Kysymys polkupyörän kumien sopivuudesta.

Hurrikaani32131

Hei.

Olen nyt kahdesti räjäyttänyt sisuskumin renkaastani pyörässä, kun olen koittanut sitä laittaa paikoilleen. Nyt sitten kävin ostamassa uuden ulkokumin ja sisuskumin, että vika ei varmasti olisi enää pyörän kumeissa.

Numerot vanhan ulkokumin kyljestä 37-622.

Uuden ostamani ulkokumin kyljestä 32-622

Uuden sisuskumin numerot 32/37--622/635/28x1

Ulkorengas tuntuu melko ''löysältä'' vanteen päällä ja arvelin ettei se luultavasti ole sitten oikeaa kokoa, mutta eikö tuo 622 ole se kumin pituus, joten periaatteessahan tuon pitäisi sopia? Ulkokumin reunat myös tuntuvat jotenkin liian pitkiltä. Ne eivät mene vanteen sisäpuolelle mitenkään, onko niiden edes tarkoitus mennä?

Terv. Hurrikaani

22

11256

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mese 190 E

      622 on renkaan halkaisija. Onnea yritykselle, kyllä se siitä.

    • Olisiko apua

      http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

      Olisiko tuosta apua? Pyöräwikissä taitaa olla listoja erilaisista eksoottisista vannekoista, joita ei enä valmisteta ja joihin joko sopii tai sitten ei sovi joku nykyinen rengas.

      Periaatteessa numeroiden perusteella tuon pitäisi olla ihan selvä juttu. Joskus voi olla, kun ollaan ihan rajatapauksissa, että rengasta saa vähän sovitella.

    • Hurrikaani654326

      Mikä tuo 37 siis tarkoittaa? Mitä eroa sillä on 32:seen verrattuna? Eikö tuon periaatteessa pitäisi sopia, mitä luin noita pyöräwikejä. Ja enköhän minä koita näillä.

      • Olisiko apua

        Tuo ensimmäinen numero on leveys milleissä. Noista tuo kolmekakkonen on hyvä yleisrengas asfaltilla ajoon. Sillä pärjää myös huonommilla teillä. Kolme seiska on tarpeettoman leveä j avoi olla perusteltu vain todella raskaasti lastatun fillarin kanssa.

        Onko sinulla oikeat paineet renkaissa? Ulkorenkaan kyljessä on merkintä min ja max paineista. Käytännössä homma tehdään niin, että renkaaseen laitetaan maksimit ja jos tuntuu kovalta niin puolikas pois edestä.

        Oikean paineen saamiseksi tarvitset joko kotiin mittarillisen pumpun tai shraderventtiilit pyörään, jolloin voit hakea ilman huoltoasemalta. Kannattaa huomata, että läeskään kaikki huoltoasemien laitteet eivät anna riittävästi painetta fillariin.


    • Börje 321

      Kyllähän tuon pitäisi pelata yhteen yhtälailla. Uusi rengas on siis 5mm vanhaa kapeampi leveydeltään. Halkaisia pysyy samana. Jos vaikka lähetään ihan siitä kun asetat uutta rengasta vanteelle niin aloita venttiilin vastakkaiselta puolelta kun laitat sitä viimeistä reunaa paikalleen (toisen olet laittanut aikasemmin ja sisurin sinne ja ehkä vähän ilmaa niin ei tule tielle). Rengasraudoilla säästät sisärenkaita jos tuntuu tiukalta. Kun rengas on vanteelle laita ensin kevyesti ilmaa ja katso että rengas nousee tasaisesti vanteelle. Käy rengas kauttaaltaan läpi ja taittele rengasta niin että nousee varmasti vanteelle. Sit loput ilmat ja avot. Pitäs toimia!
      En näe syytä miksi ei toimisi.

      • martonen

        Rengasta paikoilleen laitettaessa ei pidä käyttää mitään työkaluja. Se menee ihan käsin paikoilleen, kun käyttää vanteen keskiuraa apuna, se ikäänkuin pujotellaan paikoilleen. Hurrikaanin sisärengas on hiukan turhan leveä, 32 mm päättyvä koko olisi sopivampi. Iso sisärengas on hankala saada kunnolla paikoilleen ulkorenkaaseen. Itse olen käyttänyt jopa numeroa kapeampaa sisärengasta, se venyy kyllä ja asennus on helpompaa. Mutta kyllä noillakin renkailla homma onnistuu - lisää harjoitusta vaan.


      • Hurrikaani5352
        martonen kirjoitti:

        Rengasta paikoilleen laitettaessa ei pidä käyttää mitään työkaluja. Se menee ihan käsin paikoilleen, kun käyttää vanteen keskiuraa apuna, se ikäänkuin pujotellaan paikoilleen. Hurrikaanin sisärengas on hiukan turhan leveä, 32 mm päättyvä koko olisi sopivampi. Iso sisärengas on hankala saada kunnolla paikoilleen ulkorenkaaseen. Itse olen käyttänyt jopa numeroa kapeampaa sisärengasta, se venyy kyllä ja asennus on helpompaa. Mutta kyllä noillakin renkailla homma onnistuu - lisää harjoitusta vaan.

        Edellämenevät jutut onnistuivat kyllä, mutta mikä h**** siinä on että tämä rengas tuntuu niin löysältä, kun siihen on laitettu kevyesti ilmaa. Ulkokumi pyörii tuossa ympärillä liiankin löysänä, tuntuu että jos tuolla ajan niin sehän lähtee irti. Se myös menee paikoilleen ilman minkäänlaista voimaa. Milteipä liiankin kevyesti. Viitsinkö alkaa siis täyttämään sitä ja toivoa että se siitä sitten kiristyy vai tulenko taas räjäyttämään uuden sisäkumin hajalle? Voisiko olla että ulkokumissa on joku merkintävirhe ja sainkin vahingossa liian ison sisäkumin?


      • Hurrikaani876575
        Hurrikaani5352 kirjoitti:

        Edellämenevät jutut onnistuivat kyllä, mutta mikä h**** siinä on että tämä rengas tuntuu niin löysältä, kun siihen on laitettu kevyesti ilmaa. Ulkokumi pyörii tuossa ympärillä liiankin löysänä, tuntuu että jos tuolla ajan niin sehän lähtee irti. Se myös menee paikoilleen ilman minkäänlaista voimaa. Milteipä liiankin kevyesti. Viitsinkö alkaa siis täyttämään sitä ja toivoa että se siitä sitten kiristyy vai tulenko taas räjäyttämään uuden sisäkumin hajalle? Voisiko olla että ulkokumissa on joku merkintävirhe ja sainkin vahingossa liian ison sisäkumin?

        Eihän tuon ulkokumin pitäisi enää liikkua/pyöriä mihinkään sen jälkeen kun sisäkuumin on saanut vähän ilmaa (puolikovaksi)??? Nyt se tuossa vain läpsyy ympäriinsä. Ulkokumia voi pyörittää ilman voimaa tuossa ympärilläkin vielä kun renkaassa on jonkun verran ilmaa.


      • Hurrikaani54352
        Hurrikaani876575 kirjoitti:

        Eihän tuon ulkokumin pitäisi enää liikkua/pyöriä mihinkään sen jälkeen kun sisäkuumin on saanut vähän ilmaa (puolikovaksi)??? Nyt se tuossa vain läpsyy ympäriinsä. Ulkokumia voi pyörittää ilman voimaa tuossa ympärilläkin vielä kun renkaassa on jonkun verran ilmaa.

        Kiitos kaikille avusta!!! Rengas menikin sitten lopulta hyvin paikalleen. Mutta on vielä yksi kysymys... Kun ajan pyörällä, ajo tuntuu vähän ''tärräävän''. Rengas Continentalin Tourride, mutta olenkohan mahdollisesti laittanut renkaan väärinpäin...? Eihän sen kuuluisi tärrätä?


      • 21
        Hurrikaani54352 kirjoitti:

        Kiitos kaikille avusta!!! Rengas menikin sitten lopulta hyvin paikalleen. Mutta on vielä yksi kysymys... Kun ajan pyörällä, ajo tuntuu vähän ''tärräävän''. Rengas Continentalin Tourride, mutta olenkohan mahdollisesti laittanut renkaan väärinpäin...? Eihän sen kuuluisi tärrätä?

        Rengas ei ole välttämättä koko matkalta kunnolla vanteella. Löysää paineita ja käy läpi, että ulkorengas asettuu hyvin eikä sisäkumia ole renkaan ja vanteen välissä. Asettumista voi myös auttaa, jos renkaan täyttää nopeasti korkeaan paineeseen, esim. kompuralla, omalla tai huoltoaseman.


      • martonen
        Hurrikaani54352 kirjoitti:

        Kiitos kaikille avusta!!! Rengas menikin sitten lopulta hyvin paikalleen. Mutta on vielä yksi kysymys... Kun ajan pyörällä, ajo tuntuu vähän ''tärräävän''. Rengas Continentalin Tourride, mutta olenkohan mahdollisesti laittanut renkaan väärinpäin...? Eihän sen kuuluisi tärrätä?

        Outoja piirteitä. Ei sen renkaan pitäisi pyöriä enää vanteella ollessaan, kun se on asettunut omalle paikalleen. Contit ovat kyllä melko väljiä. Asensin pyörääni keskikesällä uudet renkaat (contact reflex 32-622 vanteet mavic cpx 22), eikä koskaan ikinä ole ollut niin helppoa laittaa rengasta vanteelle tai poistaa vanteelta. Ei ne tosin pyörineet vanteilla. Tärinästä, tourrride on melko voimakaskuvioinen ja uutena saattaa hurista ja tärrätäkin sopivalla ajonopeudella. Asenna kulutuspinnan nuolikuvio pyörimissuuntaan, voi vähentää tärräystä. Contacteissa oli pyörimissuuntakin kun tarkasti haki, nuoli ja rotation teksti.


      • Hurrikaani52523
        martonen kirjoitti:

        Outoja piirteitä. Ei sen renkaan pitäisi pyöriä enää vanteella ollessaan, kun se on asettunut omalle paikalleen. Contit ovat kyllä melko väljiä. Asensin pyörääni keskikesällä uudet renkaat (contact reflex 32-622 vanteet mavic cpx 22), eikä koskaan ikinä ole ollut niin helppoa laittaa rengasta vanteelle tai poistaa vanteelta. Ei ne tosin pyörineet vanteilla. Tärinästä, tourrride on melko voimakaskuvioinen ja uutena saattaa hurista ja tärrätäkin sopivalla ajonopeudella. Asenna kulutuspinnan nuolikuvio pyörimissuuntaan, voi vähentää tärräystä. Contacteissa oli pyörimissuuntakin kun tarkasti haki, nuoli ja rotation teksti.

        Olen nyt yrittänyt ainakin 5 kertaa laittaa tuota rengasyhdistelmää toimimaan, aina samalla tuloksella. Rengas pyörii päin helvettiä, jarrupalatkin piti ottaa pois että rengas pyörii kunnolla. Kerta toisenta jälkeen.

        Huomasin, kun kääsin pyörän ympäri ja laitoin takarenkaan pyörimään, että joka kerta kun venttiilistä katsoen täysin vastakkaisella sivulla oli kuin ''möykky''. Sellainen 10-20cm kaistale missä rengas oli tavallaan vähän korkeampi kuin muissa kohdissa. Tärinä johtuu siitä, rengas kyllä nyt on oikeinpäin. Kävin jopa ostamassa pienemmän sisäkumin ''Tour 28 Slim, 28/37 609/642. Ulkokumi tuntuis olevan hyvin väljä, se menee kohtuudella liiankin helposti paikalleen. Voisiko se olla liian iso tuohon vanteeseen nähden?

        Alkuperäinen ulkokumi on 37-622, tuo uusi ulkokumi on 32-622. Onko tuolla jotain oleellista merkitystä asiaan?

        Ps. Pyörän tarvitsisin jo käyttöön...


      • 12 + 10 = ?
        martonen kirjoitti:

        Outoja piirteitä. Ei sen renkaan pitäisi pyöriä enää vanteella ollessaan, kun se on asettunut omalle paikalleen. Contit ovat kyllä melko väljiä. Asensin pyörääni keskikesällä uudet renkaat (contact reflex 32-622 vanteet mavic cpx 22), eikä koskaan ikinä ole ollut niin helppoa laittaa rengasta vanteelle tai poistaa vanteelta. Ei ne tosin pyörineet vanteilla. Tärinästä, tourrride on melko voimakaskuvioinen ja uutena saattaa hurista ja tärrätäkin sopivalla ajonopeudella. Asenna kulutuspinnan nuolikuvio pyörimissuuntaan, voi vähentää tärräystä. Contacteissa oli pyörimissuuntakin kun tarkasti haki, nuoli ja rotation teksti.

        kun mittailin keväällä ulkokumien kokoja työntömitalla, sain 40-622 renkaan leveydeksi noin 37, 38 milliä lukematarkkuuden rajoissa. Tuo homma oli silloin ajankohtainen, koska olin hankkimassa uusia, toisentyyppisiä kumeja pyörääni ja selvittelin mahtuvuutta. Ostin sitten 37-622-kumit, joiden leveys työntömitalla oli n. 35 mm. Vertailin noita merkintöjä täältä:
        http://www.polkupyoraily.net/wiki/Renkaan_kokomerkinnät

        ja siellä 40-622 kohdalla: 28 x 1.50 28 x 1 5/8 x 1 1/2 700 x 38C
        ja 37-622 (sama kuin 35-622): 28 x 1 5/8 x 1 3/8 700 x 35C

        Eli tässä yhteydessä päättelin (virheellisesti) että jos renkaan "oikea" leveys onkin 700 X 38C-merkinnän jälkiosan mukainen, kun en saanut sitten millään sillä työntömitalla sitä 40 mm:n lukemaa. Renkaan kuviointi saattaa toki vaatia leveämmän välikön mahtuakseen pyörimään haarukassa.


      • Leveys?
        Hurrikaani52523 kirjoitti:

        Olen nyt yrittänyt ainakin 5 kertaa laittaa tuota rengasyhdistelmää toimimaan, aina samalla tuloksella. Rengas pyörii päin helvettiä, jarrupalatkin piti ottaa pois että rengas pyörii kunnolla. Kerta toisenta jälkeen.

        Huomasin, kun kääsin pyörän ympäri ja laitoin takarenkaan pyörimään, että joka kerta kun venttiilistä katsoen täysin vastakkaisella sivulla oli kuin ''möykky''. Sellainen 10-20cm kaistale missä rengas oli tavallaan vähän korkeampi kuin muissa kohdissa. Tärinä johtuu siitä, rengas kyllä nyt on oikeinpäin. Kävin jopa ostamassa pienemmän sisäkumin ''Tour 28 Slim, 28/37 609/642. Ulkokumi tuntuis olevan hyvin väljä, se menee kohtuudella liiankin helposti paikalleen. Voisiko se olla liian iso tuohon vanteeseen nähden?

        Alkuperäinen ulkokumi on 37-622, tuo uusi ulkokumi on 32-622. Onko tuolla jotain oleellista merkitystä asiaan?

        Ps. Pyörän tarvitsisin jo käyttöön...

        Oletko mitannut vanteen leveyden? Osuiko suositukseen, joka on esim. tuossa Sheldonin sivulla. Rajatapauksia saa aina välillä viritellä jonkin verran, ennen kuin istuvat vanteelle.

        Vähän ilmaa -> rengas paikalleen -> vähän lisää ilmaa -> käsin oikeaan muotoon.


      • HuRRiKaani767546754
        12 + 10 = ? kirjoitti:

        kun mittailin keväällä ulkokumien kokoja työntömitalla, sain 40-622 renkaan leveydeksi noin 37, 38 milliä lukematarkkuuden rajoissa. Tuo homma oli silloin ajankohtainen, koska olin hankkimassa uusia, toisentyyppisiä kumeja pyörääni ja selvittelin mahtuvuutta. Ostin sitten 37-622-kumit, joiden leveys työntömitalla oli n. 35 mm. Vertailin noita merkintöjä täältä:
        http://www.polkupyoraily.net/wiki/Renkaan_kokomerkinnät

        ja siellä 40-622 kohdalla: 28 x 1.50 28 x 1 5/8 x 1 1/2 700 x 38C
        ja 37-622 (sama kuin 35-622): 28 x 1 5/8 x 1 3/8 700 x 35C

        Eli tässä yhteydessä päättelin (virheellisesti) että jos renkaan "oikea" leveys onkin 700 X 38C-merkinnän jälkiosan mukainen, kun en saanut sitten millään sillä työntömitalla sitä 40 mm:n lukemaa. Renkaan kuviointi saattaa toki vaatia leveämmän välikön mahtuakseen pyörimään haarukassa.

        Alkoi toimimaan. : ) . Kiitos kaikille jotka jaksoi neuvoa.


    • tumpelo

      Sopiiko 37-622 47-622 päälyskumi???? kysyypi tomppeli

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Nyt tuo kysymys kaipaa vähän täsmennystä. Oleko laittamassa 37-622:n tilalle 47-622:n? Tuossa ylempänä olevassa Sheldon Brown vainaan linkissä on taulukko vanteen ja renkaan leveyksin suhteista, jotka toimivat yleensä.


      • ----

      • Vanne määrää
        ---- kirjoitti:

        37 ja 40 välillä on 3 mm ero leveydessä. Pitäisi käydä vaihtaa leveämpään versioon kun on vain kyse kolmesta millistä.

        Yksi taulukko lisää:
        http://www.schwalbetires.com/tech_info/size_markings

        Vanne määrittelee sen minkä kokoinen rengas siihen sopii. Omalla kohdalla vanne on "Schürmann Yak 622" ja siinä voi olla mikä tahansa leveys 28 - 62 mm väliltä.


    • trekfani

      Ostin continetal 5000 ulkorengas ja yritin laittaa vanteelle mutt oli niin tiukka ettei millään mennyt vanteelle, menin pyöräkauppaan ja totesivat ettei menee, sitten kokeili myynissä oleva vanteessa mutta eipä mennyt siihenkään, no löytyi vittoria rubino pro rengas joka sopii vanteelle, eli kiekko mukaan kauppaan että saa sopiva rengas

    • Piuyt

      Jos rengas vaikuttaa liian isolta numeroiden täsmäämisestä huolimatta, saattaa syynä olla teräksisen reunalangan katkeaminen. Aika harvoissa kumeissa semmoinen taitaa olla, mutta sen voi tuntea kumin reunaa taivuttelemalla ja mahdollinen katkeama löytyy myös sillä keinoin.

    • Anonyymi

      Eiköhän kyseinen tapaus ollu vain että sisuskumi oli rytätty paikoilleen kun se pitää laittaa huolella että ei ole taitoksia tai löysiä vain yhdessä kohdassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe