Onko se kuolemanpelkoa vai yksinkertaisesti typeryyttä? En voi tajuta, että joku kuvittelee elävänsä sen jälkeen kun on kuollut. Jotkut ovat keksineet tarinoita ikuisesta elämästä ja idiootit uskovat. Voi voi.
Vastaukset 100
- pepe57
1.) Halu totella ja matkia vanhempiaan (lapsena).
2.) Ryhmäpaine ts tekee, kuten muutkin tekevät.
3.) Auktoriteettialisteisuus, ts halu tehdä, kuten luulee haluttavan tehdä.
Nuo ylläolevat syyt selittää ihmisen tekemistä typeryyksistä huomattavan osan.
4,) Kuolemanpelko.
5.) Illuusio omasta ainutlaatuisesta tärkeydestä.
6.) Halu selittää (positiivisesti) tätä maailmankaikkeutta omalta kannalta positiiviseen lopputulokseen.
7.) jne
Tuossa pari syytä, mihin on törmännyt.- Kössönöm
mutta eikö järki mitään sano?
"5.) Illuusio omasta ainutlaatuisesta tärkeydestä."
- Tuo ehkä se suurin syy, miksi uskonnot on keksitty ja miksi ihmiset niihin uskovat. - Eskoo
Miksi et kysy asiaa niiltä jotka uskovat? Heillä on aivan toisenlaiset selitykset.
- pepe57
Eskoo kirjoitti:
Miksi et kysy asiaa niiltä jotka uskovat? Heillä on aivan toisenlaiset selitykset.
Fundamentalisti-uskovainen on lukinnut mielipiteensä uskoon ja perustelee uskomisensa esim raamatun kautta. Tuossa tilanteessa ei ihminen enää näe muuta kuin sen oman, ainoan ja oikean tavan ajatella tuosta asiasta. Turvallisuushakuisuus ja tarve tulla hyväksytyksi omassa uskisihmisten piirissä on kova voima, josta ei niinvain karata.
- Eskkoo
pepe57 kirjoitti:
Fundamentalisti-uskovainen on lukinnut mielipiteensä uskoon ja perustelee uskomisensa esim raamatun kautta. Tuossa tilanteessa ei ihminen enää näe muuta kuin sen oman, ainoan ja oikean tavan ajatella tuosta asiasta. Turvallisuushakuisuus ja tarve tulla hyväksytyksi omassa uskisihmisten piirissä on kova voima, josta ei niinvain karata.
4,) Kuolemanpelko.
6.) Halu selittää (positiivisesti) tätä maailmankaikkeutta omalta kannalta positiiviseen lopputulokseen.
7.) jne
Tuossa pari syytä, mihin on törmännyt.
........................
...........
Kysyisit vain uskovaisilta itseltään. He luultavasti ovat ajatelleet asiaa. Eskkoo kirjoitti:
4,) Kuolemanpelko.
7.) jne
Tuossa pari syytä, mihin on törmännyt.
........................
...........
Kysyisit vain uskovaisilta itseltään. He luultavasti ovat ajatelleet asiaa.Yleensä uskovainen, joka on ajatellut, miksi uskoo, on entinen uskovainen ;o)
- uskovilta
Eskoo kirjoitti:
"Miksi et kysy asiaa niiltä jotka uskovat? Heillä on aivan toisenlaiset selitykset."
Ongelma siinä on sama kuin jos hullulta kysyisi että miksi olet hullu. - Eskoo
uskovilta kirjoitti:
"Miksi et kysy asiaa niiltä jotka uskovat? Heillä on aivan toisenlaiset selitykset."
Ongelma siinä on sama kuin jos hullulta kysyisi että miksi olet hullu.Mikä on ikäsi?
- Miksi kyselet samoja
Ainakin tuhatyksi kertaa ja vielä sinun pitää sitä kysellä. Jos et ole asiaa ymmärtänyt tai muistisi on niin seula niin voisithan sitten tyytyä siihen että et itse usko. Eihän ateisteilla ole mitään "lähetyskäskyä" suoritettavana.
Monesti ihmettelen niitä ateisteja jotka eivät vain tyydy elämään uskomatta mihinkään kuin näkyvään. On todella sellaisiakin , itsekin tiedän. He toteavat - en usko ja itselle on ihan yhdentekevää jos joku uskoo? He tuhlaavat lyhyen elämänä johonkin muuhun milelestä elämisen arvoiseen: työ, perhe, harrastusket ym.
Sinulla suorannainen pakkomielle pohtia näitä samoja asioita, jotka itsellesi on mielestäsi tullut moneen kertaan selviksi.- Kössönöm
Mihin sinua nyt sattuu? Enkä minä sinulta hanuri-hanna kysynyt, vaan ihan yleisesti. Jaksan todellakin aina vaan ihmetellä mistä teitä jumalharhaisia oikein sikiää. Ei siinä mitään, usko sinä itseksesi ihan mihin haluat, mutta kunhan nuo uskonnot saataisiin pois lainsäädännöstä.
Jos vaikka kaipailetkin harpun tai hanurinsoittelua taivaissa, niin ei se silti totta ole. Miksi sinä täällä ylipäätään kirjoittelet? Eikö sinun pitäisi olla mummoille virsiä veisaamassa? - pepe57
Mielestäni evoluutio selittää sen, ettei ihminen helposti muuta ajattelutapaansa. Tuo ajatustapa voi olla vaikka tiedemiehen ajatus kolesterolin ja kovien rasvojen syy-seuraussuhteesta. Tuohon dogmatismiin sortuu aina muutama tutkijakin.
Sama idea on uskovan jäämisestä jumiin oman vakaumuksensa ainutlaatuisesta oikeellisuudesta. Kun ihminen on dogmaatikko, niin ajatuksissaan hän menee samaa rataa ympäri ja ympäri kuin sähköjuna radallaan. Mitään uutta ei hän voi nähdä, eikä oivaltaa. Toki dogmatismiin voi sortua ateiusmissakin.
Toisaalta jos joku uskoo (mihin tahansa) ja se elämänsälaatua parantaa, niin so what, ei haittaa minua, jos siitä (vakaumuksestaan) ei ole haittaa muille. - Eskoo
pepe57 kirjoitti:
Mielestäni evoluutio selittää sen, ettei ihminen helposti muuta ajattelutapaansa. Tuo ajatustapa voi olla vaikka tiedemiehen ajatus kolesterolin ja kovien rasvojen syy-seuraussuhteesta. Tuohon dogmatismiin sortuu aina muutama tutkijakin.
Sama idea on uskovan jäämisestä jumiin oman vakaumuksensa ainutlaatuisesta oikeellisuudesta. Kun ihminen on dogmaatikko, niin ajatuksissaan hän menee samaa rataa ympäri ja ympäri kuin sähköjuna radallaan. Mitään uutta ei hän voi nähdä, eikä oivaltaa. Toki dogmatismiin voi sortua ateiusmissakin.
Toisaalta jos joku uskoo (mihin tahansa) ja se elämänsälaatua parantaa, niin so what, ei haittaa minua, jos siitä (vakaumuksestaan) ei ole haittaa muille.Tosiasiat eivät muutu joka päivä, eikä niitä ole tarpeen tarkistaa.
>>Mielestäni evoluutio selittää sen, ettei ihminen helposti muuta ajattelutapaansa.
Jos ihminen ei muuta ajattelutapaansa, hän ei ole löytänyt syytä muuttaa sitä, mikä onkin parasta. - Eskoo
Kössönöm kirjoitti:
Mihin sinua nyt sattuu? Enkä minä sinulta hanuri-hanna kysynyt, vaan ihan yleisesti. Jaksan todellakin aina vaan ihmetellä mistä teitä jumalharhaisia oikein sikiää. Ei siinä mitään, usko sinä itseksesi ihan mihin haluat, mutta kunhan nuo uskonnot saataisiin pois lainsäädännöstä.
Jos vaikka kaipailetkin harpun tai hanurinsoittelua taivaissa, niin ei se silti totta ole. Miksi sinä täällä ylipäätään kirjoittelet? Eikö sinun pitäisi olla mummoille virsiä veisaamassa?>>Jos vaikka kaipailetkin harpun tai hanurinsoittelua taivaissa, niin ei se silti totta ole.
Minä istuin pienessä huoneessa kahden tuntemani henkilön kanssa. He sanoivat, että saan johtaa orkesteria. Sain tahtipuikon käteeni ja kehotettiin käyttämään sitä. Kun heilautin tahtipuikkoa, kuulin heti orkesterin äänen. Orkesteri totteli puikon heilutustani ja soitti mahtavan kauniisti. Missään ei näkynyt orkesteria eikä kovaäänisiä, mutta musiikki tuli tyhjästä. Se oli hurjaa menoa ja tunteellista. Soitin hurjasti ilon kyynelissä Bachia.
Myöskin Jumala soitti huilua. Se oli hyvin kaunista. Se tapahtui samassa huoneessa ja se huone oli pieni, vain noin 15 neliötä. - sinulle Kössö
Kössönöm kirjoitti:
Jos vaikka kaipailetkin harpun tai hanurinsoittelua taivaissa, niin ei se silti totta ole. Miksi sinä täällä ylipäätään kirjoittelet? Eikö sinun pitäisi olla mummoille virsiä veisaamassa?toistamiseen kyselet. Kyllä sinulle on ateistitkin jo vastanneet, Ja me uskovaisethan olemme tietoisia miksi uskomme. Turha kai asiaa on ateisteilta kyskyä, sinunhan pitäsi jo tietää asia "miksi et usko?"
Tässä moitit minua ihmisvihaajaksi, kun sanoin ettei dementikot enää osaa paljoa kommunikoita. Jälleen itse heitä aliarvioit , milestäsi kelpaisin heille seuranpitäjäsi. Ei sinun toimestasi uskonnot maan päältä katoa. Valitetavasti tämä palsta ei saa sitä aikaiseksi. Ei taida nykyien käyttäjämäärän persuteella suurta kansanliikettä tulla. Yrittäisn mieluummin vaikka eduskuntaan.
Minulle yskikin sileu on kallis. Minä vain julistan ja Herra tekee työn. Sinäkin alat olla jo pian mummoikäinen. - asfsdfasdfff
sinulle Kössö kirjoitti:
toistamiseen kyselet. Kyllä sinulle on ateistitkin jo vastanneet, Ja me uskovaisethan olemme tietoisia miksi uskomme. Turha kai asiaa on ateisteilta kyskyä, sinunhan pitäsi jo tietää asia "miksi et usko?"
Tässä moitit minua ihmisvihaajaksi, kun sanoin ettei dementikot enää osaa paljoa kommunikoita. Jälleen itse heitä aliarvioit , milestäsi kelpaisin heille seuranpitäjäsi. Ei sinun toimestasi uskonnot maan päältä katoa. Valitetavasti tämä palsta ei saa sitä aikaiseksi. Ei taida nykyien käyttäjämäärän persuteella suurta kansanliikettä tulla. Yrittäisn mieluummin vaikka eduskuntaan.
Minulle yskikin sileu on kallis. Minä vain julistan ja Herra tekee työn. Sinäkin alat olla jo pian mummoikäinen.Miksi olet niin surullinen ja vihainen?
- olis syytä suruun
asfsdfasdfff kirjoitti:
Miksi olet niin surullinen ja vihainen?
niin yskinäinen ja huonomuistinen ja kamppailee kuolevaisuutensa kanssa saamatta vastausta?
- Kössönöm
olis syytä suruun kirjoitti:
niin yskinäinen ja huonomuistinen ja kamppailee kuolevaisuutensa kanssa saamatta vastausta?
kun asia on niin, että minulla muisti pelaa, mutta sinulla ei pelaa muisti eikä järki, niin sekös sinua vituttaa. En kamppaile kuolevaisuuteni kanssa. Voi olla, että olen jo huomenna vainaa, mutta kenen kanssa sinä ressukka sitten kinaisit?
Eskoo kirjoitti:
Tosiasiat eivät muutu joka päivä, eikä niitä ole tarpeen tarkistaa.
>>Mielestäni evoluutio selittää sen, ettei ihminen helposti muuta ajattelutapaansa.
Jos ihminen ei muuta ajattelutapaansa, hän ei ole löytänyt syytä muuttaa sitä, mikä onkin parasta."Tosiasiat eivät muutu joka päivä, eikä niitä ole tarpeen tarkistaa. "
Mistäs muualta niitä lukittuja totuuskäsityksiä löytyy kuin satojen uskontojen tuottamista uskonnollisten kirjoitusten dogmeista joita ei tarvitse tietenkään millään keinolla todistaa oikeaksi.
Siellähän se totuus näyttää piilevän, sieltä vaan noukkimaan totuuden kirkkaita helmiä.. :)- tapamisiin jälleen
Kössönöm kirjoitti:
kun asia on niin, että minulla muisti pelaa, mutta sinulla ei pelaa muisti eikä järki, niin sekös sinua vituttaa. En kamppaile kuolevaisuuteni kanssa. Voi olla, että olen jo huomenna vainaa, mutta kenen kanssa sinä ressukka sitten kinaisit?
monta aloitusta. Sinua taitaa pelottaa kuolema sittenkin? Taidat olla vähän turhautunut? Voi kun ymmärtäisit, siis myös hengellisesti. On sinulla järkeä ihan riittävästi Jumalan luomana ja minulla myös sitä tehtävää varten johon minut on luotu. En tarvitse yhtään enempää.
En halua kinata kanssasi. Ja eikös ulkokuva-arvaus lookistasi osunutkin pieleen. Joskus olen vähän hupsu ja laitan tuollaista. Tulee vain mileikuva millainen joku on? - Kössönöm
tapamisiin jälleen kirjoitti:
monta aloitusta. Sinua taitaa pelottaa kuolema sittenkin? Taidat olla vähän turhautunut? Voi kun ymmärtäisit, siis myös hengellisesti. On sinulla järkeä ihan riittävästi Jumalan luomana ja minulla myös sitä tehtävää varten johon minut on luotu. En tarvitse yhtään enempää.
En halua kinata kanssasi. Ja eikös ulkokuva-arvaus lookistasi osunutkin pieleen. Joskus olen vähän hupsu ja laitan tuollaista. Tulee vain mileikuva millainen joku on?Pidän elämisestä, mutta toisin kuin sinä hannaseni, tajuan kuolevani ja se on sitten lopullista.
"Ja eikös ulkokuva-arvaus lookistasi osunutkin pieleen. Joskus olen vähän hupsu ja laitan tuollaista. Tulee vain mileikuva millainen joku on?"
- Mitä helvettiä tuo on turuksi? Olen satakaksiymmentäkiloinen äijä, jolla ei parta kasva, mutta ihmisille olen kiltti. Ja kissoille kans. - kjhkjhkjhkjhkjhkhkjh
sinulle Kössö kirjoitti:
toistamiseen kyselet. Kyllä sinulle on ateistitkin jo vastanneet, Ja me uskovaisethan olemme tietoisia miksi uskomme. Turha kai asiaa on ateisteilta kyskyä, sinunhan pitäsi jo tietää asia "miksi et usko?"
Minulle yskikin sileu on kallis. Minä vain julistan ja Herra tekee työn. Sinäkin alat olla jo pian mummoikäinen.'Jälleen itse heitä aliarvioit , milestäsi kelpaisin heille seuranpitäjäsi.'
Edes dementikot ei kestä sinua? - Eskoo
KeljuKooKojootti kirjoitti:
"Tosiasiat eivät muutu joka päivä, eikä niitä ole tarpeen tarkistaa. "
Mistäs muualta niitä lukittuja totuuskäsityksiä löytyy kuin satojen uskontojen tuottamista uskonnollisten kirjoitusten dogmeista joita ei tarvitse tietenkään millään keinolla todistaa oikeaksi.
Siellähän se totuus näyttää piilevän, sieltä vaan noukkimaan totuuden kirkkaita helmiä.. :)kun yrität ironisoida tavallisia arkipäivän asioita. Ihmiset oppivat tietysti koko ikänsä ja muistavat tärkeimmät aikaisemmat asiat. Sillä lailla vanhemmat ihmiset ovat usein laajemmilla tiedoilla varustettuja kuin nuoremmat.
Tiedot riippuu tietysti paljon siitä, minkälaisessa ympäristössä on elänyt.
Montako vuotta olet uskonnollista filosofiaa lukenut? Oletko lukenut Raamatun, oletko lukenut Koraanin?
Näistä asioista saa laajemman kokonaisnäkemyksen, kun on lukenut niitä ja tuntee sen ajattelun.
Sinä heittelet vain herjoja niinkuin pikkupojat. - pepe57
Yllä oleva nimimerkki "Miksi kyselet samoja" on tyypillinen uskova. Tekstistä loistaa kirkkaana läpi halu tukkia muiden suut. Ateistit eivät mielestään saisi keskustella jumalan olemattomuudesta edes Ateismi-palstalla. Nuo itsekkäät uskovaiset ovat tottuneet paasaamaan, kukin omaansa, fundiskamaa, eivätkä ole tottuneet, että heidän huuhaansa kyseenalaistettaisiin.
Mielestäni aloittajan kysymys oli suunnattu muille ateisteille ja fundisuskiksilta ei välttämättä edes haluttu vastausta. Eskoo kirjoitti:
>>Jos vaikka kaipailetkin harpun tai hanurinsoittelua taivaissa, niin ei se silti totta ole.
Minä istuin pienessä huoneessa kahden tuntemani henkilön kanssa. He sanoivat, että saan johtaa orkesteria. Sain tahtipuikon käteeni ja kehotettiin käyttämään sitä. Kun heilautin tahtipuikkoa, kuulin heti orkesterin äänen. Orkesteri totteli puikon heilutustani ja soitti mahtavan kauniisti. Missään ei näkynyt orkesteria eikä kovaäänisiä, mutta musiikki tuli tyhjästä. Se oli hurjaa menoa ja tunteellista. Soitin hurjasti ilon kyynelissä Bachia.
Myöskin Jumala soitti huilua. Se oli hyvin kaunista. Se tapahtui samassa huoneessa ja se huone oli pieni, vain noin 15 neliötä.sama juttu , mutta pienempi huone, neljä sälliä, mulla kädessä plektra, ja fuzz kitara, julmaa meteliä mistä tuli hyvä olo:)
olis syytä suruun kirjoitti:
No eihän hän ole yksin tällä palstalla, mikä kumma saa teidät valehteleen?
tapamisiin jälleen kirjoitti:
En halua kinata kanssasi. Ja eikös ulkokuva-arvaus lookistasi osunutkin pieleen. Joskus olen vähän hupsu ja laitan tuollaista. Tulee vain mileikuva millainen joku on?Mikä sua siinä kuolemassa niin pelottaa, että sun on takerruttava johonkin ikuinen elämä satuun?
Eskoo kirjoitti:
kun yrität ironisoida tavallisia arkipäivän asioita. Ihmiset oppivat tietysti koko ikänsä ja muistavat tärkeimmät aikaisemmat asiat. Sillä lailla vanhemmat ihmiset ovat usein laajemmilla tiedoilla varustettuja kuin nuoremmat.
Montako vuotta olet uskonnollista filosofiaa lukenut? Oletko lukenut Raamatun, oletko lukenut Koraanin?
Näistä asioista saa laajemman kokonaisnäkemyksen, kun on lukenut niitä ja tuntee sen ajattelun.
Sinä heittelet vain herjoja niinkuin pikkupojat."Montako vuotta olet uskonnollista filosofiaa lukenut"
Miten niitten lukeminen muuttaa tätä todellisuutta?pepe57 kirjoitti:
Yllä oleva nimimerkki "Miksi kyselet samoja" on tyypillinen uskova. Tekstistä loistaa kirkkaana läpi halu tukkia muiden suut. Ateistit eivät mielestään saisi keskustella jumalan olemattomuudesta edes Ateismi-palstalla. Nuo itsekkäät uskovaiset ovat tottuneet paasaamaan, kukin omaansa, fundiskamaa, eivätkä ole tottuneet, että heidän huuhaansa kyseenalaistettaisiin.
Mielestäni aloittajan kysymys oli suunnattu muille ateisteille ja fundisuskiksilta ei välttämättä edes haluttu vastausta.Mutta voi, jos vaikka oma ajatus pälkähtäis päähän, uskovaisten kun on varottava sitä, tai muuten...
Saarnauttais hullutuksia, niinkuin joku uskus täällä loihe lausumaan.- Eskoo
A.Mikkonen kirjoitti:
sama juttu , mutta pienempi huone, neljä sälliä, mulla kädessä plektra, ja fuzz kitara, julmaa meteliä mistä tuli hyvä olo:)
Siinä huoneessa, missä minä kuulin, ei ollut mitään orkesteria eikä kovaäänisiä. Suuri orkesteri ei mahdukaan pieneen huoneeseen.
Kyllä te ateistit olette merkillisiä. Ette ymmärrä mitään asiaa. - Eskoo
A.Mikkonen kirjoitti:
"Montako vuotta olet uskonnollista filosofiaa lukenut"
Miten niitten lukeminen muuttaa tätä todellisuutta?Todellisuuden tajuaminen on se pääasia.
- readmorethanonebook
"Monesti ihmettelen niitä ateisteja jotka eivät vain tyydy elämään uskomatta mihinkään kuin näkyvään."
Ehkäpä siksi, että ateistit voivat uskoa muuhunkin kuin näkyvään. Eskoo kirjoitti:
Siinä huoneessa, missä minä kuulin, ei ollut mitään orkesteria eikä kovaäänisiä. Suuri orkesteri ei mahdukaan pieneen huoneeseen.
Kyllä te ateistit olette merkillisiä. Ette ymmärrä mitään asiaa.Sieniä?
Eskoo kirjoitti:
Todellisuuden tajuaminen on se pääasia.
Miten se uskontojen tutkiminen todellisuuteen kuuluu?
- nimimerkin takaa
Kössönöm kirjoitti:
Pidän elämisestä, mutta toisin kuin sinä hannaseni, tajuan kuolevani ja se on sitten lopullista.
"Ja eikös ulkokuva-arvaus lookistasi osunutkin pieleen. Joskus olen vähän hupsu ja laitan tuollaista. Tulee vain mileikuva millainen joku on?"
- Mitä helvettiä tuo on turuksi? Olen satakaksiymmentäkiloinen äijä, jolla ei parta kasva, mutta ihmisille olen kiltti. Ja kissoille kans.Olet kyllä aikaisemmin antanut ymmärtää olevasi naimisissa miehen kanssa, no homoutta ja lesboutta puollustelet. Sinulla on myös ainkain yski lapsi. Tuskin ukkosi kanssa olet sitä saanut jos olet äijä, vaikkakaan et ole partaerkki. En tiedä mistä ne hieman ylöspäin viiruiset silmät tulet ja jotenkin ne tuikkivat vielä. Ei sinä mitenkään ruma ole ( en sellaisena kuvaasi näe).
Minä pidän elämisestä ja elän jo nyt ja elän iankaikkisesti. Ja se kilttiyskin taitaa olla suhteellinen käsite.
Ei nyt ole tietenkään kohteliasta ennustaa toisen ulkonäköä. Sanoin kyllä että tietenkään mileikuva ei vastaa todellisuutta. Tuskin painat 120 kg.
Itse olen noin 160, vähän päälle 50 kg (sanovat jopa laihaksi). Hiukseni ovat pitkät, värjätyt (muuten en käytä kosmetiikkaa, joskus koruja ). Olen hieman tummaverinen keski-ikäinen. Olen kai ikäisekseni ihan nätti, ulospäinsuuntautuva, puhelias. - Eskoo
A.Mikkonen kirjoitti:
Sieniä?
On sinulla resepti? Voissa paistettuna tuoreet sienet ovat herkullisia.
- Esko..
A.Mikkonen kirjoitti:
Miten se uskontojen tutkiminen todellisuuteen kuuluu?
Maailma voi näkyä kauniina ja värillisenä.
- aika ei riitä kaikke
Eskoo kirjoitti:
kun yrität ironisoida tavallisia arkipäivän asioita. Ihmiset oppivat tietysti koko ikänsä ja muistavat tärkeimmät aikaisemmat asiat. Sillä lailla vanhemmat ihmiset ovat usein laajemmilla tiedoilla varustettuja kuin nuoremmat.
Sinä heittelet vain herjoja niinkuin pikkupojat.Aikaisemmin luin paljon esim. psykologista kirjallisuutta, olen jotenkin tutustunut Koraaniin, Vartiotorni- seurtan oppiin, ym. Ihan välttämätöntä on tietää evankeliumityössä miten miten eri ihmiset ajattelevat. Minua ei erityisemmin naistenlehdet ja roskajulkaisut kiinnosta: luen niistä vain kaikki hyödylliset asiat. Vasta eilen illalla lueskelin ystävättären luona erästä tiedelehteä, joka tulee hänen jälkikasvulleen.
- tätä kuulutan perään
pepe57 kirjoitti:
Mielestäni aloittajan kysymys oli suunnattu muille ateisteille ja fundisuskiksilta ei välttämättä edes haluttu vastausta.tämä kysymys kuolemasta ja jumaliin uskomisesta on käsitelty jo niin monet kerrat. Ymmärrän jos palstalle tulleet uudet niitä kyselevät, mutta Kössö on riekkunut täällä jo kymmenen vuotta ja aina vaan jaksaa jahkua tuota yhtä ja samaa.
Tekeekö hän sitä sitten jotenkin julistusmielessä noille uusille tulokkaille? - Kössönöm
nimimerkin takaa kirjoitti:
Olet kyllä aikaisemmin antanut ymmärtää olevasi naimisissa miehen kanssa, no homoutta ja lesboutta puollustelet. Sinulla on myös ainkain yski lapsi. Tuskin ukkosi kanssa olet sitä saanut jos olet äijä, vaikkakaan et ole partaerkki. En tiedä mistä ne hieman ylöspäin viiruiset silmät tulet ja jotenkin ne tuikkivat vielä. Ei sinä mitenkään ruma ole ( en sellaisena kuvaasi näe).
Minä pidän elämisestä ja elän jo nyt ja elän iankaikkisesti. Ja se kilttiyskin taitaa olla suhteellinen käsite.
Ei nyt ole tietenkään kohteliasta ennustaa toisen ulkonäköä. Sanoin kyllä että tietenkään mileikuva ei vastaa todellisuutta. Tuskin painat 120 kg.
Itse olen noin 160, vähän päälle 50 kg (sanovat jopa laihaksi). Hiukseni ovat pitkät, värjätyt (muuten en käytä kosmetiikkaa, joskus koruja ). Olen hieman tummaverinen keski-ikäinen. Olen kai ikäisekseni ihan nätti, ulospäinsuuntautuva, puhelias.vaan sinä olet itse luonut minusta mielikuvan.
- Kössönöm
tätä kuulutan perään kirjoitti:
tämä kysymys kuolemasta ja jumaliin uskomisesta on käsitelty jo niin monet kerrat. Ymmärrän jos palstalle tulleet uudet niitä kyselevät, mutta Kössö on riekkunut täällä jo kymmenen vuotta ja aina vaan jaksaa jahkua tuota yhtä ja samaa.
Tekeekö hän sitä sitten jotenkin julistusmielessä noille uusille tulokkaille?Miksi sinä jankkaat samoja asioita aina vaan? Keksit omasta päästäsi kaikenlaisia valheita ihmeparantumisista ja muuta höpönlöpöä. Mistä sinä tuonkin keksit, että olen kirjoitellut täällä kymmenen vuotta?
Esko.. kirjoitti:
Maailma voi näkyä kauniina ja värillisenä.
ylläolevissa keskustelun pätkissä käytetään sanaa todellisuus.
Minä saan "ihottumaa" kun syvällä rintaäänellä vakuutetaan jopa absoluuttisesta totuudesta.
Eiihän sellaista ole olemassakaan- lisäystä edelliseen
Kössönöm kirjoitti:
vaan sinä olet itse luonut minusta mielikuvan.
En ole muuta väittänytkään. Olisi ihan mukava livenä nähdä minkänäköisiä ihmisiä näiden nimimerkkien taakse kätkeytyy. Ihminen pyrkii jollakin tavoin luomaan käsityksen toisesta juuri ulkoisen ensisilmäyksen perusteella, joka tulee muutaman minuutin aikana ensitapaamisesessa. Siksi kannattaa tarkoin miettiä, millaisen vaikutelman jättää ensiminuutteina esim, työpaikkahaastattelussa. Monesti kuitenkin tuo ensivaikutelma on pettävä. Ja tuosta ensivaikutelmasta on sitten hirveän vaikea päästä eroon. Jos tapaa jonkun vihaisena ensimäisellä tapaamiskerralla, on taipuvainen pitämään tyyppiä vihaisena, vaikka viha olis harvinainen mielentila kyseisellä henkilöllä.
Kun kirjoittelee vuosia tuntuu, että ei oikeastaa kohtaa todellisa henkilöitä. Mnulle olisi todella korvike nimimerkkien takainen ystävyys. Onneksi todelliset ystävät ovat livenä ja tässä kävelymatkan päässä. - Eskoo
epikuros kirjoitti:
ylläolevissa keskustelun pätkissä käytetään sanaa todellisuus.
Minä saan "ihottumaa" kun syvällä rintaäänellä vakuutetaan jopa absoluuttisesta totuudesta.
Eiihän sellaista ole olemassakaanEt ymmärrä, todellisuuden tajuaminen on hyvän elämän edellytys. On tuskallista sekoilla niin paljon, ettei tajua todellisuutta.
Eskoo kirjoitti:
Sinä heittelet vain herjoja niinkuin pikkupojat."Ihmiset oppivat tietysti koko ikänsä ja muistavat tärkeimmät aikaisemmat asiat. Sillä lailla vanhemmat ihmiset ovat usein laajemmilla tiedoilla varustettuja kuin nuoremmat. "
Niin?
"Näistä asioista saa laajemman kokonaisnäkemyksen, kun on lukenut niitä ja tuntee sen ajattelun. "
Olen lukenut aivan riittävästi uskonnollista kirjallisuutta laidasta laitaan. Ne kertovat enemmän ihmisen kyvystä keksiä todellisuuksia kuin todellisuudesta. Uskontojen luonne on dogmaattinen filosofisessa mielessä. Jos sieltä ammentaa totuutta on todennäköisesti kujalla hyvin nopeasti. Tarjoavathan ne tosin henkisen unirätin ja turvallisuuden tunteen todellisuuden kieltämisen kustannuksella. Eli sieltä vaan "helmiä" poimimaan ja lukemaan kuinka maailma on syntynyt..Eskoo kirjoitti:
On sinulla resepti? Voissa paistettuna tuoreet sienet ovat herkullisia.
Vissiin ne sienet mitkä aiheuttaa kuvailemasi kaltaisia tuntemuksia, niin ne kai vaan kuivataan ja sitten syödään, muille sienille yleensä ryöppäys, tilkka kermaa ja voita(suola ja pippuri luonnollisestikin)
Eskoo kirjoitti:
Et ymmärrä, todellisuuden tajuaminen on hyvän elämän edellytys. On tuskallista sekoilla niin paljon, ettei tajua todellisuutta.
Ja ateistitko eivät tajua todellisuutta?
- Eskoo
A.Mikkonen kirjoitti:
Ja ateistitko eivät tajua todellisuutta?
että ateistit eivät tajua kristittyjen tajuamaa todellisuutta. Eihän siinä mitään kummallista ole.
- Eskoo
KeljuKooKojootti kirjoitti:
"Ihmiset oppivat tietysti koko ikänsä ja muistavat tärkeimmät aikaisemmat asiat. Sillä lailla vanhemmat ihmiset ovat usein laajemmilla tiedoilla varustettuja kuin nuoremmat. "
Niin?
"Näistä asioista saa laajemman kokonaisnäkemyksen, kun on lukenut niitä ja tuntee sen ajattelun. "
Olen lukenut aivan riittävästi uskonnollista kirjallisuutta laidasta laitaan. Ne kertovat enemmän ihmisen kyvystä keksiä todellisuuksia kuin todellisuudesta. Uskontojen luonne on dogmaattinen filosofisessa mielessä. Jos sieltä ammentaa totuutta on todennäköisesti kujalla hyvin nopeasti. Tarjoavathan ne tosin henkisen unirätin ja turvallisuuden tunteen todellisuuden kieltämisen kustannuksella. Eli sieltä vaan "helmiä" poimimaan ja lukemaan kuinka maailma on syntynyt..hyväksyä tai hyljätä lukemansa tekstin ajatukset. Siksi se arvostelu ei aina kerro totuutta ajatusten laadusta.
Tärkeänä pitäisin sitä auttaako jokin teksti lukijaa parempaan elämään. Useimmilla ihmisillä on jokin syy lukea ja usein etsitään apua johonkin ongelmiin.
Onhan lääkäreitäkin olemassa. Jeesus sanoi jo aikoinaan; Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat.
Kyllä nykyaikanakin monet ihmiset ovat hyvin sairasta. Tämä suomi24 on yksi sellainen paikka, missä vilisee sairaita. Useimmat purkavat pahaa oloaan. Monet ihan kyselevät löytääkseen toisia, jotka voivat yhtä huonosti tai huonommin kuin kirjoittaja itse. Se on kovasti säälittävää.
- M@k3
Eivätkö he todellakaan näe uskontonsa kaupallisuutta?
Uskosta palkitaan ihan tolkuttomasti ja siitä ettei usko rankaistaan ihan kohtuuttomasti.
Eivätkö he näe että uskonto tuota ihmisten uskoa tarvitsee, koska uskonto muuttuvat myyteiksi sitten kun kukaan ei enää usko niihin ja uskontojen papit menettävät helpon elantonsa.
Ja uskonto voi luvata ihan mitä sylki suuhun tuo, kuhan he vain saavat ihmiset uskomaan. - herttainenhertta
Daniel Dennett ja Susan Blackmore ovat viime vuosina avanneet jumaluskon ja uskontojen taustoja meemien valossa, ja tarjoavat nähdäkseni tällä hetkellä parhaan selityksen.
Tällä pääsee alkuun:
http://en.wikipedia.org/wiki/Meme#Religion
Tällä luennolla Dennett selittää hyvin uskontojen perusteita:
http://www.youtube.com/watch?v=KWfbN1-aJ4I
Kahdessa ensimmäisessä osassa on Michael Shermerin pitkähkö esittely, varsinainen luento alkaa kolmannesta osasta. - .
uffoihin satavarmasti vaikka yhtään todistetta ei ole,moni atte tekee niin.
Miksi moni uskoo tieteessä eri lähteisiin kun niitä päivetetään niin usein- pepe57
Tieteessä asiat ovat jatkuvan tutkimisen alla. Kun aina välillä tulee uutta tietoa, niin teorioita tarkennetaan uuden tiedon valossa. Mutta silti esim evoluutio on kestänyt tieteen jatkuvan uuden tiedon, sitä on ainoastaan päivitetty.
Kreationistit voisivat ajatella esim sitä, miksi tuhansien dinojen luurankojen seasta ei ole löytynyt yhtään nykyisinelävän nisäkkään, esim rotan hammasta. Jo yksi, yhtävanha kuin dinojen luut, rotan hammas aiheuttaisi evoluution tutkijoille melkoisen ongelman. No, ei ole löydetty rotan hammasta dinosaurusten luiden seasta, koska koko rottaa ei ollut silloin vielä olemassa. Mutta tuollaiset faktat eivät dogmaattista kreationistia haittaa. Mitäs faktoista, kun "totuus" on kaadettu aivoihin jo lapsena.
Itse en usko mihinkään, en edes evoluutioon tai alkuräjähdykseen. Tuon uskomisen jätän uskoville. Itse ajattelen, että kun tähän on jotain reittiä tultu, niin tieteen tarjoamat evoluutio ja alkuräjähdys ovat ne todennäköisimmin oikeat mallit, miten asiat ovat edenneet tähän päivään. Evoluutio on pitänyt hyvin pintansa ja tullut edelleen vahvimmaksi lisätodisteiden avulla. Monikohan ateisti "uskoo" ufoihin? Valtaoja sanoi hyvin, kun Tastula yritti taannoisessa haistattelussa perus-hihhuli-argumentaatiolla, että hän olettaa joitain asioita, muttei rakenna elämäänsä sen varaan.
Minäkin pidän melko epätodennäköisenä, että valtavassa maailmankaikkeudessa olisimme ainoa teknologisesti kehittynyt rotu. Uskonko, että on olemassa alieneita? En. Pidän epätodennäköisenä, ettei olisi. Tosin todisteiden puuttuessa, en edes oleta niitä olevan.
UFO on tunnistamaton lentävä esine ja sellaisia havaitaan joka päivä, tosin yleensä ne lopulta tunnistetaan, eikä vielä koskaan ole tunnistettu maan ulkopuolisen rodun rakentamaksi lentolaitteeksi ;o)UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Monikohan ateisti "uskoo" ufoihin? Valtaoja sanoi hyvin, kun Tastula yritti taannoisessa haistattelussa perus-hihhuli-argumentaatiolla, että hän olettaa joitain asioita, muttei rakenna elämäänsä sen varaan.
Minäkin pidän melko epätodennäköisenä, että valtavassa maailmankaikkeudessa olisimme ainoa teknologisesti kehittynyt rotu. Uskonko, että on olemassa alieneita? En. Pidän epätodennäköisenä, ettei olisi. Tosin todisteiden puuttuessa, en edes oleta niitä olevan.
UFO on tunnistamaton lentävä esine ja sellaisia havaitaan joka päivä, tosin yleensä ne lopulta tunnistetaan, eikä vielä koskaan ole tunnistettu maan ulkopuolisen rodun rakentamaksi lentolaitteeksi ;o)usko ja uskonnollisuus ovat mitalin eripuolia. Minäkin uskon, että ihminen voi elää hyvää elämää olematta uskonnollinen.
Samoin uskon, että valitettavasti kvartaalitalouden negatiiviset puolet tulevat vielä ennestään kärjistymään, koska ihmisen ahneudella ei ole maaliviivaa.
Siis uskon.epikuros kirjoitti:
usko ja uskonnollisuus ovat mitalin eripuolia. Minäkin uskon, että ihminen voi elää hyvää elämää olematta uskonnollinen.
Samoin uskon, että valitettavasti kvartaalitalouden negatiiviset puolet tulevat vielä ennestään kärjistymään, koska ihmisen ahneudella ei ole maaliviivaa.
Siis uskon.Minä tiedän, että ihminen voi elää hyvää, uskonnotonta elämää. En näe mitään syytä yhdistää neljännesvuosittain arvioitavaa yrityksen kannattavuuslaskelmaa kenenkään ahneuteen. Tosin olen sitä mieltä, että myös pitkäjännitteisiä tavoitteita tarvitaan. Minä en usko, auringon nousevan aamulla, enkä usko sateen kastelevan. Ensin mainittua pidän hyvin todennäköisenä ja jälkimmäinen on yleensä fakta, jos ei sade lankea liian lyhyesti, liian kuumaan maahan.
Mutta eism. heikki en minä,
oletan että maailmankaikkeudessa on muutakin elämää, mutta fysiikan lait on kaikille samat.- .
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Minä tiedän, että ihminen voi elää hyvää, uskonnotonta elämää. En näe mitään syytä yhdistää neljännesvuosittain arvioitavaa yrityksen kannattavuuslaskelmaa kenenkään ahneuteen. Tosin olen sitä mieltä, että myös pitkäjännitteisiä tavoitteita tarvitaan. Minä en usko, auringon nousevan aamulla, enkä usko sateen kastelevan. Ensin mainittua pidän hyvin todennäköisenä ja jälkimmäinen on yleensä fakta, jos ei sade lankea liian lyhyesti, liian kuumaan maahan.
ei aurinko mihinkään nouse ja sade kastelee kuumankin maan aivan samoin kuin kylmän,kuumasta se vain haihtuu nopeammin.
Kyllä te olette idiootteja.
- dfysfysfs
se on, aina.
- Kössönöm
mutta miksi joku uskoo jumaliin?
- lölölölölöqwerty
Miksi et tajua,sinulla on asennevamma joka paistaa jo kauas.
- Kössönöm
Olen erittäin positiivinen ja huumorintajuinen ihminen. Enhän muuten tällä palstalla viitsisi hihujen juttuihin kommentoida. Joko sun hanuris on reeras?
- lölöölöllö
Kössönöm kirjoitti:
Olen erittäin positiivinen ja huumorintajuinen ihminen. Enhän muuten tällä palstalla viitsisi hihujen juttuihin kommentoida. Joko sun hanuris on reeras?
Ihmeen hanuri? ja miten se tuohon liittyy?
En tiedä mikä hanurifetissi sulla on mutta olen kyllä ihan kunnossa,25 vuotta kun on tehnyt metsurin töitä niin paikat on kyllä teräksisessä kunnossa.
viime kädessä on, ellei eräänlaista veikkausta tai laskelmointia ????
Ihminen uskoo Jumalaan siksi, koska Jumala jo luodessaan ihmisen, pani hänen sisimpäänsä tiedoisuuden olemassaolostaan. Siksi kaikki kansat ja kulttuurit ovat aina ja kaikkialla palvoneet jotain yliluonnollista Jumalanaan. Sitä ei ole kukaan heille "syöttänyt" ulkoapäin, kuten ateistit ehkä kuvittelevat. Sellaisetkin heimot, jotka ovat olleet eristyksissä muusta maailmasta ovat aina tienneet, että on olemassa Jumala, joka on luonut kaiken.
Jokaiselle tervejärkiselle ihmiselle Jumalan olemassaolo onkin niin itsestäänselvyys, ettei sitä tarvitse heille todistella tai vakuutella millään tavoin, Siksi Raamattu osuvasti sanookin:
"Kuinka suuret ovat sinun tekosi, Herra! Sinun ajatuksesi ovat ylen syvät.
Järjetön mies ei tätä ymmärrä, eikä sitä älyä tomppeli."- Eskoo
epikuros kirjoitti:
sillä usko pyhään asiaan on huomattavassa määrin menetetyn itseluottamuksen korvike.
On surkeaa ja säälittävää tämä ateistien ajattelu. En mielelläni käytä kovaa kieltä, mutta jotain pitää sanoa, että tulisi ymmärretyksi.
>>sillä usko pyhään asiaan on huomattavassa määrin menetetyn itseluottamuksen korvike.
Tällainen on aivan hölmöä. Kun ihmisellä on monia hyviä aisteja, ja on muisti ja ajattelun kykyä, se johtaa siihen, että ajatellaan miten ja miksi ne ovat syntyneet. Pyhyyden tunne syntyy kunnioituksesta näitä käsittämättömän taidokkaita elämän ilmiöitä kohtaan. Pyhyyden tajuaminen vaatii siis aikamoista älykkyyttä. Sitä ei kaikilla ole nyt eikä ole ollut historiallisina aikoina. Siksi tietämättömät barbaarit ovat usein tuhonneet sellaista sivistystä mitä eivät ole ymmärtäneet.
Maapallon luonto on ollut yksi tuhoamisen kohde ja viimeisen 150 vuoden aikana on tuhottu maailman vesistöjä johtamalla vesistöihin ihmisten paskat. Se jatkuu vielä tänäkin päivänä. Oikea tapa on kierrätys ja puhdistus.
Ateistit levittävät tietämättömyyttä tälläkin palstalla. Eskoo kirjoitti:
On surkeaa ja säälittävää tämä ateistien ajattelu. En mielelläni käytä kovaa kieltä, mutta jotain pitää sanoa, että tulisi ymmärretyksi.
>>sillä usko pyhään asiaan on huomattavassa määrin menetetyn itseluottamuksen korvike.
Tällainen on aivan hölmöä. Kun ihmisellä on monia hyviä aisteja, ja on muisti ja ajattelun kykyä, se johtaa siihen, että ajatellaan miten ja miksi ne ovat syntyneet. Pyhyyden tunne syntyy kunnioituksesta näitä käsittämättömän taidokkaita elämän ilmiöitä kohtaan. Pyhyyden tajuaminen vaatii siis aikamoista älykkyyttä. Sitä ei kaikilla ole nyt eikä ole ollut historiallisina aikoina. Siksi tietämättömät barbaarit ovat usein tuhonneet sellaista sivistystä mitä eivät ole ymmärtäneet.
Maapallon luonto on ollut yksi tuhoamisen kohde ja viimeisen 150 vuoden aikana on tuhottu maailman vesistöjä johtamalla vesistöihin ihmisten paskat. Se jatkuu vielä tänäkin päivänä. Oikea tapa on kierrätys ja puhdistus.
Ateistit levittävät tietämättömyyttä tälläkin palstalla.Ja sä perustelet asias ihmisten kirjoittamalla kirjalla, eikö sekin jo sano jotain?
- Eskoo
A.Mikkonen kirjoitti:
Ja sä perustelet asias ihmisten kirjoittamalla kirjalla, eikö sekin jo sano jotain?
Voinet huomata, että en maininnut mitään kirjasta.
Eskoo kirjoitti:
Voinet huomata, että en maininnut mitään kirjasta.
Millä sä sitten sen perustelet?
- Esko..
A.Mikkonen kirjoitti:
Millä sä sitten sen perustelet?
Mitä viittaat sanalla se?
Esko.. kirjoitti:
Mitä viittaat sanalla se?
"Ateistit levittävät tietämättömyyttä tälläkin palstalla. "
Otetaan aluksi vaikka toi kohta.- Eskoo
A.Mikkonen kirjoitti:
"Ateistit levittävät tietämättömyyttä tälläkin palstalla. "
Otetaan aluksi vaikka toi kohta.uskovaisten. Kristinopin mukaan viha on kuitenkin huono tunne, eikä siihen kehoteta. Muitakin vääriä väitteitä esitetään.
- Elämä Kristuksessa
koska eivät tunne Jumalaa. Ainoata, todellista, elävää Jumalaa.
Kun edes osisitte erottaa uskon ja uskonnot...."Kun edes osisitte erottaa uskon ja uskonnot...."
Ymmärrämme mitä ajat takaa, mutta emme vain hyväksy sitä. Ehkä omassa pienessä mielessäsi jopa uskot tuohon, mutta kaikki kumminkin näkevät mitä yrität - nostaa oman uskontosi muiden uskontojen yläpuolelle.
Miksi emme erota muita uskontoja sinun 'uskostasi'? Koska näemme totuuden - sinun uskontosi on samanlainen kuin muut uskonnot."Ihmiset uskovat jumaliin koska eivät tunne Jumalaa. Ainoata, todellista, elävää Jumalaa.
Kun edes osisitte erottaa uskon ja uskonnot...."
:D Ateisteista osalla on vuosikymmenien kokemus uskovaisena olemisesta, kuten minulla. Lapsuuden altistuminen ja eräät muut ehdollistavat asiat saivat minunkin ajatusmaailmani sivukujille tietyillä alueilla pitkäksi aikaa. Erään kerran aloin ottamaan asioista selvää - oikeasti, en mistään puolueellisista uskovaisten kirjoituksista vaan puolueettomista objektiivisista lähteistä. Kuinkas ollakaan, yhtään ainoaa kriittisen tarkastelun kestävää todistetta ei näytä löytyvän tästä kovasti markkinoidusta henkiolennosta. Ei suoraa eikä välillistä todistetta. Vähitellen tajusin, että kaikki jumalaan liittyvät asiat tapahtuvat AIVOJENI SISÄLLÄ - ei missään muualla. Mielikuvitusolennot keräsivät kamppeensa ja muuttivat pois - jäljelle jäi ihmeellinen todellisuus jota ei hallitse oma mielikuvitukseni.
Ymmärsin että uskontomme on vain yksi muiden satojen joukossa - ei enempää.- ...
Et tunne sinäkään.
- cei5
Joillakin ei kai sitten vaan oikein polla säteile.
- koiqwertyt
Ja olet siitä loistava esimerkki.
- kuitenkin ymmärtäväi
Koska normaaliälyisillä, eli uskovilla ihmisillä riittää suhteelisuudentajua omasta pienuudestaan maailmankaikkeudessa. Heillä riittää viisautta ja nöyryyttä ymmärtää, ettei maailma ole sattumaa.
- arjuuna
On väärä, olisi kysyttävä mistä jumalat tulleet ja miksi niihin pitää uskoa
Kun ihminen eli ns. paratiisitilassa, ei jumalia ollut, mutta kun kehityksen kautta materiasta syntynyt ajatus synnytti tietämättään egon, joka on aikaa ja ainetta, niin tuo paratiisitila, joka oli ajaton sulkeutui häneltä,
mutta kaipuu tuohon tilaan takaisin jäi.
Niinpä ihminen sitten keksi ajalliset jumalat joiden avulla päästä siihen tilaan takaisin, ilman että luopuisi tuosta perimänään saadusta egosta
Mutta aikaa ja ainetta oleva ego ei voi mennä tuohon ajattomaan tilaan, sillä se on mahdotonta, ilman että ego kieltää itsensä.
Uskonnot ja aatteet jumalineen ovat syntyneet vain tämän ajallisen egon ikuistamiseksi, ja uskontojen ja aatteiden vallan ikuistamiseksi ihmismielen hallinnassa - kjghjkgjkgkjgjhgjkjk
Ihminen joka luule, että jumala on luonut kaiken ihmistä varten tajuaa pienuutensa, aha, minä sanoisin sitä suuruudenhulluudeks
- HattiWatti!
Luin joskus jonkun(kin) kirjan jossa käsiteltiin ihmisen käyttäytymistä.
Siinä todettiin että kun ihmisen käyttäytymistä aletaan tutkimaan ja penkomaan niin lopulliset kaksi syytä ovat rakkaus tai pelko mitä sieltä pohjimmaisena löytyy. Ehkä tuosta löytyy jopa totuuden siemen.
Tunnetusti uskonnot ovat kaikista pahimpia pelottelemaan... - goddeloos
pelko ja tyhmyys yhdessä?
- Koepa
Joskus luin Times/Newsweek-lehdestä, valitettavasti en muista kummasta, tutkimuksesta jossa uskonnollisuuden epäiltiin paikantuvan tiettyihin aivon osiin. On loogista, että asialla olisi tällainen selitys.
Voi olla, että evoluution myötä muinaisissa heimoissa selvisivät he, jotka muun pärjäämisensä lisäksi osallistuivat yhteisiin rituaaleihin intohimoisesti. Shamanismihan on hyvin varhaista perua, perimmäisenä syynä tuskallinen tieto omasta kuolevaisuudesta. Jos mietitään, miten niinkin sattumanvarainen geenimutaatio kuin vaaleahiuksisuus on nykyään noin yleinen, voidaan vetää yhtäläisyyksiä uskontogeeniinkin. Uskonnollisuus olisi siis ollut jo muinoin eräänlainen parinmuodostusta edistävä tekijä ja näin jäänyt voitolle.
Nykyihmiselle nämä geenit, nämä uskovais-aivolisäkkeet sitten tekevät temppunsa. Varsinkin naisethan ovat vieläkin miehiä "hengellisempiä" ja "mystisempiä" tms., mikä näkyy astrologian ja muun huuhaan suosiona. Ja koska naiset oikeasti ovat se puolisonsa valitseva osapuoli, pysyy tämän tietyn käyttäytymismallin omaava mies geenijatkumossa, ja itse geeni hengissä.
Joten jos tunnet uskonnollista, sisäistä ristiriitaa niin kiitä siitä esivanhempiasi, samalla missä mm. umpilisäkettäsi.- Uskis
Ateistit pelkäävät Jumalaa. Psalmi 53:2 Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa"
- fghjfjhkhjkjkhjkhjkh
Uskis kirjoitti:
Ateistit pelkäävät Jumalaa. Psalmi 53:2 Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa"
Vain hihhulit pelkää olematonta
- uskonNOTon
Luin itsekin tuosta tutkimuksesta, eli ns. uskontogeenistä. Tuntuu kaikkein todennäköisimmältä, että uskonnollisuus johtuu geeneistä, ja kun tähän lisätään kuolemanpelko, ihminen on aika altis kaikenlaisille henkimaailman jutuille. Uskonnollisuus ei siis välttämättä ole pelkkää tyhmyyttä tai tietämättömyyttä, koska on myös esimerkiksi erittäin älykkäitä yliopistoprofessoreita, jotka väen vängällä haluavat uskoa jumalaan, vaikka muuten myöntävätkin vaikkapa evoluution olevan totta. Mutta jos uskonnollisuus on geeneissä kuten esim. alkoholismi, sitä vastaan joutuu taistelemaan. Itselläni taitaa tuollainen ns. uskontogeeni olla kuten koko perheelläni ja suvullani, ja vaikka olenkin ollut jo jonkin aikaa ateisti, aina välillä alkaa tehdä mieli uskoa. Ajattelisin, että uskominen on pitkälti mielihalua siinä kuin himo juoda alkoholia tai pelata rahapelejä. Missään nimessä se ei ole vaaraton addiktio.
- Eskoo
uskonNOTon kirjoitti:
Luin itsekin tuosta tutkimuksesta, eli ns. uskontogeenistä. Tuntuu kaikkein todennäköisimmältä, että uskonnollisuus johtuu geeneistä, ja kun tähän lisätään kuolemanpelko, ihminen on aika altis kaikenlaisille henkimaailman jutuille. Uskonnollisuus ei siis välttämättä ole pelkkää tyhmyyttä tai tietämättömyyttä, koska on myös esimerkiksi erittäin älykkäitä yliopistoprofessoreita, jotka väen vängällä haluavat uskoa jumalaan, vaikka muuten myöntävätkin vaikkapa evoluution olevan totta. Mutta jos uskonnollisuus on geeneissä kuten esim. alkoholismi, sitä vastaan joutuu taistelemaan. Itselläni taitaa tuollainen ns. uskontogeeni olla kuten koko perheelläni ja suvullani, ja vaikka olenkin ollut jo jonkin aikaa ateisti, aina välillä alkaa tehdä mieli uskoa. Ajattelisin, että uskominen on pitkälti mielihalua siinä kuin himo juoda alkoholia tai pelata rahapelejä. Missään nimessä se ei ole vaaraton addiktio.
Ihmiset haluavat selityksiä kaikelle olemassaolevalle. Myöskin halutaan elämänohjeita ja niitä todella tarvitaankin. Ihmispoloinen tarvitsisi paljon neuvoja ja selityksiä, mutta opettajia on vähän. Monet itkevät peloissaan kotonaan, eivätkä uskalla lähteä uloskaan. Opetusta elämään ei annettu minun aikanani koulussa. Se jäi vanhempien tehtäväksi.
Jos Raamatun avaa ja lukee, siinähän on opetusta elämään melkein joka sivulla. Siitä ammennettiin oppia elämään ennen.
Tuota kuolemanpelkoa epäilen aika tärkeäksi selittäväksi tekijäksi, mutta ainakaan minun kohdalla se ei vain toimisi. Vaikka kuinka pelkäisin kuolemaa, niin en yksinkertaisesti kykenisi sen takia suggeroimaan itseäni uskomaan sellaiseen, mistä ei ole minkään valtakunnan todisteita (tai jos määritellään tarkemmin uskomukset, kuten vaikkapa kristinuskossa, on läjäpäin todisteita vastaan).
Puhuttiin tuossa pari viikkoa takaperin isoveljeni kanssa uskonnoista, ja hän sanoi hylänneensä ihan alle kouluikäisenä pikkukersana uskonnolliset selitykset satuiluna, koska niiden kanssa ei pysty muodostamaan keskenään koherenttia maailmankuvaa. Mikä on totta. Uskonnolliset selitykset eivät istu yhteen todelliseen tietoon perustuvan maailmankuvan kanssa. Uskonnottomat ihmiset ovat yleensä niitä, jotka eivät anna toiveajattelun viedä itseään harhaan ja kieltämään tosiasioita.- Kössönöm
Kuolemanpelko uskiksella on tietysti myös kasvatuksesta johtuvaa. On opetettu, että on olemassa helvetti. Mutta toisaalta taas, kyse lienee myös ajatuksesta, että enhän minä voi lakata olemasta. Kukapa haluaisi.
Aika säälittävää, että tämän biologisen välttämättömän prosessin kieltämiseksi on kehitetty uskontoja. - Eskoo
Kössönöm kirjoitti:
Kuolemanpelko uskiksella on tietysti myös kasvatuksesta johtuvaa. On opetettu, että on olemassa helvetti. Mutta toisaalta taas, kyse lienee myös ajatuksesta, että enhän minä voi lakata olemasta. Kukapa haluaisi.
Aika säälittävää, että tämän biologisen välttämättömän prosessin kieltämiseksi on kehitetty uskontoja.Onko ateisteilla selitystä siihen?
>>Aika säälittävää, että tämän biologisen välttämättömän prosessin kieltämiseksi on kehitetty uskontoja.
Tästä aiheesta saattaa löytyä netistäkin aika paljon selityksiä. Kuitenkin se riippuu ihmisaivojen rakenteesta. Eläimillä ei näytä olevan uskontoja mutta elefantit näyttävät miettivän kuolleita lajitovereitaan.
Elefantit ovat ilmeisen älykkäitä ja osaavat maalata kuvan kukasta tai elefantista.
Uskonto on syntynyt kaikilla luonnonkansoilla vastauksena luonnon ihmeellisiin ilmiöihin. Järjen käyttö synnyttää siis uskonnon. Ihmisaivoilla on synnynnäinen taipumus löytää ratkaisuja ongelmiin ja siksi pyritään selittämään asioita vaikka arvailemalla. Eläimet eivät tällaista tee, vaan kulkevat paikasta toiseen sivuuttaen kaikki ihmeelliset asiat tutkimatta.
Mitäpä säälittävää siinä on, että ihmisaivot toimivat tällä tavalla? - Uskon Jumalaan
Eskoo kirjoitti:
Onko ateisteilla selitystä siihen?
>>Aika säälittävää, että tämän biologisen välttämättömän prosessin kieltämiseksi on kehitetty uskontoja.
Tästä aiheesta saattaa löytyä netistäkin aika paljon selityksiä. Kuitenkin se riippuu ihmisaivojen rakenteesta. Eläimillä ei näytä olevan uskontoja mutta elefantit näyttävät miettivän kuolleita lajitovereitaan.
Elefantit ovat ilmeisen älykkäitä ja osaavat maalata kuvan kukasta tai elefantista.
Uskonto on syntynyt kaikilla luonnonkansoilla vastauksena luonnon ihmeellisiin ilmiöihin. Järjen käyttö synnyttää siis uskonnon. Ihmisaivoilla on synnynnäinen taipumus löytää ratkaisuja ongelmiin ja siksi pyritään selittämään asioita vaikka arvailemalla. Eläimet eivät tällaista tee, vaan kulkevat paikasta toiseen sivuuttaen kaikki ihmeelliset asiat tutkimatta.
Mitäpä säälittävää siinä on, että ihmisaivot toimivat tällä tavalla?Ateisti pelkää että hänen yläpuolellaan on joku auktoriteetti joka laittaa hänet vastuuseen tekemisistään. Siksi hän torjuu Jumalan. Mutta Jumala ei häviä mihinkään. Jumala on ja pysyy.
Room. 1
19. sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet - Kössönöm
Eskoo kirjoitti:
Onko ateisteilla selitystä siihen?
Mitäpä säälittävää siinä on, että ihmisaivot toimivat tällä tavalla?että uskontoja on kehitetty vallan välineeksi. Niillä alistetaan ihmisiä, juu nou.
"Uskonto on syntynyt kaikilla luonnonkansoilla vastauksena luonnon ihmeellisiin ilmiöihin. Järjen käyttö synnyttää siis uskonnon."
- Päinvastoin. Kun ihminen ei osa järjellään keksiä syitä ilmiöihin, niin hän kehittää uskonnon. Ja toisaalta, jos haluaa valtaa ja mukavan aseman yhteiskunnassa, niin mikäpä kätsympää kuin perustaa uskonto. - Hah hah
Kössönöm kirjoitti:
että uskontoja on kehitetty vallan välineeksi. Niillä alistetaan ihmisiä, juu nou.
"Uskonto on syntynyt kaikilla luonnonkansoilla vastauksena luonnon ihmeellisiin ilmiöihin. Järjen käyttö synnyttää siis uskonnon."
- Päinvastoin. Kun ihminen ei osa järjellään keksiä syitä ilmiöihin, niin hän kehittää uskonnon. Ja toisaalta, jos haluaa valtaa ja mukavan aseman yhteiskunnassa, niin mikäpä kätsympää kuin perustaa uskonto.Ateisti pelkää Jumalaa. Sen takia se höpisee.
- rauhalliset yöunet
Hah hah kirjoitti:
Ateisti pelkää Jumalaa. Sen takia se höpisee.
Ateistit kirjoittelevat palstalle vapisevin käsin että Jumalaa ei ole. Kuitenkin he miettivät omissa oloissaan että JOS Jumala onkin olemassa, niin klumps!
- Eskoo
Kössönöm kirjoitti:
että uskontoja on kehitetty vallan välineeksi. Niillä alistetaan ihmisiä, juu nou.
- Päinvastoin. Kun ihminen ei osa järjellään keksiä syitä ilmiöihin, niin hän kehittää uskonnon. Ja toisaalta, jos haluaa valtaa ja mukavan aseman yhteiskunnassa, niin mikäpä kätsympää kuin perustaa uskonto.>>- Päinvastoin. Kun ihminen ei osa järjellään keksiä syitä ilmiöihin, niin hän kehittää uskonnon.
Ei alkuasukkaat mitenkään voineet keksiä syitä luonnon toimintaan. Eihän nykyajan ihmisetkään niitä tunne, elleivät ole tiedemiehiä.
>>että uskontoja on kehitetty vallan välineeksi.
Muhammed kehitti islamin vallan välineeksi, mutta kristinuskoon se ei päde. Se on täysin kristinopin vastaista.
Sinä osaa hieman liian hyvin kaiken ateistien propagandan ja fraasit. Ateisteilta puuttuu älykäs ajattelu ja se korvataan tyhjillä, väärillä väitteillä. - Koepa
rauhalliset yöunet kirjoitti:
Ateistit kirjoittelevat palstalle vapisevin käsin että Jumalaa ei ole. Kuitenkin he miettivät omissa oloissaan että JOS Jumala onkin olemassa, niin klumps!
Emmekä mieti. Irrationaaliset vapinat ovat uskovaisten harrastus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1641697
- 751202
- 113898
- 93790
Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt
En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si37567- 57564
Olen osastolla
Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.41562Sinulle nainen
Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M74500- 37459
- 28445