Mitä tekisi edellisenä päivänä ennen tarjoilua?

Lintulintuli

Vinkatkaas jokin herkku, jonka voisi tehdä edellisenä päivänä, eikä menettäisi sitä, että se on tuoreena parhaimmillaan. Ei tarvitse olla sellainen, jonka pitääkin tekeytyä.

10

2820

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poo-poo-porkkana

Porkkanakakku on ainakin yksi, joka "paranee" jääkaapissa.. Teet sen vaikka lauantaina, niin sunnuntaina on hyvää.

Ohje:

Porkkanakakku sitruunatuorejuustokuorrutuksella

Taikina:
      60 g pähkinä- tai mantelirouhetta
      170 g porkkanoita punnittuna ennen kuorimista
      ½ tölkkiä ananasmurskaa
      2,4 dl vehnäjauhoja
      ½ tl ruokasoodaa
      vajaa 1 tl leivinjauhetta
      1/4 tl suolaa
      n. 1 tl kanelia
      2 munaa
      150 g sokeria
      120 ml auringonkukka- tai rypsiöljyä
      2 tl vaniljauutetta - tai 2 tl vaniljasokeria
      Täyte ja kuorrutus:
      100 g huoneenlämpöistä suolatonta voita
      400 g Philadelphia Extra Light –tuorejuustoa
      250 g tomusokeria
      1 tl vaniljauutetta
      1 tuore sitruuna (pelkkä kuori raastettuna)

Voitele ja korputa tai vuoraa leivinpaperilla 23 cm vuoka. Lämmitä uuni 175 asteeseen.
      Paista pähkinärouhetta pannulla, kunnes se alkaa tuoksua ja ruskistuu hieman. Ole kuitenkin varovainen - pähkinärouhe palaa helposti! Pannulle ei siis mitään rasvaa tms.. vaan vain ne pähkinärouheet.. hämmentele usein! Kuori ja raasta porkkanat hienoksi.
      Sekoita jauhot, ruokasooda, leivinjauhe, suola ja kaneli valmiiksi keskenään. Vatkaa munia noin minuutti vaahdoksi. Lisää sokeri ja vatkaa kunnes munavaahto on hyvin vaaleaa ja kuohkeaa, noin 4-5 minuuttia. Lisää vaniljauute (jos käytät sitä) ja kaada öljy taikinan sekaan tasaisena norona samalla vatkaten.
      Lisää jauhoseos, mutta vatkaa vain sen verran että jauhot juuri sekoittuvat taikinaan.
      Sekoita lastalla varovasti laskostellen porkkanaraaste, pähkinät ja ananasmurska. Varo, ettei munavaahto laske. Paista uunissa alatasolla 25-30 minuuttia, eli kunnes keskelle tuikattu hammastikku tulee puhtaana ulos. Anna kakun jäähtyä ennen kuin poistat ne vuoasta.
      Kuorrute: Vatkaa Philadelphia ja pehmeä, huoneenlämpöinen voi aivan tasaiseksi sähkövatkaimella. Siivilöi tomusokeri vaiheittain joukkoon samalla jatkaen vatkaamista. Lisää lopuksi vaniljauute ja hienoksi raastettu sitruunan kuori.

Tarvittaessa tuon pohja-annoksen voi tehdä tuplana, paistaa sen siis vain kahdessa vuoassa sitten. Ja silloin täytettä tulee myös väliin eikä vain päälle. Kakun saa juhlavaksi kun koristaa sen esim. valkosuklaasta veistetyillä kiehkuroilla, marsipaanista muovailluilla porkkanoilla tms. Jotkut myös laittavat päälle paahdettuja mantelilastuja!

Tämä kakku on meillä aina niittänyt kiitosta, koska se ei ole vieraiden mukaan "liian imelää". Koristuksilla tosiaan vaikuttaa paljon sen juhlavuuteen. Ohje ei ole alkujaan minun, vaan ihan netistä. Olen kokeillut useampaa porkkanakaakun ohjetta ja tämä on mun mielestä se paras. Ilman ananasmurskaa siitä ei tule mitään, ihan tulee kuivaa, ei sellaista kukaan syö.

• poo-poo-porkkana

Itse muuten en käytä tuossa täytteessä suolatonta voita, en ole paikallisista kaupoista semmoista löytänyt. Ihan olen käyttänyt tavallista voita ja hyvää on tullut. ;) Ja vaniljauutteen asemasta vaniljasokeria..

• Lintulintuli
        poo-poo-porkkana kirjoitti:

Itse muuten en käytä tuossa täytteessä suolatonta voita, en ole paikallisista kaupoista semmoista löytänyt. Ihan olen käyttänyt tavallista voita ja hyvää on tullut. ;) Ja vaniljauutteen asemasta vaniljasokeria..

Nam nam nam, suuret kiitokset! Ohje meni talteen. :)

• Lintulintuli
        Lintulintuli kirjoitti:

Nam nam nam, suuret kiitokset! Ohje meni talteen. :)

H-hetki ei ole ihan pian, joten muutkin vaihtoehdot ovat tervetulleita. :)

• suklaahirviö

Tässä mun ohje, tein tällaista kaakkua viime viikonloppuna. Ja EHDOTTOMASTI tämä on sellainen, että kannattaa tehdä edellisenä päivänä, parhaimmillaan seuraavana! Paitsi tietysti sen kermavaahdonhan voi vispata kaveriksi tarjoamispäivänä..

Pohja:
      100 grammaa dominokeksejä (täytteineen, siis)
      40 grammaa sulaa voita

Täyte:
      200 grammaa Fazerin Premium 70% suklaata
      1 purkki Valion Tiramisu-rahkaa
      1 purkki Flora Vispiä
      1 ½ - 2 dl hienoa sokeria
      1 rkl vaniljasokeria
      3 liivatelehteä
      vajaa ½ desilitraa konjakkia
      50 grammaa Fazerin tummaa suklaapatukkaa rouhittuna

Tarjoiluun: kermavaahtoa

1. Murskaa dominokeksit esim. pakastuspussin - itse laitan aina 2 pussia päällekäin - sisällä käyttäen kaulinta tai mitä tahansa muusinuijaa. Sulata voi ja sekoita keksimuru ja voi. Ota 20 cm halkaisijan irtopohjavuoka ja leikkaa sen pohjalle sopivankokoinen pyörylä leivinpaperista. Painele keksi-voi -seos leivinpaperipyörylän päälle, älä vuoan reunoille. Painele kevyesti, älä 'junttaa' kauheasti keksejä ja voita, tai tulee kova pohja. Rouhi 50 grammaa suklaata esim. veitsellä. Laita jääkaappiin odottamaan vuoka ja rouhittu suklaa.

(Tässä välissä sanon, että mun mielestä olisin voinut laittaa dominoa reilumminkin tuohon pohjaan, ehkä 150 g ja lisätä himpun verran sitten sitä rasvan määrää. Domino ei nimittäin murustunut ihan samalla lailla kuin esim. kaurakeksi - se täyte siinä vähän sotkee juttuja - ja tuntui että sitä pohja-ainetta tuli aika niukasti. Rasvaa ei myöskään olisi tarvittu ihan noin paljon, kun kerran dominossa on se valkoinen täyte, joka tavallaan 'sitoo' pohjaa myös. Eli seuraavalla kerralla 150 g dominoa ja joku 50-60 g voita.)

2. Sulata suklaa vesihauteessa ja anna jäähtyä. Vatkaa Flora Vispi kuohkeaksi vaahdoksi. Lisää Vispin joukkoon tiramisurahka ja sokerit. Sen jälkeen lisää jäähtynyt, sula suklaa. Nämä siis sekoitetaan kaikki sähkövatkaimella.. Ja lorauta vähän konjakkia joukkoon, testaa maku! Suklaarouheen voi myös lisätä tässä kohtaa.

(Huomaa että sokerin määrä on tosiaankin kovin tulkinnanvarainen juttu! Joku tykkää makeammasta, joku ei.. sitä kannattaa siis maistella! Itse laitoin sokrua reilusti, koska käyttämässäni sukulaatissa oli jo hiukan sellaista runsaskaakaoisen suklaan kitkeryyttä. Taisi sitä vanisokeriakin lupsahtaa vähän enemmän kuin ohje salli. ;) Aina itse maistelen sen, että missä kohtaa on jutut kohdallaan.. )

3. Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen n. viideksi minuutiksi. Sitten ota n. 3-5 rkl konjakkia - tai vettä - ja kiehauta se ja ota kattila pois liedeltä. Sekoita liivatelehdet kuuman nesteen joukkoon. Anna jäähtyä vähän aikaa ja sekoita liivateseos ohuena nauhana täytteeseen. Tämänkin voi MUN mielestä tehdä sähkövatkaimella - itse teen aina - mutta ei tietenkään pidä oikein urakalla vatkata, vaan ihan vain sen verran, että ainekset sekoittuu.

(Ja nyt muuten sanon, että tuossa oli liikaa liivatelehtiä! Ei se makua haitannut, eikä koostumustakaan varsinaisesti, olipahan vain turhaa tuhlausta pistää kolme! En ole varma olisiko niitä tarvittu OLLENKAAN. No, ehkä 2.. Tumma suklaa käyttäytyy kai vähän eri tavalla kuin valkoinen, valkoinen vaatii enemmän liivatetta, niin olen jostain lukenut. Tosiaan tuosta kakusta tuli aika jämäkkä. Olisi riittänyt vähempi.. Neuvon muita mahdollisia leipureita tosiaan vähentämään sen liivatteen minimiin.)

4. Kaada täyte pohjan päälle ja anna hyytyä jääkaapissa esim. foliolla peitettynä vähintään 4 tuntia, mieluiten seuraavaan päivään. Maut tasaantuvat kunnolla mielestäni vasta pitemmän hyydytysajan jälkeen! Pyöräytä veitsellä tms. vuoan ja kakun välistä ja poista irtoreuna. Vatkaa 2 dl kuohukermaa vaahdoksi ja mausta sokerilla vaniljasokerilla. Tarjoa kakku kermavaahdon kanssa. Nautiskele!

Jos suuntaat kaakun lapsiperheille tms. niin käytä tuon 70% suklaan sijasta vaikkapa taloussuklaata tai ihan tavallista maitosuklaata. Konjakin voi halutessaan korvata vaikka kylmällä, makealla valmiskahvilla.

T: Suklis

P.S. Tässä muuten yksi Valion ohje vähän samantyyppiselle suklaakakulle, mutta siihen tulee reilusti VISKIÄ.. Se ohje inspiroi mua, mutta kuten näet tuli mun kaakusta aika erilainen aineiden ym. puolesta kumminkin.
      http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Keittokirja/Hakutulos/Ruokaohje?p_tunnus=1807

http://suklaahirvio.blogspot.com/

Blogi mässäilystä, syömishäiriöstä, äitisuhteesta, politiikasta (olen kommunisti)

• Lintulintuli

Oooh, nammm! Ihan mielettömän hyvältä kuulostava ohje.
        Voi harmi vain, unohdin sanoa, että liivate ei käy... Mainitsit, että sitä ei ehkä tarvitsisi? Tai voisiko sen korvata jollain?

• suklaahirviö
        Lintulintuli kirjoitti:

Oooh, nammm! Ihan mielettömän hyvältä kuulostava ohje.
        Voi harmi vain, unohdin sanoa, että liivate ei käy... Mainitsit, että sitä ei ehkä tarvitsisi? Tai voisiko sen korvata jollain?

..kurjaa vaan etten itse osaa oikein neuvoa noista agar-agar -jutuista.. :(

Mutta katsos tätä, tässä on Fazerin Suklaisen keittiön ohje sukulaatikaakusta, joka on todella SUKLAINEN.. ja jossa on tuo täyte aika samanoloista kun mun kaakussa, mutta ei ole tippaakaan liivatetta! Tuntuu olevan aika helppo kakku tehdä tämä.

SUKLAAMOUSSEKAKKU

Ainekset
        Kakkupohja:
        100 g Fazer Tumma leivontasuklaata
        100 g Voita
        0,75 dl Ruskeaa sokeria
        1.25 dl Tomusokeria
        1 kpl Kananmuna
        1 kpl Kananmunan keltuainen
        1,5 dl Vehnäjauhoa
        1 tl Vaniljasokeria
        Suklaamousse:
        100 g Voita
        1 dl Fazer Cacao -kaakaojauhetta
        100 g Fazer Premium 70 % leivontasuklaa
        2 dl Kermaa
        3 kpl Kananmunan keltuaista
        1,25 dl Tomusokeria
        (2 rkl Konjakkia)

Tee näin

Kakkupohja:
        Päällystä irtopohjainen vuoka leivinpaperilla. Paloittele ja sulata suklaa pakkauksen ohjeen mukaan. Sekoita suklaasulaan nokareina huoneenlämpöinen voi ja sekoita. Sekoita suklaasulaan tomusokeri, kananmuna, keltuainen, vehnäjauhot ja vaniljasokeri.
        Kaada taikina vuokaan ja paista 200-uunissa noin 8 minuuttia.

Suklaamousse:
        Sulata voi ja kaada voisula kulhoon siivilöidyn kaakaojauheen päälle. Sekoita tasaiseksi. Rouhi suklaa ja sekoita suklaarouhe voin ja kaakaojauheen kanssa tasaiseksi seokseksi. Vatkaa kerma löysähköksi vaahdoksi. Vatkaa keltuaiset ja tomusokeri vaahdoksi ja lisää vaahtoon halutessasi konjakkia.Kaada suklaavoiseos juoksevana nauhana munavaahtoon ja sekoita kaikki lopuksi kermavaahdon kanssa. Levitä jäähtyneen kakkupohjan päälle. Sirottele Marianne-rouhetta kakun päälle ja koristele lopuksi valkoisella suklaaspagetilla. Tarjoile soseutettujen vadelmien tai mansikoiden kanssa.

Suklaaspagetti:

100 g Fazer Valkoinen leivontasuklaata

Jäähdytä uunipelti pakastimessa. Sulata 100 g Fazer Valkoinen leivontasuklaata kääreen ohjeen mukaan. Valuta suklaa kapeina nauhoina kylmälle pellille. Leikkaa ‘suklaaspagetti’ 10 cm:n mittaisiksi tikuiksi. Irrota tikut varovasti pelliltä paistinlastan tai veitsen avulla.

Vinkki!Koristeluun: 50 g Fazer Marianne Crush -rouhetta vadelmia tai mansikoita

Kannattaa katsoa tuo linkki, siellä on kuva kaakusta.. ja muutenkin joskus nuo FaZun ohjeet on ihan OK..
        http://www.fazermakeiset.fi/fi/Suklainenkeittio/Recept/Visa.aspx?pagermin=11&pagermax=20&pagertotal=37&recipeID=6451

• Lintulintuli
        suklaahirviö kirjoitti:

Mutta katsos tätä, tässä on Fazerin Suklaisen keittiön ohje sukulaatikaakusta, joka on todella SUKLAINEN.. ja jossa on tuo täyte aika samanoloista kun mun kaakussa, mutta ei ole tippaakaan liivatetta! Tuntuu olevan aika helppo kakku tehdä tämä.

SUKLAAMOUSSEKAKKU

Ainekset
        Kakkupohja:
        100 g Voita
        0,75 dl Ruskeaa sokeria
        1.25 dl Tomusokeria
        1 kpl Kananmuna
        1,5 dl Vehnäjauhoa
        1 tl Vaniljasokeria
        Suklaamousse:
        100 g Voita
        2 dl Kermaa
        1,25 dl Tomusokeria
        (2 rkl Konjakkia)

Tee näin

Kakkupohja:
        Päällystä irtopohjainen vuoka leivinpaperilla. Paloittele ja sulata suklaa pakkauksen ohjeen mukaan. Sekoita suklaasulaan nokareina huoneenlämpöinen voi ja sekoita. Sekoita suklaasulaan tomusokeri, kananmuna, keltuainen, vehnäjauhot ja vaniljasokeri.

Suklaamousse:
        Sulata voi ja kaada voisula kulhoon siivilöidyn kaakaojauheen päälle. Sekoita tasaiseksi. Rouhi suklaa ja sekoita suklaarouhe voin ja kaakaojauheen kanssa tasaiseksi seokseksi. Vatkaa kerma löysähköksi vaahdoksi. Vatkaa keltuaiset ja tomusokeri vaahdoksi ja lisää vaahtoon halutessasi konjakkia.Kaada suklaavoiseos juoksevana nauhana munavaahtoon ja sekoita kaikki lopuksi kermavaahdon kanssa. Levitä jäähtyneen kakkupohjan päälle. Sirottele Marianne-rouhetta kakun päälle ja koristele lopuksi valkoisella suklaaspagetilla. Tarjoile soseutettujen vadelmien tai mansikoiden kanssa.

Suklaaspagetti:

Jäähdytä uunipelti pakastimessa. Sulata 100 g Fazer Valkoinen leivontasuklaata kääreen ohjeen mukaan. Valuta suklaa kapeina nauhoina kylmälle pellille. Leikkaa ‘suklaaspagetti’ 10 cm:n mittaisiksi tikuiksi. Irrota tikut varovasti pelliltä paistinlastan tai veitsen avulla.

Kannattaa katsoa tuo linkki, siellä on kuva kaakusta.. ja muutenkin joskus nuo FaZun ohjeet on ihan OK..
        http://www.fazermakeiset.fi/fi/Suklainenkeittio/Recept/Visa.aspx?pagermin=11&pagermax=20&pagertotal=37&recipeID=6451

Itsekkään en noihin korvikkeihin ole juuri tutustunut... Noh, ei voi mittään.

Mutta tuopa on todella todella suklainen! Voi jehna. Namm. Kiitos vinkistä jälleen. :)

• Blå Band
        suklaahirviö kirjoitti:

SUKLAAMOUSSEKAKKU

Ainekset
        Kakkupohja:
        100 g Voita
        0,75 dl Ruskeaa sokeria
        1.25 dl Tomusokeria
        1 kpl Kananmuna
        1,5 dl Vehnäjauhoa
        1 tl Vaniljasokeria
        Suklaamousse:
        100 g Voita
        2 dl Kermaa
        1,25 dl Tomusokeria
        (2 rkl Konjakkia)

Tee näin

Kakkupohja:

Suklaamousse:

Suklaaspagetti:

päästä , löytyy myös nopeatekoista suklaamoussejauhetta Blå Bandilta. Kun sen sekoittaa kermaan tulee erityisen täyteläistä. Maitoon neuvotaan ohjeessa sekoittamaan.

http://www.campbells.fi/admin/visabildBildbank.asp?bild=5205.jpg&sprak=2

• Lintulintuli
        Blå Band kirjoitti:

päästä , löytyy myös nopeatekoista suklaamoussejauhetta Blå Bandilta. Kun sen sekoittaa kermaan tulee erityisen täyteläistä. Maitoon neuvotaan ohjeessa sekoittamaan.

http://www.campbells.fi/admin/visabildBildbank.asp?bild=5205.jpg&sprak=2

Nerokasta. Kiitos vinkistä. Ajattelin kyllä "ihan oikeasti tehdä" jotain, mutta kattoos ny. :P

Vielä jos vinkkejä liikenee, niin kiitollisena otan vastaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      275
      2855
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      41
      2271
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      347
      1977
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      110
      1712
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      105
      1644
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1355
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1307
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1243
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      55
      1169
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1141
    Aihe