Tee-se-itse Tandooriuuni

Tandoori Lover

4

3759

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veka!

Mutta jos sallittaan pieni kommentti.
      Hyvässä uunissa kansi on tiiviisti aukon päällä. Teidän protossa vartaiden kannatinorsi estää kannen tiiviin sulkeutumisen.
      Ps. Olisiko poltetut saviruukut voinut jättää uunin sisäpinnoiksi, leikaten sen ylimmäisen ruukun pohjan pois?
      Näin olisi syntynyt sileämpi pinta, johon voisi "pläjäyttää" myös naanleivät kiinni ja paistumaan.
      Katselkaapa youtubesta, siellä on kosolti filminpätkiä myös turkkilaisesta tandiirista, joka on intialaisen kanssa lähes identtinen, mutta myös maahan kaivettu kuoppa, eli kuyu.

• tahdoor

Mites se tuhkaluukku toimis, jos se kukkaruukku olis siellä sisällä? Taitaa olla aika vaikea leikata savista ruukkua siten, ettei se hajoa atomeiksi. Muuten kyllä olisi hyvä, jos seinämät olisivat sileämmät, mutta voisiko ne muotoilla valuun esim, tulenkestävällä valumassalla?

• Veka!
        tahdoor kirjoitti:

Mites se tuhkaluukku toimis, jos se kukkaruukku olis siellä sisällä? Taitaa olla aika vaikea leikata savista ruukkua siten, ettei se hajoa atomeiksi. Muuten kyllä olisi hyvä, jos seinämät olisivat sileämmät, mutta voisiko ne muotoilla valuun esim, tulenkestävällä valumassalla?

On erittäin helppoa, kun vain tietää niksit.
        Hyvä keino on kastella ensin ruukku, lasittamaton pinta imee vettä kuin pesusieni. Sen jälkeen pienellä "rälläkällä" eli kulmahiomakoneella työstetään haluttu aukko ruukun kylkeen. Tarkoitukseen on ns. kiviterä.
        Näin olen ainakin itse tehnyt mm. puutarhaani koristekaivoja joissa on saviruukkuja eri muotoisiksi leikattuina.
        Tuo aukko on kylläkin myös tarpeellinen ilman saantia varten, muuten uunin lämmitys saattaisi olla hapen puutteessa hankalaa!

• Veka!
        Veka! kirjoitti:

On erittäin helppoa, kun vain tietää niksit.
        Hyvä keino on kastella ensin ruukku, lasittamaton pinta imee vettä kuin pesusieni. Sen jälkeen pienellä "rälläkällä" eli kulmahiomakoneella työstetään haluttu aukko ruukun kylkeen. Tarkoitukseen on ns. kiviterä.
        Näin olen ainakin itse tehnyt mm. puutarhaani koristekaivoja joissa on saviruukkuja eri muotoisiksi leikattuina.
        Tuo aukko on kylläkin myös tarpeellinen ilman saantia varten, muuten uunin lämmitys saattaisi olla hapen puutteessa hankalaa!

Että tuo kastelu on vain sen vuoksi, ettei leikattava ruukku pölyä niin mahdottomasti kuin kuiva, koettu on!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      179
      5012
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      20
      4418
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3117
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2962
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2902
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27