Miten kevennetään?

Iittoo

Miten siis kevennetään? Selittäkää aloittelijalle!

3

12165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainofun

      Hei!
      Toivottavasti tämän viestin avulla pääset selville keventämisestä.
      Istut siis tavallisesti ravissa, otat kuitenkin jaloilla vauhtia, jotta nouset satulasta ylös. Kevennät hevosesi raviaskelien tahtiin, normaalisti olet aina 1 sekunnin ylhäällä, ja yhden alhaalla. On myös oikeat ja väärät kevennykset. Silloin menet oikeaa kevennystä, kun olet itse ylhäällä, kun hevosen ulkoetujalka on ylhäällä. Eli jos olet kentällä, ja oikea jalkasi on sisäpuolella, silloin nouset ylös kun hevosen vasen etujalka on ylhäällä. Maastossa ei ole erikseen ulko- tai sisäpuolia, joten silloin kevennetään vuoro vuorolla molempia kevennyksiä. Voit mennä esim. 2 minuuttia oikean jalan kevennystä, ja 2 minuuttia vasemman jalan kevennystä. Mukavia ratsastushetkiä! (:

    • yumppe

      Eli siis hieman informaatiota minunkin osalta.
      Ihan ensimmäisenä kannattaa muistaa, että keventäminen menee siihen tahtiin, mitä tahtia hevonen askeltaa. Ensimmäisillä kerroilla sinun ei kannatta miettiä, onko kevennys oikea vai väärä. Tahdin saaminen on tärkeintä. Yleensä tahti tulee luonnostaan. Itse keventämisetä sitten sen verran, että se tapahtuu niin sanotusti napa edellä. Liioittelu lantion kanssa voi saada kevennyksen näyttämään enimmäkseen keinussa vauhdin ottamiselta. Yksinkertaisesti sanottuna keventäminen on siis vain jokatoisella askeleella nousemista satulasta ja joka toisella satulaan istumista. Apuna voit harjoittelussa käyttää esimerkiksi tahdin laskemista äänettömästi. Voit ajatella että ykkösellä nouset satulasta ja kakkosella laskeudut satulaan. (yksi, kaksi, yksi, kaksi, jne.)
      Kun olet oppinut kevennyksen, voit kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin;
      - Oikea kevennys, joka tarkoittaa ulkoetujalalle keventämistä. Hevosen etujalkojen liikehdinnän huomaat sen lavoista. Kun kevennys osuu sisäulkoajalalle, kevennystä kutsutaan vääräksi kevennykseksi.
      - Kevennyksen vaikuttaminen ravin tempoon; esimerkiksi laukan jälkeen hevonen on usein vauhdikkaampi ja kevennystä voi käyttää apuna ravin rauhoittamiseen. Kun keventää vähän hitaammin, mitä hevonen kulkee, hevonen hidastaa raviaan. Tätä voi käyttää myös tilanteisiin, jossa hevosen halutaan etenevän nopeammin. Tarkomas kevennys voi olla hyödyllinen keino saada hevosenkin ravista reippaampi.

      Toivottavasti näistä tiedoista oli jotain hyötyä sinulle ! :)

    • Lintuja

      Keskustelu aiheesta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3189
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2801
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2618
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2588
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2466
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2305
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1753
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1707
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1560
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1416
    Aihe