Muutto ulkomaille

Movingout

Onko joku muuttanut ulkomaille? Haluaisin kysyä mitä kaikkea pitää ottaa huomioon noin niinkun virallisten papereiden yms kannalta... Muutan vanhempien luota, että ei ole asunnon myymistä tms, ei myöskään työpaikkaa. mutta esim kannattako avata tili toiseen maahan, pitääkö edelleen maksaa jostakin jotenkin veroja suomeen sitten jos ostaa vaikka auton siellä tai asunnon tai jos tekee töitä. Juu, en tiedä mistään mitään =) Enkä myöskään tiennyt mille palstalle olis kirjottanu, ajattelin et tääl on kuitenkin varmaan kaikkein kansainvälisimmät tyypit keskusteluissa niin apua vois löytyä...

6

1437

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UlkoEurooppalainen

Teet virallisen muuttoilmoituksen samaan tapaan kuin jos muuttaisit Suomessa toiselle paikkakunnalle. Onnistuu muuton jälkeenkin. Itse laitoin uuden osoitteen varmistuttua sähköpostia maistraattiin ja sieltä lähettivät tarvittavat lomakkeet postitse, mitkä sitten täytettynä postitin takaisin. Myös suurlähetystön kautta voi noita asioita hoidella. KELA:llekin jonkin ilmoituksen kävin itse tekemässä (taisi mennä sieltä samalla maistraattiinkin jotain tietoa).

Muuttaessasi ulkomaille, jos kyseessä on pysyvä muutto, putoat pois Suomen sosiaaliturvasta, eli KELA ei maksa ja/tai korvaa mitään sairaala- tai terveydenhoitokuluja jos joutuisit niitä palveluita siellä käyttämään. Eli kannattaa tutustua tarkoin sen maan palveluihin ja käytäntöihin mihin olet menossa ja hankkia mahdollisesti tarvittavat vakuutukset.

Veroasiat ovat jossain määrin monimutkaisia, mutta en ole ainakaan itse mitään veroja Suomeen maksellut ulkomaille muuton jälkeen. Asiassa on tärkeimpänä ns. 183 päivän sääntö, eli jos olet Suomesta pois vähintään tuo 183 päivää, sinun ei tarvitse maksaa ulkomailla hankituista tuloistasi veroja Suomeen (jos oleskelu on lyhempi, niin silloin käsittääkseni maksat verot sekä Suomeen, että asuinmaahasi). Ulkomaille muuton jälkeen olet kuitenkin verovelvollinen Suomeen vielä kolmen vuoden ajan, mutta täytyy tunnustaa, että en ihan tarkkaan tiedä mitä kaikkea se merkitsee. Sillä on ehkä enemmän väliä jos sinulla olisi Suomessa kiinteää omaisuutta tms.

Pankkitiln avaaminen uuteen asuinmaahasi on käytännössä usein välttämätöntä, mikäli aiot siellä työskennellä. Työnantajat eivät yleensä maksa palkkoja ulkomaisille tileille. Jos ostat ulkomailla asunnon tai auton, et maksa niistä Suomeen mitään maksuja (paitsi ehkä autosta jotain, jos tuot sen mukanasi muuttaessasi takaisin Suomeen, joku osaa varmaan kertoa tuosta enemmän).

• Suomi pidättää lähtökohtaisesti oikeuden verottaa Suomen kansalaista kolme maastamuuttoa seuraavaa vuotta, jollei ei ole tästä verotusoikeudesta luopunut kahdenvälisellä verosopimuksella. Jos vastaanottavalla maalla ja Suomella on verosopimus, voi verotuksen siirto uuteen asuinmaahan olla mahdollista välittömästi. Tämän asian jättää Suomen verovirasto kertomatta. Verosopimukset löytyvät veroviraston sivuilta netistä ja asia kannattaa varmistaa asiantuntijalta.

Verotuksen siirtyessä verosopimuksen perusteella uuteen asuinmaahan on Suomen kansalainen kuitenkin rajoitetusti verovelvollinen kolmen vuoden ajan Suomeen eli velvollinen tekemään Suomen veroviranomaisille veroilmoituksen kolme muuttovuotta seuraavaa vuotta. Asia on ilmoitusluonteinen. Itselläni on nyt menossa viimeinen vuosi, josta on tehtävä tiliä Suomeen.

• travelbag

Anteeksi jos hyppaan teidan viestiinne. Itse olen asunut ulkomailla kauan aikaa, eika siella ansaittu palkka ole mitenkaan Suomessa verotettavaa, vaan verot maksaa siihen maahan mista rahat tienaa. Eihan tuloista nyt voi maksaa kahta eri kertaa veroja, mita jaisi edes kateen. Olen kylla kuullut etta esim. Ruotsissa asuneet ovat kovan palan edessa, heita verotetaan LAITTOMASTI 2 kertaa !
        Myos asunnon yms. omistamisesta ei Suomen valtiolla ole mitaan sanomista.

Mulla on kysymys : nyt asun talla hetkella pysyvaisesti Suomessa. Taytan veroilmoituksen ja koska tuloni ovat niin pienet ei verojakaan niista pyydeta. Jos nyt muutan Suomesta pois, olen siis pakotettu tayttamaan veroilmoituksen 3 vuodesta jalkeenpain ? Miksi jos ei kerran ole tulojakaan ?
        Ja missa vaiheessa on ilmoitettava ulkomaille lahto - jos viipyy esim. 6-7 kk vuosittain ulkomailla, ja taalla Suomessa ei ole mitaan asuntoa silla aikaa ? Eiko ole mitaan vapautta liikkua, nyt puhutaan ei-EU maista. Voihan henkilo esim. vain matkustella ympariinsa, ilman pysyvaa osoitetta kun ei tieda missa liikkuu.
        kiitos jos joku tietaa.

• The starter

Nää tiedot auttaa jo pitemmälle, sellanen vielä että onhan suomalainen ajokortti voimassa EU-maissa loppuelämän? tai siis kun onhan sellanen EU-korttikin, mutta onko se pakollinen/suositeltava?? aijuu, ja Espanjaan olen menossa =)

• UlkoEurooppalainen

No ei se ajokortti loppuelämää voimassa ole, se on voimassa sen mitä Suomalainen viranomainen on siihen korttiin myöntäessään merkinnyt. Suomessa myönnetyt ajokortithan ovat jo pitkään olleet ns. EU-kortteja (ainakin omassani on kulmassa EU-lippu), mistään erillisestä EU-kortista en ole kuullut. Jos ajokorttisi on vanha niin se kannattanee vaihtaa uudempaan ennen muuttoa tai ainakin selvittää sen kelpaavuus. Ajokortin uusimisesta muussa EU-maassa ei ole kokemusta, mutta eiköhän se mene paikallisten säädösten mukaisesti, ellet sitten tule Suomeen korttiasi uusimaan.

Travelbagille:
        Jos olet töissä toisessa maassa vain osan vuotta, käytännössä siis alle puoli vuotta (183 päivää), maksat tuona aikana hankituista tuloistasi verot myöskin Suomen verottajalle. Eli jos ulkomaille lähdet töihin, niin pidä huoli, että olet Suomesta pois (osoite Suomen ulkopuolella) vähintään tuon ajan. Näin ainakin minulle verotoimistosta kerrottiin, kun asiasta tiedustelin.

• aaaaaaaaaaaaaa aaaa
        UlkoEurooppalainen kirjoitti:

No ei se ajokortti loppuelämää voimassa ole, se on voimassa sen mitä Suomalainen viranomainen on siihen korttiin myöntäessään merkinnyt. Suomessa myönnetyt ajokortithan ovat jo pitkään olleet ns. EU-kortteja (ainakin omassani on kulmassa EU-lippu), mistään erillisestä EU-kortista en ole kuullut. Jos ajokorttisi on vanha niin se kannattanee vaihtaa uudempaan ennen muuttoa tai ainakin selvittää sen kelpaavuus. Ajokortin uusimisesta muussa EU-maassa ei ole kokemusta, mutta eiköhän se mene paikallisten säädösten mukaisesti, ellet sitten tule Suomeen korttiasi uusimaan.

Travelbagille:
        Jos olet töissä toisessa maassa vain osan vuotta, käytännössä siis alle puoli vuotta (183 päivää), maksat tuona aikana hankituista tuloistasi verot myöskin Suomen verottajalle. Eli jos ulkomaille lähdet töihin, niin pidä huoli, että olet Suomesta pois (osoite Suomen ulkopuolella) vähintään tuon ajan. Näin ainakin minulle verotoimistosta kerrottiin, kun asiasta tiedustelin.

Nämä verotusjutut riippuvat myös siitä, minne on muuttamassa ja millaiset ovat verosopimukset vai onko sellaisia kohdemaassa. Esim. oleskelun pituudesta, statuksesta, työnantajasta, maasta, viisumista ja tulosta riippuen Suomen verottaja saattaa verottaa vielä lisää senkin jälkeen kun tuloja on ensin yhteen kertaan veloitettu ulkomailla. Niinikään esim. Suomesta saatavat tulot verotetaan pääsääntöisesti Suomessa vaikka olisi asunut ulkomailla vaikka kuinka kauan, mutta ei kuitenkaan esim. pörssiosakkeita. Eikä tuon rajoitetun verovelvollisuuden saaminenkaan ole välttämättä mikään ilmoitusluonteinen asia. Mutta kuten sanottu, yksityiskohdat riippuvat - moni on rikkonut ja rikkoo tietämättään lakeja kun olettaa että asiat ovat yksinkertaisia tai ne ovat kuten joskus verotoimistosta virheellisesti kerrotaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7034
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe