Miksi kiltti mies = tylsä mies

miksi...

Olen ollut viime aikoina tekemisissä miesten kanssa jotka pitävät itseään luulatavastikin erityisen kiltteinä ja kunnollisina, ja luultavasti ovat sitä myös monen muun ihmisen mielestä. On vain yksi ongelma. He ovat äärettömän tylsiä.

(Huomautettakoon nyt heti alkuun, että kiinnostavuudella en tarkoita sitä, että miehen pitäisi harrastaa vuorikiipeilyä Mount Everestillä, tai jotain muuta vastaavaa. Tylsyys on mielestäni enemmänkin kiinni asenteesta kuin teoista. Itse asiassa uskon kyseiselle vuorelle kiivenneiden joukosta löytyvän lukemattomia henkilöitä, joiden seurassa kuka tahansa alkaisi haukotella.)

Eli kyseisiä miehiä ei kiinnosta kerta kaikkiaan mikään, paitsi heidän omat harrastuksensa. Mistään muusta he eivät halua puhua. Jos kysyt mielipidettä johonkin asiaan, kaikki on ihan samaa. Jos ei seurueessa puhuta juuri siitä asiasta mikä heitä kiinnostaa, niin he murjottavat vaiti nurkassa. Eli toisin sanoen kuvittelevat, että muiden ihmisten pitäisi olla kiinnostuneita heitä miellyttävistä asioista, mutta heidän ei taas tarvitsisi olla kohteliaita ja kiinnostuneita muita ihmisiä kiinnostavista jutuista ja puheenaiheista.

Jos heille vihjaiseekaan siihen suuntaan, että he nyt taitavat käyttäytyä epäkohteliaasti, niin he kieltäytyvät edes ymmärtämästä koko asiaa. Siis eiväthän he häiritse ketään, ja tokihan sen ei pitäisi ketään muuta haitata, että joku istuu pöydässä naama nyrpässä. kun ei satuta keskustelemaan juuri häntä kiinnostavista asioista.

68

1451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • docfdsic

ei yleensä ole särmää.

Minulle sanoista kiltti mies tulee mieleen jotenkin erittäin korrekti mies. Sellainen joka juttelee ns. mukavasti ns. mukavista aiheista. Tai sitten korrektisti tai asintuntijatyyliin jostain muusta aiheesta. Sellaista keskustelua, jossa ollaan sen kaiken kunnollisuuden takana.

Joku nyt tässä kuvittelee että pitääkö sitten alkaa elvistelmään tai keksiä jotain kaksimielisiä heittoja. No minun käsitykseni mukaan ei, mutta pitää osata olla muutakin kuin pelkästään sellaisella kovin ei-henkilökohtaisella tasolla. Ihminen saa toisen puhetavastakin hirveästi informaatiota ja jos toinen kätkee oman ilmeikkyytensä ja tunteikkuutensa asioita kohtaan, niin ei siitä silloin kiinni saa.

Pitäisi pyrkiä enemminkin siihen että ihmisen puheissa ja teoissa näkyy se persoona, eikä vain se että ollaan kohteliaita, kunniottavia ja niin edelleen. ne ovat tärkeitä asioita, mutta ne yksistään eivät vielä riitä, jos ihminen jää häilyväksi.

• Kuuliou

ei taida myöskään uskaltaa koskettaa naista kovinkaan nopeasti. Enkä tarkoita mitään erogeenisten alueiden kosketusta. Noiden kaksimielisten juttujen viljeleminen voi olla ihan hyvä, mutta kohtuus kannattaa muistaa niissäkin. Väittäisin, että tämä ns. kiltti mies ei myöskään vie asioita seksuaalisesti eteenpäin. Olin ennen aika "kiltti" mies, nykyään jonkun verran leikkimielisempi ja aktiivisempi.

• fds d

Täällä toinen heppu joka muuttui kiltistä hieman renttumaiseksi kun ujous lähti pois kokemuksien ja itsevarmuuden kasvettua. Ja naiset tykkäävät. Vällyjen välissä ollaan oltu ensimmäisillä treffeillä ymym.

• hitemgood
        fds d kirjoitti:

Täällä toinen heppu joka muuttui kiltistä hieman renttumaiseksi kun ujous lähti pois kokemuksien ja itsevarmuuden kasvettua. Ja naiset tykkäävät. Vällyjen välissä ollaan oltu ensimmäisillä treffeillä ymym.

Itse olin ujo, mutta en enää
        Nyt olen alfauros, naiset tykkää jos niitä vähän lyö :)

• heg
        hitemgood kirjoitti:

Itse olin ujo, mutta en enää
        Nyt olen alfauros, naiset tykkää jos niitä vähän lyö :)

jaa et voi olla tosissas et lyöt naista nouseeko eko voi jee tälläisiä miehiä täytyisi lyödä ja lujaa ymmärtäisivät miten nainen sen kokee alistamista narsismia oot kyl s... enpä haluaisi tutustua

• -

Ei tänne ole pakko tulla valittamaan, jos toisilla on hyviä ominaisuuksia kuten kiltteys. Jos ns. kiltti mies ei kiinnosta, niin yritä löytää sitten sellainen jännittävä mies, joka räjäyttää tajunnan, äläkä tuhlaa aikaasi täällä.

• huuto erämaasta

...kysymys lienee, miksi itse yhdistät tylsyyden kiltteyteen. Kohtaat tylsän miehen, miksi sun mieleesi tulee heti, että mies on kiltti? Iso osa miehistä on kilttejä, miksei sulla tule kiltteys mieleen silloin, kun tapaat kiinnostavan miehen? Vai onko todellakin niin, että kiinnostava mies on aina ei-kiltti, (eli millainen? renttu, juoppo, öykkäri?) Mutta eikö syy ole taas sinussa, joka yhdistät öykkäröinnin? (minkä lienee?) kiinnostavuuteen?

• superneitsyt

Mahdoitko lukea ap:n kirjoitusta ollenkaan? Hänhän nimenomaan pohti sitä, miksi MIES ITSE määrittää "kiltteytensä" tylsyytenä (tai tylsyytensä kiltteytenä, ihan sama).

• huuto erämaasta
        superneitsyt kirjoitti:

Mahdoitko lukea ap:n kirjoitusta ollenkaan? Hänhän nimenomaan pohti sitä, miksi MIES ITSE määrittää "kiltteytensä" tylsyytenä (tai tylsyytensä kiltteytenä, ihan sama).

...ap kirjoittaa: "jotka pitävät itseään luulatavastikin erityisen kiltteinä ja kunnollisina"

pitävät itsään luultavastikin? Itse miehet eivät ole kiltteyttään tuoneet esiin, mikään tekstissä ei viittaa siihen. Eivätkä he pidä itseään tylsänäkään. Kaikki se on vain ap:n pään tuotosta.

• superneitsyt
        huuto erämaasta kirjoitti:

...ap kirjoittaa: "jotka pitävät itseään luulatavastikin erityisen kiltteinä ja kunnollisina"

pitävät itsään luultavastikin? Itse miehet eivät ole kiltteyttään tuoneet esiin, mikään tekstissä ei viittaa siihen. Eivätkä he pidä itseään tylsänäkään. Kaikki se on vain ap:n pään tuotosta.

Aah, okei. Oma vika, tuo "luultavastikin" jäi huomaamatta.

Mutta kyllä se on minunkin huomioideni mukaan aika yleinen ilmiö, että ihminen joka toitottaa kunnollisuuttaan ja kiltteyttään aika usein putoaa tuohon samaan ansaan.

• ap.
        huuto erämaasta kirjoitti:

"pitävät itsään luultavastikin? Itse miehet eivät ole kiltteyttään tuoneet esiin, mikään tekstissä ei viittaa siihen. Eivätkä he pidä itseään tylsänäkään. Kaikki se on vain ap:n pään tuotosta. "

Siis tuo käsitykseni siitä, että he pitävät itseään kiltteinä ja hyvinä miehinä, perustuu ihan siihen, millaisen kuvan he ovat itsestään minulle antaneet. Ei sitä tietenkään suoraan ole sanottu, mutta kyllä sen rivien välistä huomaa.

• Darth

introverttina rikas sisäisen maailma ja sinulla ei ole. Ehkä hän pitää vastaavasti sinua tylsänä ja omaa sisäistä maailmaansa sinua mielenkiintoisempana varsinkaan, jos et itse omaa rikasta sisäistä maailmaa vaan tarvitset viihdyttäjä klovnin korvaamaan sitä. Introvertti päästää lähelleen ajan kuluessa, mutta silloin sinulla pitää olla oma sisäinen maailma, joka antaa kärsivällisyyttä aidosti tutustua toiseen.

Sieluttomat ihmiset eivät vain ole tutustumisen arvoisia, eikä heillä ole edes kärsivällisyyttä siihen. He tarvitsevat viihdyttäjän itselleen täyttämään oman tyhjyytensä.

• Ei se satu

tutustun mieluummin "sieluttomaan" (haha!) ihmiseen kuin introverttiin. Miksi ihmeessä haluaisin tutustua ihmiseen, jonka seurassa en viihdy? Ei minua tarvitse _viihdyttää_, haluan vain ihmisen jonka seurassa on mukavaa, joka on positiivinen ja elämänmyönteinen ja kiinnostunut muista ihmisistä ja uusista asioista. Introvertit kaikin mokomin etsiköön arvoistaan seuraa, minä nyt en vain näe mitään syytä kärvistellä seurassa joka olemuksellaan viestii ettei ole mukavaa eikä viihdy samassa paikassa kanssani.

• fghfghj
        Ei se satu kirjoitti:

tutustun mieluummin "sieluttomaan" (haha!) ihmiseen kuin introverttiin. Miksi ihmeessä haluaisin tutustua ihmiseen, jonka seurassa en viihdy? Ei minua tarvitse _viihdyttää_, haluan vain ihmisen jonka seurassa on mukavaa, joka on positiivinen ja elämänmyönteinen ja kiinnostunut muista ihmisistä ja uusista asioista. Introvertit kaikin mokomin etsiköön arvoistaan seuraa, minä nyt en vain näe mitään syytä kärvistellä seurassa joka olemuksellaan viestii ettei ole mukavaa eikä viihdy samassa paikassa kanssani.

...ei ole pakottamassa sinua kärvistelemään yhtään kenenkään kanssa. Mitä oikein höpäjät? Tässä oli kyse siitä, että haluatko sinä YMMÄRTÄÄ ihmisiä, jotka eivät ole samanlaisia kuin sinä. Ilmeisesti et. Sekin on ihan sun oma valintasi.

• nöff, nöff
        Ei se satu kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät vain ole samanlaisia ja hyvä niin. Kaikki eivät viihdy suuressa joukossa, eivätkä halua olla huomion keskipisteenä.
        Eikä mies jaksa aina pelkästä kohteliaisuudesta innostua naisesta ja naisen arvostamista jutuista, jos kysienen nainen ei kertakaikkiaan miestä kiinnosta.
        Silloin kun kemiat eivät kohtaa, niin ne eivät todellakaan kohtaa vaikka mitä tekis!

• eksoekstro

Introverttiys ei kylläkään tarkoita sitä, että henkilöllä olisi jotenkin muita rikkaampi sisäinen maailma.

Monet introvertit nimenomaan odottavat muiden viihdyttävän heitä ja järjestävän jotakin extremekivaa toimintaa, että introvertti viihtyisi paremmin muiden seurassa. Ekstrovertti viihtyy muiden seurassa luonnostaan, eikä tarvitse mitään "ylimääräistä viihdykettä" siihen että sos.kanssakäyminen on toimivaa.

• superneitsyt
        eksoekstro kirjoitti:

Introverttiys ei kylläkään tarkoita sitä, että henkilöllä olisi jotenkin muita rikkaampi sisäinen maailma.

Monet introvertit nimenomaan odottavat muiden viihdyttävän heitä ja järjestävän jotakin extremekivaa toimintaa, että introvertti viihtyisi paremmin muiden seurassa. Ekstrovertti viihtyy muiden seurassa luonnostaan, eikä tarvitse mitään "ylimääräistä viihdykettä" siihen että sos.kanssakäyminen on toimivaa.

Hyvin sanottu!

• Darth
        eksoekstro kirjoitti:

introvertti ei juurikaan tarvitse viihdyttäjää, koska hän viihtyy yksinään. Toki ekstrovertti voi näin kuvitella omasta näkökulmastaan, että "tuotakinko pitäisi viihdyttää", koska on kykenemätön asettumaan introvertin asemaan, että tämä on täysin tyytyväinen ollessaan hiljaa. Ekstrovertin onnellisuus on täysin riippuvainen ulkoisesta viihdyttäjästä.

Miksi on hyväksyttävää sanoa hiljaisia tylsiksi, mutta me emme saa sanoa teitä tyhmiksi? Sillä se on totta! Kun tyhmätkin joskus oppisitte pitämään suunne kiinni ja vain olemaan hiljaa.

• gjklkm
        eksoekstro kirjoitti:

"Introverttiys ei kylläkään tarkoita sitä, että henkilöllä olisi jotenkin muita rikkaampi sisäinen maailma. "

Sanoisin, että kyllä tarkoittaa. Introverteillä on lepotilassa aivot kovemmassa käytössä kuin ekstroverteilla, kyllä ne jotain koko ajan surraa, vai pyöriikö sitten ikuisessa silmukassa. Tästä syystä introvertit luonnostaan välttelee isoja ihmisjoukkoja, koska silloin aivoissa tavallaan tapahtuu ylikuormitus, joka tuntuu introvertiltä epämukavalta. Ekstrovertit sen sijaan tarvitsevat virikkeitä ulkopuolelta, jotta eivät tylsistyisi.

Ekstrovertit on siis niitä, jotka tylsistyy.

Tietysti ihmiset ei jakaudu noin selkeästi introvertteihin ja ekstrovertteihin(, jotkut ovat enemään introvertteja, jotkut enemmän ekstroverttejä jne.)

• Pablo Heruda
        gjklkm kirjoitti:

"Introverttiys ei kylläkään tarkoita sitä, että henkilöllä olisi jotenkin muita rikkaampi sisäinen maailma. "

Sanoisin, että kyllä tarkoittaa. Introverteillä on lepotilassa aivot kovemmassa käytössä kuin ekstroverteilla, kyllä ne jotain koko ajan surraa, vai pyöriikö sitten ikuisessa silmukassa. Tästä syystä introvertit luonnostaan välttelee isoja ihmisjoukkoja, koska silloin aivoissa tavallaan tapahtuu ylikuormitus, joka tuntuu introvertiltä epämukavalta. Ekstrovertit sen sijaan tarvitsevat virikkeitä ulkopuolelta, jotta eivät tylsistyisi.

Tietysti ihmiset ei jakaudu noin selkeästi introvertteihin ja ekstrovertteihin(, jotkut ovat enemään introvertteja, jotkut enemmän ekstroverttejä jne.)

Olisihan se kiva, jos introvertit jakaisivat sitä sisäistä maailmaansa meille ekstroverteille vielä vähän lisää. Se voisi olla kiinnostavaa kuunneltavaa.

• .............

10 pistettä! :)

• .............
        gjklkm kirjoitti:

"Sanoisin, että kyllä tarkoittaa. Introverteillä on lepotilassa aivot kovemmassa käytössä kuin ekstroverteilla, kyllä ne jotain koko ajan surraa, vai pyöriikö sitten ikuisessa silmukassa. Tästä syystä introvertit luonnostaan välttelee isoja ihmisjoukkoja, koska silloin aivoissa tavallaan tapahtuu ylikuormitus, joka tuntuu introvertiltä epämukavalta. Ekstrovertit sen sijaan tarvitsevat virikkeitä ulkopuolelta, jotta eivät tylsistyisi."

Pitää varmasti paikkansa. Onko linkkiä tuohon?

• ekso ekstro
        gjklkm kirjoitti:

En tiedä muiden kokemuksista, mutta itse naisena olen joitakin kertoja yrittänyt tutustua/parisuhdetta tyypillisen introvertin kanssa. Nämä miehet ovat olleet sellaisia aika paljon omaan maailmaansa vetäytyviä "jurottajia" ja parisuhteen tarkoitus heidän mielestään oli se, että MINÄ keksin heille viihdykettä ja ohjelmaa. Ts. heille riitti oma sisäinen maailmansa ja yhdessä TV:n ääressä istuminen "parisuhteeksi" eikä heidän kanssaan syntynyt sellaista aitoa ja luontevaa yhteyttä, koska mikäli en järjestänyt jotakin miesten mielestä extremekivaa ylläriohjelmaa, he vetäytyivät omaan maailmaansa ja olivat ilmeisen tyytyväisiä siihen, että istuin siinä vierellä kun he pohtivat, touhusivat omiaan tai katsoivat TV:tä. Jos sitten yritin kotioloissa saada jotakin aktivoivaa tekemistä aikaiseksi, kuten edes lähteä yhdessä lenkille, mies ei ollut tyytyväinen kun ei saanutkaan jurottaa rauhassa?

Tämänkaltaiset miehet tulivat ulos kuorestaan vain alkoholia juotuaan tai/ja jos järjestyi jotakin erikoista tekemistä, kuten festareille menemistä tai muuta superkivaa. Omasta näkökulmastani tunsin riittämättömyyttä, kun miehellä oli kivaa vain jos mentiin jonnekin kodin ulkopuolelle juhlimaan ja että mINUN piti aina keksiä kaikki ohjelmanumerot. Muussa tapauksessa ohjelmassa oli vain jurotusta ja TV:n katselua. Kuitenkin miehet olisivat halunneet jatkaa yhdessäoloa/tutustumista ja vakuuttivat välittävänsä minusta. Minulle kuitenkin yhdessä oleminen on avointa kommunikaatiota ja touhuamista yhdessä myös kotioloissa. Enkä edes itse ole ekstrovertti, mikäli se määritellään Wikipedian tai netistä löytyvän KUntoPlus-lehden testin mukaan. Kaipaan itsekin rauhaa ja väsyn pian jos elämä on jatkuvaa sosiaalista menemistä/kanssakäymistä. Tarvitsen omaa rauhaa latautumiseen ja viihdyn yksin kesämökillä vaikka monta viikkoa. Parisuhteessa kuitenkin kaipaan sen toisen ihmisen konkreettista läsnäoloa ja yhteistä tekemistä ilman että kiksejä saadakseen täytyisi tehdä jotakin extremekivaa kodin ulkopuolella.

Ymmärrätkö pointin? Vai olenko törmännyt joihinkin superjurottajaintrovertteihin? Arvostan kyllä rauhallisia, harkitseviä, hiljaisia miehiä ja juuri sellaisen haluaisin kumppanikseni, enkä ylisosiaalista kyläluutaa. Jostain syystä rauhallisuus on kohtaamissani miehissä tarkoittanut passiivisuutta ja tuppisuuna olemista myös kahden kesken. Ei minua vaivaa hiljaiset hetket sos.tilanteissa, mutta jos ja kun on vasta tutustumisvaiheessa suhteen alussa, olisi luonnollista että pariskunta olisi kiinnostuneita toisistaan; keskustelemaan, eikä vain olla ja juroteta oman sisäisen maailman rikkaissa? sfääreissä...

• Mies1985

Että tuollainen vihamielisesti asialliseen kritiikkiin suhtautuva viesti on peukutettu vimmalla korkealle. Jotkut taisivat tunnistaa itsensä. Heh.

Kuka tahansa saa tietysti olla minkälainen omien paskojensa haistelija kuin haluaa eikä siinä ole mitään vikaa paitsi jos ryhtyy suhteeseen toisen ihmisen kanssa ja odottaa kuitenkin pärjäävänsä sosiaalisesti menevämmän ihmisen kanssa. Jos taas ei odota ja ymmärtää ja hyväksyy jäävänsä rannalle niin eihän siinä sitten mitään.

Säälittävää vain yrittää väittää omaavansa jotenkin "rikkaan sisäisen maailman" tai muuta subjektiivista kun on ihan selvä asia että ihminen joka osaa mukautua ja olla sosiaalinen on parempaa seuraa kuin sellainen joka osaa vain jurottaa. Tietysti jossakin moraalisessa mielessä jurottajakin voi olla hieno ihminen mutta suorituskyvyltään ei vain yllä samaan ja sitten on ihan ymmärrettävää että ihmisille kelpaa paremmin vähän erilainen seura. Symbolisesti sanoen, toiselle tulee itku omien varpaiden koskettamisesta kun taas toinen on notkeusakrobaatti.

• Haistapa Sinä

saatananpaskalutka, vittu! Enää ei olla kilttejä, PERKELE!

• superneitsyt

Olisihan se tietysti pitänyt arvata, miten palstalaiset lukevat tätäkin viestiä kuin piru raamattua... mutta sen sijaan että taas pölötettäisiin kuinka "kiltti mies ei kelpaa", miksei voisi vähän pohtia MIKÄ PAKKO "kiltin" on olla tuollainen ap:n kuvaama mies, jota ei kiinnosta mikään muu kuin omat jutut?

Juu, kaikki eivät suinkaan pärjää ollenkaan sosiaalisissa tilanteissa; minä itse olen niin introvertti, että tietynlaiset ihmiset tuntuvat kiusaantuvan pelkästä läsnäolostani. Minulla on myös tietynlaisia Aspergerimaisen pakkomielteisiä kiinnostuksenkohteita, joista paasaisin päivät pitkät, mitä täytyy ihan väkisin rajoittaa. Se ei tarkoita, etten ole muista kiinnostunut. Mikä sellainen "rikas sisäinen maailma" on, joka ei etsi ulkopuolelta henkistä ruokaa? Ovatko introvertin omat aivolohkot niin erinomaisia, ettei millään niiden ulkopuolella voi olla mitään tarjottavaa?

Pelkkä introverttius ei sitä paitsi tee kenestäkään vielä kilttiä, vaan pahimmillaan introvertti on ylimielinen ihminen, joka taputtaa itseään selkään siitä, ettei haluaisikaan olla missään tekemisissä muiden kanssa, koska kaikki ovat häntä tyhmempiä. Onkohan palstan miehillä oma sanakirja, jonka mukaan kiltti = rauhallinen ja introvertti? Minusta kiltti = hyvä ihminen, joka yrittää kohdella muita kuten haluaisi itseään kohdeltavan.

• jkljkl

...sinänsä kiltteys ei liity introverttiuteen, olet siinä oikeassa.

"Mikä sellainen "rikas sisäinen maailma" on, joka ei etsi ulkopuolelta henkistä ruokaa?"

Introvertillä ei ole samanlaista sisäistä tarvetta etsiä henkistä ruokaa kuten esim. ekstroverteillä, mutta mikään ei estä introverttiä kiinnostumasta, mutta se kiinnostus ihmisiin on tullut jostain "ulkoapäin" esim. lapsuuden kokemuksilla on tässä merkitystä.

• superneitsyt
        jkljkl kirjoitti:

...sinänsä kiltteys ei liity introverttiuteen, olet siinä oikeassa.

"Mikä sellainen "rikas sisäinen maailma" on, joka ei etsi ulkopuolelta henkistä ruokaa?"

Introvertillä ei ole samanlaista sisäistä tarvetta etsiä henkistä ruokaa kuten esim. ekstroverteillä, mutta mikään ei estä introverttiä kiinnostumasta, mutta se kiinnostus ihmisiin on tullut jostain "ulkoapäin" esim. lapsuuden kokemuksilla on tässä merkitystä.

Niin, no, mitäpä minä introverttinä tietäisikään introverttien sisäisestä maailmasta.

"kiltti = hyvä ihminen, joka yrittää kohdella muita kuten haluaisi itseään kohdeltavan"

Tuo on yksinkertaisuudessaan paras täällä näkemäni määritelmä kiltteydestä.

• mies olen
        *** kirjoitti:

"kiltti = hyvä ihminen, joka yrittää kohdella muita kuten haluaisi itseään kohdeltavan"

Tuo on yksinkertaisuudessaan paras täällä näkemäni määritelmä kiltteydestä.

Parempi olisi yrittää kohdella toista, ei niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan, vaan kuten tämä toinen haluaisi itseään kohdeltavan. Kiltti introvertti jää mukavuusalueelleen ja on harvasanainen "jurottaja", vaikka seurassa olisi tylsistyvä ekstrovertti. Kiltti ekstrovertti jää mukavuusaluelleen ja on tiheäsanainen "kirkas valo", vaikka seurassa olisi häiriintyvä introvertti.

• Monta tulkintaa

Mun mielestä esim. Peter Nyman (Uutisvuoto, MTV3:n uutiset) on olemuksensa perusteella jotain sellaista, jonka koen istuvan käsitteeseen "kiltti mies", eli en esim. voi kuvitella häntä käyttäytymässä törkeästi ja vastuuntunnottomasti. Mutta tuskin hän silti on ihan äärettömän tylsä.

• ap

"Mun mielestä esim. Peter Nyman (Uutisvuoto, MTV3:n uutiset) on olemuksensa perusteella jotain sellaista, jonka koen istuvan käsitteeseen "kiltti mies", eli en esim. voi kuvitella häntä käyttäytymässä törkeästi ja vastuuntunnottomasti. Mutta tuskin hän silti on ihan äärettömän tylsä. "

Olen samaa mieltä. Peter Nyman -ainakin julkikuvansa perusteella- on kiltti mies. Ja hän osaa olla sitä oikealla tavalla, sillä hänen julkikuvansa on kiltti ja herrasmiesmäinen, tekemättä siitä sen suurempaa numeroa. Väärällä tavalla kiltti mies taas ajattelee ja toivoo jatkuvasti muiden huomaavan kuinka kiltti ja erinomainen hän onkaan, mikä tekee siitä kiltteydestä usein teennäistä. "Katso nyt kun minä annan sinun päättää tästä asiasta, katso kuinka minä UHRAUDUN. Enkö olekin erinomaisen KILTTI"

• 957hd547
        ap kirjoitti:

"Mun mielestä esim. Peter Nyman (Uutisvuoto, MTV3:n uutiset) on olemuksensa perusteella jotain sellaista, jonka koen istuvan käsitteeseen "kiltti mies", eli en esim. voi kuvitella häntä käyttäytymässä törkeästi ja vastuuntunnottomasti. Mutta tuskin hän silti on ihan äärettömän tylsä. "

Olen samaa mieltä. Peter Nyman -ainakin julkikuvansa perusteella- on kiltti mies. Ja hän osaa olla sitä oikealla tavalla, sillä hänen julkikuvansa on kiltti ja herrasmiesmäinen, tekemättä siitä sen suurempaa numeroa. Väärällä tavalla kiltti mies taas ajattelee ja toivoo jatkuvasti muiden huomaavan kuinka kiltti ja erinomainen hän onkaan, mikä tekee siitä kiltteydestä usein teennäistä. "Katso nyt kun minä annan sinun päättää tästä asiasta, katso kuinka minä UHRAUDUN. Enkö olekin erinomaisen KILTTI"

" Väärällä tavalla kiltti mies taas ajattelee ja toivoo jatkuvasti muiden huomaavan kuinka kiltti ja erinomainen hän onkaan, mikä tekee siitä kiltteydestä usein teennäistä. "Katso nyt kun minä annan sinun päättää tästä asiasta, katso kuinka minä UHRAUDUN. Enkö olekin erinomaisen KILTTI" "

En ole koskaan tavannut tuollaista ihmistä. Kun Sinulla on valmiiksi tietty asenne tiettyjä ihmisiä kohtaan, niin varmasti kaikista tekemisistä saa itselleen mieleisen käsityksen.

• bb-talossa tapahtuu

tämä mies piti sinua yhtä tylsänä. Kaikkia ei kiinnosta keskustella lady gagasta tai vastaavaa lässytystä.

• ap.

"tämä mies piti sinua yhtä tylsänä. Kaikkia ei kiinnosta keskustella lady gagasta tai vastaavaa lässytystä. "

Se on hyvin mahdollista. (Paitsi etten pidä Lady gagaa [kuka se edes on?] mitenkään kiinnostavana puheenaiheena).

Ja se pinttini ei suinkaan ollut se, että kuka puhuu ja mistä, ja ketä kiinnostaa ja mikä, vaan se, että mielestäni ihan normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen kuuluu kyky keskustella myös asioista, jotka eivät nyt satu itseä kiinnostamaan. Ja että se on tylsää ja epäkohteliasta käytöstä ruveta murjottamaan ja olemaan naama väärinpäin, jos ei ne omat kiinnostuksenkohteet olekaan maailman kiinnostavimpia kaikkien muiden mielestä.

• kummallista.
        ap. kirjoitti:

"tämä mies piti sinua yhtä tylsänä. Kaikkia ei kiinnosta keskustella lady gagasta tai vastaavaa lässytystä. "

Se on hyvin mahdollista. (Paitsi etten pidä Lady gagaa [kuka se edes on?] mitenkään kiinnostavana puheenaiheena).

Ja se pinttini ei suinkaan ollut se, että kuka puhuu ja mistä, ja ketä kiinnostaa ja mikä, vaan se, että mielestäni ihan normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen kuuluu kyky keskustella myös asioista, jotka eivät nyt satu itseä kiinnostamaan. Ja että se on tylsää ja epäkohteliasta käytöstä ruveta murjottamaan ja olemaan naama väärinpäin, jos ei ne omat kiinnostuksenkohteet olekaan maailman kiinnostavimpia kaikkien muiden mielestä.

...näissä syrjäänvetäytyvissä oikein risoo? Eikö ihminen saa olla sellainen kun on? Nämä kiltit antavat sinun olla sellainen kun on, miksi sinä et anna kilttien olla rauhassa omissa oloissaan, jos he niin haluavat?

• Täplä-Tassu

"Eli kyseisiä miehiä ei kiinnosta kerta kaikkiaan mikään, paitsi heidän omat harrastuksensa. Mistään muusta he eivät halua puhua. Jos kysyt mielipidettä johonkin asiaan, kaikki on ihan samaa. Jos ei seurueessa puhuta juuri siitä asiasta mikä heitä kiinnostaa, niin he murjottavat vaiti nurkassa. Eli toisin sanoen kuvittelevat, että muiden ihmisten pitäisi olla kiinnostuneita heitä miellyttävistä asioista, mutta heidän ei taas tarvitsisi olla kohteliaita ja kiinnostuneita muita ihmisiä kiinnostavista jutuista ja puheenaiheista."

No, en nyt menisi noin sanomaan. Mitä tulee harrastuksiin, mulla on ainakin asiasta päinvastaisia kokemuksia.

Nimittäin, treffaillessa on tullut törmättyä naisten puolelta siihen ajatukseen, että molemmilla pitäisi olla samanlaiset harrastukset, koska muussa tapauksessa naisen logiikan mukaan suhde ei tule kestämään ??!?! Kun kuulin tuon kommentin ensi kertaa, se pisti vähän miettimään syntyjä syviä... heh heh.

Toki molemmilla on hyvä olla yhteisiä harrastuksia, mutta mikään välttämätön pakko se ei ole. Pikemminkin päinvastoin. Se on ihan normaalia, että toisella on myös omia ns. miesten tai naisten harrastuksia, jolloin se yhdessäolokaan i pidemmän päälle "uraudu" vain 24/7 kylki kyljessä nyhjäämiseksi.

Perusteluna käy sekin, että ihmiset ovat kiinnostuneita erilaisista asioista, ja siksi on kohtuutonta vaatia toiselta prikulleen samoja kiinnostuksen kohteita.

Mutta naiselle voisi heittää vastakysymyksen, millä tavoin lähestyt miestä ?

Jos esimerkiksi minulta kysyttäisiin, millaista leipää haluaisin tänään syödä, se on ihan se ja sama - vaaleaa tai tummaa - molempi parempi.

Toisin sanoin, naisten(kaan) ei aina tarvitsisi vetää hernettä nenään ensimmäisestä kysymyksestä tai asiasta, koska miehen maailmankuva ei romahda siihen paikkaan, eikä jokaisesta asiasta ole tarkoitus tehdä elämää suurempia asioita.

• nje ponimaaju

Väitteesi oli: Kiltti mies on tylsä mies.

Sitten aloit selittää siitä, miten jotkut miehet ovat itsekkäitä ja haluavat puhua vain itseään kiinnostavista asioista.

Joo... Mutta missä viipyy todistelu tuolle alkuperäiselle väitteelle?

• Asiaa opetteleva

Aito ja epäaito kiltteys näyttävät olevan vaikeasti hahmotettavia asioita.Itselleni asiat selkenivät paljon luettuani Stefan Einhornin kirjan Aidosti kiltti! Myös Pekka Aukian Liian hyvä mieheksi,valaisee miesten osalta asiaa.

• olen tylsä mies

No naisethan tunnetusti seurustelee miesten kanssa jotka juopottelevat parikin kertaa viikossa, iskevät muita naisia, ja tullessaan kotin haukkuvat muijaansa huo.raksi/ lehmäksi joka ei tee mitään miehensä hyväksi. Lisäksi usein mies käyttää henkistä ja fyysistäkin väkivaltaa. Eli sellainen mies ei ole tylsä ja niistä naiset pitävät enemmän kuin kilteistä rauhallisista miehistä jotka ei hauku huo..raksi.

• poksuko

Kateellisten panettelua. Jo pelkästään naisissa on se pieni mutta äänekäs alalaji, joka on kaikenlaisen "jännän" perään. Sitten toisaalla valitetaan, kun se ah-niin-ihQu pelimies otti ja jätti, ja mahdollisesti löi vielä silmän mustaksi. Mutta elämä on ! Pääasia että on "jännää".

Toisaalta jätit mainitsematta sen, johtuuko se "tylsyys" naisesta itsestään ? Epävarma ja mielikuvitukseton nainen kun mitä luultavammin odottaa myös kumppania, joka päättää, tekee ja tekee myös ehdotuksia siitä, mitä tänään tehtäisiin...

• pois edestä nyhvelöt

Voipi olla noinkin. Siksi kiltti ja tylsä mies on huono valinta. Parempi ottaa itselleen MIES.

• kdgjldjgl
        pois edestä nyhvelöt kirjoitti:

Voipi olla noinkin. Siksi kiltti ja tylsä mies on huono valinta. Parempi ottaa itselleen MIES.

Voisi vähän kärjistää, että miten te kehtaatte vaatia, jos ette tarjoa ihmisenä mitään kummempaa?

• miksi tyytyä huonoon
        kdgjldjgl kirjoitti:

Voisi vähän kärjistää, että miten te kehtaatte vaatia, jos ette tarjoa ihmisenä mitään kummempaa?

Saalis tarttuu koukkuun tai ei. Sitten vaan uutta pyytämään. Miehet on helppoja.

• kdgjldjgl
        miksi tyytyä huonoon kirjoitti:

Saalis tarttuu koukkuun tai ei. Sitten vaan uutta pyytämään. Miehet on helppoja.

Jos tämä oli naisen (tosissaan) kirjoittama vastaus, niin sehän tukee sopivasti MAT:ia. Koska kysyntää on, on naisilla varaa valita, ja oma taso ei tule kovin selväksi itselle.

• kaikki huippua
        kdgjldjgl kirjoitti:

Jos tämä oli naisen (tosissaan) kirjoittama vastaus, niin sehän tukee sopivasti MAT:ia. Koska kysyntää on, on naisilla varaa valita, ja oma taso ei tule kovin selväksi itselle.

Naisen ei tarvitse välitää tuosta MATpaskasta koska se ei kosketa heitä. Kysyntää on ja sen mahdollistavat nämä KTM ja ATM ressukat jotka jonoksi asti tarjoavat palveluksiaan naisille.

• Mitä Helkuttia
        kdgjldjgl kirjoitti:

"Voisi vähän kärjistää, että miten te kehtaatte vaatia, jos ette tarjoa ihmisenä mitään kummempaa?"

Onko kukaan nainen tavannut koskaan miestä joka haluaisi teiltä jotain muutakin kuin seksiä? Siis mitä miehelle pitäisi olla tarjottavana? Kuka tietäisi?

• kdgjldjgl
        Mitä Helkuttia kirjoitti:

"Voisi vähän kärjistää, että miten te kehtaatte vaatia, jos ette tarjoa ihmisenä mitään kummempaa?"

Onko kukaan nainen tavannut koskaan miestä joka haluaisi teiltä jotain muutakin kuin seksiä? Siis mitä miehelle pitäisi olla tarjottavana? Kuka tietäisi?

Voisihan sen naisen kanssa viettää aikaa muuallakin kuin sängyssä, ja mielellään viihtyisi sinä aikana. Tiedostan kyllä sen, että monet miehet haluavat naisesta vain seksiä ja kodinhoitajaa.

• tätäkö pitäisi halut
        kdgjldjgl kirjoitti:

Voisihan sen naisen kanssa viettää aikaa muuallakin kuin sängyssä, ja mielellään viihtyisi sinä aikana. Tiedostan kyllä sen, että monet miehet haluavat naisesta vain seksiä ja kodinhoitajaa.

Melkoisen tyhjentävä vastaus. Ilmeisesti hyvä läpileikkaus miehen henkisestä kapasiteetista.

• kdgjldjgl
        tätäkö pitäisi halut kirjoitti:

Melkoisen tyhjentävä vastaus. Ilmeisesti hyvä läpileikkaus miehen henkisestä kapasiteetista.

Vastaus oli sopeutettu siihen edelliseen kirjoitukseen. Ja siihen, että ei ole aikaa kirjoitella mitään romaaneja. Mutta heitä nyt jotain kuittia, siitähän saa parhaat kiksit.

• poljento uusiks
        kdgjldjgl kirjoitti:

Vastaus oli sopeutettu siihen edelliseen kirjoitukseen. Ja siihen, että ei ole aikaa kirjoitella mitään romaaneja. Mutta heitä nyt jotain kuittia, siitähän saa parhaat kiksit.

Koko päivä on aikaa roikkua tällä palstalla mutta jos jostain kysytään oikeaa mielipidettä ei ole aikaa kirjoittaa. Sano vaan suoraan ettei ole halua eikä kykyä. Miehet on just tollasii, ollaan vaatimassa mutta eipä mitään anneta itse.

• kdgjldjgl
        poljento uusiks kirjoitti:

Koko päivä on aikaa roikkua tällä palstalla mutta jos jostain kysytään oikeaa mielipidettä ei ole aikaa kirjoittaa. Sano vaan suoraan ettei ole halua eikä kykyä. Miehet on just tollasii, ollaan vaatimassa mutta eipä mitään anneta itse.

Sanotaan, että haluja ei ole. Ei naisetkaan mitään yleensä ole antamassa, vaatimuksia kyllä riittää.

• poljento uusiks
        kdgjldjgl kirjoitti:

Sanotaan, että haluja ei ole. Ei naisetkaan mitään yleensä ole antamassa, vaatimuksia kyllä riittää.

niin, siitähän tässä oli kyse että mitä ne miehet haluaa.... mitä sen naisen pitäisi antaa. Ilmeisesti miehet ei tiedä itsekään. Niinkuin aina, tämäkin on vain sellaista tuuleen kylvettyä kaksinaismoralistista sanahelinää.

• jnhaw4rgsd
        poljento uusiks kirjoitti:

niin, siitähän tässä oli kyse että mitä ne miehet haluaa.... mitä sen naisen pitäisi antaa. Ilmeisesti miehet ei tiedä itsekään. Niinkuin aina, tämäkin on vain sellaista tuuleen kylvettyä kaksinaismoralistista sanahelinää.

Ei ne normaalien miesten toiveet parisuhteelta mitenkään radikaalisti naisten toiveista eroa. Se on sitten asia erikseen toivooko jokainen mies tai aina nainenkaan parisuhdetta sanan varsinaisessa merkityksessä ollenkaan.

• Holy Water

Who Cares?

• letitrip

Tuntuupahan että ne monet kiltit miehet ovat jollain tapaa negatiivisia. Ei uskalleta nauraa tai hymyillä, tärkeint on olla moraalinvartija ja hiljainen hallitsija. Usein kaikkeen liittyy viisastelu sun muu egonboostaus. Stereotyyppista tiedän

• poksuko

Niin, no, kun nyt kävelee tuolla keskustan kaduilla ja katselee eteensä, kyllä siellä vastaan tulee yllättävän paljon naisia, etenkin nuorempia, joilla on naama jo valmiiksi n@esunv@tulla. Onnistuu se hymyilemättömyys myös nykynaisilta. Että se siitä hymystä...

• ei se naurata
        poksuko kirjoitti:

Niin, no, kun nyt kävelee tuolla keskustan kaduilla ja katselee eteensä, kyllä siellä vastaan tulee yllättävän paljon naisia, etenkin nuorempia, joilla on naama jo valmiiksi n@esunv@tulla. Onnistuu se hymyilemättömyys myös nykynaisilta. Että se siitä hymystä...

Ei se hirveesti hymyilytä kun katselee tätä suomalaista miestarjontaa. Meno on kuin entisestä osuuskaupassa. Päiväykset vanhoja ja haju paha.

• gghwe34tgw

Kyllä minä itseäni pidän kilttinä, ketään en ole ainakaan lyönyt tai pettänyt, mutta joku puolituntematon saattaisi pitää aiheettomasti vaikkapa naistennaurattajana tai vähän renttunakin. Kiltteys ei ole kuitenkaan se asia, millä naisen mielenkiinnon saa herätettyä.

• itsenäisyyspäivä

Kiinnostava keskustelu ja tunnistin itseni aika monesta kirjoituksesta.
      Kilttinä ja introverttinä täytyy sanoa, että en ole, koskaan tajunnut olevani epäkohtelias sen takia etten ole koko ajan puhunut, itse ainakin yritän parhaani osallistua keskusteluihin vaikka aihe ei olisi kaikista kiinnostavin mutta aina ei tiedä mitä sanoisi.
      Varsinkin baarissa, itse ainakin kelaan baarissa koko ajan, että mitä sanoa mitä sanoa mitä sanoa ja sitten kaveri sanoo, että "hei sä et oo sanonu mitään puoleen tuntiin!" :D

"Jostain syystä rauhallisuus on kohtaamissani miehissä tarkoittanut passiivisuutta ja tuppisuuna olemista myös kahden kesken."

Itse ainakin olen tuppisuuna vain jos on enemmän ihmisiä lähellä, kahden kesken puhun paljon ja keksin aktiviteetteja.

• <3nössö

ei se kiltteys ole se ongelma, vaan se tylsyys ja karisman puute.. Jos itse olet sosiaalinen, uraorientouitunut, urheilullinen ja vieläpä nätti itsenäinen nainen lähellä 30 joka EI siis halua vaan tyytyä johonkin vaan halua jotain sitä aitoa.. Niin voin sanoa ettei Suomesta miesehdokkaita löytynyt oikeastaan yhtään.
      Surullista mutta totta.

• xoxo_xoxo

"sosiaalinen, uraorientouitunut, urheilullinen ja vieläpä nätti "

Tällaiset miehet ja naiset taitavat olla joko varattuja aika nuorella iällä, tai sitten vaihtavat naista/miestä tiheään tahtiin.

• <3nössö
        xoxo_xoxo kirjoitti:

"sosiaalinen, uraorientouitunut, urheilullinen ja vieläpä nätti "

Tällaiset miehet ja naiset taitavat olla joko varattuja aika nuorella iällä, tai sitten vaihtavat naista/miestä tiheään tahtiin.

Ei välttämättä... Eikä todellakaan kaikki :D Tollainen olettamus kertoo suppeasta ajattelutavasta.. jotkut ihmiset eivät halua kokeilla montaa väärää vaihtoehtoa vaan etsivät sitä oikeaa.. Ei ole aikaa turhuuksiin ja vääriin miehiin nimit. ;)

• yusnn

Minusta saa tällaisen kuvan ja onhan se periaatteessa tottakin. Olen päällisin puolin juuri kiltti ja tylsä. Pitää tutustua joku puoli vuotta, niin alan olla kahden kesken hauska tyyppi. Yksin siis jatketaan hamaan ikuisuuteen.

• HÄ??

Mulle sanoi kerran yksi kaunis nainen, että hän haluaa kiltin miehen ja rumemman miehen kuin minä. Siis tä??

• häm-men-tää

Luultavasti sävelsi vain jotain hämmentävää, ja totuus on siellä jossakin.

• pompompom

Siis olen tavis ja se nainen valehteli. Lopussa sanoin sille suorat sanat. Halusi vain pompottaa ja en suostunut siihen. Ikä yli 30v.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe