11-vuotiaalle pojalle kesätäv pyörä?? (maasto)

Szzzz

Kertokaapas nyt joku hyväksi havaittu, kestävä pyörä tai mitä ette nyt ainakaan ostaisi?? Onks Hobbarin Raleigh merkkinen ok?? Poika on pian 12, ja kuten poikien tapana saattaa joskus pyöräillä muuallakin kuint asaisella asvaltilla. Mitään hurjan kallista ei viitti pk-seudulla hankkia, sillä jotku tapaavat hankkia pyröänsä "lainaamalla" toisten ... Help??

13

790

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juma69

26" on ihan tarpeellinen, ja jalkajarrulla esim Helkaman Yokerilla pääsee maastopyöräilyyn kiinni hyvin

• szzz

.. itse olin sen kannalla, väri oli vaan väärä :) eli ruskea, etsitäänpäs mustaa vielä.. Poika itse tykkäsi Budget sportin Nakamurasta.

• Ei voi olla totta :D
        szzz kirjoitti:

.. itse olin sen kannalla, väri oli vaan väärä :) eli ruskea, etsitäänpäs mustaa vielä.. Poika itse tykkäsi Budget sportin Nakamurasta.

Ihan oikeasti? Minkälainen isä ostaa pojalleen noin huonon pyörän kuin tuo Yoker on? Nuo Authoritkin, jotka ovat halvempia, taitavat olla parempia :D

• Unohda tuokin
        szzz kirjoitti:

Polkupyörä ei ole Budget Sportin osaamisaluetta. Ketjusta piti tulla Intersportin haastaja mm. Decathlonille, mutta osaaminen muutamilla avainalueilla, kuten polkupyörät, puuttuu täysin.

- kevyempi
        - ei vaarallista jalkajarrua
        - joko dirtti tai tavallinen maastopyörä, ei dirt wannabe.

• Vaihtoehtoja
        Ei voi olla totta :D kirjoitti:

Ihan oikeasti? Minkälainen isä ostaa pojalleen noin huonon pyörän kuin tuo Yoker on? Nuo Authoritkin, jotka ovat halvempia, taitavat olla parempia :D

Tuo vihje Larun liikkeistä on hyvä. Niistä ehkä paras, pyorahuolto.com, ei ole ainakaan ollut auki lauantaisin. Kolmatta, mitä tuo ensimmäinen ei näemmä edes maininnut, Larunpyörää kannattaa myös vilkaista. Siellä on eri tasoisia myyjiä ja olisin ehkä vähän varovaisempi heidän osaamisensa suhteen. Siellä näyttää olevan jokunen halpa Focus, mutta keulat eivät vakuuta.

Kauppaveljet Töölöntullissa on KONA:a myyvä iso liike. KONA on halpa, mutta usein siedettävä merkki. Kannattaa katsoa.

• Pyörällä maastoon

Tämä on käyty juuri läpi perinpohjaisesti Filarilehden foorumilla. Kannattaa lukaista se.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39780

ja

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=26465

Yksi perusasia on, että jalkajarru on vaarallinen, joten ei missään nimessä jalkajarrullista pyörää. Perustelut ovat ym topikissa.

Muutenkin valintaperusteet ovat samat kuin ostettaessa aikuistenkin maastopyörää. Ostetaan oikean kokoinen pyörä turvallisella laaturungolla ja kelvollisella haarukalla. Perus sääntö tässäkin tapauksessa on, että mitä keveämpi kokonaisuus, niin sen laadukkaampi.

Osat tuovat sitten lähinnä mukavuutta. Ei kappavaihdetta vaan joko dirt sinkula tai sitten ihan tavalliset avovaihteet. Halvat kappavaihteet ovat ongelmallisia ja niitä pitää sekä osata että jaksaa huoltaa säännöllisesti.

Ainakin Spessun ja Scott'n kelvollisia malleja on maassa ja hinnatkin kohdallaan. En ymmärrä, mikä voi olla motiivina hehkuttaa jotain Jokeria, joka on mahdollisimman kaukana järkevästä ostoksesta. Toisessa linkissä on pätkä tarinaa tuollaisestakin!

• -

>>Perus sääntö tässäkin tapauksessa on, että mitä keveämpi kokonaisuus, niin sen laadukkaampi.

"Strong. Light. Cheap. Pick Two."

- Keith Bontrager

• Jep jep
        - kirjoitti:

>>Perus sääntö tässäkin tapauksessa on, että mitä keveämpi kokonaisuus, niin sen laadukkaampi.

"Strong. Light. Cheap. Pick Two."

- Keith Bontrager

Periaatteessa juuri noin, mutta kun katselee halpisrunkoja, niin vaikka ainevahvuudet ovat "riittäviä", eli painoa on todella paljon, niin eivät ne sauvat oikein vakuuta :D :D :D Mutta periaatteessa juuri noin. Itse en uskalataisi ostaa lapselleni tuollaista halpaa "look a like" maastopyörää.

• Pomppukeppi

"Halvat kappavaihteet ovat ongelmallisia ja niitä pitää sekä osata että jaksaa huoltaa säännöllisesti. "

Oman kokemukseni mukaan napavaihteet eivät lasten pyöräilymäärillä vaadi juurikaan huoltoa ja ovat muutenkin huolettomammat kuin ratasvaihteet. Mutta... ne soveltuvat vain ja ainoastaan kaupunkipyöräilyyn ja normaaleille lyhyille retkille. Niissä on hyvin harvoin niin paljon välityksiä, että niillä pärjäisi maastossa. NImenomaan kevyitä vaihteita puuttuu aika laajalta alalta. Varsinkin kun lasten pyörät ovat lasten voimiin nähden yleensä järkyttävän painavia, on niiden kunnollinen eteenpäinvienti vähänkään mäkisemmässä maastossa aika vaikeaa. Olen itse nähnyt läheltä lasten maastopyöräharrastuksen myötä miten ne lapset joilla on (vielä) ollut napavaihteinen pyörä, juuttuvat aina niihin jyrkempiin paikkoihin joista muut vielä pääsevät ylös.

• Onkohan suojattuja?
        Pomppukeppi kirjoitti:

"Halvat kappavaihteet ovat ongelmallisia ja niitä pitää sekä osata että jaksaa huoltaa säännöllisesti. "

Oman kokemukseni mukaan napavaihteet eivät lasten pyöräilymäärillä vaadi juurikaan huoltoa ja ovat muutenkin huolettomammat kuin ratasvaihteet. Mutta... ne soveltuvat vain ja ainoastaan kaupunkipyöräilyyn ja normaaleille lyhyille retkille. Niissä on hyvin harvoin niin paljon välityksiä, että niillä pärjäisi maastossa. NImenomaan kevyitä vaihteita puuttuu aika laajalta alalta. Varsinkin kun lasten pyörät ovat lasten voimiin nähden yleensä järkyttävän painavia, on niiden kunnollinen eteenpäinvienti vähänkään mäkisemmässä maastossa aika vaikeaa. Olen itse nähnyt läheltä lasten maastopyöräharrastuksen myötä miten ne lapset joilla on (vielä) ollut napavaihteinen pyörä, juuttuvat aina niihin jyrkempiin paikkoihin joista muut vielä pääsevät ylös.

En oikein usko, että lastenpyörien napavaihteet ovat ns. Nordic malleja. Nordicit on joten kuten suojattuja suomalaiseen ilmastoon.

• Tuohon suuntaan
        Jep jep kirjoitti:

Periaatteessa juuri noin, mutta kun katselee halpisrunkoja, niin vaikka ainevahvuudet ovat "riittäviä", eli painoa on todella paljon, niin eivät ne sauvat oikein vakuuta :D :D :D Mutta periaatteessa juuri noin. Itse en uskalataisi ostaa lapselleni tuollaista halpaa "look a like" maastopyörää.

Bontrager'in sanonta koskee normaalien pyörien normaaleja osia. Halpistuotteissa saa kaikki kolme: painavan, heikon ja suhteessa jopa kalliin. :D

• Bontragedy

• Hyvää palvelua

Käy pyorahuolto.com:ssa Lauttasaaressa ja kysy mitä pieniä, kohtuuhintaisia pyöriä heillä on vielä jäljellä. Ntin mukaan olisi vain Cubea, mutta saattaa olla Spessuakin. Jos et osaa mitoittaa fillaria oikein, niin nuo pojat osaavat.

Pyorahuollon vieressä on Bestbrakes. Se myy mm. Authoria. Sekin kannattaa vilkaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      44
      4746
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      56
      2595
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1044
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1015
    5. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      71
      984
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      118
      921
    7. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      71
      904
    8. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      137
      835
    9. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      48
      820
    10. Taas mietin että

mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,
      Ikävä
      51
      788
    Aihe