Etsin kaltaisiani eli sisäilmaongelmien vuoksi pahasti sairastuneita ihmisiä, joille uuden terveellisen kodin löytyminen tuntuu olevan mahdotonta ja jotka haluaisivat tehdä tilanteelle jotain.
Kuten muutamat muut tällä palstalla, olen joutunut muuttokierteeseen herkistyttyäni pahasti. Tai oikeastaan asunnottomaksi, sillä sisätiloissa olo aiheuttaa lähes aina oireita. Parveke ja autokin nukkumispaikkana on tuttuja, kymmeniä muuttoja takana, järkyttävä määrä kokeiltuja asuntoja. Oireita tulee myös ulkona, mutta huomattavasti vähemmän kuin sisällä. En ole kahteen vuoteen nukkunut kunnon yötä sisätiloissa oireiden takia. Olen umpikujassa. Rahaa oman tontin ja kunnon talon rakentamiseen ei valitettavasti ole.
Olen altistunut eri homeille, sädesienelle, bakteereille ja VOCeille ym kemikaaleille kuten märän muovimaton liimoille ja ftalaateille. Tulevaisuuden tuhoava cocktail näköjään.
Kirjoitan tänne koska en jaksa enää. En tiedä mihin mennä, missä olla, oireet ovat tosi pahat jos menen sisätiloihin. Aion ottaa yhteyttä SUOMEN PUNAISEN RISTIN KOTIMAAN APUUN ja pyytää ainakin henkistä kriisitukea ja jos mahdollista, apua kunnon asunnon etsimiseen. Samalla (naiivisti?) toivon, että kaltaisteni tilanne tulisi enemmän tietoisuuteen.
Asun pääkaupunkiseudulla, ja ajattelin, että onko teitä täälläpäin näin pahassa tilanteessa olevia muita? Olisi ehkä paremmat mahdollisuudet tulla kuulluksi ja autetuksi jos meitä olisi useampia? Muutenkin voisi ehkä yhdessä koittaa kehitellä jotain ratkaisuja tai jakaa kokemuksia? Jos punainen risti perustaisi kriisiapuryhmän, olisiko kiinnostuneita tulemaan mukaan?
Tavoitat minut laittamalla viestiä tänne: [email protected]ÄMÄcom.
Laitan alle vielä linkin SPR:n sivuille http://www.redcross.fi/apuajatukea/kotimaanhataapu/fi_FI/
Ei luovuteta!
ehdotus muuttokierteessä/kunnon asuntoa vailla oleville
25
525
Vastaukset
Kunpa saisit apua.
Tässä ollaan vaan aika lainsuojatonta porukkaa, joiden päältä mennen tullen kävellään.
Voimia heikoille.- vertti-eetu
pyöritellyt mielessäni jo jonkin aikaa, mutta ensisijaisesti on kohdallani saatava pysähtymään tuo muuttokierre koska kaveri ei enää pahemmin oireile. Ei ole varaa enään tehdä muutojakaan.
Itselläni ainakin tulehduskierre olisi siltä osin pysähtynyt tähän kolmanteen asuntoon, että verta ei tule enää mistään reijästä eikä outoa kuumeilua ole. Tutkimuksia tähänkin asuntoon olen pyytänyt tehtävän ja mahdollisia korjauksia jos jotain vaikka löytyy. Irtaimistoa heittelen vielä pois mikä aiheuttaa oireilua.
Tilanteesi on todella paha ja pakko tuohon on jo avuksesi tulla porukkaa mikä voi todella auttaa vaikka eivät ymmärtäisikään täysin mistä on kohdallasi kysymys.
Koko ajan on itsellänikin pelko, että jos tämä lähtee tästä vielä pahenemaan.
Talvella nukuin saunan lauteilla akkuna auki sen minkä pystyin yleensä 2-3 t. yö. Muutamia öitä autossa, mutta kun sielläkin alkoi olemaan oireita, niin se lysti jäi lyhyeen.
Ajatuksesi porukan kokoamisesta on hyvä. Jos me olemme näin eripuraista jo tälläkin palstalla ja lisää hämentää vielä terveet joilla oma etu on se paras etu on se tie vielä pitkä ja ylämäkeen.
Kun sisäilman kosteusprosentti on alle 50 % niin oloni kohtalainen. Nyt näkyy olevan 32 % ja pientä simien kirvelyä mutta muuten hyvä olo. Tämän vuoksi en halua enää ottaa riskiä jos se alkaisi menemään taasen huonommalle puolelle uudessa kokeilussa.
Miten on irtaimistosi laita? Siirtyykö se aina mukanasi uuteen paikkaan. Ainakin paperit, kirjat ja jotku muovit ja lakkaamattomat ja maalamattomat kalusteet aiheuttaa oireita jos on noin voimakas altistuminen/herkistyminen ja kamat sieltä asunnosta missä sairastuit alkujaan. Mutta jos työpaikalla sairastuit, niin paha on ollut tilanne siellä. Todella paha.
Alalla oleva kaveri vasta pari päivää sitten sanoi, että jopa muutama aikaisemmissa asunnoissa saastunut kirja jossain päin uutta asuntoa "saattaa" ne aiheuttaa oireilua. Eli pahemmaksi tämän asiamme tekee kaikenlaiset arvailut ja kokeilut.
Toisaaltaan nyt ilmojen kylmetessä tuulettaminen on vaikeampaa ja tilanne kohdallamme menee vaikeammaksi. Tilanteesi on todella vakava kun oireilet ulkonakin. Melkoinen umpikuja.
VOIMIA. Auttaisin jos voisin ja niin varmasti moni toinenkin.
Asun sadan kilometrin päässä "keskustasta" mutta olen hengessä mukana.
Kerro miten asiasi etenee. Periksi ei passaa antaa siinä ainakin olen kanssasi samaa mieltä loppuun asti."Jos me olemme näin eripuraista jo tälläkin palstalla ja lisää hämentää vielä terveet joilla oma etu on se paras etu on se tie vielä pitkä ja ylämäkeen."
- Kaikki ihmiset ovat "eripuraisia", ts. ajattelevat asioista omalla tavallaan, jokaikinen iikka. Pitäisi vaan päästä edes joistain asioista yksimielisyyteen, tässä homeongelmassakin. Ja tosissaan rasittaa noitten terveitten kommentit.
Ootan vaan milloin meikällekin tullaan sanomaan, että älä juo kahvia tai syö leipää. Ihme neuvoja sataa. Mutta jos ihminen on syönyt leipää viiskyt vuotta ja kahviakin juonut lapsesta lähtien, kai niitä pitäisi voida edelleen käyttää, haloota vaan.
On sitä joskus tullut kyllä syötyä auringonkukansiemeniä välipalaksi koulussa ja muualla, mutta se oli silloin nuorena, kun kaikkea tuli kokeiltua. Pulut niistä kai enemmän tykkäis ;)- ei se muille kuule
sanasinko kirjoitti:
"Jos me olemme näin eripuraista jo tälläkin palstalla ja lisää hämentää vielä terveet joilla oma etu on se paras etu on se tie vielä pitkä ja ylämäkeen."
- Kaikki ihmiset ovat "eripuraisia", ts. ajattelevat asioista omalla tavallaan, jokaikinen iikka. Pitäisi vaan päästä edes joistain asioista yksimielisyyteen, tässä homeongelmassakin. Ja tosissaan rasittaa noitten terveitten kommentit.
Ootan vaan milloin meikällekin tullaan sanomaan, että älä juo kahvia tai syö leipää. Ihme neuvoja sataa. Mutta jos ihminen on syönyt leipää viiskyt vuotta ja kahviakin juonut lapsesta lähtien, kai niitä pitäisi voida edelleen käyttää, haloota vaan.
On sitä joskus tullut kyllä syötyä auringonkukansiemeniä välipalaksi koulussa ja muualla, mutta se oli silloin nuorena, kun kaikkea tuli kokeiltua. Pulut niistä kai enemmän tykkäis ;)että sinulle neuvoja antavat ovat terveitä. He ovat myös sairaita jotka ovat löytäneet avun omalla tavallaan tai kirjallisuutta ja nettiä lukemalla. Moni kirjoittaja ei vaan halua yksityiskohtaisesti kertoa omista oireistaan.
- vertti-eetu
ei se muille kuule kirjoitti:
että sinulle neuvoja antavat ovat terveitä. He ovat myös sairaita jotka ovat löytäneet avun omalla tavallaan tai kirjallisuutta ja nettiä lukemalla. Moni kirjoittaja ei vaan halua yksityiskohtaisesti kertoa omista oireistaan.
"lisää juttua naisista outo otus15.10.2010 22:45"
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2069851
Tai oikeastaan... jos alkaa tarkemmin miettimään tuon jutun luettuaan tulee mieleen se toinenkin vaihtoehto. No en tiedä. Vaikea sanoa. Jos oli perjantai-ilta ja poikamies ja klo 22:45 niin onhan siinä naiset mielessä. Terveellä äijällä. Raavituttaa muualtakin kuin "ranteista". - vertti-eetu
ei se muille kuule kirjoitti:
että sinulle neuvoja antavat ovat terveitä. He ovat myös sairaita jotka ovat löytäneet avun omalla tavallaan tai kirjallisuutta ja nettiä lukemalla. Moni kirjoittaja ei vaan halua yksityiskohtaisesti kertoa omista oireistaan.
jokaisen omaa päätöstä tässä asiassa.
"Moni kirjoittaja ei vaan halua yksityiskohtaisesti kertoa omista oireistaan".
Eikä sen pitäisi olla edes itse tarkoituskaan. Riitää kun on edes jotain. Jotain mikä perustuu aitoon rehellisyyteen. Onhan täällä useita rehellisiä ja sekin riittää. Ainakin minulle.
Kunnioitan:
Myös Teidän hiljaisten lukijoiden valintaa. Kylmäpäisyyttä ja jaksamista kaikille.
Joskus on käynyt mielessä sekin, kunka monta turhaa pilleriä on näihin vaivoihin nielaistu.
Siitä olen nyt ainakin täysin varma, että "perusasia pitää poistaa" kuten keuhkolääkäri sanoi.
Parempaan en pysty vaikka kuinka Sinuaki haluaisin auttaa nimimerkki "ei se mulle kuulu" kosteusvauriosairaudessasi.
Tiedämme kai senkin, että kyllähän se vähän kuuluu. Nettiähän tämäkin vaan on.
Kerron rehellisesti omat kokemukseni jos se herättäisi jonkinlaista toivoa niille jotka ovat tämän asian kanssa alkuvaiheessa. Tiedän, kuten jo aikaisemmin olen kertonut, että vähemmällä olisin päässyt kaikin puolin jos vaan olisin perässäni oven varovasti sulkenut ja hiipinyt hiljaa pakoon solumyrkkyjä.
Mutta epärehellisyys paistoi läpi asioiden käsittelyssä. Halusin pelastaa niin monta naapuria ja lähinmäistä kuin vain voin. Jokainen tehköön parhaansa tässä asiassa omien tuntemuksiensa mukaan.
- ei anneta periksi
sinne voisi kertyä tieto, montako kaltaistasi maassa on ja he voisivat viedä asiaa eteenpäin. Parempi tästä asiasta olisi osoittaa mieltä eduskuntatalon portailla kuin yleislakosta. Voimia!
- vertti-eetu
on selvittää sairastuneiden osalta ne asiat missä rakennuksessa alkoi ensimmäiset selvät oireet esiintymään ja kuinka voimakkaita oireet olivat ja miten sairastumiset tuli esille ja miten sitten eteni. Missä kohtaan roppaa alkoi tuntumaan oudolta.
Kuka teki tutkimukset, kuinka luotettavat ne oli. Onko tutkimusten tekijöillä ja vielä lääkäreillä kaiken jälkeen pokkaa laittaa puoltavat ja myöntävät lausuntonsa ja NIMENSÄ paperille. Vai pelkäävätkö joutuvansa ,, tai ,,, taloyhtiötä ja ,,,, tai ,,, rakennusvirmaa vastaan oikeuteen todistajana sairaan puolesta puhujina.
Mittatilaustyötä "ehkä" on nuo useat kosteusvauriomittaukset ja näytteenotot.
Olen ottanut aikoinani yhteyttä myös tuohon asumisterveysliittoon ja sain sieltä apuakin. Irtaimiston desinfiointiohjeet. Kiitos niistä.
Jos johonkin näissä asioissa olette yhteydessä, niin jokainen tapahtuma kirjatkaa ja KIRJALLISENA nauhoittakaa kaikki. Kun näitä jälkikäteen aletaan vaikka porukalla selvittelemään, niin tavallisen ihmisen ja vielä köyhän puheisiin ei suhtauduta vakavasti jos vastassa on RAHA.
Kiitos myös viimeisistä kirjoituksistanne. SUURKIITOKSET jo etukäteen niille villojen pööllyyttelijöille jotka "karaistuneena" tulevat tällekin palstalle muniaan raapimaan suht koht terveinä.
Ameebapölyä tässä selvitellään lähinnä kuinka myrkyllistä tuokin. Jos on myrkyllistä, niin silloinhan sisäilman myrkyllisyysnäytteidenotot ovat jatkossakin kova bisnes. Kuten VOC mittaukset kaiken aikaa.
Kilpailu on raakaa mikrobeilla ja niiden mittaajilla. Syytön ihminen siinä sivussa liian usein kärsijänä. - tulesta.makaamasta
vertti-eetu kirjoitti:
on selvittää sairastuneiden osalta ne asiat missä rakennuksessa alkoi ensimmäiset selvät oireet esiintymään ja kuinka voimakkaita oireet olivat ja miten sairastumiset tuli esille ja miten sitten eteni. Missä kohtaan roppaa alkoi tuntumaan oudolta.
Kuka teki tutkimukset, kuinka luotettavat ne oli. Onko tutkimusten tekijöillä ja vielä lääkäreillä kaiken jälkeen pokkaa laittaa puoltavat ja myöntävät lausuntonsa ja NIMENSÄ paperille. Vai pelkäävätkö joutuvansa ,, tai ,,, taloyhtiötä ja ,,,, tai ,,, rakennusvirmaa vastaan oikeuteen todistajana sairaan puolesta puhujina.
Mittatilaustyötä "ehkä" on nuo useat kosteusvauriomittaukset ja näytteenotot.
Olen ottanut aikoinani yhteyttä myös tuohon asumisterveysliittoon ja sain sieltä apuakin. Irtaimiston desinfiointiohjeet. Kiitos niistä.
Jos johonkin näissä asioissa olette yhteydessä, niin jokainen tapahtuma kirjatkaa ja KIRJALLISENA nauhoittakaa kaikki. Kun näitä jälkikäteen aletaan vaikka porukalla selvittelemään, niin tavallisen ihmisen ja vielä köyhän puheisiin ei suhtauduta vakavasti jos vastassa on RAHA.
Kiitos myös viimeisistä kirjoituksistanne. SUURKIITOKSET jo etukäteen niille villojen pööllyyttelijöille jotka "karaistuneena" tulevat tällekin palstalle muniaan raapimaan suht koht terveinä.
Ameebapölyä tässä selvitellään lähinnä kuinka myrkyllistä tuokin. Jos on myrkyllistä, niin silloinhan sisäilman myrkyllisyysnäytteidenotot ovat jatkossakin kova bisnes. Kuten VOC mittaukset kaiken aikaa.
Kilpailu on raakaa mikrobeilla ja niiden mittaajilla. Syytön ihminen siinä sivussa liian usein kärsijänä.Sellainen tarkennus tosiaan että olen hävittänyt omaisuuteni ja asunnot testaan aina tyhjinä ennen minkään tavaran viemistä sinne. Kyse on siis todellakin siitä, että oireilen asunnoista. Johtuu siitä että olen niin herkistynyt sekä siitä, että rakennuskantamme on uskomattoman huono, mukaanlukien uudet rakennukset. Tiedän kyllä muutaman uuden hyvän puutalon, jossa en saa oireita, mutta en voi valitettavasti muuttaa vieraiden ihmisten koteihin :).
Eli tilanne tosiaan on se mikä yllä kerroin olevan. Asumisterveysliitto ei voi auttaa enempää, tekevät arvokasta työtä mutta ei heillä ole resursseja tällaiseen, olen ollut yhteydessä. Olen niin pahasti herkistynyt. - vertti-eetu
tulesta.makaamasta kirjoitti:
Sellainen tarkennus tosiaan että olen hävittänyt omaisuuteni ja asunnot testaan aina tyhjinä ennen minkään tavaran viemistä sinne. Kyse on siis todellakin siitä, että oireilen asunnoista. Johtuu siitä että olen niin herkistynyt sekä siitä, että rakennuskantamme on uskomattoman huono, mukaanlukien uudet rakennukset. Tiedän kyllä muutaman uuden hyvän puutalon, jossa en saa oireita, mutta en voi valitettavasti muuttaa vieraiden ihmisten koteihin :).
Eli tilanne tosiaan on se mikä yllä kerroin olevan. Asumisterveysliitto ei voi auttaa enempää, tekevät arvokasta työtä mutta ei heillä ole resursseja tällaiseen, olen ollut yhteydessä. Olen niin pahasti herkistynyt."rakennuskantamme on uskomattoman huono".
Koko maassa, myös ylämaissa minne olen ollut yhteydessä erääseen ystävääni, kunnan rakennustarkastajaan. Ei ole siellä asiat paljoa paremmin. Tiedän kaverista sen verran kuitenkin, että vain rehellisyys on vienyt eteenpäin.
Muutamat omaa etuaan ajavat isännöitsijät ja terveysmiehet ovat toista mieltä rakennusten epäterveellisyydestä ainakin mitä olen omaa kokemustani miettinyt ja siksi yhä useampi sairastuu valitettavasti vielä jatkossakin.
Voimia ja uskoa, että löytyy se asunto missä on puhdas sisäilma juuri Sinulle.
- tiistainapaukkuu
Tosiaan Suomessa olisi tarvetta hätäavulle homesairastuneille ja muuttokierteeseen tai asunnottomaksi joutuneille. Toivottavasti joku ottaa asian hoitaakseen. Käsittääkseni aika iso määrä ihmisiä on jo tyhjän päällä. Tulee yhteiskunnallekin kalliiksi antaa näiden ihmisten sairastua aina pahemmin ja syrjäytyä normaalista elämästä. Pahoin pelkään että asiaan aletaan herätä vasta kun se on levinnyt ihan käsiin ja kun meillä on iso joukko hyperherkkiä jo työkyvyttömiksi sairastuneita ihmisiä - sellainen takapajula tuntuu Suomi homeasioissa olevan. Toivottavasti olen väärässä.
- fewfwe
Tosi vaikea tilanne, jos on pahasti herkistynyt. Tunnen kuitenkin itse erään pahasti sairastuneen henkilön, joka oireilee lähes kaikkialla, mutta joka on onnistunut löytämään kerrostalosta puhtaan kodin. Sellaista siis joskus tapahtuu, vaikka välillä ei uskoisi.
Muuten jos hankkisit jonkin minitontin vjostain halvemmasta ympäryskunnasta ja rakennuttaisit sinne talvilämpimän pikkumökin? Jonkin sellaisen kuin nämä http://kuopionekohirsi.fi/?gclid=CJ20ubLL36QCFcWEDgodz01e-w
Tietty jos ei sitten pystykään asumaan, niin mitä sitten on käsissä mökki, joka pitää myydä. Asuntovaunuista olen lukenut, että lähes kaiki käytetyt ovat homeessa, mutta jos ostaisi uuden ja pitäisi hyvää huolta? Pystyyköhän asuntovaunussa asumaan talvella?
Yksi vaihtoehto; jossain lehdessä mainostettiin jotain jurttaa, jossa joku lapsiperhe asui ympäri vuoden. Mekoista intiaanihenkeä kyllä ja joku varmaan luulee tätä vitsiksi, mutta ehkä tarpeeksi epätoivoinen kokeilee sellaistakin. Olisi kiva kuulla kokemuksista, jos löydät sopivan paikan.- tulesta.makaamasta
Ihana kuulla jonkun ajattelevan näitä samoja kuin minä! Ja sekin on rohkaisevaa, että jossain voi olla tosiaan olemassa sellainen kämppä, jossa ei tule oireita. Tiedätkö minkäikäisestä talosta ystäväsi löysi itselleen asunnon? Onko se talo helsingissä ja onko siellä vapaita asuntoja :)??? Onkohan ystävälläsi oireet yhtään helpottaneet kun on päässyt puhtaaseen kämppään?
Olen oikeasti miettinyt jurttaa ja vastaavia, mikä asiaa ymmärtämättömän korviin tosiaan kuulostanee hullulta. Mutta jurtta alkaa olemaan jo aika luksus-vaihtoehto tässä tilanteessa. Olen nukkunut paljon ulkona, laavussa, teltassa jne. Ja tontin hankkimista lähikunnista olen miettinyt kanssa. Varat on vain vähissä, eikä tämä tilanne edistä rikastumista, joten on aika hankalaa. Tässäkin helpottaisi kun ei tarvitsisi yksin etsiä. Osittain siksi täällä huhuilenkin, jos löytyisi muita joilla on samat intressit.
Tällaista olen miettinyt ihan tosissani, pikku mökin rakentamista pyörille, se kun olisi siirrettävissä ja suhteellisen halvalla saisi rakennettua itse http://www.youtube.com/watch?v=SbRvsWuWNUM
Olen kokeillut muutamaa vanhempaa asuntovaunua ja tosiaan ei toimi. Veikkaan, että uudemmatkin homehtuvat aika nopeasti kun eivät hengitä. Muutenhan kyllä asuntovaunussa voisi asua talvella. Mutta puinen hengittävä mökki, ja lämpimänä kun pitäisi sen niin voisi pysyä hyvänä.. ihan arvailua vaan tämä on, kokemuksesta en puhu. Suihkua en kyllä uskaltaisi siihen rakentaa.
Kerron sitten miten tämä ratkeaa, jos ratkeaa.
ps. Jos joku muu on kiinnostunut tuollaisen pienen puisen turvakodin rakentamisesta itselleen niin ottakaahan yhteyttä, yhdessä voisi hankkia esim piirustuksia tms. - hjkhjkkh
Ihana kuulla jonkun ajattelevan näitä samoja kuin minä! Ja sekin on rohkaisevaa, että jossain voi olla tosiaan olemassa sellainen kämppä, jossa ei tule oireita. Tiedätkö minkäikäisestä talosta ystäväsi löysi itselleen asunnon? Onko se talo helsingissä ja onko siellä vapaita asuntoja :)??? Onkohan ystävälläsi oireet yhtään helpottaneet kun on päässyt puhtaaseen kämppään?
Olen oikeasti miettinyt jurttaa ja vastaavia, mikä asiaa ymmärtämättömän korviin tosiaan kuulostanee hullulta. Mutta jurtta alkaa olemaan jo aika luksus-vaihtoehto tässä tilanteessa. Olen nukkunut paljon ulkona, laavussa, teltassa jne. Ja tontin hankkimista lähikunnista olen miettinyt kanssa. Varat on vain vähissä, eikä tämä tilanne edistä rikastumista, joten on aika hankalaa. Tässäkin helpottaisi kun ei tarvitsisi yksin etsiä. Osittain siksi täällä huhuilenkin, jos löytyisi muita joilla on samat intressit.
Tällaista olen miettinyt ihan tosissani, pikku mökin rakentamista pyörille, se kun olisi siirrettävissä ja suhteellisen halvalla saisi rakennettua itse http://www.youtube.com/watch?v=SbRvsWuWNUM
Olen kokeillut muutamaa vanhempaa asuntovaunua ja tosiaan ei toimi. Veikkaan, että uudemmatkin homehtuvat aika nopeasti kun eivät hengitä. Muutenhan kyllä asuntovaunussa voisi asua talvella. Mutta puinen hengittävä mökki, ja lämpimänä kun pitäisi sen niin voisi pysyä hyvänä.. ihan arvailua vaan tämä on, kokemuksesta en puhu. Suihkua en kyllä uskaltaisi siihen rakentaa.
ps. Jos joku muu on kiinnostunut tuollaisen pienen puisen turvakodin rakentamisesta itselleen niin ottakaahan yhteyttä, yhdessä voisi hankkia esim piirustuksia tms.Sen tiedän, että tuo tuttu on pystynyt asumaan siellä jo pidempään. Kyse on tavallisesta kerrostalosta Helsingissä. Olen kyllä itse kiertänyt monta asuntoa ja ne ovat olleet kaikki homeessa kyllä, mutta kyllähän siellä on pakko olla terveeitä joukossa.
Sitten on ´joku Neapo-niminen firma, joka tekee teräksestä pienasuntoja. Kyselin myyvätkö yksityisille, mutta silloin asiakkaana olivat vain kuntien sosiaalitoimet tms. Tosin eivät nékään tietysti hengitä vaan ovat kuin asuntovaunuja ilmeisesti.
Noita hirsimökkejä saa valmiina jalaksille, mutta kannattaa varmaan käydä siellä tehtaalla katsomassa ja tutustumaan mökkiin ennen tilausta, niin näkee rakennetaanko ne vaikka homeisessa tehdashallissa. - ideoita
hjkhjkkh kirjoitti:
Sen tiedän, että tuo tuttu on pystynyt asumaan siellä jo pidempään. Kyse on tavallisesta kerrostalosta Helsingissä. Olen kyllä itse kiertänyt monta asuntoa ja ne ovat olleet kaikki homeessa kyllä, mutta kyllähän siellä on pakko olla terveeitä joukossa.
Sitten on ´joku Neapo-niminen firma, joka tekee teräksestä pienasuntoja. Kyselin myyvätkö yksityisille, mutta silloin asiakkaana olivat vain kuntien sosiaalitoimet tms. Tosin eivät nékään tietysti hengitä vaan ovat kuin asuntovaunuja ilmeisesti.
Noita hirsimökkejä saa valmiina jalaksille, mutta kannattaa varmaan käydä siellä tehtaalla katsomassa ja tutustumaan mökkiin ennen tilausta, niin näkee rakennetaanko ne vaikka homeisessa tehdashallissa.Toivottavasti saat kaverin hirsimökkiprojektiin! Muista mökkiä suunnitellessasi, että ekomökki ei ole yhtä kuin allergiamökki. Mm. pellavarive ei sopisi ainakaan minulle hirsien väliin tiivisteeksi, vaan minulle paras vaihtoehto olisi polypropeeninauha. Vastaavat huomioitava myös maaleissa tms. Lisäksi käsittele kaikki puupinnat jotenkin, mieluiten jollakin kalvoa muodostamattomalla lakalla jos sellaista on, itse ainakin saan mojovat oireet ihan puhtaasta käsittelemättömästä puusta. Öljytyt ja vahatut puupinnat eivät ainakaan itselleni käy jostain syystä. Laita mökkiin lisäksi takka tai puuhella, sen avulla pystyy kesäisinkin laskemaan liian korkeaksi kohoavaa sisäilman kosteusprosenttia, ja talvella se on hyvä ilmanvaihtaja. Sinun ei ehkä kannata laittaa koneellista ilmanvaihtoa, voipi olla liian riskaabelia (mistä aineista ja minkälaisissa tiloissa kanavat ja ilmanvaihtokoneet ja äänenvaimentimet jne. jne. on tehty, mistä saa jatkossa riittävän puhtaita suodattimia jne.). Irtoaisikohan rakennuslupa niin että laitattaa tarvittaessa pelkän koneellisen poiston ja ikkunoihin vaan tuloilmaventtiileitä? Poistoon voi kyllä joutua ottamaan lämmön talteenoton, mutta onnistuisikohan sen lämmön käyttäminen esim. käyttöveden lämmityksessä? Nämä on nyt vaan ihan sekanaisia mietteitä aiheesta, jotenkin haluaisin auttaa sinua ja jakaa pohdintoja joita itse taloa suunnitellessa olen käynyt, niin että siitä mökistäsi tulisi varmasti hyvä.
Katon laittaisin huovasta, oikein tehtynä huopakate pitää vettä parhaiten eikä kondensoi vettä kuten peltikate. Harjakatto, pitkät räystäät. Huolella valittu tontti, itselläni toimii parhaiten mäntykangas tai sitten kallio. Mökki kumpareen tai mäen päälle ja riittävän korkealle niin että alusta tuulettuu. Suihku tosiaan kannattaa laittaa ulos, kyllähän sitä sisällä peseytyy tarvittaessa vaikka lavuaarin ja pesukintaan avulla.
Tuli mieleen, että onkohan siinä lähellä mitään kurssikeskusta tai leirintäaluetta tms. jossa olisi upouusia hirsimökkejä? Josko sellaisen saisit vuokralle? Tai jos ihan huippusäkä kävisi, niin josko pääsisit rakennusvaiheessa mukaan tekemään, esim. varmistumaan että käytetään sinulle sopivia maaleja jne. (vaikka sitten itse hengityssuojaimen kanssa maalaisit)?
Olethan kuullut raitisilmakypärästä? Uskoisin, että se päässä pystyy hätätilanteessa nukkumaan. Lähinnä mietin, jos tulee niin kovia pakkasia talvella että sinun on ihan pakko pärjätä jotenkin sisätiloissa. Ja ihan paperisetkin hengityssuojaimet auttavat jonkun verran, 3M:n P3-luokan ovat parhaita. Hengityssuojaimistakin voi tulla oireilua, itsellenikin on tullut, mutta se on hävinnyt kun olen nyppäissyt suojaimen solumuovisen tiivistysnauhan pois.
Oikein kovasti tsemppiä. Suostuisikohan se SPR rakennuttamaan vaikka sen teräsparakin tms.? - ideoita
ps. Jos joku muu on kiinnostunut tuollaisen pienen puisen turvakodin rakentamisesta itselleen niin ottakaahan yhteyttä, yhdessä voisi hankkia esim piirustuksia tms.Kokemukseni mukaan 50-luvun kiviset kerrostalot ovat parhaita, jos on pidetty kunnossa eikä ole ollut vesivahinkoja. Vanhemmissa on dumpattu rakennusjätettä lattioiden väliin jne., ja uudemmat taas ovat elementtitaloja, joista saumat vuotaa ja villat kastuu jossain vaiheessa ihan varmasti. Ihan uutta taloa en uskaltaisi edes harkita, niin huoletonta ja kemikaalipitoista on rakentaminen nykyään. Lisäksi noissa 50-luvun taloissa on etuna ettei ole koneellista ilmanvaihtoa, joka kiskoisi seinän välistä epäpuhtauksia huoneilmaan.
Sitten kun saat asuntoasiat järjestykseen, niin kysele tarvittaessa palstalla kokemuksia huonekaluista, olen huomannut että niidenkin hankinta on melkoisen monimutkaista. Huomaa, että kirjoitin "kun", olen ihan varma että asumisasiasi järjestyvät jollakin lailla. Olet sitkeä ja neuvokas, olet pärjännyt tähän asti, pärjäät jatkossakin!!! - frew
ideoita kirjoitti:
Kokemukseni mukaan 50-luvun kiviset kerrostalot ovat parhaita, jos on pidetty kunnossa eikä ole ollut vesivahinkoja. Vanhemmissa on dumpattu rakennusjätettä lattioiden väliin jne., ja uudemmat taas ovat elementtitaloja, joista saumat vuotaa ja villat kastuu jossain vaiheessa ihan varmasti. Ihan uutta taloa en uskaltaisi edes harkita, niin huoletonta ja kemikaalipitoista on rakentaminen nykyään. Lisäksi noissa 50-luvun taloissa on etuna ettei ole koneellista ilmanvaihtoa, joka kiskoisi seinän välistä epäpuhtauksia huoneilmaan.
Sitten kun saat asuntoasiat järjestykseen, niin kysele tarvittaessa palstalla kokemuksia huonekaluista, olen huomannut että niidenkin hankinta on melkoisen monimutkaista. Huomaa, että kirjoitin "kun", olen ihan varma että asumisasiasi järjestyvät jollakin lailla. Olet sitkeä ja neuvokas, olet pärjännyt tähän asti, pärjäät jatkossakin!!!Meidän viimeisin vakava homevaurio löytyi juuri 50-luvun hyvämaineisesta kerrostalosta. Piti olla erityisen hyvä taloyhtiö ja huolella pidetty talo. Homeet ovat joka puolella asuntoa. Sinne on lisäksi asennettu koneellinen ilmanpoisto, muttei ole ollenkaaan minkäänlaisia korvausilmaventtiileitä yhdessäkään huoneessa. Eli talot ovat yksilöitä ja pitää luottaa omiin arvioihinsa eikä siihen, mitä joku isännöijä tai mistään tietämätön asukas väittää. Asun nyt 50-luvun kerrostalossa evakossa ja siellä on perustat niin homeessa, että haju on sietämätön sateisella säällä jopa neljänteen kerrokseen asti. Sekin on kuulemma "poikkeuksellisen hyvin hoidettu hyväkuntoinen taloyhtiö". Juu, ja hallituksen puheenjohtajana kosteusvaurioiden korjaamiseen eriokoistunut henkilö, joka ei ole kuulemma kuitenkaan havainnut talossa mitään homeisiin viittavaa...
frew kirjoitti:
Meidän viimeisin vakava homevaurio löytyi juuri 50-luvun hyvämaineisesta kerrostalosta. Piti olla erityisen hyvä taloyhtiö ja huolella pidetty talo. Homeet ovat joka puolella asuntoa. Sinne on lisäksi asennettu koneellinen ilmanpoisto, muttei ole ollenkaaan minkäänlaisia korvausilmaventtiileitä yhdessäkään huoneessa. Eli talot ovat yksilöitä ja pitää luottaa omiin arvioihinsa eikä siihen, mitä joku isännöijä tai mistään tietämätön asukas väittää. Asun nyt 50-luvun kerrostalossa evakossa ja siellä on perustat niin homeessa, että haju on sietämätön sateisella säällä jopa neljänteen kerrokseen asti. Sekin on kuulemma "poikkeuksellisen hyvin hoidettu hyväkuntoinen taloyhtiö". Juu, ja hallituksen puheenjohtajana kosteusvaurioiden korjaamiseen eriokoistunut henkilö, joka ei ole kuulemma kuitenkaan havainnut talossa mitään homeisiin viittavaa...
"Juu, ja hallituksen puheenjohtajana kosteusvaurioiden korjaamiseen eriokoistunut henkilö, joka ei ole kuulemma kuitenkaan havainnut talossa mitään homeisiin viittavaa..."
- Kai se on kunnia-asiakin, ettei "löydy" mitään.
Ennen kuin muutimme homeasunnosta pois, kirjoitin Apureportteriin jutun "Hometesti Suomessa? - Se kun ihmiset sairastuvat!"
Luulin tekeväni palveluksen toimittamalla talotoimikunnalle informaatiota kohtaamastamme ongelmasta. Asiakirjojen joukossa oli myös tuo kirjoittamani Apureportterin juttu. Yllätyinkin, kun juttuni perään nettiin ilmestyi seuraavanlainen kommentti:
"Ei aina kannattaisi uskoa mitä kirjoitellaan. Asun ko.talossa ja sain tänään nipun papereita XX:ltä eli kopiot ympäristökeskukseen lähetetyistä ja sieltä palautteena saadut vastineet sekä ilmeisesti asukkaille jaetun kirjelmän. En millään voi välttyä siltä, että 'homeongelmasta' kärsivä on nyt lähtenyt kostoretkelle ja näitä lappusia levitellään sinne sun tänne. [Osuus suorista asiakirjalainauksista poistettu.] Olen talon alkuperäisiä asukkaita vuodelta 1968. Olen viimeiset 3 vuotta ollut asukastoimikunnassa. En 41 vuoteen ole kuullut 'homeongelmista', kaikesta muusta kylläkin. Kaikkea voi maailmassa olla, mutta että vuoden asumisen jälkeen onnistuu löytämään asunnon josta löytyy kaikkein vaarallisinta homelajia ja onnistuu heti sairastumaan tähän, on todennäköisyydeltään samaa luokkaa kuin voittaisi lotossa täyspotin. Etenkin kun kukaan muu ei tunnista ongelmaa, ei myöskään ympäristökeskus. Eiköhän sen sairastelun syy liene jossain muualla kuin asunnon seinissä."
Olin todella pöyristynyt tuosta törkeästä kirjoituksesta ja vastasin siihen näin:
"Odotan, koska YY:n yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen ja kunnianloukkaus joukkotiedotusvälineitä käyttämällä täältä poistetaan. Ks. Suomen rikoslaki 24. luku 8, 9, 10 §. Toimittamani asiakirjat olivat vain kuudelle asukastoimikunnan jäsenelle ja niistä vain yksi oli julkinen, tämä Avun kirjoitus. YY:llä ei ollut siis mitään oikeutta levitellä täällä kirjesalaisuuteen kuuluvia asioita eikä siteerata henkilökohtaisia kirjoituksiani. Käsittääkseni asukastoimikunnan jäsenet ovat luottamuksellisessa toimessa eikä heidän kuuluisi toimia näin. YY osoittaa kuitenkin käytöksellään muuta ja on tietävinään kuusirappuisessa talossa kaikki asiat ja tuntevinaan kaikki huoneistot. Toimittamiini asiakirjoihin hän ei viitsinyt tutustua sen vertaa, että olisi lukenut ympäristökeskuksen kirjanneen ylös näkyvät mikrobit eli homeongelman, mutta vähätelleen terveyshaittaa. Tietämättömyyden perusteella YY kehtaa suoltaa tuollaista mutu-juttua, vaikkei ole koskaan käynyt meilläkään. Hän ei tiedä sitäkään, että tunkkaisesta kylpyhuoneesta ovat talossa valittaneet myös muut. Onhan sama rakennusvirhe kaikkien huoneistojen kylpyhuoneissa, eli ilmarakoa kylpyhuoneen ovessa ei ole, jonka vian ympäristökeskus kehotti korjaamaan homeisten tiivisteiden poistamisen ohella. Minun ei tarvitse sietää tällaista, että omaa ja lapseni kunniaa tuolla lailla loukataan eikä sitäkään, että Apu-lehti sallii julkaistavan tällaista törkyä sivuillaan."
- Lopputuloksena bolemiikista oli se, että Apu katsoi parhaimmaksi poistaa kirjoitukseni Apureportteri-osiosta, enkä ole siellä sen jälkeen kirjoitellut ja tuskinpa tulen kirjoittamaankaan.
Mutta kuvat puhuvat puolestaan, eipä vaan voi mitään: http://mina.suomi24.fi/sanasinko/kuvat/9377402
Ja onhan niitä uusiakin kuvia jossain, joissa näkyy, kuinka ympäristökeskuksen vaatimat korjaukset on laiminlyöty. Homeisia silikonisaumoja ei ole uusittu, vaan yritetty putsata vain, ja lattianrajaan on laitettu uutta mömmöä vanhan päälle.
Noin niitä homeisia asuntoja kierrätetään ja laitetaan aina vain uudet ihmiset sairastumaan. Eikä ole kiva kohtalo niilläkään, jotka erehtyvät asioista puhumaan.- Oliivi.
sanasinko kirjoitti:
"Juu, ja hallituksen puheenjohtajana kosteusvaurioiden korjaamiseen eriokoistunut henkilö, joka ei ole kuulemma kuitenkaan havainnut talossa mitään homeisiin viittavaa..."
- Kai se on kunnia-asiakin, ettei "löydy" mitään.
Ennen kuin muutimme homeasunnosta pois, kirjoitin Apureportteriin jutun "Hometesti Suomessa? - Se kun ihmiset sairastuvat!"
Luulin tekeväni palveluksen toimittamalla talotoimikunnalle informaatiota kohtaamastamme ongelmasta. Asiakirjojen joukossa oli myös tuo kirjoittamani Apureportterin juttu. Yllätyinkin, kun juttuni perään nettiin ilmestyi seuraavanlainen kommentti:
"Ei aina kannattaisi uskoa mitä kirjoitellaan. Asun ko.talossa ja sain tänään nipun papereita XX:ltä eli kopiot ympäristökeskukseen lähetetyistä ja sieltä palautteena saadut vastineet sekä ilmeisesti asukkaille jaetun kirjelmän. En millään voi välttyä siltä, että 'homeongelmasta' kärsivä on nyt lähtenyt kostoretkelle ja näitä lappusia levitellään sinne sun tänne. [Osuus suorista asiakirjalainauksista poistettu.] Olen talon alkuperäisiä asukkaita vuodelta 1968. Olen viimeiset 3 vuotta ollut asukastoimikunnassa. En 41 vuoteen ole kuullut 'homeongelmista', kaikesta muusta kylläkin. Kaikkea voi maailmassa olla, mutta että vuoden asumisen jälkeen onnistuu löytämään asunnon josta löytyy kaikkein vaarallisinta homelajia ja onnistuu heti sairastumaan tähän, on todennäköisyydeltään samaa luokkaa kuin voittaisi lotossa täyspotin. Etenkin kun kukaan muu ei tunnista ongelmaa, ei myöskään ympäristökeskus. Eiköhän sen sairastelun syy liene jossain muualla kuin asunnon seinissä."
Olin todella pöyristynyt tuosta törkeästä kirjoituksesta ja vastasin siihen näin:
"Odotan, koska YY:n yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen ja kunnianloukkaus joukkotiedotusvälineitä käyttämällä täältä poistetaan. Ks. Suomen rikoslaki 24. luku 8, 9, 10 §. Toimittamani asiakirjat olivat vain kuudelle asukastoimikunnan jäsenelle ja niistä vain yksi oli julkinen, tämä Avun kirjoitus. YY:llä ei ollut siis mitään oikeutta levitellä täällä kirjesalaisuuteen kuuluvia asioita eikä siteerata henkilökohtaisia kirjoituksiani. Käsittääkseni asukastoimikunnan jäsenet ovat luottamuksellisessa toimessa eikä heidän kuuluisi toimia näin. YY osoittaa kuitenkin käytöksellään muuta ja on tietävinään kuusirappuisessa talossa kaikki asiat ja tuntevinaan kaikki huoneistot. Toimittamiini asiakirjoihin hän ei viitsinyt tutustua sen vertaa, että olisi lukenut ympäristökeskuksen kirjanneen ylös näkyvät mikrobit eli homeongelman, mutta vähätelleen terveyshaittaa. Tietämättömyyden perusteella YY kehtaa suoltaa tuollaista mutu-juttua, vaikkei ole koskaan käynyt meilläkään. Hän ei tiedä sitäkään, että tunkkaisesta kylpyhuoneesta ovat talossa valittaneet myös muut. Onhan sama rakennusvirhe kaikkien huoneistojen kylpyhuoneissa, eli ilmarakoa kylpyhuoneen ovessa ei ole, jonka vian ympäristökeskus kehotti korjaamaan homeisten tiivisteiden poistamisen ohella. Minun ei tarvitse sietää tällaista, että omaa ja lapseni kunniaa tuolla lailla loukataan eikä sitäkään, että Apu-lehti sallii julkaistavan tällaista törkyä sivuillaan."
- Lopputuloksena bolemiikista oli se, että Apu katsoi parhaimmaksi poistaa kirjoitukseni Apureportteri-osiosta, enkä ole siellä sen jälkeen kirjoitellut ja tuskinpa tulen kirjoittamaankaan.
Mutta kuvat puhuvat puolestaan, eipä vaan voi mitään: http://mina.suomi24.fi/sanasinko/kuvat/9377402
Ja onhan niitä uusiakin kuvia jossain, joissa näkyy, kuinka ympäristökeskuksen vaatimat korjaukset on laiminlyöty. Homeisia silikonisaumoja ei ole uusittu, vaan yritetty putsata vain, ja lattianrajaan on laitettu uutta mömmöä vanhan päälle.
Noin niitä homeisia asuntoja kierrätetään ja laitetaan aina vain uudet ihmiset sairastumaan. Eikä ole kiva kohtalo niilläkään, jotka erehtyvät asioista puhumaan."Hän ei tiedä sitäkään, että tunkkaisesta kylpyhuoneesta ovat talossa valittaneet myös muut. Onhan sama rakennusvirhe kaikkien huoneistojen kylpyhuoneissa, eli ilmarakoa kylpyhuoneen ovessa ei ole, jonka vian ympäristökeskus kehotti korjaamaan homeisten tiivisteiden poistamisen ohella."
Eli ongelmaa tuntuu talossa olevan, mutta ei vissiin asukas ymmärrä...
Entäs tämä, mitä yrittää hän sanoa.
"Toimittamiini asiakirjoihin hän ei viitsinyt tutustua sen vertaa, että olisi lukenut ympäristökeskuksen kirjanneen ylös näkyvät mikrobit eli homeongelman, mutta vähätelleen terveyshaittaa."
Kuka vähätteli terveyshaittaa, jäi mietityttämään, ympäristökeskus vai ? Oliivi. kirjoitti:
"Hän ei tiedä sitäkään, että tunkkaisesta kylpyhuoneesta ovat talossa valittaneet myös muut. Onhan sama rakennusvirhe kaikkien huoneistojen kylpyhuoneissa, eli ilmarakoa kylpyhuoneen ovessa ei ole, jonka vian ympäristökeskus kehotti korjaamaan homeisten tiivisteiden poistamisen ohella."
Eli ongelmaa tuntuu talossa olevan, mutta ei vissiin asukas ymmärrä...
Entäs tämä, mitä yrittää hän sanoa.
"Toimittamiini asiakirjoihin hän ei viitsinyt tutustua sen vertaa, että olisi lukenut ympäristökeskuksen kirjanneen ylös näkyvät mikrobit eli homeongelman, mutta vähätelleen terveyshaittaa."
Kuka vähätteli terveyshaittaa, jäi mietityttämään, ympäristökeskus vai ?"Kuka vähätteli terveyshaittaa, jäi mietityttämään, ympäristökeskus vai ?"
- Sehän se, ja juuri terveystarkastajan vähättelyn takia emme saaneet koko hometutkimusta. Todettiin mikrobit vaan silmämääräisesti.
Siksipä teinkin itse niitä hometestejä ja kuka ties sairastuin niistä entistä pahemmin, ainakin ajankohdat täsmäävät. Ensimmäisen hometestin teko 29.12.2009, nuhatauti tammikuun puolivälissä ja tammikuun lopussa 30.1.2010 ensimmäinen lääkärikäynti poskiontelovaivan vuoksi ja sitä rataa tähän päivään asti.- ideoita
frew kirjoitti:
Meidän viimeisin vakava homevaurio löytyi juuri 50-luvun hyvämaineisesta kerrostalosta. Piti olla erityisen hyvä taloyhtiö ja huolella pidetty talo. Homeet ovat joka puolella asuntoa. Sinne on lisäksi asennettu koneellinen ilmanpoisto, muttei ole ollenkaaan minkäänlaisia korvausilmaventtiileitä yhdessäkään huoneessa. Eli talot ovat yksilöitä ja pitää luottaa omiin arvioihinsa eikä siihen, mitä joku isännöijä tai mistään tietämätön asukas väittää. Asun nyt 50-luvun kerrostalossa evakossa ja siellä on perustat niin homeessa, että haju on sietämätön sateisella säällä jopa neljänteen kerrokseen asti. Sekin on kuulemma "poikkeuksellisen hyvin hoidettu hyväkuntoinen taloyhtiö". Juu, ja hallituksen puheenjohtajana kosteusvaurioiden korjaamiseen eriokoistunut henkilö, joka ei ole kuulemma kuitenkaan havainnut talossa mitään homeisiin viittavaa...
Ihan jokaisesta talotyypistä löytyy huonoja ja hyviä taloja. Olen itsekin törmännyt homeeseen 50-luvun kivitalossa. Oman näppituntumani mukaan kuitenkin 50-luvulla rakennetuista taloista kannattaa aloittaa puhtaan asunnon etsiminen. Olihan kirjoituksessani mainittu, että JOS on pidetty kunnossa eikä vesivahinkoja ole ollut. Kyllä pahasti herkistyneelle sen puhtaan asunnon etsiminen on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta, suurin osa asunnoista on soveltumattomia.
- tulesta.makaamasta
ideoita kirjoitti:
Toivottavasti saat kaverin hirsimökkiprojektiin! Muista mökkiä suunnitellessasi, että ekomökki ei ole yhtä kuin allergiamökki. Mm. pellavarive ei sopisi ainakaan minulle hirsien väliin tiivisteeksi, vaan minulle paras vaihtoehto olisi polypropeeninauha. Vastaavat huomioitava myös maaleissa tms. Lisäksi käsittele kaikki puupinnat jotenkin, mieluiten jollakin kalvoa muodostamattomalla lakalla jos sellaista on, itse ainakin saan mojovat oireet ihan puhtaasta käsittelemättömästä puusta. Öljytyt ja vahatut puupinnat eivät ainakaan itselleni käy jostain syystä. Laita mökkiin lisäksi takka tai puuhella, sen avulla pystyy kesäisinkin laskemaan liian korkeaksi kohoavaa sisäilman kosteusprosenttia, ja talvella se on hyvä ilmanvaihtaja. Sinun ei ehkä kannata laittaa koneellista ilmanvaihtoa, voipi olla liian riskaabelia (mistä aineista ja minkälaisissa tiloissa kanavat ja ilmanvaihtokoneet ja äänenvaimentimet jne. jne. on tehty, mistä saa jatkossa riittävän puhtaita suodattimia jne.). Irtoaisikohan rakennuslupa niin että laitattaa tarvittaessa pelkän koneellisen poiston ja ikkunoihin vaan tuloilmaventtiileitä? Poistoon voi kyllä joutua ottamaan lämmön talteenoton, mutta onnistuisikohan sen lämmön käyttäminen esim. käyttöveden lämmityksessä? Nämä on nyt vaan ihan sekanaisia mietteitä aiheesta, jotenkin haluaisin auttaa sinua ja jakaa pohdintoja joita itse taloa suunnitellessa olen käynyt, niin että siitä mökistäsi tulisi varmasti hyvä.
Katon laittaisin huovasta, oikein tehtynä huopakate pitää vettä parhaiten eikä kondensoi vettä kuten peltikate. Harjakatto, pitkät räystäät. Huolella valittu tontti, itselläni toimii parhaiten mäntykangas tai sitten kallio. Mökki kumpareen tai mäen päälle ja riittävän korkealle niin että alusta tuulettuu. Suihku tosiaan kannattaa laittaa ulos, kyllähän sitä sisällä peseytyy tarvittaessa vaikka lavuaarin ja pesukintaan avulla.
Tuli mieleen, että onkohan siinä lähellä mitään kurssikeskusta tai leirintäaluetta tms. jossa olisi upouusia hirsimökkejä? Josko sellaisen saisit vuokralle? Tai jos ihan huippusäkä kävisi, niin josko pääsisit rakennusvaiheessa mukaan tekemään, esim. varmistumaan että käytetään sinulle sopivia maaleja jne. (vaikka sitten itse hengityssuojaimen kanssa maalaisit)?
Olethan kuullut raitisilmakypärästä? Uskoisin, että se päässä pystyy hätätilanteessa nukkumaan. Lähinnä mietin, jos tulee niin kovia pakkasia talvella että sinun on ihan pakko pärjätä jotenkin sisätiloissa. Ja ihan paperisetkin hengityssuojaimet auttavat jonkun verran, 3M:n P3-luokan ovat parhaita. Hengityssuojaimistakin voi tulla oireilua, itsellenikin on tullut, mutta se on hävinnyt kun olen nyppäissyt suojaimen solumuovisen tiivistysnauhan pois.
Oikein kovasti tsemppiä. Suostuisikohan se SPR rakennuttamaan vaikka sen teräsparakin tms.?Onpa hyviä ajatuksia, kiitos vinkeistä! Olen ottanut nyt urakalla selvää rakennusmääräyksistä ja muusta. Aika viidakko. Energiansäästömääräykset, vaikka ovatkin hyvä ajatus, kyllä pistävät paljon miettimään sisäilman kannalta.
Mitä luulet ilmalämpöpusta, onko sinulla siitä kokemuksia? Miksihän huopakate ei kondensoi vettä vaikka on vedenpitävä? Entä oletko kuullut ns lämpökäsitellystä puusta ja mitä olet mieltä siitä? Sitä ainakin mainostettiin niin, ettei lahoaisi yhtä helposti kuin normipuu. Tiedä sitten. Olen ymmärtänyt, että ylipäänsä nopeasti kasvanut nykypuu on herkempää homehtumaan verrattuna ennenvanhaan hitaasti ilman lannoitusta kasvaneisiin puihin, jotka olivat kiinteämpää materiaalia. Näkeehän sen jo tehokasvatetuista vihanneksista että rakenne on ihan eri luonnonmukaisiin verrattuna. Ja nykyään on lämpimämmät ja kosteammat kelit talvella.. Paljon huomioitavaa.. Sinä olet kuitenkin onnistunut rakentamaan itsellesi terveen talon?
Olen muutaman yön koittanut nukkua hengityssuojaimien kanssa sisällä, menestys vähän vaihtelee. Joskus tuntuu, että niiden kanssa ei saa hengitettyä, joskus taas että oireet vähän vähenevät. Kuitenkin osa myrkyistä imeytyy ihonkin läpi, joten hengityssuojain ei pelasta kaikelta. Ehkä joku avaruuspuku :)? Itse oireilen esim. lihasnykimisellä joskus jo muutamassa sekunnissa sisäänastumisen jälkeen, ja olen huomannut ettei hengityssuojain auta siihen - raitisilmakypärä kyllä tietenkin olisi tehokkaampi kuin suojain. Iso investointi vain, ja ihon kautta varmaan reagoisin silti. Luulen, että joudun lähtemään nyt kylmimmiksi talvikuukausiksi johonkin ulkomaille, se on ehkä fiksuinta ellei jotain ratkaisua löydy nopeasti. Ehkä ulkomailla saisin myös edes hieman jotain muuta mietittävää ja tauon tähän ahdistavaan asiaan, vaikka ei olekaan mukava lähteä pakoon. Olisi jännä tietää, kuinka paljon Suomesta lähtee "homepakolaisiksi" ulkomaille, jutuista päätellen en ole ainoa.
Olette ihmiset ihania kun kirjoitatte vinkkejä ja ymmärrätte, jaksaa paremmin taistella kun ei ole asian kanssa yksin, kaikkea hyvää teille. - vertti-eetu
Onpa hyviä ajatuksia, kiitos vinkeistä! Olen ottanut nyt urakalla selvää rakennusmääräyksistä ja muusta. Aika viidakko. Energiansäästömääräykset, vaikka ovatkin hyvä ajatus, kyllä pistävät paljon miettimään sisäilman kannalta.
Mitä luulet ilmalämpöpusta, onko sinulla siitä kokemuksia? Miksihän huopakate ei kondensoi vettä vaikka on vedenpitävä? Entä oletko kuullut ns lämpökäsitellystä puusta ja mitä olet mieltä siitä? Sitä ainakin mainostettiin niin, ettei lahoaisi yhtä helposti kuin normipuu. Tiedä sitten. Olen ymmärtänyt, että ylipäänsä nopeasti kasvanut nykypuu on herkempää homehtumaan verrattuna ennenvanhaan hitaasti ilman lannoitusta kasvaneisiin puihin, jotka olivat kiinteämpää materiaalia. Näkeehän sen jo tehokasvatetuista vihanneksista että rakenne on ihan eri luonnonmukaisiin verrattuna. Ja nykyään on lämpimämmät ja kosteammat kelit talvella.. Paljon huomioitavaa.. Sinä olet kuitenkin onnistunut rakentamaan itsellesi terveen talon?
Olen muutaman yön koittanut nukkua hengityssuojaimien kanssa sisällä, menestys vähän vaihtelee. Joskus tuntuu, että niiden kanssa ei saa hengitettyä, joskus taas että oireet vähän vähenevät. Kuitenkin osa myrkyistä imeytyy ihonkin läpi, joten hengityssuojain ei pelasta kaikelta. Ehkä joku avaruuspuku :)? Itse oireilen esim. lihasnykimisellä joskus jo muutamassa sekunnissa sisäänastumisen jälkeen, ja olen huomannut ettei hengityssuojain auta siihen - raitisilmakypärä kyllä tietenkin olisi tehokkaampi kuin suojain. Iso investointi vain, ja ihon kautta varmaan reagoisin silti. Luulen, että joudun lähtemään nyt kylmimmiksi talvikuukausiksi johonkin ulkomaille, se on ehkä fiksuinta ellei jotain ratkaisua löydy nopeasti. Ehkä ulkomailla saisin myös edes hieman jotain muuta mietittävää ja tauon tähän ahdistavaan asiaan, vaikka ei olekaan mukava lähteä pakoon. Olisi jännä tietää, kuinka paljon Suomesta lähtee "homepakolaisiksi" ulkomaille, jutuista päätellen en ole ainoa.
Olette ihmiset ihania kun kirjoitatte vinkkejä ja ymmärrätte, jaksaa paremmin taistella kun ei ole asian kanssa yksin, kaikkea hyvää teille.periksi ei anneta.
Asioita ei saada kuntoon täällä palstalla kirjoittelemalla joku tuossa minulle sanoikin.
Ei niin, mutta luodaan sitä tsemppiä ainakin toisillemme SAIRASTUNEET, niin eiköhän se ole jo jotain mitä ei edes rahalla saa. Ainakaan aitoa kannustusta.
Yritetään saada jotain vielä aikaiseksikin ja jos vielä perinnöksi lapsillemme ja lastenlapsillekin: PUHTAAMPAA SISÄILMAA TULEVAISUUTEEN.
Kyllä tätä palstaa lukee terveet, vastuuhenkilötkin. Kuuma peruna siellä pyörii monella poskessa.
Vastuu alkaa pikkuhiljaa painamaan. Neljäkymmentä vuotta on menneet saman kaavan mukaan jos Homeherkkä# juttuun on uskominen. Muutoksen paikka tomintatapoihin jos meinaa pelastaa tulevat sukupolvet homemyrkyiltä ja solumyrkyiltä. Kosteusvaurioita joka tapauksessa tulee jatkossakin olemaan. Niitä on vaikeampi saada loppumaan kertaheitolla. - ideoita
Onpa hyviä ajatuksia, kiitos vinkeistä! Olen ottanut nyt urakalla selvää rakennusmääräyksistä ja muusta. Aika viidakko. Energiansäästömääräykset, vaikka ovatkin hyvä ajatus, kyllä pistävät paljon miettimään sisäilman kannalta.
Olette ihmiset ihania kun kirjoitatte vinkkejä ja ymmärrätte, jaksaa paremmin taistella kun ei ole asian kanssa yksin, kaikkea hyvää teille.Ilmalämpöpumppu ei ole hyvä. Jossain rakennuslehdessä sivulauseessa sanottiin, että ilmalämpöpumppu muodostaa mahdollisen mikrobilähteen. Lisäksi se pyörittää ilmaa melkoista huikua, ja itselleni ei ilmaa vatkaavat laitteet jostain syystä sovi. Epäilen, että jos on vähänkin epäpuhtautta jossain, niin nuo laitteet nostattavat sen ilmaan.
Peltikate kondensoi vettä, koska on kylmä. Huopakatteen alle tulee umpilaudoitus laudasta, eli rakenne on ihan erilainen. Lisäksi aito puu elää jonkun verran kosteusolosuhteiden mukana. Kysy vielä vaikka Hengitysliiton korjausneuvojilta näitä rakennejuttujakin, mutta muista, että vaikka kuinka asiantuntija olisi vastaamassa, niin järkeile silti asia vielä itseksesi.
Lämpökäsitelty puu on käsittääkseni ikään kuin keinotekoisesti ikäännytettyä puuta. Sietää kyllä kosteutta paremmin, mutta toisaalta on hyvin kovaa ja haurasta. Jos rakentaisin hirsitalon, niin laittaisin hirsirungon päälle silti vielä tuuletusraolla varustetun ulkolaudoituksen. Tällöin hirsirunko olisi koko ajan säältä suojassa, ja jos sade pääsee pilaamaan ulkolaudoituksen, sen voi vaihtaa. Kymmenen taalan kysymys tässä ratkaisussa on, mitä sen hirsirungon ulkopinnalle pitäisi tehdä. En ole mikään asiantuntija, joten varmista pätevältä asiantuntijalta ennen toimeen ryhtymistä, mutta minusta se hirsi olisi hyvä käsitellä jollakin maalilla/lakalla/puunsuojalla, joka estää sen välissä olevan hirren homehtumisen jos sattuu hyvin sateinen kesä tai märkä talvi. Sen aineen tulee tietysti olla vesihöyryä läpäisevää ja sellaista, että pysyy välissä ilman toistuvia uusintakäsittelyjä (jotkut puunsuojakäsittelyt pitäisi uusia 2 vuoden välein).
HIrsitaloon laittaisin perinteisen höyrynsulkumuovin, mutta sen muovin päälle eristeeksi jotakin kosteutta sietävää puukuitueristettä. Näitä en ole tutkinut kovin tarkasti, mutta nykyisten hajanaisten tietojeni pohjalta laittaisin Vital-eristettä; selluvilla tehdään kierrätyspaperista, joka on lionnut ties missä sateissa paalattuna ennen selluvillan valmistusta... Ehkä varminta olisi ostaa soveltuvia lämmöneristeitä pienimmät mahdolliset määrät ja testata, mikä niistä sopii sinulle. Muutenkin rakennusmateriaalit kannattaa testata, esim. minulle osa M1-luokan materiaaleista ei käynytkään, ja luokittelemattomat vastaavat materiaalit taas kävivät. Liimoja ja lastulevyjä kannattaa välttää missä voi, esim. ennemmin kokopuiset kaappien rungot kuin kalustelevystä tehdyt.
Meillä vaikuttaisi olevan terve talo. Paljon, paljon työtä tehtiin sen eteen. Lopullisesti uskallan asiasta lausua kun talo on kymmenisen vuotta vanha. Runkomateriaalina on siporex. Meillä vaihtoehtoina kalkkiviivoille asti olivat siporex ja lamellihirsi ilman erillisiä lämmöneristeitä.
Ai niin, lue Panu Kailan kirjoittama Talotohtori, jos vielä et ole lukenut. Siinä on paljon asiaa, tosin huomioi että se on perinne-/ekorakentamisen näkökulmasta kirjoitettu eikä allergiarakentamisen. Esim. perinnepellavaöljymaaleja en suostuisi omaan taloon laittamaan, homehtuvat kuitenkin. Mutta tuosta kirjasta saa hyvää käsitystä lämmön ja kosteuden siirtymisestä rakenteissa jne.
Toisaalta hyvä, että mietit ulkomaille lähtöä. Olet ollut ajatuksissani, olen toivonut että asumisasiasi järjestyvät jotenkin ennen talven tuloa, etenkin kun talvesta on povattu kovaa. Olen kuullut, että monet homeallergikot ovat löytäneet pakopaikan kuivimmilta Kanarian saarilta. Milläs saarella esim. se Teide on, se ainakin taitaa olla kuiva kun on niin tuliperäinen?
Jaksamista taisteluusi, pidän peukkuja että asuntoasiasi järjestyvät pian! - ideoita
ideoita kirjoitti:
Ilmalämpöpumppu ei ole hyvä. Jossain rakennuslehdessä sivulauseessa sanottiin, että ilmalämpöpumppu muodostaa mahdollisen mikrobilähteen. Lisäksi se pyörittää ilmaa melkoista huikua, ja itselleni ei ilmaa vatkaavat laitteet jostain syystä sovi. Epäilen, että jos on vähänkin epäpuhtautta jossain, niin nuo laitteet nostattavat sen ilmaan.
Peltikate kondensoi vettä, koska on kylmä. Huopakatteen alle tulee umpilaudoitus laudasta, eli rakenne on ihan erilainen. Lisäksi aito puu elää jonkun verran kosteusolosuhteiden mukana. Kysy vielä vaikka Hengitysliiton korjausneuvojilta näitä rakennejuttujakin, mutta muista, että vaikka kuinka asiantuntija olisi vastaamassa, niin järkeile silti asia vielä itseksesi.
Lämpökäsitelty puu on käsittääkseni ikään kuin keinotekoisesti ikäännytettyä puuta. Sietää kyllä kosteutta paremmin, mutta toisaalta on hyvin kovaa ja haurasta. Jos rakentaisin hirsitalon, niin laittaisin hirsirungon päälle silti vielä tuuletusraolla varustetun ulkolaudoituksen. Tällöin hirsirunko olisi koko ajan säältä suojassa, ja jos sade pääsee pilaamaan ulkolaudoituksen, sen voi vaihtaa. Kymmenen taalan kysymys tässä ratkaisussa on, mitä sen hirsirungon ulkopinnalle pitäisi tehdä. En ole mikään asiantuntija, joten varmista pätevältä asiantuntijalta ennen toimeen ryhtymistä, mutta minusta se hirsi olisi hyvä käsitellä jollakin maalilla/lakalla/puunsuojalla, joka estää sen välissä olevan hirren homehtumisen jos sattuu hyvin sateinen kesä tai märkä talvi. Sen aineen tulee tietysti olla vesihöyryä läpäisevää ja sellaista, että pysyy välissä ilman toistuvia uusintakäsittelyjä (jotkut puunsuojakäsittelyt pitäisi uusia 2 vuoden välein).
HIrsitaloon laittaisin perinteisen höyrynsulkumuovin, mutta sen muovin päälle eristeeksi jotakin kosteutta sietävää puukuitueristettä. Näitä en ole tutkinut kovin tarkasti, mutta nykyisten hajanaisten tietojeni pohjalta laittaisin Vital-eristettä; selluvilla tehdään kierrätyspaperista, joka on lionnut ties missä sateissa paalattuna ennen selluvillan valmistusta... Ehkä varminta olisi ostaa soveltuvia lämmöneristeitä pienimmät mahdolliset määrät ja testata, mikä niistä sopii sinulle. Muutenkin rakennusmateriaalit kannattaa testata, esim. minulle osa M1-luokan materiaaleista ei käynytkään, ja luokittelemattomat vastaavat materiaalit taas kävivät. Liimoja ja lastulevyjä kannattaa välttää missä voi, esim. ennemmin kokopuiset kaappien rungot kuin kalustelevystä tehdyt.
Meillä vaikuttaisi olevan terve talo. Paljon, paljon työtä tehtiin sen eteen. Lopullisesti uskallan asiasta lausua kun talo on kymmenisen vuotta vanha. Runkomateriaalina on siporex. Meillä vaihtoehtoina kalkkiviivoille asti olivat siporex ja lamellihirsi ilman erillisiä lämmöneristeitä.
Ai niin, lue Panu Kailan kirjoittama Talotohtori, jos vielä et ole lukenut. Siinä on paljon asiaa, tosin huomioi että se on perinne-/ekorakentamisen näkökulmasta kirjoitettu eikä allergiarakentamisen. Esim. perinnepellavaöljymaaleja en suostuisi omaan taloon laittamaan, homehtuvat kuitenkin. Mutta tuosta kirjasta saa hyvää käsitystä lämmön ja kosteuden siirtymisestä rakenteissa jne.
Toisaalta hyvä, että mietit ulkomaille lähtöä. Olet ollut ajatuksissani, olen toivonut että asumisasiasi järjestyvät jotenkin ennen talven tuloa, etenkin kun talvesta on povattu kovaa. Olen kuullut, että monet homeallergikot ovat löytäneet pakopaikan kuivimmilta Kanarian saarilta. Milläs saarella esim. se Teide on, se ainakin taitaa olla kuiva kun on niin tuliperäinen?
Jaksamista taisteluusi, pidän peukkuja että asuntoasiasi järjestyvät pian!Unohtui mainita, että höyrynsulkumuovista puhuessani tarkoitin yläpohjan rakennetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743930Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1893195Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472986Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle702570Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3682310- 1721971
- 781595
- 331515
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231408Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391382