Haluatteko lapsia?

ei niin äiti ainesta

Yleisesti ottaen naisille on mielletty tämä lapsista haaveilu ja miehet myötöilevät perässä tai ainakin naiset ovat useimmin näitä lapsenhankinta suunnitelmien alullepanijoita.
Uskon kuitenkin, että miehilläkin tämä isävaisto ja isäksitulemisen halu on vaikka eivät siitä ehkä samalla tavalla puhu... Onko miehillä tämä vanhemmuuden haaveilu yhtä suosittua kuin naisten keskuudessa?? kertokaa omia mielipiteitänne?

Itse en ole kovin kiinnostunut lapsista, ainakaan tällä hetkellä en osaa kuvitella itseäni äitinä (olen parikymppinen). Lapset ei hirveästi herätä mussa tuntemuksia, ne enemmän vain ovat, mutta en kuitenkaan ajattele niistä kuitenkaan kielteiseen sävyyn, ainakaan jos niitä omia lapsia olisi. Mielipiteeni tietenkin voi muuttua, mutta en voisi kuvitella itselleni lapsia ennen kolmeakymppiä jos silloinkaan. Ajatuksiini vaikuttavat myös pelko siitä vastuusta jota en ehkä ikinä uskalla ottaa. Mitä mieltä miehet olette naisesta, jonka elämän tavoitteena ei välttämättä ole lapset?
Tiedän kuulostavani epävarmalta, se johtuu siitä, että osaan kuvitella itseni kuitenkin hyvänä äitinä joka rakastaa lapsiaan ja oikean miehen kanssa toisaalta olisi valmiskin lapsien hankintaan, mutta ei pidä asiaa itselleen mitenkään tulevaisuuden suunnitelmana.

12

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan kasva rauhassa

      Aikuiseksi 30v. Kyllä sinä olet varmaan yhtä hyvä äiti kuin muutkin! Eikoöhän se lasten "saanti" pitäis olla yhteinen päätös ei yksistään isän tai äidin! Muutenkin sinun ajatukset ovat ihan järkeviä ja asiallisia ja et ole varmaan ainut nainen joka ajattelee noin.

    • Mies22vkl

      Ei lasten hankkiminen kiinnosta yhtään tällä hetkellä ja hyvin mahdollista ettei kiinnosta myöskään tulevaisuudessa. Lapsista on todella paljon vaivaa ja huolta. Vaiva loppuu ajan kanssa, mutta huoli ei lopu koskaan. Lisäksi olen sen verran itsekäs, että haluan nauttia omasta elämästäni mahdollisimman paljon. Jos lapsia hommaa niin esimerkiksi matkustaminen tulee hankalammaksi ja rahallinen tilanne huononee ja etenkin oma vapaa-aika tulee vähäisemmäksi.

      Kun minun elämän tarkoitukseni on nauttia elämästä niin kauan kuin voin niin ainakin tällä hetkellä tuntuu, että lapset ennemminkin vaikeuttaisivat elämästä nauttimista kuin toisivat siihen lisää nautintoa. Liittyyhän vanhemmuuteen varmasti myös hienoja tunteita, mutta en arvottaisi niitä niin korkealle kuin vapautta tehdä mitä itse haluaa ilman sen kummempia rasitteita.

      Toiset kokevat lapsen hankkimisesta saadun ilon suuremmaksi kuin haitan ja toiset taas kokevat toisinpäin. Harva sitä kehtaa myöntää jos on jälkimmäisellä kannalla, koska sitä pidetään itsekkäänä. Minusta kukaan ei kuitenkaan ole asemassa, jossa voi päättää miten toisen pitää elämänsä elää.

      • "Minusta kukaan ei kuitenkaan ole asemassa, jossa voi päättää miten toisen pitää elämänsä elää. "

        Nimenomaan. Itsekään en lapsia halua. Ei siksi, etten niistä pidä, vaan siksi, että elämässä on muutenkin vielä korjailtavaa. Sitten vasta kun muut asiat on tarpeeksi kunnossa niin voisi kenties ajatellakin asiaa.


    • ghjkyuio

      on ollut negatiivista vibaa ympäristöstä elämässäni etten ole vielä halunnut lapsia.
      Olen 30 vuotias nainen ja edelleen yksin.
      Pidän lapsista ja sellainen tulee jos luoja niin haluaa, jos ei niin ei voi mitään.
      Sukulaiset ei ymmärrä etten ole vieläkään lisääntynyt, ulkomaalaiset ei ymmärrä että nainen on vielä 30 yksin ilman lapsia, paineet ympäristöstä on VALTAVAT.
      Minä olen matkustellut, tehnyt paljon töitä, opiskellut ja pari vuotta vierähti elämänkriisissä, aika on vaan mennyt ja hups just 30 täytin. Ei ole jotenkin vaan koskaan ollut aikaa romansseille ja kunnon seurustelulle, muutama yritys on ollut mutta miehet on ollut niitä "pahoja poikia" ne yritykset on tietysti kaatunut jo ennen kuin on kerenneet alkaakkaan.

      • nightranger

        Jos kaveripiiristä tulee tuollaista painetta niin kannattaa vaihtaa kaveripiiriä. Jos sukulaisetkaan ei ymmärrä niin johan on. Jos ei lapsia halua, se on oma valinta eikä pitäis olla muilla sanomista.


      • Mies22vkl

        Samanlaista painostusta ja sääliä saavat osakseen myös miehet, jotka eivät mene armeijaan. Näille ihmisille kannattaa kertoa perustelut omalle valinnalleen. Jos eivät sittekään ymmärrä niin antaa heidän olla.


      • LadyPiercing
        Mies22vkl kirjoitti:

        Samanlaista painostusta ja sääliä saavat osakseen myös miehet, jotka eivät mene armeijaan. Näille ihmisille kannattaa kertoa perustelut omalle valinnalleen. Jos eivät sittekään ymmärrä niin antaa heidän olla.

        No onko sellaiset ihmiset muka sen arvoisia että niille kannattaa mitään alkaa selittelemään? Typerää välittää siitä mitä muut ajattelee, jos joku ei tykkää tekemisistäni niin eipä kauheasti kiinnosta mitään selitelläkään, sittenhän ei tykkää.


      • Mies22vkl
        LadyPiercing kirjoitti:

        No onko sellaiset ihmiset muka sen arvoisia että niille kannattaa mitään alkaa selittelemään? Typerää välittää siitä mitä muut ajattelee, jos joku ei tykkää tekemisistäni niin eipä kauheasti kiinnosta mitään selitelläkään, sittenhän ei tykkää.

        Ehkä he ymmärtävät tekemisiäsi paremmin jos selität sen heille. Kaikki eivät ole ajatelleet samoja asioita samasta näkökulmasta kuin sinä. Itse ainakin perustelen joskus hyvinkin pitkään ennen kuin luovutan.


      • Muutamia ajatuksia
        LadyPiercing kirjoitti:

        No onko sellaiset ihmiset muka sen arvoisia että niille kannattaa mitään alkaa selittelemään? Typerää välittää siitä mitä muut ajattelee, jos joku ei tykkää tekemisistäni niin eipä kauheasti kiinnosta mitään selitelläkään, sittenhän ei tykkää.

        Ei minusta selittämisessä ole sinällään mitään ongelmaa, kunhan samaa asiaa ei tarvitse jatkuvasti selittää uudelleen. Kyllähän aidot ystävät ymmärtävät järkeenkäyvät selitykset, ja omassa tuttavapiirissäni on ollut mm. sekä reservin upseereita että sivareita, mutta se ei välttämättä kerro paljon heistä ihmisinä.

        Muutama tyyppiesimerkki selittämisestä:

        1. Miksi et kuuluu kirkkoon? En ole mitenkään uskonnollinen ihminen enkä usko jumaliaan, joten olisi suorastaan väärin kuulua järjestöön jonka oppeja ei voi ottaa todesta. Sen vuoksi en myöskään käynyt rippikoulua 15-vuotiaana ja erosin kirkosta täysi-ikäisenä.
        2. Miksi et käytä alkoholia? Minulle raittiina ole on luonnollinen olotila ja viihdyin paremmin selvinpäin olevien ihmisten seurassa, mutta ei minua haittaa muiden ihmisten kohtuullinen alkoholin käyttö. Osa kavereistani on yhtä "kuivahenkisiä" kuin minä ja ne jotka ottavat olutta silloin tällöin, eivät yritä tyrkyttää sitä minulle, vaan ymmärtävät että en ota kuppia eikä se ole kenellekään mikään ongelma.
        3. Miksi sinulla ei ole lapsia? En ole löytänyt sopivaa naista, ja vaikka löytäisinkin, niin nykyisellään minulle riittää semmoinen kahden asunnon suhde mukavan, fiksun, luotettavan ja kohtuullisen hyvänäköisen naisen kanssa. Jotta tuo suhde toimisi pitäisi myös löytyä sitä yhteistä tekemistä ja puhumista. Rehellisesti sanottuna lapsista olisi luultavasti liikaa vaivaa ja vastuuta omien tottumusten kannalta.

        Mitä tulee noihin ympäristön paineisiin, niin sen mukaanhan kaikkien sinkkujen pitäisi olla aina hakeutumassa parisuhteeseen, ja vaikka eläisi onnellisessa parisuhteessa, niin silloinkin pitäisi hankkia ne 2-3 lasta. Minusta yksilön pitää itse harkita mikä tekee hänet onnelliseksi missäkin elämänvaiheessa eikä vain suinpäin ajautua tilanteisiin. Kenenkään miehen ei pidä ajatella että joku ihmeellinen tyttöystävä ratkaisi kaikki heidän oman elämänsä ongelmat tai että joku mies "valkoisessa haarniskassa" ratkaisisi jonkun naisen kaikki ongelmat.


    • Mies vm 1971

      Minä tarvitsen parisuhteen, en perhettä. Puolisoni kanssa viihdyn ihan kolmistaan koiramme kanssa.

      Joskus 25-vuotiaan kun kuvittelin että elämässä olisi jotain muutakin tavoittelemisen arvoista, mietin hetken aikaa lisääntymistä. Sitten tulin järkiini.

      Siskon lapset saa riittää.

    • enkä myöskään lapsen

      En ehkä ole ihan oikea ihminen vastaamaan tähän, koska minulla on yksi lapsi, mutta en ole koskaan halunnut toista, en sen takia että olisi ollut erityisen raskasta tämän yhden kanssa, en vain ole niin äitityyppiä, nyt kun lapsi on aikuinen on tosi kivaa kun hän on siinä, mutta en myöskään haaveile lapsenlapsista, en vain oikein jaksa pikkulasten kanssa. Kyllä varmaan on ihan ok, jos joskus saan lapsenlapsia, mutta minusta ei kyllä tule hoitava mummi.

    • Itseni mielipide tästä asiasta on seuraava:
      Jos nyt jostain sattuisi vaikka huomenna löytymään sopiva nainen, niin ei ainakaan heti ruveta tämmöisiä suunnittelemaan. Vaan n. vuoden verran katsellaan toisiamme, jotta tiedän minkälainen luonne ja elämäntapa hänellä on. Vasta sitten yhteisellä päätöksellä voidaan katsoa tätä asiaa, ja mikäpä ettei jos tunne on molemminpuolinen. Mutta täytyy huomauttaa se asia että pitää katsoa sen hetkistä elämäntilannetta että voidaanko harkita.

      "Mitä mieltä miehet olette naisesta, jonka elämän tavoitteena ei välttämättä ole lapset? "
      Sitten ei ole ainakaan minulle sopiva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1685
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1332
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      283
      1237
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      112
      1072
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      917
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      865
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      229
      824
    8. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      20
      749
    9. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      739
    10. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      39
      722
    Aihe