Hei!
Bongasin tässä joitain viikkoja sitten jossain aikakauslehdessa (Kotiliesi tms) erään munakoisajauhelivuoan reseptin, joka oli voittanut jonkun lukijoiden paras jauheliharuoka-kilpailun. Sattuisiko kellään olemaan tätä reseptiä tai linkkiä jonnekin sivuilla. En kuolemaksenikaan sitä nimittäin löydä. Vaikutti vaan kivalta ja helpolta jauheliharuualta niiden iänikuisten makaronilaatikoiden rinnalla!
Munakoisojauhelihavuoka resepti hakusessa
11
750
Vastaukset
- ja sen
naapurimaissa on iät ajat tehty munakoisojauhelihavuokaa.Kreikassa sitä sanotaan moussakaksi (lausutaan mussaka/musaka). Miten sellaisella on voinut voittaa jonkun kilpailun.
Jos reseptiä etsit, googlaa "moussaka" - saat lukemattomia reseptejä monella kielellä.Olin aikeissa ehdottaa samaa, siis moussakkaa.
Sillä on varmaan oma kanntajakuntansa , itse en oli mitenkään mahoton fani sen suhteen.
Munakoison käsittelyssä on ne omat vipstaakinsa ja ne pitäisi hallita ennen kuin koettaa kotioloissa.
Jokaisella on toki oma käsitys maun suhteen, minusta sen maku muistuttaa lähinnä raakaa perunaa.
Kreikan pään mummo tekee sitä aina ja varmasti hallitsee taidon,on ihan pro paikallisissa ruoissa
mutta siltikkin....no eipä hänkään pitänyt juhlamokasta, jota vein tuliaisiksi :o)
Makuja on niin monia !- jauhelihaaaaa
mut ei. Ei tää ollu perinteinen moussaka, vaan siinä oli pestoa ja pinaattia. Ja en muista oliko tää kyseinen resepti munamaitoon vai kermaan tms... Valkokastiketta siihen ei muistaakseni tullu... Täytyy lähtee näköjään vaan itte soveltaa tällä kertaa :) Oisin vaan halunnu nähdä tän kyseisen reseptin ennen kuin uunista tulee jotain schaissee...
- Panhandle
jauhelihaaaaa kirjoitti:
mut ei. Ei tää ollu perinteinen moussaka, vaan siinä oli pestoa ja pinaattia. Ja en muista oliko tää kyseinen resepti munamaitoon vai kermaan tms... Valkokastiketta siihen ei muistaakseni tullu... Täytyy lähtee näköjään vaan itte soveltaa tällä kertaa :) Oisin vaan halunnu nähdä tän kyseisen reseptin ennen kuin uunista tulee jotain schaissee...
Jos kerran tiesit, että resepti on Kotiliedestä, mikset katsonut lehden sivuilta? Minä löysin sen noin minuutissa:
http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/taivaallinen-pesto-munakoisovuoka Panhandle kirjoitti:
Jos kerran tiesit, että resepti on Kotiliedestä, mikset katsonut lehden sivuilta? Minä löysin sen noin minuutissa:
http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/taivaallinen-pesto-munakoisovuokaMuuten tuo ohje näyttä olevan ihan Ok ja kokeilemisen arvoinen, mutta !
Väärässä tai oikeassa- munakoisoa pitää itekettää. Eli siis karkeakiteisen merisuolan kanssa
talouspaperin päällä. Siitä irtoaa liika neste, koisosta tulee kiinteä , eikä lötkö.
Varsinkin jos se on pitkulaisina siivuina, kuten tässä kotilieden ohejeessa sekä kuvassa.
On kokemusta kuina tehdään väärin moussakka :o)
Sitä raastettahan ei saa tehtyä oikein kirveeläkään ja jos saa niin taatusti vetistä sörsseliä,
joka - edelleen- maistuu vihreältä perunalta :o)- .........
porkkanapää kirjoitti:
Muuten tuo ohje näyttä olevan ihan Ok ja kokeilemisen arvoinen, mutta !
Väärässä tai oikeassa- munakoisoa pitää itekettää. Eli siis karkeakiteisen merisuolan kanssa
talouspaperin päällä. Siitä irtoaa liika neste, koisosta tulee kiinteä , eikä lötkö.
Varsinkin jos se on pitkulaisina siivuina, kuten tässä kotilieden ohejeessa sekä kuvassa.
On kokemusta kuina tehdään väärin moussakka :o)
Sitä raastettahan ei saa tehtyä oikein kirveeläkään ja jos saa niin taatusti vetistä sörsseliä,
joka - edelleen- maistuu vihreältä perunalta :o)Tarkentaisit Porkkanapää, niin kertoisit, että "itkettämisen" jälkeen viipaleet kuivataan ja sitten ne jauhotetaan vehnäjauhoissa ja ruskistetaan oliiviöljyssä, jota ne imaisevat kuin pesusienet!
Muuten, ei sen suolan tarvitse olla karkeaa suolaa, sillä ne kiteet sulavat hyvin hitaasti. Käytännössä se on hienoa suolaa ja ihan samantekevää onko se jozoa vaiko hienoa merisuolaa!
Jookos?
Tiesitkös muuten, että Porkkanapää oli poika joka oli kova seikkailemaan, hänestä on kirjoitettu jopa nuorten sarja. Kysäiseppä paikkakuntasi kirjastosta 40-50 luvun kirjoista! - jauhelihaaaa
Panhandle kirjoitti:
http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/taivaallinen-pesto-munakoisovuokaEikä... Oonpas ollut sokea! Kävin mielestäni kaikkien vastaavien lehtien reseptihaut läpi, mutta näköjään pieniä puutteitä meikäläisen tiedonhaussa... Mutta kiitos sinulle Panhabdle, nyt ei kun kokkailemaan!
P.S. Miks näissä keskustelupalstoilla ihmiset on aina niin kaikkitietäviä ja töykeitä vastauksissaan... :( ......... kirjoitti:
Tarkentaisit Porkkanapää, niin kertoisit, että "itkettämisen" jälkeen viipaleet kuivataan ja sitten ne jauhotetaan vehnäjauhoissa ja ruskistetaan oliiviöljyssä, jota ne imaisevat kuin pesusienet!
Muuten, ei sen suolan tarvitse olla karkeaa suolaa, sillä ne kiteet sulavat hyvin hitaasti. Käytännössä se on hienoa suolaa ja ihan samantekevää onko se jozoa vaiko hienoa merisuolaa!
Jookos?
Tiesitkös muuten, että Porkkanapää oli poika joka oli kova seikkailemaan, hänestä on kirjoitettu jopa nuorten sarja. Kysäiseppä paikkakuntasi kirjastosta 40-50 luvun kirjoista!Hauska tieto... tää nyt mulla tulee vaan tästä punaisesta tukasta kautta mutsin antamasta lempinimestä.
Pitää tutkia kirjastosta kiitosta vinkistä ..
Niin- siis jos laatikkoon laittaa munakoisoa niin eihän niitä silloin kyllä jauhoteteta, varsinkaan moussakkaan.
Siinä kotilieden ohjeessa olivat kokonaisia-- no miksi ei mutta en siltikkään tekisi niin.
Ne muutamat moussakan #yritelmät# olen tehnyt niin että itkettänyt ja sitten raastanut yleiskoneen silppurilla. Siltikkin jäävät vetisikis, vika on varmaan koneen ja käytäjän välissä.
Taikka sitten se kokemus- viininlehtikääryleetkään ei maistu täällä tehtynä yhtään samalta kun Kreikan mummelin tekemät. Vaikka kuin saan mausteet sieltä niin siinä pitää olla joku tatsi.
Suolan valinnassa voi olla ihan mitä mieltä tahansa, oon vaan todennut että jostain syystä karkea suola
toimii papemmin, ruoka kun ruoka. Semmoisella suolamyllyllä sitä saa sitten rouhittua ruokiin.
Tosin kukaan ei ole kertaakaan kysynyt mitä suolaa käytyit, se on lopputuloksen kannalta
se ja sama, tämä on visiin taas maku-valinta-tottumus asia.
Suolasta puheenollen- tehtiin kokin kanssa erälounas, makkarakeittoa 30 hengelle.
Hel.. skutarallaa, sattui semmoinen lenkkisatsi josta puuttui suola kokonaan !
HK tutki labrassa ja korvasi vahingon mutta äyks että oli aika pettymys nälkäselle ja
väsyneelle jengille, ei maistunut muulle kun lisäaineille ja vihanneksille.
Tästä hyötyi koira--- sille kelpasi !- Panhandle
jauhelihaaaa kirjoitti:
Eikä... Oonpas ollut sokea! Kävin mielestäni kaikkien vastaavien lehtien reseptihaut läpi, mutta näköjään pieniä puutteitä meikäläisen tiedonhaussa... Mutta kiitos sinulle Panhabdle, nyt ei kun kokkailemaan!
P.S. Miks näissä keskustelupalstoilla ihmiset on aina niin kaikkitietäviä ja töykeitä vastauksissaan... :(Anteeksi, jos olin mielestäsi tyly, mutta olen kyllästynyt siihen, että ihmiset eivät viitsi itse yhtään etsiä. Sinulla oli jo valmiiksi niin hyvät koordinaatit, että niiden avulla kuka tahansa tuon sivun pystyy löytämään.
En malta olla puuttumatta tuohon munakoison esikäsittelyyn musakaa varten, vaikkei tämä resepti musaka ollutkaan. Merja Tuominen-Gialitaki neuvoo Kreetalaisessa keittokirjassaan hiukan vähärasvaisemman ja vähätöisemmän esikäsittelytavan kuin perinteinen öljyssä paistaminen.
Munakoiso leikataan pitkittäin viipaleiksi ja itketeään suolalla ihan niin kuin Porkkanapää kertoi. Sen jälkeen viipaleet taputellaan kuiviksi pyyhkeellä tai talouspaperilla, laitetaan uunipellille ja voidellaan oliiviöljyllä. Niitä paistetaan uunissa (lämpötilaa en muista, saa varmaan olla aika korkea) niin kauan, että ne vähän mustuvat (vähintään puoli tuntia).
Minä pidän munakoisosta, minun musakassani sitä on kaksi kertaa jauhelihan määrä, vaikka useimmissa ohjeissa molempia on saman verran. - kiinnostais tietää
porkkanapää kirjoitti:
Hauska tieto... tää nyt mulla tulee vaan tästä punaisesta tukasta kautta mutsin antamasta lempinimestä.
Niin- siis jos laatikkoon laittaa munakoisoa niin eihän niitä silloin kyllä jauhoteteta, varsinkaan moussakkaan.
Siinä kotilieden ohjeessa olivat kokonaisia-- no miksi ei mutta en siltikkään tekisi niin.
Ne muutamat moussakan #yritelmät# olen tehnyt niin että itkettänyt ja sitten raastanut yleiskoneen silppurilla. Siltikkin jäävät vetisikis, vika on varmaan koneen ja käytäjän välissä.
Taikka sitten se kokemus- viininlehtikääryleetkään ei maistu täällä tehtynä yhtään samalta kun Kreikan mummelin tekemät. Vaikka kuin saan mausteet sieltä niin siinä pitää olla joku tatsi.
Suolan valinnassa voi olla ihan mitä mieltä tahansa, oon vaan todennut että jostain syystä karkea suola
toimii papemmin, ruoka kun ruoka. Semmoisella suolamyllyllä sitä saa sitten rouhittua ruokiin.
Tosin kukaan ei ole kertaakaan kysynyt mitä suolaa käytyit, se on lopputuloksen kannalta
Suolasta puheenollen- tehtiin kokin kanssa erälounas, makkarakeittoa 30 hengelle.
HK tutki labrassa ja korvasi vahingon mutta äyks että oli aika pettymys nälkäselle ja
Tästä hyötyi koira--- sille kelpasi !"hyvin kävi" kun haastoit häirikköä vastuuseen herjoista? Vähän vaikuttaa ettei mitään saatu aikaan, tuollanen lakonin vastaus viittaa siihen.
- .......
porkkanapää kirjoitti:
Hauska tieto... tää nyt mulla tulee vaan tästä punaisesta tukasta kautta mutsin antamasta lempinimestä.
Tästä hyötyi koira--- sille kelpasi !Minun ohjeeni taas on kotoisin pieneltä Kos:in saarelta, jossa katselin sen valmistusta erään pikkutavernan keittiössä, merkiten samalla muistiin ainekset ja filmasin valmistusprosessin kokonaisuudessaan.
Suolan maulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, ainoastaan sillä, että hieno suola imaisee nesteen nopeasti irti melizanon viipaleista.
Toki valmistustapoja on useita, minä vain kerroin miten tuo tavernan isäntä sitä teki ja tosi maukasta sekä hyvää tuli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849