Pyörän ylitse riippuu köysi, jonka toisessa päässä roikkuu apina ja toiseen päähän on ripustettu paino. Apina ja paino ovat tasapainossa. Apina ja apinan äiti ovat yhteensä 4 vuotta ja köysi painaa 400g/metri. Apinan paino sadoissa grammoissa on 16 kertaa apinan ikä vuosissa. Apinan äiti on kaksi kertaa niin vanha kuin apina oli silloin, kun äiti oli puoleksi niin vanha, kuin apina tulee olemaan silloin, kun se on kolme kertaa niin vanha, kun äiti oli silloin kun äiti oli kolme kertaa niin vanha kuin apina oli.
Paino ja apina painavat yhteensä puolitoista kertaa niin paljon, kuin köysi. Kitkaa ei oteta huomioon
ja oletetaan, että apina ja sen äiti voivat saavuttaa korkean iän.
Kuinka vanhoja ovat apina ja apinan äiti, sekä kuinka pitkä on köysi?
Vaikea laskutehtävä
7
1007
Vastaukset
- ???????
lopussa sanotaan, että äiti oli joskus jonain vuonna kolme kertaa, niin vanha kuin apina, ja koska nyt äiti ja apina ovat yhteensä 4 vuotta, niin ei oikeastaan voi olla muuten kuin, että äiti oli jonain vuonna 1,5 ja apina 0,5. Tai kokeillaan ainakin sillä. Tehdään aikajana niinkuin Grissomi.
0---äiti syntyy
1---apina syntyy
1,5---äiti 1,5 ja apina 0,5
4,5---apina 3*1,5=4,5 ja äiti 2,5
2,25--apina 2,5/2=1,25 ja äiti 2,25
nyt äiti 2*1,25=2,5 ja apina 1,5. Yhteensä tulee 4 vuotta, niinkuin pitikin.
Apinan paino on 16*1,5=2,4 kg
Kun kerran tasapainossa ollaan, niin apinan paino on sama kuin toisella puolella oleva paino, ja köyttä on sama pätkä molemmilla puolilla. 2*apinan paino=3/2*L*0,4=>L=8 m- ?????????
meni tuo aikajana, korjataan
0..äiti syntyy
1...apina syntyy
1,5...äiti 1,5 ja apina 0,5
5,5...apina 3*1,5=4,5
2,25...äiti 4,5/2=2,25 ja apina 1,25
nyt...äiti 2*1,25=2,5 ja apina 1,5 - ???????
????????? kirjoitti:
meni tuo aikajana, korjataan
0..äiti syntyy
1...apina syntyy
1,5...äiti 1,5 ja apina 0,5
5,5...apina 3*1,5=4,5
2,25...äiti 4,5/2=2,25 ja apina 1,25
nyt...äiti 2*1,25=2,5 ja apina 1,5menetelmä onkin hyvä. Siitä saa laskettua ne iätkin, kun tekee sen toisella lailla:
0……….........äiti syntyy
ikäero…......apina syntyy
x………........äiti x, apina x/3, ja tästä saadaan yhteys x= ikäero x/3=>x=3/2*ikäero
ikäero 3x… apina 3x
3x/2……......äiti 3x/2, ja apina (3x/2-ikäero)
nyt…….......äiti 2(3x/2-ikäero), apina 2(3x/2-ikäero)-ikäero. Näiden summa =4, eli
3x-2ik 3x-2ik-ik=4=>6x-5ik=4. Lisäksi oli x=3ik/2, joten 4ik=4, eli ik=1, ja
äidin ikä nyt: 3-1/2=2.5, ja apinan ikä 1.5 - ???????
??????? kirjoitti:
menetelmä onkin hyvä. Siitä saa laskettua ne iätkin, kun tekee sen toisella lailla:
0……….........äiti syntyy
ikäero…......apina syntyy
x………........äiti x, apina x/3, ja tästä saadaan yhteys x= ikäero x/3=>x=3/2*ikäero
ikäero 3x… apina 3x
3x/2……......äiti 3x/2, ja apina (3x/2-ikäero)
nyt…….......äiti 2(3x/2-ikäero), apina 2(3x/2-ikäero)-ikäero. Näiden summa =4, eli
3x-2ik 3x-2ik-ik=4=>6x-5ik=4. Lisäksi oli x=3ik/2, joten 4ik=4, eli ik=1, ja
äidin ikä nyt: 3-1/2=2.5, ja apinan ikä 1.5en ymmärrä itsekään miten olen tuon äidin iän laskenut, mutta kun ik=1 ja x=3/2, niin
äidin ikä on: 2((3/2)*(3/2)-1)=(9/2)-2=2.5
- Anonyymi
Apina on 2-vuotias ja sen paino on 3200g. Apinan äiti on 2,66666667-vuotias ja köysi on 6 metriä pitkä.
- Anonyymi
Tästä tulee aivan mieleen Stepan kipale
https://youtu.be/v92Ddcoh-HM - Anonyymi
Oletan tuon "tasapainon" tarkoittavan, että apina ja paino ovat samalla korkeudella.
Äiti synnyttää iässä T(0). Kun apinan ikä on t niin äidin ikä on T(0) + t.
T(0) + t(1) = 3 t(1)
3(T(0) + t(1)) = 9 t(1)
Kun äiti oli 4,5 t(1) apina oli 4,5 t(1) - T(0)
kun äiti 9 t(1) - 2 T(0) = 5 t(1)
5 t(1) = 2,5 T(0)
2,5 T(0) + 1,5 T(0) = 4 (T(0) = 4
T(0) = 1
Äiti 2,5 ja apina 1,5
Apina painaa 2400 g
4800 = 1,5*l*400
Köysi 8 m
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101054
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82794Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat261570Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede15563- 65531
- 92499
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 26472
- 47417
- 30406