Ei kai kukaan täysjärkinen. Hevosista ajatellaan toisin.
Kuka laittaisi kuolaimet ihmisystävän suuhun?
22
1164
Vastaukset
- Niks Naks
Ensinnäkin, ihmisillä ei ole hammaslomaa
Toisekseen, hevosille saa myös kuolaimettomia suitsia
Kolmanneksi, riimulla voi ratsastaa tai ajaa jos kuolaimet ahdistaa
Neljänneksi, ei voi verrata ihmistä tai koiraa hevoseen- hese00000
Eipä tietenkään voi verrata ihmistä hevoseen. Ihminen on siitä kummallinen eläin, että se alistaa ja kiusaa muita eläimiä ja kutsuu sitä toimintaa sitten eläinrakkaudeksi. Kuolaimet ovat nyt vain yksi vastenmielinen aspekti hevosureheilussa.
- joku vaan....
hese00000 kirjoitti:
Eipä tietenkään voi verrata ihmistä hevoseen. Ihminen on siitä kummallinen eläin, että se alistaa ja kiusaa muita eläimiä ja kutsuu sitä toimintaa sitten eläinrakkaudeksi. Kuolaimet ovat nyt vain yksi vastenmielinen aspekti hevosureheilussa.
perehtynyt hevosiin, tietäisit että hevoslaumassa on ARVOJÄRJESTYS ja hevonen EI tunne käsitettä tasa-arvo. jos olet sen alapuolella sillä on oikeus kävellä ylitsesi. ja entäs kun hevoset kiduttavat toisiaan ojentamalla (potkimalla ja puremalla) huonosti käyttäytyviä? tai ajavat alemmassa asemassa olevat heinä kasalta? hyi, hävetkää pahat johtaja hevoset kun kiusaatte ja alistatte muita! vai miten se oli? järki käteen hei... hevosia voi kohdella hyvin vaikka käyttää kuolainta (tai muita "kidutusvälineitä") tai huonosti ilman kuolaimia. taas yritetään takertua pikku asioihin.
- gfdsaffghj
"Ensinnäkin, ihmisillä ei ole hammaslomaa"
Ai, jos siis ihmisillä olisi hammasloma niin heillekin pitäisi auktoriteettien laittaa kuolaimet.
Hevosethan eivät yleisesti ottaen pidä siitä että niille laitetaan kuolaimet. Niillä on moninaisia, erilaisia keinoja yrittää estää kuolainten laitto. Eikä sitä voi ihmetelläkään. Kuka tunteva olento nyt haluaisi suuhunsa metallinpalaa? Kuka tunteva olento haluaisi että lätkitään raipalla? Kuka tunteva olento haluaisi että sen kylkiä potkitaan metallisilla jalustimilla jotta päästään laukkaan? - kokenut4t4t4
gfdsaffghj kirjoitti:
Ai, jos siis ihmisillä olisi hammasloma niin heillekin pitäisi auktoriteettien laittaa kuolaimet.
Hevosethan eivät yleisesti ottaen pidä siitä että niille laitetaan kuolaimet. Niillä on moninaisia, erilaisia keinoja yrittää estää kuolainten laitto. Eikä sitä voi ihmetelläkään. Kuka tunteva olento nyt haluaisi suuhunsa metallinpalaa? Kuka tunteva olento haluaisi että lätkitään raipalla? Kuka tunteva olento haluaisi että sen kylkiä potkitaan metallisilla jalustimilla jotta päästään laukkaan?sanonpa vaan sen tähän keskusteluun joka varmasti johtaa myös sit jatko keskusteluun.joskus vuosia sitten pohdimme sitä asiaa ihan leikkimielellä miltä tuntuisi olla ns:hevosen roolissa kuolaimet suussa,raipan saantia,karsinassa oloa muutaman tunnin ajan,kokemuksesta voin sanoa ei kivaa mut kokemuksena kuitenkin mielenkiintoinen,kireällä olevat kuolaimet eivät tunnu kivalta ihmisellä eikä varmasti myös hevosellakaan.eikä se raipan saantikaan
- joku vaan....
gfdsaffghj kirjoitti:
Hevosethan eivät yleisesti ottaen pidä siitä että niille laitetaan kuolaimet. Niillä on moninaisia, erilaisia keinoja yrittää estää kuolainten laitto. Eikä sitä voi ihmetelläkään. Kuka tunteva olento nyt haluaisi suuhunsa metallinpalaa? Kuka tunteva olento haluaisi että lätkitään raipalla? Kuka tunteva olento haluaisi että sen kylkiä potkitaan metallisilla jalustimilla jotta päästään laukkaan?minun hevosessa on sitten varmaan vika kun rupeaa laittamaan suitsia niin laskee pään ja avaa suun ilman et ite teen mitään... ehkä se tietää et pääsee lenkille ja on siitä iloinen. liekö sitten pahasti kaltoinkohdeltu tai mielenvikainen..? en ymmärrä mitä tällaisella keskustelulla halutaan saavuttaa??
- .....;;;;
joku vaan.... kirjoitti:
minun hevosessa on sitten varmaan vika kun rupeaa laittamaan suitsia niin laskee pään ja avaa suun ilman et ite teen mitään... ehkä se tietää et pääsee lenkille ja on siitä iloinen. liekö sitten pahasti kaltoinkohdeltu tai mielenvikainen..? en ymmärrä mitä tällaisella keskustelulla halutaan saavuttaa??
Ohitat nyt sen seikan, että suurin osa hevosista ei halua kuolaimia suuhunsa ja niillä on erilaisia tapoja yrittää välttää suitsia. Myös satulaa. Joku syyhän siihen on. Kyllä sellaista asiaa voi pohtia.
- Ihminen ja sen tavat
joku vaan.... kirjoitti:
perehtynyt hevosiin, tietäisit että hevoslaumassa on ARVOJÄRJESTYS ja hevonen EI tunne käsitettä tasa-arvo. jos olet sen alapuolella sillä on oikeus kävellä ylitsesi. ja entäs kun hevoset kiduttavat toisiaan ojentamalla (potkimalla ja puremalla) huonosti käyttäytyviä? tai ajavat alemmassa asemassa olevat heinä kasalta? hyi, hävetkää pahat johtaja hevoset kun kiusaatte ja alistatte muita! vai miten se oli? järki käteen hei... hevosia voi kohdella hyvin vaikka käyttää kuolainta (tai muita "kidutusvälineitä") tai huonosti ilman kuolaimia. taas yritetään takertua pikku asioihin.
Toiset hevoset eivät pakota lauman muita hevosia ottamaan kuolaimia suuhun, elämään pienissä karsinoissa, raippaamalla, satuloimalla ym. Ainoastaan ihminen tekee näin.
- joku vaan....
.....;;;; kirjoitti:
Ohitat nyt sen seikan, että suurin osa hevosista ei halua kuolaimia suuhunsa ja niillä on erilaisia tapoja yrittää välttää suitsia. Myös satulaa. Joku syyhän siihen on. Kyllä sellaista asiaa voi pohtia.
totta kai voi ja pitääkin mutta miks aina pitää kärjistää ja mennä äärilaidasta toiseen?? eikö olisi fiksumpaa keskittyä siihen että jokainen kohtelisi hevosia hyvin kuin kuolaimiin? jos ensin saataisiin ihmiset oppimaan lukemaan hevosten viestejä, oltais jo aika paljon plussalla. silloin tiedettäisiin miksi hevonen reagoi mitenkin mihinkin. voihan olla että heppaa ei huvita kiertää rinkiä tuntitolkulla (ratsastuskoulut) tai ratsastaja ei ole miellyttävä, varuteet hiertää, kuolain on liian kova, hevosta ei ole totutettu turvan kosketteluun, se ei luota ihmiseenja ties mitä. se kuolain on vaan jäävuoren huippu... mut voidaan toki siihen takertua jos se mieltä helpottaa. minä aion omillani ainakin kuolainta käyttää jatkossakin mutta aion myös pitää huolen siitä että hevosillani on hyvä olla.
- 90943589043830953
kokenut4t4t4 kirjoitti:
sanonpa vaan sen tähän keskusteluun joka varmasti johtaa myös sit jatko keskusteluun.joskus vuosia sitten pohdimme sitä asiaa ihan leikkimielellä miltä tuntuisi olla ns:hevosen roolissa kuolaimet suussa,raipan saantia,karsinassa oloa muutaman tunnin ajan,kokemuksesta voin sanoa ei kivaa mut kokemuksena kuitenkin mielenkiintoinen,kireällä olevat kuolaimet eivät tunnu kivalta ihmisellä eikä varmasti myös hevosellakaan.eikä se raipan saantikaan
olla suitset päässä ja satula selässä
- heponen on pop
On kovempi vaihtoehto kuin kuolain! sensijaan kuolaimettomia suitsia löytyy erilaisia. Heti siinä menee aloittaja metsään kun yrittää inhimillistää hevosen. Hevonen EI ole ihminen!
Eikä raippa ole pahasta jos sitä käytetään oikein, hevosta ei myöskään POTKITA jalustimilla vaan puristetaan pohkeilla, joskus joudutaan tömäyttämään kantapäillä mutta ei POTKIMALLA! On mietittävä onko hevoselle mukavampi että sitä jatkuvasti puristetaan jaloilla vai muitutetaan raipalla pohkeeseen ragoinnista. - jopas nyt jotakin
heponen on pop kirjoitti:
On kovempi vaihtoehto kuin kuolain! sensijaan kuolaimettomia suitsia löytyy erilaisia. Heti siinä menee aloittaja metsään kun yrittää inhimillistää hevosen. Hevonen EI ole ihminen!
Eikä raippa ole pahasta jos sitä käytetään oikein, hevosta ei myöskään POTKITA jalustimilla vaan puristetaan pohkeilla, joskus joudutaan tömäyttämään kantapäillä mutta ei POTKIMALLA! On mietittävä onko hevoselle mukavampi että sitä jatkuvasti puristetaan jaloilla vai muitutetaan raipalla pohkeeseen ragoinnista.Öööh...siis sinun mielestäsi ihminen, joka ei halua tuottaa TUSKAA eläimelle, inhimillistää sen?
- ösösösösösöttttäjä
miten voit olla varma ettei kuolaimet tuota kipua? olen itsekin miettinyt tuota paljon. osa ihmisistä ajattelee että oikein käytettyinä ne eivät tuota kipua, toiset ajattelevat että ehdottomasti tuottavat jne jne. Minä en ainakaan osaa sanoa tuottavatko ne kipua.. joten kokeilin ponillani kuolaimettomia suitsia. Nykyään on huomattavasti innokkaampi ja herkempi ratsastaessa ja tunkee päänsä suitsiin (: En tietenkään dissaa kuolaimia, itse vain ajattelen että meidän on hyvä näinkin (:
Toinen juttu.. minunkaan mielestäni raippa ei ole pahaksi(oikein käytettynä), sehän on vain tehoste ja hyvä kädenjatko ihmiselle. itse käytän sitä koulutuksessa. Olen tietysti ensin totuttanut ponin raippaan.
Kannuksetkaan eivät ole paha asia oikein käytettynä. En käytä, enkä aio, koska olen kouluttanut ponini herkäksi muutenkin. Minulla ei ainakaan ole tarvetta niille.
Se että hevonen ei halua kuolaimia suuhunsa, voi johtua kokakätisestä ihmisestä joka sillä on ratsastanut tai muuten käyttänyt kuolaimia huonosti, tai se voi johtua siitä ettei sitä ole totutettu niihin. Ja on vielä se yksi vaihtoehto mistä emme voi olla täysin varmoja.. että oikein käytettyinäkin kuolaimet satuttavat hevosta. tiedä sitten.. lisätkää jos mieleen tulee muuta 8) itselläni nämä
Satulan kanssa sama juttu, mutta se ei satuta hevosta jos se on sopiva ja sitä on oikein käytetty tai jos hevosella ei ole mitään selkä- tm vaivoja. Ja syynä voi olla se ettei hevosta ole totutettu satulaan. Satulahan on sitä varten, että se jakaa ihmisen painon mahdollisimman laajalle alueelle ja tasaisesti hevosen selkään, ettei se kipeydy. Omalla ponillani oli ongelmaa satulan kanssa, ilmeisesti sillä on ollut aikaisemmin huono satula ja nyt minulle tullessa se piti uudelleen siedättää satulalle.
Minusta hevoset eivät kiduta toisiaan. Niillä on oma arvojärjestys. Johtaja on se joka huolehtii turvallisuudesta ja kaikkien tarpeista, on johdonmukainen ja luotettava jnejne. Ihmisen astuessa hevosen elämään, täytyisi satsata kumppanuuteen; luottamukseen ja kunnioitukseen. Jos nämä ei ole kunnossa, voi elämä näiden kahden erilaisen olennon välillä olla vaikeaa. - anskuponi
ösösösösösöttttäjä kirjoitti:
miten voit olla varma ettei kuolaimet tuota kipua? olen itsekin miettinyt tuota paljon. osa ihmisistä ajattelee että oikein käytettyinä ne eivät tuota kipua, toiset ajattelevat että ehdottomasti tuottavat jne jne. Minä en ainakaan osaa sanoa tuottavatko ne kipua.. joten kokeilin ponillani kuolaimettomia suitsia. Nykyään on huomattavasti innokkaampi ja herkempi ratsastaessa ja tunkee päänsä suitsiin (: En tietenkään dissaa kuolaimia, itse vain ajattelen että meidän on hyvä näinkin (:
Toinen juttu.. minunkaan mielestäni raippa ei ole pahaksi(oikein käytettynä), sehän on vain tehoste ja hyvä kädenjatko ihmiselle. itse käytän sitä koulutuksessa. Olen tietysti ensin totuttanut ponin raippaan.
Kannuksetkaan eivät ole paha asia oikein käytettynä. En käytä, enkä aio, koska olen kouluttanut ponini herkäksi muutenkin. Minulla ei ainakaan ole tarvetta niille.
Se että hevonen ei halua kuolaimia suuhunsa, voi johtua kokakätisestä ihmisestä joka sillä on ratsastanut tai muuten käyttänyt kuolaimia huonosti, tai se voi johtua siitä ettei sitä ole totutettu niihin. Ja on vielä se yksi vaihtoehto mistä emme voi olla täysin varmoja.. että oikein käytettyinäkin kuolaimet satuttavat hevosta. tiedä sitten.. lisätkää jos mieleen tulee muuta 8) itselläni nämä
Satulan kanssa sama juttu, mutta se ei satuta hevosta jos se on sopiva ja sitä on oikein käytetty tai jos hevosella ei ole mitään selkä- tm vaivoja. Ja syynä voi olla se ettei hevosta ole totutettu satulaan. Satulahan on sitä varten, että se jakaa ihmisen painon mahdollisimman laajalle alueelle ja tasaisesti hevosen selkään, ettei se kipeydy. Omalla ponillani oli ongelmaa satulan kanssa, ilmeisesti sillä on ollut aikaisemmin huono satula ja nyt minulle tullessa se piti uudelleen siedättää satulalle.
Minusta hevoset eivät kiduta toisiaan. Niillä on oma arvojärjestys. Johtaja on se joka huolehtii turvallisuudesta ja kaikkien tarpeista, on johdonmukainen ja luotettava jnejne. Ihmisen astuessa hevosen elämään, täytyisi satsata kumppanuuteen; luottamukseen ja kunnioitukseen. Jos nämä ei ole kunnossa, voi elämä näiden kahden erilaisen olennon välillä olla vaikeaa.joo ihana ja järjetön keskustelu -.- koittakaa tajuta: ei ole eläin rääkkäystä laittaa hevosille kuolaimia, jotka helpottavat ensinnäkin ratsastusta. esim raippalla "läppästään" ainoastaa jos on pakko! ei niillä kuulu huvikseen hevosiahakata, jos olet niin luullut..,ja kyllä kesällä hevoset yleensä ovatkin yötä päivää ulkona, ainakin meidän tallilla! ja mietippä mitä tapahtuisi jos heitäisit kylmänä talvena yöksi hevoset pihalle ilman loimia?! kannataisiko sinun myös miettiä miten paljon ihmiset hevosia auttavat !
- heponen on pop
jopas nyt jotakin kirjoitti:
Öööh...siis sinun mielestäsi ihminen, joka ei halua tuottaa TUSKAA eläimelle, inhimillistää sen?
Kuka laittaisi kuolaimet ihmiselle? ihmistä ja hevosta EI voi verrata keskenään ja siinä mennään usein pahasti päin mäntyä kun mietitään itsensä hevosen paikalle.
Hevonen pärjää mainiosti yötä-päivää ulkona pihatossa tietenkin loimitetaan jos on todella kylmä ilma tai märkä hevonen.
En tietenkään halua tuottaa tuskaa vaan teen sen mitä milloinkin tarvitsee, jos hevonen puree/potkii niin ei sitä paijailla että hyvänen aika mitäs teit, sille kerrotaan napakasti että nyt teit väärin.
SOPIVAT kuolaimet ja oikeanpituiset poskihihnat yhdessä hyvän hammashoidon kanssa takaavat varmasti tuskattoman toiminnan. Lisäksi kuolaimet lämmitetään AINA jos ilma on kylmä.
Toki on olemassa erillaisia hippejä joiden mieltä hevosen käyttö yleensäkkin on väärin ja alistavaa. - Huhh
hese00000 kirjoitti:
Mitä sä täällä teet sitte, jos kerran tuota mieltä olet?
- takkiainen
ösösösösösöttttäjä kirjoitti:
Minusta hevoset eivät kiduta toisiaan. Niillä on oma arvojärjestys. Johtaja on se joka huolehtii turvallisuudesta ja kaikkien tarpeista, on johdonmukainen ja luotettava jnejne. Ihmisen astuessa hevosen elämään, täytyisi satsata kumppanuuteen; luottamukseen ja kunnioitukseen. Jos nämä ei ole kunnossa, voi elämä näiden kahden erilaisen olennon välillä olla vaikeaa.Ratsastan hevosiani satulassa, kuolaimilla ja raippa kädessä. En ole koskaan kiduttanut hevosiani. Hevonen on arvokas eläin, kuka nyt omaansa haluaisi vahingoittaa? En koskaan, edes lähimainkaan yhtä kovasti satuttanut hevostani kuin hevoset toisiaan. Olen hoitanut hevoseltani toisen hevosen puremia, kun ihosta on purtu pala. Ontumia, kun toinen hevonen on potkaissut rammaksi. Tällaista esiintyy hevosilla myös pitkäaikaisen, turvallisen lauman sisällä. Taistelu hierarkiasta ja nuorempien käskyttäminen on rajua. Hevosten elämä nyt on vaan aika erilaista kuin ihmisten, voi voi. Vuosien mittaan sen kyllä tajuaa, eikä päivittele jonninjoutavia. Jämäkkä johtajuus miellyttää hevosia, ja ne rakastavat tehdä yhteistyötä. Ilolla.
- Anonyymi
Ihminen ja sen tavat kirjoitti:
Toiset hevoset eivät pakota lauman muita hevosia ottamaan kuolaimia suuhun, elämään pienissä karsinoissa, raippaamalla, satuloimalla ym. Ainoastaan ihminen tekee näin.
Jossain maissa hevosia kasvatetaan lihaksi, nykyisin länsimaissa hevonen on ratsu tai ravuri. Jos niillä ei olisi tätä roolia niitä ei olisi. Ennen maaseudulla hevonen teki raskasta työtä veti kuormaa ja maatalouskoneita. Joskus kaikki liikkuminen tapahtui hevosen avulla, myös sotiminen tapahtui hevosen kanssa. Pitää muistaa että hevonen on huomattavasti ihmistä suurempi, siksi oltava keinoja sen käsittelyyn ja ohjailuun. Hevonen voi myös olla vaarallinen siksi sen koulutus on tärkeää.
- ..
Kuka pukisi vaatteet hevosystävälle? Tai pistäisi tämän sänkyyn yöksi nukkumaan? ihminen ja hevonen ovat täysin eri laji, hevonen on sen verran vahvempi, että joskus sitä ei voi hallita ilman apuvälineitä. Tiedän tosin monia sellaisia hevosia, joilla voi ratsastaa ilman suitsia ja satulaa.
- Anonyymi
ei kyl kauheesti kuulu tähän keskusteluun mut mun kaveri kerran pisti mulle suitset, sääti ne silleen että en saanu ite pois ja lätki raipalla🥲
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei kyl kauheesti kuulu tähän keskusteluun mut mun kaveri kerran pisti mulle suitset, sääti ne silleen että en saanu ite pois ja lätki raipalla🥲
Mäkään en varmaan sais niitä pois jos joku laittais ne mulle 😅
- Anonyymi
Toivon, että tulisi se päivä, jolloin yhdenkään hevosen ei tarvitsisi pitää kuolaimia suussaan. Kertakaikkisen kauhea keksintö. Monilla hevosilla on vielä kahdet kuolaimet, miksi?? Minusta jos hevosta ei lempeämmin keinoin saada yhteistyöhön, sitten niin ei edes ole tarkoitettu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2026296Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442867- 442327
- 942109
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382031Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311447- 781422
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3071414Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131346Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61286