toiset ajavat?


      • Anonyymi

        Hinta ero on 800 e
        Onko sulla antaa mulle se raha

        Natsi hallitus vie kaiken


      • Anonyymi
        36 kirjoitti:

        Jos et näe tässä ongelmaa, niin et sitten näe.

        Polje, puju, polje kauas pois ymmärryksen tieltä.

        Erittäin epäasiallinen julkaisu, mollataa edulliset käyttöpyörät maanrakoon armotta ja haukutaan nimeltä merkkejä mitättömiksi ja vaarallisiksi. Palstanpitäjälle on tehty ilmianto asiattomuuksista.


      • Anonyymi
        36 kirjoitti:

        Jos et näe tässä ongelmaa, niin et sitten näe.

        Polje, puju, polje kauas pois ymmärryksen tieltä.

        Kuilemma merukin on parempi kuin lada


      • Anonyymi
        vertaillaan kirjoitti:

        Pitipähän olla julma ja osoittaa ihan konkreettisesti miksi Yosemitet ovat niin huonoja jopa silloin kun vertaillaan samantyyppisiä pyöriä keskenään, eli jäykkäperä xc-maastopyörä vastaan jäykkäperä "xc-maastopyörä" ja täysjousto vastaan "täysjousto". Periaatteessa otteluasettelu on sama kuin asettaisi täysin taistelutaidottoman ihmisen kehään maailmanmestaria vastaan ja katsottaisiin turpakeikka loppuun saakka. Yosemitella kun ei ole mahdollisuuksia pärjätä mitään muuta polkupyörää vastaan millään mittarilla mitattuna.

        Joskus se vain pitää osoittaa ihan osa osalta arvioiden miksi halpapyörää ei kerta kaikkiaan kannata ostaa, eikä ainakaan luulla menevänsä sellaisella metsälenkille. Tämä vertailu oli ihan silkka verilöyly, jossa Yosemite otti kaikilla osa-alueilla turpaansa. Vähän kuin maailman mestari olisi mukiloinut taistelutaidottoman siviilin henkihieveriin huvin ja urheilun vuoksi. Minä ainakin nautin tämän kertaisesta ottelusta. Hauskaa oli. Yosemitesta tuli kerralla jauhelihaa.

        Rautalankaa pitää joskus vääntää, jotta typeräkin ymmärtäisi miksi Yosemite on surkea tekele.

        Ymmärrätkö muuten olevasi itse ärzyttävän tyberä p-hopottaja?!


    • _:_:_:_:

      musta tuntuu, että suurimmalla osalla (itseni mukaan lukien - melkein) tämän palstan keskustelijoista ei ole paljoa tietoa pyöräistä saati sitten sen osista. Ongelmaksi muodostuu se, että ihmiset eivät yksinkertaisesti ymmärrä mikä ero on esim. XTR ja Alivon välillä. Tämän jälkeen porukat menee ja ostaa halvimman ymmärtämättä oikeestaan mitään siitä, millaisen pyörän oikeastaan osti. Mulla oli pienenä ihan sama juttu. Katoin vaan, mikä näyttää hienoimmalta. Nyt ymmärrän edes jotain perusshaibaa - vaihtajat, jarrut ja tollasta ihan yksinkertasta. On mulla vielä opittavaakin: rungot on mulle ihan pimennossa. Se ois hienoo, jos ihmiset "valaistuisivat" vähän kuten mä. Sais pyörän, joka kestäis pitkään. Onhan se musta ainakin mukavaa, jos pyörä kestää hajoamatta pitkään. huoh - oli tässäkin kirjottamista. kiitos

      • vertaillaan

        Sekin riittäisi kun saisi edes ne ihan alkeisperusteet ihmisille taottua kaaliin, eli sen yksinkertaisen totuuden, että Biltemasta ei saa polkupyöriä ja sen, että Bilteman Yosemitella ei ole oikeasti mitään asiaa maastoon, koska Yosemite ei kestä maastoajoa. Loppu on sitten helppoa peruskauraa, eli polkupyörä ostetaan ihan oikeasta polkupyöräliikkeestä ja siitä maksetaan hinta jolla saa kunnollisen pyörän.

        Joillekin vain ei mene lanttuun mikään peruste ja ihmiset metsästävät sitä halvinta mahdollista pyörää, ikään kuin halpa hinta olisi voitto kotiin. Oikeasti asia on tasan niin päin, että mitä enemmän pyörä maksaa sitä parempi se on. Halvalla saa halpaa roskaa, kalliilla hinnalla taas saa kunnollisen kestävän pyörän. Bilteman vermeet pitäisi saada lailla kielletyiksi, koska Yosemite on oikeasti polkijalleen vaarallinen laite, joka ei kestä edes peruskäytössä pitkään. Vuoden vanhat Yosemitet joutavat yleensä aina ruostuneina romukasoina jätelavalle.

        Osien ja pyörien tuntemus on sitten pelkkää plussa, kunhan ensin saadaan suomalaisille ne ihan perusasiat vasaroitua kaaliin.

        Maastopyörästä kuuluu maksaa se 1000-1500 euroa noin minimissään ennen kuin se on todella kunnollinen. Bilteman hinnalla 229 ekeä ei saa minkäänlaista maastopyörää eikä edes niiden hinnalla 499 euroa. Suht käyttökelpoista kamaa saa jossain 700-900 euron hinaluokassa jo, mutta ei Biltemasta eikä Yosemiten merkillä. Konaa, Meridaa, Bianchia ja sen sellaista saa jo tuossa hintaluokassa kyllä. 1200 euroa on kohtuullinen hinta hyvästä maastopyörästä kuitenkin. Samoin muuten maantiepyörästä tai cc:sta.

        Summa summarum: halvalla ei saa hyvää, kalliilla hinnalla saa. Maksakaa siis ilolla vaikka se monen sadan prosentin ylihinta niin saatte kunnon pyörän. Hinnoissa ei muuten ole sellaista määrää ilmaa, vaan hinnassa todella maksetaan aina laadusta ja hyvistä osista. Pyöräkauppias antaa kyllä kohtuullisen alennuksen kalliimmastakin pyörästä, kunhan ette aina ja poikkeuksetta etsi halvinta mahdollista pyörän irvikuvaa.


      • Mainosseula
        vertaillaan kirjoitti:

        Sekin riittäisi kun saisi edes ne ihan alkeisperusteet ihmisille taottua kaaliin, eli sen yksinkertaisen totuuden, että Biltemasta ei saa polkupyöriä ja sen, että Bilteman Yosemitella ei ole oikeasti mitään asiaa maastoon, koska Yosemite ei kestä maastoajoa. Loppu on sitten helppoa peruskauraa, eli polkupyörä ostetaan ihan oikeasta polkupyöräliikkeestä ja siitä maksetaan hinta jolla saa kunnollisen pyörän.

        Joillekin vain ei mene lanttuun mikään peruste ja ihmiset metsästävät sitä halvinta mahdollista pyörää, ikään kuin halpa hinta olisi voitto kotiin. Oikeasti asia on tasan niin päin, että mitä enemmän pyörä maksaa sitä parempi se on. Halvalla saa halpaa roskaa, kalliilla hinnalla taas saa kunnollisen kestävän pyörän. Bilteman vermeet pitäisi saada lailla kielletyiksi, koska Yosemite on oikeasti polkijalleen vaarallinen laite, joka ei kestä edes peruskäytössä pitkään. Vuoden vanhat Yosemitet joutavat yleensä aina ruostuneina romukasoina jätelavalle.

        Osien ja pyörien tuntemus on sitten pelkkää plussa, kunhan ensin saadaan suomalaisille ne ihan perusasiat vasaroitua kaaliin.

        Maastopyörästä kuuluu maksaa se 1000-1500 euroa noin minimissään ennen kuin se on todella kunnollinen. Bilteman hinnalla 229 ekeä ei saa minkäänlaista maastopyörää eikä edes niiden hinnalla 499 euroa. Suht käyttökelpoista kamaa saa jossain 700-900 euron hinaluokassa jo, mutta ei Biltemasta eikä Yosemiten merkillä. Konaa, Meridaa, Bianchia ja sen sellaista saa jo tuossa hintaluokassa kyllä. 1200 euroa on kohtuullinen hinta hyvästä maastopyörästä kuitenkin. Samoin muuten maantiepyörästä tai cc:sta.

        Summa summarum: halvalla ei saa hyvää, kalliilla hinnalla saa. Maksakaa siis ilolla vaikka se monen sadan prosentin ylihinta niin saatte kunnon pyörän. Hinnoissa ei muuten ole sellaista määrää ilmaa, vaan hinnassa todella maksetaan aina laadusta ja hyvistä osista. Pyöräkauppias antaa kyllä kohtuullisen alennuksen kalliimmastakin pyörästä, kunhan ette aina ja poikkeuksetta etsi halvinta mahdollista pyörän irvikuvaa.

        "Hinnoissa ei muuten ole sellaista määrää ilmaa, vaan hinnassa todella maksetaan aina laadusta ja hyvistä osista."

        Paitsi Suomessa... ja toki Pohjois-Euroopassa yleensäkin. Suosittelen lukemaan teoksen nimeltä Lumedemokratia - se auttaa saamaan vähän käsitystä tämän nimenomaisen maan vuosittain kallistuvasta vedätyksestä, mistä kaikki marisevat mutta kantavat kuitenkin lopulta aina palkkansa kiltisti.

        Halvimman kautta ei pidä mennä ellei ole pakko, mutta itse en todellakaan tajua, miksi kukaan täysjärkinen "maksaisi ilolla" polkupyörästä moottoriajoneuvon hintaa, paitsi ehkä yhdestä syystä.


      • blaaabalaa
        Mainosseula kirjoitti:

        "Hinnoissa ei muuten ole sellaista määrää ilmaa, vaan hinnassa todella maksetaan aina laadusta ja hyvistä osista."

        Paitsi Suomessa... ja toki Pohjois-Euroopassa yleensäkin. Suosittelen lukemaan teoksen nimeltä Lumedemokratia - se auttaa saamaan vähän käsitystä tämän nimenomaisen maan vuosittain kallistuvasta vedätyksestä, mistä kaikki marisevat mutta kantavat kuitenkin lopulta aina palkkansa kiltisti.

        Halvimman kautta ei pidä mennä ellei ole pakko, mutta itse en todellakaan tajua, miksi kukaan täysjärkinen "maksaisi ilolla" polkupyörästä moottoriajoneuvon hintaa, paitsi ehkä yhdestä syystä.

        vertaillaan seuraavaksi parasta 500e bilteman yosemitea ja vaikka trekin, konan tai jonkun muun hyvän merkin samanhintaista pyörää tulisi edes vähän tasaisempi kamppailu---> haluttaisi tosiaan tietää kumpi voittaa (pyörän osto tiedossa)

        On kyllä aika naurettavaa verrata jotai 200e yosemitea ja 1000 e huippumaastopyörää.


      • atlatl
        blaaabalaa kirjoitti:

        vertaillaan seuraavaksi parasta 500e bilteman yosemitea ja vaikka trekin, konan tai jonkun muun hyvän merkin samanhintaista pyörää tulisi edes vähän tasaisempi kamppailu---> haluttaisi tosiaan tietää kumpi voittaa (pyörän osto tiedossa)

        On kyllä aika naurettavaa verrata jotai 200e yosemitea ja 1000 e huippumaastopyörää.

        ...Kalliiden pyörien fanit eivät näytä ymmärtävän että kaikki eivät tarvitse 1000-3000 maksavaa pyörää.
        Kaikki eivät aja rekan perässä tai metsän mudassa silmät kiiluen.Kirkkaisiin trikoisiin puettuina.

        Osa haluaa vain päästä pisteestä A pisteeseen B.

        Ja vieläpä sekin,että kaikilla ei ole tuhansia pyörään laitettavaksi.
        Itse ostin pyöräni 600 eurolla ja monet joutuvat tyytyymään tästäkin halvempaan.

        Kyllä se on niin että lompakon paksuus sen määrää,millä ajetaan.


      • Börje 321
        Mainosseula kirjoitti:

        "Hinnoissa ei muuten ole sellaista määrää ilmaa, vaan hinnassa todella maksetaan aina laadusta ja hyvistä osista."

        Paitsi Suomessa... ja toki Pohjois-Euroopassa yleensäkin. Suosittelen lukemaan teoksen nimeltä Lumedemokratia - se auttaa saamaan vähän käsitystä tämän nimenomaisen maan vuosittain kallistuvasta vedätyksestä, mistä kaikki marisevat mutta kantavat kuitenkin lopulta aina palkkansa kiltisti.

        Halvimman kautta ei pidä mennä ellei ole pakko, mutta itse en todellakaan tajua, miksi kukaan täysjärkinen "maksaisi ilolla" polkupyörästä moottoriajoneuvon hintaa, paitsi ehkä yhdestä syystä.

        Jos tällä viittaat Suomessa hintojen kalleuteen niin annampa esimerkin.. Jos suomalainen kauppias ottaa vähän kalliimmasta pyörästä yhden per runkokoko ja tilailee sit täydennyksiä kun menee ja ulkomainen verkkokauppa tilaa samaa mallia esim. 20kpl/koko niin mitä veikkaat kumpi saa halvemmalla ja kuinkakohan paljon mahtaa olla hintaero? Suomessa kun vielä useammilla merkeillä on oma maahantuoja koska harva merkki itse tuo mallejansa näin pieneen maahan.


      • vertaillaan
        atlatl kirjoitti:

        ...Kalliiden pyörien fanit eivät näytä ymmärtävän että kaikki eivät tarvitse 1000-3000 maksavaa pyörää.
        Kaikki eivät aja rekan perässä tai metsän mudassa silmät kiiluen.Kirkkaisiin trikoisiin puettuina.

        Osa haluaa vain päästä pisteestä A pisteeseen B.

        Ja vieläpä sekin,että kaikilla ei ole tuhansia pyörään laitettavaksi.
        Itse ostin pyöräni 600 eurolla ja monet joutuvat tyytyymään tästäkin halvempaan.

        Kyllä se on niin että lompakon paksuus sen määrää,millä ajetaan.

        Sillä 600 eurolla saa sinänsä ihan kelvollisen pyörän kun katsoo miltä valmistajalta pyörän ostaa ja millä osilla. Tuolla hinnalla ei saa kunnollista joukostohaarukkaa eikä yleensä hydraulisia levyjarruja, ainakaan laadukkaita sellaisia.

        En sijoittaisi 600 euroa pyörään jos sen rungossa lukee Yosemite tai vaikkapa Sarda tai Sartano. Sen 600 ekeä kun voi laittaa turvalliseenkin pyörään, esimerkiksi Konan tai Meridan valmistamaan, tai ihan Tunturiin tai vaikkapa Feltin pyörään. Oikeaan merkkipyörään kuitenkin. Tärkeintä on ymmärtää se, että millään hinnalla ei saa hyvää ja turvallista Yosemitea, koska ne ovat kaikki yksinkertaisesti hengen vaarallista roskaa.

        On minullakin kalliiden pyörien lisäksi vähän halvempi kaupunkipyörä, maastopyörä tosin sekin melkein slickseillä kumeilla. Hintaluokka 700 euroa ja deorea. Ajan sillä pakolliset menot jotka siis ovat harrasteajon ulkopuolella.

        Mitä hauskaa rekan perässä roikkumisessa on ? Ajan maantiellä ihan omaa ajoani enkä todellakaan roiku rekkojen perseessä kiinni. Metsään ei tarvita niitä trikoita, vaan järkevä vaatetus sään mukaan. Metsän mudassa ei ajeta silmät kiiluen vaan ajolasit paskassa, yleensä kypärän lakea myöten rypemällä, jos mutaa on paljon. Suomaasto jättää turvetta pyörään ja vaatteisiin.
        Metsässä on helvetin paljon mielenkiintoisempaa ja haastavampaa ajaa kuin maantiellä.


      • se ero kaupoissa
        Börje 321 kirjoitti:

        Jos tällä viittaat Suomessa hintojen kalleuteen niin annampa esimerkin.. Jos suomalainen kauppias ottaa vähän kalliimmasta pyörästä yhden per runkokoko ja tilailee sit täydennyksiä kun menee ja ulkomainen verkkokauppa tilaa samaa mallia esim. 20kpl/koko niin mitä veikkaat kumpi saa halvemmalla ja kuinkakohan paljon mahtaa olla hintaero? Suomessa kun vielä useammilla merkeillä on oma maahantuoja koska harva merkki itse tuo mallejansa näin pieneen maahan.

        Juttu on vain niin, että nettikaupasta ei saa sitä palvelua eikä neuvoja, jotka oikeasta pyöräkaupasta saa. Siksipä asioin ainakin itse mieluiten ihan elävän ihmisen kanssa. Tietenkin katson mihin kauppaan nenäni työnnän, puskaradio kun on tehokas kertomaan missä kaupoissa saa muutakin palvelua kuin "Haista vittu ja painu muualle ostoksille!"
        Kaverille kävi pyöräkaupassa niin, että kauppias käski todellakin suksimaan vittuun ja tulemaan uudelleen kun aikoo ostaakin jotain. Oli katsomassa pyörää alustavasti.


      • Anonyymi
        vertaillaan kirjoitti:

        Sekin riittäisi kun saisi edes ne ihan alkeisperusteet ihmisille taottua kaaliin, eli sen yksinkertaisen totuuden, että Biltemasta ei saa polkupyöriä ja sen, että Bilteman Yosemitella ei ole oikeasti mitään asiaa maastoon, koska Yosemite ei kestä maastoajoa. Loppu on sitten helppoa peruskauraa, eli polkupyörä ostetaan ihan oikeasta polkupyöräliikkeestä ja siitä maksetaan hinta jolla saa kunnollisen pyörän.

        Joillekin vain ei mene lanttuun mikään peruste ja ihmiset metsästävät sitä halvinta mahdollista pyörää, ikään kuin halpa hinta olisi voitto kotiin. Oikeasti asia on tasan niin päin, että mitä enemmän pyörä maksaa sitä parempi se on. Halvalla saa halpaa roskaa, kalliilla hinnalla taas saa kunnollisen kestävän pyörän. Bilteman vermeet pitäisi saada lailla kielletyiksi, koska Yosemite on oikeasti polkijalleen vaarallinen laite, joka ei kestä edes peruskäytössä pitkään. Vuoden vanhat Yosemitet joutavat yleensä aina ruostuneina romukasoina jätelavalle.

        Osien ja pyörien tuntemus on sitten pelkkää plussa, kunhan ensin saadaan suomalaisille ne ihan perusasiat vasaroitua kaaliin.

        Maastopyörästä kuuluu maksaa se 1000-1500 euroa noin minimissään ennen kuin se on todella kunnollinen. Bilteman hinnalla 229 ekeä ei saa minkäänlaista maastopyörää eikä edes niiden hinnalla 499 euroa. Suht käyttökelpoista kamaa saa jossain 700-900 euron hinaluokassa jo, mutta ei Biltemasta eikä Yosemiten merkillä. Konaa, Meridaa, Bianchia ja sen sellaista saa jo tuossa hintaluokassa kyllä. 1200 euroa on kohtuullinen hinta hyvästä maastopyörästä kuitenkin. Samoin muuten maantiepyörästä tai cc:sta.

        Summa summarum: halvalla ei saa hyvää, kalliilla hinnalla saa. Maksakaa siis ilolla vaikka se monen sadan prosentin ylihinta niin saatte kunnon pyörän. Hinnoissa ei muuten ole sellaista määrää ilmaa, vaan hinnassa todella maksetaan aina laadusta ja hyvistä osista. Pyöräkauppias antaa kyllä kohtuullisen alennuksen kalliimmastakin pyörästä, kunhan ette aina ja poikkeuksetta etsi halvinta mahdollista pyörän irvikuvaa.

        Ostin käytettynä yosemite sähkömaasturin 709 eurolla ja on toiminut maantie ajossa moitteetta. Käsikirjassa varoitetaan rankasta maastoajosta, jota en itse edes harrasta, vaan olen laittanut pyörääni droppitangon ja avustuksen loputtua saan tasaisella poljettua helposti n. 27 km/ h keskinopeutta. Vaihdoin myös paremmin rullaavat kapeat renkaat 29-tuumaisten maastokuvioitujen tilalle. Olen erittäin tyytyväinen edulliseen kulkineeseeni joka minulle täysin riittää.


      • Anonyymi
        blaaabalaa kirjoitti:

        vertaillaan seuraavaksi parasta 500e bilteman yosemitea ja vaikka trekin, konan tai jonkun muun hyvän merkin samanhintaista pyörää tulisi edes vähän tasaisempi kamppailu---> haluttaisi tosiaan tietää kumpi voittaa (pyörän osto tiedossa)

        On kyllä aika naurettavaa verrata jotai 200e yosemitea ja 1000 e huippumaastopyörää.

        Huippupyörään saa laitettua vaikka 10000 helposti, järkee vai ei ( mielestäni ei).


      • Anonyymi
        vertaillaan kirjoitti:

        Sekin riittäisi kun saisi edes ne ihan alkeisperusteet ihmisille taottua kaaliin, eli sen yksinkertaisen totuuden, että Biltemasta ei saa polkupyöriä ja sen, että Bilteman Yosemitella ei ole oikeasti mitään asiaa maastoon, koska Yosemite ei kestä maastoajoa. Loppu on sitten helppoa peruskauraa, eli polkupyörä ostetaan ihan oikeasta polkupyöräliikkeestä ja siitä maksetaan hinta jolla saa kunnollisen pyörän.

        Joillekin vain ei mene lanttuun mikään peruste ja ihmiset metsästävät sitä halvinta mahdollista pyörää, ikään kuin halpa hinta olisi voitto kotiin. Oikeasti asia on tasan niin päin, että mitä enemmän pyörä maksaa sitä parempi se on. Halvalla saa halpaa roskaa, kalliilla hinnalla taas saa kunnollisen kestävän pyörän. Bilteman vermeet pitäisi saada lailla kielletyiksi, koska Yosemite on oikeasti polkijalleen vaarallinen laite, joka ei kestä edes peruskäytössä pitkään. Vuoden vanhat Yosemitet joutavat yleensä aina ruostuneina romukasoina jätelavalle.

        Osien ja pyörien tuntemus on sitten pelkkää plussa, kunhan ensin saadaan suomalaisille ne ihan perusasiat vasaroitua kaaliin.

        Maastopyörästä kuuluu maksaa se 1000-1500 euroa noin minimissään ennen kuin se on todella kunnollinen. Bilteman hinnalla 229 ekeä ei saa minkäänlaista maastopyörää eikä edes niiden hinnalla 499 euroa. Suht käyttökelpoista kamaa saa jossain 700-900 euron hinaluokassa jo, mutta ei Biltemasta eikä Yosemiten merkillä. Konaa, Meridaa, Bianchia ja sen sellaista saa jo tuossa hintaluokassa kyllä. 1200 euroa on kohtuullinen hinta hyvästä maastopyörästä kuitenkin. Samoin muuten maantiepyörästä tai cc:sta.

        Summa summarum: halvalla ei saa hyvää, kalliilla hinnalla saa. Maksakaa siis ilolla vaikka se monen sadan prosentin ylihinta niin saatte kunnon pyörän. Hinnoissa ei muuten ole sellaista määrää ilmaa, vaan hinnassa todella maksetaan aina laadusta ja hyvistä osista. Pyöräkauppias antaa kyllä kohtuullisen alennuksen kalliimmastakin pyörästä, kunhan ette aina ja poikkeuksetta etsi halvinta mahdollista pyörän irvikuvaa.

        Miksi kaikki ihmiset ei jaa mersulla


    • Anonyymi

      Jos ajaa enimmäkseen kelveillä niin yosemiten hintalaatusuhde on aika pätevä syy päätyä hankkimaan yli kaksi kertaa edullisempi bilteman kulkine valehtelee ja haukkuu cube-kauppias mien paljon tahansa. Johonkin huippumaastopyörään voisi toki upottaa vielä paljon enemmän rahaa kuin cubeen...

      • Anonyymi

        Ei ole 13 vuodessa näköjään tähän liittyvä tunteilu jäähtynyt.

        Kysymys: Jos vertailupyörän hinnaksi laitetaan vaikka 1000€, paljonko maksaa "yli kaksi kertaa edullisempi" pyörä?


    • Anonyymi

      Yosemite on oinein hyvä pyörä, ihan kerta kaikkiaan.

      • Anonyymi

        On, on.


    • Anonyymi

      Vedän turpaa jos ajatte josemineil

      • Anonyymi

        Tavallaan ne saa kun runko katkee moni on joutunut teholke


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallaan ne saa kun runko katkee moni on joutunut teholke

        Jos tuo olisi edes totta, niin kai siitä olisi jo oikeudessa taisteltu vrt jenkkilässä aikoinaan chevrolet corvairiin kohdistettu kampanja, jonka seurauksena automalli lakkautettiin.


      • Anonyymi

        Uhkailua väkivallalla, mikäs nyt noin kismittää ankarasti?, ei taida olla lääkitys kohdillaan...


    • Anonyymi

      Menen ostamaan Yossun.

    • Anonyymi

      Turpiaa

      • Anonyymi

        Suomentaisitko jos sulla oli jotain asiaan liittyvää julkaistavaa"turpiaa"?


    • Anonyymi

      Bäääääääää

      • Anonyymi

        Aika älykkään oloinen kannanotto...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      314
      2891
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2213
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1551
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1355
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1253
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe