Halvat vihannekset

parappa

Terve!

Olen tässä katellut noita vihannestuotteita ja niiden alpuperiä. Mahtaako kotimainen olla parempaa kuin ulkomainen? Siis laadultaan. Mutta eräs toinen seikka joka näissä todella askerruttaa on torjuntaaine- ja lannoite jäämät sekä ympäristömyrkyt.

Eli onko halvemmissa/edullisemmissa kasviksissa enemmän myrkkyjä kuin kalliimmissa? Siis halpaserjalaiset vs. edulliset kaupan omat merkit vs. merkkituotteet. Ja sitten vielä ne erot kotimaisten ja ulkomaisten välillä.

Tarkastellut olen etupäässä pakastevihanneksia ja niiden sekoituksia, niiden edullisuuden ja helppouden vuoksi.

Olen katsellut että monet esim. S-ryhmän Rainbow-vihannekset tulevat Belgiasta. Mikä tähän mahtaa olla syynä? Onko juuri Belgissa/Alankomaissa tehotuotantoa ja saasteita paljon? Samaten taitavat Lidlin vihannekset tulla sieltä. Luulisi että ein niin pienessä maassa ole edes tilaa kasvattaa vihanneksia.

Toinen huomattava seikka on se että kotimaistenkaan merkkien alla myydyt vihannekset eivät useinkaan ole suomalaisia. Syynä on toki hinta, mutta myös se että niitä kaikki lajeja ei kasva Suomessa esim. maissi. Että ei kannata luulla että olisivat suomalaisia. Mutta mistä mahtavat nämä sitten tulla? Ei lue pakkauksissa.

3

1039

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rehuja lautaselle

Samaa olen miettinyt. Nyt kun torit pukkaa kotimaista, olen niitä sieltä haalinut.
      Erikseen sitten nk luomutuoteet - kaliimmasta päästä.
      Pakasteita en käytä. kun ei tietoa alkuperämaasta.

• organic?

Itse ostan nykyään pelkästään kotimaisia pakastevihanneksia. Jotenkin vaan epäilyttää noi ulkomaalaiset. En osta ikinä esim puolalaisia. Yleensäkkin kaikki mitkä tulee vähänkin läheltä Tsernobyliä ei oikein innosta.
      Olen joskus kyllä varmasti ostanut jotain belgialaisia ja alankomaalaisia pakasteita. Ei ole mitään tietoa nuista torjunta-aineista. Ei tosin ole kyllä mitään tietoa kotimaistenkaan vihannesten torjunta-aine määristä. Jos vain olisi tarpeeksi rahaa ostaisin kaiken luomuna. Ärsyttää todella paljon kun nykyään kaikki on vaan tehotuotannossa. Ikinä ei voi sanoa varmaksi että mitä syö. :(

• Kokenut kuluttaja

Täyttä bluffia tämä kotimaisten pakastevihannesten paremmuus. Ulkomaisissa ei ole mitään vikaa ja kotimaisten valmistajien tuotteissa on käytetty paljon ulkomaisia, halvoista maista ostettuja raaka-aineita. Joutsenmerkeillä ym. yritetään luoda mielikuvaa puhtaasta kotimaisesta laadusta, mutta tähän paremmuuteen uskovat vain todella herkkäuskoiset kuluttajat.
        Suosittelen ostamaan ulkomaisia valmisteita. Ne ovat laadullisesti vähintään yhtä hyviä kuin kotimaiset, usein parempiakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe