Lomarahan laskeminen

anonyymi absolutisti

En tiedä onko oikea paikka tälle aiheelle, mutta yritetään kuitenkin jos joku osaisi ja kehtaisi neuvoa. Viime kesän olin vuorotöissä eräässä vartiointifirmassa. Kolmena kuukautena työaika ylitti 35 tuntia. Eli tämän mukaan saisin lomakorvauksen kolmelta lomanmääräytymiskuukaudelta. Jolloin lomapäivien lukumääräksi kertyisi 6 ja kerroin olisi 44,5.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/loma -- http://www.tyosuojelu.fi/fi/vuosilomakertoimet/824
Keskituntiansio kerrotaan tuolla kertoimella ja siitä saadaan korvattava lomaraha. Ainakin minun käsittääkseni.
http://www.finlex.fi/data/tes/stes1022-TT125var0803.pdf SIVU 39
14,20 euron KTA:lla lomaraha pitäisi olla 631,9 euroa.

Olenko ihan hakoteillä? Olenko sittenkin väärässä? Noita tekstejä on välillä vähän vaikea ymmärtää, mutta uskossa olen elänyt että saisin tuon verran lomarahaa. Tänään kuitenkin tuli kuitti vain 402,36 eurosta.. Työsuhde on siis päättynyt. Neuvokaa vähän viisaammat ettei ihan pieleen mene :)

9

2168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liity liittoon

      Aloita selvittely soittamalla palkanlaskijalle ja kysy, miten hän on kta:n ja lomapalkan laskenut. Rupea vasta sen jälkeen ihmettelemään. Ja liity liittoon, niin saat tarvittaessa apua sieltä seuraavan kerran.

    • 6

      Nyt sinulla menee sekaisin lomaRAHA ja lomaKORVAUS. Ne ovat ihan eri asioita. Lomakorvauksen saa aina, koska se perustuu vuosilomalakiin. Lomaraha on sitten joidenkin työehtosopimusten myötä tuleva lisä. Ilmeisesti tarkoitat koko ajan lomaKORVAUSta?

      • anonyymi absolutisti

        Niin en oikein tiedä noiden eroja. Mutta siis ilmeisesti tuo lomakorvaus. Eli se raha minkä saa työsuhteen päätyttyä "lopputili". Eli tässä tapauksessa vain kuukausien myötä karttuneiden lomapäivien rahallinen korvaus.. En tiedä osasinko nytkään ilmaista asiaa oikein.


      • anonyymi absolutisti

        "Maksaessaan lomapalkan tai lomakorvauksen työnantaja on velvollinen antamaan työntekijälle laskelman, josta ilmenevät lomapalkan tai lomakorvauksen suuruus ja määräytymisen perusteet."

        Eli tuo lappu joka tuli eilen postissa on otsikoitu "Palkkalaskelma/Palkkatodistus". Tarkoittaako tuo ylläoleva kuitenkin että pitäisi saada tarkemmin eritelty laskelma josta oikeasti ilmenee perusteet? Koska tuossa lukee vain:

        Erittelyt Yksiköt/Määrä A-hinta Yhteensä
        55101 Vuosilomakorvaus 4,00 100,59 402,36

        Sitten ennakonpidätykset, työeläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut..


      • puhelin auttaa
        anonyymi absolutisti kirjoitti:

        "Maksaessaan lomapalkan tai lomakorvauksen työnantaja on velvollinen antamaan työntekijälle laskelman, josta ilmenevät lomapalkan tai lomakorvauksen suuruus ja määräytymisen perusteet."

        Eli tuo lappu joka tuli eilen postissa on otsikoitu "Palkkalaskelma/Palkkatodistus". Tarkoittaako tuo ylläoleva kuitenkin että pitäisi saada tarkemmin eritelty laskelma josta oikeasti ilmenee perusteet? Koska tuossa lukee vain:

        Erittelyt Yksiköt/Määrä A-hinta Yhteensä
        55101 Vuosilomakorvaus 4,00 100,59 402,36

        Sitten ennakonpidätykset, työeläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut..

        Soitapa palkanlaskijalle ja pyydä palkkalaskelman lukuohje sekä selitys siitä, miten lukuihin on päädytty ja tessin pykälät. Tuosta voisi arvata että lomakorvaus on 4 päivältä á 100,59.


      • th
        anonyymi absolutisti kirjoitti:

        "Maksaessaan lomapalkan tai lomakorvauksen työnantaja on velvollinen antamaan työntekijälle laskelman, josta ilmenevät lomapalkan tai lomakorvauksen suuruus ja määräytymisen perusteet."

        Eli tuo lappu joka tuli eilen postissa on otsikoitu "Palkkalaskelma/Palkkatodistus". Tarkoittaako tuo ylläoleva kuitenkin että pitäisi saada tarkemmin eritelty laskelma josta oikeasti ilmenee perusteet? Koska tuossa lukee vain:

        Erittelyt Yksiköt/Määrä A-hinta Yhteensä
        55101 Vuosilomakorvaus 4,00 100,59 402,36

        Sitten ennakonpidätykset, työeläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut..

        on vain 4 pvältä lomakorvaus. eli mahdollisesti 2 pvää puuttuu ,kysy palkanlaskijalta miksi.


      • anonyymi absolutisti
        th kirjoitti:

        on vain 4 pvältä lomakorvaus. eli mahdollisesti 2 pvää puuttuu ,kysy palkanlaskijalta miksi.

        Kyllä näin minäkin asian ymmärtäisin. Pitää soittaa kun ehdin. Ilmoitan miten kävi :)


      • birre69
        anonyymi absolutisti kirjoitti:

        Kyllä näin minäkin asian ymmärtäisin. Pitää soittaa kun ehdin. Ilmoitan miten kävi :)

        Pitää soittaa kun ehdin? haha
        ja täällä on aikaa kysellä montapvää..

        Taitaa olla tylsää tai jotain. Kysy siltä Tehyn mieheltä


      • anonyymi absolutisti
        birre69 kirjoitti:

        Pitää soittaa kun ehdin? haha
        ja täällä on aikaa kysellä montapvää..

        Taitaa olla tylsää tai jotain. Kysy siltä Tehyn mieheltä

        Sullakaan varmaan parempaa tekemistä ku huudella täällä. Käyttäisit aivojasi ihminen ja tekisit töitäsi. Väärinkäsitysten välttämiseksi selvennän: opiskelen päätoimisesti yleensä aamusta iltaan enkä ole koulun ohella oikein ehtinyt arkisin virka-aikana soitella. Joku päivä kuitenkin pääsen aiemmin ja soitinkin "palkkatoimistoon", eli jouduin vaihteeseen jossa olivat vastahakoisia yhdistämään palkkatoimistoon (kys. firman käytäntö). Otin ohjeiden mukaisesti yhteyttä työvuorosuunnittelijaan joka aikoi pyytää kommenttia palkkatoimistolta. Vastausta ei kuitenkaan vielä noin kahden viikon odottelun jälkeen ole kuulunut. Odotan vielä jonkin aikaa ennen kuin alan kyselemään sen perään uudelleen.

        Tupsahti mieleeni kuitenkin toinen tapaus viime keväältä. Olin koulullani määräaikaisessa työsuhteessa "vakituisella kuukausipalkalla" (käytännössä nimellinen korvaus työstä). Kolme kuukautta olin 37,5h viikossa. Nyt kuitenkin ihmettelen että eikö tuostakin kuuluisi saada lomakorvausta? Vai miten se menee? Tuntipalkkani jäi oikeasti kuitenkin PIENEKSI joten korvausta tuskin paljon tulisi, suoritin samalla työharjoittelua. Mutta eikös tuohon korvaukseen kuitenkin oikeus olisi? Vai onko olemassa jokin laki joka estää sen? Tälläkin hetkellä työskentelen samassa paikassa satunnaisesti, tosin tuntipalkalla, jolloin tuntipalkkani on noin kolme kertaa suurempi kuin keväällä. Onko tältä ajalta saatava lomakorvauksia, mikäli kuukausittainen työaikani ylittää 35h? Saan maksimissaan tehdä 56h/kk sopparin mukaan. Nykyisellä tuntipalkalla lomakorvausten määrä alkaisi kuitenkin olemaan jo hieman merkittävämpi.

        Helkkarin vaikea tulkita ja tietää kaikkia työlainsäädäntöön liittyviä asioita. Ei kuitenkaan tunnu miellyttävältä tulla puijatuksi. Ja ai niin, enpä kuulu mihinkään liittoihin kun teen monen alan hommia satunnaisesti opiskelun ohella eikä nappaa maksaa ylimääräisiä jäsenmaksuja mitättömistä palkoistani taikka lakkoilla vasten tahtoaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe