Voisiko joku ystävällinen persoona tiivistään valistusajan ja ranskan vallankumouksen seuraukset mahdollisimman tiiviisti - ja nopeasti.
Huomenna esitelmä ja tiivistys noista puuttuu...
apua: ranskan vallankumouksen seuraukset
12
2557
Vastaukset
- napoleon
... (hymyillen:) hyvät oppilaat, arvoisa opettaja...
(vakavuudella:) Vapauden, veljeyden ja tasa-arvon nimeen ollaan valmiit tappamaan. Sen todisti Ranskan verinen vallankumous kansan noustessa valtaan ja synnyttäessään hirmuhallinnon. Sen aika päättyi yhtä julmasti, kuin se alkoi. Robespierren noustessa mestauslavalle hän tiesi, ettei vallankumous ollutkaan oikea tie, ...(korota ääntä ja julista:) kansa ei ole tyhmä, valistuksen sanoja se tarvitsee, mutta vielä enemmän leipää...(lyö nyrkillä pöytään, lausu hartaudella:) Giljotiinin terä katkaisi toivoa herättävän lauseen, sitä ajattelevan pään ja yhden aikakauden.
(ihmetellen:) Mutta opittiinko vallankumouksesta mitään? (totea kyynisesti:)Ei, sillä aina näyttää nousevan uusia sukupolvia, jotka ovat valmiit toistamaan esi-isiensä virheet. Niin tapahtui Ranskassa 1800-luvulla vielä kaksi kertaa ja se seurauksiltaan tuhoisin Venäjällä 1917. (runollisesti lausuen:) Haavat Suomeenkin jäivät syvät...
(toivorikkaana, kohota katseesi ylös taivaisiin:) Onneksi sentään ne valistuksen sanat ovat näinä kahtena vuosisatana jo iskostuneet ihmisten mieliin, ei väkivalloin, vaan ymmärryksellä, jossa sydän on ollut mukana ja tuoneet jotain parempaa toivoa huomisesta, maailmaan, joka on parempi, mutta ei vielä kokonaan valmis...
(surullisen nöyrästi:) Mutta miksi ihmisten piti odottaa ja kärsiä näin kauan? (paina pääsi hitaasti alas ja mene takaisin paikallesi.)- Vapaus, veljeys ja tasa-arvo
Huolimatta esiintuomistasi vallankumouksen ja yleensä kumousten kielteisistäkin lieveilmiöistä, Ranskan vallankumouksesta voidaan katsoa alkaneen uuden ajanjakson, jossa feodalismi ja itsevaltius vaihtuivat demokratiaan.
Ilman noiden "veljeyden", "vapauden" ja "tasa-arvoisuuden" vaatimuksien toteutumista ei olisi nykyinen kapitalismikaan mahdollista. Siinä kun syntyperä tai yhteiskunnallinen asema ei enään määrää rikastumisen mahdollisuuksia. Kaikki on vain kiinni itsestä ja omasta työstä. - vpr
Vapaus, veljeys ja tasa-arvo kirjoitti:
Huolimatta esiintuomistasi vallankumouksen ja yleensä kumousten kielteisistäkin lieveilmiöistä, Ranskan vallankumouksesta voidaan katsoa alkaneen uuden ajanjakson, jossa feodalismi ja itsevaltius vaihtuivat demokratiaan.
Ilman noiden "veljeyden", "vapauden" ja "tasa-arvoisuuden" vaatimuksien toteutumista ei olisi nykyinen kapitalismikaan mahdollista. Siinä kun syntyperä tai yhteiskunnallinen asema ei enään määrää rikastumisen mahdollisuuksia. Kaikki on vain kiinni itsestä ja omasta työstä.Jos halutaan puhua Ranskan vallankumouksesta, ei tulisi unohtaa sen veritekoja, jotka eivät olleet oikeutettuja, vaikka kansalaiset olivat köyhiä ja näkivät nälkää. Juuri vallankumouksen julmuus sai ihmiset haluamaan demokratian sijasta uudestaan yksinvaltiutta, jota vastaan oli taisteltu - tasavalta vaihtui keisariuteen.
Vapauden, veljeyden ja tasa-arvon sanat ovat kauniita, mutta paljonko verta on vuodatettava, jotta ne toteutuvat? Demokratiakehitys esim. Irakissa on vaatinut jo tuhansia ihmishenkiä. Onko siis päämäärä tärkein keinoista piittaamatta? Utilitaristinen ajattelutapa, jossa jollakin teolla on suuri merkitys päämäärän saavuttamiseksi synnyttää vain epäoikeudenmukaisuutta, vaikka näennäisesti päästäänkin hyvään tilaan.
En näkisi Ranskan vallankumouksessa mitään aineksia liberalismille, vaikka se sitä kiivaasati julistikin. Hyöty ei koskaan saisi mennä oikeudenmukaisuuden edelle. Miksi Ranskan vallankumouksesta ei saisi nähdä sen varjopuolia?
Siis...
... hyvät oppilaat, arvoisa opettaja... - Vapaus, veljeys ja tasa-arvo
vpr kirjoitti:
Jos halutaan puhua Ranskan vallankumouksesta, ei tulisi unohtaa sen veritekoja, jotka eivät olleet oikeutettuja, vaikka kansalaiset olivat köyhiä ja näkivät nälkää. Juuri vallankumouksen julmuus sai ihmiset haluamaan demokratian sijasta uudestaan yksinvaltiutta, jota vastaan oli taisteltu - tasavalta vaihtui keisariuteen.
Vapauden, veljeyden ja tasa-arvon sanat ovat kauniita, mutta paljonko verta on vuodatettava, jotta ne toteutuvat? Demokratiakehitys esim. Irakissa on vaatinut jo tuhansia ihmishenkiä. Onko siis päämäärä tärkein keinoista piittaamatta? Utilitaristinen ajattelutapa, jossa jollakin teolla on suuri merkitys päämäärän saavuttamiseksi synnyttää vain epäoikeudenmukaisuutta, vaikka näennäisesti päästäänkin hyvään tilaan.
En näkisi Ranskan vallankumouksessa mitään aineksia liberalismille, vaikka se sitä kiivaasati julistikin. Hyöty ei koskaan saisi mennä oikeudenmukaisuuden edelle. Miksi Ranskan vallankumouksesta ei saisi nähdä sen varjopuolia?
Siis...
... hyvät oppilaat, arvoisa opettaja...Eihän Ranskan vallankumous tietenkään ollut mikään ennalta suunniteltu projekti, jolla olisi ollut joku etukäteen määritelty tavoite ja keinot jolla maailma olisi johdatettu parempaan huomiseen. Valistusajan ihanteiden ja vallitsevien olosuhteiden välillä vain oli suunnaton kuilu.
Kaikki kumpusi sitä edeltäneen ajanjakson, tyranniuden ja orjuuden julmasta ajanjaksosta. Veritekoja ei voi puolustella minkään toiminnan eikä ismin välikappaleina tavoitteiden saavuttamiseksi. Mutta ei kai Ranskan vallankumouksen tehnyt kansa voinut pyytää kuningasta kiltisti väistymään syrjään tämän puuttumatta omalla väkivallallaan kansan spontaaniin kapinointiin.
Homma yksinkertaisesti karkasi käsistä. Sanonta "Vallankumous syö omat lapsensa" syntyi jo tuolloin.
Monta itsenäisyys- ja vapautussotaa on käyty, voitettu ja tukahdutettu verta vuodattaen. Monesti niissä oli jo lähtökohtana väkivallan käytön välttämättömyys.
Ihmisen syntyminen on raju tapahtuma. Tuolloin myös uuden yhteiskunnallisen muutoksen syntymä oli rajua takapakkeineen. Sanotaanko vaikkapa niin, että demokratia syntyi "pihtisynnytyksellä". Paljon hälinää, verta ja mekkalointia.
Ps.
Ja se mikä tapahtuu tämän päivän Irakissa on irvikuvaa yhdenlaisen demokratian tuomisesta sinne pakkokeinoin ulkopuolisten (USA ja liittolaiset) toimesta. - vpr
Vapaus, veljeys ja tasa-arvo kirjoitti:
Eihän Ranskan vallankumous tietenkään ollut mikään ennalta suunniteltu projekti, jolla olisi ollut joku etukäteen määritelty tavoite ja keinot jolla maailma olisi johdatettu parempaan huomiseen. Valistusajan ihanteiden ja vallitsevien olosuhteiden välillä vain oli suunnaton kuilu.
Kaikki kumpusi sitä edeltäneen ajanjakson, tyranniuden ja orjuuden julmasta ajanjaksosta. Veritekoja ei voi puolustella minkään toiminnan eikä ismin välikappaleina tavoitteiden saavuttamiseksi. Mutta ei kai Ranskan vallankumouksen tehnyt kansa voinut pyytää kuningasta kiltisti väistymään syrjään tämän puuttumatta omalla väkivallallaan kansan spontaaniin kapinointiin.
Homma yksinkertaisesti karkasi käsistä. Sanonta "Vallankumous syö omat lapsensa" syntyi jo tuolloin.
Monta itsenäisyys- ja vapautussotaa on käyty, voitettu ja tukahdutettu verta vuodattaen. Monesti niissä oli jo lähtökohtana väkivallan käytön välttämättömyys.
Ihmisen syntyminen on raju tapahtuma. Tuolloin myös uuden yhteiskunnallisen muutoksen syntymä oli rajua takapakkeineen. Sanotaanko vaikkapa niin, että demokratia syntyi "pihtisynnytyksellä". Paljon hälinää, verta ja mekkalointia.
Ps.
Ja se mikä tapahtuu tämän päivän Irakissa on irvikuvaa yhdenlaisen demokratian tuomisesta sinne pakkokeinoin ulkopuolisten (USA ja liittolaiset) toimesta.Mielestäni vallankumouksien syyt johtuvat virheellisestä olettamuksesta, että hyvinvointi on kuin jokin kakku, jota tietty ryhmä ihmisiä omistaa oikeudettomasti. Kun kakku on jaettu väärin, joka tarkoittaa, etten MINÄ vallankumouksen lapsi omista siitä riittävästi, oikeuttaa se minut tekemään oikeudenmukaisen jaon vaikka väkivalloin. Mitä suurinta typeryyttä! Hyvinvointi ja onnellisuus ei ole jaettu kakku, vaan se syntyy oman työn tuloksista. Oikeudenmukaisuutta syntyy sitä enemmän, mitä enemmän teet työtä nauttien sen tuloksista. Palopuheet vapaudesta, veljeydestä ja tasa-arvosta synnyttävät vain epämuodostuneen lapsen, jota ei kukaan hoida ja josta kasvaa laiska ja kyvytön yksilö yhteiskunnassa, joka vaatii aina uuden vallankumouksen viedäkseen utopiansa päätökseen.
- Vapaus, veljeys ja tasa-arvo
vpr kirjoitti:
Mielestäni vallankumouksien syyt johtuvat virheellisestä olettamuksesta, että hyvinvointi on kuin jokin kakku, jota tietty ryhmä ihmisiä omistaa oikeudettomasti. Kun kakku on jaettu väärin, joka tarkoittaa, etten MINÄ vallankumouksen lapsi omista siitä riittävästi, oikeuttaa se minut tekemään oikeudenmukaisen jaon vaikka väkivalloin. Mitä suurinta typeryyttä! Hyvinvointi ja onnellisuus ei ole jaettu kakku, vaan se syntyy oman työn tuloksista. Oikeudenmukaisuutta syntyy sitä enemmän, mitä enemmän teet työtä nauttien sen tuloksista. Palopuheet vapaudesta, veljeydestä ja tasa-arvosta synnyttävät vain epämuodostuneen lapsen, jota ei kukaan hoida ja josta kasvaa laiska ja kyvytön yksilö yhteiskunnassa, joka vaatii aina uuden vallankumouksen viedäkseen utopiansa päätökseen.
Ei Ranskan vallankumouksessa ollut kyse pelkästään leivästä ja jonkun kakun jaosta vaan paljon korkeammista tavoitteista niin kuin sanat "Vapaus, veljeys ja tasa-arvo" nimenomaan pyrkivät kuvaamaan.
Edellämainitut arvojen pitäisi kuulua kiistämättömästi kaikille. Eikä niiden saaamisessa pitäisi olla mitään vaikutusta yksilön laiskuuteen ja kyvyttömyyteen. Vai oletko sitä mieltä, että vain alistettu, orjuutettu ja vailla mitään oikeuksia oleva ihminen olisi tarpeeksi ahkera ja aloitekykyinen. Korkeintaan ahkeruus saattaisi toteutua pakon avulla. Mutta sekin olisi vain pakkovallan ansiota.
Taloudellinen tasa-arvo on vain seurausta noiden kolmen toteutumisesta.
Ei sanalla vallankumous voi olla vain yhdenlaista merkitystä. Jokainen vallankumous on omanlaisensa. Niin 1800-luvulla alkanut teollinen vallankumous kuin Venäjän 1917:n vallankumouskin. Ei niitä voi verrata toisiinsa. Tuskinpa teollisessa vallankumouksessakaan oli kyse kakunjaon oikeutuksesta, vaikka se toikin lisääntyvää hyvinvointia ihmiskunnalle.
Sen oikeudenmukaisesta jakaantumisesta ja luonnolle aiheuttamista tuhoista voidaan taas olla montaa mieltä.
Ps.
Kuuluisin leipään liittynyt sanonta Ranskan vallankumouksessa taisi olla kuningattaren tokaisu kansan valitukseen leivän puutteesta: "Mikseivät ne sitten syö leivoksia"
Liekö tottakaan. - vpr
Vapaus, veljeys ja tasa-arvo kirjoitti:
Ei Ranskan vallankumouksessa ollut kyse pelkästään leivästä ja jonkun kakun jaosta vaan paljon korkeammista tavoitteista niin kuin sanat "Vapaus, veljeys ja tasa-arvo" nimenomaan pyrkivät kuvaamaan.
Edellämainitut arvojen pitäisi kuulua kiistämättömästi kaikille. Eikä niiden saaamisessa pitäisi olla mitään vaikutusta yksilön laiskuuteen ja kyvyttömyyteen. Vai oletko sitä mieltä, että vain alistettu, orjuutettu ja vailla mitään oikeuksia oleva ihminen olisi tarpeeksi ahkera ja aloitekykyinen. Korkeintaan ahkeruus saattaisi toteutua pakon avulla. Mutta sekin olisi vain pakkovallan ansiota.
Taloudellinen tasa-arvo on vain seurausta noiden kolmen toteutumisesta.
Ei sanalla vallankumous voi olla vain yhdenlaista merkitystä. Jokainen vallankumous on omanlaisensa. Niin 1800-luvulla alkanut teollinen vallankumous kuin Venäjän 1917:n vallankumouskin. Ei niitä voi verrata toisiinsa. Tuskinpa teollisessa vallankumouksessakaan oli kyse kakunjaon oikeutuksesta, vaikka se toikin lisääntyvää hyvinvointia ihmiskunnalle.
Sen oikeudenmukaisesta jakaantumisesta ja luonnolle aiheuttamista tuhoista voidaan taas olla montaa mieltä.
Ps.
Kuuluisin leipään liittynyt sanonta Ranskan vallankumouksessa taisi olla kuningattaren tokaisu kansan valitukseen leivän puutteesta: "Mikseivät ne sitten syö leivoksia"
Liekö tottakaan.Jo muinaiset roomalaiset tiesivät, että köyhyys ja epätasa-arvo jakaa kansan - "Panem et circenses!" - miksi tätä eivät oivaltaneet valistusajan johtajat? Ehkä sota verotti liikaa kansakuntaa ja vallankumous oli väistämätön tosiasia, sillä luopumalla sodasta olisi menetetty koko valtio.
En kuitenkaan väitä, että sotaan ryhtyminen olisi silkkaa hulluutta. Ulkoinen sota on tietyissä tapauksissa oiva keino yhdistää sisäisesti hajoava kansa, mutta jatkuessaan pitkään se muodostaa uhan sille itselleen, kuten kävi Ranskassa 1700-luvun lopulla.
Entäpä meillä? Onko jo näkyvissä yhteiskunnan sisäistä hajoamista epätasa-arvon, köyhyyden ja syrjäytyneisyyden raastamassa Suomessa. Riittävätkö leipä ja sirkushuvit? Sillä muuten voidaan vain arvuutella milloin vihollinen iskee - "Putin ante portas!" ... mutta silloin on jo liian myöhäistä.
- Mika
Ranskikset tappelivat kaikkien kanssa.
Napoléon tappeli kaikkien JA omiensa kanssa.
Sitten kaikki tappeli taas kaikkien kanssa.
Joku kuoli giljotiiniin.
Sitten tuli kansanvalta, eli republica lá France.
Sitten niistä tuli EU. - kiinnostunut
Sain käsiini 1789 painetun kirjan, le nouveau secretaire de la cour. sain siihen suomennoksen uusia salaisuuksia hovista.kertoo todennäköisesti asioita liittyen Ranskan suureen vallankumoukseen.Nimmareita on paljon ja lopussa on nimi Bernard.Olisikohan Bernard -Rene Jordan de Carnay.Toiseksi viimeisellä sivulla on teksti anno domini 1781 Cher Benar.sanasta Cher en ole varma, koska on vanhaa fonttia enkä sitä osaa lukea.osaako joku kertoa mitään tästä kirjasta.Sivuja on veikkaukseni mukaan 150.Kirja ihan hyvässä kunnossa.Ainoa, etten ymmärrä sanaakaan Ranskaa saati näitä kirjain fontteja.Jos jotain osaat tästä kertoa, niin voi laitella sähköpostia vaimoni osoitteeseen:[email protected].
Olen kaikista tiedoista kiinnostunut. - tierna petrograd poj
Joukko lyhyitä ryssä apinoita yritti kopioida sitä sata vuotta myöhemmin varsin huonolla menestyksellä.
- tulemme vielä
Ranskan vallankumous ei ollut pelkästään glooriaa. Porvarit ovat tehneet siitä uskonnon mutta. Entäpä Kuninkaalle uskolliset.
- he he he
Trotski se kovasti jauhoi thermidorista. Stalinia vertaukset lähinnä huvitti koska Jooseppi näki itsensä eräänlaisena jumalana ulkona historiallisista rajoituksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047