Mikä on elämän tarkoitus?

Onko tietoa

Minulla on varmaan joku neljänkympin kriisi kun olen tuollaista alkanut pohtia. En todellakaan ole mikään filosofityyppi. Kun kavereilta tälläistä kysyin olivat he lievästi sanottuna ihmeissään. Joku tietysti laukaisi että "syödä, juoda ja naida". Kahta jälkimmäistä on harrastettu pienestä pitäen ja kyllä hyvä ruokakin kelpaa mutta siinäkö se sitten on?

121

3763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikea vastaus

      "Syödä, juoda ja naida" on ihan hyvä elämän tarkoitus. Ainakin yhtä hyvä kuin uskovaisten: "Palvon Herraa ja vältän syntiä, jotta minut palkitaan ikuisella elämällä, jossa edelleen palvon Herraa ja..."
      Biologien (ja usein ateistien) mielestä elämän tarkoitus on elämän jatkaminen eli lisääntyminen.

      Oikeasti elämällä ei ole mitään erityistä tarkoitusta. Se vain on. Nykytieteen näkökulmasta elämää ilmestyy aina, kun määrätyt olosuhteet täyttyvät. Se ei voi olla ilmestymättä.

      Inhimillisestä näkökulmasta ihmisen elämällä on juuri se tarkoitus, minkä kukin elämälleen tarkoitukseksi antaa. Määrittelet sen itse. Voit valita ylevältä kuulostavan tarkoituksen tai kohtuudessa pysymisen tai hillittömän hedonismin, kaikki yhtä arvokkaita tai arvottomia.

      • Tosin ehkä jotkut...

        Juuri sinukaltaiset ihmiset raivostuttavat, syödään, juodaan ja naidaan, siinä on elämän tarkoitus, vastemielistä. Entä perhe, rakkaus, tiede, taide, kulttuuri, vapaus, veljeys, tasa-arvo? Sinä olet kyyninen nihilisti joita nykymaailmassa on aivan liikaa Ei ihme että ihmiskunnalla menee niin huonosti.


      • Oikea vastaus
        Tosin ehkä jotkut... kirjoitti:

        Juuri sinukaltaiset ihmiset raivostuttavat, syödään, juodaan ja naidaan, siinä on elämän tarkoitus, vastemielistä. Entä perhe, rakkaus, tiede, taide, kulttuuri, vapaus, veljeys, tasa-arvo? Sinä olet kyyninen nihilisti joita nykymaailmassa on aivan liikaa Ei ihme että ihmiskunnalla menee niin huonosti.

        Mielenkiintoista.
        Sinua siis raivostuttaa se, että minä kehoitan ihmisiä ITSE määrittelemään OMAN elämänsä tarkoituksen. Eikö juuri se ole suurinta vapautta? Eikö juuri se, että näkee (ja sallii) jokaisella olevan oikeuden määritellä elämänsä itse, ole suurinta rakkautta? Eikö juuri se ole todellista tasa-arvoa? Missä siinä on kyynisyys?

        Rakkaus ei aseta ehtoja TOISTEN elämälle eikä määrittele toiselle elämän tarkoitusta. Rakkaus sallii täydellisen vapauden jokaiselle etsiä oma polkunsa, vaikka se polku olisi syömistä ja naimista. Rakkaus ei vertaa elämiä ja niiden tarkoituksia toisiinsa, eikä laadi paremmuusjärjestyksiä, sitä tarkoittaa oikea tasa-arvo.

        Miten muka suljin pois perheen, tieteen, taiteen tai kulttuurin? Eikö määritelmäni: "valitse itse elämäsi tarkoitus", salli minkä tahansa näistä (tai vaikka kaikkien) tulla valinnan kohteeksi?

        Ja vielä: Ihmiskunnalla ei mene tänään huonommin kuin aiemmin, vaan päin vastoin paljon paremmin kuin koskaan. Negatiivisesti asennoituneet kaiken kauhistelijat eivät vain sitä huomaa.


      • allamaanitseekiaho

        Niin sitä pitää. Totuus vapauttaa meidät...


      • Arrakis

        niiden biologien elämän tarkoitus? Syödä, juoda ja naida, siis oikeastaan lisääntyä... vai olisiko se sittenkin kiinnostus luontoa kohtaan ja luonnon tutkiminen.

        Siis noin oikeasti, jos elämän tarkoitus on vain syödä, juoda ja naida, niin miksi me sitten tarvitsemme niin isot ja kehittyneet aivot? Syömiseen, juomiseen ja naimiseen kun kykenee kaikki muutkin eliölajit.


      • Arrakis
        Oikea vastaus kirjoitti:

        Mielenkiintoista.
        Sinua siis raivostuttaa se, että minä kehoitan ihmisiä ITSE määrittelemään OMAN elämänsä tarkoituksen. Eikö juuri se ole suurinta vapautta? Eikö juuri se, että näkee (ja sallii) jokaisella olevan oikeuden määritellä elämänsä itse, ole suurinta rakkautta? Eikö juuri se ole todellista tasa-arvoa? Missä siinä on kyynisyys?

        Rakkaus ei aseta ehtoja TOISTEN elämälle eikä määrittele toiselle elämän tarkoitusta. Rakkaus sallii täydellisen vapauden jokaiselle etsiä oma polkunsa, vaikka se polku olisi syömistä ja naimista. Rakkaus ei vertaa elämiä ja niiden tarkoituksia toisiinsa, eikä laadi paremmuusjärjestyksiä, sitä tarkoittaa oikea tasa-arvo.

        Miten muka suljin pois perheen, tieteen, taiteen tai kulttuurin? Eikö määritelmäni: "valitse itse elämäsi tarkoitus", salli minkä tahansa näistä (tai vaikka kaikkien) tulla valinnan kohteeksi?

        Ja vielä: Ihmiskunnalla ei mene tänään huonommin kuin aiemmin, vaan päin vastoin paljon paremmin kuin koskaan. Negatiivisesti asennoituneet kaiken kauhistelijat eivät vain sitä huomaa.

        idealismilta, mutta jos alat itse määritellä elämäsi tarkoitusta, niin törmäät heti ristiriitaan muun yhteiskunnan kanssa.

        Jos sanon vaikka, että oman elämäni tarkoitus on nopeat autot ja kauniit naiset, niin joudun todennäköisesti tekemisiin ympäristöväen kanssa tai ainakin feministien kanssa. Miksi siis yhteiskuntamme ei salli meille täydellistä vapautta?

        Koska olemme vastuussa teoistamme toinen toisillemme ja samalla myös riippuvaisia toisistamme. En voisi ajaa sillä nopealla autolla, jos joku ei olisi ensin keksinyt sitä, jos joku ei pumppaisi öljyä menovedeksi jne.


      • toentuntia
        Arrakis kirjoitti:

        niiden biologien elämän tarkoitus? Syödä, juoda ja naida, siis oikeastaan lisääntyä... vai olisiko se sittenkin kiinnostus luontoa kohtaan ja luonnon tutkiminen.

        Siis noin oikeasti, jos elämän tarkoitus on vain syödä, juoda ja naida, niin miksi me sitten tarvitsemme niin isot ja kehittyneet aivot? Syömiseen, juomiseen ja naimiseen kun kykenee kaikki muutkin eliölajit.

        Etkö tiennyt, ettei biologit lisäänny sukupuoliyhdynnällä?

        Biologien lisääntymistä varten on toinen menetelmä.

        Jos et usko, kysy biologin äidiltä.


      • Olly
        Tosin ehkä jotkut... kirjoitti:

        Juuri sinukaltaiset ihmiset raivostuttavat, syödään, juodaan ja naidaan, siinä on elämän tarkoitus, vastemielistä. Entä perhe, rakkaus, tiede, taide, kulttuuri, vapaus, veljeys, tasa-arvo? Sinä olet kyyninen nihilisti joita nykymaailmassa on aivan liikaa Ei ihme että ihmiskunnalla menee niin huonosti.

        Too stupid to understand science? Try religion.


      • she mad
        Tosin ehkä jotkut... kirjoitti:

        Juuri sinukaltaiset ihmiset raivostuttavat, syödään, juodaan ja naidaan, siinä on elämän tarkoitus, vastemielistä. Entä perhe, rakkaus, tiede, taide, kulttuuri, vapaus, veljeys, tasa-arvo? Sinä olet kyyninen nihilisti joita nykymaailmassa on aivan liikaa Ei ihme että ihmiskunnalla menee niin huonosti.

        http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/21728391.jpg
        Problem?


      • Minä :-D

        Mitä huonoa uskovaisten elämän katsomuksessa on? Oletteko ikinä huomannut, miten paljon onnellisempia ovat uskovaiset? Uskovaisilla on aina hyvä Isä johon turvautua. Hengelliset kodit antavat lapsille turvallisen pohjan elämälle. He eivät pelkää kuolemaa koska "kuolema on heille voitto". Mutta he ei eivät myöskään tee itsemurhaa koska he haluavat levittää evankeliumia ja rakastavat tämån elämän Jumalalta saatuja hyviä asiota esimerkiksi aviopuolisoa, omia lapsia, luontoa, eläimiä.... Ollisin mieluummin kädetön ja jalaton mutta uskossa, kuin seisoisin tässä katoavassa elämässä molemmilla jaloillani ilman uskoa.


      • Anonyymi
        Tosin ehkä jotkut... kirjoitti:

        Juuri sinukaltaiset ihmiset raivostuttavat, syödään, juodaan ja naidaan, siinä on elämän tarkoitus, vastemielistä. Entä perhe, rakkaus, tiede, taide, kulttuuri, vapaus, veljeys, tasa-arvo? Sinä olet kyyninen nihilisti joita nykymaailmassa on aivan liikaa Ei ihme että ihmiskunnalla menee niin huonosti.

        Menee hyvin tai huonosti, tai hyvin huonosti,se on aina ihmisen omasta älystä ja näkökulmasta riippuvaa. Köyhällä voi olla hauskaa seuratessaan rikkaiden näyttämisen halua tai rikas voi olla murheellinen katsellessaan köyhän pyristelyä elämässään. Aina löytää itseään vähintäänkin tyydyttäviä näkökulmia, kun vaan viitsii tarkastella ja ymmärtää


    • ajan hammas

      Maanpäällinen elämä on lyhyt ja vuodet kuluvat tosi nopeasti.
      Moniko elää tässä hetkessä, vaan enemmän taidetaan elää siellä kaukaisessa tulevaisuudessa.
      Sellainen elämä on sitten kun elämistä.
      Sitten kun pääsen eläkkeelle ja sitten kun on aikaa.
      Jos ihmisellä on jokin unelma tai harrastus, jonka haluaa toteuttaa, niin ei sitä kannata siirtää epävarmaan tulevaisuuteen, vaan toteuttaa tässä hetkessä.
      Kuinka ihmiset ovat tässä asiassa niin kuvitteellisen varmoja, että ovat edes elossa 65-70 vuotiaina, sitten kun pääsisivät eläkkeelle.

      Ihminen ei anna paljoa arvoa sille hetkelle mitä elää, jos ajatukset ovat jossain kaukaisuudessa, ajassa jonka varmuudesta ei ole mitään takeita.
      Ihminen havahtuu yleensä maanpäällisen elämänsä rajallisuuteen ja lyhyyteen, kun joku läheinen kuolee.
      Nuorena ihminen vielä ajattelee, että onhan tässä elämää loputtomasti jäljellä ja jonkun läheisen poismeno tuntuu mahdottomalta ajatukselta, niin ettei sellaista voi edes tapahtua.
      Onneksi ihmisen mieli muuttuu ihmisen vanhetessa.
      Useinhan vanhat ihmiset toivovatkin tämän maanpäällisen elämän päättymistä, koska tähänkin elämään lopulta väsyy ja kyllästyy.
      Jos täällä nykyisessa maailmanajassa joutuisi ikuisesti elämään, niin siitä tulisi rangaistus ennemmin tai myöhemmin

    • se on se

      syödä, juoda ja naida ja nukkua, mutta ihmisten kohdalla enemmänkin ainakin jos syviä tunteita omistaa. Periaate ei muutu, se vaan on ja on periaatteessa lahja jos vaan kaikki pääsisi yhteisymmärrykseeeeeeeen.

    • Tummasilmäsusanna

      Itse ajattelen myös niin, että jokainen yksilö määrittää itse elämänsä tarkoituksen ja se itse määritetty elämän tarkoitus on käytännössä kaikkein merkitsevin tarkoitus. Toisaalta kuitenkin ajattelen, että ehkä tämä itse määritetty tarkoitus on vasta sekundäärinen tarkoitus, tavallaan primääritarkoituksen alakategoria.

      On mahdollista, että elämää on olemassa onnekkaitten sattumien seurauksena, mutta toisaalta uskon, että taustalla voisi olla jokin primääritarkoitus. Kun ajatellaan asiaa esim. maapallon mittakaavassa, ymmärtääkseni jokaisella elollisella olennolla on jokin tarkoitus ekosysteemissä. Jokaisella lajin ominaispiirteellä on syynsä. Tästä voidaan tavallaan laajentaa ajattelua koskemaan syvällisempää elämäntarkoitusta: jos esim. fyysisille lajin piirteille on olemassa syy ja lajien olemassa ololle on syy, niin miksei myös ihmisen olemassaololle voisi olla syy syvällisemmässä merkityksessä.

      Halutaanko täällä puhua siis tuosta primääritarkoituksesta vai sekundääritarkoituksesta (tai näettekö asian olevan ylipäätään määriteltävissä näin?)?

      • %%&

        En tiedä onko jokaisella olennolla tarkoitus ekosysteemissä, mutta jokainen vaikuttaa kyllä ympäristöönsä. Taidat sekoittaa syyn ja seurauksen vaikutukseen. Lajejahan ei välttämättä pyritä suojelemaan sukupuuttoon kuolemiselta siksi, että elämä maapallolla muuten jotenkin loppuisi kokonaan vaan ihan vaan monimuotoisuuden säilyttämiseksi. Tässä joku oli närkästynyt siitä, että jollain oli eri arvot kuin hänellä. Mielestäni jokainen saa närkästyä ihan siitä mikä närkästyttää, mutta jokaisella saa myös olla ihan ne arvot jotka hänellä on. Yritän sitten tulla toimeen näiden molempien kanssa. Mulle ei syntyessä annettu "Säännöt"-kirjaa, joten en voi noudattaa niitä, mutta jotenkin toivoisin, että olisimme rakentamassa jollain tavoin inhimillisempää ja parempaa yhteiskuntaa. Se mitä tämä tarkkaan ottaen tarkoittaa on epäselvää koska kaikilla lienee tästä eri käsitys, mutta toivoisin, että kaikki olisivat tästä näin yleisellä tasolla yhtä mieltä. Tämä silläkin uhalla, että maailmankaikkeutemma saattaa olla joidenkin suurempien olentojen koelaboratorio ja he tarkkailevat meitä ja kirjoittavat meistä muistion. Tällöin elämän tarkoitus heidän kannaltaa katsoen on toimia koekaniineina. mutta meidän kannaltamme se on yhä elää mahdollisimman hyvä elämä ja mahdollistaa se muillekin.


      • biologian opiskelija

        Periaatteessa on väärin sanoa, että jokaisella elollisella olennolla jonkinlainen TARKOITUS ekosysteemissä. Ainakin minulle se luo kuvan, että taustalla olisi jokin "suurempi voima", joka tämän tarkoituksen on määrää. Mielestäni oikeampaa olisia sanoa, että jokaisella elollisella olennolla on MERKITYS ekosysteemissä.
        Elämä syntyi miljardeja vuosia sitten. Siitä lähti kehittymään eri elämän muotoja, jotka olivat (ovat edelleen) vuorovaikutuksessa keskenään ja alkoivat eri tavalla hyödyntää toisiaan. Täten jokaiselle on kehittynyt jonkinlainen merkitys. Tämän vuorovaikutuksen tuloksen me näemme nyt.


      • mitä.väliä
        %%& kirjoitti:

        En tiedä onko jokaisella olennolla tarkoitus ekosysteemissä, mutta jokainen vaikuttaa kyllä ympäristöönsä. Taidat sekoittaa syyn ja seurauksen vaikutukseen. Lajejahan ei välttämättä pyritä suojelemaan sukupuuttoon kuolemiselta siksi, että elämä maapallolla muuten jotenkin loppuisi kokonaan vaan ihan vaan monimuotoisuuden säilyttämiseksi. Tässä joku oli närkästynyt siitä, että jollain oli eri arvot kuin hänellä. Mielestäni jokainen saa närkästyä ihan siitä mikä närkästyttää, mutta jokaisella saa myös olla ihan ne arvot jotka hänellä on. Yritän sitten tulla toimeen näiden molempien kanssa. Mulle ei syntyessä annettu "Säännöt"-kirjaa, joten en voi noudattaa niitä, mutta jotenkin toivoisin, että olisimme rakentamassa jollain tavoin inhimillisempää ja parempaa yhteiskuntaa. Se mitä tämä tarkkaan ottaen tarkoittaa on epäselvää koska kaikilla lienee tästä eri käsitys, mutta toivoisin, että kaikki olisivat tästä näin yleisellä tasolla yhtä mieltä. Tämä silläkin uhalla, että maailmankaikkeutemma saattaa olla joidenkin suurempien olentojen koelaboratorio ja he tarkkailevat meitä ja kirjoittavat meistä muistion. Tällöin elämän tarkoitus heidän kannaltaa katsoen on toimia koekaniineina. mutta meidän kannaltamme se on yhä elää mahdollisimman hyvä elämä ja mahdollistaa se muillekin.

        Mitä merkitystä monimuotoisuudella on? Eikö se nyt ole aivan sama, kuinka monimuotoista elämä on?


    • siinä se on

      Jumala on meidät luonut elämään iankaikkisesti yhteydessänsä. Tämä yhteys katkesi syntiinlankeemuksessa. Kun kohtaa Jeesuksen Kristuksen henkilökohtaisena Herranasi, yhteys Jumalaan ja myös todelliseen elämään löytyy. Joh. evank. 10:10 ja Joh. evank. 14:6.

      • dfsfgaq

        Käyttikö Mannerheim kortongia?


      • 12 3

        Satuilua!


      • älkäämustavälittäkö

        hahhahah! Uskovaiset.. :D

        Elämän tarkotuksen voi kukin määritellä ihan ite. Ehkäpä me vaan valmistaudutaan johonki suurempaan kun elämä ja tää täällä maanpäällä onki vaan esimakua siitä.. Kuka tietää :D


    • bumbleman

      Jos katsotaan asiaa tieteelliseltä kannalta, elämällä ei oikeastaan ole mitään tarkoitusta, sitä syntyi olosuhteiden ollessa suotuisat joskus kauan kauan sitten fysiikan lakien ilmentymänä. Tai sitten voidaan kysyä, mikä on kaiken tarkoitus.

      Jos taas uskonnolliselta kannalta, niin sitten se selviää vasta kuoleman jälkeen, jos silloinkaan. Annan kuitenkin hyvän neuvon elämään: Tee toisille niin kuin haluaisit heidän tekevän itsellesi.

      • 12 3

        Joo, sillä erotuksella, etteivät välttämättä halua tulla kohdelluksi samalla tavalla kuin sinä!

        Eli tuo lause on niin sanottu lentävä skeida jota on toistettu niin monta kertaa, että ihmisillä tulee ajatuskuolio kun törmää sellaiseen.


    • J. Jogunen

      "Ne ovat jo täällä"

    • tttytyryeryry

      4)

      3)-kohdassa siis on kyse vähän samasta jutusta kuin siinä, että Turingin koneillakaan ei voida algoritmisesti syötteen pohjalta laskea askelmäärää, jonka sisällä syötteeksi annettu Turingin kone (Syötteeksi tulee nyt siis Turingin koneita, jotka itse ovat ilman syötteitä eli niillä laskenta käydään tyhjällä syötteellä.) pysähtyy (tyhjältä syötteeltä lähtiessään) jos juuri kyseinen Turingin kone ylipäätään pysähtyy. Näin siksi, että muuten voitaisiin ratkaista pysähtymisongelma, joka on kuuluisin algoritmisesti ratkeamaton ongelma.

    • Mitä muutakaan se voisi olla?
      Omille lapsilleni olen sanonut vain yhden vaatimuksen elämältä: Eläkää siten, että se kestää vähintään 90 vuotta. Se on niin kova vaatimus, että muita ei tarvita. Kuten iso-äitini eli. Todella kovan elämän.
      Mummun ja varsinkin oman 'elämäni' osalta voi kyllä sanoa, että mitä helvetin järkeä tässä on?
      Niin infernaaliset kärsimykset, joita on tullut kärsittyä, ei takuulla ole elämää, eikä sen tarkoituskaan. Kunhan pääsisi jo helvettiin lepäämään. Eikä se muori-vainaakaan aikoinaan sen helpommalla päässyt.
      TV: Vihtori Pönttö, yht.k.tieteiden ylikapellimestari.

    • jakinboas11

      Varmaan haluat tietää omalle nelikymppiselle elämälle tarkoitusta? kannattaa ehkä harkita elämäntyylin muutosta , jos kerran tuota kysyy, miten vaan.
      Vanha zen mestari sanoi ,," mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito eikä sekään niin kovin tärkeää." joten ongelma saattaa olla juuri tarkoituksen etsimisessä itsessään.

    • -Liisa-

      Eli tänne syntymisellemme näen syyn myös oppia jakamaan rakkautta, eikä niin, että näkisimme kaiken aina "itsetyydytyksenä". Ja jotta oppisimme itsekeskeisyydestä ulos ja huomaisimme, että antamalla muille löydämmekin itse enemmän.

      Nyt vain on niin,että itsekkyys on kehittyneen kansan vitsaus, sodat loppuivat, mutta itsekeskeisenmielen sodankäynti, yksinäisyys senkun vahvistuu. Eli rakkaudettomuus/tyhjyys.

      Mutta minkä teet, ymmärryksen sijaan itsekeskeinen löytää aina itselleen sopivan lakipykälänkin vahvistaakseen oikeassa oloaan eli narsismia.

      Eli jälleensyntymä tarkoittaa siis, että edistyisimme, kuten muukin luonto muuntuu. Nyt on pakki jäänyt jumiin. Kehitys ei siis ole ollut kehitystä vaan metsään menoa-

    • Entä tämä pikkulintu

      Tässä hyvin liikuttava (ainakin itse en -edes raavaana mieheä- voi katsoa tätä You tube-videonpätkää pienestä sinitiaisen poikasesta saamatta kyyneliä silmäkulmiin) esimerkki siitä, miksi yhä enemmän kysyn itseltäni vastausta elämän tarkoitukseen, saamatta sitä...

      http://www.youtube.com/watch?v=VSRSBoHw_4I

      Mikä on tuollaisen pikkulinnun elämän tarkoitus, etenkin kun se on noin lyhyt? Tai planktonin, tai kalan?

      Miksi me olemme täällä? Miksi meillä on näinkin kehittynyt ajattelu ja tunne-elänä? Miksi kehitämme koko ajan kaikkea: yhteiskuntaa, tekniikkaa, lääketiedettä? Miksi me tallustelemme täällä oman aikamme, joku hitusen, joku vähäsen pidempään, maksimi kuitenkin siinä sadan vuoden hujakoilla.

      Itse olen vasta täyttämässä 45 vuotta, mutta koen jo jatkuvaa ahdistusta nopeasti läpi soljuvasta elämästä. Vain 20 vuotta taaksepäin, ja olin nuori mies, juuri opiskelut loppusuoralla, tunne siitä että elämä edessä. Ja tuosta 20 vuoden takaisesta ajasta tuntuu olevan aikaa paljon vähemmän, vain pikku hetki. Niin monet asiat siltä ajalta muistan. Kun katsoo eteenpäin samat 20 vuotta, olisin 65-vuotias, siis mediassa (sanomalehdet jne) uutisoitaisiin jo "vanhuksena" tai vanhana miehenä. Ehkä eläkeläisenä. Jos tuota ikää saa nähdä, niin kuolema on jo kolkuttamassa, keho rappeutunut vielä nykyisestään, kenties uusia sairauksia tullut.

      Entä maailma, maapallomme? Ahdistaa jatkuvasti kasvava maapallomme väkiluku, sitä kautta jatkuva kuluttaminen (olen itsekin kuluttaja, mm. auitot ovat olleet intohimoni mutta into on laantumassa), luonnonvarojen loppuminen, metsien kaataminen ja vesien saastuminen, eliölajien sukupuuttovyöry, luonnonmullistukset ja -katastrofit.

      Oma elämä vaan on soljunut läpi. Olen joutunut kokemaan vakavan alkoholismin, joka vei elämästäni n. 10 vuotta tavallaan hukkaan. Parhaat aikuisuuden ikävuodet siis, jolloin olisi pitänyt perustaa perhe, luoda uraa ja koota elämälleen mielekkäitä osasia. Nyt on saanut elää raittiina, mutta tuntee jääneensä ajelehtimaan onttona kuorena, vailla päämäärää ja tarkoitusta. Siis tunne tarkoituksettomuudesta on koko ajan läsnä. Okei, on vakinainen mutta sisällöltään epätyydyttävä työpaikka, puoliso ja kattokin pään päällä, mutta se tunne, se ahdistaa.

      Välillä tuntuu, että tekisin palveluksen itselleni ja maapallolle, jos tappaisin itseni. Uskallus vaan puuttuu, koska pelkään että töpeksin sen ja vammaudun loppuiäkseni.

      • kimi räikkönen

        Entä jos mä pistän ainoan varman vastauksen. Emme tiedä ja tuo kaikki spekulointi on turhaa metafysikkaa..miljoonanan vuoden päästä ehkä jo tiedämme jotain..


      • -Liisa-

        Jostain on tullut sanonta, että hyvät kuolevat nuorina, onko joku käsitellyt tätä määrettä mielessään? Ajattelen jotta se tarkoittaisi, että joidenkin on tarkotus syntyä tänne säväyttämään jälkeenjääneet huomioimaan omien mustempien tekojensa vaikutuksia. Ja hyvä niin, sillä negatiivinen ajattelu muista luonnonkulkijoista oikeasti paha juttu ajatusten kohteille, on se niin vahva mielen voima.

        Miksi käytetään sanontaa paheiden määrä on vakio? Eihän se ole välttämätön fakta? Asioihiin kiinni jääminen ahdistaa, mutta irrallisuus voi tuottaa tyhjyyttä. Vasta itsensä hyväksyminen alkaa virrattaa itseensä täyteyttä ja rakkautta ja nämä eivät löydy materiasta, ei nautintoaineista. Vasta sieltä löytyy elämäntehtävän tarkoitus, omasta itseensä uskomisesta ja luottamuksensa löytämisestä, oma vahvuus,herkkyys. Vasta silloin löytyy mielekkyyttä, kun oma sielu löytää omalle paikalleen ja oikeaan tehtäväänsä.

        Löysin eilen jostain tipahtaneen linnunpesän, kuvailin kännykällä sitä joka suunnalta ja ihailin kuinka täydellistä käsityötä linnut osaavat harrastaa. Ehkäpä opin tekemään samanmoisen luonnon materioista jos oikein yritän, en varmaankaan niin hienoa, mutta käsityömalli tipahti eteeni. Toivon mukaan pesään ei ehtinyt vielä pieniä asukkeja. Niitä en nähnyt. Materiavalintaa olisi kenties pitänyt tutkia tarkemmin. Pelkkää risua se ei ollut. Vaan monenmoista erinlaista laitettuna tarkkaan valituihin kohtiin. Lintu elää täyttä elämää se elää luontonsa mukaan. Vain ihminen on eksynyt majapaikastaan, kehitystä ei ole se.

        Ihanne olisi autoton maailma, mihin niitä tarvitaan oikeasti? No koska niitä sitten on, niin minulle ihan se ja sama merkillä, kunhan liikkuu. Mikä kiire on kauas, vaikka kaikki on jo lähellä. Miksi kurkotella naapurinoksalle, ahneusko vaiko kateus sen saa aikaan :)

        Etsi elämäntarkoituksesi, se löytyy sieltä missä olet jo. Hih, kävellen olisit jo perillä.


    • 12 o'clock

      Kysymyksen asettelusta huomaa että kysyjä olettaa että kaikella elämällä on vain yksi tarkoitus.

      Voisiko kysyä:

      Mitkä ovat esim. kaikkien elämien kaksi päätarkoitusta? Tai mikä on sinun elämäsi toiseksi tärkein tarkoitus?

      • Anonyymi

        Bussi saa nähdä


    • mietiskelyäparhaimmi

      Tuollainen on aikakin ilahduttanut itseä paljon, jos pystyy, vaikka köyhä olen, jos pystyy auttamaan toista ihmistä, se tekee mukavan olon itselle.

      Onko tuollainen sitten itsekkyyttä, että hakee omaa hyvää oloa antamalla köyhille?

      - siinä on taas hyvä filosofinen pointti :D

    • No - tuohan on kaunis ja demokraattinen ajatus filosofiassa.

    • eimieltä

      Ihmisen elämällä ei ole mitään varsinaista tarkoitusta. Varsinkaan yksilötasolla.
      Se että ajatteleme, aiheuttaa tätä ihmettelyä että miksi näin.

      Se on ihan sama mitä teet tänään tai huomenna koska sillä ei ole mitää merkitystä enää sanotaanko vaikka 100 000 vuoden kuluttua.
      Korkeintaan jotain länsimaisen kulttuurin jäänteitä jää maatumaan.

      Ihminen ei enää nykyisin oikein sovi edes maapallon ekosysteemiin. Ei elä symbioosissa maapallon kanssa vaan on pikemmin kuin viallinen loiseläin joka tappaa isäntänsä pikkuhiljaa.

      Ihmisrodun tarkoitus on hämäränpeitossa, tuskin silti silläkään mitään sen suurempaa tarkoitusta. Taitaa olla niin että jopa hyttysellä on suurempi tarkoitus kuin ihmisellä. Linnut syövät hyttysiä. Hyttyset syövät ihmisistä ja muista eläimistä. Eli ehkä ihmisen tarkoitus on olla hyttysen ruokaa ja isäntänä viruksille ja muille eliöille jotka lisääntyvät meidän kauttamme.

      Joten kannattaa vain elää oma elämänsä sitten kuin sen itse parhaaksi näkee ja kokee. Muulla ei ole mitään merktystä.

    • ei mikään.

      ei mikään.

    • pikku nero

      Jos et tiedä mitä haluat elämältä ei elämä tiedä mitä haluaa sinulta.

    • pudonnut

      Kumpa sillä olisi jokin tarkoitus...

    • DouglasAdams42

      elämän tarkoitus = 42
      ja tämähän on fakta

      • DouglasAdams117

        Ei ole.

        42 on vastaus perimmäiseen kysymykseen elämästä, maailmankaikkeudesta ja muusta sellaisesta.


    • neljäkymmentä+2

      Useimmilta tuntuu menevän ohi ketjun aloittajan näkökulma kokonaan. Hänelle kysymys ei ole filosofisesta voimistelusta vaan omakohtaisesta eksistentiaalisesta kriisistä. Tällaista kriisiä ei ole mitään syytä väheksyä. Kaikkina aikoina eniten ovat saaneet aikaan sellaiset ihmiset, joilla on ollut selkärankaa hetkeksi lopettaa "syöminen, juominen ja naiminen" ja pohtia, onko elämässä jotain vielä tärkeämpää.

      Nykyään ei ole muotia pohtia elämän tarkoitusta kovin laajasti. Uskon sen johtuvan siitä että maailmantilanne on niin epävarma, mahdollisuus kaiken tuhoutumiseen on niin suuri. Ihmiset elävät kädestä suuhun ja yrittävät löytää tarkoituksen edes itselleen tässä ja nyt. Tällainen ajattelu on kuitenkin ennenkin johtanut tuhoon, esim. Rooman valtakunnan hajoamiseen.

      Ajatus Jumalan säätämästä tarkoituksesta ja kuoleman jälkeisestä täyttymyksestä on myös epämuodikas ja monille kaukainen. Se on kuitenkin ainoa tapa yhdistää maailman ongelmien rehellinen tunnustaminen siihen, että silti uskotaan kaikella olevan sellainen tarkoitus, jolla on merkitystä meille itsellemme. Kosmiseen tarkoitukseen voi toki uskoa vaikkei uskoisi mihinkään yliluonnolliseen, mutta sellainen usko ei anna mitään apua neljänkympin kriisiin, vaan jää teoreettiseksi spekulaatioksi ilman käytännön merkitystä.

      Minä olen 42 ja uskon että elämälläni on tarkoitus. Minun ei tarvitse täydellisesti ymmärtää mikä sen on, olen silti onnellinen, koska olen saanut kokea niin monin tavoin Jumalan hyvyyttä että tiedän se olevan vasta esimakua suuresta täyttymyksestä.

      Nyt joku pitää minua hiukan yksinkertaisena, tänne palstalle sopimattoman hyväntuulisena. Onnellisuus on valitettavan epämuodikasta ja aliarvostettua nykyfilosofien keskuudessa, en ymmärrä miksi. Kukapa ei haluaisi olla onnellinen?

    • pikku nero

      Elämän tarkoitus voi merkitä mitä tahansa. Joku tyytyy siihen että saa lapsia ja asettuu paikoilleen joillekkin taas elämäntarkoitus on seikkailla ja kiertää ympäri maailmaa kun taas toiselle on auttaa muita ihmisiä. Se on kovin yksilöllistä. Ei pidä murehtia ja miettiä miten voi olla onnellinen vaan tehdä sitä mikä tuntuu itsestään hyvältä ja parhaalta ja mennä sen mukaan. Me kaikki kuolemme joskus sille ei mahda mitään. Ei kannata ruveta pakolla saavuttelemaan onnea sillä onni syntyy pikkuhiljaa. Teemme joskus huonoja valintoja mutta niitten kanssa täytyy oppia elämään. Sitä elämä on: huonoja valintoja niinkuin myös hyviäkin.

    • -

      Elämän tarkoitus ja se mistä pitää ovat aivan eri asioita. Naiminen, syöminen ja juominen ovat asioita mitä tykkäämme tehdä, mutta elämän tarkoitus, se on jotain syvällisempää, johon emme tiedä vastausta.

    • elämä on koe

      minusta elämä on vaa koe. sitä enemmän tekee pahaa toisille niin sitä paskempi aseman sulla on taivaassaa. jos sä saat kokeesta 4-5 nii sää joudut joksikki aikaa Helvettiin. mutta muistakaa kukaan EI OLE TÄYDELLINEN EI EDES JUMALA

    • Pessimistifilosofit

      Ihminen on yksin sen universumin piittaamattomassa valtavuudessa, josta hän on sattumalta noussut esiin; ei hänen kohtalonsa eikä hänen velvollisuutensakaan ole kirjoitettu mihinkään (Jaques Monod)

      Ihminen on tulosta päämäärättömistä sattumista; mikään intohimo, sankaruus, älyn innostus tai tunteiden palo ei voi kantaa yksilön elämää hautaa pitemmälle ja ihmisen saavutusten temppeli on hautautuva maailmankaikkeuden raunioihin (Bertrand Russel)

      Alituisine vastoinkäymisineen, täyttymättömine toiveineen ja odottamattomine onnettomuuksineen elämää leimaa lohduttomuus ja on vaikea käsittää, miten uskotaan ja erehdytään elämän voivan olla nautinnollista ja ihmisen voivan olla onnellinen (Arthur Schopenhauer)

    • Ebba...

      Just...ei ole muuta kuin me ihmiset keskenämme ja koko maailma...elämän ylläpitäminen, vaaliminen vaatii huolenpitoa sekä vastuullisuutta...luontoa on vaalittava, lapsista on pidettävä huolta...itsensä ja toisten rakastaminen vaatii paljon viisautta...jos etsit elämän tarkoitusta mieti missä on välittäminen, aito rakkaus, ilo ja onnellisuus ja ennen kaikkea kuka sinä olet...jos elät elämättä aidosti, tunnet tuntematta oikeasti ei ole lainkaan ihme, että mietit mitä järkeä tässä kaikessa on...kun tunnet itsesi ja elät aidosti et tämmöisiä ehkä miettisikään vaan eläisit. Yhdessä hyvään pyrkiminen, yhteisen hyvän rakentaminen on elämän tarkoitus...meidän jälkeemmekin on ihmisiä, joilla on oikeus rakastaa ja iloita, luontoa on siksi suojeltava, hyvinvointia lisättävä, oikeudenmukaisuutta ja ihmisoikeuksia tuettava...tämä kaikki on jokaisen meidän vastuullamme...ole osallinen, rakasta, suvaitse, toimi yhteisen hyvän vuoksi, tämä on meidän kaikkien yhteinen asia...unohda krääsä ja kuluttaminen, unohda omistaminen...ole osallinen, vaikuta teoillasi, vaali hyvää. Unohda uskonnot, toimi eläessäsi oikein ja merkityksellisesti, tee viisaita ja hyviä tekoja...ja rakasta elämää!

    • Taavi ja tavara

      Suhteellisestajun kurimuskierteessä pyöriöinäni totean vain;-Tämä suin päin meno muistuttaa ;jo pois mennyttä anoppia.

      Kuin tuulispää heittäytyi hän.

      Kummallista.Tuo keskustelu eduskunnassa.Palaaneko sieltä hullumpana kukaan?Minulle äiti sanoi:-mukava on kylässä käydä,ei sieltä hullumpana palaja.

      Käydään eduskunnassa.

    • Optimistifilosofi

      Maailmankaikkeus on tehty luomaan elämä ja henki, synnyttämään eläviä olentoja, jotka pystyvät tietämään totuuden, arvostamaan kauneutta, tuntemaan rakkautta, kaipaaman hyvää, nimeämään pahan ja kokemaan mysteerejä (Christian de Duve).

    • 17+10
    • Mane

      En tiedä mikä elämäntarkoituksen tulisi olla, mutta käytännössä monia ihmisiä motivoivat elämässä raha, valta ja seksi.

    • Kyynikko

      Mm. Richard Dawkins lanseeraaman sosiobiologisen opin kukaan elämän tarkoitus on yksilön geenien kylväminen jälkipolville. Raha ja valta ovat keinoja tämän tavoitteen edistämiseksi.

      • EiOleKaikkiMiltäNäyttää

        Aika huonoja keinoja. Näyttäisi vähän siltä, että kaikista tehokkaimmin lisääntyvät juuri ne ihmiset, joilla on kaikista vähiten rahaa ja valtaa.


    • mielenpitäjä

      Mietittyäni asiaa päädyin siihen, että elämällä on ainakin 4 eri tarkoitusta.

      1) Tulla onnelliseksi

      Onnellisuus / hyvinvointi on jokaisen teon perimmäisenä motiivina. Se perustuu suoraan biologiaan: jotkin asiat saavat aikaan mielihyvähorminien lisääntyneen erityksen, jota pitkään jatkuneena olotilana sanotaan onnellisuudeksi. Vaikka itsemurhapommittaja räjäyttää itsensä palasiksi, teon motiivi on silti onnellisuus. Hän voi pyrkiä lisäämään toisten ihmisten onnellisuutta, lopettamaan oman kärsimyksensä tai uskoa saavuttavansa onnen kuoleman jälkeisessä paratiisissa. Onnellisuus on seurausta ihmisen biologisen palkintojärjestelmän toiminnasta, joten sitä voi pitää luonnollisena päämääränä, johon kaikki pyrkivät.

      2) Löytää itsensä

      Kaikki ihmiset ovat erilaisia, jopa identtiset kaksoset. Tämän takia jokaisella ihmisellä on asioita, luonteenpiirteitä, osaamisen alueita yms., jotka erottavat häntä muista ihmisistä. Jos tiedostaa sen, mitkä ovat omat vahvuudet, heikkoudet, mieltymykset ja kokemukset voi elää niiden mukaan. Yleensä ihminen joka tekee näin elää niin hyvää elämää kuin hänelle on mahdollista. Tällöin ihminen on resonanssissa itsensä kanssa ja saavuttaa oman maksiminsa kaikissa asioissa. Kukaan ei kuitenkaan tunne itseään täysin, joten itsetuntemuksen kehittämisen voi nähdä järkevänä päämääränä, johon kannattaa pyrkiä.

      3) Kehittää itseään / oppia

      Jokainen ihminen tekee virheitä monissa asioissa. Ihmisluontoon on aina kuulunut virheistä oppiminen ja yritys ymmärtää ympäristöään. Oman toiminnan kehittäminen antaa elämälle merkityksen, koska ihminen voi olla huomenna parempi jossain asiassa kuin tänään. Myös ihmisen ymmärrys maailman toiminnasta voi kehittyä. Jokainen myös oppii, halusi tai ei, koska ihminen jonka muisti toimii edes jollain tarkkuudella säilöö muistiinsa ainakin oman elämän merkittävimmät tapahtumat. Siksi oppiminen on väistämätön seuraus elämisestä ja myös hyödyllinen päämäärä, johon kannattaa pyrkiä. Oppimansa asiat voi jakaa itseään muiden kanssa, jolloin ihmisestä tulee hyödyllinen yhteiskunnalle. Olit kuka tahansa, aina löytyy myös niitä jotka tietävät / muistavat vähemmän kuin sinä. Itseään nuoremmille voi kertoa historiasta.

      4) Jakaa elämänsä ystävien kanssa

      Ihminen on kehittynyt sosiaaliseksi eläimeksi, joka tarvitsee muiden ihmisten seuraa ollakseen tyytyväinen elämäänsä. Elämä on lyhyt, eivätkä ihmisen saavutukset pelasta häntä kuolemalta. Siksi muut ihmiset antavat ihmisen elämälle suuremman merkityksen. Ihmisen kuoltua muut ihmiset jatkavat elämäänsä. Jos henkilö jakaa oman elämäsä ystävän kanssa siten, että tämä tuntee elämänsä paremmaksi, oppii jotain uutta, omaksuu uuden näkemyksen tms., ihmisen merkitys ei lakkaa hänen kuoltuaan. Kukaan ei kuitenkaan halua muiden tekevän itsestään pilkkaa tai käyttävän ajatuksiaan vääriin tarkoituksiin. Siksi ihmisen on löydettävä joku, joka arvostaa hänen ajatuksiaan ja tapaansa elää. Yksi mahdollisuus on perustaa perhe, mikä on varmin reitti tähän päämäärään, koska lapset pitävät lähes aina vanhempiaan jonkinlaisessa arvossa. Jos ihmisellä on todellisia ystäviä, hänen elämällään on merkitys.

      Yhteenvetona: Elämän tarkoitus on tulla onnelliseksi itseään toteuttaen, kehittyä siinä mitä tekee ja jakaa elämänsä ystävien kanssa.

      Jokaisella ihmisellä on siis oma tarkoituksensa (itsensä toteuttaminen), joka ei riipu yhteiskunnallisista asioista vaan siitä millainen ihminen on. Kuka tahansa voi pyrkiä johonkin neljästä päämäärästä, oli sitten köyhä tai rikas. Vähintäänkin ihminen voi yrittää oppia tuntemaan itsensä tai toteuttaa itseään niin hyvin kuin mahdollista. Väittäisin jopa, että ihminen pyrkii luonnostaan tekemään sellaisia asioita, jotka tuntuvat hänestä hyvältä ja joissa hän on hyvä. Näin ollen itsensä toteuttaminen on mahdollista jopa täysin yksin elävälle, täysin oppimiskyvyttömälle ja luonnostaan onnettomalle henkilölle.

    • Maslov

      Elämän biologinen tarkoitus kytkeytyy lisääntymiseen. Elämän kosmisesta tai ylimaallisesta tarkloituksesta ei ole yksimielisyyttä, jos sellaista on ylipäänsä olemassa. Ihminen itse voi asettaa elämälleen tavoitteita tai tarkoituksia. Niitä valaisee esim. Maslovin 1940-luvulla esittämä tarvehierarkia. Siinä ihmisen tarpeet lukitellaan viiteen päätasoon. Periaatteena on, että ylemmälle tasolle voidaan siirtyä vasta kun alemman tason tarpeet on riittävästi tyydytetty.

      Maslovin hierarkiassa ylimmällä tasolla on itsensä toteuttamisen tarve. Huipputasolla siihen sisältyy esim. totuuden etsintä tieteen kautta, kauneuden etsintä taiteen kautta, tai fyysien ylivertaisuuden tavoittelu kilpaurheilun kautta. Mutta unelmiaan voi toteuttaa muullakin tavoin.

      Neljännellä tasolla Maslovin hierarkiassa on arvonannon tarpeet, joihin sisältyvät mm. muiden arvostuksen saaminen, itsekunnioitus ja pätemisenn tarve.

      Kolmannella tasolla on yhteenkuuluvuuden tarpeet. Siihen kuuluvat perhy, ystävät, muut kiintymyksen kohteet, yhteisöllisyys.

      Toiseksi alimmalla tasolla ovat turvallisuuden tarpeet, joihin sisältyvät mm. suojautuminen fyysisisltä uhilta ja turvattu toimeentulo.

      Alimmalla tasolla ovat fysiologiset perustarpeet. Niihin sisältyvät ravinnon saanti, levon tarve ja lisääntymistarve.

    • Ismit ja uskonnot

      Hedonistien mielestä elämän tarkoituksena on nauttia ja kokea: nauttia "hetkestä" ja kokea elämä "matkana"

      Marxistitien ja humanistien mielestä elämän tarkoituksena on yhteisön eduksi toimiminen ja muiden palveleminen

      Nihilistit katsovat, ettei elämällä ei ole ylimaallista tarkoitusta, ihmiset ovat tuomittuja merkityksettömyyteen

      Eksitentialistit katsovat, että vaikka elämällä ei ole ulkoa päin annettua tarkoitusta, ihmiset voivat luoda tarkoituksen omalle elämälleen

      Sosiobiologismim katsoo elämän tarkoituksena on yksilön geenien ”kylväminen” jälkipolville

      Kristinuskon ja islamin mukaan elämän tarkoituksena on elää Jumalan tahdon mukaisesti ja valmistautua kuoleman jälkeiseen elämään

      Hindulaisuuden ja buddhalaisuuden mukaan elämän tarkoituksena on kasvaa ihmisenä kohti totuutta, viisautta tai korkeampaa olemisen tasoa

    • 1+1=11

      Ja taviksen mielestä elämäntarkoitus on opiskellä ahkerasti jotta pääsee hyvää työpaikkaan josta saa paljon rahaa jolla voi ostaa paljon tavaraa.

      Ainakin länsimaissa rahan tekeminen ja tavaran haaliminen on se elämän tarkoitus. Olempa ihan kuullut erään ihmisen suusta nämä sanat:

      "- What is meaning of life?"
      "- Making money!""

      Eli jokainen luo itse oman elämänsä tarkoituksen, usein se ympäristö jossa kasvaa ja elää määrittelee sen miten ihminen ajattelee ja näkee maailman ja luo samalla sen elämän tarkoituksen.
      Länsimaissa se on sama sykli sukupolvesta toiseen, synny, opiskele, löydä kumppani, tee töitä ja maksa veroja jotta se ympäristö jossa elät pysyy kasassa, tienaa rahaa, hanki omaisuutta, tee jälkeläisiä, kuole ja jälkeläiset jatkaa samalla tavalla. Eli olemme tavallaan ohjelmoitu suorittamaan tiettyä tehtävää tässä oravanpyörässä joka pyörii kunnes jotain siitä hajoaa ja mitä sitten seuraa, nähtäväksi jää.

      Se mikä tarkoitus tällä on on ihan täysin mysteeri. Koko tällä työ raha kulutus touhulla ei edes ole mitään merkitystä, se nyt vain on niin syvällä kulttuurissa ettei siitä pääse eroon muuten kuin täydellisellä kulttuurin romahtamisella.
      Ja koska harva edes viitsii ajatella mitään muuta vaihtoehtoa jatkuu elämä samanlaisena niin kauan kuin se on mahdollista. Jossain vaiheessa nykyinen elämäntapa loppuu kuten kaikki muukin. Kaikella on alku ja loppu.

      • Kyynikko

        Kyllähän tuo touhu, vaikkakin usein tiedostamatta, toteuttaa elämän sosiobiologista tarkoitusta. Vaurastuminen ja muu elämässä menestyminen edesauttaa mieluisen puolison saamista ja perheen perustamista, ja sitä kautta omien geeniensä siirtämistä jälkipolville. Tosin harvat ihmiset, tulevaisuudssa yhä useammat, eivät mene tuohon oravanpyörään, vaan pitäytyvät omien jälkeläisten hankkimisesta. He joko satsaavat vain omaan elämäänsä (hedonistinen asenne) tai haluavat toimia jonkin yhteisön hyväksi.


      • Maailmankaikkeus ei ole ajaton, mutta se on ajallinen kokonaisuus, tämän ajattoman sisäpuolella
        Ajaton on ääretön mutta maailmankaikkeus rajallinen


      • kotifilosofi 1
        niko-tiina kirjoitti:

        Maailmankaikkeus ei ole ajaton, mutta se on ajallinen kokonaisuus, tämän ajattoman sisäpuolella
        Ajaton on ääretön mutta maailmankaikkeus rajallinen

        Miten niin maailmankaikkeus on rajallinen? Jos joku on rajallinen, niin pystytään määrittelemään mistä joku alkaa ja loppuu.Maailmankaikkeus on ääretön ja sitä ihmisen mieli ei voi käsittää..


      • Kysyjä
        niko-tiina kirjoitti:

        Maailmankaikkeus ei ole ajaton, mutta se on ajallinen kokonaisuus, tämän ajattoman sisäpuolella
        Ajaton on ääretön mutta maailmankaikkeus rajallinen

        Maailmankaikkeus ei ole ajaton... Vai meneekö aksiooma näin: Ajaton on kaikessa ja kaikki on - myös maailmankaikkeus - on ajattomuudessa.


      • Tohtorisetä

        "...lähes näkymätön sivuseikka."

        Onneksi olemme olleet näkymätön sivuseikka, koska emme olisi pystyneet itseämme puolustamaan ulkopuolisia vastaan.

        Maailmankaikkeutemme näyttää olevan entrooppinen prosessi, jossa alkuenergia toisiin muotoihin muuntuessaan vähitellen nollautuu. Elämä ilmeisesti on antientrooppinen prosessi, mahdollisuus uutta luovaan ikuisuuteen. Tämä mielestäni antaa ihmislajille elämän tarkoituksen ja yksilölle aseman siinä.

        Olemme näinä vuosikymmeninä tulossa ulkoavaruuteen näkyväksi tekijäksi, toivottavasti ei kuitenkaan saasteisiinsa tukehtuneena tai aseillaan itsensä kärventäneenä varhaisteknologisen sosiaalisen eläimen fossiilina.


    • Meille elämällä ei ole muuta tarkoitusta kuin ymmärtää, että olemme ilmentämässä ajaton elämää ajassa ja aineessa.
      Muut tarkoitukset ovat itse luomiamme, yksinäisyyden tunteesta pakenemiseksi luotuja.

      Kun elää ilman uskoa, aatteita ja vailla minkäänlaista toivoa, niin siinä on elämän ihanuus, ja olemme ymmärtäneet, mitä me todellisuudessa olemme

    • ,

      Niko-tiina nauttii hulluneläkettä.

    • Elämä on...

      Koeaika!!

    • Aleksi1234

      Tulipa mieleen, että ehkä elämän tarkoituksen kysyminen on kategoriavirhe. Kategoriavirhe siis siinä mielessä, että itse kysymyksessä sekoitetaan eri kategorioita keskenään sekaannusta kuitenkaan huomaamatta. Ilmeinen kategoriavirhe voisi olla esimerkiksi kysymys kuinka pitkä on punainen.

      Elämän tarkoituksen kysymisessä virhe syntyy arvelujeni mukaan seuraavasti. Ensinnäkin on helppo huomata, että monen asian kohdalla voidaan aivan mielekkäästi kysyä, mikä niiden tarkoitus tai funktio on. Voimme kysyä veitsen tarkoitusta, liikennevalojen funktiota, tai vaikkapa poliisin merkitystä ja saada niihen mielekkäitä vastauksia: veitsen tehtävä on leikata, liikennevalojen ohjata liikennettä ja poliisin valvoa järjestystä. Näissä tapauksissa tarkoitus on kuitenkin yksilön tai yhteisön toimesta langetettua.

      Aivan erilaista olisi kysyä mikä on juuri maasta poimimani kiven tarkoitus. Tieteellisen maailmankuvan omannut henkilö pitäisi kysymystä omituisena ja vastaisi, ettei kivellä ole mitään edeltä käsin annettua tarkoitusta: on vain luonnonlakeja, joiden mukaan kivikin toimii. On kuitenkin huomattava, että tietysti voimme keksiä kivelle tarkoituksia ("tällä kivellä pyrin telomaan Tepon", "tämä kivi toimikoon paperipainona" jne.), mutta tällöin tarkoitusta kysytään kirjoittamani edellisen kappaleen tapaan, eikä kysymyksen merkitys pysy enään samana.

      (Kiinnostavasti muuten aristoteelisessa maailmankuvassa kivellä on kuitenkin, aivan kuten kaikella muullakin, ajateltu olevan telos, eli päämäärä, jota kivi pyrkii olemuksensa mukaisesti pyrkii toteuttamaan. Tämä telos on kiven osalta pyrkimys hakeutua maailmankaikkeuden keskipisteeseen. Nähdäkseni tässä on kysymys siitä, että sosiaalisen maailman selittämisen tapa ulotetaan koskemaan kaikkea todellisuutta. Nykyisin tendenssi tuntuu olevan välillä päinvastainen, kuten puhe esim. fysikaalisesta eliminatisvista osoittaa).

      Edellä sanotusta pitäisi käydä ilmi, että on siis nähdäkseni kaksi merkitystä, joissa jonkin tarkoitusta voidaan kysyä. Nimitän näistä ensinnä käsiteltyä konventionaaliseksi ja toista myötäsyntyiseksi. Kun nyt sitten kysytään (ihmis)elämän tarkoitusta, menevät nämä kaksi kysymyksen tapaa sekaisin. Niinpä kysymme elämän myötäsytyistä tarkoitusta, mutta ajattelemme siihen lyötyvän vastauksen samaan tapaan kuin kysymyksiin konventionaalisista tarkoituksista. Jos siis ymmärtäisimme kysymyksen elämämme tarkoituksesta samaan tapaan kuin maasta poimitun kiven tarkoituksesta, emme uskoisi saavamme vastausta sen enempää kuin kivenkään tapauksessa.

      Todettakoon vielä, että ne jotka yrittävät siitä tosiasiasta, että kaikki biologiset olennot pyrkivät levittämään geenejään, päättelemään siihen normiin, että näin todella pitäisikin elämässä toimia, syyllistyvät Humen giljotiinia rikkovaan virhepäätelmään. Toisin sanoen he yrittävät johtaa tosiasioista arvoja. (Biologisista tarkoituksista puhuminen onkin tietyssä mielessä harhaanjohtavaa. Väitän, kuten moni filosofikin, että biologian käyttämät funktionaaliset selitykset voidaan jäännöksettä palauttaa kausaaliselityksiksi)

    • Onko sinulla lisää tuota naurettavaa porvarisfilosofiaa? Juttelin kerran myös miehisen tajunnan omistavan Esa Saarisen kanssa, ja hän itki sielunlain takia kirjallisuudessa vain itselleen.

      • Aleksi1234

        Oliko tässä mielestäsi jokin argumentti esittämääni vastaan? Itse en löydä muuta kuin retoristista leimaamista "naurettavaksi porvarisfilosofiaksi" ja epämääräistä puhetta "miehisestä tajunnasta".


    • crevoluutio

      "Tulipa mieleen, että ehkä elämän tarkoituksen kysyminen on kategoriavirhe. Kategoriavirhe siis siinä mielessä, että itse kysymyksessä sekoitetaan eri kategorioita keskenään sekaannusta kuitenkaan huomaamatta. "

      Kyllä elämän tarkoitusta tai tarkemmin ainakin kunkin oman elämän tarkoitusta kannattaa pohdiskella varmaan eikä se sinänsä ole kategoriavirhe eikä mitenkään muutenkaan virhe.

      Vastauksissa sen sijaan sotketaan usein eri näkökulmista syntyneet näkemykset helposti toisiinsa ja yritetään kumota jonkun toisen toisesta näkökulmasta syntynyttä ajattelua ihan toisesta näkökulmasta lähtien. Tämä ei toimi.

      Logiikka ja ajattelu muutenkin toimii lähinnä vain saman näkökulman sisällä.
      Lähes kaikki kiistat syntyvät siitä että näkökulmia (yksilön oma näkökulma omasta elämästään, lajin näkökulma, yhteiskunnan näkökulma, kosmologian näkökulma, biologian näkökulma, uskonnon näkökulma jne loppumattomiin) sotketaan toisiinsa jatkuvasti.

      Kunkin näkökulman kannattaja tietysti yleensä lähtee siitä oletuksesta että juuri hänen näkökulmansa on se ainoa oikea. Minä kuitenkin uskon ja toivon että erilaiset näkökulmat ovat jotenkin yhteensovitettavissa jos tarkastellaan ongelmaa laajemmasta näkökulmasta kuin missä kiista on alunperin syntynyt. Muistaakseni Einstein sanoi joskus että ongelmaa ei voi yleensä ratkaista sillä tasolla millä se on syntynyt vaan tarvitaan uudenlaista ajattelua ja tilanteen laajempaa hahmottamista.

      • Aleksi1234

        Olen myöskin samaa mieltä siitä, että elämän tarkoituksen kysyminen sinänsä on aivan järkevää, jopa mielenterveyden kannalta kenties välillä välttämätöntä. Kuitenkin se, mitä pyrin edellä sanomaan liittyy enemmänkin kysymyksen kunnolliseen ymmärtämiseen. Ajatukseni on, että meidän ei kannattaisi odottaa löytävämme mitään myötäsyntyistä tarkoitusta elämällemme, mikäli hyväksymme (ja kuten oletan monien kysyjien todella hyväksyvän) modernin tieteen tuottaman kuvan kosmoksesta. Toki voimme silti löytää elämällemme konventionaalisia tarkoituksia, siis yhteisön tai yksilön itse itselleen langettamia. Kun siis kysyn, "mikä on elämäni tarkoitus", voidaan kysymys analysoida joko kysymykseksi myötäsyntyisestä tarkoituksesta tai kysymykseksi konventionaalisesta tarkoituksesa ja tämän erottelun myötä huomata varoa yrittämästä etsiä myötäsyntyisyyttä koskevaan kysymykseen vastausta konventionaalisen mallin mukaisesti: siis kuin joku olisi edeltä suunnitellut (kuten vaikkapa kello on suunnteltu ajanmittaamistarkoitusta varten) elämälleni tarkoituksen.

        Näkökulmista puheenollen esimerkiksi aristoteelista maailmankuvaa kannattavathan löysivät elämälleen tarkoituksen oman systeeminsä puitteissa. Argumentti kuului niin, että koska ihminen on olemukseltaan järjellinen eläin, on ihmiselämän tarkoitus (telos) elää elämää, jonka järki parhaaksi käsittää. Tämä elämä koostui erilaisten luonteenhyveiden ja intellektuaalisten hyveiden seuraamisesta. Kuitenkin aristoteelista näkökulman pitäminen vain toisenlaisena ja aivan yhtä hyvänä (tai sitten vertailukelvottomana) modernin tieteen tarjomaan näkökulmaan verrattuna vaikuttaa karkealta virheeltä, mikäli huomioimme eri näkökulmien toimivuuden kosmosta selitettäessä.


    • Mineen oo elukka vaan nykyajan herra dinosaurus.

    • Hoitsu

      Elämän tarkoitus on kuolla. Prosessi kohti kuolemaa alkaa hedelmöittymisestä. Jokainen voi tietysti keksiä siihen väliin jotain mielekästä tekemistä.....syöminen ja naiminen ei kuulosta hullummalta..hmmmm.

      • 12+19

        Elämä on kuolemaan johtava sairaus, joka tarttuu sukupuoliyhteydessä.


      • ?!?
        12+19 kirjoitti:

        Elämä on kuolemaan johtava sairaus, joka tarttuu sukupuoliyhteydessä.

        Eiväthän nuo numerot viittaa sinuun ja johonkin toiseen ihmiseen?


    • velho3

      Elämän tarkoitsta ei sinänsä ole, sillä olemme täällä ilmentämässä ajatonta kuolematonta elämää ajassa ja aineessa

      Fyysinen elämä on rajallista, joten se ilmenee elämien ketjuna,
      jossa fyysinen elämä kehittyy alemmasta tasosta korkeammale

      Ihminen on sillä kehitystasolla, että voi vaikuttaa omaan kehitykseensä, ja sen luoja paratkoon on tehnytkin

      Ihmisen elämä on kehityksen kautta syntyneen ajallisen egon sielun takia mennyt epäjärjestykseen, ja tuloksen näemme

      Ihmiselämän tämän hetkinen päätarkoitus olisi palauttaa se takaisin raiteilleen, ennekuin se tuhoaa itsensä.

      Sitä ei kuitenkaan voi tehdä yhteiskunnassa vallassaolijat aatteineen ja uskontoineen
      Mitä me olemme yksilöinä niin sitä on koko yhteiskunta, joten muutoksen on alettava yksilöstä

      Miten tuo yksilön muutos tapahtuu, on sen ymmärtämistä, että miksi ja minkä vuoksi tuo ongelmien aiheuttaja ego sielu on syntynyt ja miksi se seuraa meitä perimänä

      Tämän kaiken ymmärtäminen johtaa psykologiseen kuolemaan, joka on ainut kuolema jolla on ihmiselle jotain merkitystä

      Siinäpä on ihmiselämälle tarkoitusta kyllikseen, kun hän toiminnallaan pystyy estämään ihmisen paluun takaisin kivikauteen
      Hoitsun kirjoitus on oikeansuuntainen mutta tuo tarkoitus ei ole fyyssinen kuolema psykologinen

    • 15+2

      Pitäisi vähän täsmentää, millaista tarkoitusta haetaan. Elämän biologista tarkoitusta; ihmisyksilön elämän tarkoitusta; ihmisyhteisön olemassaolon tarkoitusta; tai maaperäisen elämän tarkoitusta kosmisessa mittakaavassa.

    • ...

      Erään vanhan ystäväni sanoin:" Elämän tarkoitus on oppia ymmärtämään elämän tarkoitus".

    • Henna Virkkunen-fani

      Tulee ainakin mieleen eksistenssifilosofia: ihmisellä tulee olla maksimaalisesti vapautta ja vastuuta (ks. Sartre). Nämä yhteennivottuna tuovat kokonaisvaltaista tarkoitusta. Toisaalta tulee mieleen Raamatun Kultainen sääntö: "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille". Tämän lauseen muunnelmat sisältyvät lähes kaikkiin muihinkin uskontoihin. Jos tätä noudatettaisiin, olisi elämä OK.

      Mutta Kiinassahan sanotaan: "Vain puutarhan hoito on tärkeää."

      • Selailija4

      • Selailija4

    • q0r9f

      En tiä.

    • mää tierän

      Ei käy poraaminen jos ei ole silmiä, mutta höylääminen onnistuu.

    • Punainen lanka

      Ihmisen elämän tarkoitusta on vapautua tästä "harhan maailmasta" ja valaistua eli tulla yhdeksi jumalallisen sielunsa kanssa. Kun ihminen valaistuu, niin hän voi tuoda "taivaan" maan päälle eli ihminen voi elää täydellisessä jumalatietoisuudessa ymmärtäen täysin tämän kaiken olevan vain väliaikaista "harhaa".

      Valaistunut ihminen voi kumota fysiikan lait. Valaistunut voi elää juuri sellaista elämää kuin hän haluaa. Hän ymmärtää täydellisesti henkiset lait, jotka ohjaavat tätä planeettaa. Valaistunut ihminen voi elää täällä tai hän voi poistua täältä. Hän voi nukkua vaikka vuoden halutessan sitä. Hän voi syödä mitä tahansa ilman, että se vaikuttaa häneen haitallisesti. Hän on kaiken tämän harhan yläpuolella. Hän yhteydessä kaikkialliseen ykseyteen. Hän yhtä kaiken olemassa olevan kanssa.

      Tämä planeetta missä me elämme on vain yksi paikka loputtoman suuressa universiumissa. Meillä on rajoittuneet aistimme, joiden kautta havannoimme maailmaa ja kuvittelemme, että me tiedämme kaiken. Tämä on hyvin suuri harha! Meidän aistiemme ulottumissa meidän planeetalla ja muilla olemassaolon tasoilla on olemassa hyvin monimuotoista elämää. Alemmassa elämän muodoista en tiedä, mutta korkeampaa elämämisen muotoa on.. tasot, joilla elävät muun muassa enkelit ja puolijumalat.

      Ihminen elää täällä lukuisia elämiä. Jokaiseen elämään valitaan tietyt oppiläksyt. Mikään ei koskaan tapahdu vahingossa. Kaikki meille tapahtuva on täysin meidän omaa tilaustamme. Maailma on kuin peili, josta näemme itsemme ja jonka kautta meille näytetään oppiläksymme. Kaikki mitä teet, sanot tai ajattelet, tulevat sinulle takaisin jossain muodossa. Jos teet jotain pahaa, niin tuo teko palautuu sinulle takaisin. Se ei ehkä tule samassa muodossa, eikä heti, mutta aivan taatusti se tulee. Olen niin lukuisia kertoja todistanut, että näin todella tapahtuu. Eräs ihminen, joka mustamaalasi ja teki minulle paljon pahaa, sai tekonsa takaisin 4 vuoden päästä ja lähes samassa muodossa kuin mitä minulle teki.

      Kun tänne tullaan, niin me valitsemme perheemme, kehomme ja aivan kaiken. Ihminen, joka ei ole vielä avautunut, harhailee pimeydessä ja tekee itselleen lisää karmaa tajuamatta, että kaikki teot palautuvat takaisin.

      Miten voit parantaa elämääsi? Ota käteesi joku henkinen kirja ja aloita tunnetyöskentely. Kaikki patoutuneent tunteet ja keskeneräisyydet ja traumat täytyy saattaa totuuden valoon, jotta niistä voisi vapautua. Ihminen on kuin sipuli, joka täytyy kerros kerrokselta kuori ja pohjimmaisena on ydin.. se joka me todellisuudessa olemme. Sielä on meidän jumala olemuksemme. Siellä on rauha, rakkaus ja sieltä löytyy vastaukset kaikkiin elämän mysteereihin.

      Voin suositella kirjaa Diana Cooper Henkiset lait. Siinä on lyhyesti ja ytimekkäästi miksi olemme täällä ja miten tämä planeetta toimii.

      Maaplaneetta käy läpi rajua ylösnousemustaan. Maapallolle tulee yhä korkeammin värähtelevää energiaa, joka nostaa ihmisten padotut asiat pintaa. Juuri nyt monilla ihmisillä on tosi vaikeaa.. masennus, ahdistus ja mielenterveys ongelmat ovat huipussaan, mutta ei ole juuri ketään kertomassa, että mitä nyt tapahtuu. Ihmiset ovat tosi hämmentyneitä ja hukassa. Mikään ei ole kuin ennen. Muutoksen rajut aallot lyövät maaplaneetalla.

      Ulkoisesti elän tavallista elämää. Teen työtä, maksan veroja ja hoidan kotia. Mutta sisälläni on ollut jo varhain raju tarve löytää vastaus miksi olen tänne tullut. Vastaukset olen löytänyt. Elämäni on enimmäkseen onnellista, mutta tulee myös vaikeita aikoja, jolloin kaipaan aivan älyttömästi täältä pois. Kaipaan pois siihen rakkauteen ja ykseyteen, josta olen lähtöisin. Se kaikki on myös minussa, mutta en vielä ole perillä, joten siksi kaipaus ja ikävä. Mikään materia ja maallinen ei voi tuoda täyttymystä. Ainoa mikä tuo täyttymyksen on elää täydellisessä yhteydessä jumalalliseen rakkauteen ja tietoisuuteen. Tämä elämä on kuin pitkä uni, josta herääminen on ihmiselle hyvin pelottavaa. Tämänpä vuoksi meidät herätetään pikkuhiljaa.

      • fakta homma

        Kuvittelet tietäväsi tuon kaiken, mutta se on vain luulotautia.


    • Minun käsitys

      Ihmiset on turhia!

      ''Jumala ei ollut tyytyväinen luomaansa eikä osannut tuhota maapalloa joten loi ihmisen maan päälle saastuttamaan ja tuhoamaan maapallon hitaasti''

      Mutta jos me haluamme jatkaa elämää niin kannattaa ruveta miettimään kannattaako luontoa tuhota suojelkaa luontoa luonto suojelee meitä.

    • valistunut

      Kyllä punaisella langalla on jotai todellistakin eikä vain luuloa.
      Syyn ja seurauksen laki, on elämän laki ja korkein ohjaajamme, mutta me emme vain ymmärrä sen toimintaa, ja sekoitamme siihen juman, jokka avulla voisimme kiertää vääjäämättömän, sen muka oleva armon avulla
      .
      Totta on ,että jo vanhat viisaat tiesivät jo, että ihminen on kehittymässä väärään suuntaan, se suunta voi koitua sen kohtaloksi, ja kaiken elämän kohtaloksi maapallolla.

      M IKÄ aihetti tuon kehityksen väärän suunnan jossa ihmisen henkinen kehitys polkee paikallaan vaikka hän teknisesti ja informatiiviseti on kehittynyt huimaa vauhtia.
      Tämä kehitys on saatava tasapainoon, muuten henkisesti köyhä ihminen voi saattaa toimillaan meidä takaisin kivikaudesta vautia ottamaan

      Sehän on juuri tuo jälkeenjäänyt henkinen ihminen joka päättää noista tekniikan tulosten käytöstä ja mitä tuo teniikka keksii

      Jumala ei ole luonut ihmistä vaan se on se on syyn seurauksen lain mukasesti kehynyt tähän muotoonsa missä se nyt on

      Egon sielun syntymisestä materiasta, johti ihmisen poistumiseen paratiisitilasta jossa hän eli sitä ennen, ja hän lähti sielä vapaaehtoisesti ymmärtämättä mitä teki

      Me olemme osa tuota elämää joka eli paratiisissa, mutta egon sielun synty materiasta kehityksen kautta sulki yhdteyden
      omaan alkuperäämme

      Jotta ihmisen kehitys jatkossa palaisi raitelleen on hänen pyrittävä palaamaan juurilleen ja se johtaisi henkiseen kasvuun
      ja tasapainon saavuttamiseen kehitykseesä, ennenkuin ihminen ehtii tuhota itsensä ja kaiken elämän tellukselta

      • vesku7

        Minusta elämän tarkoitus on viettää sellaista elämää kuin itse haluaa, riippumatta siitä onko aviossa tai ei, tietenkin omien varallisuuden puitteissa. Ihminen ei varmaan tajua tai muuten ajattele sitä että olet täällä maan päällä vain kerran.
        Olen miettinyt tätä usein, enkä ole saanut asiaan keskusteluyhteyttä.


      • 4+14
        vesku7 kirjoitti:

        Minusta elämän tarkoitus on viettää sellaista elämää kuin itse haluaa, riippumatta siitä onko aviossa tai ei, tietenkin omien varallisuuden puitteissa. Ihminen ei varmaan tajua tai muuten ajattele sitä että olet täällä maan päällä vain kerran.
        Olen miettinyt tätä usein, enkä ole saanut asiaan keskusteluyhteyttä.

        Hedonistisen elämänasenteen omaavilla elämänohjeena on nauttia hetkestä ja kokea elämä ikäänkuin matkana. Kuitenkin useimmat ihmiset suhtautuvat elämään vastuullisemmin, ajatellen sen jatkuvuutta ja ottaen huomioon muiden ihmisten odotukset.


    • 12345689

      Maa oon vaan sellainen planeetta maailmankaikkeudessa jolla on elämää.
      Lajit ovat kehittyneet aikojen saatossa.Kukin laji taistelee olemassaolostaan.Olemassaololle on melkeinpä tärkeintä saada ravintoa,että pysyy hengissä ja mahdollisesti osallistuuu lajin lisääntymiseen.Maapallolla jokainen on jonkun ravinto.Ihminen on bakteerien ja virusten ravintoa...ainakin,mutta voi olla myös esim.jääkarhujen ravinto.Ihminen,kuten muutkin lajit pyrkivät välttämään joutumasta ravinnoksi.Kun voimat loppuvat,päätyy ravinnoksi.Ja sen jälkeen tämän yksilön elämä päättyy.Elämän perustarkoitus on tällöin pysyä mukana täällä maapallolla hengittävänä olentona.Elämisen tekee miellyttävämmäksi,jos on esim.joku harrastus -sellainen tekeminen,josta nauttii.Se voi olla vaikkapa syöminen,juominen ja naiminen :)

    • EAFRWEF

      Elmän tarkoitus on vapautua 3D-matriisin kahleista ja ponnistaa ainakin 5D -tasolle asti.
      Se tarkoittaa: tämä todellisuutemme on harhakuva, heijastus - jotta oppisimme.
      Kun opimme , emme tarvitse enää tätä mallia mihinkään .
      Näin vapaudumme harhasta ja ponnistamme eteenpäin.

    • jfjfjfjfjf

      Lähettäkää minulle rahaa niin kerron elämän tarkoituksen.

    • Tässäelämämme

      Elämän tarkoitus on löytää elämän tarkoitus, toteuttaa haaveet ja olla onnellinen, kun on edellämainitut saavuttanut.

    • kjuytfgvbhju

      No, mitä muuta vielä pitäisi olla? Onhan se kovaa, että tiedostaa kuolevaisuutensa, mutta se pitää vaan kestää hammasta purren.

    • voikoira

      elämä on turhaa jos ei saavuta mitään ja vaikka saavuttaisikin niin elämä on silti varsin turhaa koska eläessään ihminen tuhoaa valtavasti luontoa, mutta keskiverto ihminen ei luo mitään hyödyllistä. elämä eletään ja kannattaa kuluttaa niin vähän kuin mahdollista

    • näillä ajatuksilla

      Mielestäni Jumala antaa jatkuvasti ihmiselle tehtäviä, joista elämän tarkoitus muodostuu. Näiden tehtävien ja elämän tapahtumien myötä ihminen oppii kaiken aikaa, tai voisi oppia halutessaan. Kärsimyksille ja vastoinkäymisillekin tulee mielekkyys ja toivo paremmasta säilyy. Elämä on paradoksaalisesti täyttymystä luopumisissa. Aineellisesta ja maallisista nautinnoista saa iloita, mutta sydäntään siihen ei kannattaisi kiinnittää. Voi olla, että vähitellen näiden merkitys vähenee ja hengelliset asiat tulevat tärkeämmiksi, samoin rakastaminen ja eläminen tässä hetkessä. Kristuksen sovitustyön kautta pelastumme kuolemasta ja Hän on Pyhän Henkensä kautta tukenamme täällä ajassa ja kuollessamme. Ikuinen elämä on toistaiseksi itselleni mysteeri... mitähän siellä tapahtunee. Joskus tuntuu, että siellä aika käy pitkäksi ja tylsäksi... mutta eihän siellä ole aikaa...

    • pyhämies

      Tavattuani idän viisaat ja mietiskeltyäni vuosikymmenet olen tullut siihen tulokseen, että elämän tarkoitus on porno.

    • P=NP

      Elämän tarkoitus?

      Elämä on olemassa vaikka sen ei edes tarvitsisi olla. Maailma olisi vaikkei siinä itse olisi. Jokainen ainakin pääsee osallistumaan luomaan historiaa ja kävelemään kolmannella kivellä auringosta pienen häviävän hetken kuvitellen itsensä jotenkin suureksi ja tärkeäksi. Kuvitellen että voi jättää itsestään jälkeen jotain ikuisesti säilyvää. Jatkuvuus.

      Tarkoitus lienee se että uskoo selviävänsä kaikista vastoinkäymisistä ja uhkista jotka uhmaavat elämän olemassa oloa. Karttaa kipua ja kärsimystä, tavoitella nautintoa ja onnellisuutta. Laiskuus.

      Tehdä nämä asiat mahdolliseksi myös jälkipolvelle. Kohtuullisuus.

      Koota tietämystä ja taitoa jotta seuraavan sukupolven ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan? Toisaalta kapinoida ja kyseenalaistaa vanhoja tapoja ja käytäntöjä, jotta jostain kehitykseen pyrkivästä voidaan puhua. Uteliaisuus.

    • sarana55

      muista syödä ja juoda.. jaksat paremmin naida :D

    • 17+20

      Ap, tutustu Alkuajatukseen, sen avulla löydät vastauksen kysymykseesi. Se ei anna sinulle valmiita vastauksia, vaan auttaa sinua löytämään omasi. Löytynee googlaamalla.

    • valistunut

      Sekin kuuluu tarkoitukseen, mutta mikä on se alkuperäinen tarkoitun.
      Me olemme itse luoneet tuon tarkoituksen jo ennen maailmankaikkeuden alkua
      Me olemme osa ajatonta elämää ja tarkoituksemme on ilmentää tuota ajatonta ajassa ja aineessa.
      Fyysinen elämä on kuitenkin rajallista, ja sen takia sen ilmettävä fyysiste elämien ketjuna, jossa fyysiseti alamme kehityksen esiasteelta ja kehitymme syyn ja seuraksen lain alaisuudessa täydellisyyttä kohti myös fyysisesti..

      Ihminen on nyt sillä kehitysasteella, että voimme itse vaukuttaa
      omaan elämäämme, ja sitä me tosiaan olemme tehneetkin, ja sen seuraksena on tämä kaaosmainen, kärsimysten ja väkivallan täyttämä
      maailma.

      Kehitys ei kulje suoraviivaisesti vaan se voi taantuakkin
      riippuen minkälaisia syntyy valinnoistamme.

      Ajatuksen syntymisen jälkeen olemme kehittyneet valtavasti, informaation ja tekniikan alueella

      Tuo sama ajatus on alkanut toimimaan myös ihmisen ajattomalla henkisellä alueella, ja luonut sinne ajallisen keskuksen egon sielun.

      Siitä on tullut sitten henkisen kehityksen jarru, joka on saattanut ihmisen hekisen kehityksen pysähtyneisyyden tilaan.
      Niinpä siitä on tullut ihmisen ongelmien kärsimysten lähde .
      Joten pääsemällä eroon tuosta ongelmiemme luojasta, voimme jatkaa henkistä kehitystämme,ilman kärsimyksiä ja väkivaltaisuutta.

      Itseä ei voi murhata, tappamalla oma viaton ruumis
      Itsensä voi hävittää vain ns, psykologisessa kuolemassa,
      jossa tuo psykologinen perimä, eli perisynti ymmärretään ja oivalletaan totuus
      Se johtaa kärsimyksistä ja väkivaltaisuudesta vapaaseen elämään, ja synnyttää meissä aivan uuden ihmisen

      Tuo tapahtuma pitäisi otta kaikkien tarkoitukseksi, sillä se on ainoa tie ihmisen kehityksen turvaamiseksi

    • Kokijana

      "Mikä on elämän tarkoitus?"

      Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus.

    • Psyyke0

      Ajattele yksi kaikkitietävä kokija, joka kyllästyy yksinäisyyteen ja sekoittaa itsensä jakomieleksi eli avatar-kokijoiksi kokeakseen moneuden ja sumean epätietoisuuden.
      Tuoko se helpotusta yksinäisyyteen?

      • SiksipäJuuri

        "Mikä on elämän tarkoitus?"
        .
        Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus.


    • UskovaNoora

      Elämän tarkoitus käy ilmi seuraavasta.

      Kolmiyhteinen Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja puhalsi elämän henkäyksensä ihmiseen – jokaisen ihmisen arvo perustuu pelkästään tähän.

      Jumala oli antanut ihmiselle valinnanvapauden, mutta ihminen käytti valinnanvapauttaan Jumalan vanhurskautta vastaan, ja lankesi syntiin. Kaikki vääristyi. Me ihmiset olemme syntiin langenneita. Syntisyys tarkoittaa eroa Jumalasta, kuolevaisuutta sekä valheellisuutta ja muuta pahuutta ajatuksissa, sanoissa, asenteissa ja teoissa. Synnin palkka on lopullinen kuolema, kadotus.

      Mutta Jumala on rakkaus. Jumala rakasti syntisiä ihmisiä niin paljon, että tuli itse Pojassa, Jeesuksessa, ihmiseksi ja osoitti, millainen on pyhä ja vanhurskas ihminen. Mutta Hän teki vielä enemmän: Jumala antoi Poikansa Jeesuksen naulittavaksi ristille meidän syntiemme sovitukseksi. Jeesus itse antautui sovitusuhriksi syntisten ihmisten edestä, kärsien sen rangaistuksen, joka olisi kuulunut meille. Ikuisen Henkensä voimalla Jeesus voitti synnin, kuoleman ja kadotuksen, ja nousi kuolleista!

      Se, joka vastaanottaa uskossa Jeesuksen syntiensä sovittajana ja elämänsä Herrana ja lähtee seuraamaan Häntä, pääsee iankaikkiseen valtakuntaan Jumalan luo –kuka onkaan.

    • Elämän tarkoitus on tehdä elämälle tarkoitus.

    • JeesusonTotuus

      Joo, kyllä se Jeesus on.

    • iflosohvi

      Elämän tarkoitus on ratkaista elämän tarkoitus. Tietenkin sitten kun se on selvillä, elämällä ei ole enää tarkoitusta, joten kannattaneeko tuota selvittää.

      • NoSenseAtAll

        Jos ei kannata selvittää, niin piruako sen sitten kerrot meille?


      • iflosohvi

        uups:) Ja kun juuri ehdin tulla johtopäätökseen, ettei tuon takia sitä kannata ryhtyä ratkaisemaan.....


    • tyhjää_päässä

      Tyhjän turhuuden mietiskely ilman vastauksia.

    • HENNAGAIJINJINSEI

      HESARI KYSELI 400 SUOMEN INTELLIGENTILTÄ 1990-LUVULLA TÄTÄ ! JOKUNEN VASTASI, ETTÄ JOKAISEN ON LÖYDETTÄVÄ OMA VASTAUKSENSA TÄHÄN ONGELMAAN. EI OLE YLEISTETTÄVÄÄ JOKAISELLE SOPIVAA VASTAUSTA ! SIIHEN PÄÄDYIN ITSEKIN - SILLOIN. VUOSIA MYÖHEMMIN LÖYSIN ITSELLENI OMAN, UUDEN VASTAUKSENI JA USKALLAN VÄITTÄÄ SEN OLEVAN YLEISTETTÄVISSÄ JOKAISELLE TIEDOSTAVALLE IHMISELLE !
      KEHITTÄÄ ITSENSÄ IHMISENÄ I H M I S E K S I !
      KÄSITÄN TÄLLÖIN IHMISEN VALINNEEN ITSELLEEN TAVOITTEEKSI H Y V Y Y D E N !
      IHMISYMMÄRRYKSENI MYÖNTÄÄ IHMISELLE "VAPAAN" MAHDOLLISUUDEN VALITA
      HYVYYDEN JA PAHUUDEN VÄLILLÄ.
      HITLER, STALIN, MAO, POL POT, IDI AMIN JA HEIDÄN KALTAISENSA VALITSIVAT
      PAHUUDEN !
      IHMISELLÄ ON AINA JA VAIN KAKSI KYSYMYSTÄ JOKA HETKI RATKAISTAVANAAN !
      " M I T Ä T E E N " ? TÄMÄ ON RATKAISEVIN KYSYMYS.
      TOINEN ON " M I L L Ä T A V A L L A " TOTEUTAN ENSIMMÄISEN VALINTANI !
      JOS VALITSEN " RAKASTAN SINUA ". MILLÄ TAVALLA TOTEUTAN TÄTÄ RAKKAUTTANI SINUA KOHTAAN ?
      VOINKO TOTEUTTAA RAKKAUTTANI MUULLA TAVALLA KUIN
      " V Ä K I V A L L A T T O M A S T I " ? VOIKO TÄMÄN KYSYMEKSEN YLEISTÄÄ ?
      TIEDÄN, ETTÄ TÄMÄ EI OLE HELPPO TIE. VAI TULISIKO ELÄMÄN OLLA " HELPPOA JUHLIMISTA " ? VOISIKO JUURI TAISTELU HYVYYDEN PUOLESTA KEHITTÄÄ MINUA IHMISEKSI ?
      OLEN TÄYSIN MAALLIKKO ELÄMÄNI EDESSÄ. YRITÄN ETSIÄ KYSYMYKSIÄ ELÄMÄLLENI "

    • Unworship

      Elämäntarkoitus on liian monisyinen lauseella sanottavaksi.
      Kehitys, viisaus, nautinto, jatkuvuus, diviniteetti. Elämä ja tietoisuus on, jotta maailma olisi. Olemme itse luoja ja projekti on pahasti kesken. Aikojen saatossa vielä hioudumme täydellisyyteen joka aspektissa. Emme voi käsittää sitä maailmaa joka on tuleva jälkeemme sen enempää kuin voimme käsittää maailmaa joka oli meitä ennen. Kaikki se kauhea kurjuus ja kärsimys nyt ja silloin. Ajan mittaa kaikki tulee vielä olemaan ok, ehkä elämän tarkoitus on yrittää selvitä siihen.

    • törkyläinen

      En oikein tiedä mitä muita tarkoituksia elämällä on, mutta irstailu on yksi ja aika hyvä.

    • näinkin_voi_tuumata

      Elämäntarkoitus on oppia ymmärtämään, mitä elämä on.

    • askeetti779

      Elää vaatimattomasti, tehdä työtä ja antaa tuloista verojen kautta varoja niille jotka sitä tarvitsevat.

      Jokainen on vero varoista nauttinut ja sitten on jokaisen ajallaan on tehtävä oma osuutensa.

      Pelkästään verotuksen takia on elettävä vaatimattomasti, jos työtä ei ole on opiskeltava/etsiä vaihtoehtoinen elämän tapa/tehtävä työtä yhteiskunnan tukirahoilla.

    • hddhdhdd

      Niiden kiusaaminen joista ei muutkaan tykkää. Oma itsetunto vahvistuu sillä konstilla.

    • Anonyymi

      Edellä on monilla kommentoijilla ollut hyviä pohdiskeluja asiasta.

      Tosiasia on tietenkin, ettei mitään tarkoitusta ihmisen elämällä ole. Se kannattaa ensimmäisenä tunnustaa itselleen. Sillä siten voi päästä itse asiaan (sic!).

      Nimittäin siihen, että jokaista ihmistä ahdistaa mainittu kysymys elämänsä tarkoituksesta tai merkityksestä, miten sen nyt kukin muotoilee.

      Perimmältään mainitun ahdistuksen taustalla on elämän rajallisuus eli tietoisuus omasta kuolemasta. Ja sen vuoksi aloittaja on kysymyksen juuri kohdannut, ellei ole sitä jo aiemmin elämänsä jonakin kriittisenä hetkenä tajunnut (ehkä aloittaja on ollut niin onnekas, ettei tällaisia kriittisiä hetkiä ole ollut aiemmin).

      Vastaus: "syödä, juoda ja naida" on tietenkin huumoria, jolla tällaisen vastaajan antama vastaus ehkä lieventää. Se on hyvä lähtökohta, sillä elämän mielekkyyttä ei kannata pohtia kovin vakavissaan ja totisena.

      Eksistentiaaliseen ahdistukseen ei ole olemassa lääkettä. Siihen voi suhtautua kuin vieraaseen, joka tuli kylään yllättäin mutta ei kovin toivottuna vieraana. Ei auta!

      Parempi keino saattaa olla se, että kohtaa rohkeasti ahdistuksensa ja miettii, miten siitä saisi voimaa siihen, mitä elämässään pitää arvokkaana. Ahdistus nimittäin osoittaa vääjäämättä, että olet ainakin elossa. Kuollut ei tunne (enää) mitään.

      Joka tapauksessa se, mitä ei kannata tehdä, on yrittää piilottaa ahdistus itseltä ja lakaista se jonnekin maton alle.

    • Anonyymi

      Joka puhuu syömisestä ja naimisesta elämän tarkoituksena ei ole saanut niitä tarpeeksi. Maslowin tarvehierarkian pyramidi on syytä katsoa ja todeta että tarkoituksia on hierarkisesti useita erilaisia.

      Olli nosti eräässä yhteydessä esiin:
      Teknologiset tarpeet
      Biologiset tarpeet
      Psykologiset tarpeet
      Sosiologiset tarpeet
      Teologiset tarpeet

      Sudrat eli työväki
      Talonpojat eli ruuan tuotanto
      Porvaristo eli kauppa
      Aatelisto eli hallinto soturit
      Papisto eli teologit

      Kasteina nuo tarvehierarkiat ovat jämähtäneitä omaan lokeroonsa uhrautuen yhteiskunnan hyväksi. Kovin paljon ei nousua hierarkiassa voi tapahtua. On 1, 2, 4 , 5, 10 denaarin palkkaluokan. Kykyjen mukaan. Mutta onko mahdollista keinotekoisia tarpeita lisää luoda noiden viiden lisäksi.

    • Anonyymi

      Miksi elämällä olisi vielä jokin muu tarkoitus kuin elämä itse? Kylläpä ihmiset ovat vaativia.

    • Anonyymi

      Elämän tarkoitus on yksinkertaisesti elää elämä jumalan ihmiselle asettamien sääntöjen mukaisesti.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe