Huono itsetunto parisuhteessa

fairy1

Hei, täällä muita huonosta itsetunnosta kärsiviä? Itselläni on kai aina ollut jonkinlainen huono itsetunto, epävarmuus yms. Ja alettuani seurustelemaan, se on tullut kunnolla esille parisuhteessa, ja tuntuu vaan pahenevan.
Aiheettomat syytökset,epäilyt ja luottamuksen pula miestäni kohtaan johtuen huonosta itsetunnostani. Miehessäni ei ole vikaa, hän ei ole pettänyt,arvostellut mua,katsellut "sillä silmällä" muita naisia, mutta silti aina tulee kuvitelmia kotona telkkarin ääressä, kaupungilla, missä vaan missä on muita naisia,että mieheni katselisi ihaillen muita naisia. Tästä on tullut monta riitaa ja ajoittain itseäni masentaa huono itsetuntoni ja jatkuvat kuvitelmat ja epäilyt. En pysty kunnolla luottamaan mieheeni. Enhän luota itseenikään. Päässäni vain tuntuu olevan sellainen iskostunut ajatus etten ole tarpeeksi kaunis, viehättävä jne... Ja saan raivokohtauksia joskus johtuen pahasta olosta itsetunnon ja epäilyjen takia. On siinä miehelläkin kestämistä.

En sitten tarkalleen tiedä mistä huono itsetuntoni johtuu, ehkäpä seksuaalisesta hyväksikäytöstä, vaikeasta lapsuudesta.. huonosta minäkuvasta...

Olen aloittanut psykologilla käymisen, ja toivoisin että se auttaisi, en oikein muuta keinoa nyt tiedä. Toki jatkuva ajatustyöskentely ("muistuttaminen" itselle on vaan että olen kaunein mieheni silmissä, ja että kuvitelmat on vain kuvitelmia) mutta ei se silti ole helppoa kun ei täysin luota toiseen eikä itseen.

Onko muita samassa tai samankaltaisessa tilanteessa? Mikä on auttanut itsetunto-ongelmaan,teillä?
Tiedän etten ole ainoa joka kärsii samaisesta probleemasta.

5

1742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menikö oikein?

onkin mustasukkaisuus ja omistamisen halu. Kirjoituksesi perusteella itsetuntosi vaikuttaa jopa liiankin vahvalta.

Ehkä paras neuvo kohdallasi saattaisi olla sellainen, että elä itse ja anna toisen elää. Toista ihmistä ei voi omistaa, ainakaan pakolla. Jos yrität pakottaa toisen omaksesi, tämä vain pakenee luotasi. Ellei hän pysty siihen fyysisesti, hän pakenee omaan sisäiseen maailmaansa, eli toisin sanoen hän ei ole enää "läsnä". Tällöin omistukseesi jää pelkkä ihmiskuori, jos sitäkään.

On myös huomattava, että omistaminen ja omistautuminen ovat kaksi eri asiaa. Mitä ilmeisemmin puolisosi pyrkii omistautumaan sinulle ilman, että haluaa varsinaisesti omistaa sinua. Ehkä sinun pitäisi pyrkiä tekemään samoin häntä kohtaan.

• ap.

Kyllä, olen mustasukkainen, mutten omistushaluinen. Tiedän että toista ihmistä ei voi omistaa, enkä haluakaan omistaa. Puolisoni kyllä pysyy rinnallani ilman "kiinni pitämistäkin", jos kanssani tykkää olla. En usko että kyse on omistushalusta tässä tapauksessa. Kyse on vain siitä että minä pidän itseäni rumana, inhottavana jne...Mielestäni muut naiset on kauniimpia, enkä millään tahdo uskoa että kumppanini ei olisi kiinnostunut muista naisista, eikä ihailisi muita naisia, koska en pidä itseäni kauniina. En koe riittäväni, enkä olevani tarpeeksi kaunis, eli näin ollen kyse on itseinhosta,itsevihasta,ja huonosta itsetunnosta mikä aiheuttaa epäilyjä,kuvitelmia ja mustasukkaisuutta. Ongelmia on toki isompiakin ja vakavampiakin, mutta kyllä tämäkin paljon vaikuttaa elämään, ja parisuhteeseen sekä henkiseen hyvinvointiin. Minkä sille mahtaa että on paha olo itsensä kanssa.

• ...
        ap. kirjoitti:

Kyllä, olen mustasukkainen, mutten omistushaluinen. Tiedän että toista ihmistä ei voi omistaa, enkä haluakaan omistaa. Puolisoni kyllä pysyy rinnallani ilman "kiinni pitämistäkin", jos kanssani tykkää olla. En usko että kyse on omistushalusta tässä tapauksessa. Kyse on vain siitä että minä pidän itseäni rumana, inhottavana jne...Mielestäni muut naiset on kauniimpia, enkä millään tahdo uskoa että kumppanini ei olisi kiinnostunut muista naisista, eikä ihailisi muita naisia, koska en pidä itseäni kauniina. En koe riittäväni, enkä olevani tarpeeksi kaunis, eli näin ollen kyse on itseinhosta,itsevihasta,ja huonosta itsetunnosta mikä aiheuttaa epäilyjä,kuvitelmia ja mustasukkaisuutta. Ongelmia on toki isompiakin ja vakavampiakin, mutta kyllä tämäkin paljon vaikuttaa elämään, ja parisuhteeseen sekä henkiseen hyvinvointiin. Minkä sille mahtaa että on paha olo itsensä kanssa.

Hyvä, että olet löytänyt näköjään terveen ja mukavan miehen rinnallesi. Sinun taustallasi voisi valita vaikka minkälaisia hakkareita ja haukkujia. Miehelläsi on omat kriteerinsä ja hän on tehnyt valintansa, kun on sinut halunnut lähelleen. Hän tekisi väärin, jos vilkuilisi muka-parempia. Hienoa, että olet päässyt terapiaan. Vaikuttaako terppa ja terapiamuoto juuri sinulle sopivalta? Oletko pystynyt ottamaan ihan kaikki, myös tämän, asian esille, eikä sinua ole tuomittu? Jospas käyttäisitkin energiaa jatkuvan epäilyn sijasta siihen, miten voisit tehdä parisuhdettanne vieläkin mukavammaksi huomaavaisuudenosoituksilla ym.?

• Menikö oikein?
        ap. kirjoitti:

saattaa tapauksessasi olla jotain hyötyä. Mutta on hyvä muistaa, että terapeutti saattaa kertoa jotain sellaista, jonka itse haluatkin kuulla. Bisnes on bisnestä ja sitä se on varsinkin medikalisaation kohdalla.

Jos kyse on todella itseinhosta, itsevihasta jne, niin kyse on sisäsyntyisistä asioista. Puolestaan ulkokohtaisessa tapauksessa joku ulkopuolinen taho on aiheuttanut nuo ongelmat, jolloin ratkaisu voisi onnistua ulkopuolelta päin.

Koska kuitenkin annat ymmärtää ongelmien olevan sisäsyntyisiä, silloin niiden ratkaisu jää viimekädessä oman itsesi ratkaistavaksi. Eräs ratkaisu voisi olla se, että muutat suhtautumistasi noihin kielteisinä pitämiisi tunteisiin. Tunteet ovat vain tunteita. Ei niiden tarvitse mitenkään konkretisoitua. Itselläni on hyviä kokemuksia itsesuggestiivisista menetelmistä tuollaisissa ongelmissa.

• Ap:lle!

Ap:lle että älä kysele mielenterveys palstalle, jossa on ed. kaltaisii hulluja vastaamassa. Mite voi tulla mielee sanoa, että itsetuntos on vahva ku hyväkskäytöstäki kerroit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1379
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      243
      1269
    3. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1066
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      255
      1048
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      775
    6. 64
      734
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      717
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      708
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      671
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      627
    Aihe