Nykyään vapaaehtoistyö tekniikan kehittämiseksi on melkein pelkästään avoin lähdekoodi eli open source -projekteihin osallistumista ja niidenkin projektien mahdolliset aiheet on rajattu. Kun Suomessa kehitettiin virve-viranomaisverkkoa, tietääkseni mihinkään ei voinut ilmoittautua vapaaehtoiseksi kehittämään siihen liittyvien ohjelmistojen osia. Jos valtio olisi pyytänyt ilmoittautumaan vapaaehtoiseksi, todennäköisesti moni osaava ohjelmoija olisi ilmoittautunut vapaaehtoiseksi ja sitten alkanut tehdä omaa ehdokastaan joksikin ohjelmiston osaksi. Ehkä jotain yhtä samaa osaa olisi tehnyt monta ohjelmoijaa tai ohjelmoijaryhmää, jolloin niistä ehdokkaista olisi voinut valita parhaan. Yksi motiivi virve-verkon kehittämiseen osallistumiselle olisi se, että jokaisen ohjelmoijan yksilökohtaisen edun mukaista on, että ambulanssit ja paloautot pääsee perille jos omainen tai itse on hädässä.
Luultavasti vastaavalla tavalla yleishyödyllisiä projekteja voisi olla vaikka minkälaisia. Yksi mahdollisuus olisi ilmakuvien tulkinta ja siinä auttavien ohjelmistojen tekeminen. Todennäköisesti kaikki ilmakuvaus on kustannustehokkainta järjestää ilmavoimien yhtenä toimintona, jos ilmavoimat lennättää kameroita niin pienillä ja hitailla lentokoneilla kuin mahdollista, vaikka niiden lentokoneiden kameroiden pitäisi olla myös sotaan kelpaavia.
Tekninen vapaaehtoistyö yhteiseksi hyödyksi
5
554
Vastaukset
- vapaaehtoisjoukkoon
änkeytyisi taatusti muutama sellainenkin jonka tarkoitukset ovat ihan muuta
kuin luulisi ja he rakentaisivat ohjelmistoihin ties mitä takaportteja ja ansoja
myyräntyötä varten.
Koko saavutettu hyöty menisi porukan ja työn testaamiseen ja varmistamiseen.
Vaikka itse olist pyyteetön ja rehellinen vapaehtoistyöntekijä niin valitettavasti
kaikki eivät ole.- Puutuuletin9
Lähdekoodi pitää tarkastaa joka tapauksessa myös virheiden varalta. Takaportit paljastuu lähdekoodin tarkastuksessa melkein yhtä selvästi kuin jos tekstissä lukisi "hei, olen takaportti!" ja ne tarkastajat voi olla virkamiehiä, tai jonkinlaisen tarkastusfirman pitäjiä. Kenties esim. nimimerkki m-kar voisi olla sellainen virkamies... Heitin villin idean...
"Koko saavutettu hyöty menisi porukan ja työn testaamiseen ja varmistamiseen."
Porukkaa ei kannata testailla, riittää kun testaa työn tuloksen. Virastossa tai yhtiössä voi olla muutama työntekijä, jotka hoitavat oikoluennat, vaihtoehtoisten osatoteutusten valinnan ja lähdekoodin kääntämisen käytettävään muotoon. Työ vastaa vähän wikipedian editoijaa.
Jos 100 ohjelmoijaa antaa prosentin ajastaan, niin on syitä miksi se voisi vastata enemmän kuin yhden ohjelmoijan täyttä panosta ja on syitä miksi se voisi vastata vähemmän. Ne 100 ohjelmoijaa yleensä valitsisivat sellaisen kohdan tekemisen jossa he ovat kaikkein parhaimmillaan tai jopa sattuvat tietämään vapaan ohjelman tai oman ei-vapaan ohjelmansa jonka lähdekoodista voi ottaa isoja yhtenäisiä osia sellaisenaan tai lähes sellaisenaan, ehkä vain muuntaen joitain nimiä editorin korvauksella.
(Tässä on hatusta heitettyjä lukuja esimerkin vuoksi.)
Ehkä 1000 tekijää antaisi yli prosentin, 100 tekijää yli 10% ja 20 tekijää yli 100% 8 tunnista per arkipäivä... 1120 vapaaehtoisen tarkastaminen työhönoton tapaan olisi raskasta ja tehotonta kun tuloksen tarkastaminen riittää ja kun tulos pitää tarkastaa joka tapauksessa, vaikka ohjelmistoyhtiön sisäisesti jos olisi työntekijöiden tuloksista kyse.
"Nykyään vapaaehtoistyö tekniikan kehittämiseksi on melkein pelkästään avoin lähdekoodi eli open source -projekteihin osallistumista ja niidenkin projektien mahdolliset aiheet on rajattu."
Miten niin rajattu? Kyllä sitä saa tehdä mitä tahansa ja jos ei itse keksi mitään tarpeellista niin on sitten organisaatioita jotka kertoo mihin tarvisi apua ja jotkut myös maksaa suoraan. Esimerkiksi Mozilla ja Google maksavat riihikuivaa jos heidän tuotteista löytää tietoturva-aukkoja. Ohjelmointitaidottomat voivat auttaa ohjelmistojen suomentamisessa, tai testaamisessa ja lähettämällä huolella täytettyjä bugiraportteja.
FSF:n toiminta taas lähtee jokseenkin siitä ajatuksesta, että ohjelmistoja voidaan käyttää miten haluaa, niiden käyttöä voidaan oppia ja muutella käyttöön estettä ja kehittää eteenpäin. Käytännössä vastaavalla tavalla kuten tiedeyhteisö toimii ja tekee sitten työtä tämän edistämiseksi. Kertovat täällä miten voidaan olla avuksi: http://www.gnu.org/help/help.html
Tässä olisi korkean prioriteetin lista ohjelmistoista joiden kehittäminen katsotaan arvokkaaksi: http://www.fsf.org/campaigns/priority.html
Luonnollisesti, hyväksi katsomiaan projekteja voi avustaa myös rahallisesti.- bvmdjuitfm
On todellakin monia asioita joita vois tehdä hyväntekeväisuus pohjalta, tai ajattelemalla "yhteiseksi hyväksi"
Ilmakuvausta ainakin Suomessa hoitaa maanmittauslaitos. Hekin käyttävät alihankkijoina lentoyritysten koneita. lisäksi on yksittaisiä projekteja joista otetaan ilmakuvat suunnittelun pohjaksi, siinäkin ilmakuvaukseen erikoistuneet yrityksen tekevat kuvaukset. En tiedä ilmavoimien edes suorittavan ilmakuvauksia. Ilman muuta hekin ottavat kuvia omista kohteistaan, mutta taitavat käyttää siinäkin siviilipuolen koneita ja kalustoa, kuten esim ilmatorjunta käyttää myös siviili koneita maalilennoissa, vaikka tarkoitukseen soveltuvaa kalustoa on ilmavoimillakin. Raha ratkaisee. - Puutuuletin9
Open source eli avoin lähdekoodi tarkoittaa ohjelmiston ohjelmointia kokonaan tai osittain vapaaehtoispohjalta. Se on massamitassa käytetty ja hyvin toimiva malli. Yleensä sellaiset ns. vapaat ohjelmistot on tarkoitettu koti/toimistokoneella käytettäväksi, muodossa jossa ohjelmoija voi itse suoraan käyttää sitä ohjelmistoa. Mutta ohjelmoinnin aihetta on myös sellaisissa paikoissa joissa ohjelmoija voi hyötyä ohjelmistosta vain epäsuorasti. Liikenteestä löytyy kaikenlaista elektroniikan tarvetta ja ohjelmoinnin aihetta, ehkä sellaistakin jota kukaan ei ole keksinyt.
Esimerkiksi liikennevalojen ohjelmoinnissa on paljon parantamisen varaa, ja tarvetta esim. konenäölle ja optimointialgoritmeille. Liikennevalojen erilainen toimintalogiikka eri kaupungeissa ja maissa on itsessään liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä. Jos kaikkialla on hölmöt liikennevalot, niin olisi parempi, että joka kaupungissa on samalla tavalla hölmöt liikennevalot. Vielä parempi jos joka kunnassa ei tarvitse erikseen ratkaista samoja mutkikkaita liikennevaloihin liittyviä ongelmia, vaan joku yksi taho Suomessa tai Euroopassa etsii yhä parempia ratkaisuja kaikille, aiheissa jotka ovat kaikille yhteisiä.
Osa liikenneasioista kuuluu YK:n alaisille järjestöille kuten ISO:lle. Osalle asioista tarvitaan maakohtaisia erikoistuksia jotta oltaisiin yhteensopivia vanhojen standardien kanssa tai lähempänä optimia maakohtaisissa olosuhteissa. Lopuksi kunnan tai tielaitoksen virkamiesten tai yksityisalueen omistajien pitää tehdä omat säätönsä, mielellään tavalla joka ei vaadi lähdekoodin muuttamista (ns. "sorsan puukottamista") vaan pelkästään asetustiedostojen muuttamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1817567
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes883499- 592424
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se701548Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3731486Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201386- 571373
Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171091Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791040Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841038