Tulipa tutustuttua työharjoitteluun Kemissä.. Kuukauden aikana sai paiskia töitä hiki hatussa ilman kunnollisia taukoja, tehdä ylitöitä ja menihän siinä terveyskin.. Selkä mm. meni. Töitä sai tehdä useamman vakituisen työntekijän edestä, sillä nämä vakkarit eivät halunneet tehdä ns. "paskahommia". Vakituiset työntekijät istuivat tauolla koko ajan, juoruilivat keskenään ja samaan aikaan antoivat minulle lisää töitä. Aina kun yritin pitää itse taukoa, tuli vaan lisää töitä vaikka oli edellisetkin vielä kesken. Ja jos kahvia en kerennyt heille keittää, tuli sanomista siitäkin! Samaan aikaan annettiin parhaimmillaan 5 ihmisen työt. Onko oikein?
työharjoittelija = orja ?
15
1167
Vastaukset
- 13
mene itsekin oikeisiin töihin, turhaan tällä palstalla valitat, silloin mkun joutuu työharjoittelijaksi niin on syytä katsoa peiliin.
- ketjun aloittaja
joka päivä seuraan molin nettisivuilta uusia työpaikkoja. ja ei mitään koulutukseen vastaavaa oo tarjolla.. joka paikkaan vaaditaan alan koulutus ja työkokemus 1-5 vuotta. Harjoitteluun otetaan kyllä joka paikkaan ilman kokemusta ja koulutusta.. (ilmaista työvoimaa)
ja lisäystä edelliseen: Sain huomata työharjoittelupaikassa, että oikeat työntekijät ovat jatkuvasti sairaslomilla. Vaikka eivät töihin tule, käyvät kuitenkin baarissa ja zumbassa. Ei minulla itse työtä vastaan ole mitään, mutta se että ei saa pitää taukoja tai syödä ja joutuu olemaan ylitöissä ilman palkkaa on väärin. - 18=16+2
ketjun aloittaja kirjoitti:
joka päivä seuraan molin nettisivuilta uusia työpaikkoja. ja ei mitään koulutukseen vastaavaa oo tarjolla.. joka paikkaan vaaditaan alan koulutus ja työkokemus 1-5 vuotta. Harjoitteluun otetaan kyllä joka paikkaan ilman kokemusta ja koulutusta.. (ilmaista työvoimaa)
ja lisäystä edelliseen: Sain huomata työharjoittelupaikassa, että oikeat työntekijät ovat jatkuvasti sairaslomilla. Vaikka eivät töihin tule, käyvät kuitenkin baarissa ja zumbassa. Ei minulla itse työtä vastaan ole mitään, mutta se että ei saa pitää taukoja tai syödä ja joutuu olemaan ylitöissä ilman palkkaa on väärin.Jos kerran teit viiden ihmisen työt, olisit kertonut pomolle, olisi kaikki muut saaneet potkut ja palkannut sinut vain yksin, sinä vain...supertyöntekijä monitaituri superluuseri valittaja kun ei saanut vetää lonkkaa sitäkin kuukautta, sinunlaista paskaa ei kukaan halua töihin firmaansa!
- .,.,.,
18=16+2 kirjoitti:
Jos kerran teit viiden ihmisen työt, olisit kertonut pomolle, olisi kaikki muut saaneet potkut ja palkannut sinut vain yksin, sinä vain...supertyöntekijä monitaituri superluuseri valittaja kun ei saanut vetää lonkkaa sitäkin kuukautta, sinunlaista paskaa ei kukaan halua töihin firmaansa!
sulla on mielenterveysongelma. todennäköisesti perinnöllinen.
- ei tarvi töitä enää
Ajattele nän, että selvästi ne työntekijät inhoavat omaa työtään kun teettivät sinulla ja ja laiskottelivat sekä olivat jatkuvasti sairaslomilla. Tämä vaan kertoo, että suurinosa työtä tekevistä (ainakin fyysisesti raskasta) ihmisistä ei pidä työstään, mutta pakko rahan eteen olla työelämässä. Sinulla loppuu jossain vaiheesa harjoittelu ja nämä työntekijät itse joutuvat oleen työssään vielä useitä kymmeniä vuosia jos terveys ei sitä ennen petä.
- ent. harjoittelija
Olisivat ehkä palkanneetkin, mutta ei ollu varaa palkata. Ja siihen alaan pittää nykyään olla koulutus käytynä. Itse työstä tykkäsin, mutta juoksutyttönä en tykäny olla. Ja työtä oli liikaa yhdelle harjoittelijalle, sopimuksen mukaan piti tehdä 6 tunnin päiviä, mutta sielä joutuikin usein paiskimaan töitä 7-8 tuntia ja ilman taukoja. Lisäksi piti huolehtia siitä, että muu henkilökunta saa ajoissa tuoreen pannullisen kahvia. Mulla jäi siihen työpaikkaan kaveri vielä harjoittelemaan ni se on nyt korvannu 2 tyontekijää viikon ja ilman oikeaa palkkaa. Lisäksi hänellä ei ollut yhtään taukoa koko viikon aikana. Joka päivä ollu ylitöis. Eli saman kohtalon koki.. sääliksi käy kaveria. Pomolle ei hyödytä puhua, ei hän tee asialle yhtään mitään. Kehotin kaveria ottamaan yhteyttä työsuojelupiiriin, jos sielt sais jotain apua..
Onko muilla harjoittelijoilla ollu samanlaista työharjoittelupaikassa? Kertokaa kokemuksistanne. - hei !!!!!!!
ent. harjoittelija kirjoitti:
Olisivat ehkä palkanneetkin, mutta ei ollu varaa palkata. Ja siihen alaan pittää nykyään olla koulutus käytynä. Itse työstä tykkäsin, mutta juoksutyttönä en tykäny olla. Ja työtä oli liikaa yhdelle harjoittelijalle, sopimuksen mukaan piti tehdä 6 tunnin päiviä, mutta sielä joutuikin usein paiskimaan töitä 7-8 tuntia ja ilman taukoja. Lisäksi piti huolehtia siitä, että muu henkilökunta saa ajoissa tuoreen pannullisen kahvia. Mulla jäi siihen työpaikkaan kaveri vielä harjoittelemaan ni se on nyt korvannu 2 tyontekijää viikon ja ilman oikeaa palkkaa. Lisäksi hänellä ei ollut yhtään taukoa koko viikon aikana. Joka päivä ollu ylitöis. Eli saman kohtalon koki.. sääliksi käy kaveria. Pomolle ei hyödytä puhua, ei hän tee asialle yhtään mitään. Kehotin kaveria ottamaan yhteyttä työsuojelupiiriin, jos sielt sais jotain apua..
Onko muilla harjoittelijoilla ollu samanlaista työharjoittelupaikassa? Kertokaa kokemuksistanne.Minkä takia teet ylitöitä jos siitä ei makseta?????? eihän se ole kuin lähtä kotiin kun työaika tulee täyteen. Ja 2 tunnin jälkeen menet tauolle. Olisko aika ottaa itseä nisakasta kiinni.
- liian tunnollinen..?
hei !!!!!!! kirjoitti:
Minkä takia teet ylitöitä jos siitä ei makseta?????? eihän se ole kuin lähtä kotiin kun työaika tulee täyteen. Ja 2 tunnin jälkeen menet tauolle. Olisko aika ottaa itseä nisakasta kiinni.
ei annettu pitää taukoja.. vaan käskettiin heti töihin jos oli tauolla. siellä ei kuulemma saanu istua.. kysyin pomolta tauoista, ja hän sanoi niiden olevan liukuvia..eli voi pitää tauon ku on hommat hoitanu. Ja kun hommia oli koko ajan, ni ei taukoja voinu pitää.. Ja jos sano heille jotain vastaan, niin katottiin pahasti ja kerrottiin pomolle ettei tehny töitä, vaikka käskettiin. Itse työntekijät istuivat koko ajan tauolla ja antoivat mulle heidän hommia, jos olin ehtinyt omat hommat tehä..
- ja missä
liian tunnollinen..? kirjoitti:
ei annettu pitää taukoja.. vaan käskettiin heti töihin jos oli tauolla. siellä ei kuulemma saanu istua.. kysyin pomolta tauoista, ja hän sanoi niiden olevan liukuvia..eli voi pitää tauon ku on hommat hoitanu. Ja kun hommia oli koko ajan, ni ei taukoja voinu pitää.. Ja jos sano heille jotain vastaan, niin katottiin pahasti ja kerrottiin pomolle ettei tehny töitä, vaikka käskettiin. Itse työntekijät istuivat koko ajan tauolla ja antoivat mulle heidän hommia, jos olin ehtinyt omat hommat tehä..
Mikähän työpaikka kyseessä kemissä?
- !
ja missä kirjoitti:
Mikähän työpaikka kyseessä kemissä?
vaitiolovelvollisuuden takia kyseisen paikan nimeä.. Mutta kouluavustajan hommia tein. Työssä joutui tekemään kaikkia hommia. Oli kantamista, tiskaamista, siivoamista, henkilökohtaista avustamista, opettajien sijaisuuksia, kerhojen pitämistä, monistamista ja jopa kahvinkeittämistä.. Helppoja hommia kaikki, mutta kun ne piti tehä kaikki samaan aikaan, niin tuntu ihan mahdottomalta tehdä kaikki yksin (ja taukoja ei voinut välissä pitää). Yksikään oikea koulukäyntiavustaja ei tehny samoja hommia, kuin minä. Kun kysyi kaveriksi oikeata avustajaa, niin ei ollut kuulemma aikaa sellaiseen. Siellä oli joku arvojärjestys, jonka mukaan minä olen se joka tekee kaiken homman yksin. Ja lisäksi mut pakotettiin ylitöihin jatkuvasti, vaikka sanoin vastaan. Terveyshän siinä meni..
ajattelin, että jollakin muulla voisi olla vastaavia kokemuksia harjoittelusta ku ite haluaisin lähtä tulevaisuudessa jonnekki harjoitteleen vapaaehtoisesti, mutta sellaseen paikkaan jossa työharjoittelijoita kohdeltais vähän paremmin. Ois kiva tietää esim. paikoista jonne kannattaa mennä, koska jos tulee vastaava paikka niin siellä pitää olla taas sen kuukauden ja kestää se jotenkin.. - orjatyövoimaa.....
! kirjoitti:
vaitiolovelvollisuuden takia kyseisen paikan nimeä.. Mutta kouluavustajan hommia tein. Työssä joutui tekemään kaikkia hommia. Oli kantamista, tiskaamista, siivoamista, henkilökohtaista avustamista, opettajien sijaisuuksia, kerhojen pitämistä, monistamista ja jopa kahvinkeittämistä.. Helppoja hommia kaikki, mutta kun ne piti tehä kaikki samaan aikaan, niin tuntu ihan mahdottomalta tehdä kaikki yksin (ja taukoja ei voinut välissä pitää). Yksikään oikea koulukäyntiavustaja ei tehny samoja hommia, kuin minä. Kun kysyi kaveriksi oikeata avustajaa, niin ei ollut kuulemma aikaa sellaiseen. Siellä oli joku arvojärjestys, jonka mukaan minä olen se joka tekee kaiken homman yksin. Ja lisäksi mut pakotettiin ylitöihin jatkuvasti, vaikka sanoin vastaan. Terveyshän siinä meni..
ajattelin, että jollakin muulla voisi olla vastaavia kokemuksia harjoittelusta ku ite haluaisin lähtä tulevaisuudessa jonnekki harjoitteleen vapaaehtoisesti, mutta sellaseen paikkaan jossa työharjoittelijoita kohdeltais vähän paremmin. Ois kiva tietää esim. paikoista jonne kannattaa mennä, koska jos tulee vastaava paikka niin siellä pitää olla taas sen kuukauden ja kestää se jotenkin..Kuulutko liittoon? Ota sinne yhteyttä jos olet jäsen.
- sanoa, mutta..
! kirjoitti:
ajattelin, että jollakin muulla voisi olla vastaavia kokemuksia harjoittelusta ku ite haluaisin lähtä tulevaisuudessa jonnekki harjoitteleen vapaaehtoisesti, mutta sellaseen paikkaan jossa työharjoittelijoita kohdeltais vähän paremmin. Ois kiva tietää esim. paikoista jonne kannattaa mennä, koska jos tulee vastaava paikka niin siellä pitää olla taas sen kuukauden ja kestää se jotenkin..Sun pitää puhua sille taholle joka sut järjesti työharjoitteluun ja kertoa, että sulle ollaan epäoikeudenmukaisia ja vaatia jopa korvauksia tai jos se ei auta niin lopettaa työharjoittelu, vaika karenssi siitä saattaa tulla, mutta anna työvoimaviranomaisille selityksessä ilmi kaikki mitä jouduit tekeen, ylityöt jne. se voi auttaa.
http://www.akava.fi/opiskelijat/akavan_opiskelijatoiminta/ajankohtaista/teemajuttu/tyoharjoittelu_ei_ole_ilmaista_tyota - Näin on
! kirjoitti:
ajattelin, että jollakin muulla voisi olla vastaavia kokemuksia harjoittelusta ku ite haluaisin lähtä tulevaisuudessa jonnekki harjoitteleen vapaaehtoisesti, mutta sellaseen paikkaan jossa työharjoittelijoita kohdeltais vähän paremmin. Ois kiva tietää esim. paikoista jonne kannattaa mennä, koska jos tulee vastaava paikka niin siellä pitää olla taas sen kuukauden ja kestää se jotenkin..Ei kuulosta oikealta ei. Työharjoittelussa käsittääkseni pitää olla vastuu henkilö, joka opastaa ja neuvoo sinua tekemässäsi työssä. Harjoittelijaa ei saa jättää yksin ilman valvontaa. Yleensä harjoittelusopimusessa määritellään tehtävät joita harjoittelussa teet ja niiden täytyy liittyä oikeasti sen ammattinimikkeen alle , mitä teet. Tauot kuuluu myös sinulle, työaikasi mukaan. Ne on kaiketi määritelty työehtosopimuksessa. Kannattaa ottaa asia esille esim. työvoimatoimistossa, jos olet sen kautta harjoittelussa, tai koulun kanssa, liiton kanssa tms.tahon kanssa. Ei kaikkea pidä hyväksyä! Ylitöihin ei voi pakottaa, työaika on sovittu harjoittelusopimuksessa ja sitä pitää noudattaa. Ilman muuta kannattaa viedä asia eteenpäin ettei kukaan muu harjoittelija joudu vastaavaan tilanteeseen
- Kokenut tämän
......kyllä tällä lailla kohdellaan työharjoittelijoita ja työelämän valmennuksessa olevia.
Poikkeus työpaikkoja kyllä on, siellä kaikkia kohdellaan ihmisenä ja tasavertaisena.
Ne joilla on työpaikka olisivat siitä iloisia ja tyytyväisiä, kanssa ihmistä on kohdeltava kunnioittavasti.
Mutta vielä se näiden öykkäreiden nilkkaan sattuu, uskokaa pois.
Totta on että työharjoittelijoilla/työelämävalmennuksessa olevilla teetetään kaikki hommat mitä ikinä keksitään ja varsinkin ne työt jotka on työpaikoilla ollut pitkään tekemättä, vakituinen henkilökunta ei viitsi töitä tehdä.
Työvoimatoimiston kirjoilla on tosi hyvää työvoimaa mutta he eivät monesta syystä saa työtä vaikka hakevat.
Yksi syy on sukulaisuus suhteet, jos olet sen ja sen sukulainen sinulle löytyy töitä, ihan noin vain yllättäin, mutta jos sinulla ei ole sukulaisia töissä kunnan ja valtion töissä ei puhettakaan niihin pääsyyn. - Eiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Se ei ole oikein. Minulle on käynyt samalla lailla ja kostin mukavasti...ei jäänyt yhtään työntekijää sinne enää töihin :D noin viikon olin ja jätin hommat "pomolle" joka ei ollut innostunut tekemään yhtään mitään. Joten jos joudutte tälläiseen tilanteeseen, niin sanokaa asia suoraan(ei vaikutusta) ja jättäkää hommat niille joille ne kuuluvatkin. (olin työharjoittelussa Kemissä)
Kemi-Tornio alueella tätä tapahtuu todella paljon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517143Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424932HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002768- 1482072
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321627- 181588
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki261567Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981544Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101313mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111303