aleksitymia - parantumaton?

murusi(na)

olen aika varma, että miehelläni on aleksitymia. ei millään kykene puhumaan tunteista eikä käsittelemään niitä, eikä ymmärrä esim pahaa oloani ja mistä se johtuu, vaikka syy on vuosia ollut sama ja olen asian hänelle kertonut monet kerrat. molemmat kärsimme ahdistuksesta, hän ei sitä vain tahdo myöntää.

alan olla pikkuhiljaa kyllästynyt elämään ihmisen kanssa, jota rakastan, mutta jolle seksi on sama kuin tunteet - kaipuu, läheisyys, kiukku, kaikki nämä puretaan seksiin tai korvataan sillä. haluaisin tietää, voiko aleksitymiasta parantua?

8

5829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tunteita ja tuoksuja

Tekstisi kuulostaa hyvin tutulta. Olin 15v. miehen kanssa, joista 10v. naimisissa, joka ei osannut kertoa tunteistaan. Tutustuin sanaan aleksytomia ihan jokunen kuukausi sitten ja luin aiheesta paljon netissä. Englanninkielistä tekstiä kyllä aiheesta löytyy paljon, mutta jotenkin täällä suomessa siitä puhutaan hyvin vähän, jos ollenkaan. Kirjallisuutta on vaikea saada.

Yleisesti ottaen aleksytomia on vastakohta tunneälylle. Tuo seksi tuntuu olevan ainoa ilmaisumuoto osoittaa kiintymys ja exä ei osaa esimerkiksi erotella mikä on seksiä ja mikä rakkautta. Hän kyllä on robottimaisesti hellä ja huomioiva, mutta jos pitäisi ääneen sanoa millainen toinen on niin hiljaiseksi menee. Mutustelen asiaa vieläkin eron jälkeen ja vaikka rakastan häntä edelleen on yhteiselo avioparina täysin mahdotonta. Minusta avioliittoon kuuluu tunteiden kanssa keskusteleminen, mutta meillä ei koskaan ollut näin. Ahdistuin tunneasioissa yksinoloon ja hellyyden puutteeseen. En saanut vastakaikua ja välillä olin sitä mieltä, että hän on narsisti, mutta välillä mietin, että hän ei narsistiksi ollut lainkaan esillä olija. Hiljainen ja vetäytyvä luonne yleisesti ottaen.

Aleksytomiaa ei valitettavasti voida parantaa. Vaatii ammattilaisen apua ja jos hän ei koe olevansa omasta mielestään kylmä niin puheille sitä on vaikea saada. Harvoin narsistikaan näkee itsessään narsismia, kuten aleksytominen itsessään aleksytomiaa. Sain englanninkielisistä teksteistä myös sen kuvan, että harvoin aleksytoomikot ovat älykkäitä. He pitävät elämänsä yksinkertaisina ja välttävät konflikteja siksi, etteivät osaa käsitellä tunnetiloja. Exäni osasi sanoa, että on paha olla, muttei osannut eritellä mistä ahdistus johtuu. Samoin osasi kyllä itkeä, kun esikoisemme syntyi, mutta yhtään onnellista sanaa ei tullut. Oikeastaan tuo tilanne oli ensimmäinen, josta huomasin tunteista puhumisen vaikeuden. Siitä lähtien huomasin kerjääväni häneltä huomiota ja syvällistä keskustelua. En sitä saanut. Sinun kannattaisi vielä aviossa ollessasi puhua asiasta ammattilaisen kanssa. Hän luultavasti osaa sanoa, onko kyseessä juuri aleksytomia vai onko kyse jostain muusta tunneasian ongelmasta.

Ikävää on ollut myös huomata, että esikoisella (11v.) on samanlaisia piirteitä. Hän välttää kaikkea sanallista konfliktia ja murtuu, kun ei osaa ilmaista. Hänen kohdallaan olenkin yrittänyt rauhassa selvittää murheen syyn ja sitä kautta eritellä ja nimetä tunnetiloja. Taktiikka on ollut osittain tuottoisaa, sillä on pari kertaa sanonut, että äiti nyt on se tunne, josta puhuit silloin. Sitten olemme harjoitelleet sanomaan, että "minusta tuntuu" tai "minua harmittaa" tai "tästä tulee kiva tunne". Kuopukselle nämä asiat ovat ihan toista. Ilmaisee turhankin suoraan, että äiti minusta tuntuu ettet tykkää minusta, kun en saa karkkia tms. Tai saattaa tulla sanomaa, että isoveljellä on paha olo, kun vein sen legot. Isoveli saattaa tässä vaiheessa mököttää omassa sängyssään peiton alla.

En tiedä onko tästä tekstistä apua sinulle. Itse erosin 3v. sitten vain siksi, että elin tunneköyhässä liitossa. Rakastan elämää ja tykkään rakastaa ihmisiä. Haluan sen vielä kokea, koska jo nyt tunnen eläväni, vaikka sinkku yh vielä olenkin. Tsemppiä!

• Sinde; the great

Monis vertis on sellainen joka mm. osoittaa tunteita. En käsitä lainkaan addiktio-sairauttasi näihin asioihin. Ne kuuluvat henkilökohtaisen elämän puolelle. Sitä taas säätelee usein raha eikä niinkään triviaali-mieli. Rahassa on usein mukana sukulaisia. Meillähän on sellainen suku ja pankki yhdistettynäkin näin yhteiskuntaan ja mieleen. Psykologia on siksi turhaa, tosin sen piiristä on kiva tavata ihmisiä esim. erilaisissa yhdistyksissä vapaaehtoistyön piirissä. Kuulantyöntely lapsen kassvatus on erityisen kylmää, julmaa ja tunteetonta. Kaikki järkevä on taas jäänyt tekemättä, kun perhe on ollut psykologiassa tärkeä aihe. Kuula ringissä ei ole kiva pitää ketään. Maailmanuskonnot joidenkin koulutuksessa eivät ihan riitä korvaamaan puutteita fokusaatioon painottuvassa yhteiskunnassamme. Mun ongelmia ei tarvitse myöskään kopidoida triviaalitiedon osa-alueilta meille ja muille. Minulla taas ei ole mitään.

• Sinde; (katakomppi)
        Sinde; the great kirjoitti:

Monis vertis on sellainen joka mm. osoittaa tunteita. En käsitä lainkaan addiktio-sairauttasi näihin asioihin. Ne kuuluvat henkilökohtaisen elämän puolelle. Sitä taas säätelee usein raha eikä niinkään triviaali-mieli. Rahassa on usein mukana sukulaisia. Meillähän on sellainen suku ja pankki yhdistettynäkin näin yhteiskuntaan ja mieleen. Psykologia on siksi turhaa, tosin sen piiristä on kiva tavata ihmisiä esim. erilaisissa yhdistyksissä vapaaehtoistyön piirissä. Kuulantyöntely lapsen kassvatus on erityisen kylmää, julmaa ja tunteetonta. Kaikki järkevä on taas jäänyt tekemättä, kun perhe on ollut psykologiassa tärkeä aihe. Kuula ringissä ei ole kiva pitää ketään. Maailmanuskonnot joidenkin koulutuksessa eivät ihan riitä korvaamaan puutteita fokusaatioon painottuvassa yhteiskunnassamme. Mun ongelmia ei tarvitse myöskään kopidoida triviaalitiedon osa-alueilta meille ja muille. Minulla taas ei ole mitään.

ihan normaali lapsen kehitysvaihe. Se taas johtaa juurensa tänään, mun mielestä, eläimen käyttäytymisestä. Krimissä siitä onkin jatkuva keskustelu ja päivän aiheet eivät todellakaan rajoitu ikinä sellaiseen. Sadun omainen ympäristö ei suinkaan muodosta aikuisen aleksytomiaa. Tämä on kärjistettyä kritiikkiä yhteiskuntaa vastaan. Tällä hetkellä uskonnon ja etiikan paljon tarjoamaa "hetekkaa" on samalla tavoin syystä kritisoitu.

Entä yritetäänkö aleksytomialla pitää orjia? Neon-värien ei pitäisi koskaan olla etusijalla elämässämme 24h/7. Orjahan on neon-väri, ei suinkaan raha. Miksi maailmasta on nyt 2000-luvulla, ent. avaruusajalla tullut sellainen? Elämä vain liukuu käsistä ja burn out tekee tulostaan, nakertaen, meissä kaikissa. Neurologiasta on hyvä huolehtia ja muutkin asiat kuin seksi symboloivat sitä ja kiinnostavat. Ihan tavallisetkin asiat. Uskontohan on ihan tavallinen asia. Sillä tehtävä työ taas ei. Kärjistettynä ja eristettynä jossakin lahkoperheessä, ei hyvä mielikuva tai ajatus nytkään v. 2010. Arjen ja tulevaisuuden luomaa puudutetta, puutetta ja puhdetyötä muuten hoidetaan tuluksin, mutta millaisin on pääkysymys aleksytomiassa. Aina siihen ei ole aikaa, mutta varaa muutokseen ei tule olla. (kts. kuulantyötö ja arki) Mulla on käsittääksen paha aleksytomia sunnuntaisin. Se on oire.

• Sinde; the great
        Sinde; (katakomppi) kirjoitti:

ihan normaali lapsen kehitysvaihe. Se taas johtaa juurensa tänään, mun mielestä, eläimen käyttäytymisestä. Krimissä siitä onkin jatkuva keskustelu ja päivän aiheet eivät todellakaan rajoitu ikinä sellaiseen. Sadun omainen ympäristö ei suinkaan muodosta aikuisen aleksytomiaa. Tämä on kärjistettyä kritiikkiä yhteiskuntaa vastaan. Tällä hetkellä uskonnon ja etiikan paljon tarjoamaa "hetekkaa" on samalla tavoin syystä kritisoitu.

Entä yritetäänkö aleksytomialla pitää orjia? Neon-värien ei pitäisi koskaan olla etusijalla elämässämme 24h/7. Orjahan on neon-väri, ei suinkaan raha. Miksi maailmasta on nyt 2000-luvulla, ent. avaruusajalla tullut sellainen? Elämä vain liukuu käsistä ja burn out tekee tulostaan, nakertaen, meissä kaikissa. Neurologiasta on hyvä huolehtia ja muutkin asiat kuin seksi symboloivat sitä ja kiinnostavat. Ihan tavallisetkin asiat. Uskontohan on ihan tavallinen asia. Sillä tehtävä työ taas ei. Kärjistettynä ja eristettynä jossakin lahkoperheessä, ei hyvä mielikuva tai ajatus nytkään v. 2010. Arjen ja tulevaisuuden luomaa puudutetta, puutetta ja puhdetyötä muuten hoidetaan tuluksin, mutta millaisin on pääkysymys aleksytomiassa. Aina siihen ei ole aikaa, mutta varaa muutokseen ei tule olla. (kts. kuulantyötö ja arki) Mulla on käsittääksen paha aleksytomia sunnuntaisin. Se on oire.

voi johtaa mm. ympäristövahinkoihin. Ei ole sellaista sosiaaliammattia, mihin psykologia saisi myydä ihmisiä. Sen sijaan ammatti on eri ihmiskäsitys, mutta tämä "ihmiskäsitys" ei ole laajemmin käytössä. ("eikä jalkani kanna, kun kosketustasi anelen") Maailman huonoin informaatiovaikute. Mulla on jo tästä päiväkirja-merkintöjä. Kts. enemmin homo sapiens! Perusta elämäsi kognitiivisuudelle jotenkin muuten.

• Minervä vm-82

voi johtaa mm. ympäristövahinkoihin. Ei ole sellaista sosiaaliammattia, mihin psykologia saisi myydä ihmisiä. Sen sijaan ammatti on eri ihmiskäsitys, mutta tämä "ihmiskäsitys" ei ole laajemmin käytössä. ("eikä jalkani kanna, kun kosketustasi anelen") Maailman huonoin informaatiovaikute. Mulla on jo tästä päiväkirja-merkintöjä. Kts. enemmin homo sapiens! Perusta elämäsi kognitiivisuudelle jotenkin muuten.

lahkojen takia. Monen yleiskunto vastaa aleksytomialle. Lasken suorastaan alleni, et omista varmaan kaupungista tulevana tarpeeksi sukua itsellesi ja se on ydinsyy aleksytomiallesi. Et tunne mieltäsi, on yleensä perheellä tapahtuvaa ja perheeseen perustuvaa uhkailua, miten sellaisesta pääsee eroon? Tällöin jopa lääkitys voi olla tarpeellinen, mutta ei siihen liittyvä terveys, kun niissä on niitä sivuvaikutuksia esim. riippuvuus. Kärsin tästä päivittäin. Aleksytomia on haistattamista pilvin pimein, johon jopa poliisin on pystyttävä puuttumaan. Katso skitsofrenia... Vain vitsi-etenijät hyväksytään. Miten tämä toteutuu käytännössä?

• Sinde; the great
        Minervä vm-82 kirjoitti:

lahkojen takia. Monen yleiskunto vastaa aleksytomialle. Lasken suorastaan alleni, et omista varmaan kaupungista tulevana tarpeeksi sukua itsellesi ja se on ydinsyy aleksytomiallesi. Et tunne mieltäsi, on yleensä perheellä tapahtuvaa ja perheeseen perustuvaa uhkailua, miten sellaisesta pääsee eroon? Tällöin jopa lääkitys voi olla tarpeellinen, mutta ei siihen liittyvä terveys, kun niissä on niitä sivuvaikutuksia esim. riippuvuus. Kärsin tästä päivittäin. Aleksytomia on haistattamista pilvin pimein, johon jopa poliisin on pystyttävä puuttumaan. Katso skitsofrenia... Vain vitsi-etenijät hyväksytään. Miten tämä toteutuu käytännössä?

Tällöin nainen ei suinkaan ole kiinnostunut aleksytomiasta eikä miehinen, vaan "yhteiskunnasta kiinnostava/kiinnostuva" yleensä. Aleksytomia on joskus jopa kehitysvammaisuus, pyrkivä-tilanne. Sitä säätelevät lait esim. eläinsyytteisiin ja tähtäimenään eläinsynnytystä tavoittelevat ovat vaarallisia kehitysvammaisia, joiden omaan elämään tulee tarkoin puuttua lainsäädännöllisesti. Se taas tarjoaa perusvapaudet ja oikeudet kaikille. Saaristonlasten (Astrid Lindgen) Pampula on ihan yhtä tarpeellinen meille kaikille, kuin vapaudestaan joskus kärsiväkin taivaanlintu. Muutenkin Astrid Lindgrenin kirjat kuvaavat hyinoivden sytonomista arkea. (perussana; stymomia)

• Sinde, the great

Tällöin nainen ei suinkaan ole kiinnostunut aleksytomiasta eikä miehinen, vaan "yhteiskunnasta kiinnostava/kiinnostuva" yleensä. Aleksytomia on joskus jopa kehitysvammaisuus, pyrkivä-tilanne. Sitä säätelevät lait esim. eläinsyytteisiin ja tähtäimenään eläinsynnytystä tavoittelevat ovat vaarallisia kehitysvammaisia, joiden omaan elämään tulee tarkoin puuttua lainsäädännöllisesti. Se taas tarjoaa perusvapaudet ja oikeudet kaikille. Saaristonlasten (Astrid Lindgen) Pampula on ihan yhtä tarpeellinen meille kaikille, kuin vapaudestaan joskus kärsiväkin taivaanlintu. Muutenkin Astrid Lindgrenin kirjat kuvaavat hyinoivden sytonomista arkea. (perussana; stymomia)

Nämä sanat kuvastavat uskonnollista kiihkoilua, joka usen liittyy tähän stymomia-sanaan. Ihmisen peruskuvastus ei ole suinkaan Jumalalle suopea Mamma Mia, vaikka hän jotenkin liberaali onkin. Psykoterapia voi olla hyvinkin liberaalia. Sekoittanut jotenkin kuudennen aistinsa, jopa vaarallisesti. Muilla voi olla jo kehitystä ja sosiaalisestikin voi hyvinvoida.

Joo, armeijassa voi olla töitä, mutta ei siellä kuokkavieraana heiluta, kuten harmaassa taloudessa. Kuokkavieras on tarina Kasper, Jesper ja Joonatan, Kolme Rosvoa. Kun tulet pois armeijasta tulevaisuutesi on loistava, mutta se ei tarkoita, että aleksytomialla voisi loistaa repien muita pois tieltään. Miten tämä liittyy rotuerotteluun, tämä satu? Armeijassa on katsos ihanaa suunliikeratojen takia. Taikana tässä, on olla ilman aleksytomiaa kotosalla. Ja ennen kaikke nainen. Anoa, aniharva, arvoa ja harva nainen tietää onnistuuko tämä armeija-käsitys tai ajattelu. Minäpä tiedän... mä olen nähnyt. Valaistuminen on laajempi prosessi, kuin aleksytomia, joka johtuu "Sen" puutteesta. En halua olla uskonnollisesti vaarallinen... Uskonto on vain miehille! Harmaa talous toivottaa näin merkityksetöntä tulevaisuutta. (kts. skeema) Ei saa pyrkiä sortamaan, sorge. Iloisuus on positiivista... Iloinen läski, tuntematon käsite, Ville Vallaton suotavampaa.

• Minervä vm-82
        Sinde, the great kirjoitti:

Nämä sanat kuvastavat uskonnollista kiihkoilua, joka usen liittyy tähän stymomia-sanaan. Ihmisen peruskuvastus ei ole suinkaan Jumalalle suopea Mamma Mia, vaikka hän jotenkin liberaali onkin. Psykoterapia voi olla hyvinkin liberaalia. Sekoittanut jotenkin kuudennen aistinsa, jopa vaarallisesti. Muilla voi olla jo kehitystä ja sosiaalisestikin voi hyvinvoida.

Joo, armeijassa voi olla töitä, mutta ei siellä kuokkavieraana heiluta, kuten harmaassa taloudessa. Kuokkavieras on tarina Kasper, Jesper ja Joonatan, Kolme Rosvoa. Kun tulet pois armeijasta tulevaisuutesi on loistava, mutta se ei tarkoita, että aleksytomialla voisi loistaa repien muita pois tieltään. Miten tämä liittyy rotuerotteluun, tämä satu? Armeijassa on katsos ihanaa suunliikeratojen takia. Taikana tässä, on olla ilman aleksytomiaa kotosalla. Ja ennen kaikke nainen. Anoa, aniharva, arvoa ja harva nainen tietää onnistuuko tämä armeija-käsitys tai ajattelu. Minäpä tiedän... mä olen nähnyt. Valaistuminen on laajempi prosessi, kuin aleksytomia, joka johtuu "Sen" puutteesta. En halua olla uskonnollisesti vaarallinen... Uskonto on vain miehille! Harmaa talous toivottaa näin merkityksetöntä tulevaisuutta. (kts. skeema) Ei saa pyrkiä sortamaan, sorge. Iloisuus on positiivista... Iloinen läski, tuntematon käsite, Ville Vallaton suotavampaa.

nyt kyllä pahoin unohtunut ja hukassa. Selibaatti se ei ainakaan ole, vaan aidoimmillaan fokusaatio, jota hoidetaan parisuhteella. Unohtunut monelle luoda mun kustannuksella normaalia elämää. Jumala ei hyväksy sitä, valaistuminen ei katso aikaa eikä paikkaa. Parsiminen "silleen" taitaa olla kiellettyä, mutta ainahan demokratialla voi vaikuttaa. Varas-uskonnossa, miksi tällaista psykologiaa? Fokusaatio on aina varkaus kehosta. Ininä taas normaali luonto? Omaa tilaa, omaa sijaa ja omaa elämää. Psykologia ei ole käsittääkseni tarkoitettu ollenkaan seksuaalisesti ahdistuneille. Siksi ei selibaattia. Tilaus ja postimyyntikauppa eivät aina vastaa tarkoitustaan maaseudulla. Siksi on hyvä olla ryhmässä ja monessa erityistilanteessa elämässään. Miten maaseutua voisi kehittää luopumaan aleksytomiasta perusominaisuutenaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe