Normaalisti syön elääkseni ja olen näissä ruoka-asioissa melkoinen askeetikko, etten muutu atleetista kotletiksi, kuten lähes kaikki sukulaiseni. Lomalla voi kuitenkin antaa periksi ja nautiskella vähän. Mielikuvituksettomana ihmisenä se kuitenkin usemmiten rajoittuu pitsaan, kebabiin ja muutamaan vakioevääseen.
Niinpä kysynkin teiltä vinkkejä, millä sinä herkuttelisit, jos siihen on aihetta? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Niinpä kysynkin teiltä vinkkejä, millä sinä herkuttelisit, jos siihen on aihetta? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Vastaukset 35
Vanhimmat
grillikylkeä ja sisäfilettä, namm
Kuulostaa tosimiehen eväältä. Vielä kun sen osaisi valmistaa oikein. Vaikka olenkin kohtuullinen kotikokki, tahtoo rasvaton naudanliha aina mennä liian kuivaksi, koska en pidä erityisesti veren syönnistä. Täytynee turvautua asiantuntijoihin ja mennä ravintolaan.
rasva ei niin vaarallista kuin väitetään esim hiilihydraatit on paljon haitallisempia.
Pitsa ja quesadillat ovat minun herkkujani. Kun on aikaa ja aihetta laittaa ruokaa, niin minä myös teen.
Kunnon tex-mex -fiesta kotitekoisine guacamoleineen ja paputahnoinen on ihan parasta, en varmaan kyllästyisi sen sorttiseen sapuskaan ikinä.
Erilaisilla juustoilla tulee herkuteltua viikottain.
Äh, nyt mulla on nälkä, kiitti vaan!
En muista ikinä kuulleeni quesadillaa aiemmin, mutta ystäväni Google kertoi, että olen sellaisia syönyt. Ja noin muutenkin tex-mex kuuluu myös yhtenä päivänä lomaviikkoon. Tosin ostan guacamolet sun muut suosiolla kaupasta.
Eihän kaupasta edes saa guacamolea! Sillä nimellä myydään kyllä joitain ihme tahnoja, mutta ne eivät ole aitoa nähneetkään. Ja guacamolen tekeminen on maailman helpointa. Tässä sulle yksi, simppeli ohje:
- pari kypsää avokadoa
- maun mukaan reilusti valkosipulia
- limen mehu
- tuoretta chiliä maun mukaan
- suolaa ( pippuria)
(- tuoretta korianteria)
Chili ja valkosipuli silputaan pieneksi ja sekoitetaan muussattuun avokadoon. Avokadon minä muussaan mieluiten siten, että leikkaan ensin pieniksi kuutioiksi leikkuulaudalla ja sitten hakkaan muusia veitsellä, välillä käännellen. Maustetaan suolalla ja limen mehulla. Ihanan chunkya. :P Kaikki eivät tykkää korianterista, sen voi jättää ihan hyvin pois, jos ei miellytä makunystyröitä.
Parasta on, kun antaa tekeytyä jääkaapissa tunnin tai pari.
Kauankohan valmis tahna säilyy jääkaapissa tai voiko sen pakastaa? Ruokalusikallista kun ei viitsi valmistaa ja suuri määrä jää yhdeltä ihmiseltä syömättä. Tai sitten pitäisi pitää illanistujaiset.
ja vaikka kuka mitä sanoisi, niin minusta toimi ihan hyvin pakastuksen jälkeenkin. Tosin se on sitten syötävä heti.
Mulla kyllä harvemmin jää pakastettavaksi... Yhdellä maissilastulla menee se ruokalusikallinen ja quesadillaan useampi. Toimii myös leivän päällä! :)
Seuraavana päivänä on kyllä syöntikelpoista (minun mielestäni), mutta avokadohan tummuu nopeasti.
Olen siellä maistellut kaikenlaista ihmeellistä...palaa suu kylläkin parin ensimmäsen viikon aikana.
Kokkikoulussakin tein koeateriaksi picadilloa.........open oli hankalaa antaa arvosanaa maakrapuna.
Luokan muut oppilaat antoivat myös arvostelunsa ....brasas lensi suusta ja hiki valui, mutta kaikki syötiin
polttava chli lisää ruokahalua ja nuitakin haluja naisilla....kokemukseni mukaan;)
Ykasinkertainen, nopea ja raivokkaan herkullinen.
Ruskista kanan fileet tai suikaleet kevyesti ja kaada niiden päälle kermaa, sekaan suolaa, mustapippuria ja noin 5 - 7 kynttä valkosipulia. Jätä komeus pannulle kypsymään. Paistele menemään kunnes ovat kypsät ja kerma sakenee.
Kermasta puolet on tavallista ruoka kwrmaa ja puolet Valion kolmen juuston maustekermaa.
Keitä jasmiiniriisiä tai ihan tavallista riisiä. Lisää heti kun vesi alkaa kiehua noin 10 kynttä valkosipulia tai noin 2 kpl yksikyntisiä valkosipuleita. Suola ei oikeastaan tarvita.
Eipä sitten muuta. Kaikki lautaselle sekaisin ja mässäilemään. Jos sielu sietää, lisää ensi kerralla pikkuisen enemmän valkosipulia :-)
Pidän kyllä valkosipulin mausta, mutta elimistöni kaiketi ei. Seuraavana päivänäkin tulee kauheita valkosipuliröyhtäisyjä ja suussa on kuvottava maku, vaikka olisi koko ajan joku pastilli suussa. Muuten ohje vaikutti hyvältä, joten kiitos siitä!
Korvaa valkosipuli rosmariinilla ja rosepippurilla.
Keitä riisi kuten normaali lisukeriisi.
Öljyä pannulle ja sekaan suuri määrä (n. pussillinen) murskattua rosepippuria ja 4-5 rosmariinin oksaa. Kanat niiden päälle ruskistumaan. Täytyy varoa että mausteet eivät kärähdä. Kerma sekaan kuten yllä ja sitten syömään. Rosmariinin oksat kannattaa poimia pois ennen tarjoilua. Niitä ei syödä.
Herkuttelulistan kärkeen nousee ehdottomasti lohi, siitä saisi valikoiman erilaisia aterioita arkeen ja juhlaan.
Vesi kielellä muistelen kesäistä loimulohi illallista.... mums!
Edellisellä lomanpätkällä oli kaupassa loimulohta tarjouksessa 12€/kg, joten sitä lähti mukaan melkoinen pala. Aivan mielettömän hyvää, vaikka muuten kalaa tuleekin syötyä liian vähän.
Yleensä lohi on kamalan kallista, mutta tuo hinta loimulohesta on ihan siedettävä. Pitäähän sitä makuhermoja ja vatsaa hemmotella edes joskus.
Graavilohta teen kerran vuodessa jouluksi. Vaikka itse pääsen kehumaan, niin täytyy sanoa, että se onnistuu hyvin. Siivujen pitää olla ohuenohita, että päivä paistaa läpi.
Muuta kalaa ja mereneläviä en juurikaan syö.
Punkkua, blåblandin rosepippurikastiketta ja ne sekasin, sit molemmin puolin ruskistetu lampaanlihat vajaaksi tunniksi siihen hautumaan. Ja itsetehtyjä lohkoperunoita tai uuniperuna kaveriksi.
Noin muuten olen sitä mieltä, että jos ihminen käyttää kaiken imemänsä ruuan, niin voi syödä mitä tahansa eikä liho.
Olen joskus tehnyt vastaavanlaista, mutten koskaan lampaasta. Pitääkin pistää korvan taakse.
Mutta tuota viimeistä kommenttia en ymmärtänyt. Johan yhden berliininmunkin kaloreiden polttamiseksi pitäisi juosta toista tuntia, joten jos ylensyönti on geeneissä, niin sitähän pitäisi juosta vuorokaudet ympäriinsä.
Mäkkärillä :)
Kotiruuista väkerrän viipaleperunalaatikkoa. Se on mun oma viritys eikä taida kukaan muu tykätä siitä mutta mä syön sitä ihan himolla.
Eka täytyy löytää parasta a-luokan jauhelihaa ja ne on sen verran kortilla ettei täältä päin meinaa löytää. Sokoksen herkusta saa hyvää jauhelihaa.
Sitten perunoita jotka viipaloidaan. Ei liian ohuita eikä liian paksuja viipaleita, vaan sopivia.
perunaviipaleet, jauheliha, pakastemaissia ja herneitä kouralliset paistoastiaan ja päälle munamaito jossa 3 munaa ja 1l maitoa ja suolaa 1 tl ja jauhelihamaustetta reilusti.
uuniin n. 1h ja 175 astetta.
Sitten ei muuta kuin vesi kielellä odotteleen että se tulee uunista.
Mulla on joku fiksaatio tohon ja jauhelihakeittoon, koska en pysty lopettaan niiden syömistä vaan syön tunnin välein niin kauan kunnes loppuu.
Mä olen tehnyt tota jouluruuaksikin itselleni :)
Helkkari.. nyt mun rupes tekeen sitä mieli eikä täältä saa kunnon jauhelihaa.. shit :/
Minäkin syön arkena vastaavanlaista jauheliha-peruna-vuokaa, mutta olen aina laittanut munamaidon sijaan ruokakermaa. Tuohan on vähän kuin makaronilaatikko perunasta. Sietää tuotakin joskus arkena kokeilla.
Mäkkäriäkin mietin, mutta nyt ei ole yhtään hampurilaisfiilis, mutta josko se loppuviikosta heräisi. ;-)
elää syödäkseni. Nyt kun liikunta on hieman vähentynyt, tuntuu että paino alkaa nousta... Olenkin ajatellut että lounaaksi vois syödä (silloin kun on kotona) enemmän täsmä-terveysruokaa, eli ei mitään laihdutusjuttuja, mutta marjoja, pähkinöitä, maitotuotteita jne. mitä muusta ravinnosta ehkä jää uupumaan. Mun elimistö yleensä "huutaa" sitä mitä multa puuttuu, jos osaan kuunnella :)Illempana sitten tehdä jotain kunnon ruokaa.
Ja varmemmaksi vakuudeksi laitan tähän yhden "laihdutusruuan" :P Se on helppo ja nopea, kunhan jostain isommasta marketista hommaa grillatun kanan.
valkosipulinen broilerigratiini
grillattu broileri
punainen paprika
purjo renkaina
1 pss pakastemaissia
2prk smetanaa
suolaa currya, paprikajauhetta 2-4 valk.sip.kynttä pippurisekoitus
gratinointiin 2dl juustoraastetta
"Perkaa" broileri. Laita lihapalat uunivuokaan. Laita paprikat paloina ja purjo ja maissi vuokaan.
Sekoita mausteet smetanaan ja kaada seos muiden päälle. Paista 200:ssa 15 min. Ripottele juustoraaste, gratinoi 250:ssa 5 min. Tarjoile riisin kanssa.
Miksi pitäisi ostaa valmiiksi kypsä broileri, jonka mausteista ym. et voi tietää yhtään mitään? Miksi et kypsentäisi itse kanaa ja tekisi tuota niin että tiedät mitä syöt? Broilerifileiden paistamiseen ei kauaa mene, sitten voisi gratinoida uunissa.
Mutta kiitos vinkistä. Nam!
alkuperäinen ohje, sain sen kaverilta kun vasta opettelin teininä ruuanlaittoa. Ajattelin laittaa ap.lle sen version, koska hän on mies, se kun on helpoin ja nopein noin ;)
70- ja 80-lukujen taitteessa sellainen pöytägrilli, jolla juhlapäivinä grillattiin kokonainen kana. Sen jälkeen en ole pöytägrillejä nähnyt ja kokonaiset pakastetut kanatkin tuntuvat kadonneen markettien altaista.
En itse syö lihaa, mutta sen verran minäkin tiedän, että grillattu kana maistuu ihan erilaiselta kuin paistettu tai keitetty.
Muttasiis, olen samaa mieltä siitä, tai siis luulen, että marketin grillattu broisku ei eroa muusta einesruoasta ja valmiiksi marinoiduista lihoista, enkä näin ollen sitä itsekään söisi vaikka olisin lihansyöjä.
salaatilla taikka lehtipihivillä/metsästäjän leikkeellä nams :) Omatekoinen kasvispaistos sienillä on ihanaa...vie kielen mennessään :)
Minä herkuttelen ajoittain kiinalaisessa ravintolassa, meillä on yksi sellainen porukka jonka kanssa välillä mennään porukalla syömään ja siinä menee aikaa...kun rupattelemme ja syömme.
Jotenkin toisen tekemä ruoka on aina parempaa.
Se tulisuus ja kaikki mausteet on vallan ihania kiinlaisessa ruuassa.
Rakastan kiinalaisten ravintoloiden chili-naudanlihaa. Jostain syystä kotona ei tule samanlaista, joten vaatii ulkona syöntiä.
Niin se onkin hyvää ja sitten kun joissakin on mukana ne pähkinät.
...on tullut viime aikoina herkuteltua kalaruualla, vaikka yleensä ei tuu kalaa syötyä juuri koskaan.
Toissa päivänä lohta uunissa kypsennettynä. Joku viikko sitten paistoin pannulla siikoja.
Siikoja ois vielä pakkasessakin. Ne ajattelin joku ilta joko grillata tai savustaa.
Kalan kanssa aina pottupuuroa..ja jotain vihreää salaattia ja ruisleipää.
Karvakourapitsa on jotenkin tullut omalla kohdalla jo niin arkipäiväiseksi sapuskaksi, että se ei ole sen suuremmassa arvossa kuin joka torstainen hernekeittokaan.
Nyt tuli mieleen yks ruoka jota en oo tehnyt pitkään aikaan...meetwurstikiusaus.
Vuokaan peruna-sipuli-seos, meetwurstisilppua, kermaa, pippurisouhette....ja uuniin 200c 45-60min.
Simppeliä, mutta hyvää, jos tykkää rasvaisesta ja suolaisesta ruuasta.
Meetvurstikiusaustakin on tullut tehtyä, mutta sekin on sellaista helposti purkkiin pakastettavaa arkiruokaa.
Olen tehnyt tuota kiusaustasi hirvibalkkanista joskus. Hyvää oli.
Kirjoititko idiootti omalta koneeltasi tuon?
Kiitos mielenkiinnostasi. ;-)
väärinkästyksiä. Viesti oikea sanoma olisi näin:
"Olen syönyt itseni pyyleväksi rahoilla, jotka on otettu eläkkeistä"
Liliuskin maksoi palkkatulostaan vain 35% veroa...........aika outoa, kun minä maksoin eläketulosta 38%
silloin kun pidin yhtä ämmää kirjoilla asunnossani
Kaltaisiasi mitättömyyksiä täytyykin potkia niin valtion kuin yksityisten kansalaistenkin taholta. Oikein mieltä lämmittää lukea avautumisestasi. ;-)
saattaisin ehkä upgreidata jonkun arkiruuan.
jokin mukava alkukeitto, vaikka ihan maukas lihakeitto niin että kasvikset ovat al dente&liha taas mureaa- ei perunaa ollenkaan
smetanalohta (eli lohifile uuniin mausteiden, sitruunan ja smetanakuorrutteen kanssa)
hyviä tuoreita kasviksia sekä höyrytettynä että raakana
maukasta riisiä
hyvää viiniä (koska en ole sommelier, tulee semmoiset suositukset kysyttyä suoraan niiltä jotka ovat)
jälkiruuaksi mudcake viipale, vadelmapyrettä, jäätelöpallo