Millaisten asioiden kautta määrittelet itsesi? Tunnetko olevasi erityisesti vaikkapa sukupuolesi, ikäryhmäsi, ammattiryhmäsi, kotiseutusi, perheesi, harrastuksesi tai jonkun muun ryhmän edustaja? Onko asia sinulle tärkeä vai onko koko kysymys lähtökohtaisesti hölmö ja tunnet olevasi vapaa kaikista ryhmistä ja edustat vain itseäsi?
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Onko valtionvelka pelkkä vitsi vai maksetaanko se joskus?!Miksi elämme yli varojen vuodesta 2008 alkaen ja maksaako sitä valtionvelkaa koskaan enää kukaan kokonaan pois? https://www.valtionvelka.fi/tilastot/tilastoja_valtionvelasta/ Yksityishenkilöhän menisi vain ulosottoon ja…
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- KORPIGYMI KONKURSIIN!Miten tämä kaikentietävä jumppatyttö saa kaikki puulaakinsa konkurssiin? Kovaa meteliä piti ja Kuusamoa myöten kävi hämmentämässä, mutta lähtöpassit antoi Kuusamolaiset. Tyhjät tynnyrit kolisoo..sanottiin ennen vanhaan.…
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
Vastaukset 54
Vanhimmat
palstaolemukseeni ja -maineeseeni.
Identiteettini koostuu mun päänsisäisistä asioista eli ulkoinen juttu ei määrää mitä olen.
No en kyllä koe, mä edustan lähinnä itseäni.
Joissain asioissa jopa haluan kuulua johonkin ryhmään, mutta tuppaan oleen aina sen verran erilainen etten tunne sittenkään kuuluvani siihen. Sitten on niitäkin juttuja joissa lähetään merkitystä muuttaan niin ettei enää tiedä mitä tapahtuu (esim.feministi. Olen feministi mutten sellainen feministi kuten yleensä sanotaan. Tosin feministiksi riittää monesti se että on nainen eikä tee kuten mies haluaa, joten eos mikä se oikea määre on)
koska ilman ulkomaailmaa ei ole mitään mihin vertaisin - tyhjöllä ei ole identiteettiä. Ja se muodostuu erosta ulkomaailmaan - elektroneilla ei ole identiteettiä, koska ovat pahukset kaikki samanlaisia.
En näe mitään erityistä osaa maailmasta, jota vasten itseäni peilaan vaan se riippuu ajasta ja paikasta - vasen hauis merkitsee enempi salilla kuin kirjastossa. Tärkeyskään ei ole vakio - hautajaisissa on kiva pukeutua mustaan ja sulautua joukkoon - vaimon silmissä olis kiva olla minä.
että se ei ole vielä loppuun saakka kehittynyt.
että kenenkäs tyttö sinä olet.
olen nähnyt, kuullut ja kokenut. Koen, että en edusta yhtään mitään, olen yksilö.
tulee, niin olen huono uhri. Olen oman elämäni markkinamies, joka markkinoi itse itselleen, tarjonnasta piittaamatta. Tiedän, mitä haluan markkinoinnista riippumatta.
Mun identiteeti muodostuu ihan perintötekijöistä, kuten eräs viisas sanoi:
Olet nyt vauva, ja saat suurimmat vaikuttimesi ovat nyt omat vanhemmat, sitten tulee päiväkoti, kaverit, koulu, opettajat, työ, perhe, puoliso.....ynnä muut tekijät. Kaikki vaikuttaa uskon siihen.
Identiteetti muodostuu elämänkokemuksista.
Selkeästi edustan itseäni ja samalla myös kannan (esi)vanhempieni (geeni)perimää. Mielestäni identiteettiin kuuluu itsenäinen ajattelu ja tunnemaailma. Sanotaan, että ihminen on jatkuvassa muutosvaiheessa.
Oma identiteettini muodostuu monesta asiasta esim: kasvatus, koulutus, lapsuus, nuoruus, aikuisuuden haastet, onnistumiset ja epäonnistumiset, syyt ja seuraukset, sekä monet muut seikat ja kokemukset..
Elämä muokkaa minusta omanlaiseni.
Kysyit minkä ryhmän edustaja olisin, selkeästi kuulun naisten ryhmään, sen tarkemmin en osaa itseäni ja omaa identiteettiäni rajata.
Tänään just määriteltiin siskon kans ittemme karjalaisiks yhessä keskustelussa. Tietenkin edustan itseänikin, mutta kyllähän sitä helposti tulee hahmottaneeksi itsensä äitinä tai ammattinsa mukaan. Hassua muuten huomata, että nykyisessä työssä ei ammattia hahmota niin voimakkaasti kun koulumaailmassa. Oisko siellä siis tarkempi kastijako... Mut pääsääntöisesti olen vaan minä :)
Kysyin varmaankin jotenkin epäselvästi, kun en saanut vastausta kysymykseeni ennen sinua. Netissäkin usein näkee jo nimimerkistä, mihin viiteryhmään ihminen tuntee kuuluvansa. On se sitten karjalainen, timpuri, äiti, kristitty jne...
Minäkin määrittelen itseni ainakin sukujuurieni, asuinpaikkani ja koulutukseni perusteella. Kai se on jonkinmoista turvallisuuden hakemista, että kuuluu johonkin ryhmään.
muutonkin kato ollu niitä fiksuja ja filmaattisia, itsenäisiä, esiintymiskykyisiä, edustavia, ja mitä kaikkee nykyään sit pitääkin olla. Minä taas kuljen varpaat villasukis, veisaan värsyjä, oon vähä outo, teen mistä tykkään, veri viep ja auto tuop.Ainoo et huomasin tossa nutturan päässeen valumaan, oikeestans se on tipahtannu johki ;D
Ihkseksi en sikafarmarin poikana ole itseäni kokenutkaan, enkä usko olevanikaan.
Hyvin kaukainen sukulaiseni järjesti minut reskontrapäälliköksi yhteen pikkufirmaan ja olen nyt rikas
rötösherra ja kokoomuksen Göbbels.
Eroottinen elämäni rajoittuu kuminukkefanatsioihin ja juopottelen runsaasti syystä, että palsta ei hyväksy minua äänenkannattajakseen:(
En, Anselmi, epäile tuota hetkeäkään...
jotka vastaavat mielestäsi kysymykseen. Mä sanon näin suoralta kädeltä et valitsen a, d ja e.
viiteryhmä välttämätön? Siis, jos ajatellaan, ettei ole kovin yhteisöllinen ihminen, niin jospa sitä ei ajattelekaan kuuluvansa mihinkään ryhmään...
rähiset, jos mä onnistuin kerrankin vastaamaan?!
kultsi. Rähinät on erikseen.
Aika harva vain on niin erakko, ettei tunne kuuluvansa mihinkään ryhmään. Ja nekin sitten kuuluu siihen erakoiden porukkaan.
Minähän annoin aloituksessa erilaisia vaihtoehtoja: "Sukupuolesi, ikäryhmäsi, ammattiryhmäsi, kotiseutusi, perheesi, harrastuksesi"
Miten tämä nyt siltikin oli niin haasteellinen homma? En ymmärrä...
minä vastasin :D
kun kysymys kuuluu: haluanko oikeasti määritellä itseni em. seikkojen kautta/jos olen jo tehnyt niin, onko se perusteltua ja mielekästä?
Ihan varmasti on haasteellinen homma.
*liskot ovat aina kusessa*
Villasukkiin kulminoituu mun identiteettini, hyvä kun satuit mainitsemaan.
Kumpikin mummuni on jo yhdeksänkympin korvilla, tänä syksynä ilmoittivat ylhäisesti, että nyt on sitten villasukkien kutominen loppu. Ei auttanut kaupunkilaissinkun muu kuin ottaa puikot käteen ja opetella ite, koska ilman villasukkiahan ei ole elämää, Suomen ilmastossa ainakaan.
Kaikki yritykset halventaa villasukkia nimittelemällä niitä kutittaviksi, mummomaisiksi, seksintappajiksi, vanhanaikaisiksi tai rumiksi on vaan kateellisten panettelua.
on kuulemma jopa kiihottavat :) joten älä menetä toivoasi :D
toiset erakot ovat aina perverssejä nettihihhuleita !111!!1
Mnjoo, no ei mun sukkia kukaan ole ainakaan vielä seksintappajiksi maininnut. Villasukathan on niin lämpimät, että kun on ne jalassa, ei tarvitse välttämättä alushousuja. Kuten ei ennen wanhaankaan käytetty. Asia, joka kannattaa ottaa huomioon ennen loppulausunnon jättämistä.
asiaa kommentoitiin just puhelimessa exäni taholta kun kerroin mistä kanssas kirjoittelen.
kuulun entisiin urheilijoihin, sairaihin ja opintojensa kanssa tuskasteleviin kaikin puolin täydellisiin(kauniisiin ja älykkäisiin) neuroottisiin nuoriin.
NIIN! :D
http://www.youtube.com/watch?v=WH75do-arG4
Joo se ... No joo se miiten itsensä identifio, riippuu hieman tilanteestakin kai. Toki siinä on hieman eriasia kyseessä, kun miettii miten sen antaa ulospäin, kuin siinä miten se menee sisäisesti.
Kyllähän se menee melkein kaikkien noiden mainitsemiesi mukaan, tosin kotiseutu ei nyt minulle niin hemmetin tärkeä ole.
Mutta jos nyt annan sen esimerkin, jonka huomaan omasta minä-profiilistani.
Niin ilmeisesti musiikki ja ammatti/työ, ovat ne jotka hatusta ensimmäisenä tulee. Eivät kyllä ole minulle tunnetasolla tärkeimmät jutut, mutta jos antaa ihmisparkojen huomata vasta liian myöhään että olen yltiösosiaaliliberaali vasemmalta jolla on fanaattisuutta hipovia antiteistisia ajatuksia.
edustan vain itseäni,
koska jos esiintyisin jonkun ryhmän edustajana, löytyisi kuitenkin aina se joku joka on eri mieltä..
mur.
typeryydestä. Eli jos minä osoitan sormella kuuta niin typerys katsoo sormea.
Ammattini määrää hyvin voimakkaasti identiteettiäni. Sille olen joskus joutunut antamaan niin paljon, että se on kasvanut minuuteeni kiinni pysyvästi.
Koen myös olevani suomalainen ja tämän huomaan koko ajan selvemmin.
Tunnen itseni toki myös mieheksi ja isäksi, miksei myös vanhempieni pojaksi: suppeassa mielessä siis osaksi tiettyä sukua.
Nuo ovat mun tärkeimmät identiteettiankkurit.
Asuinpaikka ei määritä mitään, sen verran usein se vaihtuu. Heimoidentiteettiin mulla ei ole stadilaisena mitään eväitä, mutta en ole stadilainenkaan (paitsi tavatessani muiden heimojen edustajia) koska olen sen seudun oikein tahallani hylännyt.
ja menneisyyden kokemusten sanelemana
kysymys, ja vielä mielenkiintoisempia vastauksia. Mummielestä ttupliksen vastaus on ainoa, jossa määritellään varsinaisen määrittelyn reunaehtoja - siis ainoa joka ottaa kantaa siihen, miten kysymykseen voidaan vastata ja voiko siihen ylipäätään vastata.
Oli toisaalta muutama vastaus, joissa ei ollut mitään järkeä. Omituista, kuinka yksilöllinen ja autenttinen luomus ihminen on. Itse valittuja ja omakohtaisesti tiedostettuja identiteettejä. Eli näin ulkoapäin ei voi sanoa, että joku on
- nainen
- blondi
- suomalainen
- stadilainen
- yksinhuoltaja
- insinööri
- työtön
- di
- pervo setämies?
Siis eikö kukaan koe tarvetta laittaa ruksia kohdalle? Vasta sitten on blondi suomalaisnainen, kunhan sen on saanut itse määritellä?
terveisin lisko
Vastahan sinä mielestäni varsin ansiokkaasti valistit minua ryhmään kuulumisen turvallisuudesta, kun ihmettelin, miksi ihmiset haluavat muiden elävän tavallaan. Ja nyt kukaan ei kuitenkaan haluaisi määritellä itseään minkään ryhmän kautta.
Ps. Valitsin listaltasi viiteryhmäkseni pervon setämiehen.
kyllä siellä joku määritteli mutta korosti tekevänsä sen itse (eikä sen takia, että kaikki muut tekevät saman).
Olen nainen ja ikää on x vuotta. Mitään muuta selvää minä en äkkiseltään keksi. Ihonväri valkoinen. Tiedän mitä passissani lukee, mutta kun kansallisuus ei ole mikään fysiologinen ominaisuus vaan kulttuurinen tuote. Tiedän äidinkieleni ja ne muut kielet, joita puhun. Tiedän joitakin karttoja, joiden avulla on mallinnettu sitä missä fyysinen sijaintini on. Huom, ei ole olemassa ns. luonnollisia rajoja, joten kartatkin ovat näkökulmapainotteisia eivätkä "puhtaan tieteellisiä".
No perkele, olen suomi24:n petankkipalstalainen.
Sun olis pitänyt antaa ne vaihtoehdot ttuplaiKäyttäjän viestit6.11.2010 19:09 jotka vastaavat mielestäsi kysymykseen. Mä sanon näin suoralta kädeltä et valitsen a, d ja e.
a- nainen
b- blondi
c- suomalainen
d- stadilainen
e- yksinhuoltaja
- insinööri
- työtön
- di
- pervo setämies?
-----> tulos: stadilainen yksinhuoltajanainen. Onnittelut!
jos ihminen ei kysyttäessäkään tunnista itsessään minkäänlaista identiteettiä ja joutuu pohtimaan vastaamisen mahdollisuutta sinänsä :-)
Enkä oikein ymmärrä sitäkään, kuinka joku ulkopuolinen voisi määritellä identiteettini - paitsi väkivalloin.
heikolla?
Tuolla jälkimmäisellä lauseella tarkoitat siis sitä, että kukaan muu kuin sinä itse ei voi määritellä oletko mies vai nainen? Ja jos sinut löydettäisiin tajuttomana ja vietäisiin sairaalaan, olisi käytetty väkivaltaa kun papereissasi lukee "mies"?
tosi monelle tuntuu olevan todella tärkeää, ettei heillä vahingossakaan ole mitään itse koettua identiteettiä, joka liittyisi keneenkään muuhun yksilöön tai yhteisöön millään tasolla. Ultimate individual.
Mua ihmetyttää, että liittymistä mihinkään pidetään niin ongelmallisena, kun kuitenkin tiedetään että jokainen identifioituu johonkin ryhmään. Mutta ei mulla taaskaan ole mitään lähteitä eikä todistusaineistoa. Tämä ei ole faktaa, vaan näkemys.
Ne kirjoittaa papereihin mies jos ne löytää kikkelin. Se on biologiaa. Mutta identiteetti on sitä, mitä löytyy sisältä. Joillekin se on eri kuin se mitä on niiden jalkojen välissä.
Ehkä olen taas kerran väärässä ketjussa.
ole sitä äärimmäistä individual-ajattelua: "Ne kirjoittaa papereihin mies jos ne löytää kikkelin. Se on biologiaa. Mutta identiteetti on sitä, mitä löytyy sisältä. Joillekin se on eri kuin se mitä on niiden jalkojen välissä." ?
Minä tunnusti jo rehellisesti olevani nainen, niin jalkojen välin kuin pääkopan perusteella. Ja pitkälti myös sillä perusteella, että muut ovat aina minut naispuoliseksi nähneet.
se on pienikin tunnustus :-)
Tässä meinaa mennä sekaisin kaksi asiaa: se että identiteetti on jotain yksilöllistä ja se, että se kuitenkin pitkälti määrittyy suhteessa muihin.
Kävin kinaamaan sen takia että täällä alkoi olla henkeä että mitään ei voi määritellä suhteessa mihinkään mihinkään muuhun, paitsi määrittelyn reunaehtoihin, joiden relevanssi on kyseenalainen, kun omasta identiteetistä on kyse. Tai jotain. Ei mulla muuta ongelmaa.
me vastataan !11111
Tunnetko olevasi erityisesti vaikkapa sukupuolesi, POIKIA
ikäryhmäsi, ME EI MUISTETA
ammattiryhmäsi, MEILLÄ ON TULITYÖKORTIT !1111
kotiseutusi, LÄHIÖ
perheesi, ISKÄ, MUTSI JA RYYNÄSEN SETÄ
harrastuksesi TENU, LIIMAT JA LIUOTTIMET, PYROLOGIA, VERTAILEVA NAISTUTKIMUS, PETANKKI
tai jonkun muun ryhmän edustaja
Olen todella kateellinen teille!
vapaita sieluja
hölmä kysymys, mutta yritetään vastata yksinkertaisesti. Äidinkieli, sukupuoli ja tarkemmin sanallisesti mahdoton määriteltävä maailmankatsomus on juttuja joiden avulla paikkani löytyy.
JohnnyNoCoast paljastaa olennaisen:
"tarkemmin sanallisesti mahdoton määriteltävä".
Niinpä. Minusta ei ole mitenkään "heikkoa" tiedostaa tämä.
No siinä minua hulluksi solvaava herjaavanimimerkki taas kyselee... Kysymyksesi on siten kylläkin mielenkiintoinen, että jos uteliaan tyhmän kyselysi mukaisesti identiteettini määritän, on se ennen kaikkea rehellinen ihminen. Mulle on aina kerrottu, että jos olen rehellinen, ei mulla koskaan ole mitään hävettävää. Ja niin asia onkin, siten elämässä pelataan. Ja siten olen ihmisyyden märittänytkin: ainoat, joita vihaan, ovat huijarit ja vilunkia harjoittavat runkkarikansalaiset, mutta suomalaisessa yhteiskunnassa rehellinen ihminen pärjää aina.
Mä esim. arvostan yhtäkin ystävääni, joka sijoitti kaikki säästönsä siihen, että perusti yrityksen taantuma- Suomeen. Hieno tyyppi. Sen sijaan mulkkuja en arvosta, joilla ei ole alkeellistakaan tajua yritystoiminnasyta ja jotka käyttää vsikka mun sukuni laajoja veroitenestejä siihen, että ruippivat ja sekoilevat vähän "toimitusjohtajina". Olen vitun ylpeä taustastani. Mun taustalla ei ollut häpeä ajaa Ladalla, jos vain hoidetaan verot. Inhoan paskakasayrittäjiä, joiden mokaamiset maksaa yhteiskunta ja lisäksi vitun kokkarikyrpiä, joiden mielestä ei tarvitse tasapainottaa tuloeroja... Terveisin: kolmikymppinen nainen.
Mun mielestä mikään vammanen ei tarvitse vaikkapa jatkuvia kampaajakäyntejä tai rakennekynsiä tai autoja tai lomia tai merkkivaatteita, jollei sillä ole realististä käsitystä siitä, että miten ne maksetaan.
sitä, että kun klikkaa tuota _alaspäin_ osoittavaa peukkua, ja siinä on valmiina -1, niin se saa tulokseksi 0 vaikka kaiken logiikan mukaan pitäisi olla -2.
En siis ota riskiä, mutta oikea lukema olisi tällä hetkellä -2.
siitä pikkumonten identiteetti koostuu
sun :D
Hmm.. puritaaninen dionysoslainen yhdistettynä idealistiseen opportunistiin määrittelevät identiteettini tänään ... huomisesta en tiedä.
Mä oon mä.
Identiteettini määräytyy monen monen laatikon kautta. Jokaisenhan voi määritellä johonki ryhmään.
Ensinnäkin määrittelen itseni ryhmään urheilullinen, sieltä löytyy laatikoita, joukkueurheilija harrastusryhmä ja tietysti laji. Jokainen toinen toistaan pienempi ja tarkempi.
Sit tietysti muusikko, harrastaja kitaristi rockari, tietyn tyylin edustaja. On omassa laatikossaan, mutta sitten se liittyy edelliseen lootaan.
Siihen voidaan lisätä erilaisia laatikoita siten että niistä kulma osuu aina siihen "oma minä laatikkoon" Siellä on muutamia laatikoita jotka ehdottomasti sulkevat pois toinen toisensa. "Musiikki on pelastanu minut urheilulta" jne ajattelumallit. Aiemmin ajattelin ehkä olevan enemmän sidoksissa noihin ryhmiin mutta kuitenkin loppujen lopuksi se kokonaisuus joka niistä sidosryhmistä muodostuu, on uniikki. Voin siis kokea kuuluvani johonkin ryhmään määrittelyjen ja kriteerien mukaan, mutta silti asenteessa ja elämän katsomuksessa olevat viitteet sulkevat pois minut siitä ryhmästä.