Rullaluistelun suosio

J.T.

90-luvun puolen välin jälkeen rullaluistelu varsinaisesti rantautui Suomeen ja kiinnostus lajia kohtaan kasvoi nopeasti. Huippuvuodet nähtiin n. välillä 1996-2005, josta ehkä kolme-neljä vuotta se oli jopa trendilaji numero 1.

Sen jälkeen suosio on tullut alaspäin hyvin jyrkkää alamäkeä ja nykyään ei rullistelijoihin juuri törmää. Miten kelkka saataisiin käännettyä ja varsinkin taas nuoria aloittamaan rullaluistelu? Ja minne katosivat aiemmin luistelleet? Ja kaikki naiset?

20

1202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiukka eri mieltä

      Kirjoitinkin jo tuonne toiseen keskusteluun samasta aiheesta. En tiedä onko rullaluistelun suosio keskimäärin jotenkin laskussa mutta vaikea tähän on uskoa kun katsoo sekä nykyisen että entisen kotikaupunkini luistelijamääriä. Ovat korkeimmillaan noin viiteen - kymmeneen vuoteen. Voi olla että lämmin kesä on vaikuttanut asiaan mutta jos näin, niin hyvä niin.

      Erityisesti väite "nykyään ei rullistelijoihin juuri törmää" tuntuu kummalta. Herää kysymys missä päin liikut. Ainakin Uudenmaan alueella tulee jatkuvasti luistelijoita vastaan, ajasta ja paikasta riippuen jopa melko runsaasti.

      • erakkomörkö

        en ymmärrä miksi lajin suosiota pitäisi keinotekoisesti nostaa, onhan laji kuitenkin sen verran suosittu, että kalustoa harrastukseen on helposti saatavissa.

        Parempihan se on että väylät on vapaana, lisäksi uudenveroisia luistimia saa vähän käytettynä ostettua kolikoilla.


      • Rock'nRoller

        No kyllä Hyvinkään seudulla ainakin on rullailijat käyneet vähiin, hyvä jos yksikin tulee vastaan. Vaihtoehtoiset lenkit: Hkää-Jokela, Hkää-Riihimäki, Hkää-Rajamäki/Noppo ja kaikki vuosivuodelta huonomassa kunnossa! Eli baanojen huono kunto on ainakin osasyy harrasteen loppumiseen.

        Pyörätiet halkeilevat talven routapullistumisesta ja nämä mainiot pikipaikkaukset tekevät baanat vielä huonommiksi. Ikäänkuin se pikimössö tekisi halkeamista turvallisia, paskanmarjat rullat tökkii ja pahimmillaan kun ottaa kunnolla kiinni on lipat lähellä.

        Hkää-Jokela väli on vielä pilattu talviaurauksella jossa syvät aurausgraadit ohjailevat mukavasti rullailijaa kohti ojia.

        Hkää-Riihimäki väli taas on lopullisesti pilattu näillä paikkauksilla jotka ovat jääneet sen verran korkeiksi, että niistä ei rullat yli enää mene. Eikö ne enää osaa korjata mitään?

        Viereiset autotiet uusitaan lähes vuosittain mutta pyöräteiden uusiminen jäi 60-luvulle - on siinä kansanterveyttä lisäävä trendi.

        Eli olosuhteet on huonontuneet ja se vähentää rullailun nautintoa!


      • jyristelijä
        Rock'nRoller kirjoitti:

        No kyllä Hyvinkään seudulla ainakin on rullailijat käyneet vähiin, hyvä jos yksikin tulee vastaan. Vaihtoehtoiset lenkit: Hkää-Jokela, Hkää-Riihimäki, Hkää-Rajamäki/Noppo ja kaikki vuosivuodelta huonomassa kunnossa! Eli baanojen huono kunto on ainakin osasyy harrasteen loppumiseen.

        Pyörätiet halkeilevat talven routapullistumisesta ja nämä mainiot pikipaikkaukset tekevät baanat vielä huonommiksi. Ikäänkuin se pikimössö tekisi halkeamista turvallisia, paskanmarjat rullat tökkii ja pahimmillaan kun ottaa kunnolla kiinni on lipat lähellä.

        Hkää-Jokela väli on vielä pilattu talviaurauksella jossa syvät aurausgraadit ohjailevat mukavasti rullailijaa kohti ojia.

        Hkää-Riihimäki väli taas on lopullisesti pilattu näillä paikkauksilla jotka ovat jääneet sen verran korkeiksi, että niistä ei rullat yli enää mene. Eikö ne enää osaa korjata mitään?

        Viereiset autotiet uusitaan lähes vuosittain mutta pyöräteiden uusiminen jäi 60-luvulle - on siinä kansanterveyttä lisäävä trendi.

        Eli olosuhteet on huonontuneet ja se vähentää rullailun nautintoa!

        Jyväskylässä on huono tilanne; kevyen liikenteen väylät ovat niin hirveässä kunnossa, että niillä ei aloittelija pärjää, hyvä kun harrastanutkaan viitsii jyristellä ja jatkuvasti väistellä halkeamia ja uria.

        On mukava huomata, että Palokan rantaan on tänä kesänä tullut aikaisempaa enemmän rullistelijoita, mukavaa kun on saman lajin harrastajia liikkeellä. Kivaa myös, että siellä morjestetaan toisiaame, sekä sauvattomat että sauvalliset. Vaikka asfaltti ei ole edes keskivertoa, niin sekaan vaan!


      • riippuu paikasta

        Tuusulanjärven kierroksella väkimäärä on kyllä lisääntynyt viime vuosista.


      • uiperw
        riippuu paikasta kirjoitti:

        Tuusulanjärven kierroksella väkimäärä on kyllä lisääntynyt viime vuosista.

        Tuusulanjärven lenkillä tulee ainakin vastaan paljon sauvoilla luistelevia aikuisia,nuoret menee ilman ja niitä on vähemmän.Erityisesti aikuiset naiset ovat lisänneet sauvarullaluistelua.Keskiuudellamaalla on onneksi paljon ihan ok pyöräteitä,jolla voi luistella,ei ole pakko hinkata aina Tuusulanjärveä ympäri.


    • karhea

      Totta ainakin PK-seudulla. En tieä onko muuallakin vähentyny harrastelijamäärät, mutta täällä etelässä ainaski.

    • luonnonkihara91

      Ite oo sitä mieltä et kaupunki koulujen pitäs tuoda rullaluistelu mahdolisuus esille liikuntatuneilla ja liikuntapäivinä. Maalla asia on hieman vaikeampaa mut seilkin se onnistuu. Ja sit näitten ketkä ihan harastamalla harastaa rullaluistelua kannats käydä liikuntapäivinä ja erinlaisina esitelypäivinä kertomasta rullauistelusta ja sen mukavuudesta nuorille. Ite oon rullaluistellu melkein koko ikäni, eikä se oo haitanu olenkaan menoo vaikka asuknin maalla. Ja näin naisen näkökulmasta rullaluistelu tekee hyvää lihaksille ja pitää kunnossa kun ainakin parikertaa viikossa rullaluistelee. =D Kokemuksen äänellä sanoen.

      • luistelijakuntoilija

        Itse luistelen edelleen :D

        Uskon tuon teiden huonon kunnon vaikuttavan paljonkin.
        Renkaita joutuu vaihtamaan vähän väliä hyvä kun 1 kk kestää aktiivisella luistelulla niin on jo renkaat siinä mallissa että ohhoh, pitäiskö taas pistää rahaa likoon sellaiset 40€.


      • laatua pyörissäkin
        luistelijakuntoilija kirjoitti:

        Itse luistelen edelleen :D

        Uskon tuon teiden huonon kunnon vaikuttavan paljonkin.
        Renkaita joutuu vaihtamaan vähän väliä hyvä kun 1 kk kestää aktiivisella luistelulla niin on jo renkaat siinä mallissa että ohhoh, pitäiskö taas pistää rahaa likoon sellaiset 40€.

        Ehdotan, että ostan seuraavalla kerralla kunnon renkaat. Hinta laatusuhde pätee näissäkin.


    • machocah

      Siksi että talvella tiet hiekoitetaan ja noiden hiekkojen kerääminen venähtää usein kesäkuun puolelle. Näin ainakin porin seudulla.

    • oiaikoja

      Tänä vuonna näkyy hieman enemmän rullistelijoita Helsingissä kuin viime vuonna.

      Se ei tosin vielä ole paljon se. Olen nähnyt kevään/kesän aikana n. 15 rullaluistelijaa.

      Liikun paljon Helsingissä jalan/pyörällä/rullaluistimilla/julkisilla/autolla.

    • SemiDP

      Helsingin-Espoon seudulla Länsiväylä-Kehä I-Turvesuontie-Kehä II ovat olleet perinteisesti rullaluistelijoiden suosiossa. Nyt noilla reiteillä on kymmenissä kohdissa asvaltti rikottu jonkun vähäisen kaapelinvedon takia. Länsiväylällä metrotyömaa katkaisee Etelänpuoleisen reitin.

      Kevyen liikenteen väylien avauksille voisi hyvin asettaa veron, joka kerättäisiin niiltä, jotka kaapeleita ja putkia vetävät. Nämä rahat sitten korvamerkittäisiin kevyen väylien kunnostuksiin.

      Nuo aurausurat on myös yksi asia, joihin kunnaninsinöörien pitäisi tarttua. Urat ovat seurausta ammattitaidottomuudesta ja laiskuudesta.

      Ylipäätään jotta väylät saadaan kuntoon ja turvallisiksi, joku pitää saada vastuuseen niistä eikä antaa naamojen piiloutua virkamies-nimikeen taakse.

      Perinteisesti olen luistellut noin 30 km edellä mainitulla alueella. Nyt en viitsi luistella 15 km enempää väylien kunnon takia.

    • bbu

      Kuinka suuri osuus rullaluistelun vähenemisellä on tällä työmatkapyöräilyä tukevalla kaupunkikulttuurilla? Kun uudet kävelytiet katetaan inhottavilla betonilaatoilla tai kivetyksillä ovat ne muutaman talven jälkeen luistelemattomassa kunnossa tai paikat hampaista irtoavat täristäessä karkeampaa pintaa pitkin. Työmatkarullauistelu onnistuu kyllä sateettomina päivinä mutta huonolla kelillä pitäisi olla taas auto käytössä.
      Kuinka paljon uusien raitiotiekiskojen vetäminen vähentää intoa lähteä kaupunkiin? Entä Helsingissä Manskun tietyömaa ja Eliel Saarisentien vesijohtotyöt? Espoossa metrotyömaat ja moottoritien rakentaminen Kirkkonummelle?

      Keski-ikäistä väestöä hirvittää lähteä opettelemaan rullaluistelua sillä nykyinen harrastajakunta on niin intohimoista ja harjaantunutta ettei 'aloittelijan mallia' oikein tahdo nähdä missään. Joitain vuosia sitten kyllä näki huonompitaitoisiakin rullaajia liikkellä, nyt tuntuu että trikoissa sauvojen kanssa vetävä ohjus on se tyypillisin rullilla etenijä.

      Lapset saavat mieluummin edulliset potkulaudat, kuin puolet kalliimmat kohtuulliset rullaluistimet. Kouluikäinen on jo liian vanha innostumaan uudesta harrastuksesta, eskarit viimeistään pitäisi tutustuttaa rullaluisteluun.

      Onko aloittelijoiden varusteiden hinta sitten liian kova? Tuntuu, että käytetyistä rulliskamoista pyydetään kertakaikkista ylihintaa. Jos luistimet saisi vaikka oin 5 euron hintaan sporttikirpparilta niin silloin useampikin vanhempi tarjoaisi lapselleen rullaluistelua vaihtoehtoiseksi ulkoliikunnaksi ja voisi jopa itse lähteä mukaan jos saisi itselleen välineet alle 20 eurolla.

      Rullaluistelua aikaisemmin harrastaneita on vaikka kuinka paljon. Jos myös nämä henkilöt saadaan innostutettua uudelleen rullaavaan liikuntaan, kasvaa painekin pitää kevyen liikenteen väylät luisteltavassa kunnossa ja uudet alueet tehdään myös rullaluistelun kannalta järkeviksi. Harrastajatasoiselle yhteisliikkumiselle olisi tilausta, mutta kuinka saada 'kertauskurssille' mukaan näitä entisiä harrastajia?

      • hosumalla eteenpäin

        "Joitain vuosia sitten kyllä näki huonompitaitoisiakin rullaajia liikkellä, nyt tuntuu että trikoissa sauvojen kanssa vetävä ohjus on se tyypillisin rullilla etenijä." Yleensä tämä ohjus ei tiedä yhtikäs mitään rullatekniikasta. On se vaan niin kamalaa katseltavaa. Huitominen ihan hirvittää. Osaisi edes hiihtotekniikasta sauvojen käytön. Ja jalat sohii samalla tavalla sivulle.


      • EK:
        hosumalla eteenpäin kirjoitti:

        "Joitain vuosia sitten kyllä näki huonompitaitoisiakin rullaajia liikkellä, nyt tuntuu että trikoissa sauvojen kanssa vetävä ohjus on se tyypillisin rullilla etenijä." Yleensä tämä ohjus ei tiedä yhtikäs mitään rullatekniikasta. On se vaan niin kamalaa katseltavaa. Huitominen ihan hirvittää. Osaisi edes hiihtotekniikasta sauvojen käytön. Ja jalat sohii samalla tavalla sivulle.

        Olet oikeassa tekniikan suhteen,on kamalaa katseltavaa.Itse kuulun veteraanipolveen ja tekniikka on vielä kutakuinkin hanskassa mutta se on opittu jo kauan sitten ja on selkäytimessä.
        Aikoinaan tuli vedettyä S-R-L kurssejakin muut tyssäsi huonoon osanottoon.R-L on vaativa laji ja tekniikka on erittäin tärkeä,sohijoita on suurin osa mitä vastaan tulee,vain aniharva osaa jalon taidon jolla eteneminen on huomattavasti helpompaa ja mielenkiintoisempaa kuin nollatekniikaan kanssa painiva rullaaja.
        Täällä meidän kulmilla on pientä nousua harrastuksen suhteen tapahtunut parin vuoden aikana,osasyynä on huippuasfaltit jotka ovat uusia ja matkan pituutta saa aivan riittävästi.


    • SemiDP

      Ja taas on revitty huolella katuja auki Espoossa:

      Nuottaneimentiellä asvaltti revitty auki kahdesta kohtaa. Vaarallinen, jos lähestyy idästä käsin - alamäessä. Kävelyksi menee.

      Westendintiellä Toppelundin risteyksestä phjoiseen koko jalankulkuväylä suljettu. Rullaluistelija joutuu luistelemaan tien reunaa. Eilen bussi taklasi minut (tahallaan?) nurin.

      Tuntuu siltä, että Espoon kunnaninsinöörillä on jotain rullaluistelijoita vastaan, kun kaikki hyvät jaksot pilataan systemaattisesti. Toivottavasti eivät keksi Merituulentietä pilata Lidlin nurkilla, tien pohjoispuolella. Se on jotakuinkin täydellinen pinnaltaan, tuulensuojaltaan, liikennemäärältään. Toinen unelmapätkä on Hakamaantie, joka muuten soveltuu erinomaisesti aloittelijalle.

      • Rullamies-.-

        Imatra-Lpr välillä on 30 kilsaa uutta asfalttia,jopa korkeuseroa löytyy.Rullaajan unelma koska kevyen liikenteen väylää on melkein koko väli.


    • mysuomi

      Dear friends,
      let me write in English a few words. I'm from Russia, Pietari (St-Peterburg), three times on the bus came to Finland and took a roller skates with me. It was in Tampere, Kotka and Mikkeli. I want to say, nowhere have I seen such a horrible asphalt. Asphalt with large stones. And a very rough surface of the tiles (pavers). I did not know that. Ride was scary. We have no in Pietari bicycle ways, but a very good asphalt on the sidewalk.

      I go in for slalom, free-style in roller-school , never seen that in Finland someone taught free-style. It's like figure skating, but between inline 20 inverted cups.

      Now I want to go to the city of Helsinki and Espoo. Please tell me there is a good asphalt for roller skates?

      Thanks
      Welcome to Pietari!
      Serg

      • speed-inliner

        Hi Serg,

        If you like skate in the track, go to Pirkkola Helsinki, there is a good 200m track
        https://maps.google.fi/maps?q=pirkkolantie 20, helsinki&hl=fi&sll=60.225763,24.65765&sspn=2.332487,8.453979&t=h&hnear=Pirkkolantie 20, Helsinki&z=16

        New asphalt on the bicycle road in Espoo: https://maps.google.fi/maps?q=Mankintie, Espoo&hl=fi&ll=60.186822,24.564271&spn=0.009121,0.033023&sll=60.189127,24.573219&sspn=0.009121,0.033023&oq=mankintie, espoo&t=h&hnear=Mankintie, Espoo&z=16

        Reg.
        speed-inliner


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      159
      7037
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4173
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      115
      2211
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      63
      1968
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      83
      1470
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      197
      1458
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1101
    8. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

      vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      989
    9. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      14
      986
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      957
    Aihe