Olen ensimmäistä kertaa kokeilemassa sushiriisin keittämistä. Mikä on oikea veden ja riisin suhde? Netistä kun lueskelee, niin näyttää olevan jokaisella sivulla hieman erilainen suhde. Pirkka- lehdessä taas on 2:3, eli kaksi desiä riisiä ja kolme desiä vettä. Mutta eikö tämä ole liikaa vettä? Tarkoitus olisi kokeilla ihan tavallisella puuroriisillä aluksi.
Sushiriisin teko
1
503
Vastaukset
- 7+1
Itse teen tavallisesta puuroriisistä seuraavasti. Ohje on tainnut muokkautua omaan käyttöön useamman reseptin perusteella.
Ensin huuhtelen riisin 3-4 kertaa. Sitten jätän sen puhtaaseen, kylmään veteen 20 minuutiksi. Kaadan senkin veden pois, ja mittaan keittoveden. Jos riisiä on kolme desiä, niin laitan vettäkin kolme desiä (tai ihan vähän enemmän, kuitenkin 3,5 dl olisi minusta jo liikaa).
Laitan kattilan kansineen levylle ja levyn täysille. Pienennän ykköselle kun vesi alkaa kiehumaan. Annan kiehua 10 minuuttia. Otan kattilan pois liedeltä, ja jätän riisin hautumaan kannen alle vielä vähintään 10 minuutiksi.
Sitten sekoittelen riisiin riisiviinietikan, suolan ja sokerin, kun riisi on ehtinyt vähän jähtymään.
Reseptit ovat joka lehdessä ja nettisivulla hieman erilaisia, mutta tämä on ainakin omaan makuuni sopiva. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802831
- 1862444
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362165- 191483
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241