pyörän teoreettinen vuosihinta?

halpaa huvia!

Oletteko pyöräilijät joskus laskeneet edes huviksenne pyöräilyn teoreettista vuosihintaa? Siis paljonko yhden polkupyörän omistaminen ja ylläpito maksaa vuodessa?

Itse laskin asian näin: Auto maksaa vuodessa keskimäärin automallista riippuen 10 000-20 000 euroa ennen kuin autolla on itse asiassa vielä edes ajettu metriäkään. Bensa ei kuulunut laskutoimitukseen. Teoriassa tuon verran siis pitäisi jäädä säästöön kun ei omista autoa. Tietenkin jos sen saman summan tupakoi tai ryyppää vuodessa, on asia ihan eri. MInä käytin auton omistamiseen teoreettisestii kuluvaa rahaa uuden pyörän ostamiseen, minkä lisäksi olen säästänyt uuden vuoden aaton viikolle ulkomaanmatkan hyvällä budjetilla.

Polkupyörä maksaa vuodessa 0-80 euroa, riippuen vuodesta. Jos mitään ei tarvitse uusia tai korjata, maksaa pyörä reaalihintaisesti 0 euroa vuodessa. Yksi huolto maksaa keskimäärin 80 euroa, liikkeestä riippuen. Yhden kunnon vuosihuollon pitäisi riittää vuodessa. Jos laskemme nastarenkaat ja valon hintaan, niin pyörä maksaa 3 x 80 euroa 12 euroa = 252 euroa vuosi. Tämä siis levyjarrullisella pyörällä, jossa ei tule jarrupalakuluja. Jarrupalakuluillakin pyörän vuosikulut jäävät karvan verran alle tuhanteen euroon vuodessa.

15

1060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • benny ´

      Itsellä Jopo, hankittu noin 38 vuotta sitten, hinta silloin nykyrahassa noin 170 euroa.
      Uusittu kertaalleen renkaat ja ketjut, ostos halpaliikkeestä, nykyrahassa yhteensä n. 27 euroa, kaikki huolto suoritettu itse. Käytetty lisäksi öljyä ja rasvaa noin 3 euron edestä.
      Kulut yhteensä 38 vuoden ajalta nykyrahassa 200 euroa eli noin 5 euroa vuotta kohden. On kuitenkin todettava, että hinnan kuoletus jatkuu edelleen, kun pyörä on käytössä kuin kaupan hyllyltä otettu.
      Jopo on kestävä, joskin on vähän epämukava ajella.

    • Jsrrumies

      "Jos laskemme nastarenkaat ja valon hintaan, niin pyörä maksaa 3 x 80 euroa 12 euroa = 252 euroa vuosi. Tämä siis levyjarrullisella pyörällä, jossa ei tule jarrupalakuluja. Jarrupalakuluillakin pyörän vuosikulut jäävät karvan verran alle tuhanteen euroon vuodessa."

      Miten saat jarrupaloihin kulumaan jopa 748e/vuosi!?! (1000e-252e)

      • ketjun aloittanut

        Laskin jarrupalakuluihin automaattisesti mukaan kerran vuodessa loppuun syödyt vannekehät, jotka ovat sinänsä kiinteä jarrupalakulu minun mielestäni.


      • Jsrrumies
        ketjun aloittanut kirjoitti:

        Laskin jarrupalakuluihin automaattisesti mukaan kerran vuodessa loppuun syödyt vannekehät, jotka ovat sinänsä kiinteä jarrupalakulu minun mielestäni.

        Jos tuon hintaisia kehiä ostelet niin pyöräsikään ei liene ihan halpa ostos... Ja kilometrejä aika paljon jotta saa yhdet vanteet menemään joka vuosi.


      • montanarules
        Jsrrumies kirjoitti:

        Jos tuon hintaisia kehiä ostelet niin pyöräsikään ei liene ihan halpa ostos... Ja kilometrejä aika paljon jotta saa yhdet vanteet menemään joka vuosi.

        vannejarru pyörässä takavanne kesti 9 vuotta, etuvanne käytössä edelleen. Jarrupaloja mennyt 2-3 paria vuodessa.


      • montanarules
        montanarules kirjoitti:

        vannejarru pyörässä takavanne kesti 9 vuotta, etuvanne käytössä edelleen. Jarrupaloja mennyt 2-3 paria vuodessa.

        mainita kilometrit 3-5tkm/vuosi.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Veikkaisin, että yhden peruspyörän laskennallienn arvo ilman mitään korkolaskelmia on luokkaa 500€ vuodessa. Pyörä maksaa 2000€ ja sitä käytetään viisi vuotta. Silloin hinta on 400€ vuodessa. Siihen sitten satanen pikkutilpehööriä till.

      Tietysti jos pyöriä on useampia, yhden pyörän käyttöikä nousee. Toisaalta voi ajaa vähän kalliimmilakin fillareilla tai sitten fixeillä, jolloin pyörä voi olla jopa vähän halvempi.

      • Bil-Gubbe

        Vaikka tietysti tuo laskemasi 500e/vuosi on aika teoreettinen ja monelle yläkanttiin laskettu, sitä on hauska verrata vaikka keskikokoisen rahoituksella ostetun perheauton kuukausikustannuksiin. Itse olen laskenut niiden olevan itselläni kaikkine kuluineen juuri lähellä tuota 500e/kk. Siis kuukaudessa verrattuna vuoteen... Pistää kyllä miettimään.


      • aloittanut kaveri
        Bil-Gubbe kirjoitti:

        Vaikka tietysti tuo laskemasi 500e/vuosi on aika teoreettinen ja monelle yläkanttiin laskettu, sitä on hauska verrata vaikka keskikokoisen rahoituksella ostetun perheauton kuukausikustannuksiin. Itse olen laskenut niiden olevan itselläni kaikkine kuluineen juuri lähellä tuota 500e/kk. Siis kuukaudessa verrattuna vuoteen... Pistää kyllä miettimään.

        Kyseisesti syystä meillä ei ole omaa autoa. Kuljen kaikki matkat käytännössä pyörällä. Tulee auton omistaminen niin pirun kalliiksi jo pelkästään laskennallisesti. Sitten jos se olisi vielä omasta rahapussista oikeasti pois, niin ei jäisi rahaa mihinkään muuhun. Pyörä säästää myös bussikuluissa reilusti, käytin nimittäin tänä vuonna linja-autolla kulkemiseen pyöreän 0 euroa. Miettikäää paljonko siinäkin säästin rahaa. Pyörällä siis oikeasti tienaa selvää rahaa vuoden aikana ja paljon. Lähden joulukuun lopussa ulkomaille ihan vain säästörahalla.
        On se bensa vaan saakelin kallista nykyisin. Onneksi ei mene rahaa siihen.


    • ripax

      Ajan vuoden 1998 Olpran-hybridipyörällä 5000-7000km vuodessa, jolloin kustannukset huoltoineen ja varaosineen ovat noin 0,03€/km, koska hankintahinta 500mk eli noin 90 euroa on jo kuoletettu. Vuosikustannukset ovat siis välillä 150-210€. Toisena pyöränä minulla on Crensentin maastopyörä vuodelta 2002, jonka hankintahinta oli 600€. Ajan pyörällä 1000-2000km vuodessa. Kilometrikustannukset ovat noin 0,08€/km hankintahinnan kuoletus 60€/vuosi huomioiden ja ilman kuoletuksia vain 0,02€/km. Vuosikustannuksia kertyy kuoletuksineen 80-160€/vuosi ja ilman kuoletuksia 20-40€/vuosi.

      • Reissuleidi

        Polkupyörän kilometrikorvaus olisi 10 senttiä/kilometri, jos sitä käyttäisi työajoihin. Itse kun ajan 4000 - 5000 km/vuosi, niin 400 tai 500 euroa siis kulut tämän mukaan laskettuna.

        Joudun uusimaan ketjuja ja rattaita lähes vuosittain (en jaksa pestä pyörää töistä tultuani), jolloin huollon hinta on ollut siinä 110 -170 euroa. Uudet (vähän käytetyt) vanteet olen joutunut hommaamaan kerran neljän vuoden aikana. Sitten paikkarasioita, sisä- ja ulkokumeja, valoja, akkuja, satulan, satulatolppia yms yms. Viimeksi viikko sitten katkesi vaihdevaijeri. Joten ei tuo kilometrikorvauksen mukaan laskettu arvio kauas totuudesta mene.

        Tänne laitetut auton käyttökulut kyllä kuulostaa omaan korvaan ihan ylimitoitetuilta. Kun ajaa paljon pyörällä, ei auton tarvitse olla kallis. Omien autojeni kokonaiskustannukset eivät onneksi ole olleet lähellekään kilometrikorvauksen (0,45 euroa) tasoa.


      • Laskuri-Mies
        Reissuleidi kirjoitti:

        Polkupyörän kilometrikorvaus olisi 10 senttiä/kilometri, jos sitä käyttäisi työajoihin. Itse kun ajan 4000 - 5000 km/vuosi, niin 400 tai 500 euroa siis kulut tämän mukaan laskettuna.

        Joudun uusimaan ketjuja ja rattaita lähes vuosittain (en jaksa pestä pyörää töistä tultuani), jolloin huollon hinta on ollut siinä 110 -170 euroa. Uudet (vähän käytetyt) vanteet olen joutunut hommaamaan kerran neljän vuoden aikana. Sitten paikkarasioita, sisä- ja ulkokumeja, valoja, akkuja, satulan, satulatolppia yms yms. Viimeksi viikko sitten katkesi vaihdevaijeri. Joten ei tuo kilometrikorvauksen mukaan laskettu arvio kauas totuudesta mene.

        Tänne laitetut auton käyttökulut kyllä kuulostaa omaan korvaan ihan ylimitoitetuilta. Kun ajaa paljon pyörällä, ei auton tarvitse olla kallis. Omien autojeni kokonaiskustannukset eivät onneksi ole olleet lähellekään kilometrikorvauksen (0,45 euroa) tasoa.

        "Tänne laitetut auton käyttökulut kyllä kuulostaa omaan korvaan ihan ylimitoitetuilta. Kun ajaa paljon pyörällä, ei auton tarvitse olla kallis. Omien autojeni kokonaiskustannukset eivät onneksi ole olleet lähellekään kilometrikorvauksen (0,45 euroa) tasoa."

        Ihmisillä on usein tapana laskea auton käyttökulut pahasti alakanttiin (enkä nyt tarkoita juuri sinua). Jos lasketaan sekä ostokulut/lainakulut, arvonalenema, polttoainekulut, huoltokustannukset, kuluvat osat (pyyhkijänsulkat, polttimot yms.), vakuutusmaksut, autovero/dieselvero, rengaskulut, katsastusmaksut, pysäköintimaksut yms. niin päästään helposti aika valtaviin summiin kuukaudessa.


      • PS
        Reissuleidi kirjoitti:

        Polkupyörän kilometrikorvaus olisi 10 senttiä/kilometri, jos sitä käyttäisi työajoihin. Itse kun ajan 4000 - 5000 km/vuosi, niin 400 tai 500 euroa siis kulut tämän mukaan laskettuna.

        Joudun uusimaan ketjuja ja rattaita lähes vuosittain (en jaksa pestä pyörää töistä tultuani), jolloin huollon hinta on ollut siinä 110 -170 euroa. Uudet (vähän käytetyt) vanteet olen joutunut hommaamaan kerran neljän vuoden aikana. Sitten paikkarasioita, sisä- ja ulkokumeja, valoja, akkuja, satulan, satulatolppia yms yms. Viimeksi viikko sitten katkesi vaihdevaijeri. Joten ei tuo kilometrikorvauksen mukaan laskettu arvio kauas totuudesta mene.

        Tänne laitetut auton käyttökulut kyllä kuulostaa omaan korvaan ihan ylimitoitetuilta. Kun ajaa paljon pyörällä, ei auton tarvitse olla kallis. Omien autojeni kokonaiskustannukset eivät onneksi ole olleet lähellekään kilometrikorvauksen (0,45 euroa) tasoa.

        Itse olen laskenut huoltokulujen hinnaksi n. 3 senttiä/kilometri. Siihen päälle pääomakulut, mutta ne on aika pieniä, nyt on mennyt 40000 km n. 500 euron pyörällä. Mutta kyllä siitä helposti lähelle 200 euroa vuodessa tulee.


    • kypärähiessä

      Mun hiilikuitusinkula, hinta 12 000 euroo. Käyttöikä ehkä siinä pari kevättä, sitten on pakko vaihtaa, kun ei kehtaa enää samalla ajaa. Tuleehan tossa hintaa, mutta HEI, elämä on kilpailua siitä kuka on coolein ja nopein, ja se joka eniten saa maileja vedetty'ä ennenku kuolee, voittaa!

      • Puttipää

        Mulla vuodessa maastokilometrejä 3000-4000 km. Renkaita, vanteita, pinnoja, ketjut rattaat, jarrupaloja, urheilujuomaa, kisamatkoja. Niihin palaa vuodessa 500-1000 € arvonalennuksineen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5160
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2347
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1574
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1438
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe