minun reseptini

pizzaa vääntämään

Olen vasta viime vuosina innostunut enemmän ja enemmän kokkailemaan, joten erilaiset netin reseptit ovat olleet aluksi tärkeitä minulle. Nyttemmin, kun on jo vähän kokemusta ja taitoa kertynyt, niin laitetaan jakoon yksi omani, jos vaikka joku toinen saisi siitä puolestaan iloa ja apua. Ensimmäiset pizzani ovat olleet varsin järkyttäviä, mutta hiljalleen löytyi oikeat jutut ja tänä päivänä minun täytyy viedä hyväksi kokemani ainekset aina ulkomaille asti tuttavien luona vieraillessa, jotta voin täyttää heidän toiveet. Tänä päivänä, kun aika moni tykkää pizzastani.

Meitsin pohja:
1 dl lämmintä vettä
1/2 ps kuivahiivaa
1 rkl öljyä
1/3 tl suolaa
1 tl paprikajauhetta
vehnäjauhoa niin paljon, että tulee hyvä taikina (ehkäpä 3 dl?). voi olla esim. 1 dl durum-jauhoa, mutta en ole pakolliseksi kokenut.

Sitten vaan kohottamaan taikinaa puoli tuntia.

Moniin pohjiin nähden tuossa on vähän suolaa, mutta makua antaa paprika-jauhe ja siitä moni on tykännyt ja kysynyt pohjan reseptiä. Mun mielestä paljon helpompi ja "turvallisempi" tapa antaa maku pohjaan. Antaa myös punertavan värin, joka mielestäni on hauska. Joka tpaauksessa tuosta pohjasta on monet tykänneet. Tuosta määrästä AIVAN ohut pohja. Riittää hyvin isoon pellilliseen.

Luonnollisesti tomaattimurskaa pohjan päälle aina OHUT, mutta kattava kerros antamaan kosteutta ja makua.

Täytteitä toki maun mukaan, mutta etenkin, kun tyttökaverrini tykkää quatro formaggi-pizzasta, on tullut havaittua erityisen hyvin, että juusto se on, mikä antaa pizalle sen perusmaun. Itse käytän valion pizza-juusto perusjuustona. Ei kaikkein halvinta, mutta mielestäni hyvää. Päälle kannattaa laittaa vähän mozarellaa ja maun mukaan aurajuustoa ja on hyvä peruspohja laittaa vaikka mitä.

Kuitenkin juustoisen täytekavalkadin kruunaa ehdottomasti vuohenjuusto! Sitä ku ripottelee vähän pienempinä ja isompina paloina niin tytöltä tulee varmasti, jos sitä puolta ajattelee :p

Itse tykkään laittaa lsäksi pepperonia, chiliä jne. täytteeksi. Tulee vähän miehisempi maku. Tuota paistelee sen 10 min. 225:ssä ja siinäpä se. Sinänsä hyvin yksinkertainen, mutta jotenkin vain on ollut maaginen. Uskallan jopa itse sanoa, että on hyvä pizza ja eipä ole juuri tullut parempaa maistettua ja samaa on useampi sanonut, joten kait tässä jotain sitten on yksinkertaisuudestaan huolimatta.

1

824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä mausteita

Parmesaanijauhe tai vastaava italialainen vahvanmakuinen pastajuustojauhe on paras pizzamauste, kun sitä hiukan ripottelee emmentalin tai mieluummin tuoreen mozzarellan tms. perusjuuston lisäksi. Siitä tulee tyypillinen hyvälle pizzeriapizzalle ominainen veden kielelle saava maku.

Sen sijaan kaikenlaiset pizzamaustesekoitukset ym. ovat ällöttäviä.
      Suolaa ja luraus oliiviöljyä mausteeksi ja ehkä vähän tuoretta basilikaakin, mutta kaupan pizzamaustesekoituksilla ja kuivayrttimausteilla ym. ei pidä hyvää pizzaa pilata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      228
      3935
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      138
      1404
    5. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      126
      925
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      909
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      890
    8. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      747
    9. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      726
    10. Mara&Esko gaalassa jälleen

Onkohan expariskunta taas tulossa yhdessä punaiselle matolle etuilemaan?? Heillähän on omasta mielestään oikeus, ovat He
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      697
    Aihe