Hinta/laatu ja perustelut vaimolle

pari pyörää

Elikkä......perheestä löytyy tällä hetkellä yksi toimiva pyörä (Helkama Aino) ja kun vaimon ehdotuksesta alkanut tulla mieleen ajatus jos vaikkapa ensi keväänä aloittaisi retkeily painotteista pyöräilyharrastusta on edessä melkoisen vaikea valinta.... Pitäisi ostaa pyörä ja vieläpä kaksi sekä kuljettaa matkassa pari vuotiasta "natiaista" .. :-)

Vaimo tietysti sitä mieltä että meidän ajomäärällä se halvin siedettävän näköinen pyörä riittää ja tietysti sitä itsekin miettii että mitä eroa on parista sadasta kuuteen tai tonniin mentäessä. Asiaa mutkistaa vielä sekin että vaimo jopa väläytellyt ideaa kärryn perään laittamisesta ja pidemmistäkin retkistä ja ainakin tässä vaiheessa minä alan miettiä 'biltema/Yosemite" yhdistelmän toimivuutta.

Hybridi/retkipyörä varmaan se josta lähdetään hakemaan sopivaa mutta paljonko tarvitaan rahaa että löytyy pienellä näpräämisellä kasassa pysyvä ja toimiva paketti, huoltoa en pelkää koska tekniikka ei ole vierasta mutta heti hajoavia osia en haluaisi.

Ilmeisesti Shimanon vaihteisto puolella ainakin Hybrideissä kannattanee aloittaa niin että koko sarja vähintää tuo Deore vai miten on? Joustokeula kannattaa unohtaa halvemmissa vai? Entäpä teräs/alumiini runko? Levyjarrut vastaan V-jarrut?

Minä olen noin 182/90 ja vaimo 165/55

Tiedän että heti jos haetaan hieman kalliimpaa pyörää alkaa vaimo epäillä että minulle pitää olla se markkinoiden hienoin ja kallein joten kun ehdotatta niin perustelkaapa miksi ei halvinta vaihtoehtoa.

Hinnaltaan tietysti mahdollisimman edullinen mutta tiedän että jos edes kuvitellaan ajatusta pidemmistä retkistä kannattaa pyörään varmasti hieman satsata.

Joitain hieman edullisempia malleja tullut netissä vastaankin.....esim. Insera reflex ja Reflex EVO sekä Focus BLUE RIDGE DISC.... Pari jos mainitsee.

Laittakaapa ehdotusta.....Kevääseen on aikaa....

45

1739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei muuta kuin...

      Joku perusretkipyötä, kuten SURLY LHT, Cicli B Cross Trekking, KONA Sutra tai Rossano Touring 105 yms. ovat järkevä valinta. Myös monet edulliset cyclocrossarit on tehty käytännössä retkipyöriksi sopivien pyörien runkoihin, joten niitäkin kannattaa katsella. Joka tapauksessa nyt on juuri oikea aika hankkia pyörä. Ostamalla kaksi pyörää yhtä aikaa, voi olla mahdollisuus vähän jopa neuvotella hinnasta.

    • OLMOilija

      Halvin vaihtoehto tällä hetkellä kotimaassa ollee GT:n teräsrunkoinen retkipyörä. Sitä myy mm. Kauppaveljet ja pyorahuolto.com. Itse en ainakaan ole keksinyt edullisempaa käyttökelpoista ratkaisua. Pyörästä tehdään vain kolmea runkokokoa, mutta ne saattaisivat osua kohdalleen. Kävin itse hipelöimässä sellaista, mutta olen sen verran pidempi, ettei suurinkaan koko ollut riittävän suuri minulle, joten kauppoja ei syntynyt.

      http://www.gtbicycles.com/peace-9r-multi-803

      Mistä en itse pidä tuossa setissä, on jenkkityyliset tangonpäävaihtajat. Kannattaa kysyä, mitä pyörä maksaa normaaleilla kahvavaihtajilla varustettuna. Teknisesti vaihto on mahdollinen.

      Vakiorenkaina on 35mm, joka on vähän turhan järeä, jos ajaa kevyillä lasteilla. Sopivampi olisi 32mm tai jopa 28mm.

      Joillekkin Deore on ylitsepääsemätön este. He haluavat retkipyörän ehdottomasti maantieosasarjalla. Minusta se on hieman makukysymys, vaikka itse kieltämättä pidän maantiesarjaa parempana vaihtoehtona.

      Lukkopolkimet ja trekkingtyyppiset kengät kannattaa hankkia saman tien. Niillä polkeminen on paljon mielyttävämpää. Trekkingkengillä pystyy myös kävelemään. Muusta varustuksesta kypärä totta kai, samoin pyöräilyhousut. Sadetakki ja ajopaita ovat jo sellaisia makukysymyksiä. Perus työkalut ja varasisärengas kannattaa hankkia myös. Pyörään kannattaa ottaa myös kaikki pullotelineet, joille rungossa on paikka. Nesteenkulutus nättinä kesäpäivänä on huimaa.

      Täysi retkisetti laukkuja on: tankolaukku, sivulaukut, etulaukut ja satulalaukku. Jos tarkoitus on tehdä vain pieniä retkiä lähiympäristöön, niin tankolaukku tavaroille ja satulalaukku työkaluille ovat tärkeimmät. Jos ajatte useamman päivän retkiä, niin sitten joko sivu- ja etulaukut tai sitten toiselle peräkärry tavaroille.

      Noista mainitsemistasi pyöristä Inserat ovat juuri sitä itseään. Niiden osalta kannattaa vähän vilkaista osia, mistä ne oikeasti on tehty. Mainostavat takavaihtajan mallilla. Juuri tuon Focuksenkin jättäisin kauppaan. Inseralta tulee lähinnä mieleen CC7000 ja Focukselta Mares sekä Thron, joista voisi olla tuohon käyttöön. Viimeksimainittu on noita saksalaistyyppisiä trekkingpyöriä, joiden päälle en itse ymmärrä.

    • Helkama Aino, kolmivaihteisena tämän päivän hinta hieman yli 600 euroa ja seiskavaihteinen hieman alle 700 euroa.

      Nyt syksyllä moni pyöräilykauppa myy alennuksella pyöriä.

      Chimanan vaihteisto taas sisältää monta vaihtoehtoa, halvemmat toimii huonommin mitä kalliimmat.

      • boystoys

        Ei avaajalle eikä vastaajille kettuiluna mutta ympärivuotisena pyöräilijänä on ihan uskomaton kokemus lukea palstaa monttu auki ja välineharrastajien tapaa "harrastaa" pyöräilyä...?? Kerta toisensa jälkeen vetää ihan hiljaiseksi. Ihan niin uskomatonta että asia pitää käydä satunnaisesti toteamassa aina uudestaan ja uudestaan. Ei mene ymmärrykseen ei sitten millään. Kyllä minä nyt laadun tunnistan, tyhmä en ole mutta kyllä kaupansetä iloitsee suuresti näistä varuste ja välineharrastajista. Loistavasti on mennyt markkinointi perille kohderyhmäänsä.

        Avaajalle.
        Peruspyörät 3-7 vaihteella riittää ihan hyvin. Blingblingkalustolla et tee mitään jos meinaat että vaimo ja jälkikasvu lähtee kanssasi toisenkin kerran ajolenkille.
        Tietty summa kannattaa sijoittaa mieluummin kalliimpaan peruspyörään kuin esim. halpaan hydridiin. Siinä nämä penskat ovat oikeassa mutta suhteellisuuden taju on kadotettu jo aikoja sitten.

        Taidat hakea hyviä tekosyitä ITSELLESI etkä niinkään vaimollesi hankkiaksesi kalliimpaa kalustoa? Poikien ja miesten lelut erottaa hinnasta.


      • 21
        boystoys kirjoitti:

        Ei avaajalle eikä vastaajille kettuiluna mutta ympärivuotisena pyöräilijänä on ihan uskomaton kokemus lukea palstaa monttu auki ja välineharrastajien tapaa "harrastaa" pyöräilyä...?? Kerta toisensa jälkeen vetää ihan hiljaiseksi. Ihan niin uskomatonta että asia pitää käydä satunnaisesti toteamassa aina uudestaan ja uudestaan. Ei mene ymmärrykseen ei sitten millään. Kyllä minä nyt laadun tunnistan, tyhmä en ole mutta kyllä kaupansetä iloitsee suuresti näistä varuste ja välineharrastajista. Loistavasti on mennyt markkinointi perille kohderyhmäänsä.

        Avaajalle.
        Peruspyörät 3-7 vaihteella riittää ihan hyvin. Blingblingkalustolla et tee mitään jos meinaat että vaimo ja jälkikasvu lähtee kanssasi toisenkin kerran ajolenkille.
        Tietty summa kannattaa sijoittaa mieluummin kalliimpaan peruspyörään kuin esim. halpaan hydridiin. Siinä nämä penskat ovat oikeassa mutta suhteellisuuden taju on kadotettu jo aikoja sitten.

        Taidat hakea hyviä tekosyitä ITSELLESI etkä niinkään vaimollesi hankkiaksesi kalliimpaa kalustoa? Poikien ja miesten lelut erottaa hinnasta.

        "Ei avaajalle eikä vastaajille kettuiluna mutta ympärivuotisena pyöräilijänä on ihan uskomaton kokemus lukea palstaa monttu auki ja välineharrastajien tapaa "harrastaa" pyöräilyä...??"

        Sama tyyppihän näissä keskusteluissa vaikuttaisi aina olevan ajamassa tätä välineurheilun ilosanomaa. Mikä lie motiivina.


      • Lets Zumba!
        21 kirjoitti:

        "Ei avaajalle eikä vastaajille kettuiluna mutta ympärivuotisena pyöräilijänä on ihan uskomaton kokemus lukea palstaa monttu auki ja välineharrastajien tapaa "harrastaa" pyöräilyä...??"

        Sama tyyppihän näissä keskusteluissa vaikuttaisi aina olevan ajamassa tätä välineurheilun ilosanomaa. Mikä lie motiivina.

        Ai tälläkin palstalla on omat trollinsa?


      • Kaikki suhteellista
        21 kirjoitti:

        "Ei avaajalle eikä vastaajille kettuiluna mutta ympärivuotisena pyöräilijänä on ihan uskomaton kokemus lukea palstaa monttu auki ja välineharrastajien tapaa "harrastaa" pyöräilyä...??"

        Sama tyyppihän näissä keskusteluissa vaikuttaisi aina olevan ajamassa tätä välineurheilun ilosanomaa. Mikä lie motiivina.

        Jep ja joku hybrikauppias säestää joka kerta yrittämällä kertoa, että hybridi on maailman paras valinta.

        Toisaalta itse ajan eniten maantiepyörällä ja ymmärrän tuota maantienäkökantaakin. Omani tosin ei ole mikään hipo, vaikka kuitua onkin pehmittämässä menoa. Ei sitä oikein viitsi lähteä työmatkalle tai lenkille huonolla pyörällä, kun on joskus kokeillut vähän parempaa. ;)


      • 18
        Kaikki suhteellista kirjoitti:

        Jep ja joku hybrikauppias säestää joka kerta yrittämällä kertoa, että hybridi on maailman paras valinta.

        Toisaalta itse ajan eniten maantiepyörällä ja ymmärrän tuota maantienäkökantaakin. Omani tosin ei ole mikään hipo, vaikka kuitua onkin pehmittämässä menoa. Ei sitä oikein viitsi lähteä työmatkalle tai lenkille huonolla pyörällä, kun on joskus kokeillut vähän parempaa. ;)

        Jep, ja salaliittoteoriat hybrideistä ja niiden myyjistä kuuluvat myös kuvioon.


      • Singlespeed
        18 kirjoitti:

        Jep, ja salaliittoteoriat hybrideistä ja niiden myyjistä kuuluvat myös kuvioon.

        Palsta on rauhoittunut aika paljon parin viime vuoden aikana! Sitä ennen tämä oli puhdas parin kolmen romupyöriä myyvät hopottajan palsta. Anakin kahdella roskaa myyvällä ketjulla oli täällä ammattimaiset mainostajat.

        Nyt tilanne on paljon parempi. Totta kai mukana on yhä provoilijoita, mutta onneksi myös ihan asiallisia vastauksia antavia harrastajia. Jonkin verran totta kai näkemyserot haittaavat keskustelua. Joillekkin vain on niin vaikea ymmärtää, ettei maastopyörä sovi asfaltille tai että halvin järkevä maastopyörä maksaa 1500€. Linja on kuitenkin kokonaisuutena parantunut viimeisen kahden vuoden aikana huimasti.

        Crossariosaamista täällä on riittävästi. Samoin muutama sinkula- ja fixikuski. Maasto- ja maantiepyöräosaamista on ilman muuta. Vähitellen yhä useampi ymmärtää, ettei kuorma-autolla voiteta formulakisoja, eikä F1:llä kannata yrittää soralastin kuljettamista. :)


      • boystoys kirjoitti:

        Ei avaajalle eikä vastaajille kettuiluna mutta ympärivuotisena pyöräilijänä on ihan uskomaton kokemus lukea palstaa monttu auki ja välineharrastajien tapaa "harrastaa" pyöräilyä...?? Kerta toisensa jälkeen vetää ihan hiljaiseksi. Ihan niin uskomatonta että asia pitää käydä satunnaisesti toteamassa aina uudestaan ja uudestaan. Ei mene ymmärrykseen ei sitten millään. Kyllä minä nyt laadun tunnistan, tyhmä en ole mutta kyllä kaupansetä iloitsee suuresti näistä varuste ja välineharrastajista. Loistavasti on mennyt markkinointi perille kohderyhmäänsä.

        Avaajalle.
        Peruspyörät 3-7 vaihteella riittää ihan hyvin. Blingblingkalustolla et tee mitään jos meinaat että vaimo ja jälkikasvu lähtee kanssasi toisenkin kerran ajolenkille.
        Tietty summa kannattaa sijoittaa mieluummin kalliimpaan peruspyörään kuin esim. halpaan hydridiin. Siinä nämä penskat ovat oikeassa mutta suhteellisuuden taju on kadotettu jo aikoja sitten.

        Taidat hakea hyviä tekosyitä ITSELLESI etkä niinkään vaimollesi hankkiaksesi kalliimpaa kalustoa? Poikien ja miesten lelut erottaa hinnasta.

        näkisin, että paras vaihtoehto on 7 vaihteinen.
        Kolmivaihteisen suurin vika on siinä, että tarvitsee vahvat pohkeet, mikäli tasasella ja loivassa ylämäessä haluaa ajaa 2 vaihteella. 3 vaihde on tavallista pyöräilijää ajatellen pelkkään alamäkeen. Yleensä alamäissä palaudutaan.

        Itselläni kun sattuu varapyöränä olemaan juuri 3 vaihteinen.

        Niin, aloittajan vaimolla on Helkama Aino, tosin ei kertonut vaihteilla vai ilman ottaa toisen.


        Onhan niitä retkifillareisteja nähty, missä mies polkee hyvinhuolletulla 21 vaihteisella ja vaimo/avo polkee ränsistynyttä peruspyörää.


    • Best bike ever

      Yosemiten sinkula on ainoa ns. edullisempi merkki, jonka varaan nykyään enää kannattaa laskea. Kilpailevista merkeistä moni on alkaen hinnat mallistollaan täyttä sekundaa. Jos niiden maalipintaan tulee lohkeama niin ne murenevat ja ruostuvat heti. Yosemitellä pääsee ja se on aina positiivinen yllätys omistajalleen. Ja siinä on kiinnitetty huomiota siihen, että sen osat ovat laadukkaat. Eivätkä rimpulat kuten monessa muussa merkissä ja mallissa.

      • päläpäläpäläpppä

        Todellisuudessa Yosemite on kallis pyörä. Puolen vuoden välein kaatopaikalle ja uusi tilalle. Kyllä siinä vuosien varrella euroja palaa.


      • xc-trails

    • Nishiki 401

      tyytyväinen Nishiki 401 ajaja takana keväästä 3000km. Tuosta löytyy hyvä ajoasento myös lastenistuimen kanssa ja ilman sitä istuinta.

      • Nishikin parhaita

        Tuo on Nishikin parhaita malleja. Vähän painava ehkä yleispyöräksi, mutta monella tapaa siedettävä. Stemmi, satula (joillekin) ja ehkä polkimet vaihtamalla saa siitä ihan hyvän lyhyiden matkojen rassin


    • Oivanisti

      Ainohan teillä jo on, niin että siihen rinnalle Oiva.
      Siinä teille eliniäksenne fillareita. Takuulla.

    • R54443

      noi kippuratankoiset pyörät on tosi kovia käyttää, korkeapaineiset kapeat renkaat, jatkuva säädöntarve ja vaikea ajoasento soveltuvat kyllä maantien laitaan mutta kaupunkiolosuhteissa leikkii hengellään tällaisella pyörällä.Kannattaa valita pyörä käyttötarkoituksen mukaan ja sinun tarpeeseesi joku kaupunkipyörä tai hybridipyörä on kyllä paras.Levyjarrut ehdottomasti kun vaativat vähemmän huoltoa ja kestävät pidempään.Biltemarojut jättäisin omaan arvoonsa.

      • heh heh

        "noi kippuratankoiset pyörät on tosi kovia käyttää..."

        Paljonkos tällä pellellä on kilomettrejä takana, kun noin syvällä rintaäänellä kirjoittelee ihan puuta heinää? :D Ymmärrät polkupyörän tekniikasta juuri saman verran kuin sika helmistä. ;)

        Pyörän kovuuteen vaikuttaa eniten tietysti runko ja haarukka. Halpisten alumiinikangesta tehdyt rungot varustettuna alumiini tai pahimmassa tapauksessa "joustohaarukalla" ovat kovia. Seuraavaksi eniten vaikuttaa kiekkojen laatu. Se on yllättävänkin suuri tekijä!

        Käyttötarkoituksen ratkaisevuudesta olet oikessa. Tosin johtopäätöksesi, kun vertaa alkuperäisen kysyjän spekseihin, on väärä. Todennäköisesti paras vaihtoehto on retkipyörä.

        http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=m&menu=4&malli=mallit&id=touring_105_2010

        Jos haetaan pehmeää pyörää, ei osteta alumiinikangesta tehtyä hybridiä. Teräs ja hiilikuitu ovat kohtuuhintaiset, mukavat materiaalit. Halvin, mitä on tullut silmiin tänä syksynä, on GT:

        http://www.gtbicycles.com/peace-9r-multi-803

        Itse vaihdattaisin tuosta liikkeessä vaihtajat kahvavaihtajiksi. En oikein arvosta tuota amerikkalaista tapaa toteuttaa retkipyörät tangonpäävaihtajilla. Se sopii erämaihin, mutta Euroopassa se on hätävarjelun lioittelua.


      • -
        heh heh kirjoitti:

        "noi kippuratankoiset pyörät on tosi kovia käyttää..."

        Paljonkos tällä pellellä on kilomettrejä takana, kun noin syvällä rintaäänellä kirjoittelee ihan puuta heinää? :D Ymmärrät polkupyörän tekniikasta juuri saman verran kuin sika helmistä. ;)

        Pyörän kovuuteen vaikuttaa eniten tietysti runko ja haarukka. Halpisten alumiinikangesta tehdyt rungot varustettuna alumiini tai pahimmassa tapauksessa "joustohaarukalla" ovat kovia. Seuraavaksi eniten vaikuttaa kiekkojen laatu. Se on yllättävänkin suuri tekijä!

        Käyttötarkoituksen ratkaisevuudesta olet oikessa. Tosin johtopäätöksesi, kun vertaa alkuperäisen kysyjän spekseihin, on väärä. Todennäköisesti paras vaihtoehto on retkipyörä.

        http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=m&menu=4&malli=mallit&id=touring_105_2010

        Jos haetaan pehmeää pyörää, ei osteta alumiinikangesta tehtyä hybridiä. Teräs ja hiilikuitu ovat kohtuuhintaiset, mukavat materiaalit. Halvin, mitä on tullut silmiin tänä syksynä, on GT:

        http://www.gtbicycles.com/peace-9r-multi-803

        Itse vaihdattaisin tuosta liikkeessä vaihtajat kahvavaihtajiksi. En oikein arvosta tuota amerikkalaista tapaa toteuttaa retkipyörät tangonpäävaihtajilla. Se sopii erämaihin, mutta Euroopassa se on hätävarjelun lioittelua.

        Hiilarihaarukka hiilarirunko 23mm renkaat 8bar ja kyllä, kyyti on kovempi kuin missä tahansa yleispyörässä, jossa 35mm renkaat 3,5 barin paineilla.

        "Itse vaihdattaisin tuosta liikkeessä vaihtajat kahvavaihtajiksi."

        Ja kuinka paljon paukkuu sti-vaihtajista lisää hintaa budjettiin, 250e/pyörä?


      • Kuitua pitää olla
        - kirjoitti:

        Hiilarihaarukka hiilarirunko 23mm renkaat 8bar ja kyllä, kyyti on kovempi kuin missä tahansa yleispyörässä, jossa 35mm renkaat 3,5 barin paineilla.

        "Itse vaihdattaisin tuosta liikkeessä vaihtajat kahvavaihtajiksi."

        Ja kuinka paljon paukkuu sti-vaihtajista lisää hintaa budjettiin, 250e/pyörä?

        Kyllä kuitu- tai teräsrunkoinen laatupyörä on aina pehmeämpi kuin alukangesta väännetty halpis. Halpiksissa voidaan huonoa laatua paikata ylisuurilla renkailla, joilla joutuu ajamaan alhaisilla paineilla. Ei kovin mukavaa tahkoamista.

        Tuo hintakysymys on erittäin hyvä. Nettikaupoissa saa Shimanon vaihtajapareja vähän alta kahden sadan. Jotkut pajat laskevat jotain arvoa noille kauppaa jääville osille. Jarrukahvat on helppo myydä sinkulaprojektin mukana.


      • Pari pyörää
        heh heh kirjoitti:

        "noi kippuratankoiset pyörät on tosi kovia käyttää..."

        Paljonkos tällä pellellä on kilomettrejä takana, kun noin syvällä rintaäänellä kirjoittelee ihan puuta heinää? :D Ymmärrät polkupyörän tekniikasta juuri saman verran kuin sika helmistä. ;)

        Pyörän kovuuteen vaikuttaa eniten tietysti runko ja haarukka. Halpisten alumiinikangesta tehdyt rungot varustettuna alumiini tai pahimmassa tapauksessa "joustohaarukalla" ovat kovia. Seuraavaksi eniten vaikuttaa kiekkojen laatu. Se on yllättävänkin suuri tekijä!

        Käyttötarkoituksen ratkaisevuudesta olet oikessa. Tosin johtopäätöksesi, kun vertaa alkuperäisen kysyjän spekseihin, on väärä. Todennäköisesti paras vaihtoehto on retkipyörä.

        http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=m&menu=4&malli=mallit&id=touring_105_2010

        Jos haetaan pehmeää pyörää, ei osteta alumiinikangesta tehtyä hybridiä. Teräs ja hiilikuitu ovat kohtuuhintaiset, mukavat materiaalit. Halvin, mitä on tullut silmiin tänä syksynä, on GT:

        http://www.gtbicycles.com/peace-9r-multi-803

        Itse vaihdattaisin tuosta liikkeessä vaihtajat kahvavaihtajiksi. En oikein arvosta tuota amerikkalaista tapaa toteuttaa retkipyörät tangonpäävaihtajilla. Se sopii erämaihin, mutta Euroopassa se on hätävarjelun lioittelua.

        Rossanoa on tullut katseltua ja täytynee käydä kysymässä liikkeessä vähän tarkemminkin (Turusta taitaa löytyä minulle lähin kauppa)

        Heillä osui silmään netissä nuo halvimman pään hybriditkin (Alivio ja Deore sarjoilla)

        Vaimo vielä sen verran tarkentanut että haluaisi ehdottomasti pystymmän ajoasennon ja toinen seikka joka tärkeä hänelle niin satula-tanko väli ei saisi jäädä älyttömän pitkäksi.

        No tässä on talvi aikaa pohtia.


      • Tuota noin
        Pari pyörää kirjoitti:

        Rossanoa on tullut katseltua ja täytynee käydä kysymässä liikkeessä vähän tarkemminkin (Turusta taitaa löytyä minulle lähin kauppa)

        Heillä osui silmään netissä nuo halvimman pään hybriditkin (Alivio ja Deore sarjoilla)

        Vaimo vielä sen verran tarkentanut että haluaisi ehdottomasti pystymmän ajoasennon ja toinen seikka joka tärkeä hänelle niin satula-tanko väli ei saisi jäädä älyttömän pitkäksi.

        No tässä on talvi aikaa pohtia.

        "...Vaimo vielä sen verran tarkentanut että haluaisi ehdottomasti pystymmän ajoasennon..."

        Ei onnistu :( Teillä muodostuu ajonopeuksien ero niin suureksi, ettei synny yhteistä harrastusta. Suurin osa vastuksesta on ilmanvastusta. Pysty ajoasento on näkevä vai alle 5km päivittäisillä matkoilla. Lenkkipyörässä tulee olla hyvä ajoasento.


      • ei onnistu?
        Tuota noin kirjoitti:

        "...Vaimo vielä sen verran tarkentanut että haluaisi ehdottomasti pystymmän ajoasennon..."

        Ei onnistu :( Teillä muodostuu ajonopeuksien ero niin suureksi, ettei synny yhteistä harrastusta. Suurin osa vastuksesta on ilmanvastusta. Pysty ajoasento on näkevä vai alle 5km päivittäisillä matkoilla. Lenkkipyörässä tulee olla hyvä ajoasento.

        Oletko kuullut, että nopeammalla pyörällä voi ajaa myös hiljempaa?

        Ja mistä tiedät, mikä on toisen vaimolle paras ajoasento?


      • Tuota noin
        ei onnistu? kirjoitti:

        Oletko kuullut, että nopeammalla pyörällä voi ajaa myös hiljempaa?

        Ja mistä tiedät, mikä on toisen vaimolle paras ajoasento?

        Pysty ajooasento ei ole hyvä kenellekkään ensimmäisen kilometrin jälkeen. ;) Nopeusero vain kasvaa liian suureksi, jos vaimosi ei ole huippu-urheilija ja sinä olet sohvaperuna. :D Jotkut kilpapyöräilijät ajelevat lenkkejä esimerkiksi fikseillä, kun mukana on puoliso maantiepyörällä. Nopeus- ja rasittavuusero ei kasva liian suureksi.


    • mummomallin käyttäjä

      Näin vaimoihmisenä on kyllä pakko vastata, että 7-vaihteinen mummupyöräni on tosi tehokkaasti jarruttanut pyöräilyä 10 vuotta. Siinä kun oli vielä pari pampulaa kyydissä, niin vastamäet oli tosi myrkkyä, mistään pyöräilyn ilosta ei oikein voinut puhua. Pyörässä ei ollut tarpeeksi pieniä vaihteita. Kun oli vastatuuli ja tasainen asfalttitie, niin ykkö-kakkos-vaihteella kampesin menemään. Arvatkaa menikö vastamäet kevyesti polkemalla... No säästin polvia ja kuljetin lapsia paljon autolla, miksiköhän?
      Jos on vara valita, niin enemmän vaihteita pyörään. (tosin vaatii jonkin verran huoltoa ja asennetta). Tukevan napavaihteisen hinta ja kohtuullisen "hybridin-tms-pyörän" hinta liikkuu varmaan samoilla main.

      • raipela"

        mummonpyöräs on muka 7 vaihdetta?! Ei mummiksissa ole vaihteita,haloo siks ne on mummiksia!


      • heikoille jäille
        raipela" kirjoitti:

        mummonpyöräs on muka 7 vaihdetta?! Ei mummiksissa ole vaihteita,haloo siks ne on mummiksia!

        Kyllä vain. Mummupyöristä on kehitetty 3- ja 7-vaihteiset versiot.


      • Jep jep
        heikoille jäille kirjoitti:

        Kyllä vain. Mummupyöristä on kehitetty 3- ja 7-vaihteiset versiot.

        Onhan noita vaihde mummiksia, mutta ei sellaisella oikein käyttöä ole.


      • NNNNNNNNNNN

        "Pyörässä ei ollut tarpeeksi pieniä vaihteita."

        Ei ole napavaihteen vika. Laita isompi takaratas niin ylämäkien nousu helpottuu.


      • kjku
        NNNNNNNNNNN kirjoitti:

        "Pyörässä ei ollut tarpeeksi pieniä vaihteita."

        Ei ole napavaihteen vika. Laita isompi takaratas niin ylämäkien nousu helpottuu.

        itselläni kyseinen pyörä ollut tämän kesän käytössä, kilometrejä 5000 takana ja ei mitään ongelmaa ole ollut. Satulan vaihdoin itselleni sopivampaan ja polkimet laadukkaimpiin-voin suositella

        http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_60231_13669_13668_13604_-11_15__43617465676f7279446973706c61793f696e6465783d313226706172656e745f63617465676f72795f726e3d313336363826746f705f63617465676f72793d31333630342673746f726549643d313030353226616c6c3d4e266f7264657242793d26636174616c6f6749643d31333035312663617465676f727949643d313336363926766965775461736b4e616d653d43617465676f7279446973706c617956696577__


      • Heh heh
        kjku kirjoitti:

        itselläni kyseinen pyörä ollut tämän kesän käytössä, kilometrejä 5000 takana ja ei mitään ongelmaa ole ollut. Satulan vaihdoin itselleni sopivampaan ja polkimet laadukkaimpiin-voin suositella

        http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_60231_13669_13668_13604_-11_15__43617465676f7279446973706c61793f696e6465783d313226706172656e745f63617465676f72795f726e3d313336363826746f705f63617465676f72793d31333630342673746f726549643d313030353226616c6c3d4e266f7264657242793d26636174616c6f6749643d31333035312663617465676f727949643d313336363926766965775461736b4e616d653d43617465676f7279446973706c617956696577__

        Voi j***** noita virityksiä :D :D :D Ihan oiekasti joku viitsii hopottaa moista skeidaa täällä. :(

        - yksi koko
        - tolkuttoman huono haarukka
        - terveisiä jostain kannatin
        - satulaputki aivan älytön

        Tuo on käsittämättömimpiä virityksiä, mitä polkupyöränä olen nähnyt myytävän.


      • ffgyh
        Heh heh kirjoitti:

        Voi j***** noita virityksiä :D :D :D Ihan oiekasti joku viitsii hopottaa moista skeidaa täällä. :(

        - yksi koko
        - tolkuttoman huono haarukka
        - terveisiä jostain kannatin
        - satulaputki aivan älytön

        Tuo on käsittämättömimpiä virityksiä, mitä polkupyöränä olen nähnyt myytävän.

        ja sinä olet varmaanajanut sillä? vai oletko niitä miehiä tai poikia joille tärkeintä on kallis hinta ja merkki? taidat olla itse omistan kyseisen raleighin ja olen ajanut paljon myös nishiki big foodilla ja rehellisesti täytyy sanoa että raleight on parempi


      • Heh heh
        ffgyh kirjoitti:

        ja sinä olet varmaanajanut sillä? vai oletko niitä miehiä tai poikia joille tärkeintä on kallis hinta ja merkki? taidat olla itse omistan kyseisen raleighin ja olen ajanut paljon myös nishiki big foodilla ja rehellisesti täytyy sanoa että raleight on parempi

        Tämä onneton Raleigh hopottaja pitäisi saada pois palstalta. Muiden roskapyörien kauppiaat täältä jo ovat kadonneet.

        Ei siinä kovin suurta tekniikan tuntemusta ja kaupan ymmärrystä tarvita, jotta ymmärtää ettei toimivaa polkupyörää voi myydä tuohon hintaan. Hobby Hall'n käy tässä bisneksessä vielä huonosti! Pahin kilpailija, Anttila, otti tälle kesälle myyntiin jo muutaman oikean polkupyörän. Niitä otettiin kaiken lisäksi koko kokojakauma! Yllätys yllätys, ne myytiin loppuun.

        Muistan muutaman vuoden takaa yhden maahantuodun käyttökelpoisen Raleigh'n. Eli niitäkin on ollut. Sitäkin tuotiin vain yhtä kokoa! Jos Hobby Hall aikoo saada pyöräkaupan toimimaan, kannattaa ensimmäiseksi antaa kenkää sisäänostajalle. Hän ymmärtää polkupyöristä yhtä paljon kuin sika helmistä.


      • hyjuy
        Heh heh kirjoitti:

        Tämä onneton Raleigh hopottaja pitäisi saada pois palstalta. Muiden roskapyörien kauppiaat täältä jo ovat kadonneet.

        Ei siinä kovin suurta tekniikan tuntemusta ja kaupan ymmärrystä tarvita, jotta ymmärtää ettei toimivaa polkupyörää voi myydä tuohon hintaan. Hobby Hall'n käy tässä bisneksessä vielä huonosti! Pahin kilpailija, Anttila, otti tälle kesälle myyntiin jo muutaman oikean polkupyörän. Niitä otettiin kaiken lisäksi koko kokojakauma! Yllätys yllätys, ne myytiin loppuun.

        Muistan muutaman vuoden takaa yhden maahantuodun käyttökelpoisen Raleigh'n. Eli niitäkin on ollut. Sitäkin tuotiin vain yhtä kokoa! Jos Hobby Hall aikoo saada pyöräkaupan toimimaan, kannattaa ensimmäiseksi antaa kenkää sisäänostajalle. Hän ymmärtää polkupyöristä yhtä paljon kuin sika helmistä.

        joo uskokaa vaan kaikki näitä kermaperseitä joilla pitää olla hiilikuituiset pyörät olohuoneen nurkassa koristeena, minulle riittää hyvin edullisempi(ovh 450 € ?) esim. raleight jos siinä kerran ei ole mitään vikaa eli koskaan ei ole hajonnut mitään ja ajan kuitenkin ihan kohtuullisia määriä ja maantiellä keskinopeudet ovat 30-50 km/h. Miksi joku 1000-10000 tuhannen hiilikuitu pyörä olisi minulle parempi? minä ostin pyörän kuntoillakseni ja siihen se on ollut hyvä koska olen sillä ajanut joka päivä 40-70 km ja vieläkin pelaa kuin unelma. Olen kesän aikana kuunnellut paljon älyttömiä kommentteja näiltä hiilikuitu ja nishiki miehiltä ja pari kertaa ajanut lenkkiä niiden kanssa ja kyllä se lenkin loppuvaiheessa vähenee se höpötys kun tulla puuskuttavat perässä hah ei siinä paljon hiilikuidut tai nishiki tarrat paljon auta...ps. kesällä ostin montana harjoituskilpa pyörän ale korista ja oliko se hyvä peli nishiki miesten mielestä?ei ollut kun kysyin. Mutta muistakaa kaikki kuntoiliat : Merkki on epäolennainen. Pyörä on osiensa summa ja kaikki merkit käyttävät samojen osavalmistajien tuotteita. Ainoastaan rungot poikkeavat eri tuotemerkkien välillä, mutta erot niissäkin ovat usein aika pieniä. Tärkeintä on, että valitset omille mitoille sopivan kokoisen ja mallisen rungon, johon on laitettu riittävän ( ei tarvitse olla paras ja kallein)laadukas osasarja. Kallis ja yleisesti ottaen laadukas "merkkipyörä" voi olla sinulle huono valinta, jos se ei ole oikein kokoinen mitoillesi.


      • Vähän tarkennusta ;)
        hyjuy kirjoitti:

        joo uskokaa vaan kaikki näitä kermaperseitä joilla pitää olla hiilikuituiset pyörät olohuoneen nurkassa koristeena, minulle riittää hyvin edullisempi(ovh 450 € ?) esim. raleight jos siinä kerran ei ole mitään vikaa eli koskaan ei ole hajonnut mitään ja ajan kuitenkin ihan kohtuullisia määriä ja maantiellä keskinopeudet ovat 30-50 km/h. Miksi joku 1000-10000 tuhannen hiilikuitu pyörä olisi minulle parempi? minä ostin pyörän kuntoillakseni ja siihen se on ollut hyvä koska olen sillä ajanut joka päivä 40-70 km ja vieläkin pelaa kuin unelma. Olen kesän aikana kuunnellut paljon älyttömiä kommentteja näiltä hiilikuitu ja nishiki miehiltä ja pari kertaa ajanut lenkkiä niiden kanssa ja kyllä se lenkin loppuvaiheessa vähenee se höpötys kun tulla puuskuttavat perässä hah ei siinä paljon hiilikuidut tai nishiki tarrat paljon auta...ps. kesällä ostin montana harjoituskilpa pyörän ale korista ja oliko se hyvä peli nishiki miesten mielestä?ei ollut kun kysyin. Mutta muistakaa kaikki kuntoiliat : Merkki on epäolennainen. Pyörä on osiensa summa ja kaikki merkit käyttävät samojen osavalmistajien tuotteita. Ainoastaan rungot poikkeavat eri tuotemerkkien välillä, mutta erot niissäkin ovat usein aika pieniä. Tärkeintä on, että valitset omille mitoille sopivan kokoisen ja mallisen rungon, johon on laitettu riittävän ( ei tarvitse olla paras ja kallein)laadukas osasarja. Kallis ja yleisesti ottaen laadukas "merkkipyörä" voi olla sinulle huono valinta, jos se ei ole oikein kokoinen mitoillesi.

        Ongelma tuossa on, että maahantuoja ei osaa valita oikeita maahantuotavia pyöriä merkiltä. :( Kaiken lisäksi se yksinkertainen sisäänostaja ei osaa rastittaa kuin yhden koon kustakin fillarista :D :D :D

        Erot rungoissa muuten ovat todella suuria! Erot eivät edes ole merkkien välillä, koska varsinkin edullisten pyörien rungot tulevat samoista tehtaista Kaukoidästä. Valitettavasti eron näkee heti hinnassa.

        Toinen todella suuri erottava tekijä ovat kiekot. Halvat fillarit on kasattu heikkolaatuisilla kiekoilla. Kelvollien kiekkosetti maksaa maailmalla noin 100€.

        Mitoitus on oikein. Oleellista on, että ajat oikean kokoisella pyörällä.


      • justiinsa joo.
        hyjuy kirjoitti:

        joo uskokaa vaan kaikki näitä kermaperseitä joilla pitää olla hiilikuituiset pyörät olohuoneen nurkassa koristeena, minulle riittää hyvin edullisempi(ovh 450 € ?) esim. raleight jos siinä kerran ei ole mitään vikaa eli koskaan ei ole hajonnut mitään ja ajan kuitenkin ihan kohtuullisia määriä ja maantiellä keskinopeudet ovat 30-50 km/h. Miksi joku 1000-10000 tuhannen hiilikuitu pyörä olisi minulle parempi? minä ostin pyörän kuntoillakseni ja siihen se on ollut hyvä koska olen sillä ajanut joka päivä 40-70 km ja vieläkin pelaa kuin unelma. Olen kesän aikana kuunnellut paljon älyttömiä kommentteja näiltä hiilikuitu ja nishiki miehiltä ja pari kertaa ajanut lenkkiä niiden kanssa ja kyllä se lenkin loppuvaiheessa vähenee se höpötys kun tulla puuskuttavat perässä hah ei siinä paljon hiilikuidut tai nishiki tarrat paljon auta...ps. kesällä ostin montana harjoituskilpa pyörän ale korista ja oliko se hyvä peli nishiki miesten mielestä?ei ollut kun kysyin. Mutta muistakaa kaikki kuntoiliat : Merkki on epäolennainen. Pyörä on osiensa summa ja kaikki merkit käyttävät samojen osavalmistajien tuotteita. Ainoastaan rungot poikkeavat eri tuotemerkkien välillä, mutta erot niissäkin ovat usein aika pieniä. Tärkeintä on, että valitset omille mitoille sopivan kokoisen ja mallisen rungon, johon on laitettu riittävän ( ei tarvitse olla paras ja kallein)laadukas osasarja. Kallis ja yleisesti ottaen laadukas "merkkipyörä" voi olla sinulle huono valinta, jos se ei ole oikein kokoinen mitoillesi.

        "joo uskokaa vaan kaikki näitä kermaperseitä joilla pitää olla hiilikuituiset pyörät olohuoneen nurkassa koristeena, minulle riittää hyvin edullisempi(ovh 450 € ?) esim. raleight jos siinä kerran ei ole mitään vikaa eli koskaan ei ole hajonnut mitään ja ajan kuitenkin ihan kohtuullisia määriä ja maantiellä keskinopeudet ovat 30-50 km/h"

        Et ole ajatellut ammattilaiseksi ryhtyä kun Raleightilla viiletät 30-50 keskareilla? Lähde joskus porukkalenkeille veturiksi kun ei noihin viidenhkympin keskareihin ole jakoa meillä harrastajilla.


      • hahraleikhit
        justiinsa joo. kirjoitti:

        "joo uskokaa vaan kaikki näitä kermaperseitä joilla pitää olla hiilikuituiset pyörät olohuoneen nurkassa koristeena, minulle riittää hyvin edullisempi(ovh 450 € ?) esim. raleight jos siinä kerran ei ole mitään vikaa eli koskaan ei ole hajonnut mitään ja ajan kuitenkin ihan kohtuullisia määriä ja maantiellä keskinopeudet ovat 30-50 km/h"

        Et ole ajatellut ammattilaiseksi ryhtyä kun Raleightilla viiletät 30-50 keskareilla? Lähde joskus porukkalenkeille veturiksi kun ei noihin viidenhkympin keskareihin ole jakoa meillä harrastajilla.

        onneton brittitekniikka, meni konkkaan koko butiikki, eikä ihme.
        Nyt sitä jatkaa joku rahastajaporukka, koittaa myydä tunnetulla merkillä, mutta laatu ei voi kohdata, kun merkin omistajien ahneudella ei ole rajaa


    • yksinkertaisesti.

      Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.

      Jos vaimollasi on jo Helkama Aino, pyri ainakin samaan laatuun. Se maksaa muutaman satasen mutta sitten ei tarvitse ostaa uutta seuraavana keväänä. Tärkeintä pyörässä on sinulle sopiva runko ja siitä seuraava sinua miellyttävä ajoasento. Kulje ja kokeile.

      Varustetaso näkyy keväällä jos sinne asti odottelet. Uusissa pyörissä kaikki on toimivaa. Vanhemmiten se laatuero alkaa näkyä. Tässä syy ensimmäiseen teesiin. Mieti, montako vaihdetta tarvitset. Jos vaimollasi on vaihteeton, älä ota omaasikaan kovin monta. Jos siellä taas on vaihdeversio, puhukaa siitä kuinka kovavauhtisia lenkkejä olette tekemässä.

      Näillä eväillä valinnan pitäisi onnistua sitten kun on ostamisen aika. Ajattelun perusteet tuntuvat olevan kunnossa. Luulisin että budjetoimalla 600-1000 euroa saat sinulle tuohon tilanteeseen sopivan pyörän. Jonka voi muuten sitten myydä vielä käytettynäkin eikä se jää nurkkiin ruostetta keräämään vaikka yhteistä harrastusta ei jatkettaisikaan.

      • Tuota noin

      • rollin'
        Tuota noin kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja haki pyörää "retkeilypainotteiseen" käyttöön. Jos retket vievät lähibaari pidemmälle, ei Aino ja Oiva ole välttämättä se paras vaihtoehto. Silloin haetaan jotain tällaista:

        http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=14

        tai

        http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=sutra

        Päivittäisessä työajossa kesät talvet (17km) Oiva militarisävytettynä (jääkäri).
        Eikä matkan päämääränä tai sivupolkuna ole baari.

        En oikein näe sieluni silmin noissa "retkipyörissä" pikku natiaista kyydissä, punottua koria eväineen millä pyöräillään perheen kanssa piknikille.


      • Pari pyörää
        rollin' kirjoitti:

        Päivittäisessä työajossa kesät talvet (17km) Oiva militarisävytettynä (jääkäri).
        Eikä matkan päämääränä tai sivupolkuna ole baari.

        En oikein näe sieluni silmin noissa "retkipyörissä" pikku natiaista kyydissä, punottua koria eväineen millä pyöräillään perheen kanssa piknikille.

        Nyt kun olen aloitellut kiertämistä liikkeissä niin huomasin heti että vaihtoehtoja riittää ja hintaa todellakin saa alaspäin mutta urheiluliikkeestä jos ostaa täytynee itse selvittää kaikki tai myyjä myy aivan mitä sattuu

        Nishiki 501 Hybrid olisi löytynyt "varaston täytteenä" 552€ hinnalla (ovh 799€) tosin myyjä ei sitten tiennyt sitäkään vähää pyöristä mitä minä (runkokoolla ei tuntunut olevan mitään väliä kun 163 pitkälle vaimolleni tarjottiin 21 kokoa joka suosituksen mukaan alkaa 170 ylöspäin ja eikä se kyllä hänelle sopinutkaan)

        Kertokaapas millainen tuollainen 501 Hybrid on?

        Rossano Deore hybrid olisi myös yksi vaihtoehto (levyjaruilla 850€ ovh) ja ilmeisesti olisi osiltaan hieman ladukkampi kuin Nishiki ja kannattaako maksaa se noin 150-200€ lisää levyjarruista?

        Entäpä sitten jos nyt ajatellaan että vaihtoehdoksi tulisi vaikkapa tuo ylhäälläkin mainittu Rossanon Tourin 105 (noin 1000€), Rossanon Trekking Deore disc tai Touring Trekking disc. Molemmat ovh noin 1250€ pyöriä.

        Niin kertokaapa mikä on suurin ero peruskäyttäjälle näihin Hybrid malleihin. Paljon lukenut juttua että Hybridi ei oikein sopisi mihinkään vaan esim. minunkin tapauksessa kannattaisi ostaa retkipyörä.

        Rossanon tarjouksia en ole vielä kysynyt ja onhan näitä paljon muitakin merkkejä mutta tuo Rossano nyt yksi todella kiinnostava vaihtoehto ja muutenkin tekisi mieli asioida pyöräliikkeessä jossa osataan säätää ja antaa käteen pyörä jonka runkoko edes on jotain "sinnepäin" eikä niin kuin urheiluliike "tämä on varaston täytettä saat alennuksella vaikka se ei sulle sovikaan.

        Kertokaapa nyt joku vaikkapa Rossanon malleistakin miten on toiminut ja mikä malli.


      • Ei muuta kuin etsit
        Pari pyörää kirjoitti:

        Nyt kun olen aloitellut kiertämistä liikkeissä niin huomasin heti että vaihtoehtoja riittää ja hintaa todellakin saa alaspäin mutta urheiluliikkeestä jos ostaa täytynee itse selvittää kaikki tai myyjä myy aivan mitä sattuu

        Nishiki 501 Hybrid olisi löytynyt "varaston täytteenä" 552€ hinnalla (ovh 799€) tosin myyjä ei sitten tiennyt sitäkään vähää pyöristä mitä minä (runkokoolla ei tuntunut olevan mitään väliä kun 163 pitkälle vaimolleni tarjottiin 21 kokoa joka suosituksen mukaan alkaa 170 ylöspäin ja eikä se kyllä hänelle sopinutkaan)

        Kertokaapas millainen tuollainen 501 Hybrid on?

        Rossano Deore hybrid olisi myös yksi vaihtoehto (levyjaruilla 850€ ovh) ja ilmeisesti olisi osiltaan hieman ladukkampi kuin Nishiki ja kannattaako maksaa se noin 150-200€ lisää levyjarruista?

        Entäpä sitten jos nyt ajatellaan että vaihtoehdoksi tulisi vaikkapa tuo ylhäälläkin mainittu Rossanon Tourin 105 (noin 1000€), Rossanon Trekking Deore disc tai Touring Trekking disc. Molemmat ovh noin 1250€ pyöriä.

        Niin kertokaapa mikä on suurin ero peruskäyttäjälle näihin Hybrid malleihin. Paljon lukenut juttua että Hybridi ei oikein sopisi mihinkään vaan esim. minunkin tapauksessa kannattaisi ostaa retkipyörä.

        Rossanon tarjouksia en ole vielä kysynyt ja onhan näitä paljon muitakin merkkejä mutta tuo Rossano nyt yksi todella kiinnostava vaihtoehto ja muutenkin tekisi mieli asioida pyöräliikkeessä jossa osataan säätää ja antaa käteen pyörä jonka runkoko edes on jotain "sinnepäin" eikä niin kuin urheiluliike "tämä on varaston täytettä saat alennuksella vaikka se ei sulle sovikaan.

        Kertokaapa nyt joku vaikkapa Rossanon malleistakin miten on toiminut ja mikä malli.

        Tuossa ketjussa on pohdittu Nishikiäkin.

        http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=40438

        Hiukan on perheessä kokemusta noista Nishikin "hybrideistä" nuorisopyörinä. Karrikoiden: hirveää alumiinikankea, kelvoton geometria ja kehnot osat. Jättäisin sinne kauppaan. Tyypillinen halpaosista koottu pyörä, jota myydään takavaihtajan mallilla.

        Hyvääkin tuossa pyörässä on. Siinä ei ole joustohaarukkaa ja jaykkä on terästä. Yleispyöränä Nishikeistä lähinnä hyväksyisin Road Masterin ja Cross Road'n. Kummallakaan ei ole mitään tekemistä kilpapyörien kanssa, vaikka joku kekseliäs mainosmies on laittanut ne nettisivuilla kohtaan "Kilpa".

        Jos oikeasti aikoo ajaa polkupyörällä tiellä, niin maantiepyörä, crossari tai retkipyörä on oikea valinta. Hybridinä myytävä trekkingpyörä, jota nuo Nishikit lähinnä ovat, sopii lyhyille, muutaman kilometrin matkoille kauppaan tms.

        Rossanolla oli aikaisemmin aika pitkät rungot, mikä täytyy ottaa huomioon sovitettaessa pyörää. Erityisesti tämä tulee vastaan, jos kuski on nainen. Naisten yläkroppa on keskimäärin lyhyempi kuin miesten.

        Uusimmassa Fillarilehdessä on crossaritesti. Siihen on kerätty samaan testiin hyvin erihintaisia ja erityyppisiä crossareita. Valikoimaa on yleispyöristä aina kisapyöriin asti. Kannattaa vilkaista, mitä tekijöitä testaajat ovat arvostaneet yleispyörissä!


      • atlatl
        Ei muuta kuin etsit kirjoitti:

        Tuossa ketjussa on pohdittu Nishikiäkin.

        http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=40438

        Hiukan on perheessä kokemusta noista Nishikin "hybrideistä" nuorisopyörinä. Karrikoiden: hirveää alumiinikankea, kelvoton geometria ja kehnot osat. Jättäisin sinne kauppaan. Tyypillinen halpaosista koottu pyörä, jota myydään takavaihtajan mallilla.

        Hyvääkin tuossa pyörässä on. Siinä ei ole joustohaarukkaa ja jaykkä on terästä. Yleispyöränä Nishikeistä lähinnä hyväksyisin Road Masterin ja Cross Road'n. Kummallakaan ei ole mitään tekemistä kilpapyörien kanssa, vaikka joku kekseliäs mainosmies on laittanut ne nettisivuilla kohtaan "Kilpa".

        Jos oikeasti aikoo ajaa polkupyörällä tiellä, niin maantiepyörä, crossari tai retkipyörä on oikea valinta. Hybridinä myytävä trekkingpyörä, jota nuo Nishikit lähinnä ovat, sopii lyhyille, muutaman kilometrin matkoille kauppaan tms.

        Rossanolla oli aikaisemmin aika pitkät rungot, mikä täytyy ottaa huomioon sovitettaessa pyörää. Erityisesti tämä tulee vastaan, jos kuski on nainen. Naisten yläkroppa on keskimäärin lyhyempi kuin miesten.

        Uusimmassa Fillarilehdessä on crossaritesti. Siihen on kerätty samaan testiin hyvin erihintaisia ja erityyppisiä crossareita. Valikoimaa on yleispyöristä aina kisapyöriin asti. Kannattaa vilkaista, mitä tekijöitä testaajat ovat arvostaneet yleispyörissä!

        ...hybrid-pyörää (Wheeler 2800)

        Sitten vaihdoin retkeilyyn sopivampaan ( Atala Underground).Hinta oli neljä vuotta sitten 600 euroa.
        Ja alkoi ajo maistua.
        Hybridi on monikäyttöinen,mutta takalaukut otti aina kantapäihin kiinni.

        Atala on lastattunakin tasapainoisempi ajaa kuin hybridi.
        Peräkärryn tilasin Vasta viime keväänä,mutta nyt en tule ilman toimeen!
        Peärkärryni tilasin Nordigcabbiltä.Perkärryyn voi ostaa lisäosia lastenkuljetukseen tai vaikkapa koiran vedettäväksi.Perusosa toimii retkeilyssä ja tavarankuljetuksessa ja menee pakattuna pieneen tilaan.

        Maantietyyppisissä pyörissä tahtoo olla sama ongelma kuin hybridissä;takalaukut tulevat turhan eteen.
        Retkipyörä sopii niin retki- kuin työmatka-ajoonkin.

        Ja mitä tulee ajoasentoon:
        Jokainen saa säätää sen mieleisekseen. Itse en selkäni vuoksi voi ajaa kovin etunojassa ja näkeminen esim kaupunkiajossa lienee se tärkein kriteeri.
        Ja kun retkiajonikin on maisemista nauttimista,ei kilometrien ahmimista,niin ajan mieluusti suht pystyssä.


      • tuo yllä oleva
        atlatl kirjoitti:

        ...hybrid-pyörää (Wheeler 2800)

        Sitten vaihdoin retkeilyyn sopivampaan ( Atala Underground).Hinta oli neljä vuotta sitten 600 euroa.
        Ja alkoi ajo maistua.
        Hybridi on monikäyttöinen,mutta takalaukut otti aina kantapäihin kiinni.

        Atala on lastattunakin tasapainoisempi ajaa kuin hybridi.
        Peräkärryn tilasin Vasta viime keväänä,mutta nyt en tule ilman toimeen!
        Peärkärryni tilasin Nordigcabbiltä.Perkärryyn voi ostaa lisäosia lastenkuljetukseen tai vaikkapa koiran vedettäväksi.Perusosa toimii retkeilyssä ja tavarankuljetuksessa ja menee pakattuna pieneen tilaan.

        Maantietyyppisissä pyörissä tahtoo olla sama ongelma kuin hybridissä;takalaukut tulevat turhan eteen.
        Retkipyörä sopii niin retki- kuin työmatka-ajoonkin.

        Ja mitä tulee ajoasentoon:
        Jokainen saa säätää sen mieleisekseen. Itse en selkäni vuoksi voi ajaa kovin etunojassa ja näkeminen esim kaupunkiajossa lienee se tärkein kriteeri.
        Ja kun retkiajonikin on maisemista nauttimista,ei kilometrien ahmimista,niin ajan mieluusti suht pystyssä.

        "...Itse en selkäni vuoksi voi ajaa kovin etunojassa ja näkeminen esim kaupunkiajossa..."

        Itse taas en selkäni takia aja kovin pystyssä. Rasittaa liikaa selkää! Oleellista on oikean kokoinen pyörä. Väärän kokoinen fillari rasittaa selkää.

        Toinen selkäkipuiselle tärkeä asia on riittävän pehmeä, mutta jäykkä runko. Alueingot voi unohtaa ja valinta on tehtävä hiilikuituisista ja mieluiten teräksisistä vaihtoehdoista. Paras on teräsrunkoinen maantiepyörä, josta tankoa on nostettu pari kolme senttiä normaalista. Se riittää myös kaupunkiajoon, jos pelkää muuten ajella maantiepyörällä kaupungissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      446
      3839
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1652
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1444
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1378
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1336
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1049
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe