Useissa lähteissä mainitaan hyviksi raudanlähteiksi vihreät kasvikset, mutta missään ei täsmennetä, että mitä ne tarkalleen ottaen ovat? Onko esim. vihreässä salaatissa (jääsalaatti) paljon rautaa? Entäs kurkku tai vihreä paprika? Pinaatista tiedän, että sen väitetty erityisen runsas rautapitoisuus on puppua ja nokkosia on vaikea saada varsinkaan talvella, enkä ikinä muista kerätä niitä ajoissa alkukesästä.
Erityisesti haluaisin selvennyksen noista salaateista, joten turha linkata niitä finellin sivuja, koska en löytänyt sieltä tarvitsemaani tietoa. Kertokaa ihan konkreettisia esimerkkejä, etenkin paljon rautaa sisältävistä kasvikunnan tuotteista.
Ne mystiset vihreät kasvikset??
17
3954
Vastaukset
- kerrankin
itse googlata - esim. sanalla "fineli"!
Finelistä tieto löytyy!- .............
En löytänyt tarvitsemaani tietoa sieltä! Miksi se on teille niin vaikea ymmärtää, kun haluaisin jonkun sanovan ihan konkreettisia esimerkkejä niistä kasviksissa, joissa sitä rautaa on!
- helppo ymmärtää
............. kirjoitti:
En löytänyt tarvitsemaani tietoa sieltä! Miksi se on teille niin vaikea ymmärtää, kun haluaisin jonkun sanovan ihan konkreettisia esimerkkejä niistä kasviksissa, joissa sitä rautaa on!
pinaatti ja nokkonen
- ............
helppo ymmärtää kirjoitti:
pinaatti ja nokkonen
Ahhhahhaa... nyt kyllä meni niin vittuilun puolelle, etten tiedä, pitäiskö itkeä vai nauraa. :')
- siitä vaan
............ kirjoitti:
Ahhhahhaa... nyt kyllä meni niin vittuilun puolelle, etten tiedä, pitäiskö itkeä vai nauraa. :')
ai tää olikin taas tää vittuilukeskustelu, eikä asiaa
- sitten sinulle
............. kirjoitti:
(uus)avuttomalle kaivaa se tieto sieltä Finelistä valmiiksi?
Tuossa pitkä lista kaikenlaisia ruoka-aineksia rautapitoisuuden mukaan laskevassa järjestyksessä (300 eniten rautaa sisältävää):
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=300&from=top&portion=100g&lang=fi
Ja sitten pelkästään kasviksia samassa järjestyksessä:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=vegfresh&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi
Ja kun noita vertaat, voit huomata, että niitä kasviksia pitää syödä aika paljon saadakseen tarpeellisen määrän rautaa - sehän on tunnettu asia, että useat kasvisyöjät ovat aneemisia, elleivät syö rautatabletteja.
Niin - se nokkonen on niistä kasviksista rautapitoisimpia. Sen kertominen ei ollut vittuilua muuta kuin täysin tietämättömän näkökulmasta. - naurunjohtaja
............ kirjoitti:
"nyt kyllä meni niin vittuilun puolelle, etten tiedä, pitäiskö itkeä vai nauraa"
Nyt sinulle nauretaan! On se kumma, että ensin vaaditaan valmista tietoa ja kun se sinulle annetaan, niin se ei kelpaa vaan syyttelet vittuilusta.
Nokkosessa on eniten rautaa tuoreista kasviksista - jos ei oteta huomioon basilikaa, joka on maustamiseen käytettävä yrtti. - ...........
naurunjohtaja kirjoitti:
"nyt kyllä meni niin vittuilun puolelle, etten tiedä, pitäiskö itkeä vai nauraa"
Nyt sinulle nauretaan! On se kumma, että ensin vaaditaan valmista tietoa ja kun se sinulle annetaan, niin se ei kelpaa vaan syyttelet vittuilusta.
Nokkosessa on eniten rautaa tuoreista kasviksista - jos ei oteta huomioon basilikaa, joka on maustamiseen käytettävä yrtti.Ei kai se muuten, mutta kun itse aloitusviestissä mainitsin nokkosen ja pinaatin: "Pinaatista tiedän, että sen väitetty erityisen runsas rautapitoisuus on puppua ja nokkosia on vaikea saada varsinkaan talvella, enkä ikinä muista kerätä niitä ajoissa alkukesästä. "
Onko noi ainoat vihreät kasvikset, joissa on rautaa?
Miten on sen lehtisalaatin kanssa? Finellistä en löytänyt mm. jääsalaatin ravintotietoja ja olisin kiinnostunut erityisesti siitä, koska syön sitä paljon. - sinä niitä
........... kirjoitti:
Ei kai se muuten, mutta kun itse aloitusviestissä mainitsin nokkosen ja pinaatin: "Pinaatista tiedän, että sen väitetty erityisen runsas rautapitoisuus on puppua ja nokkosia on vaikea saada varsinkaan talvella, enkä ikinä muista kerätä niitä ajoissa alkukesästä. "
Miten on sen lehtisalaatin kanssa? Finellistä en löytänyt mm. jääsalaatin ravintotietoja ja olisin kiinnostunut erityisesti siitä, koska syön sitä paljon."Miten on sen lehtisalaatin kanssa? Finellistä en löytänyt mm. jääsalaatin ravintotietoja ja olisin kiinnostunut erityisesti siitä, koska syön sitä paljon. "
salaatteja jaksa syödä niin paljon, että saisit niistä sen tarvitsemasi raudan. Kuka syö kilotolkulla minkäänlaisen salaatin lehtiä päivässä? - sieltä vaa
........... kirjoitti:
Ei kai se muuten, mutta kun itse aloitusviestissä mainitsin nokkosen ja pinaatin: "Pinaatista tiedän, että sen väitetty erityisen runsas rautapitoisuus on puppua ja nokkosia on vaikea saada varsinkaan talvella, enkä ikinä muista kerätä niitä ajoissa alkukesästä. "
Miten on sen lehtisalaatin kanssa? Finellistä en löytänyt mm. jääsalaatin ravintotietoja ja olisin kiinnostunut erityisesti siitä, koska syön sitä paljon."Finellistä en löytänyt mm. jääsalaatin ravintotietoja ja olisin kiinnostunut erityisesti siitä, koska syön sitä paljon."
Finelistä löytyy jäävuorisalaatin tiedot - ja jääsalaatti on siitä edelleen jalostettu, joten eikäöhän sen pitoisuudet ole samaa luokkaa. Jäävuorisalaatissa on rautaa 0,7 mg/100g. Miesten pitäisi saada päivässä 10 mg, naisten 12 - 18 mg. Siitä voi päätellä, että jäävuorisalaattia pitäisi syödä päivässä 1,5 - 2 kg. Kannattaa siis etsiä rautapitoisempia elintarvikkeita ja/tai syödä rautapillereitä.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=331&lang=fi - jomaki
........... kirjoitti:
Miten on sen lehtisalaatin kanssa? Finellistä en löytänyt mm. jääsalaatin ravintotietoja ja olisin kiinnostunut erityisesti siitä, koska syön sitä paljon.Jääsalaatti on jäävuorisalaatin ja lehtisalaatin risteytys. Fineli antaa kummankin rautapitoisuudeksi 0.7 mg / 100 g, minkä olettaisin siten myös jääsalaatin rautapitoisuudeksi. Kerrottakoon vielä, että yksi pakkaus jääsalaattia painaa yleensä n. 100 g. Tämän perusteella voit arvioida, paljonko saat rautaa syömästäsi jääsalaatista. Aikuiselle ihmiselle suositellaan rautaa vähintään 9 mg vuorokaudessa, riippuen sukupuolesta ja iästä.
Rautarikkaita vihreitä käytetään yleensä vain mausteena. Esimerkiksi tuore timjami 17 mg rautaa / 100 g, tuore piparminttu 12 mg / 100 g jne. Kannattaa tutustua myös Amerikan "Fineliin", http://nutritiondata.self.com/
- ruista vaan
Jos et syö lihatuotteita niin kannattaa syödä viljoja etenkin ruista että saa rautaa. Kasviksista suurin osa on vettä niin niitä saa popsia sitten ihan älyttömiä määriä että sitä rautaa oikeasti saa. Jos et oo kasvissyöjä niin suosittelen veriohukaisia, maksaa ym. Itsekään en kauheasti syö lihaa, mutta hemoglobiini oli todella hyvä aikoina jolloin söin usein mysliä. Siis ihan sellaista perus hiutalemysliä
- ...
ja C-vitamiinia mukana.
Ravinto ei takaa riittävää raudansaantia, katselkaa kalpeita ihmisiä.- on nyt
"Ravinto ei takaa riittävää raudansaantia, katselkaa kalpeita ihmisiä. "
niin, että se on ravinnosta kiinni, saako riittävästi rautaa.
Kävin muutama viikko sitten verenluovutuksessa, hemoglobiini 167. Tullut pelkästään ravinnosta. Syön monipuolisesti lihaa, kalaa, kasviksia etc. Rautatabletteja on syönyt joskus verenluovutuksen jälkeen muutamana päivänä, jos hg on ollut viime kertaista alempana (esim. 140:n paikkeilla) ennen luovutuksessa - luovutushan alentaa n. 10%.
Ei riitä, että syö esim. lihaa runsaasti. Pitää nauttia myös C-vitamiinipitoista ravintoa - C:tä tarvitaan raudan imeytymiseen. - ruista vaan
Ei todellakaan tarvi mitään rautakuuria pari kertaa vuodessa. Itselläni on hemoglobiini ollut täysi-ikäisenä aina jotain välillä 130-151 ja olen nainen enkä ikinä ole yhtään rautakuuria syönyt, vaikka kerran lukiossa sellainen kyllä uhattiin kirjoittaa. En syö siis myöskään juurikaan lihaa, kanaa joskus, mutta viljoja syön. Olen tuo joka kirjoitti aiemmin että myslisyönti nosti hemoglobiinia. Silloin se tosiaan oli 151 kun söin usein mysliä, ja tuo 151on kuulemma naiselle harvinaisen hyvä arvo. Syön mä kyllä paljon hedelmiäkin ja täysmehujakin juon ja myslissäkin on kyllä c-vitamiinia, koska siinä kuivattuja hedelmiä joten kyllä se c-vitamiinikin on takuulla tärkeä, mutta mitään rautakuureja ei välttämättä tarvi. Tai no kyllä se kannattaa syödä jos sellanen määrätään, muttei ajatella että sen kuurin hankkii tarkoituksella vähän väliä. Kyllä mä kieltämättä vähän itsekin ihmettelin kun tuota finelin listaa katselin että miten mulla voi olla tuo hemoglobiini noinkin hyvä, mutta kai se kaikki rauta mitä saa sitten imeytyy. Syön myslin ja ruisleivän lisäksi tuolta listalta ainakin soijarouhetta, maissihiutaleita ja muita muroja ja kananmunia.
Ai niin, en käytä juuri ollenkaan maitotuotteita, joten saattaa johtua tuo hyvä hemoglobiini siitäkin. Tai joskus oon kuullu että maito estäis rautaa imeytymästä, mutta en tietenkään kannata maitotuotteiden lopettamistakaan. Auttaisikohan sitten jos rautapitoisia tuotteita ja maitotuotteita ei söis yhtäaikaa? - .............
ruista vaan kirjoitti:
Ei todellakaan tarvi mitään rautakuuria pari kertaa vuodessa. Itselläni on hemoglobiini ollut täysi-ikäisenä aina jotain välillä 130-151 ja olen nainen enkä ikinä ole yhtään rautakuuria syönyt, vaikka kerran lukiossa sellainen kyllä uhattiin kirjoittaa. En syö siis myöskään juurikaan lihaa, kanaa joskus, mutta viljoja syön. Olen tuo joka kirjoitti aiemmin että myslisyönti nosti hemoglobiinia. Silloin se tosiaan oli 151 kun söin usein mysliä, ja tuo 151on kuulemma naiselle harvinaisen hyvä arvo. Syön mä kyllä paljon hedelmiäkin ja täysmehujakin juon ja myslissäkin on kyllä c-vitamiinia, koska siinä kuivattuja hedelmiä joten kyllä se c-vitamiinikin on takuulla tärkeä, mutta mitään rautakuureja ei välttämättä tarvi. Tai no kyllä se kannattaa syödä jos sellanen määrätään, muttei ajatella että sen kuurin hankkii tarkoituksella vähän väliä. Kyllä mä kieltämättä vähän itsekin ihmettelin kun tuota finelin listaa katselin että miten mulla voi olla tuo hemoglobiini noinkin hyvä, mutta kai se kaikki rauta mitä saa sitten imeytyy. Syön myslin ja ruisleivän lisäksi tuolta listalta ainakin soijarouhetta, maissihiutaleita ja muita muroja ja kananmunia.
Ai niin, en käytä juuri ollenkaan maitotuotteita, joten saattaa johtua tuo hyvä hemoglobiini siitäkin. Tai joskus oon kuullu että maito estäis rautaa imeytymästä, mutta en tietenkään kannata maitotuotteiden lopettamistakaan. Auttaisikohan sitten jos rautapitoisia tuotteita ja maitotuotteita ei söis yhtäaikaa?Näin olen kuullut, että samalla aterialla ei kannattaisi syödä maitotuotteita, jos syö jotain rautaa sisältävää ja haluaa saada sen raudan imeytymään. Pitäisi ehkä pari tuntia pitää väliä. Myös kahvi, tee ja suklaa (joita itse rakastan kaikkia) huonontavat raudan imeytymistä. Ennen kun en paremmin tiennyt, minulla oli tapana juoda teetä tai kahvia heti aterian jälkeen ja suklaatakin söin paljon, leivän päällä oli aina juustoa jne. Silloin minulla oli todella alhainen hemoglobiini. Nyt olen luopunut teestä lähes kokonaan, pidän aterian jälkeen väliä ennen kuin juon kahvia ja en käytä maitotuotteita joka aterialla. Leivänkin päälle laitan mielummin tomaattia tai kurkkua (C-vitamiinia) juuston sijaan, että viljassa oleva rauta imeytyisi paremmin. Hemoglobiinini lienee nykyään parempi, en tiedä varmasti, koska en ole mitannut, mutta ainakin jaksan paljon paremmin, eikä väsytä niin usein.
Syötkö sen myslin ihan sellaisenaan ilman mitään lisukkeita? Eikö se ole vähän kuivaa? Silloin harvoin kun itse mysliä syön, syön sitä mieluummin jogurtin seassa, koska silloin se on parempaa. Siitä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä raudan imeytymisen kannalta. Kuivana mysli on mielestäni vähän tylsän makuista. - ruista vaan
............. kirjoitti:
Näin olen kuullut, että samalla aterialla ei kannattaisi syödä maitotuotteita, jos syö jotain rautaa sisältävää ja haluaa saada sen raudan imeytymään. Pitäisi ehkä pari tuntia pitää väliä. Myös kahvi, tee ja suklaa (joita itse rakastan kaikkia) huonontavat raudan imeytymistä. Ennen kun en paremmin tiennyt, minulla oli tapana juoda teetä tai kahvia heti aterian jälkeen ja suklaatakin söin paljon, leivän päällä oli aina juustoa jne. Silloin minulla oli todella alhainen hemoglobiini. Nyt olen luopunut teestä lähes kokonaan, pidän aterian jälkeen väliä ennen kuin juon kahvia ja en käytä maitotuotteita joka aterialla. Leivänkin päälle laitan mielummin tomaattia tai kurkkua (C-vitamiinia) juuston sijaan, että viljassa oleva rauta imeytyisi paremmin. Hemoglobiinini lienee nykyään parempi, en tiedä varmasti, koska en ole mitannut, mutta ainakin jaksan paljon paremmin, eikä väsytä niin usein.
Syötkö sen myslin ihan sellaisenaan ilman mitään lisukkeita? Eikö se ole vähän kuivaa? Silloin harvoin kun itse mysliä syön, syön sitä mieluummin jogurtin seassa, koska silloin se on parempaa. Siitä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä raudan imeytymisen kannalta. Kuivana mysli on mielestäni vähän tylsän makuista.Joskus syön mysliä paljaaltaan, mutta yleensä mehukeiton kanssa. Etenkin hedelmämehukeitto sopii tosi hyvin minusta mysliin. En juo muuten kahvia enkä teetäkään eli siinä näköjään taas lisäselitys tuolle minun raudan imeytymiselle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839