Itse sairastuin 20-vuotiaana ja neljä vuotta jatkunut vaihtelevasti. Nyt hieman parempaan suuntaan matkalla.
Ikäsi ja sairauden kesto?
26
861
Vastaukset
- 9+10=19
16vee ja kolme vuotta sairastanut. :(
- --..--
nyt olen 19, sairastanut 2-3 vuotta
- lel
Sairastuin 15-vuotiaana ja reilu 5 vuotta tässä oltu.
- lel
Ja siis ei todellakaan pelkkää bulimiaa. Sairaudestani vain 1/!0 on ollut sitä.
- Sumppi Vantaalta
Hei! Oletteko hakeneet hoitoa sairauteenne? Nimittäin tätä voi sairastaa niin, että sitä ei edes läheiset välttämättä havaitse. Bulimia on kuitenkin erittäin rankka sairaus sisuksille, hampaille, psyykelle ym., joten on enemmän kuin syytä yrittää löytää apu siitä paranemiseen.
Ottakaa netistä googlella esim. Syli ry:n kotisivut esille, siellä on neuvoja, yhteystietoja, asiaa ym. Mutta myös sairautta tuntevan lääkärin vastaanotolle olisi syytä päästä. Terveyskeskuksestakin voi hakea apua, entistä enemmän myös siellä opitaan tämä sairaus tuntemaan. Terapia on toiminut, johon voi saada maksusitoumuksen, jos tulonne ei ole mainittavat. Syömishäiriöihin ja sen hoitoon löytyy muutakin tietoa googlella, kannattaa hakea.
Jos teillä on mahdollisuutta saada tukihenkilö, jolle voitte kertoa avoimesti tästä sairaudesta, kaikista siitä onnistumisyrityksistä parantua, takapakeista (niitä aina tulee), niin tukihenkilö olisi kuin olkapää, johon voitte turvallisesti nojata ja saada tältä henkilöltä kannustusta ja tukea, myöskin ilon jakajan onnistumisista.
Sairauden kanssa ei saisi jäädä yksin, muuten siitä kehästä on vaikea irrottautua ja parantua. Vaikka toipuminen menisi hitaasti, 2 askelta eteen, yksi askel takapakkia, paraneminen edistyy ja terveys häämöttää. Myöskin voisi itselleen suoda jonkin palkkion, kun pystyy saavuttamaan jonkin tavoitteen paranemisen polulla.
Toivon paranemisen polkua ja valoa polun päässä, jota kohti on hyvä mennä hitaasti, mutta varmasti!- hghgoug
23 v nyt ja vuodenvaihteessa tulee 3 vuotta täytee ..
- desmonblod
hghgoug kirjoitti:
23 v nyt ja vuodenvaihteessa tulee 3 vuotta täytee ..
Sairastuin ahmimishäiriöön 14-vuotiaana ( 2 kk siitä kuin täytin 14) eli syksyllä 2004 ja nyt ikää 20 vuotta.
Bulimiaksi vaihtui eli oksentelu tuli kuvioihin 2007 alkuvuodesta, ekan kerran oksensin tahallani 2006 uutena vuotena. 6 vuotta tätä.
- N 47 v.
Ikää nyt 47 v. Koko ikäni jojoillut. Bulimiaa viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen ortoreksiaa ja anoreksiaa sekä BED. Olen aivan rikki mutta nyt alkanut käydä terapiassa. Uskon että paranen...
- Sumppi pk-seudulta
"Olen aivan rikki mutta nyt alkanut käydä terapiassa. Uskon että paranen..."
Sinulla on pitkä sairaushistoria, mutta olet positiivisella tiellä. Terapia ja usko paranemiseen on vahvat signaalit siihen, että paranet. Pitkäkin sairaus on parantunut, eli toivoa on aina, niinkauan kuin on elämääkin.
Muutkin sairastavat, hakeutukaa hoitoon ja hakekaa apua. Syli ry:n kotisivuilla on paljon tietoa syömishäiriöistä, linkkejä alueyhdistyksiin, jotka järjestävät mm vertaistukea, myös keskustelupalstaa sairastaville.
- Oopyg
Mä olen 26 ja nelisen vuotta oksennellut. Välissä oli vuoden tauko, mutta nyt taas alkanut ruoka maistumaan hieman liikaa. Veemäinen sairaus, ajattelee jo parantuneensa, mutta kaikkea muuta. Ahdistaa, jos ei parane koskaan.
- Sumppi pk-seudulta
Asutko sinä yksin? Mieti, jos ostat kotiin vain sellaisen määrän syötävää, että et voi ahmia sitä kohtuuttomasti. Oletko lukenut mistään opastusta, miten voisit itse muuten yrittää hallita ahmintaa.
Jos et asu yksin, voisitte sopia, että hän valvoo ruoan määrää, mitä saat syödä tai jopa laittaa lukkojen taakse, jotta et saa enempää, mikä on mielekästä. Tätäkin on käytössä.
Hae pian apua, jotta bulimia ei pääsisi riistäytymään, jotta saisit neuvoja sen toppuutteluun. - eijooo
Sumppi pk-seudulta kirjoitti:
Asutko sinä yksin? Mieti, jos ostat kotiin vain sellaisen määrän syötävää, että et voi ahmia sitä kohtuuttomasti. Oletko lukenut mistään opastusta, miten voisit itse muuten yrittää hallita ahmintaa.
Jos et asu yksin, voisitte sopia, että hän valvoo ruoan määrää, mitä saat syödä tai jopa laittaa lukkojen taakse, jotta et saa enempää, mikä on mielekästä. Tätäkin on käytössä.
Hae pian apua, jotta bulimia ei pääsisi riistäytymään, jotta saisit neuvoja sen toppuutteluun.ite olen 16 ja ekan kerran oksensin "tahallaan" oisko ollu 12-13v ja sairastanu kolme vuotta ja kaks vuotta kunnolla,että melkeen joka päivä oksentanu nyt haluaisin tosissaan eroon tästä, mutta en uskalla hakea apua, koska oon alaikäinen ja en tiiä maksaaku joku terapia ym. Viimeviikon olin kokonaan kuivilla, mutta eilen ratkesin taas.
- Sumppi pk-seudulta
eijooo kirjoitti:
ite olen 16 ja ekan kerran oksensin "tahallaan" oisko ollu 12-13v ja sairastanu kolme vuotta ja kaks vuotta kunnolla,että melkeen joka päivä oksentanu nyt haluaisin tosissaan eroon tästä, mutta en uskalla hakea apua, koska oon alaikäinen ja en tiiä maksaaku joku terapia ym. Viimeviikon olin kokonaan kuivilla, mutta eilen ratkesin taas.
Hae ihmeessä apua, olet motivoitunut siihen. Terapia maksaa, mutta jos sinulla ei ole tuloja, olet vielä niin nuorikin, voit saada kotikunnaltasi maksusitoumuksen. Yleensä näistä syömishäiriöistä paranee paremmin, kun käy sairauden tuntevalla terapeutilla.
Bulimia on erittäin raskas sinun kehollesi ja hampaillesi. Tässä muutama syy, että parantuminen niin tästä, kuin muistakin syömishäiriöistä on välttämätön. Oletko vielä koulussa? Jos olet, voit hakeutua kouluterv.hoitajalle ja kerro tahtosi hoitoon. Jos et ole koulussa, mene terveyskeskukseen ja yritä saada lääkäri vakuuttuneeksi, että sairastat bulimiaa ja haluat terapiaan. Kaikki lääkärit eivät tunnista näitä sairauksia ja niiden vakavuutta vieläkään riittävän hyvin, joten potilaan on hyvä olla aktiivinen.
Tietääkö sinun äiti ja/tai isä sairaudestasi? Keskustele heidän kanssa hoitoon hakeutumisesta, koska he ovat sinusta vastuussa, olethan alaikäinen. Toivon rohkeutta viedä asiaa eteenpäin sinun omaksi parhaaksi!
- diejh
yläasteella joskus alkou, nyt 20-vuotias
- laattailija
14-vuotiaasta 22-vuotiaaksi on tätä hommaa nyt tullut pidettyä yllä.
- jepjep
12-vuotiaana alkoi, nyt olen 17-vuotias
- jepajeejeejee
Kaikenlaista sekalaista syömishäiriötä ollut 12v. asti, 19v. iski bulimia, 20v. se vaihtui anoreksiaan ja nyt ollaan taas kohta vuosi pyöritty bulimiamaailmassa. Ikää kohta 22v.
- annema1
Miksi ihmeessä siedätte tuota?? Elämästä parhaat vuodet menee aivan hukkaan. Teitä voidaan auttaa... ja ihan oikeesti!!! älkää pilatko elämäänne! Kohta teillä on jo ikää se verran että alatte miettiä lapsentekoa jne... ja se peli on monella varmaan jo menetetty. Mitä sitten jää? oksentelua, syömistä, oksentelua.... on siinäkin elämä!! Vai mitä? Haloo, tehkää jotain ja pian!
- Tiina_Leena
annema1 kirjoitti:
Miksi ihmeessä siedätte tuota?? Elämästä parhaat vuodet menee aivan hukkaan. Teitä voidaan auttaa... ja ihan oikeesti!!! älkää pilatko elämäänne! Kohta teillä on jo ikää se verran että alatte miettiä lapsentekoa jne... ja se peli on monella varmaan jo menetetty. Mitä sitten jää? oksentelua, syömistä, oksentelua.... on siinäkin elämä!! Vai mitä? Haloo, tehkää jotain ja pian!
On helppoa kysyä, miten siedätte tuota. Toivottavasti sinä huomaat ystäväpiiristäsi syömishäiriöiset ja herättelet heidät huomaamaan, että elämän parhaat vuodet menevät hukkaan.
Itse asuin korven keskellä, vailla virikkeitä ja itsensä toteuttamisen mahdollisuuksia. Vanhemmat riitelivät toisilleen pahaa oloaan ja taistelivat parisuhteen ja työnsä haasteita. Yritä siinä sitten tasapainoilla, elää ihmisen elämän parhaita vuosia. Olisin tietysti 16-vuotiaana voinut ottaa ohjat omiin käsiini, jos olisin luottanut itseeni. KÄrsin valtavasti peruskoulussa suunnilleen ikätovereitteni seurasta. Olin tottunut olemaan tekemisissä aikuisten kanssa. Ja peruskoulunkin olisin mieluusti suorittanut yksityisopetuksessa 1,5 vuodessa tai yksityisoppilaitoksessa, jos se olisi käytännössä ollut mahdollista.
Hyvät harrastukset, riittävästi virikkeitä ja haasteita sekä rakastavia ihmisiä ympärillä olisivat auttaneet ainakin minua. Mutta olin ennen bulimiaa ja sen jälkeenkin hyvin yksinäinen.
Olen täysin sitä mieltä, että elämäni parhaat vuodet hukkuivat hullun kierteeseen, jota ei katkaissut mikään. Vanhempani päättivät, ettei serotoniinilääkitystä kokeilla.
Kävin lyhyen ajan terapiassa, mutta en kokenut siitä saavani hyötyä. 7 vuotta katosi jonnekin mustaan aukkoon. Vieläkin suren kaikkea sitä, mitä menetin tuona aikana.
Riemuitsen kuitenkin siitä, että olen ollut kuivilla 15 vuotta eli 2 kertaa niin kauan kuin sairastin. Oman lapsen saamisen mahdollisuudesta en tiedä. Hammaslääkäri tutkii, miten hampaitani voidaan hoitaa. Onnekseni huuhtelin ja hoidin hampaitani hyvin bulimian aikana. Halusin joka ikinen päivä eroon bulimiasta.
Onnekseni olen saanut rikkaan ja hyvän elämän bulimian jälkeen. MIetin vain, miten rikas elämäni olisikaan ollut ilman tuota mustaa aukkoa elämässäni. Rämmin siis kuiville omin voimin.
Jaksamista kaikille bulimian kanssa eläville ja heille, jotka yrittävät tukea buliimikkoa kohti terveitä päiviä!
- jemenz
sairastuin ollessani 15 ja puoli. nyt olen 19. kolme ja puoli vuotta tätä paskaa on siis tässä kestetty, eikä loppua näy. jibbii!
yhteensä n. 20 vuotta, josta ekat anoreksiaa, sitten lievää BEDiä, bulimiaa olen sairastanut n. 12 vuotta. Ikää on 33.
- sappine
Sairastuin ensimmäisen kerran noin 16vuotiaana, sairautta kesti 3-4 vuotta."Paraneminen" tapahtui perheen perustamisen myötä...Sairaus kuitenkin puhkesi avioeron myötä uudelleen ja nyt 5vuotta sairautta takana, ikää nyt 36vuotta.Ja tämä on yhtä järkyttävää painajaista.
- jiooim
N 13- vuotiaana kaikki alkoi ja jatkui miltei kymmenen vuotta. Sen jälkeen tuli pitkä terve jakso perheen perustamisen myötä, kuten edelliselläkin kirjoittajalla. Sitten elämä kolhikin oikein kunnolla ja palasin vanhan tuttuun ruualla pelleilemiseen. Tätä on takana nyt 5 vuotta ja ikää minulla on 44 v. Parempaan kohti nyt menossa koko ajan...
- uupunut
13-vuotiaana tämä tauti puhkesi, ja reilut kaksi ja puolivuotta sairautta takana..tuntuu ettei pitkään jaksaisi enään taistella.
- balihai
sairastuin 17-vuotiaana, nyt viides vuosi samaa paskaa menossa. Rajua bulimiaa kokoajan, lukuunottamatta osastojaksoja. Nyt erittäin paska vaihe menossa taas. Oon reilusti alipainoinen, sisällä pysyy enää kasvikset, hedelmät ja satunnaisesti puuro. jesh.
- piparminttu_pipsa
Sairastuin 11-vuotiaana. Nyt olen 23-vuotias. Tiedän, että se kuulostaa hullulta, että sairatuu 11-vuotiaana, mutta meillä on perheessä aina ollut tietynlaisia paineita ja odotuksia... Mikä sitten johti tähän, kun luin jostain demin tapaisesta lehdestä juttua bulimiasta ja koin "ahaa-elämyksen".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113515MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411576Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59826- 170823
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768