Mensa

mensalainen

Mensa on järjestö joka mittaa kuinka hyvä ihminen on tekemään Mensan testejä. Ikävä kyllä viisautta ne eivät mittaa.

25

1489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuten kukaan

      "Ikävä kyllä viisautta ne eivät"

      väittänytkään, että he viisautta mittaisivat?

      "Mensa on järjestö joka mittaa kuinka hyvä ihminen on tekemään Mensan testejä."

      Mensan testeillä mitataan älykkyyttä. Se on eri asia kuin tuo mainitsemasi viisaus. Menikö termit sinulla sekaisin?

      • Kakkahousu

        Mensan testeillä PYRITÄÄN mittaamaan älykkyysosamäärää, jonka USKOTAAN korreloivan älykkyyteen. Tässä on parikin kohtaa jotka voi helposti kyseenalaistaa.

        Itse kävin viitisen vuotta sitten Mensan järjestämässä testissä. Minun mielestäni sillä muutaman kymmenen minuutin kuviopäättelytestillä ei voida saavuttaa kovinkaan relevanttia tietoa ihmisen älykkyydestä. Oikeastaan koko testi oli mielestäni melko älytöntä soopaa.

        En onnistunut löytämään yhtään kritiikin sanaa tuosta Mensan käyttämästä Cattell-testistä. Ei ihmisten kannata omaa itsetuntoaan rakentaa tämmösten puolen tunnin kuviopäättelyhömpötysten varaan. Se kertoo vain huonosta itsetunnosta. Parempi vaan mennä kalaan ja antaa älykkäiden pitää itseään niin älykkäinä kun haluavat. Minä ainakin viisaana ihmisenä olen riittävän älykäs ymmärtääkseni tämän älyttömyyden.


      • päätellen
        Kakkahousu kirjoitti:

        Mensan testeillä PYRITÄÄN mittaamaan älykkyysosamäärää, jonka USKOTAAN korreloivan älykkyyteen. Tässä on parikin kohtaa jotka voi helposti kyseenalaistaa.

        Itse kävin viitisen vuotta sitten Mensan järjestämässä testissä. Minun mielestäni sillä muutaman kymmenen minuutin kuviopäättelytestillä ei voida saavuttaa kovinkaan relevanttia tietoa ihmisen älykkyydestä. Oikeastaan koko testi oli mielestäni melko älytöntä soopaa.

        En onnistunut löytämään yhtään kritiikin sanaa tuosta Mensan käyttämästä Cattell-testistä. Ei ihmisten kannata omaa itsetuntoaan rakentaa tämmösten puolen tunnin kuviopäättelyhömpötysten varaan. Se kertoo vain huonosta itsetunnosta. Parempi vaan mennä kalaan ja antaa älykkäiden pitää itseään niin älykkäinä kun haluavat. Minä ainakin viisaana ihmisenä olen riittävän älykäs ymmärtääkseni tämän älyttömyyden.

        "Itse kävin viitisen vuotta sitten Mensan järjestämässä testissä. Minun mielestäni sillä muutaman kymmenen minuutin kuviopäättelytestillä ei voida saavuttaa kovinkaan relevanttia tietoa ihmisen älykkyydestä. Oikeastaan koko testi oli mielestäni melko älytöntä soopaa."

        et saanut koivn korkeita pisteitä. ;-)

        Happamia ovat...


      • Kakkahousu
        päätellen kirjoitti:

        "Itse kävin viitisen vuotta sitten Mensan järjestämässä testissä. Minun mielestäni sillä muutaman kymmenen minuutin kuviopäättelytestillä ei voida saavuttaa kovinkaan relevanttia tietoa ihmisen älykkyydestä. Oikeastaan koko testi oli mielestäni melko älytöntä soopaa."

        et saanut koivn korkeita pisteitä. ;-)

        Happamia ovat...

        Sain varsin hyvän tuloksen. Tutustuttuani testausmenetelmiin en kuitenkaan pidä sitä mitään osoittavana asiana. Ehkäpä nämä tämmöset toimii ihan hyvin vaikkapa amerikassa missä lapset laitetaan erikoiskouluihin tämänkaltaisten testien perusteella ja kaikkea halutaan mitata yhdellä numerolla.

        Älä ymmärrä minua väärin, ei minulla ole mitään älykkyyttä tai Mensan toiminnan tavoitteita vastaan. Olen vain sitä mieltä että nämä testausmenetelmät joilla Mensa jäsenensä valitsee eivät ole luotettavia. Se älykkyys, mitä toverukset Berrill ja Ware tarkoittivat, asuu yliopistoissa ja muissa tiedeyhteisöissä eikä sitä mitata millään puolen tunnin pikatestillä.


    • mdsrnefjm

      voidaan mitata powertesteillä. Kaikki testit ovat enemmän tai vähemmän kehäpäättelyyn perustuvia. Älykkyys on sitä mitä tietty testi mittaa, viisaus samoin. Ja aina ne, jotka eivät pääse tietylle tasolle, kiukuttelevat asiasta. Kehää voi laajentaa tekemällä jotakin älykästä. Kehälle ei taas pääse tekemättä mitään: potentiaalinen äly tai viisaus on fiktio.

    • sdfsdfsdf

      Mensa on lihaliemikuutio

      • Eine S.

        Mensa oli einestehdas. Ei toimi enää.


    • Jännää tuokin.

      Lihaliemikuutio - Mensa. Tosi jännä määritelmä. Liha - liemi - kuutio, näin kai pitää sanat erotella. Mensassa on siis lihaa, ihmisiä, toimintaa ja se muodostaa eräänlaisen liemen, jossa ihmiset ovat. Ihmisetkö ovat liemessa ollessaan Mensassa - aika jännää tuokin. Kuutio taas viitannee mensalaisten kykyyn tajuta asioita kolmiulotteisesti, kuten klassiset "täydennä kuutio"- testit edellyttävät. Se viittaa avaruudelliseen hahmottamiseen ja myös älyllisiin harrastuksiin. Rubikin kuutiokin tulee jännästi mieleen.

      Mutta kun sen lihaliemikuution pistää keittoon, se antaa keittoon makua. Antaako siis Mensakin makua ihmisten elämään. Itsessään se ei kuitenkaan riitä kaikkeen, vaan tarvitaan muita jänniä elämän aineksia.

      • useless.

        Jännä huomio.


    • Ilman ystävää

      Mittaa sitten mitä mittaa.

      Sillä kuitenkin luodaan mielikuvia, jos joku on ilmoittaa olevansa mensalainen. Minulla OLI naisystävä, joka kertoi jossain vaiheessa olevansa mensalainen. Ikävä kyllä, sen jälkeen tuntui aina siltä, että minulla ei ole mitään annettavaa hänelle. Aina oli tunne, että turhaan minä kerroin hänelle mitään, koska hän sen tietää ja kysyy vain siksi, ettei loukkaisi minun vähempää tietämystäni. Siihen asti oikeastaa iloitsin siitä, että onpa minulla fiksu ja nopesti asiat ymmärtävä naisystävä. Vaikka kuinka hän yritti sanoa, että minulla olisi muita vahvuuksia, joita ei voi mitata, niin kyllä se oli takaraivossa, vaikka olisin kertonut vain luontohavainnoista.

      Olisi ollut tosi kivaa, kun joskus olisin voinut koko sydämelläni jotain opettaa hänelle.

    • missterrr

      Mahtava trolli :D

    • hyvin meni

      Älykyydestä oli puhe.

    • eivät viisaita

      Mensalaiset ovat oman elämänsä luusereita. Älykkäimmät eivät mene testiin. Seuraavaksi älykkäimmät eivät liity jäseneksi, vaikka läpäisisivät testin. Oman elämänsä luuserit jäävät jäseniksi. Eivät mensalaiset ole saaneet koskaan aikaan mitään (vai mitä oikeasti merkittävää Mensa muka on tehnyt). Kuuluisuuksia siellä ei ole jäseninä, ja nekin julkkikset (esim. taiteilijat, toimittajat, poliitikot), jotka ovat läpäisseet testin, eivät siihen yhdistykseen jää.

      Mensassa on riitaisa ilmapiiri. Keskivertojäsen on nuorehko tai keski-ikäinen (mies)runkkari, jonka mielestä älykästä on esimerkiksi vittuilla, mieluusti alatyylisesti, kaikille. Muiden huomioon ottamista ei pidetä Mensassa älykkäänä, eikä sivistystä.

      Älykkyystestitulosta mensalainen pitää oikeutuksena sille, että voi olla piittaamatta taviksia koskevista käyttäytymissäännöistä. Sen vuoksi kiusaamista ja selän takana puhumista on paljon, eikä siihen puututa. Yhdistyksen miesvaltaisuus aiheuttaa omat ongelmansa yleiseen ilmapiiriin. Mielenterveysongelmat ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus, mutta osalla jäsenistä on myös sellaisia ongelmia, että he ovat uhkaksi muille. Joukossa on myös rikollisia.

      Mensalaiset kutsuvat itsekin järjestöä vertaistukiyhdistykseksi, osittain huumorimielessä. Tarkoitus on ruokkia mielikuvaa väärinymmärretyistä neroista. Käytännössä yhdistys kuhisee narsisteja. Se näkyy paitsi kiusaamisena ja yleisenä pahantahtoisuutena myös siinä, että mensalaiset haastavat toisiaan oikeuteen poikkeuksellisen naurettavista asioista.

      Mensalaiset ovat moneen kertaan valikoitunutta väkeä, fiksuimmat ja terveimmät eivät siellä ole eivätkä sinne hakeudu (saati jää), vaan he vaikuttavat yhteiskunnassa oikeasti esim. tieteen ja taiteen aloilla.

      Mensalaiset pitävät asiansa salaisina ainoastaan siitä syystä, ettei paljastuisi, miten tyhjänpäiväisestä yhdistyksestä on kysymys.

      • Koukku.

        Olipas katkera tilitys ja täynnä harhoja. Taitaa pudokasta vituttaa.


      • Hmm.

        Kuulostaa mielenkiintoiselta järjestöltä. Nettisivujen virallinen järjestönesittely ei vaikuttanun noin mielenkiintoiselta. Pitäisköhän käydä kopaisemassa testissä, jos pääsis näkemään noin mielenkiintoisten persoonien toimintaa. ;)


      • zxcvb1
        Koukku. kirjoitti:

        Olipas katkera tilitys ja täynnä harhoja. Taitaa pudokasta vituttaa.

        Tuo onkin hieno esimerkki mensatasoisesta älyllisestä keskustelusta.
        On siinä yleisessä käsityksessä, että keskivertomensalaisella on vaikeuksia esim. saada normaaleilla keinoilla kontakteja naisiin, tosi paljon totta. Vaikka eiväthän he itse tykkää asiasta kuulla. Harvassa yhdistyksessä esim. kukaan leveilee omalla nimellään sillä että käy maksullisissa. Sitähän pidettäisiin täysin junttimaisena ja häpeällisenä.
        Siellä on näitä normaaleihin naissuhteisiin kykenemättömiä limaisia vanhoja ukkoja ja sitten norttejä. Joukossa kourallinen naisia, joita sitten sysätään haastatteluihin, että yhdistyksen imago paranisi.
        Muutama tunnetumpi nimi on käynyt joskus kääntymässä, mutta kukaan ei ole jäänyt. Kata K. ei koskaan osallistunut toimintaan, eikä tietysti ihme. Pari muuta tunnetumpaa on lähtenyt myös aika nopeasti pois todettuaan tilanteen. Ei siellä mitään menestyjiä ole. Eihän kukaan fiksu jaksa kauan katsella sitä menoa. Ei se sillä älykkäämmäksi muutu, että sitä tekee mensalaiset. Vaikka aika moni mensalainen niin näyttääkin ajattelevan.
        Sitä paitsi osa porukasta on kyllä päässyt läpi rimaa hipoen harjoittelemalla.


    • sfgh

      Mensalaiset on semmosia palikkatesti legoinsinöörejä.
      Ehkä vähän naurunaihe se kerhoporukka muualla yhteiskunnassa.

      • asfdasfdas

        Noinhan ne pudokkaat yleensä fantasioivat ja itseään lohduttelevat.


      • palapelipilipali
        asfdasfdas kirjoitti:

        Noinhan ne pudokkaat yleensä fantasioivat ja itseään lohduttelevat.

        Kyllä käyp katteeks.
        Miks minä en ole mensan legoinsinööri jäsen ,se olis hienoa ku olis palikanpyörittäjä.
        Kaikki kadehtis sitte.


      • asfdasfdas
        palapelipilipali kirjoitti:

        Kyllä käyp katteeks.
        Miks minä en ole mensan legoinsinööri jäsen ,se olis hienoa ku olis palikanpyörittäjä.
        Kaikki kadehtis sitte.

        M.O.T.


      • minimerkki
        asfdasfdas kirjoitti:

        Noinhan ne pudokkaat yleensä fantasioivat ja itseään lohduttelevat.

        Ei kun se meno ei oikeasti kauhean monta pykälää eroa jostain Ylilaudasta.


    • 19+11

      Ikävä totuus siitä yhdistyksestä on kyllä oikeasti sellainen, että siellä lähinnä ryypätään. Ja ilmapiiri on riitaisa ja kiusaamista on paljon (älykästä?). Ja yhteiskunnassa oikeasti vaikuttavia ihmisiä siellä ei ole (tai eivät sinne jää).

      • sfecsece

        Eh? Omat kokemukset täysin päinvastaisia, ja jo pelkästään se, että yleistät mahdollisesti oman alueesi jäsenet koko maan jäsenistöön, puhuu sen puolesta ettet edes ole jäsen.


      • kauhukakara
        sfecsece kirjoitti:

        Eh? Omat kokemukset täysin päinvastaisia, ja jo pelkästään se, että yleistät mahdollisesti oman alueesi jäsenet koko maan jäsenistöön, puhuu sen puolesta ettet edes ole jäsen.

        Hah. Mensalaisen prototyyppi on semmoinen alkoholisoitunut, korkeintaan amk-tasoinen, joko keskivartalolihava tai sitten liian hintelä maakuntien kakkosnelonen legopalikka, joka postaa kaiket päivät (ja yöt) omalla koko nimellään netistä löytämiään tissikuvia, aivan kuin joku (yli-ikäinen) ylilautailija, ja pelaa samalla nettipokeria. Näitten toimien lisäksi hän on kiinnostunut lähinnä pepunkaivuusta sekä vuosikokouksesta, jossa tunnelma on kuin it-firman pikkujouluristeilyllä...
        Intellektuelli voi koettaa itsensä sinne sovittaa, mutta sehän onnistuu yhtä hyvin kuin pinta-alaltaan saman kokoisen ympyrän tunkeminen suorakaiteeseen. (Kovistaan yrityksistä huolimatta se ei onnistu.) Älyllistä elämää siellä ei ole. Voihan sinne tietysti mennä katsomaan (jos pääsee). Kyllähän jotkut löytää sieltä hengenheimolaisensa, etenkin jos on kiinnostunut noista samoista asioista. Kaikesta juntteilusta huolimatta, hienohelmaisempaa porukkaa harvemmin näkee.


      • 10+6
        kauhukakara kirjoitti:

        Hah. Mensalaisen prototyyppi on semmoinen alkoholisoitunut, korkeintaan amk-tasoinen, joko keskivartalolihava tai sitten liian hintelä maakuntien kakkosnelonen legopalikka, joka postaa kaiket päivät (ja yöt) omalla koko nimellään netistä löytämiään tissikuvia, aivan kuin joku (yli-ikäinen) ylilautailija, ja pelaa samalla nettipokeria. Näitten toimien lisäksi hän on kiinnostunut lähinnä pepunkaivuusta sekä vuosikokouksesta, jossa tunnelma on kuin it-firman pikkujouluristeilyllä...
        Intellektuelli voi koettaa itsensä sinne sovittaa, mutta sehän onnistuu yhtä hyvin kuin pinta-alaltaan saman kokoisen ympyrän tunkeminen suorakaiteeseen. (Kovistaan yrityksistä huolimatta se ei onnistu.) Älyllistä elämää siellä ei ole. Voihan sinne tietysti mennä katsomaan (jos pääsee). Kyllähän jotkut löytää sieltä hengenheimolaisensa, etenkin jos on kiinnostunut noista samoista asioista. Kaikesta juntteilusta huolimatta, hienohelmaisempaa porukkaa harvemmin näkee.

        Happamia sanoi kettu...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe