On yksivaihteinen takapyörä, takanapa merkkiä Torpedo ja varmaan parikymmentä vuotta vanha, mutta hyvin toimiva. Olen sen verran vanhanaikainen, että yksivaihteinen riittää omiin ajoihin. Ei ole kahvoja ohjaustangiossa ja jarrunkin polkaiseminen on helpompaa.
Takanavan rattaassa on 20 hammasta, mutta haluaisin keventää pyörän polkemista ja sen aikaansaamiseksi pitää olla joko pienempi(vähemmän hampaita) keskiön ratas (kyseessä on yhtenäinen keskiö) tai isompi (enemmän hampaita) takanavan ratas.
Onko noista rattaista jommankumman vaihto helposti suoritettava? Mieluummin vaihtaisin takanavan rattaan, kun se lienee kutenkin helpompaa? Onko alan liikkeistä tuollaista sopivaa ratasta saatavissa?
takanavan ratas; yksivaihteinen kevyemmäksi polkea,
3
5245
Vastaukset
- martonen
Aivan varmaa vastausta en näkemättä uskalla antaa, mutta aika kauan ovat olleet jo sellaisia, että vaihto taakse onnistuu. Muutamalla eurolla (3 - 4) saa vaihtorattaan ja vaihto on helppo tehdä. Jo yhden hampaan lisäys takahammasrattaaseen keventää ajoa. Jos edessä on 45 piikkiä niin kaksikin piikkiä taakse voisi olla hyvä juttu. Muistini mukaan 22 piikkinen on suurin. Järkevä parannus ajokeveyteen, toivottavasti onnistuu, kampisarjan vaihtaminen on isompi operaatio.
- ghfgbg
takarattaan vaihto on helppoa, keskiöstä vain sokka pois, nosta vanha ratas pois ja uusi ratas tilalle ja sokka takaisin
- japoo
takarattaan vaihto käy helposti ruuvailla vain siinä rattaan päällä oleva rengasjousi irti ja isompi paikalle löytyy ainakin 21 ja 24 hampaisia mutta sitten tuleekin ongelmia 21 mut ainakin 24 hampaisessa joudut myös pidentämään ketjut ja lisäksi jos olet ajanut 20 vuotta noilla ketjuilla ja rattailla on ketjut venyneet ja rattaat kuluneet piikeiksi joten uuden rattaan joukkon laittaminen ei oikein toimi myös eli sun pitäis löytää käytetty ratas ja jos sulla on norjalainen tai suomalainen runko niin siihen onnistuu myös pelkän eturattaan vaihto eikä oo vaikeaa suomalaisessa rungossa sun täytyy vaan lyödä toinen kuulakuppi pois et kampi mahtuu tulemaan ulos ja sit sä saatkin helposti rattaan irti kammesta niitä löytyy ainakin 38,42,45,hampaisia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760