Pyöräilyasennon korjaus

Pyöräx

Pidin ennen pyöräilystä, mutta nyt se mietityttää. Tulenko sillä enää ajamaan. Niska ja hartiat nousevat kapinaan, siis kipeytyvät pienenkin lenkin jälkeen 5- 10 km. Laitanko pyörän myyntiin ja olen ilman pyörää vai laskenko penkkiä ihan alas että tanko olisi sitten sopivalla korkeudella. Vai täytyy tankoa nostaa ja miten se tapahtuu kun omassa tangon kannattimessa ei ole enää nostovaraa? Syksy olisi myös ihanaa pyöräily aikaa. Ilman on niin ihanan kuulaat ei helle haittaa.

15

4669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietää näkemättä

      Jos "ennen" oli vuosikymmeniä sitten, asia on hankala. Jos sinulla on uusi pyörä, siinä alkavat neuvot myös olla aika vähänä. Pyörän rungon on oltava sellainen, että ajoasento asettuu itsekseen sinulle sopivaksi. Yksityiskohtia voi säätää vähän mutta ei loputtomiin.

      Istuimen laskeminen ei ratkaise mitään. Se tekee vain polkemisen tolkuttoman raskaaksi kun mennään pois optimikorkeudelta. Ohjaustangon nostaminen nostovaran loputtua onnistuu enää kahdella tavalla: osta pidempi ohjaustangon kannatin tai vaihda tanko, joka on itse korkeampi. Niitä molempia saa pyöräliikkeestä.

      Paras paikka hankkia pyörä, jossa on (kaipaamasi?) aika pysty ajoasento on kierrätyskeskus tms. Sieltä löytyy vanhalla mitoituksella tehtyjä pyöriä kunnostettuna ja valmiina ajoon. Nykymitoitus laittaa kaikki ajamaan kädet edessä, niska kyyryssä kuin apina. Ei ihme, että sattuu...

    • pyöräilyn iloa

      Saatko säädettyä satulaa yhtään eteen tai taaksepäin? tuleeko Painoa liikaa käsille/hartioille?
      Voisko vaihtaa erilaisen ohjaustankon tai laittaa lisäkahvat?
      Kokeile kaverin erilaisella pyörällä samanlaista lenkkiä, auttaako?

      • pystympään

        Minulla on hieman sama ongelma, eli pitäisi saada ohjaustanko ylemmäksi. Mutta koska fillarissani ei stemmin korkeutta käsittääkseni voi säätää, niin saako niitä hankittua pitempiä?


      • Mukavaa menoa
        pystympään kirjoitti:

        Minulla on hieman sama ongelma, eli pitäisi saada ohjaustanko ylemmäksi. Mutta koska fillarissani ei stemmin korkeutta käsittääkseni voi säätää, niin saako niitä hankittua pitempiä?

        Mainiota nojapyörää ajokiksi, ei kipeydy paikat ja ajoasento on optimaalinen, kuin kotisohvalla!
        Katso kuvia youtubesta hakusanalla Recumbents


      • Kokenut pyöräilijä
        pystympään kirjoitti:

        Minulla on hieman sama ongelma, eli pitäisi saada ohjaustanko ylemmäksi. Mutta koska fillarissani ei stemmin korkeutta käsittääkseni voi säätää, niin saako niitä hankittua pitempiä?

        Tangon pitää olla viitisen senttiä satulan alapuolella, jotta asento on tasapainoinen ja mukava. Muuten puutuu perse.


      • Trolliko???
        Kokenut pyöräilijä kirjoitti:

        Tangon pitää olla viitisen senttiä satulan alapuolella, jotta asento on tasapainoinen ja mukava. Muuten puutuu perse.

        Jos tuo ei ole trolli, niin mikä on syynä. Yksi hyvä veikkaus on liian pitkä runko. Stemmiä lyhentämällä asian voi saada kohdalleen, mutta käytännössä säätövaraa on hyvin vähän.

        Toinen vaihtoehto on halpa alumiini- tai joustohaarukka, joka hakkaa käsille. Halpaan romuun harvoin kannattaa vaihtaa hyvää haarukkaa, joten pyörän voi myydä jonkun muun riesaksi.


      • Mukavaa menoa kirjoitti:

        Mainiota nojapyörää ajokiksi, ei kipeydy paikat ja ajoasento on optimaalinen, kuin kotisohvalla!
        Katso kuvia youtubesta hakusanalla Recumbents

        Olen ajanut erilaisilla pystypyörillä vuosikymmeniä ja satoja tuhansia kilometrejä. Hyvällä lihaskunnolla (punttisali), venyttelyllä ja pyörän säätöjen optimoinnilla, satulan ja ohjaustangon virittelyllä saa pyöräilyn "siedettäväksi", loistavakin kuntoiluksi ja käyttöajoksi, mutta silti: pystypyörä on ihan pohjimmiltaan aina epäergoniminen kompromissi. Ainoa varma ratkaisu on nojapyörä. Vuosi ja 3kk trikellä on tämän todistanut: ajaminen on AINA nautintoa, mistään ei koske (alussa koski polvista, ei enään).


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Yusa kirjoitti:

        Olen ajanut erilaisilla pystypyörillä vuosikymmeniä ja satoja tuhansia kilometrejä. Hyvällä lihaskunnolla (punttisali), venyttelyllä ja pyörän säätöjen optimoinnilla, satulan ja ohjaustangon virittelyllä saa pyöräilyn "siedettäväksi", loistavakin kuntoiluksi ja käyttöajoksi, mutta silti: pystypyörä on ihan pohjimmiltaan aina epäergoniminen kompromissi. Ainoa varma ratkaisu on nojapyörä. Vuosi ja 3kk trikellä on tämän todistanut: ajaminen on AINA nautintoa, mistään ei koske (alussa koski polvista, ei enään).

        Olisin taipuvainen vähän samaan ajatukseen. Jos maantiepyörä eri muodoissaan ei ole se oikea, niin nojakki on ainoa todellinen vaihtoehto, kun ajetaan tiellä. Molemmilla on omat vahvuutensa.


      • myös kokenut
        Kokenut pyöräilijä kirjoitti:

        Tangon pitää olla viitisen senttiä satulan alapuolella, jotta asento on tasapainoinen ja mukava. Muuten puutuu perse.

        pyöräilijä minäkin ! itselläni ohjaustanko 15 senttiä alempana kuin satula, eikä mistään kolota tai satu. Pystyasennossa kaikki paino selän päällä, jolloin "selkävaivainen" varmasti saa uusia kipuja !! Ammattilaisen tekemä / säätämä pyörä toimii. Teeseitsemiehet ovat ihan oma lukunsa, kuten tuossa jo on aikaisemmin jo kerrottu.


    • Vähän jelppiä

      Koita saada apua. Noissa ideoissasi asennon "parantamiseksi" ei ole mitään järkeä. :) Tarvitset kokeneemman apua.

      • atlatl

        ...neuvoa että tangon pitäisi olla alempana kuin satulan.Sehän nimen omaan on syynä moniin selkäongelmiin.
        Jos vaivoja on niin mieluummin nostaa ohjausta ylemmäksi kuin satula on...
        Itse en voi ajaa kovinkaan pitkälle jos etuosa olisi istuinta matalempana...

        Mutta tyylinsä kullakin.

        Ihmetyttää vaan että nämä "kilpapyöräilijät" katsovat olevansa aina oikeassa.

        Kokeile itse kaikki mahdollinen ja sitten mene johonkin alan liikkeeseen ja kysy lisää.
        Älä luovuta vähällä, sillä pyöräily on hyvä laji.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        atlatl kirjoitti:

        ...neuvoa että tangon pitäisi olla alempana kuin satulan.Sehän nimen omaan on syynä moniin selkäongelmiin.
        Jos vaivoja on niin mieluummin nostaa ohjausta ylemmäksi kuin satula on...
        Itse en voi ajaa kovinkaan pitkälle jos etuosa olisi istuinta matalempana...

        Mutta tyylinsä kullakin.

        Ihmetyttää vaan että nämä "kilpapyöräilijät" katsovat olevansa aina oikeassa.

        Kokeile itse kaikki mahdollinen ja sitten mene johonkin alan liikkeeseen ja kysy lisää.
        Älä luovuta vähällä, sillä pyöräily on hyvä laji.

        "......neuvoa että tangon pitäisi olla alempana kuin satulan.Sehän nimen omaan on syynä moniin selkäongelmiin..."

        Niin se vain on. :) ajoasennon tulee olla tasapainoinen. Liian pysty ajoasento yhdistettynä vielä kovaan alumiinirunkoon, tekee pahaa selälle. Tuohon kun vielä lisää huonot kiekot, niin ei ole ihme, että selkä on kipeä. Tämän takia maantiellä lenkkeilevät päätyvät lopulta hiilikuitu- tai teräsrunkoiseen maantiepyörään, jotkut nojakkiin.

        Itse en ole kilpapyöräilijä. Olen kuntoilumielessä lenkkeilevä. Ajan pääosan lenkeistä maantiepyörällä. Toki omistan crossarin, mummiksen ja maastopyöränkin.

        Kilpapyöräilijä taas voi ajaa kilpaa kovin monenlaisella pyörällä: maantiepyörällä, maastopyörällä, crossarilla jne. Maastopyöriä taas on kovin erilaisia eri kilpailumuotoihin.


    • Nishiki 401
      • Joo, siis ei

        Pennuilla on noita. Aivan hirveät ajoasennot. :( Rungot ovat alumiinikankea, joka on tolkuttoman kovaa.

        Nishikin pyöristä SL1 on kiinostava kaupunkipyörä, mutta siitä joutuu vaihtamaan takakiekon. Roadmaster on siistiä suunnittelua ja työtä, mutta alurunkoisena ei kannata kehua ketjussa, jossa puhutaan selkävaivoista.


      • Keskeisimmät asiat:
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Pennuilla on noita. Aivan hirveät ajoasennot. :( Rungot ovat alumiinikankea, joka on tolkuttoman kovaa.

        Nishikin pyöristä SL1 on kiinostava kaupunkipyörä, mutta siitä joutuu vaihtamaan takakiekon. Roadmaster on siistiä suunnittelua ja työtä, mutta alurunkoisena ei kannata kehua ketjussa, jossa puhutaan selkävaivoista.

        - teräs- tai kuiturunko
        - riittävän matala ajoasento
        - oikean pituinen pyörä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1215
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      777
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      749
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe