-onko 0,4 elektronegatiivisuus erotus pooliton?
-entä 0,5 pooliton vai poolinen, kai tässä pitäisi olla se raja?
-mikä on heteroatomi?
-mistä päätellään onko a) kovalenttinen sidos b) pienimolekyylinen yhdiste poolinen vai pooliton??
-mikä määritellään pienimolekyyliseksi yhdisteeksi..?
- suuri- ja pienimolekyylisen molekyylin ero..?
kiitos vastauksista:)
ihan vaan lukion kemia1 kurssilta.....
pieniä kysymyksiä..
7
2414
Vastaukset
- πt
-melkolailla
-no ei merkittävästi edellistä poolisempi, kuitenkin vähän
-katso oppikirjasta (tämä siellä ainakin mainitaan)
-kertaa oppikirjasta aineen elektronegatiivisuuteen liittyvä kappale
-tuskin sille mitään kovin yleistä määritelmää on
-sama kuin suuren ja pienen (minkä tahansa)- ekaaakak
miten lasketaan onko molekyyli sitte kokonaisuudessaa pooliton vai ei?
tiedän kyllä että vesimolekyylissä happi saa pienen hetkellisen negatiivisen osittais varauksen, vedyt puolestaan positiivisen -> näin ollen vesimolekyyli on poolinen.
mutta voiko molekyyli olla jotenkin pooliton, jos voivat kumoavat toisensa..? - ekaaaakaaa
ekaaakak kirjoitti:
miten lasketaan onko molekyyli sitte kokonaisuudessaa pooliton vai ei?
tiedän kyllä että vesimolekyylissä happi saa pienen hetkellisen negatiivisen osittais varauksen, vedyt puolestaan positiivisen -> näin ollen vesimolekyyli on poolinen.
mutta voiko molekyyli olla jotenkin pooliton, jos voivat kumoavat toisensa..?voimat ei voivat:Df
- jelpakkaa
ekaaaakaaa kirjoitti:
voimat ei voivat:Df
kirja antaa minust hieman ristiriitaista tietoa sanoin: "Sen sijaan kaikki heteroatomeista,hapesta ja typestä lähtevät sidokset ovat POOLISIA"
- miksi asia ilmaistaan näin? (nyt kun kirjaa olen selaillut) olen saanut selville, että heteroatomeihin kuuluvat kaikki muut alkuaineet lukuunottamatta hiiltä ja vetyä... silloinhan myös mainitut typpi ja happi kuuluvat heteroatomeihin?
- vai tarkoittaako tämä kenties sitä että heteroatomeihin kuuluvista hapesta ja typestä lähtevät sidokset ovat POOLISIA?
- Muutenhan tieto olisi ihan virheellistä.. miten kirja voi väittää, että esim. kloorista lähtevä sidos typpeen on poolinen, kun se kerran on pooliton, koska elektroninegativisuus ero on 3,0-3,0 = 0 joka on näin ollen < 0,5 ---> molekyyli on pooliton ???
voisiko joku ystävällisesti hieman selventää asiaa, jos tämän ymmärtäisin avautuisivat minulle muutkin kurssin asiat paremmin :) pikaisia vastauksia - jelpakkaa
ekaaaakaaa kirjoitti:
voimat ei voivat:Df
kirja antaa minust hieman ristiriitaista tietoa sanoin: "Sen sijaan kaikki heteroatomeista,hapesta ja typestä lähtevät sidokset ovat POOLISIA"
- miksi asia ilmaistaan näin? (nyt kun kirjaa olen selaillut) olen saanut selville, että heteroatomeihin kuuluvat kaikki muut alkuaineet lukuunottamatta hiiltä ja vetyä... silloinhan myös mainitut typpi ja happi kuuluvat heteroatomeihin?
- vai tarkoittaako tämä kenties sitä että heteroatomeihin kuuluvista hapesta ja typestä lähtevät sidokset ovat POOLISIA?
- Muutenhan tieto olisi ihan virheellistä.. miten kirja voi väittää, että esim. kloorista lähtevä sidos typpeen on poolinen, kun se kerran on pooliton, koska elektroninegativisuus ero on 3,0-3,0 = 0 joka on näin ollen < 0,5 ---> molekyyli on pooliton ???
voisiko joku ystävällisesti hieman selventää asiaa, jos tämän ymmärtäisin avautuisivat minulle muutkin kurssin asiat paremmin :) pikaisia vastauksia jelpakkaa kirjoitti:
voisiko joku ystävällisesti hieman selventää asiaa, jos tämän ymmärtäisin avautuisivat minulle muutkin kurssin asiat paremmin :) pikaisia vastauksiaEipä ole kirjaasi käsillä, etkä ehkä ole sitä maininnutkaan, mutta yleensä heteroatomeista puhutaan orgaanisen kemian yhteydessä. Silloin normaali atomi sidoksen toisessa päässä on hiili. Yleisimmät heteroatomit ovat juuri O ja N, mutta myös S on vielä yleisesti tavattava heteroatomi. Loppuja voisi sitten sanoa eksoottisemmiksi heteroiksi.
Tarkistin tuota N-Cl-asiaa typpitrikloridin kohdalta ja vaikutelmakseni jäi, että kyse on poolittomasta yhdisteestä, joka tosin hajoaa veden vaikutuksesta, muttei liukene siihen merkittävästi (mikä juuri viittaa sekin siihen poolittomuuteen). Ainakin minulle NCl3 on vähän vieraampi yhdiste, vaikka kuulemma olemme uimahallissa tavanneet. Että olet oikeassa tässä asiassa (niinkuin elektronegatiivisuuserosta voikin päätellä), mutta silti kirjakin voi olla oikeassa, koskapa aihe on voitu rajata huomioiden vain C (ja ehkä H).
- Kemisti
Mikä on heteroatomi? :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789