Niin onnellinen ...

AdaFlink

... oon.

Mulle tuli tossa pari viikkoa sitten vuoden ikäinen Borderuros. Se oli kasvanut maalla (me ollaan taajamassa, joten liikettä ja liikennettä on paljon) ensimmäisen elinvuotensa. Sillä oli hirmuinen tunnekuhu ajaa kaikkia autoja takaa (se lienee hyvin yleistä tälle rodulle). Se kait ajatteli, että ne autot pitää pitää laumassa mukana keinolla millä hyvänsä. Samoin kaikki pyöräilijät, juoksijat lenkkipolulla ja muutkin ihmiset herätti sen valtavan paimentamisvietin. Meidän ulkoilu oli suoraan sanottuna, kuin pilakuvista. Akka juoksi perässä ja koira sinkoili sinne ja tänne. Ei uskois, jotta millaiset voimat tuollaisella koiralla on.

Se oli aikaisemmin ulkoillut kuristuspannan ja lyhyen hihnan kanssa ja käsittääkseni ollut ulkona sellaisessa mikä sen nimi nyt onkaan (se sellainen rautalanka puusta.....puuhun, mihin sitten laitetaan joku juoksulanka). Ostin sille valjaat ja fleksin ja kuristuspanta heitettiin huitsin nevadaan. Aivan uskomaton muutos tapahtui. Kait se kuvittelee siinä valjaissa ja fleksissä, että se on vapaa ja pystyy toteuttamaan paimennusviettiään. Tehdään pitkiä maastolenkkejä ja aina, kun lenkkeilijä tulee vastaan, niin komennan sen istumaan ja kattellaan tulijaa. Paijaan sitä ja sanon, että "ei ota". Samoin kun tullaan ihmisten ilmoille ja se halusi ajaa autoja takaa komennan sen istumaan ja sanon sille, että "ei ota". Ollaan kytätty noita autoja tuntitolkulla tienvarsilla. Lyödään vaan perse maahan ja aletaan kattelemaan.

Se on alkanut uskomaan. Se suorastaan kerjää kiitosta, kun se osaa tehdä asiat oikein. Se juoksee mua vastaan ja pyytää hyväksyntää ja sen se myös saa. Tänään oli ensimmäinen päivä, kun se usko noi kaikki "pakolliset kuviot", joten ensiviikolla lähdetään oikeesti ihmisten ilmoille.

Aivan upea koira, oikein elohopea. Kunpa vaan pystyisin hyödyntämään sen energian ja palvelualttiuden oikein.

7

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inqqu

      Kiva kuulla että olet saanut unelmiesi koiran :) Onnea yhteiselle taipaleellenne:)

    • kivaa luettavaa

      Harjoitelkaa temppuja, pieniä toko-agiliikkeita, tekeväinen bortsu varmasti tykkää sellaisesta, niistä on hyötyä sinullekkin.

      • AdaFlink

        ... että alan vetämään sillä viestiä. Mulla on ollut aikaisemmin kaksi saksanpaimenkoiraa ja niitten kanssa olen pärjännyt viestillä kohtalaisen hyvin. Ollaan saatu käyttötulokset ja näyttelyssäkin tullut V2. Tätä koiraa ei voi edes kouluttaa samalla tapaa, kuin saksanpaimenta. Sakemannin kanssa tarttetaan aina silloin tällöin koviakin otteita, mutta tämä bortsu on herkkä ja sitä pitää osata käsitellä vähän toisin. Jämäkästi, mutta kuitenkin hellästi.

        Näyttelyt mua tosin ei enää kiinnosta pätkääkään. Ne on jotenkin sellaisia "ken on heistä kaikkein kaunein" -juttuja ja sitten ei muuta tarvitakaan.

        Oltiin Evolla sienimetsällä ja koira sai olla vapaana. Vähänks´ mua pelotti päästää se vapaaksi. Sellanen pieni epäily oli pinnassa, jotta lähteekö se karkuun ja ei tuu enää takasin. Ei se mihinkään kauaksi lähteny. Se piti yhteyttä meidän (ukko ja mä) välillä. Siitä mulle tuli sellainen fiilis, että se vois olla viestillä hyvä.

        Se on nyt keksiny uuden leikin. Mä oon vieny sille piiloon kaikkea kivaa tonne takapihalle (saa olla vapaana) ja sisätiloissa sohvatyynyjen väliin. Se on hyvin halukas aina hakemaan niitä piilotettuja kamoja. No nythän se tuli mua toljottamaan niillä nappisilmillään ja istu eteen. Kysyin siltä, jotta "mitä nyt". Se otti askeleen taaksepäin (eli hilas takalistoaan pari tuumaa takatuuppariin päin). Kysin siltä, jotta kerro nyt. Se meni ulko-ovelle ja selkeesti halusi mut mukaan.

        Voihan hilskatti vieköön se oli vieny mun sandaalit puutarhan pöydän alle ja hiusharja löyty grillin alta. Mun siis pitää alkaa ettimään tavaroitani milloin mistäkin.

        On se melkoinen epeli, mutta niin pirun älykäs sellainen.


      • gjtwlkjrökqäalöägv
        AdaFlink kirjoitti:

        ... että alan vetämään sillä viestiä. Mulla on ollut aikaisemmin kaksi saksanpaimenkoiraa ja niitten kanssa olen pärjännyt viestillä kohtalaisen hyvin. Ollaan saatu käyttötulokset ja näyttelyssäkin tullut V2. Tätä koiraa ei voi edes kouluttaa samalla tapaa, kuin saksanpaimenta. Sakemannin kanssa tarttetaan aina silloin tällöin koviakin otteita, mutta tämä bortsu on herkkä ja sitä pitää osata käsitellä vähän toisin. Jämäkästi, mutta kuitenkin hellästi.

        Näyttelyt mua tosin ei enää kiinnosta pätkääkään. Ne on jotenkin sellaisia "ken on heistä kaikkein kaunein" -juttuja ja sitten ei muuta tarvitakaan.

        Oltiin Evolla sienimetsällä ja koira sai olla vapaana. Vähänks´ mua pelotti päästää se vapaaksi. Sellanen pieni epäily oli pinnassa, jotta lähteekö se karkuun ja ei tuu enää takasin. Ei se mihinkään kauaksi lähteny. Se piti yhteyttä meidän (ukko ja mä) välillä. Siitä mulle tuli sellainen fiilis, että se vois olla viestillä hyvä.

        Se on nyt keksiny uuden leikin. Mä oon vieny sille piiloon kaikkea kivaa tonne takapihalle (saa olla vapaana) ja sisätiloissa sohvatyynyjen väliin. Se on hyvin halukas aina hakemaan niitä piilotettuja kamoja. No nythän se tuli mua toljottamaan niillä nappisilmillään ja istu eteen. Kysyin siltä, jotta "mitä nyt". Se otti askeleen taaksepäin (eli hilas takalistoaan pari tuumaa takatuuppariin päin). Kysin siltä, jotta kerro nyt. Se meni ulko-ovelle ja selkeesti halusi mut mukaan.

        Voihan hilskatti vieköön se oli vieny mun sandaalit puutarhan pöydän alle ja hiusharja löyty grillin alta. Mun siis pitää alkaa ettimään tavaroitani milloin mistäkin.

        On se melkoinen epeli, mutta niin pirun älykäs sellainen.

        ovat ihan eri kuin saksanpaimenen :) Hyvä, että mietit ja tiedostat, moni kouluttaisi joka rotua samoin ja sitten syyttäisi koiraa, joka ei opi. Kannattaa aina miettiä se harrastus koiran luonteen, rotuominaisuuksien ja mielenkiinnon mukaan, niin silloin se on mielekästä molemmille. Jos koiraa väännetään harrastukseen, johon siitä ei ole tai josta se ei erityisemmin pidä, niin siitähän ei mitään tule.

        Älykäs ja toiminnallinen rotu on tosiaan bortsu.


      • AdaFlink
        gjtwlkjrökqäalöägv kirjoitti:

        ovat ihan eri kuin saksanpaimenen :) Hyvä, että mietit ja tiedostat, moni kouluttaisi joka rotua samoin ja sitten syyttäisi koiraa, joka ei opi. Kannattaa aina miettiä se harrastus koiran luonteen, rotuominaisuuksien ja mielenkiinnon mukaan, niin silloin se on mielekästä molemmille. Jos koiraa väännetään harrastukseen, johon siitä ei ole tai josta se ei erityisemmin pidä, niin siitähän ei mitään tule.

        Älykäs ja toiminnallinen rotu on tosiaan bortsu.

        ... viikon kuluessa edistytty melkoisesti. En ole sitä kovinkaan "kovilla" pitänyt, koska mehän vasta tutustutaan toisiimme. Ja lisäksi täytyy muistaa, että "lapsihan" se vasta on. Ihmisiässä tollanen tokaluokkalainen ja ei kait se ihmislapsikaan silloin vielä täysin oppinut ole. Se on kuitenkin oppinut, ettei niitä autoja kaivata meidän laumaamme. Autoilua se toki rakastaa ihan yli kaiken. Ei kaivata edes lenkkeilijöitä, jos niillä ei ole nelojalkaista mukana. Polkupyörät ollaan jätetty lähes huomioimatta.

        Tosta mä olen todella iloinen, että ne autot ollaan jätetty likimain rauhaan. Mua todella pelotti, että fleksi tai valjaat pettää ja se juoksee auton alle suuressa tunnekuohussaan. Kyllähän se unohtaa sen autojen ajamisen silloin tällöin, mutta aina vaan harvemmaksi käy palvelusvietti autojen suhteen. Täytyy vaan olla tarkkana ja tarkkailla sitä autojen lähestyessä ja jos se tuntee mielenkiintoa lähestyvää autoa kohtaan, niin komentaa sitä jo valmiiksi ennenkuin auto on kohdalla.

        Se on oppinut tielle tultaessa istumaan käskystä, vaikka fleksin pituus on 8 m. Komennan sen istumaan ja sehän istuu ja odottaa niin pitkään, kunnes olen sen luona. Se tottelee lähes poikkeuksetta, jos mitään muuta mielenkiintoista ei ole.

        Nyt meidän tarttee alkaa opettamaan olemaan se yksikseen ainakin tunnin pari. Me lähdetään hotellilomalle kuukauden päästä ja toivotaan isännän kanssa, että voidaan käydä syömässä illallinen yhdessä ilman, että se ulvoo huoneessa. En ole hennonnu sitä jättää yksin (saattaa olla vikatikki). Se on ollu mun mukana töissäkin. Se on kova "kuonottamaan" ikkunassa, kun olen muutaman minuutin poissa. Meillä on vaan sellainen hankala tilanne, että meillä on liesi lähellä ikkunaa. Kun se ottaa takapakkia riemuissaan, niin sen käpälät saattaa koskettaa lieden nappuloita ja sehän ei mitään hyvää tiedä.

        Siispä mistä te olette ostaneet niitä lieden nappuloiden suojia?

        Ja kevennykseksi. Meillä on ennestään kaksi neitsikkaa. Sellaiset vanhat herra ja "naitu neiti" (herra nainu). Ovat jo iäkkäitä eli tollaset toistakymmentä vuotta pitkälti. Ne ovat tottuneet koiriin mun hoitokoiran takia. Kieltämäti alkuun ajattelutti, jotta mitenhän tuossa mahtaa käydä. Hyvin on menny. Linnut ovat elävien kirjoissa ja bortsua ei enää ne kiinnosta kovinkaan. Alkuun tosin se kyttäs niitä siinä vinossa vaanimisasennossa. Tein alkuun selväksi, käsiä läpsäyttämällä ja tiukasti kieltämällä, että ne eivät ole syötäväksi tarkoitettuja. Päivässä se jätti ne rauhaan.

        Nythän on käynyt silleen, että bortsulla ja linnuilla on YYA-sopimus. Linnut ovat vuosien saatossa oppineet meidän auton ääneen. Ne alkaa huutamaan tietyllä tapaa, kun ne kuulee (mä en edes ehdi huomata autoa vielä, kun linnut sen ilmasee), jotta nyt se isäntä tulee ruokkikselle. Bortsu on oppinut, että tietynlainen ääntely tarkoittaa sitä, että nyt se isäntä on tulossa. Se ryntää ikkunaan kattomaan (tietää saavansa ruokaa).

        Viime viikolla linnut teki sille pilan. Ne alko hälyttämään, että nyt se isäntä tulee. Bortsu juoksi ikkunaan kyttäämään, mutta eipä tullutkaan. Ihan, kuin linnut olisivat nauraneet.


      • blubli
        AdaFlink kirjoitti:

        ... viikon kuluessa edistytty melkoisesti. En ole sitä kovinkaan "kovilla" pitänyt, koska mehän vasta tutustutaan toisiimme. Ja lisäksi täytyy muistaa, että "lapsihan" se vasta on. Ihmisiässä tollanen tokaluokkalainen ja ei kait se ihmislapsikaan silloin vielä täysin oppinut ole. Se on kuitenkin oppinut, ettei niitä autoja kaivata meidän laumaamme. Autoilua se toki rakastaa ihan yli kaiken. Ei kaivata edes lenkkeilijöitä, jos niillä ei ole nelojalkaista mukana. Polkupyörät ollaan jätetty lähes huomioimatta.

        Tosta mä olen todella iloinen, että ne autot ollaan jätetty likimain rauhaan. Mua todella pelotti, että fleksi tai valjaat pettää ja se juoksee auton alle suuressa tunnekuohussaan. Kyllähän se unohtaa sen autojen ajamisen silloin tällöin, mutta aina vaan harvemmaksi käy palvelusvietti autojen suhteen. Täytyy vaan olla tarkkana ja tarkkailla sitä autojen lähestyessä ja jos se tuntee mielenkiintoa lähestyvää autoa kohtaan, niin komentaa sitä jo valmiiksi ennenkuin auto on kohdalla.

        Se on oppinut tielle tultaessa istumaan käskystä, vaikka fleksin pituus on 8 m. Komennan sen istumaan ja sehän istuu ja odottaa niin pitkään, kunnes olen sen luona. Se tottelee lähes poikkeuksetta, jos mitään muuta mielenkiintoista ei ole.

        Nyt meidän tarttee alkaa opettamaan olemaan se yksikseen ainakin tunnin pari. Me lähdetään hotellilomalle kuukauden päästä ja toivotaan isännän kanssa, että voidaan käydä syömässä illallinen yhdessä ilman, että se ulvoo huoneessa. En ole hennonnu sitä jättää yksin (saattaa olla vikatikki). Se on ollu mun mukana töissäkin. Se on kova "kuonottamaan" ikkunassa, kun olen muutaman minuutin poissa. Meillä on vaan sellainen hankala tilanne, että meillä on liesi lähellä ikkunaa. Kun se ottaa takapakkia riemuissaan, niin sen käpälät saattaa koskettaa lieden nappuloita ja sehän ei mitään hyvää tiedä.

        Siispä mistä te olette ostaneet niitä lieden nappuloiden suojia?

        Ja kevennykseksi. Meillä on ennestään kaksi neitsikkaa. Sellaiset vanhat herra ja "naitu neiti" (herra nainu). Ovat jo iäkkäitä eli tollaset toistakymmentä vuotta pitkälti. Ne ovat tottuneet koiriin mun hoitokoiran takia. Kieltämäti alkuun ajattelutti, jotta mitenhän tuossa mahtaa käydä. Hyvin on menny. Linnut ovat elävien kirjoissa ja bortsua ei enää ne kiinnosta kovinkaan. Alkuun tosin se kyttäs niitä siinä vinossa vaanimisasennossa. Tein alkuun selväksi, käsiä läpsäyttämällä ja tiukasti kieltämällä, että ne eivät ole syötäväksi tarkoitettuja. Päivässä se jätti ne rauhaan.

        Nythän on käynyt silleen, että bortsulla ja linnuilla on YYA-sopimus. Linnut ovat vuosien saatossa oppineet meidän auton ääneen. Ne alkaa huutamaan tietyllä tapaa, kun ne kuulee (mä en edes ehdi huomata autoa vielä, kun linnut sen ilmasee), jotta nyt se isäntä tulee ruokkikselle. Bortsu on oppinut, että tietynlainen ääntely tarkoittaa sitä, että nyt se isäntä on tulossa. Se ryntää ikkunaan kattomaan (tietää saavansa ruokaa).

        Viime viikolla linnut teki sille pilan. Ne alko hälyttämään, että nyt se isäntä tulee. Bortsu juoksi ikkunaan kyttäämään, mutta eipä tullutkaan. Ihan, kuin linnut olisivat nauraneet.

        ihanaa kun täällä on joskus tällaisia onnellisiakin tarinoita! :) toivottavasti kaikki jatkuukin yhtä hyvin!


      • AdaFlink
        blubli kirjoitti:

        ihanaa kun täällä on joskus tällaisia onnellisiakin tarinoita! :) toivottavasti kaikki jatkuukin yhtä hyvin!

        Se jaksaa hämmästyttää ja ilostuttaa aina päivästä toiseen.

        Oltiin sen kanssa Kolilla patikoimassa neljä päivää (yöt oltiin hotellissa ja päivät hömpättiin maastossa). Toisena päivänä se jo tiesi, missä sen huone on. Kun sen päästi hotellin käytävällä vapaaksi ja kysy siltä, jotta missä Tepon huone on, niin se paino oikopäätä oikean huoneen ovelle ja löi persauksensa maahan. Häntä vatkas ja se oli vähän silleen, kuin "etkö ite tiedä, kun pitää multa kysyä"?

        Maastohan siellä on rankka ja täytyy muistaa sen ikä. Junnut eivät välttämäti tunnusta/tunne väsymystä, vaan ne painaa ja painaa menemään, vaikka lihakset huutais (junnulla nyt kestävyyten vaadittavia lihaksia ei edes ole, vaikka ollaan treenattukin paljon).

        Pirun nopea se on. Menee mutkaista tietä näkymättömiin, mutta palaa yhtä nopeasti takaisinkin. Jos se juoksis täällä ihmisten ilmoilla kevyen liikenteen väylällä samaa vauhtia tutkaan, niin ylinopeudesta poliisit kirjoittais sille sakkolapun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe